SFANTUL IUSTIN POPOVICI: „Impartasania de la eretic instraineaza pe om de Dumnezeu si il preda diavolului”

3-06-2008 Sublinieri

Sfîntul Iustin Popovici, Biserica Ortodoxă şi ecumenismul:

st-justin-popovich-right-together-with-elder-cleopa-of-romania-chelije-monastery-1977.jpg

“Învatatura Bisericii Ortodoxe a Dumnezeu-Omului Hristos, rostita de Sfintii Apostoli, de catre Sfintii Parinti si de catre Sfintele Sinoade asupra ereticilor, este urmatoarea: Ereziile nu sînt Biserica si nici nu pot fi Biserica. Pentru aceea în ele nici nu pot exista Sfinte Taine, si mai cu seama Taina Împartasirii – aceasta Taina a Tainelor; fiindca tocmai Sfînta Împartasire este totul si toate în Biserica: Însusi Dumnezeu-Omul, Domnul Hristos, si Biserica însasi, ca trup al Lui, si îndeobste tot ce este Dumnezeu-omenesc.

Intercommunio” – între-unirea, între-împartasirea cu ereticii în Sfintele Taine si îndeosebi în Sfînta Împartasire – este cea mai rusinoasa tradare a Domnului Hristos, tradare de Iuda; si, mai mult, tradare a întregii Biserici a lui Hristos, a Bisericii Dumnezeu-omenesti, a Bisericii Apostolilor, a Bisericii Sfintilor Parinti, a Bisericii Sfintei Traditii, a Bisericii celei Una. Aici ar trebui omul sa-si opreasca mintea si constiinta încrestinata asupra cîtorva sfinte fapte, sfinte bune-vestiri, sfinte porunci.

Mai înainte de toate trebuie sa ne întrebam pe ce ecleziologie, pe ce teologie privitoare la Biserica se întemeiaza asa-zisa “intercommunio“? Fiindca întreaga teologie ortodoxa a Bisericii privitoare la Biserica se bazeaza si se întemeiaza nu pe “intercommunio“, ci pe realitatea Dumnezeu-omeneasca a lui communio, pe împreuna-unirea Dumnezeu-omeneasca, (…) (v. 1 Corinteni 1:9; 10:16-17; 2 Corinteni 13:13; Evrei 2:14; 3:14; 1 Ioan 1:3), în timp ce notiunea „inter-communio” (între-unire) este în ea însasi contradictorie si cu totul neînteleasa pentru constiinta ortodoxa soborniceasca.

Al doilea fapt, sfînt fapt al credintei ortodoxe, este urmatorul: în învatatura ortodoxa despre Biserica si sfintele Taine, singura si neasemanata Taina este Biserica însasi – trupul Dumnezeu-Omului Hristos, în asa fel ca ea este si singurul izvor si continutul tuturor Sfintelor Taine. În afara de Taina aceasta Dumnezeu-omeneasca si a-tot-cuprinzatoare a Bisericii care este a-tot-taina, nu exista si nici nu pot sa existe “Taine”; asadar, nu poate exista nici o “între-împartasire” (“inter-communio”) în ceea ce priveste Tainele. De aici, numai în Biserica – în aceasta neasemuita a-tot-taina a lui Hristos – poate fi vorba despre Taine: fiindca Biserica Ortodoxa, ca Trup al lui Hristos, este izvorul si criteriul Tainelor si nu invers.

Tainele nu se pot ridica deasupra Bisericii si nici nu pot fi gîndite în afara de Trupul Bisericii. Pentru aceasta, potrivit cu cugetul Bisericii Sobornicesti a lui Hristos si cu întreaga Predanie Ortodoxa, Biserica Ortodoxa nu îngaduie existenta altor taine în afara de ea, nici nu le socoteste taine, pîna la venirea prin pocainta din „biserica” eretica, adica dintr-o biserica mincinoasa în Biserica Ortodoxa a lui Hristos. Cîta vreme cineva ramîne în afara de Biserica, neunit cu ea prin pocainta, unul ca acesta este pentru Biserica eretic si, în chip de neocolit, se gaseste în afara împreuna-unirii mîntuitoare: fiindca ce partasie poate fi între dreptate si nelegiuire? ce partasie poate sa fie între lumina si întuneric? (2 Corinteni 6:14). Întîiul vîrf si Apostol, cu puterea pe care a primit-o de la Dumnezeu-Omul, da porunca: De omul eretic, dupa prima si a doua sfatuire, desparte-te (Tit 3:10). Acela, deci, care nu numai ca nu se desparte de „omul eretic“, ci-i da acestuia si pe Domnul Însusi, în Sfînta Împartasire, se mai gaseste oare în sfînta credinta Apostolica si Dumnezeu-omeneasca? Ceva mai mult, ucenicul cel iubit de Domnul Hristos, Apostolul dragostei, da urmatoarea porunca: pe omul care nu crede în întruparea lui Hristos si nu primeste învatatura evanghelica cu privire la El, ca Dumnezeu-Om, „sa nu-l primiti în casa” (2 Ioan 1:10).

Canonul 45 al Sfintilor Apostoli porunceste cu glas de tunet: „Episcopul, sau preotul, sau diaconul, care s-a rugat cu ereticii numai, sa se afuriseasca; iar daca le-a îngaduit lor sa lucreze ceva ca clerici, sa se cateriseasca“. Porunca aceasta este limpede chiar si pentru o constiinta de tînţar. Oare nu? Canonul 65 al Sfintilor Apostoli hotaraste: „Daca vreun cleric sau mirean intra în sinagoga iudeilor sau a ereticilor ca sa se roage, sa se cateriseasca si sa se afuriseasca“. Si aceasta este limpede chiar si pentru constiinta cea mai primitiva. Oare nu? Canonul 46 al Sfintilor Apostoli: „Episcopul sau preotul care primesc botezul sau jertfa ereticilor, poruncim sa se cateriseasca. Caci ce întelegere poate sa fie între Hristos si Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?” Este un lucru batator la ochi, chiar si pentru cei lipsiti de ochi: aceasta porunca hotaraste în chip imperativ ca nu trebuie sa recunoastem ereticilor nici o sfînta taina si ca trebuie sa judecam toate ale lor ca nelucratoare si lipsite de dar.

De Dumnezeu insuflatul purtator de cuvînt al Predaniei apostolesti si parintesti sobornicesti a Bisericii lui Hristos, Sfîntul Ioan Damaschin, bine-vesteste din inima tuturor Sfintilor Parinti, tuturor Sfintilor Apostoli, tuturor Sfintelor Sinoade ale Bisericii urmatorul adevar Dumnezeu-omenesc: „Pîinea Euharistiei (=Sfintei Împartasanii) nu este simpla pîine, ci s-a unit cu Dumnezeirea… Printr-însa curatindu-ne, ne unim cu trupul Domnului si cu Duhul Lui si ne facem trup al lui Hristos” (= Biserica)… Taina Euharistiei „se numeste Împartasanie fiindca printr-însa ne împartasim de Dumnezeirea lui Iisus. Si se numeste cuminecare si cu adevarat este pentru cuminecarea prin ea cu Hristos si partasia la Trupul si la Dumnezeirea Lui. Iar pe de alta parte, ne cuminecam si ne unim si unii cu altii prin ea. Caci pentru ca ne împartasim dintr-o singura pîine, ne facem cu totii un trup si un sînge al lui Hristos, si unii altora madulare, ajungînd de un trup cu Hristos. Pentru aceea cu toata puterea sa ne pazim a nu lua împartasanie de la eretici, nici sa le-o dam. Nu dati cele sfinte cîinilor, zice Domnul, si nici nu aruncati margaritarele voastre înaintea porcilor (Matei 7:6), ca sa nu ne facem partasi relei slaviri si osîndei lor. Caci daca de buna seama unire este catre Hristos si catre ceilalti, de buna seama ne unim pe noi, de buna voie, cu cei ce se împreuna-împartasesc. Caci de buna voie se face însasi unirea, iar nu fara voia noastra: caci un trup sîntem toti, fiindca dintr-o singura pîine ne împartasim, precum zice Apostolul (1Corinteni 10:17)”.

