Care vor fi efectele conflictului geopolitic din Ucraina asupra Bisericii Ortodoxe Ruse si asupra intregii lumi ortodoxe?

30-07-2014 4 minute Sublinieri

ukraine-church23

Inrautatirea conflictului din Ucraina se va resimti, la un moment dat, si asupra complicatei situatii ecleziastice din aceasta tara. Biserica Ortodoxa Ucraineana canonica tine de Patriarhia Moscovei, fiind, asadar, legata direct de Rusia – “dusmanul” si “agresorul” noilor autoritati de la Kiev. Celelalte organizatii cu titulatura de “ortodox”din Ucraina nu sunt canonice, deci nu sunt parte a Bisericii Ortodoxe Universale – inclusiv asa-zisa Patriarhie a Kievului. Daca, pana in prezent, cu exceptia unor rabufniri din perioada revoltelor Maidanului, tensiunea nu a capatat dimensiuni dramatice, e nerealist sa ne asteptam ca lucrurile sa ramana la fel.

E posibil insa ca escaladarea sa aiba implicatii in intreaga lume ortodoxa. Va fi, oare, Patriarhia Constantinopolului solicitata sa legitimeze o Biserica Ucraineana Autocefala, independenta fata de Patriarhia Moscovei? Vor fi patriarhiile ortodoxe fortate sa-si aleaga vreo tabara in acest conflict? Lucrul poate angrena un conflict major intre cele doua patriarhii si poate fi un factor major de dezbinare in ortodoxia canonica. 

Spre deosebire de alte cazuri in care jurisdictiile canonice sunt intr-o situatie critica in urma tensiunilor geopolitice (cazul Abhaziei si Osetia de Sud, foste teritorii ale Georgiei, care au pana astazi un statut canonic incert, ele tinand, doar formal, de Patriarhia Georgiei, sau cazul Basarabiei, unde exista doua mitropolii canonice, una ce tine de Moscova si alta ce tine de Bucuresti), in Ucraina nu exista o contraparte legitima ortodoxa care sa poata initia un dialog sau o negociere. Din cauza faptului ca in Ucraina conflictul a capatat proportii si este prelucrat intr-o maniera huntingtoniana a “ciocnirii civilizatiilor”, exista premise ca repercusiunile asupra Bisericii Ortodoxe Universale sa fie majore.

Articolul de mai jos reda o perspectiva rusa, moderata, asupra situatiei Bisericii Ortodoxe din Ucraina. Rolul patriarhului Kirill nu este, insa, intr-atat de neutru pe cat se pretinde aici (sa ne amintim de reactia parintelui Savatie la una din primele cuvantari ale patriarhului pe tema revolutiei “maidaneze”).

Cuvantul Ortodox

In Rusia, 28 iulie este Ziua Botezului vechiului Rus (proto-statul slavilor din Est ce au capitala in Kiev). Chiar daca evenimentul a avut loc in secolul X dupa Hristos, el are o importanta deosebita chiar si azi, in conditiile in care Rusia se confrunta cu o serie de provocari legate de razboiul civil din tara vecina – Ucraina, cu capitala de acum la Kiev.

In aceasta zi, Biserica Ortodoxa Rusa sarbatoreste a 1025-a aniversare a rezidentilor din Kiev care au fost botezati de Sfantul Vladimir, printul Kievean care a optat pentru religia crestin-ortodoxa, ramura de est a credintei crestine. Conform legendei, Sfantul Vladimir a fost vizitat de asemenea de reprenzentati ai religiei Romano- Catolice si islamice insa el a ales Constantinopolul, care era in acel moment cel mai civilizat oras din Europa si leaganul crestinismului rasaritean.

In anul 1988, festivitatile celei de a 1000-a aniversare a botezului Rus a marcat “reabilitarea” Bisericii Ortodoxe din Uniunea Sovietica, care se confruntase cu presiuni foarte mari din partea statului oficial ateu pana atunci. Prin urmare, sarbatoarea este incarcata de semnificatie pentru generatia de varsta mijlocie a credinciosilor ortodocsi.

Cu toate acestea, pentru prima data in multi ani, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Ruse, care uneste milioane de crestini ortodocsi atat in Rusia cat si in Ucraina, nu a putut sa se deplaseze la Kiev, locul unde a avut loc botezul. Motivul a fost starea precara a relatiilor din Rusia si Ucraina. Patriarhul Kirill a primit recomandari clare din partea ministrului Ucrainean pentru cultura sa nu viziteze teritoriul ucrainean. In cercurile nationaliste ucrainene, Patriarhul Kirill este respins pentru ca este “aliat al lui Putin” si sustinator al ideologiei anti-nationaliste a “lumii ruse” (aceasta ideologie, subliniind “uniunea spirituala” a popoarelor ortodoxe din fosta Uniune Sovietica, a devenit anatema autoritatilor noi de la Kiev).

Kirill, care a celebrat la o biserica din Moscova ziua de sarbatoare, a fost vizibil dezamagit ca nu poate sa se deplaseze la Kiev. Din punct de vedere oficial, atitudinea de respingere a sa de catre Kiev nu este intemeiata. De-a lungul lunilor conflictului ruso-ucrainean el nu a scos nici un singur cuvant in favoarea alipirii Crimeei cu Rusia, el lasand, de asemenea, bisericile din Crimeea sub jurisdictia mitropoliei de la Kiev. Ramura Bisericii Ortodoxe Ruse din Ucraina (denumita oficial Biserica Ortodoxa Ucraineana din Patriarhia Moscovei) si-a exprimat nemultumirea fata de interdictiile ministrului culturii ucrainene in legatura cu vizita la Kiev a Patriarhului Kirill, considerand ca reprezinta un amestec in treburile interne ale Bisericii.

Public, Patriarhul Kirill insusi nu a spus un cuvant despre propria durere, dar, de la infiintarea noului guvern nationalist de la Kiev, el nu a facut un secret din opozitia sa fata de presiunile execritate de noile autoritati asupra Bisericii Ortodoxe (legate de Moscova) de la Kiev.

Iata ce a spus in ceea ce priveste “razboiul rece” intre stat si Biserica Ortodoxa din Ucraina:

“Vreau sa ma adresez catre tot poporul ucrainean de azi. Autoritatile, organismele de stat nu ar trebui sa intervina in treburile interne ale Bisericii. Problemele Bisericii nu pot fi solutionate prin forta si presiune. Unitatea Bisericii nu poate fi provocata de actiuni violente. Niciodata in istoria omenirii problemele spirituale nu au fost rezolvate cu succes prin constrangere.”

In acest discurs, Patriarhul s-a referit la o serie de incercari ale activistilor nationalisti ucraineni de a profita pe seama ramurii Ucrainene a Bisericii Ortodoxe Ruse, inclusiv pe seama faimoasei Lavre a Pecerscai care include mai multe moaste importante ale Sfintilor Rusi.

Tentativa a esuat din cauza rezistentelor din partea enoriasilor si a calugarilor, dar atitudinea statului fata de Biserica legata de Moscova s-a deteriorat din momentul revolutiei Maidan, in luna februarie a acestui an. Protopopul Andrei Tkachyov, fostul conducator al preotilor in una din cele mai mari parohii din Kiev, a trebuit sa se mute la Moscova, dupa ce a criticat preluarea violenta a puterii de la Kiev de catre activistii nationalisti din miscarea Maidan. Acum, protopopul Andrei Tkachyov este ingrijorat cu privire la viitorul colegilor preoti ortodocsi din noua “declarata” Ucraina Europeana.

“In ceea ce priveste biserica, cred ca nationalistii infantili care au preluat puterea la Kiev vor invinovati Biserica pentru ceea ce ei percep ca fiind regresul Ucrainei. Ucrainenii din interiorul bisericii care accepta aceasta viziune, vor respinge curand toate legaturile bisericii traditionaliste cu Moscova. Vor fi cativa care nu vor fi de acord si vor incerca sa astepte prin pastrarea tacerii. In ceea ce ii priveste pe cei care se opun deschis si ferm ruperii legaturilor cu Moscova – acesti oameni vor deveni clar dusmani ai noului regim. Ma cutremur la gandul a ceea ce ii asteapta, eu de asemenea sunt prea speriat pentru a-mi imagina detaliile”, a spus protopopul Andrei Tkachyov.

Soarta protopopului Andrei Tkachyov nu este singura in acest sens. Multi preoti din Ucraina cu opinii divergente asupra noului regim au parasit Ucraina si s-au mutat in Rusia. De exemplu, Maxim Volynets, un preot din regiunea de conflict Lugansk, a trebuit sa-si paraseasca locuinta impreuna cu sotia si cei cinci copii. El traieste acum in regiunea Moscovei. Cele mai dureroase consecinte ale razboiului civil pentru el au fost certurile cu parintii sai care traiesc in Kiev si care impartasesc viziunea noului guvern.

Razboiul civil din Ucraina imparte nu doar bisericile si confesiunile, ci si familiile preotilor.

Acest articol a fost scris de catre Vyacheslav Tyapkin

Traducere pentru “Cuvantul Ortodox” de L.F.


Categorii

1. DIVERSE, Opinii, analize, Patriarhul Kirill, Rusia, Traduceri, Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “Care vor fi efectele conflictului geopolitic din Ucraina asupra Bisericii Ortodoxe Ruse si asupra intregii lumi ortodoxe?

  1. Autocefalia Ortodocsilor du Ucraina nu e rea in sine.
    Ma tem insa ca multi clericii schismatici care doresc autocefalie, sunt lupi in haina de oaie.

  2. @ RomeoB:

    Depinde ce inseamna autocefalie, daca e vorba de un corp schismatic precum cel al Patriarhiei de la Kiev atunci sigur ca e foarte rea. Iar Constantinopolului, din pacate trebuie sa spunem asta, ii cam pica manusa acest nou razboi geopolitic, pentru a-si consolida puterea inclusiv prin a crea dezbinare in zona de influenta a Patriarhiei Moscovei si a multiplica aparitia de “biserici” care sa nu se afle in comuniune cu Biserica Rusiei. Ceea ce este tare trist si urat si va crea mari complicatii canonice.

  3. Trebuie totusi sa observam ca politica bisericeasca a Moscovei fata de romani, in Basarabia, Transnistria, Nordul Bucovinei, sudul Basarabiei este greu de calificat ca avand un minim de dreptate – de dragoste nici nu se poate vorbi; B O Rusa duce o politica de oprimare si deznationalizare – asemenea ‘sorei mai mici’ de la Belgrad fata de romanii din Timoc; si cum este de asteptat sa se comporte fata de romani o Biserica ORTODOXA, autocefala ucrainiana.

    Daca filetismul este erezie, atunci rusii, sarbii si char bulgarii sunt cazuti in aceasta erezie cu mult inainte de a cadea in cea ecumenista.

    In momentul in care B O Rusa si B O Sarba au devenit instrumente de deznationalizare si reprtesiune trebuie sa ne asteptam la ispite pe masura; ca sa nu spun mai mult.

    PS: Pe unele canale de stiri periferice de vorbeste de 8000-10000 de morti in Ucraina. Cifra oficiala de 1500 ar fi falsa. Stie cineva ceva ?

  4. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qRb-xIWCKhw

    P. S. Longhin ( Mihail ) Jar – Bănceni / Ucraina ( 13 iulie 2014 )

  5. Donbas este o zona puternic industrializata din estul Ucrainei si cuprinde regiunile Donețk și Luhansk.
    Din punct de vedere etnic și lingvistic Donbasul, adică cele două regiuni componente, deține cea mai numeroasă populație rusofonă din Ucraina.

    La o televiziune ucrainiana, care a inceput sa emita din 22 decembrie 2013 si care este finantata de George Soros, ambasada SUA si ambasada Olandei, se vorbeste despre necesitatea exterminarii a 1,5 milioane de oameni din Donbas.

    Sursa: http://www.youtube.com/watch?v=S9SOVarOFJk

  6. Vedeti cum tremura incontinuu pictura reprezentand-o pe Fecioara Maria cu pruncul! Vedeti mai ales incepand de la 5:40!

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qRb-xIWCKhw

    P. S. Longhin ( Mihail ) Jar – Bănceni / Ucraina ( 13 iulie 2014 )

    Da, este o problema a stabilizarii imaginii camerei, dar problema este numai pe acea imagine!

  7. @Eu:

    Predica e suficient de cutremuratoare; nu inseamna nimic ce vezi pe imaginea de pe youtube, niciodata nu se vor manifesta astfel minunile reale. E vorba de un efect vizual explicabil prin natura obiectului filmat, pentru ca si cealalalta icoana imparateasca “face” la fel. Fie de la lumanari, fie de la contrastul de culori.

  8. Pingback: Patriarhia Moscovei reclama uciderea unui preot ortodox al Bisericii Ucrainiene si acuza violente ale greco-catolicilor si schismaticilor impotriva clericilor sai - Recomandari
  9. Pingback: PATRIARHIA MOSCOVEI sarbatoreste 1000 ani de la adormirea Sf. Vladimir, Botezatorul Rusiei. PATRIARHIA ROMANA A PARTICIPAT PRIN INTERMEDIUL UNEI DELEGATII. Ce mesaje a transmis PATRIARHUL KIRILL? | Cuvântul Ortodox
  10. Pingback: Un PREOT ORTODOX din Ucraina ar fi fost IMPUSCAT MORTAL si o MAICA a fost UCISA prin tortura la Kiev (VIDEO) | Cuvântul Ortodox
  11. Pingback: NELINISTI PENTRU PATRIARHUL KIRILL? Doua figuri publice importante, preotul Vsevolod Chaplin si editorul Sergei Chapnin, concediate de PATRIARHIA MOSCOVEI | Cuvântul Ortodox
  12. Pingback: SPRE O RUPTURA IN ORTODOXIE? Patriarhul Ecumenic Bartolomeu i-a transmis Patriarhului Kirill ca a decis acordarea AUTOCEFALIEI Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Patriarhul Irineu trimite o scrisoare de protest, acuzand sprijinirea SCHISMATICILOR de catre FANA
  13. Pingback: AUTOCEFALIA UCRAINEI - TACIUNELE FIERBINTE CARE RISCA SA INCENDIEZE INTREAGA ORTODOXIE. Decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe a Rusiei - TEXT INTEGRAL/ Analize si comentarii despre implicatiile conflictului dintre Patriarhia Constantinopolelui si Patriarhi
  14. Interesante aceste informatii ale lui Pakhomov http://corortodox.blogspot.com/2018/10/patriarhul-kiril-si-redus-vizita-de-la.html

    Ce inseamna pentru Grecia conflictul dintre patriarhia Constantinopolului si cea a Moscovei https://orthodoxia.info/news/%CF%84%CE%B9-%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B7-%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B7%CF%83/
    (culoarea rosie pe harta semnifica regiunile ale caror mitropolii apartin de Patriarhia Ecumenica).

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare