Detalii despre LEGEA SANATATII sau cum au decretat FMI si BM, via Traian Basescu, PRIVATIZAREA TOTALA A SISTEMULUI MEDICAL ROMANESC

3-08-2011 3 minute Sublinieri

Presedintele Traian Basescu a anuntat marti, 2 august, ca spera “ca in toamna guvernul sa inainteze Parlamentului noua Lege a Sanatatii“. Surse din sistemul sanitar au confirmat pentru HotNews.ro ca in prezent se lucreaza la o astfel de lege, dupa ce Fondul Monetar International si Banca Mondiala au cerut in mod explicit un nou proiect normativ in acest domeniu. Potrivit surselor, Ministerul Sanatatii este scindat in doua tabere: una care sustine realizarea noii legi si una care promoveaza introducerea de amendamente. In urma cu o zi, seful misiunii FMI in Romania, Jeffrey Franks, anunta: “in lunile urmatoare, Guvernul va elabora o propunere de reforma definitiva”.

In prezent, specialisti in domeniu lucreaza la o noua Lege a Sanatatii, care are sustinerea presedintiei, au declarat pentru HotNews.ro surse din cadrul sistemului. Acestea sustin ca elaborarea noului cadru legislativ vine dupa ce Fondul Monetar International (FMI) si Banca Mondiala (BM) au cerut in mod explicit acest lucru. Daca va fi realizata, Legea va insemna schimbarea macazului sistemului sanitar de la un sistem bazat pe servicii sociale de sanatate, cum este modelul scandinav, la un sistem construit pe model american.

Una dintre schimbarile importante pe care aceasta Lege a Sanatatii le prevede este o permisivitate crescuta pentru privati, pe tot sistemul, conform surselor HotNews.ro. De altfel, in aceasta zona exista precedente de presiune: in 2010, cinci parlamentari PDL au initiat un proiect de lege care sa deschida sistemul medical privatizarii, proiect care nu a trecut in Parlament.

O alta modificare pe care Legea Sanatatii aflata in lucru ar putea sa o impuna se refera la definirea pachetului de baza. Potrivit surselor citate, in prezent la acest pachet de baza lucreaza si o echipa formata din experti straini. Pe fiecare specialitate se va realiza un astfel de pachet de baza, insa cel mai probabil el nu va fi gata pana la finalul anului, au declarat pentru HotNews.ro surse din cadrul sistemului medical.

Pachetul de baza se refera la serviciile medicale cuprinse in asigurarea medicala obligatorie si de care vor beneficia toti asiguratii. Definirea pachetului de baza are ca obiectiv delimitarea stricta a serviciilor furnizate de spitale prin asigurarea obligatorie. “Toata lumea stie de acest pachet de servicii de baza doar ca nu au avut pana acum curaj sa-l implementeze pentru ca aduce niste costuri politice“, a declarat pentru HotNews.ro Lucian Duta, presedintele CNAS.

A treia modificare importanta pe care noua Lege a Sanatatii ar putea sa o aduca este statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. In acest sector, in prezent exista trei variante de lucru, sustin sursele citate. Una dintre variante este plasarea Casei in subordinea Ministerului Sanatatii. Discutia pe aceasta alternativa a fost demarata la inceputul anului 2011, cand Ministerul Sanatatii a incercat sa modifice structura de conducere a CNAS, dar nu a reusit.

A doua varianta se refera la desfiintarea Casei si transformarea ei intr-un trust care sa aiba doar rolul de a da banii, painea si cutitul fiind in mainile Ministerului Sanatatii. A treia varianta este ca CNAS sa ramana cu statutul de acum. Potrivit surselor, este putin probabil ca pana in septembrie sa se schimbe situatia Casei Nationale.

Potrivit surselor din cadrul sistemului sanitar, aceasta Lege a Sanatatii la care se lucreaza in prezent prevede privatizarea Casei si spargerea ei in mai multe case privatizate, pe model german.

In cazul in care conducerea Ministerului Sanatatii se va opune scrierii acestei legi, atunci Executivul va introduce o serie de amendamente la actuala lege aflata in vigoare. In acest moment, sursele citate sustin ca opinia predominanta in Ministerul Sanatatii este sa nu se realizeze o noua lege, ci sa mearga pe amendamente.