Neînfricatul marturisitor al adevarurilor Dumnezeu-omenesti al ortodocsilor [Sf. Teodor Studitul] vesteste tuturor oamenilor din toate lumile: „Împartasania de la eretic înstraineaza pe om de Dumnezeu si îl preda diavolului”. În Euharistie, „pîinea ereticilor nici nu e trupul lui Hristos“. „Dupa masura deosebirii dintre lumina si întuneric, asa e si deosebirea dintre împartasania drept slavitoare (ortodoxa) si cea ereticeasca: cea drept slavitoare lumineaza, cea ereticeasca întuneca; una îl uneste cu Hristos, cealalta – cu diavolul; una da viata sufletului, cealalta îl ucide“. „Împartasania din mîna eretica este otrava, nu simpla pîine“.”

(Sfantul Iustin Popovici, Biserica Ortodoxă şi Ecumenismul, Man. Petru-Vodă, 2002).

4.jpg


Categorii

Dogme/ erezii, Ecumenism, Impartasania, Marturisirea Bisericii, Sfantul Iustin Popovici, Teologie ortodoxa

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

11 Commentarii la “SFANTUL IUSTIN POPOVICI: „Impartasania de la eretic instraineaza pe om de Dumnezeu si il preda diavolului”

  1. CATA SFANTA DREPTATE are acest Minunat si Sfant Cuvios Parinte IUSTIN POPOVICI!

    Parca a fost “predestinat” prin numele pe care l-a purtat sa se asemene cu SF. IUSTIN MARTIRUL si FILOSOFUL, adica sa fie un MARE APOLOGET AL BISERICII DREPTMARITOARE DIN URMA!

    Am citit si eu articolul din Editia de Ieri, 02 iuie, a Ziarului “Evenimentul Zilei”, scris de ziaristul MIRCEA MIHAIES, intitulat: “SENATUL EVZ: Spre anul o mie”.
    Sarmanu’ om, ce “paralel” mai este el cu notiunile de baza despre Crestinism, Biserica si Ortodoxie!
    Se apuca sa faca “judecati de valoare” despre INVATATURA B.O.R, fiind un “pe dinafara” de tot ceea ce reprezinta VIATA DE CULT si LITURGICA a BISERICII Noastre Ortodoxe.

    Cred ca trebuie odata si odata acesti “aflati in treaba”, vorba lui PETRE TUTEA, acesti “sofisti” si “atot…stiutori” formatori de opinie publica, SA INTELEAGA ca Viata DUHOVNICEASCA, liturgica, cultica, ritualica si sacramentala a BISERICII ORTODOXE, nu poate fi inteleasa decat DE CEI CARE O TRAIESC SI EXPERIAZA!, nu de simpli “observatori externi”, care scriu despre Crestinism cum li se nazare, sau la “comanda” vreunui “dusman si urator de Ortodoxie”.

    Viata duhovniceasca este O STIINTA, O ARTA, UN MESTESUG de TRAIRE DUHOVNICEASCA care se invata (nu atat de usor pe cat s-ar crede, dar nici foarte greu, ci in timp) si pe care nu pot s-o inteleaga decat cei care o practica constant si consecvent!

    Ortodoxia nu este o religie a unor “pampalai”, a unor “alineati mintal”, a unor “oameni fara verticalitate axilogica”. Nu, Nu! Ortodoxia nu este a unor “amatori” de “extazuri mistice” sau de “filosofii rationaliste”, sau a unor “curiosi”, ci a OAMENILOR CARE L-AU AFLAT PE ADEVARUL-PERSOANA, si care in deplina cunostinta de cauza AU DECIS sa TRAIASCA RESTUL VIETII LOR, avand in centrul mentalitatii si preocuparilor lor, ASCULTAREA DE ADEVARUL -PERSOANA si indeplinirea PRECEPTELOR DICTATE DE EL IN SFANTA SCRIPTURA!

    ORTODOXIA, este RELIGIA CELOR CARE UMBLA INTRU ADEVAR (cf. 2 IOAN, cap.1, vers.4, si 3 IOAN, cap.1, vers.4)! si care PRETUIESC ADEVARUL mai presus decat orice altceva, fiindca A D E V A R U L nu este o “categorie logica si filosofica” sau o notiune abstracta, ci PERSOANA DIVINA, care S-A INTRUPAT IN TRUP DE OM, si a venit printre pamanteni, CA SA LE “REDESCOPERE” si sa-i “REINVETE” pe pamanteni Adevarul pe care nu-l mai stiau!

    Scriptura noastra Sfanta ne spune ca “HARUL SI ADEVARUL AU VENIT PRIN ISUS HRISTOS” (cf. EV. dupa Ioan, cap.1, vers.17)!

    Domnul ADEVARUL INTRUPAT – HRISTOS IISUS a spus ca cel ce va strica “o singura porunca” LASATA si DATA de EL, “MIC” se va chema in Imparatia Cerurilor, iar cel care VA SCOATE CEVA din Cele RANDUITE DE EL, atunci DUMNEZEU II VA SCOATE PARTEA DE VIATA VESNICA, iar daca cineva va “adauga ceva” la cele RANDUITE DE EL si PREDATE DE EL oamenilor, atunci si DUMENZEU II VA ADAUGA PARTEA DE CHINURI care i se cuvin unui asemenea STRICATOR si MASLUITOR si CIUNTITOR DE ADEVAR! (cf. EV. dupa MATEI, cap.5, vers.19; APOCALIPSA, cap.22, vers.18 si 19)!

    Or, Biserica Romei si mai ales Protestantismul si Neo…Proetstantismul au MODIFICAT, MASLUIT si CIUNTIT INVATATURA si RANDUIELILE LASATE DE HRISTOS lumii, si din cauza asta Ortodocsii nu ii “admira” si nu “ii aproba” pe FALSIFICATORII CRESTINISMULUI PUR!

    Vai Doamne ce vremuri am ajuns (atat de asemanatoare cu vremurile antice), incat niste STRAINI de VIATA BISERICII si DE ORTODOXIE, sa isi “ridice” propria nestiinta si propriile “ineptii si elucubratii” la rangul de “pareri avizate” si “vrednice de a fi luate in seama”!

    Niste ANALFABETI in materie de ORTODOXIE pozeaza azi in “cunoscatori” ai “fenomenului bisericesc ortodox”, dar, de-i intrebi sa-ti spuna CREZUL, vor da din umeri…!

    Avea dreptate SF. AP. PAVEL, cand ii numea “CEI DIN AFARA” (cf. 1 CORINTENI, cap.5, vers.12 si 13)! pe cei STRAINI DE CRESTINISM!
    SUNT IN AFARA DE ADERATUL CRESTINSIM (asa cum s-a mai spus pe forumul acesta, citandu-se Invataturile marilor Sfinti si Teologi ai Bisericii (si bine ar fi de s-ar mai aduce in primplanul “recomandarilor importante” de subiecte ale acestor zile, aceste Invataturi ale Sfintilor)), si NU SUNT socotiti “AI LUI HRISTOS” TOTI CEI CARE NU AU DUHUL LUI! (cf. ROMANI, cap.8, vers.9)
    Iar Duhul Sfant nu-l poate avea nimeni DACA NU ESTE UN CRESTIN PRACTICANT, un TRAITOR AL INVATATURII SI RANDUIELILOR CANONICE ALE BISERICII DREPTMARITOARE a ADEVARULUI INTRUPAT. Cu atat mai mult nu poate avea DUHUL SFANT-DUHUL ADEVARULUI cel care este UN HULITOR AL ADEVARULUI! Iar “Hulitor al Adevarului” este si se numeste CEL CARE CONSTESTA SI NU ASCULTA DE RANDUIELILE SFINTILOR PARINTI!

    Poate vom ajunge in curand (caci aceasta este tendinta dusmanilor Ortodoxiei) sa fim socotiti, noi crestinii ortodocsi practicanti, ca “vrednici” de “excludere” din viata societati pentru FIDELITATEA NOASTRA FATA DE ADEVAR, fidelitate vazuta si inteleasa de acesti “STRAINI DE ADEVAR” si DE HRISTOS ca o intoleranta demna de pedeapsa.

    Pana atunci sa MARTURISIM, cat mai avem timp, CAT MAI NOBIL SI FRUMOS si DEMN, ORTODOXIA NOASTRA, inchizandu-le gura acestor “orbi” si “inculti” care pretuiesc orice altceva mai mult decat CINSTIREA SI IUBIREA CURATA A ADEVARULUI CELUI DIVIN! (cf. 1 PETRU, cap.3, vers.16).

    Doamne ajuta-ne sa te MARTURISIM cu putere si intelepciune! AMIN!

    HRISTOS A INVIAT!

  2. Pentru ca nu ma pricep la cuvinte spuse asa frumos de domnul Vela Gheorghe,(eu ma pricep sau mai bine zis imi doresc sa ma pricep-la imagine si culoare)sustin cu toata convingerea si taria ortodoxia in forma lasta de parintii, bunicii,strabunicii mei,si de fapt ai nostrii-si tot ce tine de credinta.Imi pare rau ca multi nu realizeaza ce pierdere grea ar fi,daca am schimba ceva acum!Pentru ca asta intuiesc eu, ar dori uni sa se intample…Credinta pentru noi,chiar daca nu constientizam permanent,e ca o busola.Daca incepem acum sa modificam,nu stim unde vom ajunge.Doamne te rog,ajuta-ne sa ne pastram credinta in forma ei de la inceput!Lumineaza-ne Doamne ochii gandurilor!Ajuta-ne Doamne sa nu gresim!HRISTOS A INVIAT!

  3. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Arsenie Papacioc: “Este o batjocura ceea ce a facut Mitropolitul Nicolae Corneanu!”
  4. Pingback: Război întru Cuvânt » Memoriu al Parintilor romani care vietuiesc in Sfantul Munte Athos catre Sfantul Sinod al BOR
  5. Pingback: Război întru Cuvânt » SFANTUL MAXIM MARTURISITORUL sau ce inseamna cu adevarat sa marturisesti credinta
  6. Pingback: Război întru Cuvânt » 14 IUNIE – SFANTUL IUSTIN POPOVICI: “In istoria neamului omenesc au existat trei caderi principale: cea a lui Adam, cea a lui Iuda si cea a papei”
  7. Pingback: Război întru Cuvânt » SFANTUL IUSTIN POPOVICI DESPRE EREZIA INFAILIBILITATII PAPALE SI UMANISMELE ANTI-UMANE: Nu-l dati mortii pe pacatos din pricina pacatului!
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Iustin Popovici: “SFINTENIA ESTE STAREA NORMALA A SUFLETULUI NOSTRU… Sa te sfintesti tu insuti mai intai, si apoi sa sfintesti pe altii“
  9. Pingback: ACATISTUL SFANTULUI CUVIOS IUSTIN POPOVICI (14 iunie) -
  10. Pingback: Sfantul Iustin Popovici: SFINTELE TAINE NU AU NUMAR: “Toate in Biserica sint Sfinta Taina, toate: de la lucrul cel mai marunt, pina la cel mai mare” -
  11. Pingback: SFANTUL IUSTIN DE LA CELIE despre misiunea ascetica a Bisericii: “ASCETII SUNT SINGURII MISIONARI AI ORTODOXIEI. Nevoinţa este singura ei scoala misionara. PUNE-TE IN SITUATIA CELOR INDURERATI, PLINI DE TRISTETE SI DE NECAZURI…” | Cuvâ
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate