Biserica Estoniei (din cadrul Patriarhiei Ecumenice) TRECE LA CALENDARUL “NOU”, “INDREPTAT”
Patriarhul Bartolomeu si Mitr. Stefanos, intai-statatorul Bisericii Estonieie, in 2000
Adunarea Generală a Bisericii Ortodoxe a Estoniei, după o atentă cercetare a cauzelor şi contextelor legate de cele două calendare practicate în cadrul Bisericii Ortodoxe, a hotărât, cu o majoritate de 73 de voturi din 88, reformarea calendarului liturgic al Bisericii.
Biroul de Presă al Bisericii Ortodoxe din Estonia (autonomă în cadrul jurisdicţional al Patriarhiei Ecumenice) a publicat sâmbătă 11 iunie 2011, un comunicat de presă, în care Primatul Bisericii, Arhiepiscopul Ştefan al Tallin-ului şi al întregii Estonii, afirmă hotărârea Bisericii Estoniei de a reforma calendarul liturgic începând cu anul 2012.
De la 1 ianuarie 2012, în afara unor excepţii de iconomie pastorală, “sărbătorile fixe vor fi celebrate după calendarul Gregorian iar sărbătorile mobile (din timpul perioadelor Triodului şi Penticostarului) vor fi celebrate după calendarul iulian”.
Traducerea şi adaptarea: Pr. Ioan Valentin Istrati
Sursa: http://www.orthodoxie.com
Nota noastra:
Ce semnificatie poate sa aiba subita grija a Bisericii Estoniei de a trece la calendarul mixt gregorian (in privinta sarbatorilor mobile) – iulian (Pascalia si sarbatorile fixe)?
Reamintim ca aceasta Biserica este pricina de conflict intre Patriarhia Moscovei si cea Ecumenica, lucru care a dus, anterior, la blocaje importante. Cel mai notabil eveniment de acest gen a fost la defunctul acord de la Ravenna, unde Moscova a lipsit tocmai pentru ca estonienii fusesera invitati de Constantinopol.
In Estonia exista doua biserici ortodoxe: una ce tine de Patriarhia Moscovei, majoritara in tara baltica, si una ce tine de Patriarhia Ecumenica. Interesant este ca ultima, desi e considerata continuatoarea legitima a vechii biserici ortodoxe estoniene, are mult mai putini credinciosi inscrisi. Si mai interesant este faptul ca activarea Bisericii Estoniene de catre Patriarhia Ecumenica a dus – temporar – la stergerea din diptice a lui Bartolomeu de catre Patriarhia Moscovei (aflata atunci sub Alexei al II-lea).
Ce semnificatie sa aiba, in acest context, ”reforma” calendaristica a Bisericii Estoniei?
Sa fie inca un mijloc de delimitare de ortodoxia moscovita, de diferentiere? Sau sa fie un semnal/test in vederea preconizatului Sinod Pan-Ortodox, de pregatire pentru un teren reformist? In acest ultim caz, semnalul ar fi incomplet, deoarece nu este unul care vizeaza si Pascalia…
Legaturi:
- Cotidianul patriarhal despre MARELE SINOD PANORTODOX preconizat pentru 2012 si despre PROBLEMA PASCALIEI
- INTREBAREA CARE II FRAMANTA PE PATRIARHII ORTODOCSI AI ULTIMELOR VREMURI: CARE ESTE CEL MAI MARE DINTRE NOI?
- Parintele Savatie Bastovoi despre strategiile imperialiste ale Patriarhiei de la Moscova
- update – PATRIARHIA SERBIEI SE RALIAZA IERUSALIMULUI SI DA ULTIMATUM PATRIARHIEI ROMANIEI
- Esec pe toata linia in negocierile pregatitoare pentru Sinodul Pan-Ortodox
2 Commentarii la “Biserica Estoniei (din cadrul Patriarhiei Ecumenice) TRECE LA CALENDARUL “NOU”, “INDREPTAT””