EVANGHELIA CEA MAI “SCANDALOASA”. Care este sabia lui Hristos?
Duminica I dupa Rusalii, A TUTUROR SFINTILOR
(Evanghelia dupa Matei 10, 32-35; 37-38; 19, 27-30)
Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi şi Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor şi Eu Mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri.
Nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie. Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacra sa.
Cel ce iubeşte pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubeşte pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine. Şi cel ce nu-şi ia crucea şi nu-Mi urmează Mie nu este vrednic de Mine.
Atunci Petru, răspunzând, I-a zis: Iată noi am lăsat toate şi Ţi-am urmat Ţie. Cu noi oare ce va fi ? Iar Iisus le-a zis: Adevărat zic vouă că voi cei ce Mi-aţi urmat Mie, la înnoirea lumii, când Fiul Omului va şedea pe tronul slavei Sale, veţi şedea şi voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel. Şi oricine a lăsat case sau fraţi, sau surori, sau tată, sau mamă, sau femeie, sau copii, sau ţarine, pentru numele Meu, înmulţit va lua înapoi şi va moşteni viaţa veşnică. Şi mulţi dintâi vor fi pe urmă, şi cei de pe urmă vor fi întâi.
Sfantul Nicolae Velimirovici:
“Nu socotiţi că pace am venit să aduc pe pământ; nu am venit să aduc pace, ci sabie.
Aşa a grăit Domnul. A se citi:Nu am venit să împac adevărul cu minciuna, înţelepciunea şi prostia, binele şi răul, dreptatea şi silnicia, bestialitatea şi omenia, inocenţa şi desfrânarea, pe Dumnezeu şi pe mamona: ci am adus sabie ca să tai şi să le despart, încât să nu se amestece.
Cu ce să le desparţi, Doamne? Cu sabia adevărului. Ori cu sabia cuvântului Lui Dumnezeu, ceea ce e totuna: fiindcă adevărul este cuvântul Lui Dumnezeu, şi cuvântul Lui Dumnezeu este adevărul. Apostolul Pavel indeamnă: luaţi sabia duhovnicească, care este cuvântul lui Dumnezeu. Iar sfântul Ioan a văzut în vedenie pe Fiul lui Dumnezeu în mijlocul a şapte sfeşnice, şi din gura Lui ieşea o sabie ascuţită de amândouă părţile. Sabia care iese din gură ce poate fi altceva decât cuvântul Lui Dumnezeu, cuvântul adevărului? Acestă sabie este mântuitoare pentru lume, nu pacea binelui cu răul.
Că acestă înţelegere este dreaptă se vede şi din ce spune Hristos în continuare: că am venit să despart pe om de tatăl său, şi pe fiică de mama sa, şi pe noră de soacra sa. Căci dacă fiul merge după Hristos, iar tatăl rămâne în întunericul minciunii, sabia adevărului lui Hristos îi va despărţi. Adevărul este mai vrednic de iubit decât tatăl. Şi dacă fiica merge după Hristos, iar mama rămâne îndărătnică în tăgăduirea lui Hristos, ce unire poate fi acolo? Oare nu este Hristos mai dulce decât mama? La fel şi nora cu soacra ei.
Dar să nu înţelegi strâmb – că cel ce Îl cunoaşte şi-L îndrăgeşte pe Hristos trebuie deodată să se despartă trupeşte de rudele sale. Aşa ceva nu scrie. Este destul a fi despărţit cu sufletul şi a nu primi în el nimic din gândurile şi faptele necredinţei; căci dacă credincioşii s-ar despărţi şi trupeşte de necredincioşi, s-ar face în lume două tabere potrivnice. Cine i-ar învăţa şi îndrepta atunci pe necredincioşi? Înţeleptul Pavel scrie: că se sfinţeşte bărbatul necredincios prin femeia credincioasă, şi se sfinţeşte femeia necredincioasă prin bărbatul credincios.
Aşadar, cuvintele despre aducerea sabiei pe pământ sunt pe deplin potrivite cu Hristos – Făcătorul de pace şi Dătătorul de pace. El dă cereasca Sa pace, ca pe un balsam ceresc, celor ce cred în El fără făţărnicie. Insă nu a venit să facă pace între fiii luminii şi fiii întunericului”.
Legaturi:
- Duminica tuturor sfintilor: URMAREA LUI HRISTOS, ALEGERILE DUREROASE SI MARTURISIREA LUI INTREAGA (Sf. Nicolae Velimirovici)
- “N-AM VENIT SA ADUC PACE, CI SABIE!” – talcuirea Sf. Ioan Gura de Aur la Evanghelia Duminicii Tuturor Sfintilor
- Trei predici de aur la Duminica Tuturor Sfintilor – Parintele Cleopa, Sfantul Ioan Gura de Aur si IPS Bartolomeu Anania
- A SPUNE CA 2+2=4 SAU DESPRE MARTURISIREA SI LEPADAREA ADEVARULUI INCOMOD – Parintele Nicolae Steinhardt
- INTRE DUMNEZEU SI PARINTII DUPA TRUP
- Crestinul – intre luarea Crucii si AGATAREA CU DINTII DE LUMEA ACEASTA
- ULTIMA OPTIUNE: NE RASTIGNIM SAU TRADAM? Ce vom alege?
- Parintele Rafail Noica: Sfintenia – firea si chemarea fiecarui om
- Acatistul Tuturor Sfintilor
Slava Tie Dumnezeul nostru slava Tie!
Toata ziua m-am framanat exact pentru problema asta: Ce sa fac? atatia oameni foarte apropiati mie (inclusiv sotul) sunt necredinciosi, sa-i las, sa-i parasesc, vin vremuri grele, ma tem si pentru mine ca nu voi rezista atacurilor de toate felurile, mai ales inconjurata de atatia care practic hulesc numele Domnului. Toata ziua am plans in sinea mea si m-am rugat sa-mi dea Domnul un raspuns.
Si uite citesc acum predica asta…. mare milostenie v-ati facut cu mine fratilor punand acest cuvant tocmai azi.
Si probabil ca nu sunt singura care se va folosi de acest cuvant.
CristinaP,toti ne confruntam cu problema asta.Se pare ca in fiecare familie sunt unii care frecventeaza biserica si altii care spun ca mai e vreme.Si cand acestia din urma sunt copiii tai,e dureros.Dar sa nu deznadajduim caci se spune ca barbatul necredincios se va mantui prin femeia credincioasa si invers.Sa ne rugam pentru toti ai nostrii si in vremea de cernere Dumnezeu ii va apropia de noi si impreuna il vom urma pe Hristos.Asta daca si Domnul voieste.
Doamne ajuta!
Traversam o perioada de cernere, de incercare a credintei noastre. Pur si simplu Dumnezeu ne testeaza credinta, nadejdea si dragostea asa cum numai El stie si poate. Daca pentru examenele obisnuite care vizeaza latura materiala avem ravna, se cuvine sa avem ravna si pentru examenele la care ne supune Dumnezeu in vederea ocuparii unui loc in Rai.
Daca pentru examanele obisnuite ne place sa stam pe langa persoane mai documentate, cam acelasi lucru il putem face si pentru obtinerea celor duhovnicesti. Sfintii ne-au lasat povetele lor intr-o multime de carti duhovnicesti.
Sa ne ajute Dumnezeu sa avem credinta puternica pentru a le fi exemplu celor dragi. Sa avem nadejde in puterea lui Dumnezeu de a ne salva sufletul chiar daca trupul ar avea de suferit prigoana, foamete sau chiar mucenicie. Sa avem dragoste si sa-i pomenim in rugaciunile noastre pe cei dragi, caci Dumnezeu poate sa-i intoarca pe calea cea buna cand nici nu ne asteptam.
Nu putem fi insa si cu Dumnezeu si cu mamona. Niste prioritati trebuie sa ne stabilim astfel incat sa-i determinam pe cei din jur sa observe ca dorim sa-I fim pe plac lui Dumnezeu si nu-i transformam pe cei dragi ai nostri in idoli carora cautam sa le facem pe plac la fiecare pas indiferent ce ar face. Cu dragoste, cu perseverenta, dar si cu fermitate.
Mitropolitul Antonie Blom de Suroj spunea ca adevaratului crestin, iubitor al aproapelui, nu ii este de trebuinta Raiul atat timp cat ai sai au incaput in intunecimea iadului. Mitropolitul vorbea cu inima sa cea buna, cea care plange pentru neputintele celor dragi, a semenilor sai.
Cu siguranta Sfintia sa purta in minte cuvintele Mantuitorului spuse Apostolilor dupa Invierea Sa: Eu nu am venit pentru Lume, pentru cei ce au ales Lumea, ci pentru cei ce M-au ales pe Mine, dar stia si ca mila sincera este cale spre mantuire, caci Iisus Hristos a venit pentru a intregi Poruncile prin Fericiri.
Cred ca noi, crestinii, avem datoria de a nu face concesii celor ce persevereaza in minciuna, viciu si cruzime dar fara mila, ne indepartam de iubire si deci, de Dumnezeu.
Eu cred ca Duminica tuturor sfintilor nu a fost legata intamplator de aceasta Sf Evanghelie. Intradevar cutremuratore Evanghelie, care ne arata de fapt credinta noastra caldicica…pt ca, cati dintre noi Il mai marturisim astazi pe Hristos, asa cum au facut-o Sf Apostoli si toti sfintii din toate vremurile, cu pretul libertatii si al vietii…nu o mai facem nici in cercul “amicilor sau prietenilor” ca nu cumva sa fim catalogati in vre-un fel. Ce sa mai zic la servici sau in mediile publice – mai ales in societatea capitalista unde sunt legi in vigoare “ca fiecare crede ce vrea atata timp cat nu marturiseste public, ca sa nu faca propaganda religiosa, altfel suporti consecintele legii”. Si oare nu noi crestinii slabanogiti care ne temem ca ne pierdem slujba/ deci painea cea de toate zilele initiam fara sa ne dam seama imparatia lui antihrist? Doamne ai mila de noi, caci numai mila Ta ne mai salveaza.
Atentie mare: constat cu uimire ca desi acest pasaj e unul din cele mai taioase din Evanghelie si ar trebui sa ne trezeasca, nimeni n-a remarcat ca in afara de Biserica Romana, celelalte biserici ortodoxe (daca nu toate, cel putin cea rusa, cea greaca si cea a Americii) au scos pur si simplu din Evanghelia duminicii de dupa Rusalii versetele urmatoare:
“Nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie.
Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacra sa.” (Matei 10, 34:35)
Am sesizat neconcordanta duminica dupa Sf.Liturghie, cand am intrat pe situl fratiilor voastre si am vazut articolul de mai sus, deci inteleg ca in bisericile din tara au fost citite integral pasajele omise aici peste ocean. Foarte intrigat de acest lucru, am verificat apoi in calendarul Bisericii Ortodoxe a Americii (afiliata canonic Patriarhiei Ruse) apoi in cel al Bisericii grecesti din America (tinand de Patriarhia din Constantinopol) si am constatat ca la toate a fost adoptata versiunea prescurtata (fara Matei 10, 34:35). Ma gandeam ca problema o fi specifica Americii si ca in Patriarhia Rusa lucrurile stau ceva mai bine, dar stupoare: se pare ca si in bisericile din Rusia a fost citita aceeasi versiune “soft” a Evangheliei duminicale.
Se poate spune ca fratele care a pus titlul articolului: <> a fost cu adevarat inspirat. Intrebarea care vine insa imediat e urmatoarea: cand si cum s-a hotarat in cele mai mari patriarhii ortodoxe (cu exceptia Bisericii Romane) suprimarea pasajului “scandalos” din Matei? E limpede ca aceste cuvinte dumnezeiesti: “Nu socotiţi că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie” deranjeaza in mod deosebit grupul care de o vreme incoace subtiaza adevarul de credinta, canoanele, moliftelnicele. Asta pentru ca ei vin (ca si comunistii de odinioara) cu lozinca pacii si a “defetismului revolutionar” (de asta data pe plan duhovnicesc) – obiectivul fiind suprimarea completa a traditiei in ortodoxie, urmata de “marea unire” a bisericilor si religiilor care va preceda inscaunarea “regelui lumii”.
Ma mira lipsa semnalelor dinspre muntele Athos (subordonat Patriarhiei de Constantinopol) si unde in principiu se citeste aceeasi Evanghelie a zilei ca si la greci. Poate reuseste cineva sa discute cu un parinte athonit (de ex. cu Pr.Stefan), sa stim ce se intampla acolo si ce ni se pregateste – deoarece mai mult ca sigur se va incerca si la noi suprimarea pasajelor cu pricina (respectiv Matei 10, 34-35). Ultimele evenimente din Rusia sunt socante: desi stiam ca si acolo viata duhovniceasca e in mare suferinta (chiar mai mult decat la noi), ma asteptam ca martirii pe care-i au si indepartarea de Occident (nu doar geografica dar si etnica, prin alfabet, traditii, calendar) sa-i pazeasca mai bine decat pe noi de asemenea sminteli. Dar nu ar trebui sa ma mai mire nimic dupa ce Patriarhul Alexei a slujit oficial impreuna cu catolicii in catedrala Notre Dame (www.youtube.com/watch?v=GeXcERFxsLo) si mitrop. Hilarion (insarcinatul cu afaceri externe al patriarhiei ruse) a declarat la Roma că “vremurile si oamenii s-au schimbat” iar viitoarea intalnire intre patriarhul Kiril si papa „este o dorință, o speranță și trebuie să lucrăm spre a o materializa”.
Apropos, grija mare cu stirile de la Interfax (vad linkul lor pe prima pozitie la Info Ortodox Preferat): pe situl acela vad promovate idei si atitudini la fel de “ortodoxe” ca ale celebrului KK (de ex. articolul: “Renowned rapper believes Church and hip-hop have much in common”), sa nu mai zic ca in stirea despre asa-zisa anatemizare a lui Alexei si Kiril de catre episcopul Diomid (caterisit pt. atitudinea lui) nu au suflat o vorba despre motivele pt. care acest episcop i-a numit eretici pe cei doi (adica slujirea impreuna cu catolicii la Notre Dame, plus alte actiuni grave anticanonice). Asa ca nu m-ar mira catusi de putin sa aflu ca asemenea fostului patriarh, nici agentia Interfax nu e straina de “nobila” institutie a KGB (devenita peste noapte foarte credincioasa si tematoare de Dumnezeu, incat pana si fostul ei sef, actual prim-ministru, isi face ostentativ cruce si bate drumurile Patriarhiei intre doua razboaie “fratesti” si prabusiri de avioane). In orice caz, recentele declaratii festiviste ale Patriarhiei Ruse privind apropierea si colaborarea intensa cu Constantinopolul confirma linia comuna ecumenista si posibila indepartare a textelor incomode din cartile sfinte si canoane pe care s-au angajat cu totii (pe langa intalnirile cu papa si elogiile adresate acestuia).
Derularea accelerata de evenimente din ultima vreme, de zici ca au intrat toti dracii in unii teologi si ierarhi (sa nu mai zic de politicieni) nu miroase deloc a bine, mai ales ca majoritatea crestinilor dorm pe ei (inclusiv dintre ortodocsi). Un lucru insa e imbucurator: activitatea de informare (chiar pe canalele web, care poate nu vor mai fi “tolerate” mult timp) si de pregatire duhovniceasca pentru ce va urma e intr-o crestere exploziva in Romania. Uimitor e ca in total contrasens fata ce se petrece in vest (si nu numai), in tara noastra chiar si opozantii rataciti sau atei pana mai ieri au inceput sa se apropie de biserica si de marii duhovnici. Cand vad programatori profesionisti sau administratori de situri cu mare audienta ca-si fac drum sa ia o binecuvantare de la Pr.Iustin sau la Prislop in loc sa stea la suete politice sau o bere cu prietenii, incep sa am nadejde in supravietuirea neamului nostru – pe care destui l-au vazut si dorit definitiv mort si ingropat impreuna cu Biserica Romana. Se va vedea in curand ca tot Romania si Biserica noastra le va da cel mai mult de furca ucenicilor lui Lucifer, iar cu cat va fi mai grea viata la noi cu atat va spori obstea monahala (in manastiri sau inafara lor) si rezistenta soborniceasca sub semnul crucii.
In fine, pt. conformitate, a se vedea eliminarea pasajului “scandalos” din Evanghelie (Matei 10:34-35):
http://www.holytrinityorthodox.com/calendar/index.php?year=2010&today=30&month=5&trp=0
HOLY TRINITY RUSSIAN ORTHODOX CHURCH – a parish of the Patriarchate of Moscow
Sunday, May 30, 2010 / May 17, 2010 (Church Calendar)
The Scripture Readings
Matthew 10:32-33, 37-38; 19:27-30
http://days.pravoslavie.ru/Days/20100517.htm
Russian Orthodox Church Outside of Russia
Утр. – Ев. 1-е, Мф., 116 зач., XXVIII, 16-20. Лит. – Евр., 330 зач., XI, 33 – XII, 2. Мф., 38 зач., X, 32-33, 37-38; XIX, 27-30.
http://www.goarch.org/chapel/main_view?D=05%2F30%2F2010
The Greek Orthodox Archdiocese of America
Gospel Reading: On Sunday, May 30, 2010
Matthew 10:32-33; 37-38; 19:27-30
pt. iulian, sunt perfect de acord cu tine, locuiesc in Québec-canada.daca vrei sa tinem legatura adresa mea de mail este branicigabriel1977@yahoo.com. astept un raspuns. numai bine