Bucuria duhovniceasca. MAICA DOMNULUI A ADUS IN LUME BUCURIA

25-12-2014 Sublinieri

118560

Vedeti si:

***

26decembrie

Predici audio ale Parintelui Ioanichie Balan la Soborul Maicii Domnului si praznuirea Sfantului Nicodim cel Sfintit de la Tismana:

1997:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

*

1998:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

***

dsc_1830

Bucuria duhovniceasca

Maica Domnului a adus in lume bucuria

– Gheronda, puteti sa ne cantati cantarea de la lauda pe care ati scris-o pentru Prea Sfanta Nascatoare[1]?

– Hai sa o cantam impreuna.

„Ai aflat mult Har inaintea lui Dumnezeu, Maica a Stapanului, Ceea ce esti plina de Har, asa cum Gavriil a strigat, Impara­teasa a Ingerilor, apara pe robii tai”.

Sa-ti spun acum si o cantare dogmatica: Maica Domnului era Fiica si Maica, Roaba si Imparateasa, Imparateasa a intregii lumi. Poate mintea omului sa cuprinda aceas­ta? Si Buna Vestire a Nascatoarei de Dumnezeu este ceva mai presus de fire, mai presus de logica. Iti doresc ca Maica Domnului sa-ti daruiasca bucuria Bu­nei-Vestiri, iar ingerul sa te binecuvinteze, ca sa inain­tezi duhovniceste! Amin.

– Gheronda, in tropar spune:

„Bucura-te a Evei bu­curie, Curata, Cea care prin nasterea ta intristarea ace­leia o ai incetat[2].

Orice lucru bun gaseste omul sa spuna despre Maica Domnului nu va putea sa exprime maretia Ei. Prin ascultarea ei, Maica Domnului ne-a deschis noua iarasi Raiul, pe care il inchisese neascultarea Evei. Eva a rupt veriga care ne unea cu Dumnezeu si a adus in lume intristare si durere[3]. Maica Domnului a unit iarasi veriga si a adus in lume bucuria Raiu­lui. Ne-a unit cu Dumnezeu, de vreme ce Hristos este Dumnezeul-Om.

Arhanghelul Gavriil a adus in lume vestea cea plina de bucurie, ca oamenii datorita Maicii Domnului au aflat „har inaintea lui Dumnezeu”. Maica Domnului se bucura, fiindca S-a intrupat Cuvantul lui Dumnezeu si ne-a izbavit de pacat. Ne bucuram si noi, pentru ca Maica Domnului ne-a scos cu „obrazul curat“. De aceea cantam la Nasterea Domnului:

Pustia aduce lui Hristos ieslea, iar noi, oamenii, aducem pe Maica Lui, pe Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu[4].

Unde este Hristos, acolo este bucurie adevarata

orthodox nun praying– Gheronda, uneori nu ma pot bucura, si atunci ma gandesc ca poate bucuria nu este pentru mine.

– Ce spui? Bucuria nu este pentru tine? Dar atun­ci pentru cine este? Pentru aghiuta? Ti-ai pierdut min­tile? Bucuria este pentru om. Dumnezeu nu a dat in­tristarea, ci numai bucuria.

– Atunci de ce nu am intotdeauna inlauntrul meu bucurie?

Cum sa simti bucuria dumnezeiasca, cand min­tea ta nu este la Dumnezeu? Il uiti pe Hristos, iar min­tea ta se gandeste mereu la treburi si la aparaturi, si astfel masinaria ta duhovniceasca se opreste. Asadar sa incepi sa rostesti Rugaciunea lui Iisus si sa psalmodiezi incet, si asa vei alerga si te vei invarti ca o sfarleaza in jurul lui Hristos.

Numai langa Hristos gasesti adevarata bucurie, curata, caci numai Hristos daruieste bucurie si man­gaiere adevarata. Unde este Hristos, acolo este bucurie adevarata si veselie paradisiaca. Toti cei care sunt de­parte de Hristos, nu au bucurie adevarata. Pot sa-si faca vise: „Voi face asta, voi face cealalta, voi merge aici, voi merge dincolo”, pot sa se bucure de cinsti­ri sau sa alerge la distractii si sa se veseleasca, dar bucuria pe care o simt nu le poate umple sufletul. Aceasta bucurie este materialnica, lumeasca, dar su­fletul nu se simte implinit cu bucurii lumesti si omul ramane cu un gol in inima sa. Ai vazut ce spune Solomon?

„Am zidit case, am sadit vii, am facut gradini, am adunat aur, am dobandit tot ce a poftit inima mea, dar la sfarsit am inteles ca toate acestea sunt desarte”[5].

Bucuria lumeasca daruieste ceva vremelnic, ceva pentru clipa aceea, nu da ceea ce daruieste bucuria duhovniceasca. Bucuria duhovniceasca este viata pa­radisiaca. Toti cati au trecut mai intai prin Rastignire si au inviat duhovniceste traiesc bucuria pascala.

„Pastile Domnului, Pastile”[6]!

Iar apoi vine Cincizecimea!… Iar cand ajung la Cincizecime si primesc limba de foc, Sfantul Duh, atunci toate se termina[7].

Bucuria duhovniceasca vine odata cu lucrarea duhovniceasca

– Gheronda, spuneti-ne ceva despre bucuriile ce­resti.

– Si in aceasta viata exista bucurii si desfatari ce­resti, iar cel care le simte se intreaba daca in cealalta viata exista ceva mai presus decat ceea ce traiesti aici. Aceste bucurii nu se pot exprima, ci doar se traiesc.

– Gheronda, cum poti ajunge la aceasta stare?

– Ca sa ajungi la starea in care sa nu poti cuprinde in tine bucuria, nici sa o poti exprima, trebuie sa iei aminte la trei lucruri: sa te misti cu simplitate, sa nu te preocupe ceilalti, sa rostesti Rugaciunea lui Iisus. Daca le faci pe acestea, va veni timpul cand vei simti atata bucurie, incat imi vei spune:

„Gheronda, am in­nebunit! Nu cumva am luat-o razna? Ce este ceea ce simt?”.

O astfel de bucurie nebuna vei avea!

– Gheronda, ca sa aiba cineva bucurie duhovni­ceasca, trebuie sa fie intr-o stare duhovniceasca buna?

– Tu ce spui? Cand poate avea cineva bucurie du­hovniceasca? Cand este nestatornic? Bucuria laun­trica vine odata cu punerea in buna randuiala a vietii launtrice si da aripi sufletului. Daca sufletul nu se incalzeste cu lucrarea launtrica, atunci seamana cu o masina al carei motor este inghetat, si trebuie impinsa, ca sa inainteze. Pe cand lucrarea launtrica – trezvia im­preuna cu supravegherea de sine, cu studiul si cu Ru­gaciunea – incalzeste sufletul, iar motorul porneste si incepe sa alerge. Atunci omul le nesocoteste pe toate cele din afara si face salturi duhovnicesti.

– Gheronda, dar nu este influentat daca se afla intr-un mediu neprielnic?

– Nu, nu este influentat, fiindca se misca intr-o alta atmosfera; se afla in afara acestui mediu. Si fi­indca se misca intr-o alta atmosfera, acest mediu nu-l deranjeaza. Este ca si cum ar vorbi alta limba, pe care el n-o cunoaste, si de aceea nu intelege ce spun ceilalti. Si e mai bine ca nu intelege, caci daca ar intelege, fie si cat de putin, atentia i-ar fi atrasa intr-acolo. Acum insa este devotat limbii pe care o cunoaste. Astfel in­cepe intrariparea launtrica. Tambur turla - Serafim si heruvimi (S-E)Stiti ce este intrariparea launtrica? Care Ceata ingereasca are aripi? Heruvi­mii sau Serafimii? Cele „Sase aripi”[8], despre care vorbeste Proorocul Isaia, care Ceata le are?

– Serafimii, Gheronda.

– Stiti cum fac Serafimii? Bat din aripi intr-un ritm… Tot astfel bate si inima, in ritm, cand exista intraripare launtrica. Atunci viata este o praznuire. Voi insa sunteti inca legate de sinele vostru; nu v-ati dezlegat de voi insiva si de aceea inima nu s-a elibe­rat, pentru a ajunge la starea aceea de a tresalta de bucurie. Ia gustati, mai copii, mai intai din aceasta bucurie si dupa aceea veniti sa mai discutam!

Bucuria dumnezeiasca vine prin a da

–     Gheronda, tot omul care traieste dupa Dumnezeu se bucura duhovniceste?

–     Desigur. Pentru ca cineva sa se bucure cu ade­varat, duhovniceste, trebuie sa iubeasca, iar ca sa iu­beasca, trebuie sa creada. Oamenii nu cred si de ace­ea nu iubesc, nu se jertfesc si nu se bucura. Daca ar crede, ar iubi, s-ar jertfi si s-ar bucura. Din jertfa iese bucuria cea mai mare.

–    Gheronda, te bucuri cand iubesti.

–    Nu, ai spus-o anapoda! Cand iubesti, te bucuri. Iar cand dragostea sporeste, atunci omul nu mai cauta bucuria pentru sine, ci vrea ca ceilalti sa se bucure.

–    Adica bucuria izvoraste de undeva, in timp ce dragostea exista de la sine?

– Asa este; dragostea exista de la sine, pe cand bucuria izvoraste din dragoste. Cand daruiesti dra­goste, atunci vine bucuria. Omul daruieste dragoste si primeste bucurie, adica este rasplatit cu bucuria pe care o simte. Vezi, primesti un lucru care ti se da si te bucuri de el. Altul da tot si se bucura pentru tot. Bucuria pe care o simte omul atunci cand primeste este bucurie omeneasca, in vreme ce bucuria pe care o simte cand daruieste este dumnezeiasca. Bucuria dumnezeiasca vine atunci cand daruiesti.

Bucuriile duhovnicesti sunt daruri ale lui Dumnezeu

– Gheronda, cum te incredintezi de faptul ca esti impacat cu Dumnezeu?

– Bucuria launtrica, mangaierea dumnezeiasca, pe care o simti inlauntrul tau este o incredintare ca esti impacat cu Dumnezeu.

– Este posibil ca omul sa se simta impacat cu Dumnezeu, dar sa nu simta bucurie si mangaiere dumnezeiasca?

– Nu se poate, ceva tot simte. Poate c-a simtit o data o mangaiere puternica, iar apoi mangaierea pe care o simte se micsoreaza si din aceasta cauza crede ca nu simte mangaiere dumnezeiasca.

– Cum se face ca uneori, aflandu-te intr-o stare duhovniceasca buna si bucurandu-te, deodata pierzi aceasta bucurie?

– Dumnezeu iti trimite bucurii duhovnicesti si te bucuri. Dupa aceea le ia, iar tu incepi sa le cauti si te nevoiesti mai mult si inaintezi duhovniceste si mai mult.

– Gheronda, ce bucurie este aceasta pe care o simt? Nu cumva nu am simtamantul pacatoseniei mele?

st xenia skete nuns– Nu, fiica mea! Dumnezeu iti da cate o ciocolata, ca sa te bucuri. Acum ciocolata, mai tarziu vin, ca acela de care se bea in Rai. Stii ce dulce este vinul care se bea acolo? Putina marinimie sa vada Dumnezeu, putina intentie buna, si daruieste imbelsugat Harul Sau si te imbata inca din aceasta viata. Schimbarea duhovniceasca prin care trece omul si bucuria ce o sim­te in inima sa cand il cerceteaza Harul lui Dumnezeu nu le poate oferi nici cel mai bun cardiolog din lume. Cand simti aceasta bucurie, incearca sa o pastrezi cat poti de mult.

– Gheronda, sa cerem de la Dumnezeu sa ne dea bucurii duhovnicesti?

– Este un lucru ieftin sa cerem bucurii duhovnicesti. Ele vin singure atunci cand exista conditiile necesare. Daca vrei sa fii intotdeauna bucuroasa, ace­asta inseamna ca ai iubire de sine. Hristos a venit in lume ca sa Se rastigneasca din dragoste: mai intai S-a rastignit si apoi a inviat.

Copiii lui Dumnezeu nu lucreaza nici pentru ras­plata cereasca, nici pentru a primi bucurii duhovni­cesti in aceasta viata. Caci copiii nu sunt platiti de Ta­tal lor, de vreme ce toata averea Tatalui lor le apartine. Altceva sunt darurile dumnezeiesti pe care le va darui Dumnezeu ca un Parinte bun atat in aceasta viata, cat si in cea vesnica.

Durerea duhovniceasca este bucurie duhovniceasca

– Gheronda, cum poate cineva sa pastreze inla­untrul sau bucuria?

– Daca infrunta totul duhovniceste. Atunci bucu­ria nu i-o pot lua nici bolile nici incercarile.

– Pentru a infrunta duhovniceste incercarile, oare nu trebuie ca omul sa se fi izbavit de propriile pa­timi?

– Poti fi bucuros cand treci prin incercari si neca­zuri chiar si daca nu te-ai izbavit de propriile patimi. Daca te gandesti ca aceste necazuri sunt leacuri pen­tru patimile tale, atunci le primesti cu bucurie, precum cel bolnav primeste medicamentul amar cu nadejdea ca se va face bine.

– Gheronda, cum se impletesc bucuria cu dure­rea?

dna Maria Cociorvan– In viata duhovniceasca se intampla ceva parado­xal: cand omul rabda pentru dragostea lui Hristos pana la mucenicie chiar, inima i se umple de desfatare dumnezeiasca. Acelasi lucru se petrece si atunci cand se face partas Patimilor Domnului. Adica in masura in care gandesti si suferi pentru faptul ca Hristos S-a rastignit pentru pacatele noastre, cu atat esti rasplatit cu bucurie dumnezeiasca. Suferi – te bucuri, suferi – te bucuri. Si cu cat suferi mai mult, cu atat te bucuri mai mult. Simte ca si cum il mangaie Hristos si-i spune:

„Copilul Meu, nu te necaji pentru Mine!”.

O sora spunea:

„Nu vreau bucurie, ci vreau sa ma intristez pentru Hristos. Cum sa ma bucur de vreme ce Hristos S-a rastignit pentru mine? De ce imi da Hristos bucurie?”.

Traia anumite stari duhovnicesti si cu cat participa la Patimile lui Hristos si se intrista din marinimie, cu atat Hristos ii dadea mai multa bucu­rie. O innebunise cu adevarat!

Rastignirea merge intotdeauna inaintea invierii si aduce biruinta. Crucea aduce slava. Hristos, dupa ce a urcat mai intai cu Crucea pe Golgota si a fost rastignit, S-a inaltat la Tatal, dar asta dupa Cruce. Si acum Hristos Cel Rastignit indulceste amaraciunile oamenilor, iar omul rastignit Il imita pe Iisus, Dumnezeu-Omul.

Bunul nostru Iisus a ridicat impreuna cu tot paca­tul lumii si toate amaraciunile noastre si ne-a lasat bu­curia si veselia, pe care o simte cel care s-a dezbracat de omul cel vechi si intru care traieste de acum inain­te Hristos. Unul ca acesta traieste in parte bucuria Raiului inca de pe pamant, precum zice Evanghelia:

„Imparatia lui Dumnezeu inlauntrul vostru este[9].

Multumesc lui Dumnezeu ca m-a invrednicit sa cu­nosc multi oameni de acest fel si fi rog sa ma ajute sa nu-L intristez, cel putin de acum inainte, chiar daca nu ma voi invrednici sa traiesc astfel de stari.

Va doresc sa aveti intotdeauna bucuria duhovni­ceasca in aceasta viata, iar in cealalta, in cea ves­nica, sa va bucurati langa Hristos pentru totdeauna! Amin.


[1] Staretul a scris aceasta cantare de lauda si a trimis-o la sarbatorirea unei monahii ce purta numele Maicii Domnului, ca sa o cante in chilia ei.

[2] Din troparul Nascatoarei de Dumnezeu al cantarii 1 din canonul al doilea, Lunea din Saptamana a treia a Triodului.

[3] Vezi Facere 3, 16.

[4] Vezi stihira a patra de la Vecernia Nasterii Semnului.

[5] Vezi Ecclesiastul 2,11.

[6] Din irmosul cantarii I a Canonului Invierii.

[7] Aceste cuvinte ale Staretului arata scopul filial al nevointei duhovnicesti a fiecarui credincios, care este dobandirea Sfantului Duh. Cand omul devine partas al Harului indumnezeitor al Sfantului Duh atunci ajunge la starea indumnezeirii, la „desavarsirea (inca) nedesavarsita”.

[8] Isaia 6, 2.

[9] Luca 17,21.

(din: Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicesti V – Patimi si virtuti, Editura Evanghelismos, 2007)

soborul_maicii_domnului_6

Legaturi:

*

***


Categorii

1. SPECIAL, Cuviosul Paisie Aghioritul, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Maica Domnului, Parintele Ioanichie Balan, Soborul Maicii Domnului

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “Bucuria duhovniceasca. MAICA DOMNULUI A ADUS IN LUME BUCURIA

  1. Hristos S-a nscut!
    Mi se pare tare porivit acest articol al Dumnezeiescului Parinte Paisie,la ceas de mare sarbatoare(pe primul,nu inca l -am ascultat).Cuvintele lui de aur izvorate din inima,ne misca sufletele,ne vorbesc direct inimii si ne da raspunsuri duhovnicesti la toate framantarile noastre.Cu adevarat este un mare si pretios dar facut noua de Maica Domnului.”Astfel de Sfinti ca Parintele Paisie ,trimite Dumnezeu pe pamant o data la patru sute de ani”!-a spus Sfantul Porfirie Kosfsokalivitul.
    Pentru osteneala lor,rog pe Bunul Dumnezeu sa-i impartaseasca din aceasta bucurie duhovniceasca,roada a Duhului,pe fratii nostri admini,pe toti cititorii si comentatorii siteului.Adresez cu aceasta ocazie multumiri fratilor care au raspuns la apelul meu umanitar si i-au adus mare mangaiere ,curaj,bucurie,nadejde bolnavei Carmen.Cineva din ei,mi-a spus ca a simtit si trait cu adevarat vorbele Mantuitorului,ca:”Mai fericit este a da,decat a lua”.Sa ne ajute Bunul si Milostivul Dumnezeu sa ne lasam de patimi ca sa poata incolti in inimile noastre roadele Duhului Sfant!

  2. Lecție de generozitate. Ce a făcut un om al străzii cu cei 100 de dolari primiți
    http://greatnews.ro/lectie-de-generozitate-ce-facut-un-om-al-strazii-cu-cei-100-de-dolari-primiti/
    https://www.youtube.com/watch?v=AUBTAdI7zuY

    Sa vezi ca mai sunt astfel de oameni este o mare bucurie!

  3. Pingback: SFANTUL SERAFIM DE SAROV, invatatorul pocaintei si TAMADUITORUL DEZNADEJDII (II). Ce rugaciuni – “antidot” recomanda in mod special Cuviosul? NECESARA CORECTARE A UNEI PARERI GRESITE: “Fara a merge pe calea pocaintei, oamenii incea
  4. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN (si audio) despre TAINA DUHOVNICEASCA A NASTERII PRUNCULUI IISUS IN NOI si CATASTROFA AVORTURILOR: “Ori supravietuim urmand lui Hristos, ori suntem niste Irozi blestemati care ucidem si sufletele noastre, si pruncii cei nev
  5. Pingback: LA PIEPTUL MAMEI NOASTRE DIN CER, SUB GRIJA SI RUGACIUNEA ocrotitoarei si hranitoarei celor orfani sau suferinzi. PASTORALA PS MACARIE DRAGOI LA NASTEREA DOMNULUI: “Ochii ei protectori și milostivi sunt pururea aplecați spre cei fără de ajutor.
  6. Pingback: TIE, MAICUTA DULCE A INIMILOR NOASTRE… “Tu esti lumina cea sfanta, Precista blagoslovita… Tu esti izvor de viata, Adăpi bine cu dulceata” | Cuvântul Ortodox
  7. off topic: Cat de usor este sa faci Un dar pentru Hristos:
    https://www.youtube.com/watch?v=mtF9k2sHQAA

  8. Pingback: TAINA MANTUIRII si TAINA FARADELEGII IN VIATA NOASTRA. “Dumnezeu, cand se apropie de om, nu apare la televizor, nu face tam-tam, ci intr-o mare taina. Nimic nu ni se vesteste spectacular din partea lui Dumnezeu…” – PREDICA AUDIO a
  9. Pingback: SOBORUL MAICII DOMNULUI, ALINATOAREA DURERILOR, MANGAIETOAREA SI HRANITOAREA NOASTRA. Cuvinte duhovnicesti calde si duioase ale Parintelui Episcop Macarie Dragoi – 2015: “Maica Domnului ne ține la inima sa maternă, încălzindu-ne, și pe no
  10. Pingback: PS MACARIE DRĂGOI – Cuvânt despre PIERDEREA BUCURIEI FIREȘTI “într-o lume zdruncinată în temeliile sale” și posibilitatea DOBÂNDIRII BUCURIEI DUHOVNICEȘTI ȘI A PĂCII LUI HRISTOS (video, text) | Cuvântul Ortodox
  11. Pingback: VESTEA CEA MARE | Cuvântul Ortodox
  12. Pingback: BUNAVESTIRE: “FIE!” | Cuvântul Ortodox
  13. Pingback: CE ESTE ȘI CE NU ESTE BUCURIA ADEVĂRATĂ? Conferința PS Macarie Drăgoi de la Cluj (nov. 2019): “ÎN FIECARE ZI PUTEM FI BUCURIE CELORLALȚI. Această lucrare trebuie să o începem cu cei de lângă noi, din casa noastră. Dragostea începe cu c
  14. Pingback: PS DAMASCHIN – cuvânt străpungător de inimi: SINGURĂTATEA MAICII DOMNULUI, însingurarea cea de trebuință, IEȘIREA DIN ÎMPRĂȘTIERE, AJUTORUL și RUGĂCIUNEA PENTRU CEI SINGURI: “Fiți dumneavoastră acești îngeri de care ceilalți
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate