Scoala romaneasca chiar va produce tampiti: INLOCUIREA COMPLETA A MANUALELOR CLASICE CU CELE DIGITALE pana in 2017

20-05-2013 4 minute Sublinieri

manuale digitale

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat, vineri, că schimbarea manualelor se va încheia în 2017. Metodologia privind noile cărţi şcolare şi calendarul înlocuirii acestora urmează să fie supuse dezbaterii publice începând de sătămâna viitoare.

“Săptămâna viitoare, vom supune dezbaterii publice metodologia privind noile manunale, plus componenta digitală, şi calendarul pentru schimbarea acestora. Potrivit calendarului, schimbarea manunalelor este prevăzută să se încheie în 2017″, a declarat Pricopie.

Conform declaraţiilor ministrului Educaţiei, începând din septembrie, copiii vor avea manual în format clasic, pe masă, iar pe pagina de internet, manuale.edu.ro, vor exista manuale în format digital.

“Vom avea atât cărţi în format pdf, dar şi de aplicaţii multimedia. Studiile au arătat că elevii învaţă mai rapid atunci când se folosesc instrumentele digitale. Atunci când copiii văd într-un film cum funcţionează sistemul solar, înţeleg mai uşor lecţia decât atunci când privesc o poză dintr-o carte”, a explicat Pricopie. Ministrul a declarat că şcoala nu poate rămâne ancorată în structuri vechi, rigide.

Ministerul Educaţiei a anunţat în aprilie că intenţionează să introducă manuale noi în sistemul de învăţământ preuniversitar, începând cu anul şcolar 2013-2014, în urma elaborării unei noi programe şcolare, şi că va aloca 20 de milioane de lei pentru achiziţionarea cărţilor retipărite. Potrivit unui comunicat remis de minister la acea dată, anual au fost alocaţi bani pentru completarea stocului de manuale şcolare, bugetele destinate achiziţionării cărţilor retipărite variind între 10.059.113 de lei în perioada 2008-2013.

În ceea ce priveşte manualele şcolare noi, Ministerul Educaţiei a precizat că o primă etapă o constituie demararea procesului de selecţie a proiectelor de manuale şcolare pentru clasa I, pentru care se află în curs de aprobare o metodologie privind evaluarea proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar.

Potivit comunicatului remis de Ministerul Educaţiei, din 2006 nu a mai fost organizată nici o sesiune de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/licitaţii pentru achiziţionarea manualelor şcolare noi. În prezent, în sistemul de învăţământ preuniversitar românesc figurează1.491 de titluri de manuale şcolare, dintre care 293 pentru învăţământul primar, 386 pentru gimnaziu, 339 pentru ciclul inferior al liceului şi 473 pentru ciclul liceal superior.

Premierul Ponta nu a ratat pana in prezent niciun prilej de se pronunta asupra subiectelor din educatie. Pacat insa ca a facut-o intotdeauna superficial si doar pentru un beneficiu de imagine. Va amintiti desigur declaratiile contradictorii despre clasa pregatitoare, nu? Cum economia merge struna si locurile de munca rasar cu duiumul, vigilenta salvatoare a Guvernului se indreapta asupra unei noi categorii: “Baronii manualelor, obisnuiti sa scoata aceleasi carti de 15 ani”. 

Atitudinea si declaratiile premierului lasa sa se inteleaga cat se poate de clar ca e treaba serioasa, nu gluma. Poate ii explica cineva si luiVictor Ponta ca nu editorii sunt cei care concep si aproba curriculumul national, nu ei sunt cei care schimba de capul lor programele scolare. Culmea, domnule Ponta, editorii publica si distribuie manuale evaluate si aprobate chiar de minister!

Faptul ca din 2006, Ministerul Educatiei nu a mai organizat sesiuni de evaluare a proiectelor de manuale scolare si nici licitatii pentru achizitionarea de noi manuale scolare, alocand bani doar pentru retiparire, arata cat se poate de clar ca nu exista o vina a editorilor. Altfel spus, domnule Ponta, s-ar impune niste scuze.

Uniunea Editorilor din Romania a explicat foarte clar ca pentru manuale noi e nevoie de aproximativ un an pentru pregatiri. De ce n-ar fi aceasta o afirmatie de buna credinta e greu de explicat. Sa-i certam pe editori ca isi propun standarde de calitate si ca ne avertizeaza asupra riscului de a cheltui din nou bani publici pentru manuale care ar putea fi apoi lesne criticate?

