Daca exista controverse in Ortodoxie, unde este ultimul cuvant?
“Intrebare: Ceea ce nu prea stiu eu si, probabil multi alti oameni nu stiu este: care sunt diferentele si asemanarile concrete dintre, sa zicem, Biserica Ortodoxa Rusa si Biserica Romano-catolica in ceea ce priveste diferitele doctrine si idei despre Sfanta Treime sau despre casatoria preotilor?
Raspuns: Exista multe diferente mici, dar exista, cred eu, o diferenta principala, legata tocmai de Sfantul Duh, pe care o voi explica. Biserica lui Hristos este ceea care ofera oamenilor harul. Or, in Apus, cand Roma s-a rupt de aceasta Biserica, harul s-a pierdut de fapt (poate ca unii oameni l-au mai aflat, ocazional, ici-colo, dar, pentru intreaga lor Biserica, harul a fost taiat). Consider ca Romano-catolicismul modern este o incercare de a inlocui harul pierdut cu geniul omenesc. De aceea, pentru a raspunde la intrebarea „Unde este adevarul?”, Biserica Romano-Catolica il face pe papa „infailibil”.
Sunt unii care se uita la Biserica noastra Ortodoxa si spun: „Este imposibil ca oamenii sa afle adevarul aici. Daca spuneti ca nu credeti nici in Papa, nici in Episcop, nu mai exista nici un fel de garantie. Nu credeti nici macar in Scripturi precum protestantii care le considera cuvantul absolut, „infailibil”. Daca exista controverse, unde este ultimul cuvant?”
Iar noi spunem ca Duhul Sfant se descopera pe Sine Insusi. Aceasta se intampla mai ales atunci cand se aduna Episcopii in Sinod, dar chiar si atunci poate fi un fals Sinod. Cineva ar mai putea spune: „Nu exista nici o speranta!”
Noi raspundem insa ca Sfantul Duh conduce Biserica si El nu-si va calca fagaduinta fata de Biserica. Daca n-ati dobandit convingerea ca asa stau lucrurile, atunci veti nascoci lucruri de genul: Biblie infailibila, Papa infailibil.
De asemenea, puteti tranforma randuielile ortodoxe – cum au facut romano-catolicii – intr-un fel de „lege”, astfel incat totul sa fie frumos precizat: daca incalci aceasta lege, mergi la duhovnic, primesti penitenta cutare si vei fi iarasi perfect „restabilit”. Ortodoxia nu crede astfel. De aici si toata fantezia cu indulgentele, care este o pervertire a ideii de pocainta in ceva cu desavarsire juridic. Daca te pocaiesti, ca talharul de pe cruce, poti fi mantuit in momentul acela. Ortodoxia pune accent pe acest aspect al relatiei dintre suflet si Dumnezeu, iar toate Sfintele Taine si disciplina Bisericii sunt doar cai de impacare a unui suflet cu Dumnezeu: aceasta este intreaga noastra credinta.
In Biserica Romana, pana de curand, cand lucrurile au inceput sa se destrame, accentul a fost pus mai degraba pe respectarea unui intreg set de legi si, in modul acesta, pe apropierea „corecta” – in sensul juridic al cuvantului – de Dumnezeu, modalitate care este o substituire a Sfantului Duh“.
(Cuviosul Seraphim Rose, in: DESCOPERIREA LUI DUMNEZEU IN INIMA OMULUI)
- Parintele Sofronie de la Essex: IN CATOLICISM PRINCIPIUL IMPERSONAL STRIVESTE PERSOANA
- Cuv. Seraphim Rose: “Cerule! Ce se intampla cu oamenii?…” – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (I)
- Cuv. Seraphim Rose si lectia esentiala a discernamantului – PUR SI SIMPLU ACTUAL! (II)
- CUM SA CITIM PE SFINTII PARINTI
- PARINTELE SERAPHIM ROSE NE ARATA DE CE ESTE NECESAR SI CUM PUTEM SA DOBANDIM “CUGETUL PARINTILOR”
- TOATA NADEJDEA LA HRISTOS!
- FERICITUL SERAPHIM ROSE SI ORTODOXIA MILEI LUCRATOARE SI A DURERII INIMII
- CUVIOSUL SERAFIM ROSE – “UN OM AL INIMII”
- Ortodoxia confortabila si inchipuita sau despre ispitele generatiilor rasfatate
dragi prieteni,
va vorbesc in numele Domnului nostru Iisus Hristos,
m-ati dojenit pentru smerirea mea si va multumesc pentru acest minunat prilej.
am vazut, in inima mea, ca va folositi inima pentru rationamente lumesti si nu mentineti inima ca fecioara inteleapta din Sf. Evanghelie, ceea ce va face pseuduortodocsi.
sa ne rugam impreuna. sa dam viata ortodoxiei cu trairea noastra.
va iubesc,
Daniel
m-am referit desigur la Casandra si Vela.
nu va mai lemantati atata ca Pastorii buni de suflete sunt mai putini.
cu atat mai mult trebuie sa va paziti inimile.
cu atat mai mult Ajutorul este mai abundent.
viata trebuie privita de azi inainte numai duhovniceste si atunci nu gresiti.
va iubesc,
Daniel, mereu lenes si nefolositor,
@ Daniel:
Iubirea ta ar fi fost mai credibila daca nu i-ai fi catalogat pe fratii nostri ca fiind “pseudoortodcsi”. Nu stim deci daca e normal sa spui ca ai vorbit in numele Domnului nostru Iisus Hristos. Iarta-ne! Am vrea sa oprim aici aceasta disputa. Doamne, ajuta!
dragi prieteni,
ma refeream ca in probleme duhovnicesti nu trebuie folosita ratiunea lumeasca, ci ratiunea innoita, cea spalata de pocainta.
cand spun ca “vorbesc in numele Domnului” de fapt ma refer asa cum un Parinte isi incepe predica dupa savarsirea Sfintei Liturghii.
va multumesc pentru tot.
cu stima,
Daniel
@daniel:
Rar vezi un parinte care sa isi ia indrazneala fratiei tale de a spune tot felul de ineptii “in numele Domnului”. De obicei, pe lucrurile care sunt controversate, parintii spun “gandul meu este ca”, smerindu-se astfel, prin supunerea cugetului lor Bisericii si prin recunoasterea ca pot gresi.
Desi cuvantul ineptii pare dur, nu putem privi altfel aceste afirmatii ale tale de pe alt site:
Si
Biserica insa spune ca nu exista extraterestrii, aceste aparitii fiind ale demonilor. Tot Biserica spune ca bioenergia este lucru diavolesc. Draga frate, daca esti un “trol” care nu are alta treaba decat sa raspandeasca aiureli de acest gen, te rugam, lasa-ne in lucrul nostru. Iar daca esti un internaut de buna credinta, opreste-te de la internet, macar o vreme, cauta-ti un duhovnic bun, incepe sa inveti credinta ta si apoi mai vezi. Iti dorim sanatate si mantuire!
dragii mei prieteni,
am citit ce ati scris.
voi privi cu discretie ceea ce se intampla in continuare si nu am sa va mai deranjez, deoarece nu pot comunica cu voi.
mai degraba ma considerati vrednic de spitalul 9.
sunt impacat deoarece cele scrise de mine sunt adevarate.
timpul va lamuri daca sunt asa sau daca sunt altfel.
va cer iertare si va multumesc ca ati avut bunavointa cu mine
cu respect,
va iubesc
Daniel