Dmitri Avdeev despre cum sa ne educam crestineste copiii. PERICOLE IGNORATE SI DE MULTI PARINTI CREDINCIOSI: JUCARIILE SI EROII LA MODA, TELEVIZORUL

11-11-2010 Sublinieri

COPIII INTRE FRICA SI ISPITA

In acest capitol sunt mai multe sfaturi si avertismente adresate parintilor care vor sa-si educe copii sanatosi din punct de vedere spiritual. Numai o personalitate sanatoasa moral se poate impotrivi agresiunii societatii contemporane: Fumeaza, nu sunt tari!”, „Bea, este scump!”… „Omoara, sunt straini, nu sunt ai nostri!”

De aceea, avand in fata dilema educationala: „sa-l cresc cinstit sau bogat si de succes?”, multi parinti, satui de macabrul televiziunilor si de foamea spirituala, cauta pentru copilul lor o soarta mai buna, o cale dreapta si o orientare corecta.

In vacuumul spiritual, umplut de permisivitatea absoluta si uneori chiar de indracire, te poti sprijini doar pe o spiritualitate autentica si pe setea de Lumina. Nu trebuie sa permitem ca fiul sau fiica noastra sa creasca singur, ca o buruiana pe marginea drumului, fara sa inteleaga unde este Dumnezeu si unde este intunericul, unde este binele si unde este raul. Altfel, el va creste devenind „buruiana” pentru batranetile parintilor. De aceea, intai de toate, sa ne concentram in misiunea noastra de a nu permite pacatului sa intre in copiii nostri si, ferindu-i de spini si palamida, sa construim in prunci acele caracteristici care sunt placute lui Dumnezeu si care vor aduce folos societatii.

Pacatul nu necesita eforturi, de ace­ea sufletul slab se si deda influentelor negative. Exista multe variante ale dezvoltarii inclinatiilor pacatoase, dar se poate urmari dinamica lor. Chiar si la un prunc se poate urmari, spre exemplu, inclinatia spre iubirea de avutie. Astfel de copii au placerea de a detine, intai de toate, jucariile si sa nu le imparta cu ceilalti copii, cu fratiorul sau surioara. Pe masura ce cresc, aceasta inclinatie poate deveni la ei iubire de arginti. Adolescentii, mai ales cei din timpurile noastre „comerciale”, solicita de la parinti bani, cadouri scumpe si multi chiar se supara daca dorintele nu le sunt satisfacute. In urma iubirii de arginti vine si slava desarta. Aceasta patima pacatoasa are o multime de nuante si transformari; se descopera in asociere cu hainele la moda, bijuteriile, cosmeticele. Dorinta de a placea celor din jur este, in cazul acestei patimi, supradimensionata.

Se pot determina, in acelasi fel, si alte aspecte al slavei desarte: laudarosenia, iubirea de sine, mandria. In urma acestor patimi apare si lacomia, adica imbuibarea, de la care provine orice fel de necuratie trupeasca.

„Tratarea” patimilor necesita insa autocunoastere, pocainta sincera si harul lui Dumnezeu. Copiii mici trebuie imbisericiti, invatati cu rugaciunea si deasa impartasanie. Parintii trebuie sa tina minte ca evlavia lor si sanatatea spirituala a copiilor se afla intr-o foarte stransa legatura.

Jucaria si functiile acesteia

Jucaria influenteaza foarte serios psihicul copilului si dezvoltarea personalitatii acestuia. Pentru el jucaria este ceva viu si adevarat. Fiind pasionat de jucarie, copilul se identifica adesea cu aceasta, cu „trasaturile” si cu esenta ascunsa a ei. Este periculos daca acest lucru se produce in jocul cu un erou negativ. Pericolul consta in faptul ca tot ceea ce este pierdut, la joc, de catre copii, se regaseste reflectat in viata reala. Astfel, daca cel mic se comporta uman, milostiv si cu grija in joaca, inseamna ca are in minte un model a ceea ce trebuie sa faca. Si, dimpotriva, daca cel mic este agresiv, grosolan si dur, atunci un astfel de comportament va fi transpus, cu siguranta, si in realitate.

Jucaria „programeaza” comportamentul copilului. De aceea este foar­te important sa intelegem felul in ca­re aceasta actioneaza, ce fel de „program” are. In lume exista bine si rau, ideal si antiideal, iar jucaria poate fi si o antijucarie. Jucariile-monstri, atat de iubite de multi copii, detin o putere distructiva. Acestea pot provoca la copii disfunctii psihice. Specialistii considera ca jucaria este purtator de informatii pentru copii, la fel ca ziarul sau Internetul pentru un adult.

Magazinele sunt pline de testoase Ninja, roboti transformeri si Batmani. Acesti eroi provoaca la copii fantezii agresive, care sunt transpuse in rea­litate vizavi de cei mai slabi: animale sau copii.

S-ar parea ca jocurile de masa nu au nimic negativ. Vechile cuburi cu imagini din povesti, mozaicurile sau constructoarele pentru copii, care si-au demonstrat, de-a lungul vremii, utilitatea, dezvoltand intelectul, invatand copiii sa rabde si sa se miste, toate acestea nu mai sunt la fel. Uitati-va doar la denumirile lor: „Piratii”, „Stapanul Universului”, „Cuceritorul”. Spre ce anume ii indreapta aceste jocuri pe copii? Spre manifestarea mandriei si a slavei desarte. Povestile sunt inlocuite de lumea Fantasy, cu eroi extraterestri si monstri. Acum sunt foarte populare jocurile de-a afacerile, de-a banii si bancile. Ce ii invata acestea pe copii? Din pacate, le intarata dorinta de inavutire, minciuna si manipulare. Si inca un exemplu: Jocul „Concurs de frumusete” – instruc­tii pentru fetite cum sa se pregateasca pentru un astfel de concurs. Jocul invata cum trebuie sa-ti arati corpul si cum sa lupti impotriva concurentelor. Iar mamele si tatii cumpara aceste jocuri, dupa cum spun vanzatorii, cu mare ardoare.

Copiilor le place constructorul de tip „Lego”. Intr-adevar, acesta e o jucarie viu colorata si ecologica. Cu ajutorul ei poti construi diferite peisaje sau scene. Dar ce fel de scene? „Catastrofe mondiale”, „Extraterestri”, „Fantome”, „Razboinici galactici” – aceasta este tematica lor principala.

Exista jucarii bune si inteligente. Parintii trebuie sa le aleaga cu grija. Pentru copiii mai mari acum se pot cumpara diferiti constructori de corabii, avioane sau barci. Pentru fetite se pot cumpara seturi de cusut rochite la papusi, iar pentru baieti instrumente de teslar sau strungar. Acestea invata copiii sa fie independenti, muncitori si grijulii fata de cei din jur.

Teleeducatii

In 2007 copiii cu varsta mai mica de 14 ani au savarsit 60 de mii de infractiuni. O astfel de crestere a infractionalitatii a fost legata de multi cercetatori de transmisiunile televizate care contin modele de comportament agresiv, criminal si antisocial. Acest lucru nu este de mirare. Mass-media este dotata tehnologic pentru conducerea societatii. Aceasta actioneaza asupra sentimentelor oamenilor, formeaza valori, gusturi si gandiri. In manualele de psihologie a mass-media sunt enu­merate metodele principale de actionare asupra omului: metode de comportament, fiziologice, schimbarea cadrelor. In practica aceste metode se realizeaza perfect.

Ecranul formeaza astazi personalitatea, pentru care sunt caracteristice agresivitatea si insensibilitatea emotionala. Televiziunea incurajeaza consumismul excesiv si comportamentul sexual denaturat. Oricat de paradoxal ar parea, toate acestea se demonstreaza chiar si in desenele animate pentru copii, mai ales cele produse in Occident.

Stiinta a colectat un intreg sistem de dovezi si fapte care vorbesc despre fenomenul invatarii sociale. In anii ’70 psihologul Canadian A. Banduar a cercetat conditiile in care se desfasoara aceasta invatare. „Un singur model televizat se poate constitui in exemplu de urmat pentru milioane de oameni”, scria el in cartea sa, bazandu-se pe cercetari de durata. Iata una dintre acestea. Doua grupuri de copii cu varsta cuprinsa intre patru si sase ani au fost introduse in camere de joaca, fara adulti, dar cu supraveghere video. Unul din grupuri a vazut un film agresiv. Dupa compararea inregistrarilor, in cadrul grupului ca­re vazuse filmul au fost enumerate de opt ori mai multe actiuni agresive. Iar copiii repetau replicile vazute, cu putin timp in urma, pe micul ecran.

Sunt cunoscute multe cazuri, cand copiii comit infractiuni, imitand intru totul hainele si comportamentul eroilor de la televizor sau Cinema. In 1993, un copil de cinci ani a dat foc patului cu o bricheta, dupa ce urmarise unul din episoadele desenului „Beavis si Butthead”. Acolo, protagonistii – adolescenti, huligani -, declara ca „focul este cool”! In 2004, niste tineri parinti din Moscova au observat ca fiul lor de sapte ani copiaza intru totul protagonistii serialului „The Simpsons”. Tatal nici nu-si dadea seama ca in desenul care se difuzeaza in miezul zilei poate fi ceva atat de daunator. Revoltat, acesta a dat in judecata canalul de televiziune REN – tv. Toate concluziile expertilor au fost de partea tatalui si canalul de televiziune nu a mai difuzat serialul.

In familiile contemporane copiii se uita des si mult la televizor. Televizorul devine aproape unicul interlocu­tor si educator al copilului. Interesul copilului pentru „cutia vorbitoare” este explicabil. Stralucirea ecranului, pe care omul o percepe inconstient, are un ritm definit. Acesta actioneaza hipnotic asupra psihicului. Drept rezultat, micul omulet intra in transa si percepe fara critica tot ceea ce curge din ecran. Productia cinematografica, adesea „sangeroasa”, in loc sa-l invete sa vorbeasca, il invata sa raga sau sa se exprime prin interjectii. Aceasta duce la incetinirea ritmului de dezvoltare psihica a tanarului spectator. Drept rezultat, copiii nu pot asimila informatia auzita. Ei percep doar in­formatia vizuala, iar cuvintele trec pe langa urechi. De aceea, in scoala, acesti „teleeducati” aproape ca nu percep ce spune profesorul si invata cu greu materia. Dificultati apar la astfel de copii si in comunicarea lor cu cei de aceeasi varsta.

(din: “Femeia si problemele ei. Perspectiva psihiatrului ortodox”, Editura Sophia, 2010)

***

Cuvantul lui Dmitri Avdeev de la lansarea cartii sale la Libraria Sophia, 11 oct. 2010:


De acelasi autor:

Legaturi tematice:

 

***


Categorii

Crestinul in lume, Dmitri Avdeev, Educatia crestina/ Copiii in Biserica, Razboiul nevazut, Viata de familie, VIDEO

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

61 Commentarii la “Dmitri Avdeev despre cum sa ne educam crestineste copiii. PERICOLE IGNORATE SI DE MULTI PARINTI CREDINCIOSI: JUCARIILE SI EROII LA MODA, TELEVIZORUL

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Doamne ajuta.

    Pentru familia cu copii mici trei reguli simple:

    – parintii la spovedanie des.
    – copiii pana la cel putin 2 ani fara televizor.
    – imparasanie cu totii des (cu binecuvantarea parintelui duhovnic!).

    http://www.sinaxa.net/familiei/
    http://bisericadincasa.blogspot.com/

    Sa aveti pace in inima.

    SINAXA

  2. Multumim pentru aceasta atentionare interesanta cu privire la educarea copiilor! Foarte bune exemplele de personaje si de seriale care practic nu pot aduce nici un aport (in)formativ in dezvoltarea personalitatii copilului, ci dimpotriva…
    Din pacate show-urile TV gen Familia Simpson se afla undeva la limita intre amuzant si deplasat (desigur ca pe unii privitori ii poate amuza si prostia, si vulgaritatea, si impertinenta, si violenta, etc.). Pare sa fi ajuns atat de popular si de incetatenit in mentalul publicului de pretutindeni, incat cu greu mai poti face distinctia intre bine si rau, intre moral si imoral. Ma bucur sa aflu (cunosc si personal) despre cazuri in care parintii care nu le dau voie copiilor sa urmareasca acest serial, ori se straduiesc sa le limiteze timpul petrecut la TV, antrenandu-i in alte activitati mai sanatoase si mai folositoare/constructive.
    Sa ne gandim de asemenea si la alte modele preluate din cultura americana, de exemplu obiceiul de a sarbatori Halloween-ul, care are atata “priza” in randul celor mici. Bineinteles ca toate sunt invelite intr-un ambalaj cat mai placut, fantezist, distractiv (funny), “cool”, s.a.
    Pana la urma discutia se rezuma la ce fel de modele propunem si promovam noi insine copiilor. Daca ii lasam liberi si nesupravegheati, copiii isi vor alege si urma, in sensul de a copia identic, proprii “eroi” precum Barbie, witch (vrajitoare), pirati, mutanti, transformeri, etc., si atunci sa ne surprinda daca ii vedem apucand pe o cale gresita.

  3. Copii ne sunt totdeauna
    Şi bucurie şi povară
    Şi martori vieţuirii noastre
    În cele bune şi-n ocară.

    Ei văd şi simt credinţa noastră
    Atât din vorbele rostite,
    Cât şi din scop şi atitudini,
    Vădite-n faptele trăite.

    Ei vor purta păcatul nostru
    Cu care noi nu am luptat
    Şi cel de care-n pocăinţă
    Prin post şi rugă n-am scăpat.

    Vor prelua vina curviei
    Şi al necinstei creştineşti
    Hoţia noastă şi minciuna
    Şi’mpătimirile trupeşti.

    Ei vor plini ce noi în viaţă,
    Am vrut dar nu am împlinit
    -Fie în rău fie în bine-
    Care în parte l’am plătit.

    Ei văd şi înţeleg şi visul
    Şi scopul nostru cel ascuns
    Ce ne conduce vieţuirea
    Ori spre plăceri, ori spre Iisus.

    Ei văd şi legătura vie
    -În noi- din faptă şi cuvânt,
    Minciuna, viclenia , viciul
    Sau traiul nostru, când e sfânt.

    Ei caută justificare
    Şi motivaţii în păcat
    În viciu şi-n necinstea noastră
    Şi-n relele ce le-am lucrat.

    Copii noştrii sunt pe lume
    Dovada faptelor trăite,
    A crucii care am purtat-o
    Şi-a rugăciunii săvârşite.

    Cu cât vom osteni în rugă
    Şi-n pilda vieţii noastre sfinte,
    Cu-atât vom dovedi mai sincer
    Iubirea noastră de părinte.

    Cu cât vom fi mai sfinţi în viaţă
    Mai iubitori şi mai cinstiţi,
    Cu’atât vom dobândi din ceruri
    Valoarea noastră de părinţi

    Şi ruga noastră pentru dânşii
    Va fi şi sfântă ocrotire
    Şi pildă şi’ajutor şi şansă
    Şi cea mai sinceră iubire.

  4. Conflictul dintre generaţii,
    Este o cruce grea, de dus
    Azi în familia creştină
    Care-l urmează pe Iisus.

    E lupta grea cu duhul lumii,
    Cu cele ce n’au nimic sfât
    Dar se cultivă viu în public
    În orice loc de pe pământ.

    Oricare-l vede după sine .
    Se face multă teorie ,
    Pe-acestă temă , dar credinţa
    O dovedeşte că-i mândrie .

    Conflictul dintre generaţii ,
    E generat de ce e rău ,
    De egoismul, de mândria
    Şi traiul fără Dumnezeu .

    Păcatele de multe feluri ,
    Mai actuale , mai târzii ,
    Ce le-am făcut la rândul nostru ,
    Azi prind putere în copii .

    Tot ce-am lucrat în tinereţe ,
    Prin ne’ascultarea de Iisus ,
    De preoţi , de părinţii noştrii,
    Astăzi ni-i cruce grea , de dus .

    Cum noi ne-am chinuit părinţii ,
    Dispreţuindu-i, şi-n nevoi ,
    Neascultându-i, chiar urându-i,
    Azi suntem chinuiţi şi noi.

    Cu ce măsură’am făcut răul ,
    Cu-aceiaşi astăzi o primim ,
    Şi cu adaosul din lumea ,
    Ce-am lăudat-o şi-o ’ndrăgim .

    Tot răul săvârşit în viaţă,
    Tot viciul nostru nedistrus ,
    -Prin tainele sfintei biserici -,
    În fii şi fice a ajuns,

    Plus cel de la părinţii noştrii
    Şi cel din marea de păcate ,
    La care-i conectată lumea ,
    ,,Cult şi modern’’ prin… societate ,

    Toate ni’s cruce şi durere
    Prin noi, prin semeni şi prin fii,
    Când neputinţa-i evidentă
    Şi chiar regretele-s târzii .

    Căci în familia creştină ,
    Copii prin ne-ascultare ,
    S’aşaeză împotriva noastră
    Iar suferinţa-i foarte mare .

    Teribilismul şi dispreţul ,
    Mândria , poftele trupeşti ,
    Consumul , lenea şi curvia
    Azi penru tineri , par fireşti .

    Zadarnic ceartă şi osândă ,
    Blestem durere şi căinţă ,
    Deacă şi noi şi fii noştrii ,
    N’am ţinut seama de credinţă .

    Că energia tinereţii
    În anturajul dubios ,
    Şi-n poftele dezlănţuite ,
    Fac din copil un ticălos .

    Ce-l mai opreşte azi pe tânăr
    -De n-a căzut încă-n ruşine- ,
    Să –şi ia model idolii gheenei ,
    Atât de îndrăgiţi de lume ?

    Că însăşi scola-i întărâtă
    Prin noul cel fără credinţă
    Prin toţi ’’eroii’’ mahalalei ,
    Prin cei lipsiţi de conştiinţă .

    Pe cel curat îl copleşeşte ,
    Vulgaritatea din vorbire ,
    Purtarea celor de alături ,
    Şi căile de ispitire .

    Căci mulţi trăim verbal credinţa
    Iar formalismul ne-a adus ,
    La o credinţă de faţadă
    Şi’un cult în duhul din apus.

    Copii noştrii adună-n suflet
    Enormul rău , nu cele bune ,
    Ce se câştigă prin credinţă
    Şi lepădările de sine.

    Azi fecioriia-i o ruşine ,
    Ruşinea e batjocorită ,
    Tupeul însă şi trufia ,
    E cultivată şi’ndrăgită .

    Orice cuvînt spre îndreptare,
    Aduce un cumplit răspuns,
    Plin de otravă egoistă
    Şi de dispreţ pentru Iisus .

    Conflictul dintre generaţii
    E răul nostru din păcat ,
    Ce l-am transmis la rândul nostru,
    Şi cel de care n-am scăpat .

    E răul care zilnic creşte
    Prin libertăţi fără Hristos,
    Care-l fac artă şi cultură,
    Deşteptăciune şi frumos.

    Acum familia creştină ,
    E izolată şi bârfită
    Iar tânărul n-o mai preferă
    C’o socoteşte învechită .

    În film în artă şi cultură
    Nu se mai află nimic sfânt ,
    Căci forţa, sexul şi mândria,
    Fac azi cultura pe pământ.

    Şi-i iad în casă şi în suflet ,
    Unde părinţii i-au scăpat
    Pe fii lor pe totdeauna
    În înşelare şi-n păcat .

    Îi plâng pe toţi copiii noştri
    Când mă gândesc la ce’au de dus
    Prin fii lor , când ne-or lua locul
    Şi crucea lor fără Iisus .

    Căci crucea e valoarea vieţii
    Şi scutul necvinovăţiei,
    Dovadă dragostei curate,
    Şi’adeverirea vredniciei.

    Conflictul dintre generaţii
    Îl motivează doar păcatul ,
    Libertinajul , neruşinea
    Şi’neascultarea cu tot iadul .

    Şi-i încălcare de poruncă .
    Căci porunceşte Dumnezeu ,
    Să ai respect şi ascultare ,
    De mama şi de tatăl tău.

    Conflictu’acesta este plata
    Pentru trăirea în păcate ,
    În libertăţi neortodoxe,
    Şi în iubiri neruşinate .

    Cu ce măsură facem răul,
    Dragi tineri , îl vom şi primi
    Curând, curând nu prea departe
    Când vom avea şi noi copii .

  5. Problema nu este doar prezentarea violentei, ci mai ales prezentarea violentei in mod APOLOGETIC.

  6. Multumesc Nicolae Mirean!

  7. http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/10/09/a-doua-viziune-a-staretului-antonie-invataturi/

    LIPSA DE TIMP SI DE COMUNICARE. PERICOLUL TELEVIZORULUI. PREGATIREA PENTRU PRIMIREA LUI ANTIHRIST.
    Foarte atenţi trebuie să fim cu aparatele electronice. Acestea, din aşa-zişi prieteni, într-o clipă se pot transforma în duşmani nemiloşi; orice receptor este în acelaşi timp şi un emiţător. Nu o singură dată am discutat despre aceasta cu oameni competenţi. Aceasta priveşte îndeosebi televizorul. Această „minune” a civilizaţiei iscă mari bătălii în jurul său. E vorba, cred, nu atât de televizor, cât de întrebuinţarea lui.

    Pe de o parte, oamenii timpului nostru au un surplus de comunicare cu oamenii, iar pe de altă parte, oricât ar părea de straniu, simt lipsa comunicării. Şi iată din ce cauză: comunicarea, ca, de altfel, tot ce face omul zilelor noastre, se produce în fugă. Comunicare; are loc fie la serviciu, fie pe drum, când omul e în­tr-o dispoziţie nu tocmai paşnică – e neliniştit, obosit. Lipseşte atmosfera necesară pentru o comunicare liniştită.

    Omul zilelor noastre are o cantitate imensă de timp în plus; nu greşesc, pentru că „liber” înseamnă „în plus”. Şi aşa în toate: în ceea ce ţine de hrană, de haine, de locuinţă. Peste tot, ceea ce este în plus este dăunător pentru suflet. Dar cel mai mare pericol constă în timpul de prisos, pentru că însăşi apariţia timpului liber este o mărturie a lipsei vieţii duhovniceşti şi a unui mare răsfăţ în viaţa de zi cu zi. In contul a ce apare timpul liber? În contul lucrului? Nu, orice altceva, numai nu lucrul va rămâne pe ultimul loc. Despre oamenii decăzuţi, desigur, nu vreau să vorbesc, despre alcoolici şi narcomani. Tema aceasta, chiar dacă se înrudeşte cu a noastră, e totuşi diferită de ea.

    Deci, pentru omul societăţii contemporane, lucrul se află pe primul loc. Mai mult decât atât, chiar şi credincioşii, primăvara, se ocupă de lucrările pământului şi în zilele de duminică şi în săptămâna Patimilor şi în săptămâna Luminată; se produce un fel de nivelare, un fel de mitocănie generală. înseamnă că nu e timp de pierdut. Mai mult decât atât, toţi, literalmente, suferă din cauza lipsei de timp. Dar, totuşi, acest timp liber există şi încă e foarte mult, însă de unde se ia?

    Acesta e timpul care trebuie folosit pentru lucrările duhovniceşti – fie rugăciune, fie lecturi duhovniceşti – şi pentru comunicarea duhovnicească, folositoare pentru suflet. Numai că timpul acesta se foloseşte numai pentru distracţii. Aşa l-a învăţat satana pe om să-şi organizeze viaţa, ca din ea să lipsească cu desăvârşire timpul de liniştire, de cugetare asupra celor ce s-au întâmplat peste zi, pe parcursul săptămânii, a lunii. Toate acestea sunt înlocuite de distracţii.

    Iar în acest sistem de distracţii televizorul îşi are locul său de onoare, privilegiat. Cea mai mare parte a timpului liber el o „înghite”, acest idol al civilizaţiei contemporane. Iar eu aş zice că e un tiran înfricoşător şi un despot care ţine sub dominaţia sa cea mai mare parte a omenirii, aflată într-o robie nemaivăzută, pentru că robii îşi simt situaţia înjositoare în care au nimerit, căci au ajuns la aceasta fiind forţaţi. Iar aceasta e o robie benevolă şi, la prima vedere, chiar plăcută. Şi doar roadele amare ale desacralizării, ale cruzimii şi desfrâului dovedesc că şi în acest caz, ca în orice altă robie, de câştigat are doar stăpânul. Iar coarnele stăpânului se iţesc de după ecran.

    De aceea, în acest sistem de pregătire a oamenilor pentru venirea lui antihrist, televizorului îi este destinat rolul nu doar de mâncător al timpului liber – rolul său distructiv e mult mai mare. Se uită omul la ştiri, chiar şi ortodoxul, şi i se pare că lucrul acesta e necesar şi util sau, în orice caz, nedăunător. Numai ca propriu-zis ştirile ocupă puţin loc, iar restul e ocupat de analiza celor întâmplate, adică o anumită viziune asupra lucrurilor, care trebuie să i se inducă consumatorului tele-produsului. Numele celor ce comandă aceste opinii, a celor ce comandă informaţia servită, nici nu trebuie numite – şi aşa este clar. De aceea, sub acţiunea programelor TV, omul îşi pierde capacitatea de a gândi independent şi de a recepta maxim conştient evenimentele ce au loc şi, în sfârşit, să-şi creeze propria concepţie despre lume.

    Începusem a vorbi despre carenţele actualei comunicări dintre oameni. Rădăcinile acestor slăbiciuni sunt de căutat în lipsa unei gândiri individuale şi a deprinderii de a medita asupra celor ce se întâmplă, în corelaţie cu modul propriu de a vedea lumea. Aceasta nu e nicidecum o îndreptăţire pentru căutările „individului” actual, nu.

    Am mai spus că în bucătăria mamei întotdeauna se afla cineva. Seara, după cină, se punea un samovar enorm şi, împreună cu toţi cei care rămâneau peste noapte, ne aşezam să bem ceai. Începeau discuţiile. Cât de interesant era! Câte aveam de învăţat din povestirile acelor oameni simpli. Tata ironiza pe seama plăcerii noastre de a ne petrece serile la bucătărie, considerând că un om instruit nu are ce învăţa de la nişte oameni cu puţină ştiinţă de carte. Dar, petrecând câteva seri cu noi, şi-a schimbat părerea. Oamenii care veneau la noi erau cu toţii ortodocşi şi cunoşteau lumea nu din comunicatele crainicilor de televiziune. Ei povesteau despre evenimente, fapte din viaţă, la care fuseseră martori ei înşişi sau despre care auziseră din gura oamenilor care au fost de faţă. În toate acele întâmplări căutam partea moralizatoare, ceea ce s-a întâmplat şi ca acţiune a Providenţei Divine, şi ca manifestare a liberei voinţe a omului. În acele judecăţi se manifesta varietatea gândurilor omeneşti, diferenţele în concepţiile despre lume. Oamenii, pe atunci, ştiau nu doar să vorbească, ci şi să asculte şi, în general, le plăcea mai mult să asculte decât să vorbească. Cu toate că, am să mă repet, toţi cei prezenţi aveau ceva de povestit.

    Am să mă îndepărtez de subiect, dar este interesant faptul că aceşti oameni simpli, cu toată aparenta bunăstare din imperiu, încă de pe atunci vedeau că se apropie dezastrul. Şi aceasta nu doar ca o urmare a comunicării lor cu stareţii de la Optina şi de la Kiev şi a ascultării predicilor dreptului Ioan din Kronstadt, ci şi ca urmare a deprinderii de a observa cele ce se întâmplă şi a trage concluzii nu reieşind din abundenţa materială a celor din jur, ci în baza păstrării duhovniciei în societate. Împuţinarea credinţei îi ducea pe aceşti oameni cu gândul că se apropie o nenorocire de neocolit. Mă voi întoarce la această comunicare „de bucătărie”, dar acum vreau să vorbesc despre viaţa noastră.

    Da, comunicarea actuală, la nivelul aceleia de atunci, e imposibilă. Chiar şi atunci când oamenii se adună împreună la o masă, îi deosebeşte, întâi de toate, atitudinea lor faţă de credinţă. Cum a spus înţeleptul David: „Zis-a cel nebun în inima sa: nu este Dumnezeu!” Însăşi negarea existenţei lui Dumnezeu e şi nebunie, şi un drum sigur către nebunie. Şi aceasta nu e nebunia acelor păgâni pe care îi luminau Apostolii şi Sfinţii Părinţi din primele veacuri ale creştinătăţii. Despre păgânii de astăzi, Apostolul a spus că „nu vor primi învăţătura sănătoasă, dar după poftele lor îşi vor alege învăţători care le vor mângâia auzul, şi îşi vor întoarce auzul de la adevăr şi vor crede basmelor”.

    Ce fel de comunicare poate avea loc în asemenea condiţii?! Oamenilor le place să vorbească, dar nu să asculte, să dea învăţături, dar nu să înveţe. Ce-i adună pe toţi la aceeaşi masă? Băuturile ameţitoare, mâncarea abundentă, adică ceea ce se află pe masă şi nu cei adunaţi în jurul mesei. Nimic folositor pentru suflet nu se poate ivi în acest mediu, pentru că despre Dumnezeu, după cum ne învaţă sfinţii, nu se vorbeşte cu burta plină, iar cu capul ameţit – cu atât mai puţin!

    Şi încă un mare rău ce vine de la televizor şi, din păcate, nu ultimul. Acest rău constă în subminarea autorităţii Bisericii. Subminarea sistematică şi diabolic-vicleană e în toate: în batjoco­rirea clerului, a obiceiurilor ortodoxe, în contrapunerea creştinis­mului cu ocultismul, cu păgânismul, cu toate. Totul e îmbibat cu ură faţă de Adevăr. Nu va trece încă mult timp şi producătorii de televiziune vor începe să-şi bată joc pe faţă de Hristos, de sfinţi. De o ură mare vor fi pătrunse emisiunile despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, totul va fi plin cu otrava răutăţii infernale. Abia acoperit cu vălul umorului, al comediei, „iadul atotrâzător” va duce lucrarea de luare în derâdere a tot ce este dumnezeiesc, duhovnicesc la bun sfârşit. Iar sfârşitul va fi acela că va apărea acela care va încerca să ia locul lui Dumnezeu. Şi va intra în acelaşi moment în toate casele. Cum, cum poate intra un om dintr-odată în toate casele? Noi spunem că aceasta e una dintre calităţile lui Dumnezeu – omniprezenţa, căci îngerii se deplasează în spaţiu şi există în timp. Iar Biserica învaţă că antihristul va intra dintr-odată în toate casele şi aici parcă am avea de-a face cu o contradicţie.

    Dar nu, Biserica, Sfânta, Soborniceasca şi Apostoleasca este vasul adevărului, al adevărului Divin. Ca să mimeze omni­prezenţa, antihristul va intra în toate casele în acelaşi timp cu ajutorul televizorului. Fiecare om îl va primi în locuinţa sa şi-l va primi de bunăvoie! Şi-l va primi, îl va primi, pentru că a vrut să fie pregătit de aceasta şi s-a pregătit cum trebuie, pentru că n-a acceptat învăţătura Păstorului cel Bun de “a fugi în pustie” [launtric], nu îi e pe plac – se plictiseşte de uscăciune, şi mai ales încă “în pustie”!

     

    http://www.audioholics.com/news/editorials/iphone-apple-sold-out/Ad_apple_1984_2.jpg

  8. http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/01/22/mi-e-frica-parinte-tare-n-as-vrea-sa-ajung-vremurile-acelea-ce-sa-fac-raspunsurile-si-viziunile-neinselatoare-descoperite-sfantului-lavrentie-din-cernigov/

    Antihrist va cunoaşte toate vicleniile diavoleşti şi va face false minuni. Pe el îl va asculta şi îl va vedea, în acelaşi timp, întreaga lume. Sfântul lui Dumnezeu, mărturiseau arhiepiscopul Simon, arhiepiscopul Teodosie, episcopul Iacob şi arhimandritul Teofan, spunea:

    „Fericit şi preafericit va fi omul care nu va dori şi nici nu va vedea faţa spurcată a lui Antihrist. Cine va vedea şi va asculta cuvântul hulitor de Dumnezeu al lui Antihrist, făgăduinţele pentru toate bunurile pământeşti, acela va fi ademenit şi va merge cu închinăciune înaintea lui şi împreună cu el va pieri şi va arde în focul cel veşnic”.

    TV diabolicEi l-au întrebat pe părintele: „Cum vor fi toate acestea?”. Stareţul a răspuns cu lacrimi:

    „în locurile cele sfinte va fi necurăţia pustiirii şi se vor arăta mârşavii ademenitori ai lumii care vor înşela oamenii ce s-au lepădat de Dumnezeu şi care vor săvârşi false minuni. După ei se va arăta Antihrist şi toată lumea îl va vedea deodată”.

    Părinţii l-au întrebat pe sfânt: „Unde? In locurile sfinte? In biserică?”. Cuviosul a răspuns:

    Nu în biserică, ci în fiecare casă. In colţul unde stau acum sfintele icoane vor sta maşini ademenitoare, care vor înşela oamenii. Mulţi vor spune: trebuie să vedem şi să auzim noutăţile. In aceste noutăţi se va arăta Antihrist”.

  9. Cu toate ca aici nu se vorbeste, dar inclin sa cred ca si calculatorul are cam acelasi efect chiar daca utilitatea pe care i-o dai este una strict informationala (culegi informatiile de care ai nevoie in domeniul de lucru care te intereseaza) si strict functionala- adica ca suport de scris.

    Calculatorul a intrat in viata mea, ca suport constant de scris si citit cam de vreo 10 ani. Am observat o dificultate in crestere de a ma concentra si de a-mi mentine atentia pentru o perioada mai lunga intr-o activitate care presupune efort intelectual, ca si oboseala accentuata dupa o perioada mai lunga in care trebuia sa scriu pe calculator (ca sa nu mai pomenesc de dureri de cap). Si repet, este vorba de un efort intelectual in care tu esti stapinul a ceea ce scrii, in care nu esti expus la nici un mesaj, la nici o imagine statica sau altfel, ci doar ai un ecran gol de word pe care trebuie sa-l umpli!

    De citeva zile am decis sa scriu de mina si abia apoi sa copiez pe calculator . M-am dezobisnuit si datorita incetinelii de scriere (comparativ cu tastarea rapida) este foarte enervant, si imi pierd rabdarea foarte repede… si totusi am observat ca nu mai obosesc asa de mult.Sper sa revina si restul.
    Stau si ma intreb, daca mie, un adult cu creierul dezvoltat normal (ca unii crescuti pe timpul lui Ceausescu fata TV si fara calculator), i se intimpla asa ceva NU la TV, NU urmarind filme sau alte timpenii, ci facind un efort care implica folosirea neo-cortexului, oare ce dezastru ireversibil se petrece in creierul unui copil sau al unui tinar care este expus la TV, jocuri pe calculator si navigare prin lumea pornografica si alte alea??

  10. “cand au optiunea de a se axa pe informatii care au legatura cu o sarcina sau pe unele care nu sunt la obiect, la aleg pe acestea din urma.” Presupun ca asta explica de ce si intru asa de des pe site-ul vostru… in pauzele lungi si dese (cheia marilor insuccese) 🙂

    Da! Multumesc.

    PS Nu-i nevoie sa publicati raspunsul meu.

  11. Din pacate, “masinile ademenitoare” care au inlocuit icoanele au ajuns sa ne manipuleze vietile si gandirea. Argumentul suprem al unora este: “Da, asa este pentru ca am auzit la televizor”. Sfantul Lavrentie de Cernigov a vazut exact ce va urma. Si noi vedem dar ne complacem.

  12. @ Nicolae Mirean

    La frumoasa ta poezie, am o complectare cu corectura:). Tu decizi:

    “Copii ne sunt totdeauna
    Şi bucurie şi povară”

    Copiii nu sunt povara. Viata omului fara copii, e viata pustie.

    Doamne ajuta

  13. Ina,
    Copiii sunt o mare binecuvantare, dar nu ei ar trebui sa fie cei care dau plinatate si sens vietii.
    Acolo unde este Hristos, nu mai este viata pustie.
    Sfantul Ioan din Kronstadt si fericita sa sotie nu au avut copii, si nu cred ca au simtit pustiu in viata lor.

  14. Multumim Nicolae Mirean. Drept si bine le-ai mai spus in versuri. Adevarul e trist tare.

  15. @Ina.

    Dragă soră, iertare pentru această exprimare. Şi eu am socotit-o puţin nepotrivită de aceia ceva mai jos am precizat:

    Copii noştri sunt pe lume,
    Dovada faptelor trăite,
    A crucii care am purtat-o
    Şi-a rugăciunii săvârşite.

    La precizările sorei Ioana aş mai adăuga că iubirea noastră cu cât este mai mare, cu atât crucea ce ne-o asumăm este mai grea, privind astfel prin povara responsabilităţii ortodoxe ce ne revine. Nu mă consider fără de greşeală şi nici în stare să fiu învăţător cuiva. Comentarile acestea le supun criticii tuturor şi le pun numai aici – fără a le socoti mai mult decât un simplu comentariu – ,fiind îndemnat de cei ce consideră că am primit un dar şi o responsabilitate prin aceasta, de care voi da socoteală înaintea lui Dumnezeu. Pentru aceasta mulţumesc administratorilor. Le mulţumesc mai ales pentru imensul bine ce-l aduc în sufletele noastre prin tot ce fac aici cu mult efort şi cu mare răbdare şi dragoste. Mulţumesc deasemeni tuturor celor ce au dragoste şi răbdare să le citească şi să mă atenţioneze când o iau razna. Aceste precizări nu aş vrea să te rănească în vreun fel .Încă odată cer tuturor iertare.

  16. @ Nicolae Mirean
    Multumesc. Poezia ta e frumoasa. Dumnezeu sa.ti ajute sa compui continuu.

    Doamne ajuta

  17. Pingback: Război întru Cuvânt » CUM SA NE MANTUIM COPIII? Raspunsurile Arhimandritului AMBROZIE IURASOV – de praznicul Sfantului Cuvios Stelian Paflagonul
  18. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Sa constientizam: COPILUL E TINTA PRINCIPALA IN MARKETING
  19. Pingback: Sinaxa - Creștin Ortodox
  20. Pingback: Razboi întru Cuvânt » ARGUMENTE CRESTINE SI MEDICALE IMPOTRIVA LEGII REPRODUCERII ASISTATE MEDICAL/ Parintii Nicolae Tanase si Mihail Milea despre avort si familie/ UN SCURT ISTORIC AL CONTROLULUI POPULATIEI/ Mutilarea copiilor cu botox si cu moda
  21. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Din nou despre flagelul contemporan al EROTIZARII (HIPER-SEXUALIZARII) COPIILOR. Inca o confirmare: PROGRAMELE TV, RECLAMELE SI MODA PROVOACA MATURIZAREA PRECOCE
  22. Pingback: Război întru Cuvânt » Praznuirea Sfantului Luca al Crimeei la Paraclisul Spitalului Parhon. Ce ne invata sfantul ierarh si medic despre CUM TREBUIE SA NE EDUCAM COPIII?
  23. Pingback: Razboi întru Cuvânt » CAT DE BUNE SUNT DESENELE ANIMATE “LA MODA” PENTRU COPII?
  24. Pingback: Cuviosul Sofronie Saharov: SFATURI SI EXPLICATII DUHOVNICESTI ESENTIALE PENTRU VIATA DE FAMILIE (I). CUM SA NE CRESTEM COPIII? PENTRU CE ESTE CASATORIA?
  25. Pingback: Ne vorbeste Parintele Arsenie Papacioc (4) despre IUBIREA DINTRE TINERI, CASATORIA CRESTINA SI VIATA DE FAMILIE
  26. Pingback: DE CE SUFERA COPIII? Despre pacatele parintilor si bolile copiilor
  27. Pingback: PASTORALA REMARCABILA A SFANTULUI SINOD DESPRE CRIZA FAMILIEI DE AZI. Chemare la fapte in sprijinul copiilor si parintilor aflati in dificultate
  28. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN. BLANDUL MARTURISITOR - DE 4 ANI IN VESNICIE. Cuvinte de folos (I): "Rugati-va mai mult! Cine vorbeste mult, pagubeste mult"
  29. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN. Cuvinte de folos despre ispitele vremii (II): "E mai rau azi ca ieri, pentru ca sunt metode mai diabolice de a distruge pe crestini"
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate