Traian Basescu o tine gaia-mațu cu EUROPA lui Merkel, ”reforma” asigurarilor de sanatate, diktatele FMI si EXPLOATARILE AURIFERE/ SCENARII POST-ALEGERI: contrarea VOTULUI POPULAR ca in Lituania sau HAOS PROVOCAT?

16-11-2012 14 minute Sublinieri

In cea mai incisiva iesire publica de dupa revenirea la Cotroceni, presedintele Traian Basescu a atacat vineri toate partidele, acuzindu-le ca au pus “gogosi electorale” in programele de campanie, evitind sa prezinte proiecte de buget. Basescu a atacat si guvernul, spunind ca decizia de a cumpara masini de 18.000 de euro este “neinspirata”, in conditiile in care trebuie indexate pensiile si reluate investitiile. In a treia declaratie de presa din aceasta saptamina, Basescu a avertizat asupra pericolului ca din 2013 Romania sa treaca pe intrari negative de capital.

Declaratiile presedintelui Traian Basescu:

  • Astazi as vrea sa fac unele mici aprecieri, puncte de vedere legate de situatia economica urmare a aparitiei principalilor indicatori in Romania si in UE
  • Primul lucru ce trebuie remarcat e ca zona euro se afla in recesiune iar ideea ca trebuie sa fim extrem de seriosi pentru a ne valorifica sansele de a avea crestere economica in anul 2013 este o idee care trebuie valorificata
  • In conditiile in care UE, zona euro in mod deosebit se afla in recesiune si perspectiva e ca si in trimestrul urmator sa ramana in recesiune ne obliga sa privim foarte realist si la situatia noastra
  • Daca analizam ultimele poatru trimestre, se observa cu usirinta ca Romania a avut trei trimestre cu scadere economica fata de trimestru anterior si doar unul cu o crestere de 0,5%, trimestrul II 2012
  • Trimestrul IV 2011, I 2012 cu minus, trimestrul III cu un minus mai consistent, -0.5% dinPIB
  • De ce nu am reusit sa mentinem cresterea economica anuntata de trimestrul II
  • Primul si cel mai important motiv e neutilizarea, incepand cu trimestrul III, a fondurilor de la UE
  • Daca Romania ar fi utilizat un mld. de euro azi am fi discutat de crestere, si nu de scadere, pentru ca banii ar fi mers la investitii
  • Aici in mod categoric trebuie sa renuntam la jocuri politice. Pasiunea e sa dea vina PDL pe actualii guvernanti, actualii guvernanti pe fostii. Realitatea este ca nici unii nici altii nu si-au facut treaba pana la capat
  • A fost un audit al Curtii de Conturi la inceputul lui 2011, s-a instituit o perioada in care nu s-au mai decontat facturi, Comisia Europeana a cerut corectii in proceduri, in baza acelui audiat, corectii care trebuiau sa se implementeze integral pana la 30 iulei
  • Dupa ce prima parte a fost implementata, la finele lui 2011 s-a redeschis finantarea, pana la 30 iunie
  • Din pacate, in ianuarie – 30 iunie trebuia finalizat procedul de verificare, implementare masuri, unificare proceduri etc
  • Lucru care o fi fost inceput in inauarie-februarie, dar s-au schimbat doua guverne, care au fost mai mult preocupate de politica decat de fonduri europene
  • Ne-a prins termenul de 30 iunie cu temele nefacute. Auditul de la finele lui iunie, facut tot de Curtea de Conturi, a aratat ca nu ne facusem temele si s-a ajuns la presuspendare catre sfarsitul anului
  • E esential ca procedurile la care ne-am angajat sa fie facute in aceasta perioada, verificarile de programe sa fie facute in aceasta perioada, pe toate programele
  • La Comisie exista disponibilitatea ca de la mijlocul lui decembrie sa ni se plateasca facturile acumulate
  • Ar fi extrem de important ca lucrurile sa fie privite cu seriozitate si nu aruncate de la unii la altii. Si unii si altii au responsabilitati, ele vizeaza proceduri care nu inseamna decat vointa de a le implementa. La acest stadiu nu discutam de fraude
  • Aceste lucruri trebuiesc facute si sunt mai mult de ordin administrativ. Autoritatile de management, ministerele pot intrerupe unele contracte dar e esential ca pe toate cele trei programe presuspendate sa se ia masurile cerute pentru securizarea banilor europeni, e o solicitare legitima a Comisie
  • Aceasta e prima cauza, neutilizarea fondurilor europene. O alta cauza a scaderii economice e seceta, care nu a fost atat de dezastruoasa cum e prezentata dar a afectat consistent productia agricola. Am fi putut compensa cu banii europeni
  • O alta cauza e reducerea investitiilor, atat cele din buget cat si investitiile straine directe. Fata de prognoza pentru 2012, acestea sunt reduse chiar daca pot fi asimilate ca volum cu investitiile straine din 2011
  • O lovitura consistenta a fost data prin redistruibuirea banilor destinati investitiilor din buget
  • In sfarsit, criza politica care a facut sa avem iesiri de capital mai mari decat ne-am fi dorit
  • Intrarile nete de capital sunt inca pozitive, dar spre exemplu in 2018 aveam 19 mld euro intrari nete iar acum avem 3 mld
  • Ingrijoratoare e viteza de scadere a intrarilor nete de capital, riscam ca anul viitor in lipsa unei situatii politice stabile sa trecem pe intrari nete negative
  • E un semnal de alarma pe care il trag catre clasa politica, pentru ca iesirile de capital au fost in primul rand stimulate de clasa politica
  • In ce priveste un elemente de ultima ora, am inteles ca guivernul s-a hotarat sa cumpere masini, sub 18.000 euro. Cred ca e una din masurile neinspirate pe sfarsit de an, dar e caracteristica guvernarilor noastre
  • Banii de investitii se duc in masini pana la 18.000 euro, ceea ce inseamna ca nu va fi Dacia sau Ford, vor fi masini mai serioase. Acestor bani le spui bani de investitii
  • O masura corecta a guvernului ar fost ca acesti bani, daca tot nu s-au cheltuit, macar sa fie utilizati la plata facturilor restante la diverse ministere, pentru ca blocajul economic devine tot mai consistent
  • Toate partidele vin cu reduceri de TVA, cote unice, toate ofertele pamantului. Niciunul nu aseaza un buget realist care sa arate ca exista baza corecta de realziare
  • Marea prioritate pentru la anul este sa mentinem stabilitatea fiscala si sa facem pasul urmator in aplicarea legii pensiilor – indexarea. De trei ani pensiile nu au mai fost indexate, cred ca ar trebui analizata posibilitatea indexarii pensiilor, inainte de a vorbi de reduceri si fiscalitate
  • Esenta e stabilitate fiscala, iar partidele care se intrec in a vinde gogosi pe televiziuni sa vina cu oferta lor de reduceri alaturi de un buget realist din punct de vedere al veniturilor
  • Aceasta conferinta de presa poate sa constituie si o provocare catre politicieni ca in loc sa se injure sa arate perspectiva anului 2013 macar, pe baza unui buget. Niciunul nu poate spune ca nu stie sa-l faca, e clar ca niciunul nici altul nu vor sa-l prezinte pentru ca nu ar avea sustinere pentru gogosile pe care le prezinta la guvern
  • PDL de-abia a plecat de la guvernare, stie cifrele si ar putea sa discute serios pentru ca romanii sa nu fie pacaliti in aceasta campanie
  • In ce priveste ce e de facut, nu-mi propun sa prezint un program economic, dar sunt cateva lucruri extrem de importante ce ar putea garanta cresterea economica
  • Primul si cel mai important e pregatirea absorbtiei si aplicarea tuturor corectiilor pana la 15 decembrie astfel incat guvernul sza intre cu toate institutiile responsabile si implicate cu o capacitate sporita de absorbtie
  • Un alt element important pe care eu il vad e ca principalul obiectiv al anului 2013 sa fie cresterea economica si crearea de locuri de munca
  • Daca politicienii isi propun acest obiectiv vor trebui sa vina cu solutii, cum facem crestere economica, cum facem crestere de locuri de munca, pentru ca una e sa spui crestere economica 0,5%, asta nu inseamna crestere de numar de locuri de munca, ci doar o optimizare a utilizarii fortei de munca existenta
  • Alta e sa la spui romanilor vom crestere numarul de locuri de munca prin o crestere economica de 2,5 – 3%, asta incepe sa absoarba locuri de munca, in special in randul tinerilor, cei mai afectati de somaj
  • Avem resursa interna, dincolo de banii europeni, ceea ce spun de cativa ani, si nu am reusit sa conving nici fosta guvernare si se pare ca nu am succes cnici cu actuala guvernare – sa deschidem locuri de munca unde putem si noi
  • A venit timpul sa reincepem exploatarea miniera de suprafata, fie ca vorbim de aur, fie de cupru
  • Preturile mondiale au facut rentabile aceste exploatari. Cred ca politicienii ar trebui sa spuna acum, sa nu intram iar in jocul mincinos, politicianist
  • Eu nu pledez pentru o solutie sau alta, daca va hotara guvenrul sa faca el insusi investitiile, foarte bine, sa le faca. Daca va decide ca e mai bun un parteneriat cu straini, foarte bine, sa-l faca
  • Dar nu mai putem sta fara sa cream si noi locuri de munca, deficitul de la fondul de pensii nu se poate acoperi cu nimic altceva decat prin creare de locuri de munca, si discutam de un deficit structural general de numarul mic de angajati in raport cu numarul de pensionari.
  • Acest deficit de 3,6 mld euro anual, bani care se iau din bugetul de stat si se pun in bugetul de pensii si se taie de la crearea de locuri de munca, de la investitii adica
  • In sfarsit, trebuie sa fim seriosi, avem un angajament cu FMI. Un angajament pe care actualul guvern l-a gasit in vigoare, pe care nu l-a respectat guvernul Boc si Ungureanu si nu-l respecta nici guvernul Ponta. Acest angajament se refera la managementul privat
  • Am constatat ca si guvernul Ponta face aceleasi greseli ca ale guvernului Boc: Peste tot numai politruci
  • La portul Constanta e un domn care s-a ocupat numai de IT pana acum. Parca e impotriva curentului cand ai o strategie a Dunarii, o previziune de investitii, noi punem la Portul Constanta un manager care probabil acum descopera vapoare si pilotine
  • Uitati-va la Conpet, la Romgaz, tot numiri politice. Pe buna dreptate cei de la FMI spun “frate, dar nici macar astea esentiale nu le respectati”. Am incercat o scuza, stiti, e campanie… dar aceste companii de stat pana cand vor fi privatizate au nevoie de un management profesionist. In ce masura vor fi privatizate, minoritar, majoritar, e alta discutie
  • Personal sunt un sustinator fara rezerve al impingerii experientelor de privatizare, dar am trei esecuri consecutive: incercarea de a vinde 10% din Petrom, Cuprumin si Oltchim. Cat o sa lungim lista esecurilor la privatizare? Hai sa facem un management profesionist
  • De ce insist: A fost solicitaterea mea expresa la FMI, pentru ca atat timp cat vom mentine management de stat toate societatile de stat vor fi capusate
  • Nu as vrea sa ne imaginam ce e la Caile Ferate, la Transgaz, Conpet, etc. Nu as vrea sa ne imaginam ca ne-am strica parerea despre noi
  • E esentiala introducerea managementului privat care sa decapuseze companiile de stat de clientela politica transpartinica, acolo se inteleg, nu se injura, doar iau banii
  • Un alt elemente care poate duce la crestere e reforma structurala fundamentala, cea in sanatate. Am incercat, m-am dat cu capul de perete in inauarie, dar pana cand nu deschidem si acceusl banilor privati sistemul de sanatate se va tarai asa cum il vedeti
  • Avem elemente de excelenta, dar serviciul pe ansamblu e deficitar. Stau cu proiectul legii sanatatii si il plimba intre sertare. Ori o impletire intre sistemul de stat si cel privat este ceea ce ne trebuie acum
  • Va mai dau un exemplu: eu dupa operatia de la Viena am inteles cat de rau e sa nu ai o asigurare de santate. Anual platesc o asigurare de santate la o firma straina. De ce sistemul nostru nu poate avea asigurari private, dincolo de pachetul minimal?
  • E o lista intreaga de lucruri pe care ar trebui sa le facem si care ne stau in putere. Interventia mea de azi e in primul rand pentru a ne da optimism si poate reusim sa aducem partidele aflate in campanie in problematica reala a tarii si nu in disputele ba tu, ba eu, ba familia ta
  • As vrea ca presedinte sa vad optiunile reale ale partidelor, in afara de poeziile din programele de campanie, fara sustenabilitate
  • Vreau sa intelegem ca Romania nu e intr-o situatie critica, ciritica ne-o facem noi. Pentru ca nu facem ce trebuie, pentru ca nu utilizam banii, suntem tara care si-a facut cel mai rapid restabilirea echilibrelor macro, ele nu se mentin singure si trebuiesc consolidate
  • Romanii au facut sacrificii uriase in 2010 dar Romania nu e nici in situatia Spaniei, nici a Greciei, nici Irlandei, avem cu ce sa crestem, totul e ca guvernantii sa face ce trebuie
  • Nu am mai pomenit de reducerea evaziunii fiscale, asta v-ati saturat si voi auzindu-le
  • Avem potential sa crestem sa trecem nu cu usurinta, ci cu oarecare relaxare de perioada de criza in care Europa se afunda
  • Nu as vrea sa ofer un prgram de guvernare, desi eu mi-am facut bugetul general, stiu cam ce se poate si ce nu, de asta cer partidelor sa imi arate bugetul
  • Nu trebuie sa disperam pentru acest minus 0.5%, dar daca nu facem ce trebuie scaderea economica se poate croniciza
  • Si atunci ne rupem si fragilele echilibre macro facute cu atatea sacrificii si ajungem sa platim bniste costuri care se datoreaza strict politicienilor, si nu crizei

Intrebari

Guvernul vorbeste de utilizarea dreptului de veto. E oportuna?
De la anuntul de ieri facut public – cine a fost purtatorul de cuvant? – toate statele contributoare, sefii lor de stat s-au bagat sub birouri. Sunt intr-o alerta ca Romania pune veto. Cred ca sesizati ironia. Nu poti sa mergi in halul acesta la Bruxelles. Si eu sunt pregatit sa utilizez dreptul de veto, daca se incalca Tratatul.

De opt ani nu am vazut niciun stat facand un veto in Consiliul atunci cand nu s-a incalact Tratatul. Misiunea liderilor europeni e sa stea acolo pana gasesc solutii. Negocierea bugetului 2007 – 2013 a durat trei zile si trei nopti, am obtinut atunci un buget pe care Romania nu poate sa-l cheltuiasca. Nu te poti duce la dna Merkel sa-i spui “daca nu-mi dai atat, iti trantesc un veto de nici nu te mai poti duce la Berlin”.

In aceste negocieri – mecanismul unui ceasornic nu e suficient de fin pentru a fi comparat cu finetea negocierilor din Consiliul European – dar nimeni nu tipa, nu da cu pumnii in masa, noi punem veto de la intrarea pe usa.
E exclus. Aici trebuie sa ai argumente. CE are obligatia sa faca o propunere, pe 14 noaptea presedintia Consiliului European a emis propria propunere care incearca sa armonizeze punctele de vedere ale statelor.

Va asigur ca pana miercuri va mai aparea cel putin inca un proiect, s-a facut turul statelor, s-au vazut puncte de vedere, nimeni nu are bani cati ar vrea si inca nu s-au rezolvat problmele cu donatorii. Cand se inchide subiectul cu donatorii se trece la subiectul doi, cum ii repartizam, pe ce criterii.

Aici e vorba de un mecanism politic, pentru ca nu e decizie economica, nu e bugetul dlui Gherghina, e o decizie politica a liderilor, nu iti trebuie contabili, ci politicieni buni la astfel de negocieri. Cand se discuta deficitele, acolo, contabilii.

Nimeni nu poate tipa cu anticipatie, e nepoliticos. Dreptul de veto trebuie introdus de o tara cand se incalca tratatul de aderare sau cand i se aplica alte criterii decat altor state.

Credeti ca negocierea ar putea fi compromisa?
Eu inainte de consilii niciodata nu am facut declaratii de pozitie, e cea mai mare greseala sa faca anticipat declaratii de pozitie pentru ca se duce dezarmat. Poti prezenta ce se va discuta, dar a te duce in pielea goala e o naivitate. Probabil, mergea in CAER, dar nu in UE.

Va simtiti dezarmat?
Nu pentru ca sunt mai inteligent decat ce s-a propus, sunt mai bine pregatit.

Ati discutat de posibilitatea de a merge impreuna cu Ponta?
Oferta a fost respinsa. Subiectul, pacat ca l-a facut public, as fi incercat sa gasesc solutii, dar daca a fost refuzata, e subiect inchis pentru mine

Ce ministri veti lua in delelgatie?
Ministri politici nu imi trebuie, imi trebuie cineva care in cursul negocierilor, o echipa in afara salii, si cand discutam de acele ajustari de 0,001, 0,003, sa-mi poata spune repede efectele in bugetul de stat al Romaniei. Imi trebuie o echipa de oameni cu laptop si cu buna cunoastere a ceea ce le cer. Partea politica va sigur ca sunt capabil sa o acopar, imi trebuie echipa de specialisti si va asigur ca o avem.

Va intalniti cu Ponta? (care se va afla la Bruxelles in perioada Consiliului)
Oricand pot sa beau o cafea, la hotelul unde sunt cazat, in oras. Intentionez sa ajung de miercuri pentru a intra mai bine in atmosfera si pentru a mai discuta, pe la Comisie, pe ici, pe colo.

Deocamdanta in Constituie nu se scrie ca presedintele ia mandat de la premier, daca imi va prezenta un mandat pentru participare la consiliu cu siguranta il voi analiza. Stiti ca sunt doua institutii, consiliul european si consiliu, care e rezervat guvernelor. Daca pentru consiliu va avea nevoie de un mandat cu sigurnata i-l voi da dar va trebui sa fie consonant cu misiunea mea.

Vedeti posibila indeplinirea tuturor obligatiilor asumate de Romania?
Sigur ca le vad posibile, daca numim manageri profesionisti, va fi un punct extrem de important indeplinit. Unele lucruri au evoluat de cand s-a scris prima data acordul. Transgaz a intrat in alta liga in momentul de fata, dupa ce stim ce stim despre Marea Neagra. Nu ati mai vazut Petrom trecut in acordul cu FMI din cauza realitatilor din Marea Neagra.

Ce se poate spune cert, este da, putem sa punem management profesionist si nu politic, da, putem decapusa companiile. Nu putem imagina ca am mai putea repeta circul de la Oltchim, un joc de-a privatizarea, de a prinde un soricel mic intr-o capcana mai mare, pacat ca s-a pretat guvernului la acest joc. Modificarea caietului sarcini – numai nu a spus Dan Diaconescu in loc de persoana fizica.

Nimeni nu spune ca nu trebuie privatizat CFR Marfa, dar cum puteam fi de acord sa privatizam CFR Marfa cu strigare, cand acolo iti trebuie preselectie pentru un partener strategic care sa si modernizeze compania. Privatizari de genul Oltchim, destinate sa faca un joc politic nu pot fi acceptate si rade oricine de noi.

21 decembrie e un termen realist pentru noul guvern?
Stai sa vedem alegerile terminate, stiu eu ce vor negocia partidele dupa?

Va fi premierul propunerea USL?
Poate fi propunerea oricui, la consultari toate partidele propun un prim ministru. Sunt micisme electorale, oameni politici nematurizati, cum credeti ca un presedinte s-ar pronunta inainte de alegeri cu privire la optiuni, mai ales ca nimeni nu garanteaza ca partidele vor avea acea optiune. Voi desemna un premier care sa reprezinte si sa se ghideze dupa interesul national, ceea ce inseamna ca va trebui sa respect si Constitutia si intelegerile dintre partide

Victor Ponta, pe blog: Alegerile din Lituania si ignorarea votului popular. Repetitie pentru scenariul romanesc?

Premierul Victor Ponta face o paralela intre evolutiile din Lituania, unde presedintele a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la fraudele de la alegerile parlamentare din octombrie, si alegerile din tara noastra, din decembrie, notand “coincidentele” cu “scenariile prefigurate deja pentru alegerile din Romania”  si subliniind ca presedinta lituaniana, doamna Dalia Grybauskaite, este sustinuta tot de PPE.

“Presedintele a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la fraudele inregistrate la primul tur. Se anticipeaza ca Presedintele va incerca sa impuna o coalitie care sa ii cuprinda si pe conservatorii de pe locul doi, si va avea obiectii la desemnarea unui social democrat ca premier. Se prevede o instabilitate politica marcata de confruntari deschise intre Presedinte si fortele de dreapta, pe de o parte, si coalitia de stanga, pe de alta parte.  O viitoare suspendare a Presedintelui nu este exclusa. Presedintele este acuzat de atitudine dictatoriala si ignorare a votului popular, prin transferul responsabilitatii la nivelul Curtilor de Justitie (sesizarile legate de fraude). Unii analisti politici considera ca Presedintele doreste instalarea unei republici prezidentiale.  Daca Presedintele reuseste sa rupa coalitia de stanga, atunci primul pas catre o republica prezidentiala ar fi facut.

Nu, nu citez din presa romaneasca de dupa 9 decembrie 2012! Citez dintr-o analiza referitoare la alegerile din Lituania din luna octombrie, pe care va invit sa o parcurgeti mai jos. M-ar interesa parerea  cititorilor mei de pe blog, dar si a analistilor politici cu privire la coincidentele dintre desfasurarea evenimentelor din Lituania si scenariile prefigurate deja pentru alegerile din Romania. O alta coincidenta pe care trebuie sa o stiti: presedinta Lituaniei este sustinuta de PPE”, scrie Victor Ponta, pe blogul lui, fara a preciza cine sunt autorii respectivei analize.

Evolutii post-alegeri preconizate de aceasta analiza sunt:

  • Se prevede o instabilitate politica marcata de confruntari deschise intre Presedinte si fortele de dreapta, pe de o parte, si coalitia de stanga, pe de alta parte.
  • O viitoare suspendare a Presedintelui nu este exclusa, in conditiile in care cele doua partide, Partidul Muncii si Ordine si Justitie sunt oponenti fermi ai actualului Presedinte. Liderul social-democrat Butkevicius a negat acest scenariu, sperand inca intr-o intelegere cu Presedintele, care nu si-a schimbat insa planul de scoatere a Partidului Muncii din viitoarea coalitie si viitorul guvern.
  • Presedintele este acuzat de atitudine dictatoriala si ignorare a votului popular, prin transferul responsabilitatii la nivelul Curtilor de Justitie (sesizarile legate de fraude). Unii analisti politici considera ca Presedintele doreste instalarea unei republici prezidentiale si ignora votul popular.
  • Analistii cred ca, prin blocarea coalitiei, Presedintele urmareste doua scenarii:
  • Castigarea de timp pentru incheierea procesului intentat in 2004 Partidului Muncii si liderilor acestuia pentru evaziune si contabilitate dubla. Pronuntarea unor acuzatii in acest proces, la presiunile Presedintelui, ar insemna scoaterea Partidului Muncii din coalitia de guvernare.
  • Impunerea unei decizii prezidentiale directe, in urma verdictului Curtii Constitutionale, si organizarea de noi alegeri.
  • Urmeaza o perioada decisiva pentru viitorul politic al Lituaniei. Daca Presedintele reuseste sa rupa coalitia de stanga, atunci primul pas catre o republica prezidentiala ar fi facut.  Un asemenea joc politic nu a mai fost facut pana acum in Lituania si este considerat a fi primejdios pentru stabilitatea politica.
  • DCNews:

Președinta Lituaniei aplică modelul Băsescu, devenind ”jucător ”după ce ne-a dat lecții de democrație

Președintele Lituaniei, Dalia Grybauskaite, a învățat cum să fie un jucător, după vizita în România. Ea a refuzat să numească un premier din rândul partidelor care dețin majoritatea în noul Parlament. Șeful de stat lituanian, a vizitat pe 12 septembrie România, când, cu glas autoritar a spus că țara noastră trebuie să se maturizeze și să devină mai responsabilă, dacă vrea să intre în spațiul Schengen.

După cele două scrutinuri legislative din Lituania, președintele respinge noul cabinet, pe motiv că au fost fraude electorale, iar șeful unuia dintre partidele arcului guvernamental este acuzat, încă din 2004, de corupție.

”Iar acesta este un avertisment: dacă nu veţi fi capabili să vă maturizaţi, să vă comportaţi responsabil politic, atunci povara va fi pe umerii poporului. Nu veţi putea avea suficiente resurse financiare de la UE, nu vi se va deschide zona Schengen. Şi acesta va fi eşecul tuturor partidelor politice,” perora Dalia Grybauskaite de la Cotroceni, unde a fost primită de Traian Băsescu.

Cea care critica România pentru lipsa responsabilității politice, creează momentan o criză în propria țară. După legislativele desfășurate în două scrutinuri, între 14 și 28 octombrie, Partidul Social Democrat  a devenit cel mai mare din Seimas – Parlamentul Lituanian – și, în contextul parlamentar, a decis crearea unei coaliții cu Partidul Laburist (PL) și Partidul Ordinii și Justiției.

Comisia electorală care a supravegheat buna desfășurare a legislativelor a declarat deja votul valid. Potrivit Reuters, președintele lituanian spune că nu va accepta noul cabinet până când Curtea Constituțională a Lituaniei nu va cerceta eventualele fraude, ce au ca bază simple bănuieli. La fel ca în România, și în Lituania președintele numește un premier din partidul sau alianța ce câștigă majoritatea. Potrivit Reuters, președintele are un rol formal, dar Grybauskaite  a hotărât să sfideze Parlamentul.

Președintele lituanian a mai susținut că, în 2004 – 2006, liderul laburiștilor a fost acuzat de evaziune, ca urmare nu poate accepta un guvern din care acesta face parte. Presa internațională scrie că noile acuzații aduse laburiștilor sunt până în acest moment doar simple afirmații politice.

Razvan Dumitrescu: Stai și te crucești: ”Băsescu TREBUIE SĂ SCHIMBE rezultatul alegerilor”

Nu e o glumă, nu e nici greșeală, este titlul unui editorial apărut într-un ziar portocaliu! De aceea folosesc ghilimelele de rigoare și poate că înca nu credeți că este real ceea ce afirm…Da, este adevărat, individul care a produs textul are și “argumente”, el consideră că “în interes național, Băsescu e obligat să altereze rezultatul alegerilor pentru a bloca accesul axei Antonescu-Voiculescu la putere.”!!!

Nu e cazul să vă spun ce înseamnă a altera în acest context, se poate traduce prin a falsifica! Adică individul ne transmite că domnul Guvernator trebuie să facă ceva pe voturile noastre, chipurile din interes național! O asemenea instigare publică la fraudă electorală nu am mai vazut în România de la Revoluție și până acum, iar prin țările alea cu democrație consolidată dacă cineva și-ar fi permis să emită un asemenea îndemn în spațiul public, ar fi fost imediat invitat la o discuție cu procurorii.

Nu mă aștept ca așa zisul ziarist să fie citat la Parchet, mai degrabă se poate întampla asta cu cetățenii care își permit să voteze, dar având în vedere ceea ce se întâmplă în ultima vreme, povestea se încadrează foarte bine în logica unui plan de aducere a țării în haos în situația pierderii alegerilor de către Băsescu și acoliții săi!

 Textul ăsta apare după ce Guvernatorul a ieșit în direct la TV să ne spună ce rușine a pățit România care va fi monitorizată de OSCE din cauza suspiciunilor de fraudă electorală. Era o minciună sfruntată demontată la “Subiectiv” chiar cu documentul acestei organizații din care rezulta că “nu s-au exprimat îngrijorări semnificative în ceea ce privește desfășurarea procedurilor în ziua alegerilor “și ca “OSCE /ODIHR recomandă trimiterea unei Misiuni Limitate de Observare a Alegerilor. ”Raportul este întocmit în perioada 25-27 septembire, după Referendumul la care Băsescu striga din toți rărunchii frauda! Și ca să vedeți ce e mai mare, rușinea pățită de România sau minciuna celui ce-si zice “șef de stat”, vă mai spun că această organizație a monitorizat în perioada 2009-2012 alegerile din Olanda, Franța, Grecia, Lituania, Marea Britanie, Austria, Finlanda, Ungaria, Polonia, Spania, Germania …

Faptul că domnul Guvernator minte nu e o surpriză, faptul că știe foarte bine cum stau lucrurile e o certitudine pentru că din poziția pe care o ocupă domnia sa are acces la toate informațiile ce privesc România. Având în vedere că individul nu e în niciun caz prost -și mă refer la sensul cel mai pur al cuvantului-nu poate fi bănuit că rostește aceste minciuni sfruntate fără să aibă un plan! Iar planul devine din ce în ce mai clar acum, când acoliții săi din presă scriu negru pe alb că Băsescu trebuie să altereze rezultatul alegerilor în interes național!

Încep să cred că la nivelul anumitor cercuri de analiză și informație de peste hotare este cunoscută operațiunea de tipul “după noi, potopul!” pregătită de cei ce vor pierde alegerile.

Nu cu mult timp în urmă, pe un cunoscut portal de știri din Ungaria(kitenkinto.hu) apărea o analiza despre situația politică din Româniaîn preajma alegerilor parlamentare. Fraza cheie era urmăatoarea:”sondajele indică victoria confortabilă pentru USL, în timp ce pierzătorii din alianța de dreapta au în mână o ultimă carte pe care dacă o vor folosi vor arunca din nou țara in haos.”

În ultimii 22 de ani, singura perioadă când România a mai fost în haos a fost cea din decembrie 1989! Am ajuns să  aflăm de la vecinii unguri că oamenii lui Băsescu au în mână varianta generatoare de haos și, puse cap la cap, evenimentele și declarațiile ce vin din zona oamenilor domnului Guvernator încep să confirme această variantă!

Nota noastra:

Singura diferenta in tipul de discurs tinut de Traian Basescu de dupa episodul referendumului este de atitudine/ton: presedintele joaca (si joaca prost) o partitura paternala, incercand sa nu mai fie atat de neplacut prin agresivitatea si resentimentele prea vadite pe care le afisa inainte. In aceasta postura e la fel de convingator in acest rol ca un talhar care incearca sa treaca drept bunul samarinean si probabil ca nici nu-l va tine foarte mult.

In rest, este deja de domeniul patologiei politice celei mai ingrijoratoare modul in care presedintele tine sa reitereze, sa repete, sa reproduca mecanic, fixist, rigid, ca un discurs monomaniacal, paranoid, reperele agendei sale: exploatarile aurifere, relatia de subordonare entuziasta fata de FMI, privatizarea asigurarilor de sanatate (repetand acelasi truc ca in iarna, aceeasi minciuna cu asigurarile sale facute in strainatate, de parca nu exista asigurari private deja in Romania!) si, cireasa de pe tort, modul in care s-a raportat la chestiunea veto-ului Romaniei pe tema bugetului european.

Nu ca ar fi fost credibil premierul Ponta cand a sustinut ca Romania va folosi dreptul de veto pentru a refuza aranjamentul bugetar propus de Rompuy. Da, cel mai probabil, asa cum a spus presedintele, se va veni si cu alte variante/aranjamente. Insa, PRINCIPIAL, atitudinea de a evoca VETO-ul cand esti nedreptatit flagrant pe chestiuni esentiale (cum sunt cele bugetare) este absolut corecta! Nu conteaza ca tu stii ca vor exista alte aranjamente, PRINCIPIAL trebuie sa arati ca tara ta are capacitate de negociere, ca are niste lucruri non-negociabile si ca isi va folosi DREPTUL la veto atunci cand e cazul! Ca de aia a si fost lasat dreptul ala de veto in procedurile Consiliului European! In plus, chiar daca vor exista acele aranjamente, ele oricum nu ne vor schimba pozitia noastra flagrant dezavantajoasa, in randul celorlalte natiuni estice defavorizate si ele. Ironia marlaneasca la ideea de veto, pana la urma, poate sa fie chiar si un rol desemnat pe care il are acest actor politic ce este mentinut la putere strict din ratiuni ce tin de puterile straine: anume, de a dinamita pozitia statelor europene din est si sud, puse la colt si principalele victime ale noului buget al UE.

Aici, atitudinea presedintelui este meschina si anti-nationala, coborand iarasi la nivelul mardeiasului din bodega din motive personale si de jenanta slugarnicie. Cum adica, sa o deranjam pe Merkel cu veto cand e vorba de austeritate si interesele Romaniei in UE? Nuuuu, o deranjez doar EU, cand puterea MEA e in pericol, cand trebuie sa-mi negociez MIE interesele, bai tara de prosti care nu ma meritati voi pe mine!

Dar spuneam de patologie politica. Atunci cand repeti acest discurs atat de flagrant aflat in contradictie cu starea de spirit si realitatile din propria tara, e pericol! Ori te afli captiv intr-un fel de delir politic, ori pregatesti tarii tale un regim autoritar, cvasi-dictatorial, asa cum pare ca se intampla deja in Lituania.

De fapt, daca asistam la o tendinta? Anume, in periferiile agitate ale Europei Germane, Merkeliene, neoliberale si antisociale, instalarea unor regimuri autoritare si antidemocratice care sa implementeze cu forcepsul “reformele” atat de des invocate de presedinte?

PS.

gaia-mațu: a o ține ca gaia-mațu expr. 1. a ține ceva strâns, ferm. 2. a insista în mod obsesiv într-o anumită direcție.

GÁIE, găi, s. f.  Nume dat mai multor păsări răpitoare de zi, asemănătoare cu uliul, cu  ciocul coroiat, cu gheare puternice și cu coada bifurcată (Milvus). ◊ Expr. Se ține gaie după (sau de) cineva, se zice despre o persoană de care nu poți scăpa. M-a (sau te-a etc.) luat gaia = am (sau ai etc) pățit-o. ♦ De-a puia-gaia = numele unui joc de copii; de-a baba-gaia. [Pr.: pu-ia-ga-ia]. – Et. nec.

Legaturi:


Categorii

1. DIVERSE, Acordul cu FMI, Alegeri in Romania, Criza datoriilor suverane, Germania, Opinii, analize, Razboiul impotriva Romaniei, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “Traian Basescu o tine gaia-mațu cu EUROPA lui Merkel, ”reforma” asigurarilor de sanatate, diktatele FMI si EXPLOATARILE AURIFERE/ SCENARII POST-ALEGERI: contrarea VOTULUI POPULAR ca in Lituania sau HAOS PROVOCAT?

  1. http://www.hotnews.ro/stiri-politic-13633213-victor-ponta-basescu-bazeaza-ignoranta-situatia-rusinoasa-dreptului-veto-mai-afla-franta-marea-britanie-danemarca.htm

    “Cand a zis povestea aceea ca ce rusine ca Romania are observatori OSCE, dupa aceea s-a facut de ras ca observatori OSCE au fost si in America si in Franta si peste tot. Cand spune ca e o mare greseala sa vorbesti despre dreptul de veto eu ii reimprospatez memoria. Inainte de Consiliul European din primavara, Romania condusa de domnul Traian Basescu a invocat dreptul de veto, singura din cele 27 de tari, cand a fost vorba de inceperea negocierilor cu Sebia”, a sustinut Ponta, afirmand despre seful statului ca are “memoria scurta si fluctuabila”.

    De asemenea, el a sustinut ca in contextul actual Romania nu este singura tara care a adus in discutie dreptul de veto legat de viitorul buget al UE.

    “In situatia rusinoasa, ca la OSCE, de a invoca dreptul de veto se afla urmatoarele persoane: prim-ministrul Frantei care a aratat ca se gandeste sa blocheze bugetul daca se vine cu propunerea Van Rompuy, prim-ministrul Marii Britanii, care a spus foarte clar ca daca nu se ingheata la 2011 Marea Britanie va bloca, prim-ministrul Danemarcei care a spus ca daca nu exista niste debate-uri pentru Danemarca voteaza impotriva, asa incat cred ca presedintele se bazeaza intotdeauna pe igoranta jurnalistilor, a romanilor, lucru care nu-i face mare cinste” , a mai sustinut Ponta.

  2. http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/veto-ul-fierbinte-din-bratele-presedintelui-cum-a-fost-jucata-cartea-cu-reprezentarea-la-bruxelles-87157.html

    Enunţul lui Ponta e golănesc dar nu e prost: a, ţi-e frică să te iei de prietenii tăi Merkel et comp.? Nu aşa se pune problema, spun specialiştii în fonduri europene, trebuie să fim mai calmi (deşi l-am auzit pe Leonard Orban, culmea cuminţeniei, cu un discurs indignat la adresa ipocriziei ţărilor mari vestice care vor micşorarea contribuţiilor). Din păcate, cam în halul ăsta de situaţie limită a ajuns Uniunea. Băsescu s-a aruncat cu capul înainte. Iar “cîrlanul” i-a servit-o. De data asta se joacă tare, iar aliaţii minimali sînt în Prietenii Coeziunii (Bulgaria, Cehia, Croatia, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, Romania, Slovacia, Slovenia si Spania).

    V-am povestit cum la ultimul congres PPE, am asistat la o situaţie ciudată. Tusk, premierul Poloniei, din aceeaşi familie politică cu Băsescu, i-a beştelit rău pe cei care se dau că vor Europe mari şi unite iar apoi se joacă cu Schengen-ul sau refuză să participe la joc cu bani. În schimb Borisov (Bulgaria) şi Băsescu au avut un discurs îndreptat mai mult spre Merkel şi spre cum e Estul “bazin de mînă de lucru” care trebuie folosit intens.

  3. ” lupul isi schimba parul … ” , Base , nici macar atat . A spus clar , la penultima iesire , in care explica tacerea , ca va merge pe aceeasi linie si exact asta face . Omul are un contract si trebuie sa-l duca la final in forma in care l-a semnat . Nu se dezminte , dar invaluie totul acum intr-o poleiala extrem de periculoasa , intr-un limbaj care poate schimba multe la nivel mental , in special in randul votantilor “mai-saraci-cu-duhul” si care , daca va fi mentinut , va da batai de cap analistilor sondajelor de opinie , acum , pe ultima suta de metri .

  4. Pingback: Traian Basescu, un presedinte STRAIN DE ROMANIA care MANIPULEAZA ca la carte - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  5. Pingback: Ilie Serbanescu si Florea Dumitrescu, fost guvernator BNR, despre cum a devenit Romania VASALA FMI si UE [VIDEO] - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare