SFANTUL PAISIE DE LA NEAMT (15 nov.) SI INCEPUTUL POSTULUI NASTERII DOMNULUI: “Postul moderat si cumpatat este baza si capul tuturor virtutilor”
sursa: Strajerii ortodoxiei
” (…) Sculându-te de la masă, trebuie să fii puţin flămând, ca trupul să fie supus sufletului, să fie capabil de muncă şi să fie simţitor la activităţi înţelepte şi atunci patimile trupeşti vor fi biruite. Postul nu poate nimici patimile trupeşti în aşa măsură cum le nimiceşte hrana săracă. Unii postesc un timp anumit, iar apoi se dedau la mâncăruri plăcute, căci mulţi încep postul şi alte nevoinţe grele peste puterile lor, iar apoi slăbesc din cauza necumpătării şi încep să caute mâncăruri gustoase şi odihnă pentru întărirea trupului. A proceda astfel înseamnă să creezi ceva, iar apoi să distrugi, întrucât trupul din cauza lipsurilor din vremea postului este împins către plăceri şi mângâieri, iar plăcerile stârnesc patimi. Iar dacă cineva consumă puţină hrană în fiecare zi, atunci el capătă un mare folos.
Însă cantitatea hranei trebuie să fie numai în măsura cât să-ţi întăreşti puterile. Un asemenea om poate săvârşi orice lucru duhovnicesc. Nevoinţa cumpătată nu are preţ. Căci unii dintre nevoitori întrebuinţau hrana cu măsură şi aveau măsură în toate – în nevoinţe, în necesităţile trupeşti, în obiectele de cult şi orice lucru îl foloseau la timpul său şi după un anumit statut cumpătat. De aceea Sfinţii Părinţi nu recomandă să începi un post peste puteri, ca să nu ajungi la slăbiciune. Ia-ţi drept regulă să mănânci în fiecare zi, astfel te poţi mai lesne abţine; iar dacă cineva posteşte mai mult, atunci cum te poţi abţine de la ghiftuire şi îmbuibare? Nicicum. Un astfel de început necumpătat are loc ori din cauza trufiei, ori din cauza nechibzuinţei; iar abţinerea este una din virtuţi care contribuie la înfrânarea trupului.
Foamea şi setea sunt date omului pentru curăţirea trupului, apărarea lui de la gândurile rele şi patimile de curvie; iar mâncând puţin în fiecare zi este o cale spre desăvârşire, după cum spun unii. Nicidecum nu se va înjosi moraliceşte şi nu-şi va dăuna sufletului acela care mănâncă zilnic la o oră anumită, pe aceştia îi laudă Sfântul Teodor Studitul în învăţătura la cinci zile din prima săptămână a Postului Mare, aducând drept confirmare cuvintele Sfinţilor Părinţi purtători de Dumnezeu şi ale Domnului Însuşi. Aşa trebuie să procedăm şi noi. Domnul a îndurat post îndelungat, de asemenea Moise şi Ilie, dar o singură dată. Şi alţii câteodată, cerând câte ceva de la Creator, posteau un anumit timp, dar în conformitate cu legile naturii şi cu învăţătura Sfintei Scripturi. Din faptele sfinţilor, din viaţa Mântuitorului nostru şi din pravilele vieţilor celor care au trăit cuvios se vede cât de frumos şi de folos este să fii pregătit şi să te afli în nevoinţă, muncă şi răbdare; însă nu trebuie să te istoveşti peste măsură cu un post necumpătat şi să faci trupul neputincios. Dacă trupul se înfierbântă în timpul tinereţii, atunci trebuie să te abţii de la multe; dar dacă trupul este neputincios, trebuie să primeşti hrană îndeajuns fără a te uita la alţi asceţi. Uită-te şi chibzuieşte după puterile tale, cât poţi duce; propria conştiinţă este măsura şi învăţătorul intern pentru fiecare. Este cu neputinţă ca toţi să aibă aceeaşi nevoinţă; fiindcă unii sunt puternici, iar alţii neputincioşi; unii sunt ca fierul, alţii ca arama, iar alţii ca ceara. (…)
Postul moderat şi cumpătat este baza şi capul tuturor virtuţilor. Cum lupţi cu leul şi cu groaznicul şarpe, aşa trebuie să lupţi cu duşmanul în neputinţa trupească şi sărăcia sufletească. Dacă cineva vrea să aibă mintea trează de la gânduri murdare, trebuie să-şi cureţe trupul prin post. Este cu neputinţă să fii preot fără a ţine post. Postul este necesar ca şi aerul. Postul, pătrunzând în suflet, omoară păcatul din adâncul lui”.
(din: Sfântul Paisie Velicikovski – “Crinii ţarinei sau flori preafrumoase“)
Pentru inceputului Postului Nasterii Domnului, va mai recomandam:
- Sfantul Grigorie Palama despre cum sa petrecem Postul Nasterii Domnului
- Postul ca parte a duhului ascetic, esential vietuirii crestinesti
- MARTURISIRE SI IMPARTASIRE
***
Astazi este praznicul marelui nostru parinte, al Sfantului Cuvios Paisie Velicicovski (de la Neamt), el insusi fiind un implinitor la cele mai inalte masuri al poruncii desprinsa din pilda Samarineanului milostiv si intemeietor al unei intregi randuieli si traditii – astazi abandonate spre rusinea si osanda noastra – a vietii de obste intemeiata mai presus de toate pe legea iubirii. Este chipul staretului ideal, despre care se spune ca
“pentru fiecare simţea durere. Iar pe fiii săi duhovniceşti îi îmbrăţişa mai mult decât pe sufletul său. Pe tot omul ce venea la dânsul, pentru milă sufletească sau trupească, nu-l întorcea în deşert”.
Pentru acest praznic, va recomandam calduros:
- Pr. Tudor Ciocan – 14 nov. 2010 – emisiune radio (la Romania Actualitati) despre Cuviosul Paisie Velicicovski (de la Neamt), rugaciunea lui Iisus si semnificatia staretismului, ca si despre rolul scrierilor Sfintilor Parinti:
***
din care extragem aici prima parte a meditatiei noastre:
“Biserica noastra ortodoxa praznuieste astazi pe Sfantul Paisie de la Neamt (Velicicovski). Am ales din viata sa – ce poate fi citita pe larg aici – cateva fragmente care ne arata atat masura duhovniceasca la care dusese Sfantul obstea monahala careia ii era staret, cat si duhul Sfantului Paisie, care via si care isi rasfrangea energiile sale in jur, sfintind, luminand, intorcand oameni la Dumnezeu. Cu adevarat Sfantul Paisie si obstea sa ajunsesera la “unimea credintei si la impartasirea Sfantului Duh“, iar aceasta se datoreaza acestui “dreptar” duhovnicesc urmat de cuvios: “sufletul său şi-l punea pentru cea mai mică poruncă a Stăpânului” si “pentru fiecare simţea durere”.
Nu prin metode administrative, nu prin disciplina cazona sau chiar prin teroare! – asa cum este “la moda” astazi, din pacate, si peste tot in Biserica – dupa modelul “managementului eficient” al lumii luciferizate – nu exterior, artificial si mecanic, nu prin “intelepciune omeneasca”, ci prin “metoda” lui Hristos: prin pilda personala de sfintenie, prin slujire si iubire jertfelnica fara masura, pana la capat. Asa cum spunea si un alt Cuvios cu acelasi nume, Paisie Aghioritul:
“Cea mai mare neoranduiala in manastiri este din pricina oranduielii lumesti, cu disciplina spartana, care nu numai ca oboseste, mai ales pe omul obosit de azi, ci izgoneste si ’sfanta nevinovatie’ si absoarbe toate puterile sufletesti si trupesti in cele pamantesti, iar omul uita pe Dumnezeu“.
Obstea Sfantului Paisie, care a trait poruncile lui Hristos, ne arata ca cererea de la Liturghie, mentionata in titlul acestui articol, este nu numai realizabila, ci si foarte necesara pentru mantuirea noastra… Continuare
- Vezi si: Cititi si: VEDENIA UNUIA DINTRE UCENICII CUVIOSULUI PAISIE VELICICOVSCHI (DE LA MANASTIREA NEAMT) (despre scaderea vietii monahale si importanta citirii cartilor sfinte)
Admin !
Cum considerati voi ! …pentru ca…e blogul vostru…in fond…munca voastra…!
In general…eu raspund fiecaruia…indiferent de intentie….( pana imi dau seama si…”simt” ca…nu mai are rost…folos…)
I-am raspuns…mai ales ca , acest pasaj din comentariul lui : “… te rog lamureste-ma ca nu am inteles ce vrei sa spui! ” l-am luat ad-literam si sincer ! …mai ales…insotit de : “te rog”….
Intotdeauna “indiferenta” mi s-a parut o expresie a mandriei ~ a arogantei…si chiar o arma mult mai puternica…alaturi de celelalte din arsenalul razbunarii…Pe de alta parte…intotdeauna mi-a fost teama ca…la un moment dat sa nu reusesc sa mai disting cand si cum sa o folosesc……si,totodata fiind si riscul ca aceasta forma de manifestare “indiferenta” …sa se generalizeze….fiind in mare pericol..chiar si inima ~ sufletul…
Dar…poate ca…de aici incolo…ar trebui sa ne obisnuim mai mult cu asperitatile…chiar si cu agresivitatea…sa ne calim – adica – ca sa putem face fata….
Doamne ! iarta-ne…si…ajuta-ne…
Sa avem inima buna ! si…Dreapta Credinta !
orice catisma , si la orice ora .
@ Dona:
Catisma 6, daca vreti. Multumim. Doamne, ajuta!
catisma 6. va multumesc si DOAMNE,ajuta!
Sunt 20 de catisme. In fiecare zi cate una, la rand. si nu numai in post.
Doamne ajuta!
Astept si eu sa-mi spuneti ce catisma sa citesc.
Paraclis Cuv. Paisie de la Neamt
http://poeziicrestin-ortodoxe.blogspot.com/2011/11/paraclis-al-sfantului-cuvios-paisie-de.html
Cuv. Paisie de la Neamţ, icoana cea adevărată a vieţuirii îngereşti, cel ce cu ploaia lacrimilor sale a aprins focul rugăciunii la jertfelnicul inimii şi s-a făcut tuturor lumină în pustiul lumii, povăţuindu-i către viaţa cea îmbunătăţită, să ne pomenească şi pe noi la scaunul de judecată al lui Hristos, Mântuitorul nostru, la care să aflăm milă căzând cu suspinuri negrăite şi rugându-L: ,,Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătosul !”
Nevoinţa postului pusă înainte să ne fie prilej de ospăţ duhovnicesc bogat în cuvintele rugăciunii către Pâinea vieţii revărsate în paharul cel tainic cel plin de vinul smeritei cugetări.
Frate ADMIN!
Eu stiu ca si Sf. HERMAN al ALASKAI a murit tot in ziua 15 noiembrie (1837) si ca este PRAZNUIT tot in ziua de 15.noiembrie.
Chiar Sf. HERMAN s-a rugat Domnului Hristos ca sa moara CHIAR in Ziua Sfantului pe care l-a iubit o viata intreaga – Sf. PAISIE VELICIKOVSKI de la NEAMT- pe care l-a iubit cu multa recunostiinta toata viata sa, fiindca datorita Sf. PAISIE, a intrat SF. HERMAN in posesia UNICULUI exemplar din FILOCALIA pe care Sf. Paisie a TRADUS-O in limba slavona si pe care prin randuiala lui Dumnezeu a trimis-o in Russia prin niste monahi.
Pronia Divina a facut ca acest UNIC exemplar al FILOCALIEI SLAVONE care a ajuns in Russia sa cada chiar in mainile viitorului Sfant (primul) al Americii de Nord, Sf. HERMAN al Alaskai, chiar cu scurt timp inainte ca acesta sa plece in EXPEDITIA de INCRESTINARE a Popoarelor Nordice ale Americii de Nord, pe care a trimis-o Patriarhia Rusa la sfarsitului sec. al 18-lea.
Poate mai postati un link si despre LEGATURA DUHOVNICEASCA de dragoste care a existat IN DUH si NEVAZUT intre Sf. Herman al Alaskai si Sf. PAISIE VELICIKOVSKI de la Neamt.
Doresc sa va trimit un link (cu privire la care s-ar putea sa aveti cunostinta) cu un material despre calatoria unor pelerini romani in Alaska petrecuta acum cativa ani, material in care se relateaza despre “dragostea” pe care TOATA VIATA, i-a purtat-o plin de recunostiinta, Sf. Herman al Alaskai, Sfantului Paisie de la Neamt:
http://miriamturism.wordpress.com/2009/11/15/sf-gherman-din-alaska-15-noiembrie/
Dumnezeu sa aiba mila de noi toti!
In alte cuvinte spus, Sf. Paisie Velicikovski de la Neamt nu este important numai pentru noi romanii, si pentru Biserica si Spiritualitatea noastra ortodoxa romaneasca, fiindca a REINVIAT ISISHASMUL pe pamantul patriei noastre si a REimpanzit lumea Ortodoxa cu curentul NEOIsihasmului chiat pana la Athos!
Ci este important pentru TOATA CRESTINATATEA ORTODOXA, fiindca din “lumina lui duhovniceasca” si din INVATATURA lui a LUAT LUMINA pana si Pamantul Lumii Noi, al Americii de Nord, prin Sf. Herman al Alaskai, care a fost un fel de (mostenitor DUHOVNCIESC al “duhului” Sf. Paisie) pentru lumea Noua.
Pentru asta TREBUIE SA-I MULTUMIM Domnului, fiindca prin Sf. PAISIE de la Neamt a fost cunoscuta in lume VALOAREA DUHOVNICEASCA A SPIRITUALITATII noastre Ortodfoxe din Moldova.
Chiar si Sf. IGNATIE BRIANCIANINOV, face referire in scrierile sale la MANASTIREA NEAMTU din MOLDOVA, ca la un important “reper” duhovnicesc in lumea Crestina Ortodoxa, unde se invata de catre monahi “RUGACIUNEA LUI IISUS” si STIINTA TAINICA A DESPATIMIRII sufletului!
Sa-i dam SLAVA LUI DUMNEZEU ca a vrut sa ne “mareasca” pe noi romanii in lumea Crestina Ortodoxa prin acest Sfant minunat, Sf. PAISIE VELICIKOVSKI DE LA MANASTIREA NEAMT!
Amin!
In Arizona exista o Mnastire Sarbeasca de Maici, care il are ca PROTECTOR spiritual pe Sf. PAISIE VELICIKOVSKI.
Iata siteul Manastirii, si cateva clipuri video despre maicutele care se nevoiesc in aceasta Manastire>
http://stpaisiusmonastery.org/about-the-monastery/about-us/
http://www.youtube.com/watch?v=x2WfLPd1wDc\
http://www.youtube.com/watch?v=0w10yHwv7tk