In prezent, multe din manualele utilizate sunt contestate de toata lumea, tocmai de aceea orice graba ar fi de evitat. Grav este insa ca niciun oficial nu s-a simtit obligat sa demonteze acuzatia editorilor conform careiacineva a avut deja acces la programa si urmeaza sa se faca smecherii, castigatorii licitatiilor fiind deja cunoscuti” sau cea prin care se vorbeste despre “contracte preferentiale de peste un milion de euro”. 

Pe de alta parte, ministrul care a declansat furtuna de vorbe a premierului are prea multe restante ca sa mai poata sta linistit. Utilizand aceasta tehnica a involburarii fara sa se fi documentat in prealabil, fara sa fi dezbatut, macar de ochii lumii, subiectul, dovedeste exact ceea ce nu ar trebui sa dovedeasca, suficienta. Domnule Remus Pricopie, in Romania nu mai e suficient sa provii din mediul universitar ca sa te creada pe cuvant intreg sistemul preuniversitar. Exista practicieni care zambesc amar la declaratii cu iz de trista amintire. Odata ce te-ai ars ani in sir dupa scandalul manualelor din vremea lui Marga, sufli si in iaurt.

“Este o obligatie sa introducem aceste manuale digitale. Incepem cu clasa I din toamna”, a declarat la finele lui aprilie ministrul Remus Pricopie. Eu spun foarte clar ca obligatia ministerului este sa asigure manuale de calitate, gratuite si accesibile fara discriminare oricarui elev si dascal.

De asemenea ii reamintesc ministrului ceea ce singur constatase: Degeaba vorbim de manuale digitale, daca scoala n-are acoperis”.

Ministrul a anuntat public ca din toamna lui 2013 elevii clasei I vor utiliza manuale in format digital. Cu siguranta ca exista deja o strategie cu privire la introducerea manualelor digitale in intreg invatamantul preuniversitar.

Tocmai de aceea, din acest moment ministrul are obligatia sa faca publice, pe langa rezultatele dezbaterilor cu toti cei implicati, editori, profesori, parinti (dezbateri despre care nimeni nu a auzit…), documentul strategic lamuritor cu privire la studiul de impact, pilotare si rezultatele pilotarii, precum si etapele amplului proces de transformare al manualelor scolare. Altfel, “Ce? Cum? cu ce cost?” sunt intrebari fara raspuns, intrebari care nasc multe speculatii.

Am reluat declaratiile ministrului si am constatat ca aceasta idee a manualului digital reprezinta o framantare de data recenta. Fermentul pare a fi lansarea manualului digital “Lectia verde – Creeaza-ti mediul!”. Desi in martie ministrul declara: “Sper ca, din toamna, sa deschidem platforma manuale.edu.ro”, in doar o luna speranta a capatat dimensiunea certitudinii. 

Daca in martie ministrul stia ca “In Polonia, sistemul manualelor digitale se piloteaza in mai multescoli. Noi speram sa dezvoltam acest proiect si sa il dezvoltam din fonduri structurale 2014-2020″, azi trebuie sa explice de ce brusc sistemul preuniversitar din Romania nu ar mai avea nevoie nici de pilotarea manualelor digitale si nici de fondurile structurale. De unde vine graba asta mare?

Cand accentul cade atat de puternic pe digitalizarea manualelor scolare, accesul egal la educatie incepe sa se confunde in anumite privinte cu accesul egal la informatie.

Comisia Europeana avertizeaza ca pana in 2013, 54% din populatia Romaniei nu a ajuns niciodata in fata calculatorului. Fara o strategie care sa tina cont de realitatile societatii si ale scolii romanesti riscam cresterea prapastiei dintre elevii apartinand unor categorii sociale si unor medii de provenienta. Sa nu uitam ca 45% din populatia Romaniei locuieste in mediul rural.

Despre formarea celor care vor preda utilizand manualul digital nu l-am auzit vorbind deloc pe domnul ministru. Suntem in luna mai si abilitarea pentru utilizarea acestui tip de manual trebuia demult inceputa daca ar fi fost un plan bine gandit. Asa se face oriunde in lumea asta mare. Cei care stiu despre ce este vorba asteapta “ghiduri si instrumente pentru cadrele didactice, oportunitati de formare si de schimb de experienta, exemple concrete de practici.” Sunt oare pregatite toate acestea?

Olimpius Istrate, lector la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Departamentul de Formare a Profesorilor, se apleaca asupra acestui subiect intuind punctele cheie in luarea deciziei. “ Inca nu exista o analiza a valorii adaugate a TIC pe care o poate aduce pentru educatie, in special in contextul invatamantului romanesc si care sa raspunda la intrebari precum: Care instrumente TIC pot constitui un avantaj pentru invatare si pentru ce tipuri de continuturi pot fi recomandate? Este nevoie de manuale digitale sau este suficienta o utilizare avizata si mai frecventa a resurselor existente deja la dispozitia scolilor si a elevilor? In ce zona asteptam efecte, de ce natura si in ce orizont de timp?”, spune acesta.

Tema introducerii manualelor digitale nu ar fi trebuit tratata niciodata in acest mod. Iar pana cand jocul se va face intre superficialitatea lui Ponta si suficienta lui Pricopie rezultatul este cu certitudine unul nul. Dar mai conteaza rezultatul cand circula banul?

Nota noastra:

E destul de convingator textul Oanei Badea, fost consilier al fostului ministru al educatiei Daniel Funeriu, insa aceleasi argumente erau la fel de valide si in momentul in care ministerul, pe vremea guvernarii PDL, decisese la fel de intempestiv “digitalizarea” educatiei:

Asadar, ideea manualelor digitale a aparut exact in mandatul Funeriu-Badea…

Dar este efectiv o surpriza marsul fortat pe care l-au decis premierul Ponta (care incepe sa foloseasca tot mai des structuri basesciene de etichetare peiorativa a unor potentiali sau reali adversari ai “reformelor” sale – in speta, “baronii manualelor” – ca si cum asta era problema!) si ministrul Pricopie in educatie, fara absolut niciun fundament, macar de ochii lumii. Argumentele sunt puerile si dezastrul garantat. De-abia asa va scoate, pe banda rulanta, scoala romaneasca tampiti, imbecilizati, incapabili sa citeasca mai mult de 2 pagini de carte sau… pdf, fara sa intre in fibrilatii si fara sa schimbe de vreo 10 ori ecranul verificand Facebookul, mailul, messul – asta in cazul bun in care e un elev cat de cat serios. Altfel, “manualele digitale” o sa devina suport de jocuri si display de productii deocheate descarcate de pe net.

Cum sa pledezi pentru introducerea manualului digital la limba romana, de pilda, la istorie, la limbi straine? Cum sa iei atat de usor o decizie care reprezinta, in sine, o schimbare de ordin civilizational, practic o trecere de la civilizatia tiparului la cea a digitalului? O astfel de decizie nu poate fi luata decat de niste ireponsabili…


Categorii

1. DIVERSE, Bolile generatiei digitale, Educatie, Internet, New Media, Noile Tehnologii, Razboiul impotriva familiei / vietii/ copiilor, Scoala romaneasca

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

24 Commentarii la “Scoala romaneasca chiar va produce tampiti: INLOCUIREA COMPLETA A MANUALELOR CLASICE CU CELE DIGITALE pana in 2017

  1. Este ca si cum ai sari peste Vechiul Testament ca sa ajungi la Noul Testament; adica vei ajunge la un fals si superficial Nou Testament. Cunoasterea si educatia au niste etape care coincid cu evolutia civilatiei si nu pot fi ignorate, sarite, desi intr-adevar ar putea fi depasite, imbunatatite. Traim niste vremuri in care principiile si regulile de baza sunt inlocuite cu lucrurile de suprafata si detaliile. Mare pacat pentru ca civilizatia noastra chiar a progresat de mii de ani si am avea destula experienta pentru o lume mult mai buna.

    Si totusi nu reusim si asta din cauza departarii de Dumnezeu — ne pierdem inimile, lumina, intelepciunea, etc. Ignoram un lucru (religia) de parca el n-ar exista, dar oricine vrea sa observe va vedea in mod logic si simplu cum departarea de Dumnezeu, de sfintenie, a produs si produce toate problemele. Fara Dumnezeu si religie nu ai valori absolute, nu esti ghidat de nimic catre o tinta precisa si suprema. Idei precum “progresul” si “buna starea” ajung sa fie dumnezei si cai facile de parca in ele insele ar reflecta neaparat adevarul sau ar avea vreo putere. Dar, ideile fara principii de viata sunt moarte.

  2. A considera faptul ca multimedia dauneaza procesului educational, este o idee gresita. Lectiile multimedia vis sa copleteze limitarile lectiilor clasice.

    Uitati de utile pot fi sute de ore de cursuri de programare multimedia.
    http://thenewboston.org/tutorials.php Aceste cursuri nu inlocuiesc decat partial cartile.

    Problema este ce vor contine viitoarele programe scolare !

    Pentru elevii de liceu care se pregatesc de bac si de facultate iata niste exemple de evaluari in format pdf. (romana, matematica, engleza, fizica) pt ultimii 6 ani:

    http://www.evaluareineducatie.ro/splash/

    de ex matematica (subiecte si baremuri):
    http://www.evaluareineducatie.ro/disciplina-matematica/start/

    Cat ar cere un meditator pt asta ?
    Egalizeaza sansele copiilor saraci, si ii ajuta in pregatire / evaluare GRATUIT. Si retineti, pare intiativa privata.

  3. Ca sa nu mai vorbim de impactul asupra sanatatii…Obligi copiii sa stea peste 10 ore pe zi in fata calculatorului. Produci legume!

  4. Graba aceasta nu este a guvernului Ponta, acesta doar ascultă docil de ordinele venite din alte zone mai puțin vizibile publicului. Așa cum a fost și în cazul fluturării legii căsătoriei între sodomiți, agenda lui Ponta este într-adevăr încărcată și timpul limitat.

    Poate să fie simplă coincidență că în aceeași perioadă s-a votat aceeași lege (legalizarea ”căsătoriei” sodomiților) la Paris iar acum este introdusă în discuții la Londra? Este doar un exemplu dar este clar că se încearcă un asalt final pe toate fronturile (social, educațional, etc.) la nivel mondial.

    Guvernul condus de Ponta, în buna tradiție românească, de ceva vreme încoace, este doar entertainment televizat, cu miniștrii pe post de miss-uri seminude defilând prin fața spectatorilor. În situația actuală aproape că sunt mulțumit cu incompetența lor. Așa vor face un rău minim României, spre disperarea dușmanilor.

    De ce-ar introduce calculatorul în locul manualului? Păi simplu, scapă de monitorizarea părinților, atât cât mai este, pot trece rapid de la o mizerie la altă mizerie și mai mare fără să fie nevoie să mai aștepte măcar un an cu tipărirea manualelor, pot introduce lesne orice abjecție multimedia, cu impact maxim. Orice reclamații ulterioare vor fi în zadar, răul va fi produs.

    Mă bazez însă pe guvernul actual că va da dovadă de maximă incompetență și se va îngropa în propria prostie și lene, caracteristici greu de schimbat ale politicianului dâmbovițean. Sunt precum niște căței: dacă le fluturi osul pe la bot le-ai captat atenția. N-au mai rămas niște vile de protocol sau case naționalizate, ceva…?

  5. Dupa ce ca suntem cu izmenele in vine si rupte, avem ciorapii gauriti…din 2017, se trece pe DIGITAL!

    Dar, de ce cred ei – initiatorii – ca pana in 2017 – toti copii Romaniei, vor avea acasa si/sau la scoala computer personal?!

    Sau se va miza MACAR pe un smartphone cu acces la internet, si deci – la biblioteca virtuala?!

    Iar exemenele vor fi NUMAI test grila, in care ghicesti/intuiesti raspunsul….

  6. Si dupa ce totul e informatizat, dai clik si schimbi istoria lumii. Cu creier cu tot.

  7. Sistemul propus de Ponta, nu exista nici in occident.

    Luati de exemplu scoala finlandeza care a fost apreciata de americani ca fiind cea mai buna scoala din Europa, din cauza ca e accesibila oricarui elev indiferent de posibilitatile financiare sau de capacitatea intelectuala.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ctuo7ibEWZI

    https://www.youtube.com/watch?v=tBe5XERfXZY

  8. DA1

    Se vrea totul digitalizat, ca sa intre in vene, precum virusul – adica, atat de necesar (la inceput), atat de obisnuit (devenit ‘normal’), incat…prin avansarea tehnologica fulgeratoare, sa se ajunga la 3, 4, 5…10 in unul (ca la ness!);

    Si facturile, si impozitele vor fi platite NUMAI online! Daca baba Rizea n-are computer, va platii un ou (pana la un bou) pentru una accesare/procesare de la computerul vecinului sau a Primariei…dar, pana una, alta…o vor obliga pe baba, explicandu-i avantajele detinerii de card personal, sa-si ridice pensia de la tonomat!
    Si, pentru ca este nascuta in alta ERA, si nu se pricepe la computer – pentru utilitati, cu imputernicire notariala, reprezentantii Primariei ii vor face operatiunile in numele ei si pentru (”binele”ei) scazand ‘de la sine’ plata utilitatilor (lumina, gaze, telefon, cablu), chiar daca baba Rizea nu mai vrea sa plateasca nici cablu, nici telefon, poate nici lumina (preferand lumanarea).

  9. Aceasta doamna, Charlotte Iserbyt, un adevarat expert in educatie, explica procesul indobitocirii prin educatie, si finantatorii acestui proces, destul de clar… http://www.youtube.com/watch?v=WULTN9IS8FQ

  10. E sigur… homesoolingul va fi o varianta de luat in seama.

  11. Atata doar ca homeschoolingul nu e legal in Romania.

  12. La cum merge economia României, pînă în 2017 elevii vor studia de pe tăblițe de lut.

  13. @ nelu:

    Stai linistit, ca pentru asta si europenii ne aloca fonduri si bugetul educatiei gaseste, pentru ca exista mare interes, la fel cum s-a intamplat si in Sanatate. Se taie de la profesori, se maresc normele, se dau afara cadre – ca doar la ce mai trebuie profesori, daca se poate direct prin tabletuta? S-au gandit ei la toate. Si mai degraba asta pare a fi si unul dintre scopurile principale: sa dea afara OAMENI.

  14. nu prea cred, cand e vorba de ceva preluat ceva rau suntem primii. asa ca fii sigur ca vor avea copiii tablete si tablite de lut.

  15. Chelului ii trebuie tichie de margaritar. In familiile sarace copiii n-au bani nici de caiete; cum isi vor face lectiile daca manualul e in calculator?

    Pe urma, sigur, copilul intelege mai usor daca vede desene animate cu sistemul solar decat daca citeste despre ele intr-o carte, dar scoala mai trebuie si sa-l obisnuiasca pe copil cu cartea si cu studiul. Altfel, ajunge la facultate ca o floricica si nu pricepe ce vor profesorii de la el, pentru ca nu si-a dezvoltat mintea la momentul potrivit.

  16. Pricopsitul asta de ministru al educatie,Pricopie,ar trebui sa stie ca şcoala n-a fost ancorată în structuri vechi,rigide,chiar daca in comunism a fost bruiata urat cu ideologia marxismului dialectic si ateu.
    Bine l-au mai gasit si pe yesman-ul asta mioritic si bubul sargincuios.

  17. Pingback: SCHIMBAREA BULETINELOR SE AMANA/ Digitalizarea scolii merge inainte cu o mega-corporatie IT: INTEL. Primele MANUALE DIGITALE vor fi gata in 2014 [VIDEO]/ Pregatiti pentru GUVERNAREA ELECTRONICA: suntem printre primii la internet pe banda larga din EUROPA/
  18. Pingback: Asediul final al culturii Mortii asupra Bisericii, familiei si scolii. CUM ARE LOC “INDOBITOCIREA CIVILIZATA SI ASISTATA TEHNOLOGIC” SI OMORAREA IN MASA A SUFLETELOR, SUB OCHII NOSTRI ADORMITI? - Recomandari
  19. Pingback: MARSUL PENTRU VIATA incepe sa capete amploare [VIDEO]/ Semnal de alarma: INVATAMANTUL ROMANESC IN FALIMENT, PROFESORII PLATITI UMILITOR/ Scandalul MANUALELOR DIGITALE/ “Lectia de romana” a lui TUDOR GHEORGHE [video] - Recomandari
  20. Pingback: MAREA BATAIE DE JOC A DIGITALIZARII EDUCATIEI. “REFORMISTII” SCOLII AU REUSIT SA OMOARE SI ABECEDARUL CA SA PUNA IN LOC O GROZAVIE DADAISTA. In lipsa manualelor si a solutiilor pentru copiii saraci, PONTA vine cu TABLETIADA: RETETA SIGURA PENT
  21. Pingback: TARA INVATAMANTULUI DIGITALIZAT: copii care invata la lumina lumanarii si invatatoare care si-au transformat sufrageria in SCOALA [reportaj VIDEO]/ Modelul urmat de Ministrul Pricopie in chestiunea manualelor digitale: ALBANIA!/ UN RASPUNS PE TEMA RELIGIE
  22. Pingback: MANUALELE DIGITALE ADUC HAOS IN SCOLI. ”Transformăm nişte copii în generaţii de sacrificiu … Vorbim de manuale în format electronic, însă avem copii care vin flămânzi la şcoală” - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare