PARINTELE TANASE DESPRE INCERCARI, PRONIE, MILOSTENIE, BOGATI SI SARACI: “Lipsa de timp este un semn foarte dur al sfarsitului lumii”
Interviu cu preotul Nicolae Tanase: PARINTELE A 287 DE COPII
de Silviu-Andrei Vladareanu
Parintele Nicolae Tanase nu are nevoie de prezentare. Nu cred sa fie cineva care sa nu fi auzit de Valea Plopului, de Valea Screzii, de copiii de acolo sau de activitatea Pro Vita. Recent toate canalele de stiri ne anuntau insa despre un incendiu teribil care a mistuit una din casele din tabara de la Valea Screzii. A ars sala de mese, bucataria, camara de alimente. Cu numai cateva zile inainte de Craciun. Asa am hotarat sa vorbim cu Parintele Tanase despre ispite, despre bogatia materiala, despre bogati si saraci si despre criza…
– Va marturisesc ca ideea acestui interviu a aparut atunci cand am aflat ce s-a intamplat in tabara de la Valea Screzii, unde a ars acea casa cu totul. Asadar, o intrebare directa: De ce avem ispite?
– As porni de la felul in care Dumnezeu cheama omul. Prima data Dumnezeu il cheama prin cuvant: „Vino la Mine!”. Apoi il cheama prin oameni. Sunt oameni care te indeamna: sa faci binele, sa mergi la biserica. Chiar si clopotele ar fi o treia forma de chemare a lui Dumnezeu: chemare la biserica, la rugaciune, la rugaciune pentru unul care nu mai este. Te poate chema Dumnezeu si prin glasul constiintei. Si mai exista o chemare pe care parintele Arsenie Boca o scrie si o analizeaza si asupra careia ne avertizeaza. Anume, chemarea care ustura.
– In general, cand vorbim despre ispite, vorbim mai mult teoretic, pentru ca nu vorbim in chiar clipa in care traim ispita. Si atunci e mai usor sa teoretizam cum ar trebui sa ne comportam cand vine ispita. Pe sfintia voastra va vad linistit si relaxat, cu toate ca, in momentul de fata aveti o situatie destul de grava. Altii ar fi disperati…
– Trebuie sa ne gandim putin la eveniment si la interventia lui Dumnezeu in eveniment. De ars a ars. Dar vantul batea de la dreapta la stanga, la stanga fiind casa de copii si apoi a batut de la stanga la dreapta, nemaifiind pericol. Deci Dumnezeu a fost acolo. La acea data nu dadusem inca in folosinta partea de sus a casei. Se stie de ce. Dumnezeu a pazit lucrul acesta. Daca nu moare nimeni, celelalte se refac. Pe de alta parte, acum am vazut o data in plus cum sunt reactiile oamenilor. Si reactiile oamenilor sunt convingatoare pentru noi.
– Primiti ajutoare de la multi oameni?
– Primim foarte mult. Insa speram ca ce primim administram cum trebuie. Uneori primim alimente de un singur fel care, fiind perisabile, nu ar putea fi consumate in timp util. Sau haine care nu se sunt de folos in asa cantitate. Si atunci ii mai ajutam si pe cei din sat si din satele din jur, pentru ca, asa cum se vede, Romania are probleme materiale, financiare.
– Suntem in criza…
– Nu vorbesc de criza in sine pentru ca nu ma pricep, dar Romania are probleme. De altfel, si Asociatia Provita si Centrul Social pentru Nascuti si Nenascuti din cadrul parohiei exista pentru ca este nevoie. Cand nu o sa mai fie nevoie, e posibil sa nu mai existe.
– Pentru ca foarte multe ispite privesc direct averea, v-as intreba: Este bogatia o piedica pentru mantuire sau nu?
– Poate fi. Daca te lipesti de bogatie, ea poate fi o piedica. Daca putem respecta poezia „Daca” a lui Kipling, daca putem sa pierdem totul si apoi sa o luam de la inceput, este bine. Daca nu, insemna ca suntem lipiti... Si Scriptura numara bogati si saraci.
– Iov a fost foarte bogat. Si Solomon a fost foarte bogat. Si amandoi sunt in randul sfintilor.
– Da, insa unul pentru un motiv, celalalt pentru alt motiv. Solomon a ajuns in rai izgonit din iad, cum spune traditia. Pentru ca s-a apucat sa ridice templu in iad. Cum spuneam, si Scriptura numara bogati si saraci. Niciodata nu e acuzata insa bogatia. Pentru ca, de fapt, bogatia este a lui Dumnezeu. Bogatul este acuzat cand nu se considera pe sine un simplu administrator. Cu aceasta atitudine apare si vina.
– Ati pomenit mai devreme de criza. Este legata criza de aceasta atitudine a bogatilor?
– Eu as aminti de minunea facuta de Sfantul Spiridon in Cipru intr-o vreme de seceta. Saracii cu multi copii, mureau de foame, pentru ca, desi puteau sa cumpere grau, bogatii nu-l scoteau la vanzare, pentru a-i creste pretul. Atunci Sfantul Spiridon s-a rugat si toate hambarele bogatilor au fost golite de suvoaiele de apa care au dus graul in curtile saracilor.
Deci criza este intotdeauna provocata de bogati, nu de saraci. De aceea pe cei saraci criza uneori nici nu-i afecteaza. Si asa, si altfel, ei au tot atat. In acelasi timp, nu avem ceva impotriva bogatilor. Bogatii de toate felurile pot sa angajeze pe cei saraci si prin asta sa le ofere un salariu, un venit. Au rostul lor precis. Adica: „Eu sunt bogat pentru ca sa te ajut si pe tine” sau „Tu o sa devii bogat, eu o sa devin sarac si tu o sa fii cel care o sa ma ajute pe mine”. Cum? Nu neaparat prin milostenie, ci prin orice forma prin care ma fac cumva partas la veniturile tale.
– Mai precis, cum sa ii ajute, asadar, bogatii pe cei saraci?
– Sunt doua lucruri aparent contradictorii: Hristos zice: „celui ce cere, da-i”, nu-l intreba, iar Sfantul Ioan Gura de Aur [Vasile cel Mare] zice: „sa asude banul milosteniei in mana ta”. De fapt, nu sunt contradictorii. Celui care nu merita, in sensul ca utilizeaza banul aiurea, aceluia trebuie totusi sa ii dai. Mai putin, dar trebuie sa-i dai. Pentru ca Hristos a zis: „celui ce cere, da-i”. Pe de alta parte, daca vrei ca ceea ce dai sa fie bine folosit, adica chiar sa ajuti, atunci „sa asude banul milosteniei in mana ta”. Sfantul Ioan Gura de Aur [Vasile cel Mare, n.n.] dadea. Insa banul asuda in mana lui. Adica il tinea pana analiza bine. Trebuie aici? Cat trebuie aici? Ce o sa faca omul acesta cu banii? Cand dai, avantajul e al tau.
– Mantuitorul spune „ca mai lesne este a trece camila prin urechile acului decat sa intre bogatul in imparatia lui Dumnezeul”…
– Anumiti bogati nu vor intra in Imparatia Cerurilor pentru ca nu vor sa intre. Pentru ca, pur si simplu, isi pun singuri piedici. Este ca in pilda aceea in care un om a mers la biserica legandu-si pe umeri o barna lunga de vreo 4-5 metri. Si-a legat-o bine si s-a dus la biserica. Cand sa intre in biserica, nu a putut. Abia a putut sa intre pe lateral. Cand sa se inchine la icoane, nu a putut. intre timp a mai lovit pe cativa din biserica cu barna lui, a mai zgariat si peretii… Asadar, cand te-ai hotarat sa faci ceva, trebuie sa te lepezi de multe sau de toate. Pe de alta parte, sunt unii saraci, sau sa le spunem mai bine oameni cu bani putini sau angajati cu un salariu mic, care, neintelegand, il judeca pe patron care in general este un om bogat: ca are masina de un anumit fel, ca mananca asa, ca se duce in concediu acolo, ca petrece Revelionul acolo… si il clevetesc, cel putin in gand. Dar nu e asa. Patronul pana sa ajunga acolo, la acel nivel, a riscat mult, s-a imprumutat, pe urma nu a avut timp liber ani de zile, poate. Acum a ajuns la un nivel. in acest moment, daca nu uita nici de unde a plecat, nici de Dumnezeu, nici de felul in care Il poate ajuta pe Dumnezeu, e de ajuns.
– Il putem ajuta pe Dumnezeu!?
– Da. Lumea nu stie multe lucruri. Spre exemplu, lumea nu stie ca Dumnezeu are frati. Trebuie stiut ca Dumnezeu are frati si pe Dumnezeu Il ajuti prin fratii Lui. Cine sunt ei? Saracii. Cei in nevoie.
– Dar daca Dumnezeu ne iubeste pe toti, nu ar fi mai simplu sa ne faca pe toti bogati?
– Nu. E ca si cum ne-ar face pe toti cunoscatori de detoate. Sau toti cunoscatori ai unui singur lucru. De exemplu, sa fim toti profesori universitari la aceeasi materie. Sa nu existe cizmar, sa nu existe nimic altceva. Toti sa aiba numai aceasta inclinatie si numai aceasta posibilitate. Aici vorbim de talant si de talent. Or, daca fiecare avem alta chemare si alta pregatire, in felul acesta avem nevoie unul de altul. Daca avem nevoie unul de altul, ne respectam. Daca ne respectam, incepem sa ne iubim, pentru ca inceputul iubirii este respectul.
– Deci si saracii au nevoie de bogati, si bogatii au nevoie de saraci…
– Da.
– Cum sunt bogatii Romaniei?
– Daca luam bogatii Romaniei, vorbesc intre cei 300, o sa vedeti ca ei se impart in doua sau trei categorii. Prima categorie este a acelora care nici nu vor sa auda de milostenie. A doua categorie este a celor care ajuta o data si gata. In general insa, cine da a mai dat si va mai da. A treia categorie cuprinde, asadar, pe aceia care ajuta constant, care studiaza unde ajuta si care fac binele fara televiziune si fara mass-media in general. Acestia, destul de putini, frecventeaza Biserica, ies in fata rar si numai de nevoie. Au o familie echilibrata, care traieste obisnuit. Din pacate, sunt putini. Eu i-am cunoscut. Ramai uimit de felul in care un om care manevreaza sute de mii de euro are aceasta simplitate si aceasta grija.
– In multe cazuri, in Romania bogatia este asociata cu hotia…
– Bogatia poate veni pe cai cinstite si pe cai necinstite. Am cunoscut si bogati din acestia care sunt la zi cu impozitele.
– Si care sunt si morali?
– Am cunoscut si bogati care nu accepta venituri din tigari, alcool si altele. Care nu se preteaza la aspecte imorale din care sa obtina venituri. Asta e foarte important. Conteaza de unde vin banii. Observati si ca unii bogati se spanzura. Apare sinuciderea. De ce? Pentru ca nu reusesc sa mai controleze. Sunt unii care ne-au ajutat de-a lungul vremii si care au dat bani fara sa vina sa vada. Sau au venit foarte rar si au stat numai cateva minute. Nici cafea nu au putut bea.
– De ce?
– Pentru ca nu au timp. Nu mai au timp. Iar lipsa de timp este un semn foarte dur. Sunt Sfinti Parinti si scriitori bisericesti care spun ca lipsa de timp este semn al sfarsitului lumii. Observati ca bogatii nu au timp. Bogatii cu cap isi fac insa timp. Cei fara cap, desi nu sunt rai, nu reusesc sa faca imparteala. Asa cum unii crestini nu reusesc sa faca imparteala intre rugaciune, informare, distractie, televizor etc, asa bogatii fara cap nu reusesc sa faca o separare precisa, sa gaseasca un echilibru intre timpul dedicat acolo si timpul dedicat dincolo.
– Acolo, adica afacerilor, si dincolo, adica lui Dumnezeu ?
– Lui Dumnezeu… si Dumnezeu cuprinde multe. De exemplu, viata de familie. Divortul in randul bogatilor este des. Schimbarea nevestelor este o problema. Bineinteles, nu la toti. Am cunoscut oameni bogati, si nu ma refer numai la bogatie in bani lichizi, ci si la cineva care a investit, care a pus la punct o intreprindere care merge, care este stabila, oameni bogati care la ora 5 isi inchid telefoanele si pana dimineata urmatoare nu au probleme de afaceri. Asta e bine, pentru ca asa vor rezista timp indelungat.
– Sunteti bogati la Pro Vita?
– Sigur ca da. Daca avem 403 suflete in ingrijire dintre care 287 copii…
– Ma refeream strict la bogatia materiala…
– 26 de case inseamna bogatie.
– Si cereti mai mult de la Dumnezeu?
– Mi-am dorit ca cineva sa fie miscat teribil, sa vina si sa lase o mostenire imensa, sa imi dea bani sa cumpar terenuri, ca sa nu ne mai inghesuim pe garla asta din Valea Screzii, unde suntem acum. Sa cumpar teren si sa le fac case la toti copiii, cum am si inceput. Dar aste e doar o dorinta, nu poate sa fie si o cerere, pentru ca nu stim daca e bine.
AJUTAŢI VALEA PLOPULUI SA RENASCĂ DIN CENUSA!
Marti 13 decembrie 2011, un incendiu violent a izbucnit in Valea Plopului, la asezamantul de caritate initiat si sustinut de efortul constant al parintelui Nicolae Tanase. Binecunoscut mediilor crestin-ortodoxe ca fiind unul dintre cei mai activi preoti care sprijina drepturile copiilor nascuti, dar si nenascuti, parintele Tanase a reusit ca in cativa ani sa adune in localitatea prahoveana peste 400 de suflete: copii abandonati, mame alungate cu copiii lor, asistenti maternali. Asociatia Pro Vita a derulat nenumarate programe de salvare a copiilor nedoriti, a celor abandonati, a celor cu anumite deficiente. Este, poate, cea mai convingatoare asociatie de acest fel din Romania.
Nefericita intamplare survenita in toiul iernii creeaza acum mari probleme, deoarece, pe o suprafata de 800 mp au ars rezervele de alimente, dotarile existente, sala de mese si alte importante anexe. 30 de pompieri cu 4 autospeciale s-au luptat din rasputeri cu focul, fara sanse de a recupera mare lucru din furia flacarilor. Copilasii se uitau neputinciosi cum incendiul mistuia totul…
Dragi prieteni, asezamantul din Valea Plopului trebuie sa renasca. Din cenusa. La propriu!
Ajutati cu donatii in conturile Asociatiei Pro Vita pentru nascuti si nenascuti, cod fiscal 7250977.
R042 RNCB 0211 0118 4390 0001, deschis la BCR Sucursala Valenii de Munte – RON
R085 RNCB 0211 0118 4390 0003, deschis la BCR Sucursala Valenii de Munte – EUR
R015 RNCB 0211 0118 4390 0002, deschis la BCR Sucursala Valenii de Munte – USD
R031 RNCB 0211 0118 4390 0005, deschis la BCR Sucursala Valenii de Munte – CAD
(in: “Lumea credintei”, nr. 1 (102)/ ianuarie 2012)
Legaturi:
- POVESTEA PARINTELUI TANASE si cateva dintre povestile tulburatoare ale copiilor de la VALEA PLOPULUI si VALEA SCREZII
- INCENDIU la asezamantul Parintelui Nicolae Tanase de la Valea Screzii! Din fericire, fara victime umane. VA FI NEVOIE DE AJUTORUL NOSTRU
- Parintele Nicolae Tanase are nevoie de sprijinul nostru! COPIII SI BATRANII DE LA VALEA SCREZII NU MAI AU CANTINA, BUCATARIE, DEPOZIT DE ALIMENTE (video)
- PARINTELE NICOLAE TANASE. Picatura de “nebunie” a jertfei care rascumpara oceanul nepasarii generale (VIDEO). NOI CUM PUTEM AJUTA?
- PARINTELE TANASE. Conferinta de la Bucuresti, “Serile Filocalice” (audio): “TARELE COPILARIEI. COPIII CARE CRESC INTR-O LUME FARA SUFLET” (nov. 2011)
- PARINTELE TANASE DESPRE FAMILIA ORTODOXA, STATUL CRIMINAL SI NEPASAREA NOASTRA: “Nu avem o preocupare pentru problemele oamenilor din parohie”
- PARINTELE TANASE, FARA MENAJAMENTE DESPRE AVORT si perspectivele apocaliptice ale neamului: “Urmeaza pieirea!” – interviul cu titlul original: UN VARF DE LANCE IMPOTRIVA POPORULUI ROMAN
- PARINTELE NICOLAE TANASE: “Ne-nasterea duce la razboi si la disparitia neamului. Inotam in sange pana peste cap. Cum s-a ajuns aici? MINTINDU-NE…” (audio, video, text)
“Rogu-ma acum, de vrei sa le ierti pacatul acesta, iarta-i; iar de nu, sterge-ma si pe mine din cartea Ta, in care m-ai scris!”(Capitolul-Vitelul de aur 32/32)
http://www.biblia-ortodoxa.ro/vechiul-testament/iesirea-a-doua-carte-a-lui-moise/
“Mi-am dorit ca cineva sa fie miscat teribil, sa vina si sa lase o mostenire imensa, sa imi dea bani sa cumpar terenuri, ca sa nu ne mai inghesuim pe garla asta din Valea Screzii, unde suntem acum. Sa cumpar teren si sa le fac case la toti copiii, cum am si inceput. Dar aste e doar o dorinta, nu poate sa fie si o cerere, pentru ca nu stim daca e bine”.
“Eu sunt Păstorul cel bun. Păstorul cel bun Îşi dă viaţa pentru oi”.(Ioan 10/11)
http://youtu.be/Sii2Jg1sgNs
as dori un nr.de telefon daca se poate
@ Georgeta:
Asta nu putem.