In cazul in care majoritatea celor din minister va avea castig de cauza si vor fi introduse amendamente la legea existenta, in toamna vor intra in vigoare normele de taxare clawback in varianta Ministerului, nu a Casei de Sanatate care cere 90%, potrivit surselor citate.

Sistemul clawback, introdus la finele anului 2009, reprezinta o taxa pe cifra de afaceri a producatorilor de medicamente din comercializarea medicamentelor compensate. Propunerea Ministerului Sanatatii este ca aceasta contributie sa fie platita de detinatorii autorizatiilor de punere pe piata (APP) a medicamentelor incluse in programele nationale de sanatate si a medicamentelor folosite in tratamentul ambulatoriu, pe baza de prescriptie medicala.

Conform proiectului ministerului, procentul contributiei este de 60% din diferenta dintre suma trimestriala decontata in anul in curs si cea din aceeasi perioada a anului 2009 din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate a contravalorii medicamentelor. Propunerea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) este ca aceasta taxa sa fie de 90% si sa fie platita doar de medicamentele protejate prin brevet.

Traian Basescu: Sper ca in toamna Guvernul sa inainteze Parlamentului noua Lege a Sanatatii

Presedintele Traian Basescu a declarat marti, 2 august, in cadrul unui interviu la Radio Romania Actualitati, ca spera “ca in toamna Guvernul sa inainteze Parlamentului noua Lege a Sanatatii“. “Acum, un spital nu poate beneficia de implicarea firmelor private in finantarea lui”, a precizat presedintele.

Guvernul si-a asumat raspunderea pe Legea Educatiei, iata ca a inceput implementarea ei. Probabil, acelasi lucru trebuie facut si legat de Sanatate. Noua lege a Sanatatii, care are la baza raportul comisiei prezidentiale, proiectul ei va fi pus la dispozitia Guvernului. Guvernul il va discuta, il va dezbate si poate ca-l va adopta pana la sfarsitul anului“, a declarat presedintele.

Jeffrey Franks: In lunile urmatoare, Guvernul va elabora o propunere de reforma definitiva

In urma cu o zi, luni 1 august, si seful misiunii FMI in Romania, Jeffrey Franks,vorbea despre “o regandire fundamentala a serviciilor publice si a finantarii din sectorul sanitar“. “In lunile urmatoare, Guvernul va elabora o propunere de reforma definitiva, pana atunci urmand a fi luate unele masuri urgente care sa asigure achitarea facturilor si furnizarea de servicii celor ce au nevoie”, anunta oficialul Fondului.

Potrivit acestuia, “o regandire fundamentala a serviciilor publice si a finantarii din sectorul sanitar va fi esentiala pentru a se decide care va fi nivelul serviciilor pe care sistemul public de sanatate isi permite sa le ofere si rolul pe care l-ar putea juca o asigurare privata care sa acopere serviciile si medicamentele care nu sunt acoperite de asigurarea de baza oferite de stat”.


Categorii

Acordul cu FMI, Razboiul impotriva populatiei, Razboiul impotriva Romaniei, Razboiul impotriva sanatatii, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “Detalii despre LEGEA SANATATII sau cum au decretat FMI si BM, via Traian Basescu, PRIVATIZAREA TOTALA A SISTEMULUI MEDICAL ROMANESC

  1. Uite aici American Dream:

    Sursa: http://www.manager.ro/articole/sanatate/25-de-statistici-alarmante-despre-sistemul-de-sanatate-din-sua-10539.html

    […] populatia incearca sa-si plateasca facturile medicale, sub riscul falimentului individual. In SUA, datoriile la Sanatate cauzeaza mai multe falimente decat in oricare alt segment. Milioane de americani se tem sa mai mearga la spital, de teama ca vizita s-ar putea solda cu lungi foraje in buzunare. Povara ar putea fi prea grea.

    […]

    1.Cheltuielile SUA de Sanatate in 2009 au fost mai mare decat PIB-ul Marii Britanii.

    2.In anii ’80, cheltuielile medicale insumau 9,5% din cheltuielile personale de consum. Azi, procentul ajunge la 16,3%.

    3.SUA a cheltuit 2,47 trilioane dolari in sistemul sanitar la nivelul lui 2009. In 2019, suma va ajunge la 4,5 trilioane dolari.

    4.Circa 41% din americanii apti de munca au datorii la spitale.

    5.Dintre cei care au dat faliment pe seama facturilor medicale, 75% sunt indivizi CU asigurare medicala.

    6.In 2009, primii cinci executivi din tot atatea companii de asigurari medicale de top au primit compensatii de 200 milioane dolari.

    7.Chiar si in timpul recesiunii, companiile de asigurari medicale si-au majorat profiturile cu 56%.

    8.Primele cinci companii de asigurari medicale din SUA au incheiat anul 2009 cu profituri combinate de 12,2 miliarde dolari.

    9.In fiecare an, zeci de miliarde de dolari sunt cheltuite in campaniile de marketing ale companiilor pharma din SUA.

    10.Aproape 50% dintre americani iau medicamente pe reteta; unu din trei americani foloseste doua sau mai multe medicamente; 10% dintre americani folosesc cinci sau mai multe medicamente.

    11.Circa 750.000 de americani sunt dusi anual de urgenta la spital, in urma reactiilor adverse ale medicamentelor prescrise.

    12.Copiii din SUA sunt de trei ori mai predispusi la administrarea de antidepresive decat cei din Europa.

    13.Procentul femeilor care folosesc antidepresive in SUA este mai mare decat in oricare alta tara a lumii.

    14.Potrivit unui medic, “o plaga impuscata la cap, piept sau abdoment” va costa 13.000 de dolari, chiar din momentul in care pacientul intra pe usa spitalului.

    15.SUA inregistreaza o rata a mortalitatii infantile mai mare decat in alte 45 de tari ale lumii (2009).

    16.Spitalele ii suprataxeaza pe americani cu 10 miliarde dolari pe an.

    17.Avocatii spun ca peste 90% din medicamentele prescrise de medici sunt oferite la suprapret.

    18.In ultimii 10 ani, numarul americanilor fara asigurare medicala a crescut de la 38 milioane la 52 milioane.

    19.Americanii sunt de trei ori mai predispusi la diabet decat britanicii.

    20.Grecia are de doua ori mai multe paturi in spitale/persoana decat SUA.

    21.Unu din patru californieni cu varsta sub 65 de ani NU are asigurare medicala.

    22.Azi, 40% din doctorii americani au 55 de ani sau mai mult.

    23.In urmatorii 15 ani, numarul medicilor din SUA ar putea scadea cu 150.000.

    24.Potrivit Deloitte Consulting, 875.000 de americani erau “turisti medicali” in 2010.

    25.Numarul americanilor obezi este de doua ori mai mare decat al canadienilor cu probleme de greutate.

  2. De câţiva ani încoace s-a introdus treptat-treptat, pe nesimţite şi perfid, un sistem de coplată în serviciile oferite de sistemul de sănătate. Nu ştiu ce bază legală a avut până acum această coplată, dar ea se generalizează pe zi ce trece. Am ajuns să plătim serviciile din sănătate prin trei modalităţi diferite , dar simultane. O dată prin procentul din salariu care ni se reţine automat, a doua oară pentru coplata multor analize, ecografii, şi investigaţii de tot felul, pe care dacă nu o achiţi ţi se refuză acel serviciu, şi o a treia plicul de bani pe care mulţi doctori îl aşteaptă cu mâna întinsă, ignorând faptul că mulţi chiar n-au de unde să mai scoată şi banii aceştia.
    Nu cred că este o soluţie aceea de a refuza să mai plătim asigurările de sănătate din salariu, pentru că, în cazul unor spitalizări prelungite sau a unor operaţii complicate, statul totuşi acoperă (încă) mare parte din aceste cheltuieli, pe care noi chiar n-am avea cum să le plătim.

    P.S. Medicul meu de familie mi se plângea atunci când a fost acel scandal între Casa de Asigurări de Sănatate şi medicii de familie, că dacă nu ar primi bani de la pacienţi, ar trebui să aducă bani de acasă, pentru ca banii pe care-i primeşte de la Casa de Asigurări nu-i ajung ca să acopere toate cheltuielile cabinetului. Cred că situaţia poate fi aşa, dar nu te cobori tu medic în toată firea, cu experienţă şi demnitate să ceri pe faţă bani de la pacienţi, oricât de grava ar fi situaţia. Mi se pare o lipsă de demnitate umană şi de ruşine, şi o sfidare a pacienţilor care sunt trataţi nu ca oameni, ci ca o sursă de venituri colaterală.

  3. Sistemul american de sanatate este foarte scump, am urmarit un documentar facut de americani, in care un american viziteaza mai multe tari si investigheaza sistemul lor de sanatate. A constatat ca peste tot medicamentele pe care el le cumpara in State erau de cateva ori mai ieftine. In Franta, unde mare parte din sistem apartinea statului, autorul reportajului a fost foarte incantat de serviciile medicale de calitate si foarte ieftine. Iar Romania dupa ce ca este o tara atat de saraca, in care cetatenii ei abia isi duc zilele, ei vor sa privatizeze sistemul (adica sa elimine de la gratuitate o mare parte din servicii si sa le scumpeasca foarte mult). Asadar nu doar inchiderea spitalelor, reducerea paturilor, plecarea medicilor, scumpirea medicamentelor sau inexistenta lor in farmacii au pregatit acesti guvernanti poporului nostru, ci si plata unor servicii care erau gratuite pana de curand si inca pe bani foarte multi… Cu alte cuvinte (celor care se imbolnavesc si intra pe mana sistemului medical romanesc): “lasati orice speranta voi care intrati aici”

  4. Vedeti si asta mai fratilor:
    http://www.agroinfo.ro/politic/politica-ue/vegetal/se-apropie-termenul-pana-la-care-strainii-au-interzis-sa-cumpere-teren-in-romania
    Eu stiu si cu legea asta cum o fi,cei din UE au foarte mult resurse financiare fata de romani.Nu le-ar fi asa greu sa cumpere mult pamant aci,in Romania.
    Nu cred ca a mai fost vreodata o lege asa in Romania si in Moldova,sa poate straini sa cumpere pamant aci.

  5. … si deja foarte aproape si de o dictatura in toata regula, pe baza de puci constitutional:

    http://www.gandul.info/puterea-gandului/un-interlop-politic-8564044

  6. http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/demisia-lui-cseke-attila-nu-el-va-fi-ucigasul-de-sistem-pe-care-si-l-doreste-basescu-66285.html

    Declaraţiile lui Băsescu după întâlnirea cu delegaţia FMI ne arată că avem un preşedinte care se pricepe la absolut tot în economie şi poate să judece cel mai bine ce sistem de sănătate ar trebui să aibă România. Iata ce declara:

    « Cred că lucrurile sunt simplu de enunţat şi dificil de pus în practică. Asigurări private de sănătate. Nu e alt răspuns logic, trebuie să privatizăm şi spitalele, şi sistemul de asigurări de sănătate. Aici venim cu punctul în care ne împiedicăm. Puteţi spune: “Sigur, domnule Băsescu, cu salariul tău poţi plăti o asigurare privată”. Cel care nu are venituri şi nu-şi permite să plătească, rămâne la fel de neasistat medical »

    Prin aceste declaraţii preşedintele ignora că sistemul a ajuns în starea în care este pentru ca a primit, procentual din PIB, cea mai mică alocare din Europa ani de zile, în condiţiile în care investiţiile în tehnologie medicală şi creşterea speranţei de viaţă cer în orice ţară civilizată un buget sporit. Ignora si faptul ca statul cheltuia cu medicamentele 281 de milioane de euro in 2004 si peste un miliard de euro in 2010, in beneficiul net al multinationalelor producatoare de medicamente.

    Băsescu îi ascultă pe americanii de la FMI, care nu pricep nici la ei în ţară cum să rezolve problema costurilor exorbitante , lacomiei asigurătorilor şi a companiilor farmaceutice sau problema celor care nu îşi mai permit să joace cu medicii şi asigurătorii un joc inegal pe o piaţă liberă unde se comercializează de fapt viaţa şi sănătatea lor.

    Măsura anunţată în sistemul sanitar de a bloca plăţile către spitale dacă acestea nu reduc cheltuielile înseamnă doar transpunerea draconică a viziunii lui Băsescu : ştim cât adoră să taie .

    Cseke Attila a înţeles că Băsescu vrea să îi mulţumească pe FMI-işti şi probabil tot lobby-ul spitalelor private omorînd sistemul cu un ungur la conducere. În acest moment UDMR ar fi iresponsabil să mai accepte portofoliul sănătăţii când e clar că banii primiţi la rectificare nu vor ajunge până la sfârşitul anului.

    La rectificare Sănătatea a primit 341.2 milioane de lei, un pic mai mult decât pentru aventurile de dezvoltare ale Elenei Udrea (300 de milioane), autostrăzile imaginare ale CNADNR (300 de milioane), Apărare (239 de milioane) sau pentru cine ştie ce o face SRI-ul cu încă 54 de milioane de lei.

    Când situaţia în spitale este gravă şi ar putea să fie catastrofală la o sistare de plăţi, guvernul Boc măreşte bugetele Apărării şi ale SRI-ului şi îi da tot pe atât Elenei Udrea sau Ancăi Boagiu să mai câştige vreun rege al asfaltului un contract sau să se mai organizeze vreo gală a neruşinării.

    Justificarea că sistemul sanitar iroseşte resurse este hilară când vorbim de kilometri de autostradă de 15 milioane de euro.

    Principala problemă a sistemului- cheltuielile cu medicamentele- este cunoscută de ani de zile. Cheltuielile CNAS cu medicamentele erau de 281 milioane de euro în 2004, urcau la aprroximativ 700 de milioane de euro în 2007 şi depăşeau 1 miliard de euro conform raportului CNAS pe 2010 (pag 30).

    Sistemul actual este practic omorît pentru că ani de zile , cu şpagă sau fără, statul român a cumpărat medicamente tot mai scumpe. Cheltuielile cu medicamentele erau o problemă binecunoscută şi ultima soluţie încercată a fost o taxă clawback pentru producătorii şi distribuitorii de medicamente, care nici măcar nu a fost aplicată cum trebuie în vremea guvernului Boc. În toamna lui 2009 guvernul Boc introducea taxa clawback prin care toţi producătorii de medicamente ar fi trebuit să plătească o sumă între 5 şi 11% din veniturile realizate. Jeffrey Franks declara în ultima vizită « sistemul clawback, prin care s-a dorit suplimentarea veniturilor la buget, nu a functionat foarte bine, astfel ca Guvernul trebuie sa se miste repede si sa vina cu o noua versiune de taxare”. Jeffrey Franks încuraja guvernul să introducă mai repede coplata ca metodă alternativă de finanţare. Practic corupţia şi şpăgăria care au dus la creşterea costurilor cu medicamentele, nesancţionate ani de zile, apoi incompetenţa sau presiunile care au blocat până şi taxa de clawback vor fi acoperite în cel mai pur stil neoliberal de coplată şi, în lipsa unei suplimentări a bugetului sănătăţii, de închiderea spitalelor şi înlocuirea lor cu spitale private.

    Băsescu vorbeşte de întregul sistem ca fiind ineficient. Salariile doctorilor nu au luat avânt, mai degrabă şi-au luat avânt doctorii în străinătate în timp ce Cseke Attila şi Băsescu se uitau liniştiţi şi nu făceau nimic. Problema sunt cheltuielile cu medicamentele, o problemă binecunoscută, de care profită producătorii şi distribuitorii de medicamente, majoritatea străini, precum şi toţi cei care au reglementat achiziţia de medicamente.

    Nu a existat un moment mai urât al lăcomiei şi al distrugerii decât această rectificare bugetară în care este lăsat sistemul sanitar să moară pentru că preşedintele îşi doreşte un sistem privat că aşa vrea el sau FMI-ul.

  7. Pingback: DOSARUL ELECRTRONIC DE SANATATE: in lipsa spitalelor, doctorilor si medicamentelor, ni se pregateste TOTALITARISMUL DIGITAL
  8. Pingback: DE CE SUNT CONDAMNATI JUMATATE DINTRE ROMANI SA MOARA CU ZILE? Problemele reale ale sistemului sanitar si minciunile propagandistice ale autoritatilor demontate de dr. Vasile Astarastoae
  9. Pingback: DEMANTELAREA SISTEMULUI SANITAR SI A PENSIILOR PUBLICE: planuri de privatizare, campanii mediatice, propaganda. CE SE URMARESTE? PUNEREA STATULUI IN SLUJBA INTERESELOR MARILOR CORPORATII
  10. Pingback: Ilie Serbanescu despre privatizarea asigurarilor de sanatate: SISTEMUL SANITAR MERGE CLAR SPRE EXTINCTIE
  11. Pingback: "REFORMA" SPITALELOR si efectele sale criminale (reportaj video). Romania: procent alocat sanatatii INFERIOR tarilor africane! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  12. Pingback: UE ne-ar putea INCHIDE SPITALELE care nu indeplinesc "standardele europene", incepand cu 2015 - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare