„Trebuie să înțelegem că acesta este, de fapt, un război, deoarece armele biologice au fost folosite împotriva noastră, iar acesta este un război de supraviețuire a poporului nostru. Când Marele Război Patriotic a fost declarat, au existat foarte mulți voluntari. Dar dacă mergeau pe front doar voluntarii, nu am fi câștigat acest război, l-am fi pierdut. O mobilizare generală a fost anunțată. Pentru a învinge acest virus, trebuie să declarăm o mobilizare generală”, a spus Mitropolitul Ilarion.
Articole din categoria: Ierarhi rusi
Comentând introducerea pașapoartelor electronice, înlocuirea treptată a banilor lichizi, apariția de identificatoare digitale, precum și posibilul control total al statului asupra unei persoane, mitropolitul Onufrie a remarcat că „schimbările din viața omenirii din ultima perioadă indică faptul că se intră într-o nouă eră istorică, numită în limbajul ecleziastic era apocaliptică. “
Dacă Biserica adoptă „orice ni se spune, vom face” ca poziție doctrinară a acesteia de a răspunde la problemele sociale, atunci în viitorul apropiat, autoritățile din diferite țări vor putea să ne închidă bisericile și să îi priveze pe credincioși de Liturghie sub orice pretext umanitar – o pandemie, pericolul unui război nuclear, schimbările climatice, etc. Credincioșii din Ucraina, iar acum și din Muntenegru, au înțeles foarte bine în ce fel politica modernă, folosind aceleași capcane umanitariste, poate încerca să strice și să distrugă comunități bisericești puternice, de mai multe milioare [de credincioși], folosindu-se de pârghia aceasta. Acest lucru nu adaugă optimism situației. Și trebuie să fim astăzi pregătiți pentru realitățile Bisericii în astfel de condiții. A urma orbește îndrumarea celor aflați la putere va avea ca rezultat ruperea.
Șeful Centrului pentru Combaterea Bolilor, Amiran Gamkrelidze, s-a întâlnit cu sinodalii, punându-le în vedere că adunările publice mari în spații închise sunt periculoase, dar ierarhii georgieni au decis să nu se schimbe nimic în rânduiala Bisericii. Cu toate că îndeamnă credincioșii la respectarea recomandărilor Ministerului Sănătății, ierarhii georgieni au precizat că nu pot interzice credincioșilor participarea la slujbe, sfătuind instalarea unor sisteme de sonorizare pentru ca slujba să poată fi ascultată și de afară. De asemenea, ierarhii georgieni au explicat că decizia Patriarhiei Ecumenice nu are efecte asupra Bisericii locale, dat fiind sistemul de organizare autocefal al ortodoxiei.
în ceea ce privește oferirea Sfintei Euharistii, poziția Bisericii este cunoscută. Sfânta Euharistie nu simbolizează, ci este chiar Trupul și Sângele lui Hristos. Ar fi o blasfemie gândul că Trupul și Sângele lui Hristos ar putea transmite vreun virus sau boală.
Biserica Ortodoxă a Ucrainei – Patriarhia Moscovei, a reacționat la decizia luata de Arhiepiscopul Ieronim, descriind-o drept „un cuțit înfipt în spate” și anunțând că decizia de întrerupere a comuniunii va fi luată de Sinodul local.
Ierarhii ruși arată, în continuare, că, din prețuire pentru frații din Biserica Greacă Ortodoxă, va fi păstrată comuniunea euharistică cu „cei care s-au opus sau se vor opune recunoașterii schismei ucrainiene”. Totodată, invocând canoanele, în comunicat se precizează că Biserica Rusiei „încetează comuniunea euharistică cu acei episcopi ai Bisericii Greciei care au intrat sau vor intra în comuniune cu reprezentanții comunităților schismatice non-canonice ucrainiene.”
Practica bimilenară a Bisericii Ciprului, dar și a întregii Biserici Ortodoxe ne creează dubii cu privire la posibilitatea validării ulterioare a hirotoniilor care s-au făcut de episcopi caterisiți, afurisiți și anatematizați. Toți ortodocșii am primit caterisirea, afurisirea și anatematizarea unor persoane care au fost în frunte în criza ucraineană. Dreptul de apel, atunci când subzistă, ar trebui să aibă unele limitări de timp cu privire la depunerea și cercetarea lui.
„Sinodul Unificarii”, adunarea ex-schismaticilor din Ucraina reabilitati de Sinodul Patriarhiei Ecumenice, l-a ales astazi, 15 decembrie, drept primat al noii structuri ecleziastice pe Mitropolitul Epifanie, fost „vicar” al „patriarhului” Kievului, Filaret Denisenko. Epifanie este, totodata, rector si profesor al Academiei Teologice din Kiev.
Presedintele Ucrainei, Porosenko, a anuntat ca “Sinodul Reunificarii”, care ar trebui sa aleaga primatul bisericii autocefale a Ucrainei si sa aprobe statutul acestei structuri ecleziastice, va avea loc pe 15 decembrie.
Cele opt actiuni de perchezitie conduse in mai multe locatii de catre politia si securitatea ucraineana s-au desfasurat sub pretextul anchetarii unor infractiuni de “incitare la ura religioasa, rasiala sau nationala”. Cel mai mult a atras atentia perchezitionarea, pentru acuzatii de incitare la ura religioasa, domiciliului Mitropolitului Pavel de Visgorod si Cernobal, care este, totodata, si staretul Lavrei Pecerska.
Patriarhia Ecumenică a acţionat unilateral, profitând de dorinţa vremelnică a unor politicieni ucraineni. Consecinţele se vor vedea dar în orice caz nu există o bază solidă pentru crearea unei biserici „naţionale“. Ȋn niciun caz nu va fi instaurată pacea confesională în Ucraina. Transferurile de credincioşi de la o Biserică la alta nu vor fi numeroase. Este foarte posibil ca Biserica Ortodoxă a Ucrainei (Patriarhia Moscova) să îşi păstreze acelaşi număr de credincioşi. O Biserică Ortodoxă ucraineană autocefală ar putea fi un avantaj pentru Ortodoxie în general, devenind un exemplu de implicare în social sau în domeniul liturgic pentru alte Biserici Ortodoxe. Este important însă cum se obţine această autocefalie. Obţinerea ei nu este un scop în sine. Alianţa cu puterea politică, acţiunea unilaterală din partea Patriarhiei Ecumenice, legi adoptate în Rada de la Kiev şi acţiuni pe teren în forţă nu reprezintă deloc cea mai indicată modalitate de acţiune.
Sinodul Bisericii Rusiei a decis intreruperea comuniunii euharistice cu Patriarhia Constantinopolului – atat cu ierarhii, cat si cu clerul si mirenii acesteia.Mai mult decat atat, Biserica Rusiei va intrerupe comuniunea euharistica cu cei care vor intra in comuniune cu ierarhii schismatici ucrainieni, o masura luata probabil pentru a preintampina exodul de clerici din BOU subordonata Moscovei la noile structuri girate de Constantinopol.
In comunicat, Sinodul afirma ca “accepta si revizuieste petitiile inaintate de Filaret Denisenko, Makarie Maletych si adeptii lor, care se afla in schisma nu din motive dogmatice, in conformitate cu prerogativele canonice ale Patriarhiei Constantinopolului de a accepta astfel de petitii ale ierarhilor si altor clerici din toate Bisericile Autocefale. Astfel, cei mentionati au fost repusi canonic in rangurile lor preotesti, iar adeptii lor reprimiti in comuniune cu Biserica”.
Patriarhia Moscovei a suspendat pomenirea Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului in cadrul liturghiei, a suspendat slujirea cu ierarhi si clerici ai Patriarhiei Ecumenice si a intrerupt participarea Bisericii Ortodoxe Rusesti in adunarile episcopale si dialogurile teologice, comisiile multilaterale si alte structuri conduse de sau coordonate impreuna cu reprezentativi ai Patriarhiei Constantinopolului.
“Biserica Rusiei nu va accepta aceasta decizie. Va trebui sa intrerupem comuniunea cu Constantinopolul, iar atunci Constantinopolul nu va mai avea dreptul sa pretinda leadershipul lumii ortodoxe. Acum Patriarhatul Constantinopolului pozeaza intr-un soi de lider al celor 300 milioane otrodocsi din lume, iar Patriarhul Constantinopolului este perceput ca aproape un papa ortodox. Dar cel putin jumatate din cei 300 milioane nu il vor mai recunoaste nici macar ca primul in familia bisericilor ortodoxe.”
Cu poporul rus s-a făcut un experiment monstruos care a demonstrat întregii lumi că nu poţi construi o societate fără Dumnezeu. Totuşi, chiar şi astăzi mulţi încă nu au înţeles acest exemplu şi nu se gândesc la fenomenul istoric al catastrofei ruseşti, precum şi la proiectarea acestuia asupra contemporaneităţii. Astăzi, creştinismul se confruntă cu invazia agresivă a secularizării militante în toate sferele vieţii sociale. Astăzi păcatul devine normă, pentru că în societatea de consum se pierde noţiunea de legătură între libertate şi responsabilitate.
Astăzi nimeni nu obligă vreun creştin să se dezică cu forţa de Biserică sau de Hristos, dar există numeroase eforturi şi mijloace folosite pentru ca Biserica să fie privită ca o parte a unei tradiţii naţionale, ca un fel de folclor popular şi credincioşii să uite de Hristos şi Biserică. Astăzi, mărturisirea lui Hristos nu este mai puţin complicată decât aceea din timpul prigoanelor pentru că omul poate fi îndepărtat de Dumnezeu nu doar cu forţa, ci şi prin ispite diferite, prin îndepărtarea atenţiei lui de la Cer spre pământ, prin atragerea lui spre o direcţie contradictorie, a conchis Patriarhul Moscovei.
Ce înseamnă aceasta pentru noi care trăim în diferite ţări? Ce înseamnă noi care suntem supuşi influenţelor lumii de astăzi, inclusiv cele politice? Înseamnă că noi suntem parte Bisericii cele Una şi suntem parte a comunităţii care poate dobândi acest duh al păcii, indiferent de graniţele care ne înconjoară şi de dorinţele oamenilor. Această forţă pacificatoare a Bisericii trebuie să fie actualizată în fiecare epocă şi atunci când condiţiile externe sunt prielnice, dar şi atunci când nu sunt, pentru ca să realizăm ceea ce ne-am propus. Fie ca duhul iubirii frăţeşti autentice să împărăţească totdeauna în inimile noastre. Fie ca legăturile dragostei între Bisericile Ortodoxe surori, Română şi Rusă, să se întărească continuu.
Patriarhul Moscovei si al intregii Rusii, Chiril, va veni la Bucuresti in 27 octombrie, alaturi de patriarhii Bisericilor Ortodoxe din alte tari ex-comuniste. Chiril si ceilalti patriarhi vor veni la Bucuresti pentru a participa la evenimentele dedicate Anului comemorativ dedicat aparatorilor Ortodoxiei in timpul comunismului, dar si aniversarii a 10 ani de patriarhat ai Patriarhului Daniel
În ziua de 15 martie se împlinește suta de ani de la evenimentul originar din care se trag, în ultimă instanță, toate marile catastrofe ale secolului XX și toată imensa și fără precedent istoric lucrare a tainei fărădelegii din ultimul veac: abdicarea țarului ortodox Nicolae al II-lea.
“As vrea sa subliniez ca nu am fost singurul ierarh sarb prezent la Sinod care a refuzat sa semneze documentul. Textul nu a fost semnat de o majoritate a episcopilor nostri. Mai mult decat atat, documentul nu a fost semnat de multi alti episcopi [din alte delegatii]”, a spus Irineu. “Drept consecinta, documentul este nevalid. Conform principiului panortodox al consensului (la care am aderat strict din 1961), daca un episcop nu semneaza un document, semnatura lui fiind necesara, atunci documentul devine nevalid”, a subliniat vladica Irineu.
“Sfantul Sinod a hotarat ca Sinodul ce a avut loc la Creta nu poate fi privit drept unul panortodox, iar documentele aprobate nu pot fi privite drept exprimand un consens panortodox”, a declarat Vladimir Legoyda, seful Departamentului Sinodal pentru Societate si Relatiile cu Media.
In cazul in care aceasta propunere de amanare va fi refuzata de Patriarhia Constantinopolului, Sinodul Bisericii Rusiei anunta ca se va retrage de la intalnirea programata peste cateva zile, in Creta.
Vladimir Lagodya, seful Departamentului Sinodal pentru Relatia Biserica, Societate si Media, a spus, in cadrul unei emisiuni TV, ca “este destul de greu sa vorbesti despre statutul panortodox al Sinodului” [din Creta]. Amintitul Sinod “poate fi numit, probabil, conferinta intra-ortodoxa, dar e greu de numit Sinod Panortodox”. Legodya a reamintit ca, potrivit regulamentului Sinodului, toate deciziile trebuie adoptate in consens, unanim.
Sf. Părinţi ne-au spus despre vremurile când vor fi biserici mari, având cupole aurite şi strălucitoare, dar nu vom putea intra în ele să ne rugăm. Noi nu trebuie să acceptăm erezii în Biserică. Acum bisericile noastre au har şi indiferent dacă îl pomenesc pe Patriarh sau nu, voi nu trebuie să plecaţi din ele. Eu, ca şi ierarh, am dreptul, conform Canonului 15 Apostolic să întrerup pomenirea Patriarhului pentru a îngrădi turma de erezie. Să ştiţi că harul lui Dumnezeu se păstrează numai în adevăr. Pe mine nu mă interesează păcatele oamenilor, că este beţiv sau ucigaş, pentru că Dumnezeu a venit în lume ca să mântuiască şi să ierte toate păcatele oamenilor ce se pocăiesc. În Biserică avem lege, avem porunci şi dogme pe care nu eu le-am făcut. Însuşi Domnul nostru şi Sf. Apostoli au lăsat până azi şi aşa le vom păstra mai departe. Noi nu plecăm nicăieri, rămânem în Biserica noastră dreptslăvitoare cu cei care vor să meargă cu noi mai departe. Cred că Vlădica Onufrie este călăuza noastră şi nu ne va lăsa să pierim. Ştim că sfinţii au suferit pentru adevăr. Ereticul Arie a primit o palmă de la Sf. Nicolae chiar în timpul primului Sinod ecumenic. Apoi Sf. Nicolae a fost închis în noaptea aceea şi Mântuitorul a venit la el în temniţă şi l-a întrebat: „Ce faci aici, Nicolae?”. Şi sfântul i-a răspuns: „Sufăr pentru dragostea Ta”… Aşa în toate timpurile au fost sfinţi care au apărat dreapta credinţă. Să ne rugăm cu toţii ca Dumnezeu să lumineze şi să dea înţelepciune Patriarhului, pentru că este grea crucea de pe umerii lui. Eu ca om, nu pot să duc Biserica aşa după capul meu, pentru că este Biserica lui Hristos. El e capul. De ce să ducem turma în rătăcire? Dacă El a murit pe cruce pentru noi, cum să nu urmăm învăţătura Sfinţilor Apostoli? Credeţi că dacă plătiţi mai mult, Dumnezeu vă aude mai repede? Nu! Dumnezeu caută la inima omului în primul rând.
Exprimarea îngrijorării profunde cu privire la lipsa deciziilor asupra temelor „Diaspora ortodoxă”, precum şi lipsa de consens asupra documentelor privind „Problema calendarului” şi „Impedimente la căsătorie”. Sfântul Sinod consideră foarte importantă realizarea unui consens pan-ortodox cu privire la proiectul de document referitor la Autocefalia în Biserica Ortodoxă şi procedura de declarare a acesteia şi includerea acestuia în ordinea de zi a Sinodului Panortodox,
In particular, Sinodul Bisericii Ortodoxe Ucrainiene si-au exprimat ingrijorarea cu privire la activitatile ierarhilor constantinopolitani desfasurate pe “teritoriul canonic” al Patriarhiei Moscovei fara a avea, insa, aprobarea Bisericii locale, conform theorthodoxchurchinfo.
Proiectul, intitulat “Contributia Bisericii Ortodoxe la triumful pacii, dreptatii, libertatii, fratietatii si iubirii intre natiuni si la eliminarea discriminarilor rasiale si de alte forme” a fost caracterizat drept “inacceptabil in forma sa prezenta” de catre Sinod.
Arhiepiscopia din Belgorod a criticat pictura, spunand ca imaginea nu poate fi socotita drept icoana, frizand blasfemia: “Desi pictura este facuta in stilul unei icoane, din mai multe motive ea nu poate fi considerata astfel. In primul rand, niciuna din personalitatile reprezentate nu sunt considerate sfinte de Biserica Rusa. In al doilea rand, unii dintre cei reprezentanti in icoana au fost persecutori ai Bisericii.”
In luna februarie 2015 au avut loc vizite si intalniri intre delegatiile organziatiilor ecleziastice ucrainiene ortodoxe din SUA, care se afla sub autoritatea Patriarhiei Ecumenice, si cele din Ucraina – fie canonice, anume Biserica Ucrainei ce tine de Patriarhia Moscovei, fie nerecunoscute, din randul celor necanonice locale (“Patriarhia” Kievului, “Biserica Autocefala” si altele).
Afilierea Bisericii Ucrainene la Patriarhia Moscovei a determinat din ce in ce mai multi oameni sa o asocieze negativ pe cea dintai cu politicile Kremlinului. In contrast, Patriarhul Filaret, conducatorul Patriarhiei Kievului, nerecunoscuta international drept biserica ortodoxa canonica, actioneaza pro-activ in sprijinul autoritatilor ucrainene de la Kiev. Pe 3 februarie, in timpul vizitei sale la Washington, filaret-2008-08-19Patriarhul Filaret a facut campanie pentru oferirea de asistenta de catre americani Ucrainei pe probleme de securitate.
TheOrthodoxChurchInfo: Comunicatul final al Comisiei Internationale pentru Dialogul Teologic intre Biserica Romano-Catolica si Biserica Ortodoxa A 13-a reuniune a Comisiei Mixte Internationale pentru Dialogul Teologic intre Biserica Ortodoxa si Biserica Romano-Catolica a avut loc intre 15 si 23 septembrie 2014 …
Cultura Vietii: Standardele OMS pentru „educația sexuală în Europa” din nou pe agenda oficialităților țărilor UE Inițiatorii celebrului document al Organizației Mondiale a Sănătății, „Standarde pentru educația privind sexualitatea în Europa” (la care s-a făcut referire în prima versiune a …
Doxologia: Hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Ucraina s-a întâlnit în ziua de 16 septembrie 2014, sub președinția Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe din Ucraina, Mitropolitul Onufrie al Kievului și al Întregii Ucraine, …