Pogorarea Duhului Sfant, ziua de nastere a Bisericii: “VINO, MANGAIETORULE!”
“De Praznicul Cinzecimii, cand praznuim Pogorarea Duhului Sfant asupra Bisericii, roaga-te fierbinte ca Duhul Sfant sa Se pogoare asupra ta, pregatindu-te dinainte cu rugaciune si citiri duhovnicesti… trebuie sa-L implori pe Dumnezeu sa-ti dea harul Duhului Sfant si sa-ti umple sufletul pana la revarsare, pana la capatul puterilor. Cu alte cuvinte, trebuie sa ceri sa te primeasca, inca din viata aceasta, in Imparatia Cerurilor, ca sa-ti dea arvuna si inceputul viitorului, desfatarea cea vesnica.“
- Cantari, slujbe si rugaciuni pentru Pogorarea Duhului Sfant si Praznicul Sfintei Treimi
- Acatistul Sfantului Duh
- CELE MAI FRUMOASE RUGACIUNI DIN SLUJBA PLECARII GENUNCHILOR (Vecernia din Duminica Cincizecimii)
*
- MARTIRI SI HISTRIONI sau: CINE NE TRANSMITE DUHUL ADEVARULUI?
- ASTEPTAND DUHUL… CUM SA NE PREGATIM DE CINCIZECIME?
- BISERICA ORTODOXA CA CINCIZECIME CONTINUA
- Parintele Arsenie Muscalu: VIATA IN BISERICA. “FOC AM VENIT SA ARUNC PE PAMANT!”
- SCRISOARE CATRE UN PRIETEN, LA POGORAREA SFANTULUI DUH
- Pogorarea IN NOI a Sfantului Duh – conditia mantuirii
- Iara si iara… PERFUZII VITALE PENTRU INCERCARILE VREMURILOR
- DIN CE MOARTE NE-A IZBAVIT HRISTOS PRIN MOARTEA SI INVIEREA SA?
- Sarea Ortodoxiei si surogatele formalismului
- O noua forma a blasfemiei: erezia nevolniciei – de SFANTUL SIMEON NOUL TEOLOG
***
- Pogorârea Sfântului Duh – slujbe si predici de la Man. Putna si Sihastria Putnei (2010)
Frate, stii tu Cine este Duhul Sfant?
“Si asa, dupa inaltarea in trup si pana la Cinzecime, Sfintii Apostoli au asteptat venirea Sfantului Duh. Din pricina ca Duhul Sfant inca nu Se pogorase, Biserica nu primise inca acel nepretuit, neasemuit dar. Trupul Bisericii era, cum s-ar zice, fara suflet, neinsufletit. Duhul Sfant inca nu venise sa dea viata si sa insufleteasca Biserica lui Hristos, inima Bisericii inca nu incepuse sa bata.
O, Duhule al lui Dumnezeu, vino si Te salasluieste in inima Bisericii Fiului lui Dumnezeu! O, Duhule Sfinte, vino si in bisericile noastre cele pamantesti si in inimile noastre!
Da, frate, Duhul Sfant va veni in bisericile lui Dumnezeu. Ai grija sa te invrednicesti ca El sa vina si in trupul si in sufletul tau. Stii ca Biserica este acolo unde este si Duhul; fara Duhul Sfant nu poate fi nicio Biserica. Din aceasta pricina, adunarile eretice nu pot fi numite Biserici, chiar daca formele lor exterioare sunt asemanatoare celor ale Bisericii. Sa stii ca acesta este doar un cadavru fara viata.Duhul Sfant salasluieste acolo unde este credinta dreapta si o puternica adeverire in virtute si adevar [a acesteia]. Despre o astfel de Biserica marturiseste Domnul ca de Mireasa Sa, adresandu-I-se profetic: Toata esti frumoasa, draga Mea, si fara nicio pata (Cantarea Cantarilor 4:7).
Frate al meu, tie iti zic: si tu esti biserica a lui Dumnezeu, dupa cuvintele dumnezeiescului Pavel: “… trupul vostru este templu [biserica] al Duhului Sfant care este in voi, pe care-L aveti de la Dumnezeu, si voi nu sunteti ai vostri (I Cor. 6:19). Cum s-ar spune, tu nu-ti mai apartii, ci esti al lui Dumnezeu; esti al Domnului Iisus Hristos, Care te-a mantuit cu mare pret (I Cor. 4:20), scumpul Lui Sange, prin care te-a rascumparat pentru Sine (cf. Fapte 20:28). Pentru aceasta esti biserica a lui Dumnezeu.
Duhul Sfant locuieste intru tine cand ai credinta ortodoxa si cand modul tau de viata e pe potriva acestei credinte. Cand credinta ta a fost slabita sau ai pacatuit intr-un fel sau altul, nu te intrista! Sau, mai degraba: da, intristeaza-te, dar nu deznadajdui, caci Dumnezeu iti vede slabiciunea: Carnea este neputincioasa, asa ti-a zis, in bunavointa Sa, Facatorul tau (Mt. 26:41). Templele pamantesti sunt supuse stricaciunii si trebuie refacute, si sunt facute din piatra, caramida, marmura, fier – materiale mult mai tari decat trupul tau care, ca urmare a caderii, transmite slabiciunile si predispozitiile sale fata de boli mai departe chiar sufletului tau celui nemuritor. Daca iti arati ardoarea, atunci, in ziua Cincizecimii, pe cand te vei ruga, templul tau se va innoi, iar harul Duhului Sfant este puternic a-l face inca o data mai puternic si mai maret. Roaga-te ca niciodata sa nu incetezi a fi un templu al lui Dumnezeu, si ca Duhul Sfant nu numai sa nu Se departeze niciodata de la tine, ci sa te si innoiasca, sa te intareasca, sa te sfinteasca si sa te umple cu har.
Frate, intelegi tu cine este Duhul Sfant? Duhul Sfant este lumina de mai-nainte de veci; El este Focul de viata facator; El este Datatorul vietii si Viata Insasi; El este Minte si Putere, ale Carui adancuri niciun muritor – nici chiar puterile ingeresti – nu le poate atinge sau descrie! Duhul Sfant este Dumnezeu, a treia Persoana a Sfintei Treimi, purcezand de la Tatal [si fiind trimis in lume] prin Fiul, fiind impreuna-slavit si imparatind pe acelasi tron cu ei. Duhul Sfant este Cel mai minunat dintre toate cele ce sunt pe pamant.
Frate, stii tu Cine este Duhul Sfant? Daca spui: “Da, stiu”, te afli in mare inselare, si ma tem pentru tine, caci numai Dumnezeu Se cunoaste pe Sine Insusi, dupa cuvantul Apostolului: Cele ale lui Dumnezeu nimeni nu le stie, fara numai Duhul lui Dumnezeu (I Cor. 2:11) Pentru eretici este firesc sa se “infrateasca” cu Duhul Sfant, dar noua, ortodocsilor, ni se cere ca insusi numele Duhului Sfant sa-l rostim cu frica si cutremur. Daca spui: “Nu, nu stiu”, de asemenea ma tem si ma intristez pentru tine, deoarece aceasta arata ca viata ta este inca o noapte intunecata. Frate, trebuie sa-L cunosti pe Duhul Sfant dupa putinul de care suntem in stare, caci de nu va locui Duhul Sfant inlauntrul tau, nu esti al lui Hristos; daca Duhul nu-ti atinge inima in aceasta viata, vai tie, caci esti inca mort duhovniceste (cf. Rom. 8:9-10).
(…)
Pentru aceasta, in ziua praznicului Sfintei Cincizecimi, atunci cand, frate, cu evlavie si cu genunchii plecati, asculti rugaciunile rostite de preot, ce graieste pentru turma si in numele turmei sale, incredinteaza-te pentru ce te rogi. In aceasta zi, Duhul Sfant este in mod vadit prezent in Biserica si asculta rugaciunile! Din aceasta pricina, frate, ia aminte, socoteste de dinainte si cugeta la ce-I vei cere lui Dumnezeu. Poate ca ai multe tristeti si necazuri care iti ingreuiaza inima, si vrei sa-I ceri lui Dumnezeu sa-ti usureze aceste greutati si sa te ajute. Roaga-te pentru aceasta. Dar, ceea ce este de o insemnatate si intaietate nesfarsit mai mare…, trebuie sa-L implori pe Dumnezeu sa-ti dea harul Duhului Sfant si sa-ti umple sufletul pana la revarsare, pana la capatul puterilor. Cu alte cuvinte, trebuie sa ceri sa te primeasca, inca din viata aceasta, in Imparatia Cerurilor, ca sa-ti dea arvuna si inceputul viitorului, desfatarea cea vesnica.
Mai adaug chiar si ca numai aceasta singura trebuie sa-ti fie rugaciunea din acea zi. Dar carnea este neputincioasa, iar lui Dumnezeu cere-I – dupa neputinta ta – si ceva din cele pamantesti. Dumnezeu va lua aminte la tine, dupa cum este scris: Domnul te va auzi in ziua necazului (Ps. 19:2). Dar nu uita, cu niciun chip nu trebuie sa uiti ca cea mai insemnata dintre cererile tale trebuie sa fie aceea de a primi harul Duhului Sfant. Cunoaste, frate, ca daca vei primi acest dar, nu vei avea nevoie de nimic altceva, nici nu vei dori ceva mai mult, caci Duhul Sfant este o Comoara plina de bunatati, dincolo de orice masura. (…) Astfel, de Praznicul Cinzecimii, cand praznuim Pogorarea Duhului Sfant asupra Bisericii, roaga-te fierbinte ca Duhul Sfant sa Se pogoare asupra ta, pregatindu-te dinainte cu rugaciune si citiri duhovnicesti. (…)
Duhul Sfant a fost dintotdeauna, este si va fi. Roaga-te Lui ca sa Se pogoare peste tine, ca si tu sa afli intotdeauna harul Sau. Duhul Sfant este Viata tuturor fiintelor, Duhul Datator de viata. Duhul Sfant este Foc. Roaga-te ca sa prefaca in cenusa tot ceea ce este inlauntrul tau fara folos, si ca sa aprinda candela inimii tale si sa arda intru toti vecii, ca niciun intuneric sa nu o cuprinda. Duhul Sfant este Lumina. Roaga-te sa te lumineze, ca sa stralucesti ca un soare pe cerul duhovnicesc al Imparatiei lui Dumnezeu. Duhul Sfant este Dumnezeu. Roaga-te ca sa te sfinteasca si sa-ti dea har sa te impartasesti de El in veci. Duhul Sfant este totul. Roaga-te Lui – ca Unul Ce este Vistierul lucrurilor celor bune – sa Se reverse in inima ta, umpland-o pana sus, pana la revarsare, cu nesfarsita desfatare, astfel incat sa fii bogat intru toti vecii. Duhul Sfant este nemuritor. Roaga-te ca si tu sa fii duh, caci carnea si sangele sunt prea slabe ca sa mosteneasca viata vesnica, iar ele trebuie, intr-un fel minunat, inca viind aici pe pamant, sa devina duhovnicesti. Spune inimii tale: “Inima, ce faci aici pe pamant? De ce slabesti si nu vrei sa te ridici deasupra pamantului si a cenusii? De ce te intristezi de poverile si de lipsurile pamantesti? Sa stii ca toate cele de aici de pe pamant sunt altfel decat cele din Cer si dreptatea lor, si ca tu esti facut sa apartii Cerului!
Duhul Sfant te cheama in Cer. Grabeste-te, raspunde degrab chemarii Lui! Duhul Sfant este Mangaietorul. Vino si cazi ganditor pe pieptul Lui si plangi inaintea Lui. Spune-i necazurile si toate tristetile tale, si cere sa te ia in bratele Sale ca pe un copil. Striga dupa El. Nu te rusina de neputinta ta, caci El este Tatal tau, si El nu te va rusina si nici respinge. Dimpotriva, El este singurul Bun (cf. Mt. 19:17). El va intelege totul, si El te va mangaia cu o mangaiere dumnezeiasca, fara margini, imbelsugata, si va sterge toata lacrima de pe ochii tai (cf. Apoc. 7:17; 21:4).
Priveste la acest templu pamantesc, impodobit cu flori, si aminteste-ti ca Duhul Sfant este puternic si in stare sa te umple de mireasma vietii care nu piere niciodata.
O, Duhule Sfinte, da-ne noua sa Te slujim in Duh si in adevar (cf. Ioan 4:24), si vino si Te salasluieste intru noi! Nu inseteaza desertul pentru o picatura de ploaie cat inseteaza inimile noastre pentru venirea Ta! Vino la noi, Dumnezeul nostru, Bucuria noastra, Toate ale noastre! Tu esti Dumnezeu vesnic, Duh Sfant, iar noi, prin dragostea Ta, vom trai pentru vesnicie, in vreme ce toate celelalte sunt doar un vis, un rau curgator“.
(Din: “Cugetarile unei inimi smerite. Un document din secolul al XV-lea despre viata duhovniceasca“, Editura Cartea Ortodoxa si Editura Egumenita)
Alte legaturi:
Din cerul slavei, de la Tatăl,
Domnul iubirii ne-a trimis
Pe Duhul Sfânt Mângâietorul
Aşa cum însuşi ne-a promis.
Azi s-a născut ortodoxia.
Azi cerul ne-a’mbrăcat în har.
De azi Iisus Mântuitorul
Se face jetrfă pe altar,
Şi-n Duhul Sfânt, sfinţii apostoli
Şi’ncep lucrarea preoţiei,
Ducând din veac în veac, prin taine
Comorile ortodoxiei.
Pâinea şi vinul se preschimbă
În trupul Domnului prin har,
Când Duhul Sfânt în liturghie
S’a pogorât peste altar.
Este Duminica cea mare
Când se pogoară Duhul Sfânt
Şi cerurile’n liturghie
Ni se deschid peste pământ.
Când cele şapte sfinte taine
Prin preoţie ne sfinţesc
Şi Duhul sfânt prin pocăinţă
Ne aduce trai duhovnicesc.
Este Duminica cea mare
Când cerul ne-a trimis iertarea
Şi când biserica prin taine
În lume şi-a’nceput lucrarea.
Ce mulţumiri putem aduce
Şi care laude pot spune,
Cât de imensă e iubirea
Ce se pogoară peste lume ?
Cum vom putea noi păcătoşii
Să ne’arătăm recunoştinţa
Să preţuim cum secuvine
Biserica şi pocăinţa ?
O Doamne dă-ne Tu puterea
Să vieţuim în Duhul Sfânt,
Smeriţi şi iubitori şi sinceri
Şi fără vină pe pământ.
Să arătăm prin mărturia
Trăirii faptice credinţa
Şi-n taina sufletelor noastre
Să-ţi arătăm recunoştinţa.
RUGACIUNEA SFANTULUI SIMEON NOUL TEOLOG ADRESATA SFANTULUI DUH:
“Vino,lumina adevarata.Vino,viata vesnica.Vino,taina ascunsa.Vino,comoara fara nume.Vino realitate inefabila.Vino,persoana de neanteles.Vino,fericire nesfarsita.Vino,lumina neanserata.Vino,alinare a tuturor celor ce asteapta mantuirea.Vino,desteptare a celor adormiti.Vino,inviere a mortilor.Vino,puternice care faci,refaci si preschimbi totdeauna numai prin vointa Ta.Vino,nevazutule,Cel cu totul intangibil si imperceptibil.Vino,Tu Cela ce ramai vesnic nemiscat si in fiecare clipa ,in intregime,Te misti si vii la noi,cei adormiti in iad,Tu,Cela ce esti deasupra tuturor cerurilor.Vino,nume preaiubit si pretutindenea chemat,dar a carui fiinta a o exprima sau a carui fire a o cunoaste ne este cu totul oprit.Vino,bucurie vesnica.Vino,cununa nevestejita.Vino,purpura a Marelui Imparat,Dumnezeul nostru.Vino,cingatoare cristalina si instelata a celor fericiti.Vino,incaltaminte neajunsa,Vino,purpura imparateasca.Vino,dreapta cu adevarat carmuitoare.Vino,Tu pe care L-a dorit si Il doreste sufletu-mi intinat.Vino,Tu,Cel Unul la cel singur,caci Tu vezi ca eu sunt singur.Vino,Tu,Cela ce m-ai despartit de toate si m-ai facut insingurat in lumea aceasta.Vino,Tu,Cela ce Insuti ai devenit dorire intru mine,care m-ai facut sa Te doresc pe Tine,Cel cu totul neajuns.Vino,suflare a mea si viata mea. Vino,mangaiere a amaratului meu suflet.Vino,bucuria mea,slava mea,desfatarea mea cea fara de sfarsit.
Si o rugaciune de multumire catre SFANTA TREIME:
Iti multumesc fiindca mi-ai dat viata,ca m-ai invrednicit sa Te cunosc si sa ma inchin Tie,dumnezeul meu;caci viata este a Te cunoaste pe tine,singurul Dumnezeu,Creator si Autor a toate,nenascut,necreat,fara izvor,Cel Unul,si pe Fiul Tau Cel nascut din Tine,pe Cel care purcede din Tine,pe Preasfantul Duh,Unimea Cea Intreita,vrednica de toata lauda,ale carei adorare si cinstire evlavioasa depaseste toata slavace-ar putea fi pe pamant sau in ceruri..Totusi,sunt foarte putini numerosi aceia care au primit contemplarea clara a Aceluia ce era la inceput,inaintea tuturor veacurilor,nascut din Tatal,si impreuna cu Duhul,Dumnezeu si Cuvant,lumina intreita in unitate,si lumina unica in Cei trei.
Sfantu Simeon Noul Teolog,multumeste cu aceasta rugaciune Sfintei Treimi,in urma vederilor sale Treimice;uneori el vede Cele Trei Persoane,insa Hristos Domnul,este Acela care ii deschide mintea:
“Tocmai noaptea,chiar in sanul intunericului il vad pe Hristos-o,ce infricosare!-ca imi deschide cerurile;pe Hristos insusi,care Se apleaca asupra-mi si mi Se arata impreuna cu Tatal si cu Duhul,lumina intrit sfanta,una in cei trei si cei trei intr-o singura lumina.Desigur,Ei sunt lumina,iar Cei treisunt lumina unica ce imi lumineaza sufletul mai mult decat soarele si imi lumineaza mintea pana atunci intunecata…de asemenea,minunea ma tulbura si mai mult atunci cand Hristos imi deschide intr-un fel ochiul mintii…Caci El insusi Se face vazut acelora care il contempla…Caci cei ce Il contempla Il vad in lumina Duhului,iar cei ce vad in aceasta lumina Il contempla pe Fiul;insa cel ce s-a invrednicit sa Il vada pe Fiul,il vede pe tatal,negresit il vede impreuna cu Fiul.Aceasta,repet,se petrece in mine acum”.(din cartea “In lumina lui Hristos-Sfantul Simeon Noul Teolog”).
“Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al
DUHULUI SFANT,Care este in voi,pe Care-L
aveti de la Dumnezeu si ca voi nu sinteti ai
vostri?Caci ati fost cupararti cu pret!”
(I Corinteni 6:19-20)
Dar cum adica,fratilor,sunt trupurile noastre
temple ale Duhului Sfant?
Ele sunt astfel deoarece am fost cumparati
cu pret.Stapanul Iisus ne-a cumparat cu pretul
grijilor Sale, chinurilor si suferintelor Sale, cu
pretul mortii Sale.Din cauza acestui pret noi am
fost facuti vrednici ca sa fim temple ale DUHULUI
SFANT.Dar, va zice cineva:”Acest pret s-a platit
demult,iar noi acum traim cu atatea zeci de veacuri mai tarziu!”Nu are nici o importanta
aceasta,caci pretul nu s-a platit doar pentru un timp sau pentru o generatie de oameni,ci pentru toate timpurile si pentru toate generatiile de pamanteni,de la Adam si pana la Infricosata Judecata.Si oricate bilioane de bilioane de oameni s-au nascut,sau se vor mai naste de aici inainte pe pamant,pretul este platit pentru toti si pentru fiecare dintre ei.Pretul este atat de mare si de bogat incat,daca toate firele de nisip din toate marile si oceanele s-ar face oameni,pretul acesta ar fi de ajuns.
Fratilor,dar din ce moment anunme incepe trupul nostru sa fie TEMPLU AL DUHULUI SFANT?
EL INCEPE SA FIE TEMPLU AL DUHULUI SFANT
DIN CEASUL BOTEZULUI NOSTRU.Caci desi pretul
este platit pentru toti oamenii de pe pamant,numai trupurile celor botezati se fac din aceasta cauza si temple ale Duhului Sfant…
Urmarea aceasta este:ca noi de acum inainte nu mai suntem ai nostri.CAND DUHUL SFANT VINE SI SE SALASLUIESTE INTRU TRUPURILE SI SUFLETELE NOASTRE,ATUNCI EL DEVINE STAPANUL NOSTRU,SI NU MAI SUNTEM NOI STAPANI PESTE TRUPUL NOSTRU SAU PESTE NOI INSINE…NOI SUNTEM IN STAPANIREA DUHULUI
SFANT.
Fratilor,dar ce a fost aceea,cand la CINA CEA DE TAINA,Mantuitorul a spalat picioarele chiar si ale lui Iuda,si Iuda a primit bucatica de paine de la Stapanul,cand Scriptura zice:”A INTRAT SATANA IN EL”(Ioan 13,27)?O,cumplite cuvinte!O,cumplita
pedeapsa a vanzatorului de Dumnezeu!Fratilor,
oare nu inseamna aceasta ca,atunci cand Il respingem pe Dumnezeu,Care ne spala pe noi si ne hraneste pe noi,DUHUL LUI DUMNEZEU PLEACA de la noi iar Satan ii ia locul? O,cumplit este intelesul acestor fapte!O,CUMPLIT AVERTISMENT CATRE NOI TOTI CEI BOTEZATI!DUHUL SFANT S-a salasluit intru noi din ceasul Botezului nostru si
Si-a facut Lui si templu din trupul nostru. Dar fratilor,DUHUL SFANT NU VREA SA LOCUIASCA IN NOI CU FORTA,CI NUMAI CU ACORDUL BUNEI NOASTRE VOIRI.DACA PACATUIM IMPOTRIVA LUI,EL PLEACA DE LA NOI;plecand El de la noi,
LOCUL LUI ESTE INDATA APUCAT DE SATAN,
iar templul trupului nostru se trtansforma intr-o cocina de porci.
O,ATOTSFINTE DUHULE SFANT,nu ne parasi pe noi!
Miluieste-ne si ne iarta pre noi,
CACI NOI PE TINE TE SLAVIM SI TIE ITI MULTUMIM IN VECI,
AMIN!
(Din Predici, ale Sf.Nicolae Velimirovici)