Marturia unei foste penticostale revenite la Biserica cea Una: „LA ORTODOCȘI ESTE CHIAR CREDINȚA ADEVĂRATĂ!”

7-07-2016 7 minute Sublinieri

slujba-pasti

„LA ORTODOCȘI ESTE CHIAR CREDINȚA ADEVĂRATĂ!”

din Revista Man. Putna, Cuvinte către tineri (2016)

Simona B., din județul Suceava, s-a născut într-o familie de penticostali. De mică, ea s-a simțit, totuși, atrasă spre Ortodoxie. În cele din urmă, s-a botezat în dreapta credință, iar la scurt timp a primit și Taina Cununiei. Acum este mama a cinci copii frumoși. Doamna Simona a acceptat să ne prezinte câteva episoade din istoria convertirii sale.

De la ce vârstă ați simțit o atracție față de credința ortodoxă?

De când eram în școala generală. Îmi plăcea cum preda profesorul de religie de la ortodocși și mergeam la el, la ore. Când venea preotul cu Iordanul pe la vecini, fugeam de acasă și voiam să mă stropească și pe mine cu agheasmă. Aveam și eu acasă mere sau pere, dar voiam să mănânc fructe stropite cu apă sfințită. La înmormântări, nu mai vorbesc. Mă scăpau părinții de acasă și fugeam pe la babe, pe la moși, pe la vecini. Când mă întorceam, de multe ori părinții mă băteau, dar eu tot plecam. Când mergeam la ortodocși, simțeam o mare pace în suflet.

Știu că ați făcut parte dintr-o familie numeroasă. Ați avut o copilărie grea, trăită în lipsuri?

Nici vorbă. Am fost doisprezece copii acasă, însă la penticostali vin multe ajutoare. Dacă o familie avea cel puțin 4–5 copii, începeau să vină ajutoarele. Cred că și acum este la fel, fiindcă văd tot felul de TIR-uri cu ajutoare pe la sectanți. Cât timp noi am fost la școală și în liceu, o dată sau de două ori pe lună, ni se trimitea un plic cu bani direct din America. Tot la noi acasă se trimiteau lunar, din Statele Unite, pachete pentru vreo treizeci de familii. Erau alimente, pături, haine… Pe lângă noi erau familii de penticostali care aveau și mai mult de doisprezece copii. Ar trebui și noi, ortodocșii, chiar dacă nu avem ajutoare din America, să lăsăm să vină pe lume mai mulți copii. Să nu ne mai facem atâtea calcule cum ne vom descurca. Ne va ajuta Dumnezeu!

Din ce mi-ați spus, îmi dau și mai bine seama că unii părăsesc Ortodoxia pentru anumite avantaje materiale. Pur și simplu își vând credința pe bani…

Lumea este necăjită și se duc la ei pentru bani cei care au o credință căldicică. Este bun așa? Ei fac acum o Casă de adunare uriașă în Vicov, chiar lângă liceul de acolo. Ei spun că va fi cea mai mare Casă de adunare penticostală din România și, poate, chiar din Europa. Le trebuie acum mulți adepți ca să poată să umple sala de rugăciune. Am o verișoară, ortodoxă, în Vicov și îmi spunea cum umblă sectanții și oferă câte patru-cinci mii de euro pentru familia care trece la penticostali. Numai să nu spui că ți-au dat bani. Primii care s-au înfipt au fost țiganii.

Înseamnă că, acum, fiind ortodoxă, vă descurcați mai greu din punct de vedere material.

Da, este mai greu. Însă nu am avut nicio clipă mustrări de conștiință că am venit la ortodocși. Într-adevăr, la ortodocși se muncește mult mai mult, nu se compară cu traiul pe vătrai de la penticostali. Pe mine m-a ajutat foarte mult să rămân pe calea Bisericii, indiferent de greutăți, și faptul că Dorin, soțul meu, este credincios; părinții și frații lui se spovedesc și ei. Dacă nu aș fi ajuns într-o familie credincioasă, poate că aș fi rămas așa, nici ortodoxă, nici sectară.

Vă rugăm să ne spuneți cum ați ajuns la botezul ortodox.

La penticostali botezul este după 18 ani. Eu nu eram hotărâtă să mă botez la ei. Nu simțeam nicio atracție pentru asta. Încă din liceu vorbeam cu Dorin. Vreo opt ani am vorbit, până ce ne-am cununat. Eu așa mă rugam: „Doamne, dacă Dorin este pentru mine, să nu ne despărțim! Dacă nu-i, atunci să nu mai vină pe la mine!”. El cunoștea și alte fete, dar, totuși, venea acasă la mine, ca să ne mai vedem. Toată familia mea era contra lui. La început nu voiau să-l lase nici măcar în curte.

Deși nu eram încă trecută la ortodocși, am fost odată cu Dorin la Mănăstirea Putna. N-am înțeles nimic din ce cântau călugării. Mi se părea că vorbeau într-o altă limbă. Dar era ceva care mă atrăgea la slujbele din mănăstire. Și înainte de a-l cunoaște pe Dorin, eu îmi doream să fiu ortodoxă, dar nu credeam că se poate.

Mai cunoașteți și alte cazuri de penticostali care vor să treacă la Ortodoxie?

Sunt destui penticostali care ar vrea să treacă la ortodocși, dar nu au curajul să facă pasul acesta. Se gândesc ce vor zice neamurile, vecinii, pastorul, cei din Adunare. Se gândesc cum se vor descurca fără niciun ajutor de la rude. Eu tare i-am deranjat pe sectari că am trecut la ortodocși. M-au amenințat și cu bătaia. Nu le-am spus că mă voi boteza. Le-am dat o mare lovitură cu botezul.

Ce ați simțit după ce v-ați botezat?

După botez am simțit că am renăscut, eram foarte bucuroasă, era ceva cu totul nou pentru mine. Simțeam că m-am eliberat, că am scăpat de influența dracilor. Eu cred că demonul le dă uneori putere în cuvânt sectarilor, ca să-i păcălească pe ortodocși. Sunt foarte tari în a-i vrăji cu multe cuvinte pe oamenii neștiutori. Penticostalii lucrează uneori cu dracii, fără să-și dea seama. Ei spun că se coboară Duhul Sfânt la adunările lor și, de aceea, încep să vorbească în limbi. Eu cred că cei mai mulți dintre ei joacă teatru, ori coboară diavolul și ei cred că este Duhul Sfânt.

Cum v-ați descurcat după botez cu cei din familie?

Cea mai grea perioadă din viața mea au fost cele patru luni dintre botez și nuntă. După botez, m-am mutat la bunici. Și ei erau penticostali, dar erau mai deschiși față de ortodocși, mai înțelegători, mai comunicativi cu toată lumea. În aceste patru luni au venit încontinuu la mine cei de la Adunare. Au încercat să mă întoarcă din drum și cu vorba bună, și cu amenințări. Toți erau împotriva mea. Frații mei îmi spuneau că nu mă mai recunosc, se întrebau ce-i cu mine. Eu le spuneam că merg înainte, cu ajutorul lui Dumnezeu. Mi-au zis că fac o mare greșeală și că îi fac de rușine. Pastorul i-a amenințat pe părinții mei că nu o să-i mai îngroape și că o să-i dea afară din Adunare. Îmi spuneau să-mi dau jos crucea de la gât. Ziceau că o să-mi găsesc un băiat sectar, că nu o să rămân nemăritată. Nu mi-a fost deloc ușor să-i înfrunt pe toți. M-a întărit Dumnezeu. Dorin a fost tot timpul lângă mine.

Ce l-ați sfătui pe un penticostal să facă, pentru a-și da seama unde este adevărul de credință?

Să meargă să vorbească cu un preot ca să-l învețe ce-i trebuie pentru mântuire. Doar la ortodocși există harul preoției, moștenit de la Mântuitorul și de la Sfinții Apostoli. Să vină la biserică și să vadă adevărata credință. Este o diferență foarte mare față de rugăciunile de la sectari, o diferență pe care nu o poți explica în cuvinte. Se simte cum plutește harul la slujbele ortodoxe. Sau la spovedit, tot la fel simți. Când ies de la spovedanie, nu știu în ce parte să o iau de bucurie, atât de puternică este această Sfântă Taină. La ortodocși este chiar credința adevărată. De aceea trec la Ortodoxie atâția oameni pregătiți, din întreaga lume.

Ați făcut parte din comunitatea penticostală timp de peste douăzeci de ani, iar acum sunteți, de peste zece ani, un mădular viu al Bisericii Ortodoxe. Din experiența dumneavoastră, care este diferența dintre Ortodoxie și penticostalism?

La Adunările penticostale este ca la circ, ca la teatru. Deși am mers pe la adunările lor, nu am simțit că Dumnezeu este prezent acolo. La un moment dat, în timpul rugăciunii în comun, toți ne ridicam mâinile și fiecare răcnea la Dumnezeu, își spunea păcatele cu voce tare… Nu se mai înțelegea nimic, era o hărmălaie de nedescris. La slujbele ortodoxe este o ordine, este ceva tainic, sufletul simte că a ajuns acasă. La rugăciunile de la sectanți eu nu am simțit nimic. Am fost și pe la baptiști, și pe la adventiști, fiindcă aveam prietene pe acolo. Nu se compară cu frumusețea care există la Sfânta Liturghie de la ortodocși, mai ales în noaptea de Paști.

V-au mărturisit și alți penticostali că au simțit puterea slujbelor ortodoxe?

Eu cunosc sectanți care merg, pe ascuns, la Mănăstirea Putna, de Înviere. Vor să simtă și ei bucuria Învierii, care la ei nu există. Le place și lor, dar nu s-ar da la ortodocși. Chiar i-am auzit pe unii cum ziceau că au fost la Ierusalim, de Paști, într-un grup în care erau și ortodocși, și sectanți. Penticostalii erau supărați și se întrebau: „De ce s-au aprins lumânările doar la ortodocși, iar la noi nu s-au aprins?” Eu nu înțeleg cum nu-și dau seama oamenii că Ortodoxia este adevărata credință? Din moment ce Lumina Sfântă, de sute de ani, apare numai când slujesc ortodocșii la Sfântul Mormânt, ce alte dovezi mai așteptăm?

La penticostali nu există aproape deloc posturi. Ei mănâncă tot felul de preparate din carne, până în ziua de Paști. Și atunci ce bucurie să mai simți de Înviere? La penticostali există un fel de post negru, joia și duminica. Fiecare ține postul până la ce oră vrea, apoi se mănâncă de dulce.

Ce alte diferențe ați mai observat?

O altă diferență ar fi cum ne prinde momentul morții. La ortodocși ne spovedim, ne împărtășim cu Sfintele Taine, plecăm pregătiți și întăriți în cealaltă viață. La sectanți, dacă la ei nu există harul preoției și nu are cine să le facă dezlegări de păcate, oamenii mor cu toate păcatele adunate în suflet într-o viață. Cunosc un caz cu un penticostal care făcuse mari păcate în viața lui, păcate pe care le știau mai mulți oameni. El fusese născut ortodox, dar a fost înșelat de sectanți. La bătrânețe nu a vrut să revină în Biserică, deși fata lui era ortodoxă și a tot încercat să-l convingă că se pierde. Într-o dimineață, l-au găsit mort în curte, dezbrăcat de toate hainele și plin de vânătăi. Erau numai cioburi pe jos. Îl scoseseră dracii prin geam. El era bătrân și bolnav, nu se mai putea scula din pat. Nu avea decât fata lui cheia de la casă. Ea fusese plecată și totul era încuiat. Nu intrase nimeni. Moșul îi tot spunea fetei, de câteva zile, că vin niște oameni întunecați și-l bat aproape noapte de noapte.

Culmea este că sectanții sunt siguri că se vor mântui.

Daaa… Ei spun că, dacă te-ai botezat la penticostali și mergi la Adunare, dacă ridici mâinile la rugăciunile lor (și, eventual, ai o față cât mai miloagă), ai să te mântui, indiferent de ce păcate faci. Unii dintre ei, care se dădeau mari credincioși, trăiau pe ascuns în păcate foarte urâte, dar erau siguri de mântuire.

Poate doriți să mai adăugați un cuvânt de încheiere…

Să știți că la ortodocși există mai multă comuniune, mai multă dragoste. În Biserică preotul vorbește cu tine, se interesează ce probleme ai… La penticostali, din ce am văzut eu, nu prea este așa. La început, am crezut că cei din Biserică se purtau cu mine mai frumos întrucât venisem de la sectari. După aceea, mi-am dat seama că, în parohie, chiar eram într-o familie. Asta m-a ajutat foarte mult. La ortodocși este o căldură sufletească în Biserică, este prezent cu adevărat Duhul Sfânt!

Vă mulțumim.

Și eu vă mulțumesc. M-aș bucura dacă cele pe care vi le-am povestit ar ajuta măcar un suflet rătăcit ca să-și dea seama că adevărul mântuitor este doar în Ortodoxie.

A consemnat Ionuț Schipor

Marturie din sectiunea de comentarii a articolului de mai sus (putna.ro)

Timp de patru ani, în anii studenției, între 2008 și 2012, am fost și eu păcălită de sectari. Punctul culminant al ieșirii mele din această adâncă înșelare a fost marcat de participarea, în urma rugăminții unei cunoștințe, la o Adunare a penticostalilor. Nu pășisem bine în incintă, că deja mă întrebam „Ce caut aici?”.

După predica pastorului, am fost invitată de această cunoștință în casa unui localnic, pentru a ne ruga împreună cu alți câțiva membri ai Adunării, alături de pastorul lor și de un altul venit din alt oraș. Am dat curs acestei rugăminți, deși în sinea mea îmi venea să alerg mâncând pământul. Ajunși acolo, am ocupat fiecare un loc, poziția adoptată fiind în genunchi, cu spatele la ceilalți, rezemându-ne cu mâinile de scaunele din fața noastră. Au început să se roage pe rând, la început pe un ton normal, ca mai apoi, treptat, aceste rugăciuni să se transforme în niște urlete amestecate cu gemete. Avea loc o schimbare a timbrului normal al vocii, cu o creștere substanțială a decibelilor, locul cuvintelor fiind luat de niște articulări ce nu semnificau nimic, era ceva total indescifrabil.

Ce am trăit atunci nu poate fi explicat celorlalți. Numai eu știu cum am privit pe sub mână, simțind curenții de aer provocați de mișcările din spatele meu, voind să văd ce se întâmplă, ca, mai apoi, în urma a ceea ce am văzut, să mă cuprindă o și mai mare groază. Cei care erau în cameră se ridicaseră, având un comportament absolut înfricoșător: unii parcă mimau accesele epileptice, alții, fiind în picioare, se mișcau într-un mod de parcă ar fi pierdut total controlul asupra corpurilor lor. Îngrozitor. Înspăimântător. Am închis ochii într-o secundă, rugându-mă să se termine mai repede. Trăiam un coșmar din care vroiam să mă trezesc. E inutil, cred, să menționez că tot ce s-a petrecut acolo a fost o petrecere a duhurilor necurate, o batjocură în care dracii râdeau literalmente de noi. Atunci am decis că locul meu nu este la sectari.

Georgiana Costiuc, Suceava


Categorii

1. DIVERSE, Convertiri

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

45 Commentarii la “Marturia unei foste penticostale revenite la Biserica cea Una: „LA ORTODOCȘI ESTE CHIAR CREDINȚA ADEVĂRATĂ!”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Vara aceasta am avut si eu posibilitatea de a lua parte la slujba unor sectanti si pot spune ca ce am vazut acolo m-a lasat fară cuvinte. Pe langa faptul ca rugaciunile erau tipete haotice venite din toate partile, contrar celor invocate, atmosfera era una tensionata, oameni apartinand sectei dar absenti in ziua respectiva erau judecati si badjocoriti cum rar mi-a fost sa vad undeva, mai ales intr-un loc in care se presupune ca toti sunt ca intr-o familie. Recunosc, am ajuns la acea slujba din pura intamplare , dar ce am vazut si simtit acolo… n-as mai vrea sa mai trec vreodata prin asa ceva. In biserica totul este solemn, il simti pe Dumnezeu alaturi de tine si te poti ruga in liniste. Cantarile din biserica au har divin…acolo am ascultat versuri lipsite de insemnatate cantate pe melodii celebre care nu au nicio legatura cu muzica adevaratei credinte. Din pacate sunt multi care se lasa inselati de beneficiile materiale dobandite de pe urma apartenentei la o astfel de secta dar pierd din vedere ca hrana cea mai de pret a sufletului este adevata credinta,pe care, din punctul meu de vedere doar in biserica o poti dobandi. Dumnezeu sa le dea intelepciune tuturor sa faca alegerile potrivite pentru a ajunge la mantuire!

  2. Toate lucruriile trebuiesc cercetate…cititi va rog biblia ortodoxa si acolo vom vedea Adevarul

  3. Cititi Noul testament din Biblia ortodoxa

  4. VORBIREA ÎN LIMBI. MAI ESTE AZI PREZENT ACEST DAR?

    Glosolalia, un dar al Bisericii primare

    Vorbirea în limbi (glosolalia) = darul de a vorbi într-o limbă necunoscută, neînvăţată mai înainte.

    “În tot pământul a ieşit vestirea lor, şi la marginile lumii cuvintele lor.”
    (Psalmul 18:4, dar psalmul 19:4 în versiunile protestante)
    * Darul vorbirii în limbi s-a dat Bisericii primare, de către Duhul Sfânt, pentru a răspândi credinţa în Hristos peste tot în lume. Odată ce Creştinismul s-a extins (“În tot pământul a ieşit vestirea lor), acest dar nu a mai fost necesar.

    “1. Dar după aceea, vărsa-voi Duhul Meu peste tot trupul, şi fiii şi fiicele voastre vor profeţi, bătrânii voştri visuri vor visa iar tinerii voştri vedenii vor vedea.
    2. Chiar şi peste robi şi peste roabe voi vărsa Duhul Meu.
    3. Şi vă voi arăta semne minunate în cer şi pe pământ: sânge, foc şi stâlpi de fum;
    4. Soarele se va întuneca şi luna va fi roşie ca sângele, înainte de venirea zilei celei mari şi înfricoşătoare a Domnului.”
    (Ioil 3:1-4)
    * Vorbirea în limbi a fost unul dintre darurile Duhului Sfânt, vezi mai jos capitolul Fapte 2.

    “Iar celor ce vor crede, le vor urma aceste semne: în numele Meu, demoni vor izgoni, în limbi noi vor grăi
    (Marcu 16:17)

    “Iisus a răspuns: Adevărat, adevărat zic ţie: De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu.”
    (Ioan 3:5)
    * Botezul cu apă şi Duh sunt asociate, nu există separat Botez cu Duh (urmat de vorbirea în limbi), cum spun unii, vezi mai jos Efeseni 4:5.

    “1. Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc.
    2. Şi din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei.
    3. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei.
    4. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi.
    5. Şi erau în Ierusalim locuitori iudei, bărbaţi cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer.
    6. Şi iscându-se vuietul acela, s-a adunat mulţimea şi s-a tulburat, căci fiecare îi auzea pe ei vorbind în limba sa.
    7. Şi erau uimiţi toţi şi se minunau zicând: Iată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi galileieni?
    8. Şi cum auzim noi fiecare limba noastră, în care ne-am născut?
    9. Parţi şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în Capadocia, în Pont şi în Asia,
    10. În Frigia şi în Pamfilia, în Egipt şi în părţile Libiei cea de lângă Cirene, şi romani în treacăt, iudei şi prozeliţi,
    11. Cretani şi arabi, îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu!
    12. Şi toţi erau uimiţi şi nu se dumireau, zicând unul către altul: Ce va să fie aceasta?

    13. Iar alţii batjocorindu-i, ziceau că sunt plini de must.
    14. Şi stând Petru cu cei unsprezece, a ridicat glasul şi le-a vorbit: Bărbaţi iudei, şi toţi care locuiţi în Ierusalim, aceasta să vă fie cunoscută şi luaţi în urechi cuvintele mele;
    15. Că aceştia nu sunt beţi, cum vi se pare vouă, căci este al treilea ceas din zi;
    16. Ci aceasta este ce s-a spus prin proorocul Ioil:
    17. “Iar în zilele din urmă, zice Domnul, voi turna din Duhul Meu peste tot trupul şi fiii voştri şi fiicele voastre vor prooroci şi cei mai tineri ai voştri vor vedea vedenii şi bătrânii voştri vise vor visa.
    18. Încă şi peste slugile Mele şi peste slujnicele Mele voi turna în acele zile, din Duhul Meu şi vor prooroci.
    19. Şi minuni voi face sus în cer şi jos pe pământ semne: sânge, foc şi fumegare de fum.
    20. Soarele se va schimba în întuneric şi luna în sânge, înainte de a veni ziua Domnului, cea mare şi strălucită.”
    (Fapte 2:1-20)
    * Darul vorbirii în limbi însemna a vorbi în limbi neînvăţate mai înainte, astfel că toţi străinii (parţi, mezi, elamiţi etc.) care erau în acele zile, la Cincizecime, în Ierusalim înţelegeau propovăduirea Apostolilor şi se mirau auzindu-i fiecare pe Apostoli propovăduind în limbile lor, vezi mai ales versetele 8, 9, 10 şi 11. Cei din versetul 13 care îi batjocoreau pe Apostoli erau evreii localnici, care nu vorbeau în limba parţilor, în limba mezilor ori în cea a elamiţilor sau în limbile celorlalţi credimcioşi care nu erau localnici, dar erau sosiţi în Ierusalim la sărbătoarea Cincizecimei. Evreii localnici vorbeau în secolul I în aramaică, dar evreii din diaspora, din străinătate uitaseră aramaica, dar acestora din urmă, pe limbile lor, le propovăduiseră Apostolii. Vorbirea în limbi era o dovadă a puterii lui Dumnezeu, străinii rămânând uimiţi că li se predica pe limba lor de către nişte galileeni , dintre care unii erau pescari fără studii (cum erau mulţi dintre apostoli), care înainte nu le cunoşteau limba. Numai că acele limbi erau înţelese şi pricepute de cătrei cei cărora le erau adresate, că altfel cum puteau fi convertiţi?

    “5. Şi auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus.
    6. Şi punându-şi Pavel mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor şi vorbeau în limbi şi prooroceau.”
    (Fapte 19:5-6)
    * La început, când Creştinismul (credinţa în Hristos) nu era foarte răspândit, noii convertiţi puteau primi darul vorbirii în limbi ca să răspândească credinţa creştină.
    Versetul 5 ne arată că unii s-au botezat creştini, după ce înainte aveau doar botezul lui Ioan Botezătorul:
    “3. Şi el a zis: Deci în ce v-aţi botezat? Ei au zis: În botezul lui Ioan.
    4. Iar Pavel a zis: Ioan a botezat cu botezul pocăinţei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică în Iisus Hristos.” (Fapte 19:3-4)

    “4. Iar cuvântul meu şi propovăduirea mea nu stăteau în cuvinte de înduplecare ale înţelepciunii omeneşti, ci în adeverirea Duhului şi a puterii,
    5. Pentru ca credinţa voastră să nu fie în înţelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu.”
    (I Corinteni 2:4-5)
    * Vorbirea (inteligibilă) în limbi era o dovadă a puterii lui Dumnezeu.

    “4. Darurile sunt felurite, dar acelaşi Duh.
    5. Şi felurite slujiri sunt, dar acelaşi Domn.
    6. Şi lucrările sunt felurite, dar este acelaşi Dumnezeu, care lucrează toate în toţi.
    7. Şi fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos.
    8. Că unuia i se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înţelepciune, iar altuia, după acelaşi Duh, cuvântul cunoştinţei.
    9. Şi unuia i se dă întru acelaşi Duh credinţă, iar altuia, darurile vindecărilor, întru acelaşi Duh;
    10. Unuia faceri de minuni, iar altuia proorocie; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi şi altuia tălmăcirea limbilor.”
    (I Corinteni 12:4-10)
    * În biserica din Corint erau creştini care aveau darul vorbirii în limbi, numai că ei adresându-se credincioşilor din aceeaşi biserică nu erau înţeleşi, căci nu le vorbeau în greacă, limbă in care vorbeau corintenii, ci în alte limbi, de aceea era nevoie de oameni care să tălmăcească cele rostite în alte limbi (versetul 10). A se vedea şi nota la I Corinteni 14:1-40.

    “28. Şi pe unii i-a pus Dumnezeu, în Biserică: întâi apostoli, al doilea prooroci, al treilea învăţători; apoi pe cei ce au darul de a face minuni; apoi darurile vindecărilor, ajutorările, cârmuirile, felurile limbilor.
    29. Oare toţi sunt apostoli? Oare toţi sunt prooroci? Oare toţi învăţători? Oare toţi au putere să săvârşească minuni?
    30. Oare toţi au darurile vindecărilor? Oare toţi vorbesc în limbi? Oare toţi pot să tălmăcească?
    (I Corinteni 12:28-30)
    * În versetul 28 găsim menţionat darul vorbirii în limbi ca ultimul dintre daruri, deoarece Biserica rămâne Biserică şi fără darul limbilor, dar fără episcopi, urmaşii Apostolilor, deci fără ierarhie, Biserica nu ar mai fi Biserică. Iar versetul 29 ne arată că nu toţi creştinii din Biserica primară aveau darul vorbirii în limbi, căci nu vorbirea în limbi a fost punctul central al cultului în Biserica primară, ci “frângerea Pâinii” (Sfânta Euharistie): “Şi stăruiau în învăţătura apostolilor şi în împărtăşire, în frângerea pâinii şi în rugăciuni” (Fapte 2:42).

    “De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător.”
    (I Corinteni 13:1)
    * Sfântul Vasile cel Mare explică expresia “limbi ingeresti” în felul următor: “Că de am vieţui cu sufletul fără trup, îndată ne-am înţelege unii cu alţii din gânduri; dar fiindcă sufletul nostru acoperit cu învelitoarea trupului lucrează întelegerile, are trebuinţă şi de numiri, ca să arate şi altora cele ascunse în adânc. Drept aceea şi îngerii ca nişte minţi fără trup vorbesc numai prin înţelegere unii cu alţii, fără a avea trebuinţă de limbă şi de cuvânt grăitor”.
    Sursa: http://www.crestinortodox.ro/dictionar-religios/limbi-ingeresti-85605.html

    “Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii – se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta; ştiinţa se va sfârşi”
    (I Corinteni 13:8)
    * Text cât se poate de clar: “darul limbilor va înceta”; odată ce Biserica s-a extins la mai toate popoarele cunoscute atunci, darul limbilor, cu timpul, a dispărut.

    “1. Căutaţi dragostea. Râvniţi însă cele duhovniceşti, dar mai ales ca să proorociţi.
    2. Pentru că cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege, fiindcă el, în duh, grăieşte taine.
    3. Cel ce prooroceşte vorbeşte oamenilor, spre zidire, îndemn şi mângâiere.
    4. Cel ce grăieşte într-o limbă străină pe sine singur se zideşte, iar cel ce prooroceşte zideşte Biserica.
    5. Voiesc ca voi toţi să grăiţi în limbi; dar mai cu seamă să proorociţi. Cel ce prooroceşte e mai mare decât cel ce grăieşte în limbi, afară numai dacă tălmăceşte, ca Biserica să ia întărire.
    6. Iar acum, fraţilor, dacă aş veni la voi, grăind în limbi, de ce folos v-aş fi, dacă nu v-aş vorbi – sau în descoperire, sau în cunoştinţă, sau în proorocie, sau în învăţătură?
    7. Că precum cele neînsufleţite, care dau sunet, fie fluier, fie chitară, de nu vor da sunete deosebite, cum se va cunoaşte ce este din fluier, sau ce este din chitară?
    8. Şi dacă trâmbiţa va da sunet nelămurit, cine se va pregăti de război?
    9. Aşa şi voi: Dacă prin limbă nu veţi da cuvânt lesne de înţeles, cum se va cunoaşte ce aţi grăit? Veţi fi nişte oameni care vorbesc în vânt.
    10. Sunt aşa de multe feluri de limbi în lume, dar nici una din ele nu este fără înţelesul ei.
    11. Deci dacă nu voi şti înţelesul cuvintelor, voi fi barbar pentru cel care vorbeşte, şi cel care vorbeşte barbar pentru mine.
    12. Aşa şi voi, de vreme ce sunteţi râvnitori după cele duhovniceşti, căutaţi să prisosiţi în ele, spre zidirea Bisericii.
    13. De aceea, cel ce grăieşte într-o limbă străină să se roage ca să şi tălmăcească.
    14. Căci, dacă mă rog într-o limbă străină, duhul meu se roagă, dar mintea mea este neroditoare.
    15. Atunci ce voi face? Mă voi ruga cu duhul, dar mă voi ruga şi cu mintea; voi cânta cu duhul, dar voi cânta şi cu mintea.
    16. Fiindcă dacă vei binecuvânta cu duhul, cum va răspunde omul simplu “Amin” la mulţumirea ta, de vreme ce el nu ştie ce zici?
    17. Căci tu, într-adevăr, mulţumeşti bine, dar celălalt nu se zideşte.
    18. Mulţumesc Dumnezeului meu, că vorbesc în limbi mai mult decât voi toţi;
    19. Dar în Biserică vreau să grăiesc cinci cuvinte cu mintea mea, ca să învăţ şi pe alţii, decât zeci de mii de cuvinte într-o limbă străină.
    20. Fraţilor, nu fiţi copii la minte. Fiţi copii când e vorba de răutate. La minte însă, fiţi desăvârşiţi.
    21. În Lege este scris: “Voi grăi acestui popor în alte limbi şi prin buzele altora, şi nici aşa nu vor asculta de Mine, zice Domnul”.
    22. Aşa că vorbirea în limbi este semn nu pentru cei credincioşi ci pentru cei necredincioşi; iar proorocia nu pentru cei necredincioşi, ci pentru cei ce cred.
    23. Deci, dacă s-ar aduna Biserica toată laolaltă şi toţi ar vorbi în limbi şi ar intra neştiutori sau necredincioşi, nu vor zice, oare, că sunteţi nebuni?
    24. Iar dacă toţi ar prooroci şi ar intra vreun necredincios sau vreun neştiutor, el este dovedit de toţi, el este judecat de toţi;
    25. Cele ascunse ale inimii lui se învederează, şi astfel, căzând cu faţa la pământ, se va închina lui Dumnezeu, mărturisind că Dumnezeu este într-adevăr printre voi.
    26. Ce este deci, fraţilor? Când vă adunaţi împreună, fiecare din voi are psalm, are învăţătură, are descoperire, are limbă, are tălmăcire: toate spre zidire să se facă.
    27. Dacă grăieşte cineva într-o limbă străină, să fie câte doi, sau cel mult trei şi pe rând să grăiască şi unul să tălmăcească.
    28. Iar dacă nu e tălmăcitor, să tacă în biserică şi să-şi grăiască numai lui şi lui Dumnezeu.
    29. Iar proorocii să vorbească doi sau trei, iar ceilalţi să judece.
    30. Iar dacă se va descoperi ceva altuia care şade, să tacă cei dintâi.
    31. Căci puteţi să proorociţi toţi câte unul, ca toţi să înveţe şi toţi să se mângâie.
    32. Şi duhurile proorocilor se supun proorocilor.
    33. Pentru că Dumnezeu nu este al neorânduielii, ci al păcii.
    34. Ca în toate Bisericile sfinţilor, femeile voastre să tacă în biserică, căci lor nu le este îngăduit să vorbească, ci să se supună, precum zice şi Legea.
    35. Iar dacă voiesc să înveţe ceva, să întrebe acasă pe bărbaţii lor, căci este ruşinos ca femeile să vorbească în biserică.
    36. Oare de la voi a ieşit cuvântul lui Dumnezeu sau a ajuns numai la voi?
    37. Dacă i se pare cuiva că este prooroc sau om duhovnicesc, să cunoască că cele ce vă scriu sunt porunci ale Domnului.
    38. Iar dacă cineva nu vrea să ştie, să nu ştie.
    39. Aşa că, fraţii mei, râvniţi a prooroci şi nu opriţi să se grăiască în limbi.
    40. Dar toate să se facă cu cuviinţă şi după rânduială.”
    (I Corinteni 14:1-40)
    * “Pentru că cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu” (versetul 2) – vezi nota la I Corinteni 12:4-10.
    Orice dar este şi trebuie să fie “spre zidirea Bisericii” (versetul 12), iar nu pentru spectaculozitate, deci, Apostolul Pavel recomandă hotărât la a nu se vorbi în alte limbi între credincioşii care vorbesc aceeaşi limbă (versetul 19), tot el continuând cu “cele ce vă scriu sunt porunci ale Domnului.” (versetul 37);
    “necredincioşi” (versetul 22) = necreştini.

    “14. Nu este de mirare, deoarece însuşi satana se preface în înger al luminii.
    15. Nu este deci lucru mare dacă şi slujitorii lui iau chip de slujitori ai dreptăţii, al căror sfârşit va fi după faptele lor.”
    (II Corinteni 11:14-15)
    * Vorbirea în limbi necunoscute poate fi şi un semn de posesiune demonică, nu neapărat un dar de la Dumnezeu.

    “22. Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credinţa,
    23. Blândeţea, înfrânarea, curăţia; împotriva unora ca acestea nu este lege.”
    (Galateni 5:22-23)
    * Adevărata roadă a Duhului şi dovadă a prezenţei Duhului Sfânt în viaţa credinciosului nu e vorbirea în limbi, care poate fi măsluită, ci dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia. Acestea sunt semnele adevăratului creştin, pe acestea trebuie să le căutăm, iar nu vorbirea în limbi.

    “Este un Domn, o credinţă, un botez”
    (Efeseni 4:5)
    * Vezi nota la Ioan 3:5.

    Iubiţilor, nu daţi crezare oricărui duh, ci cercaţi duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulţi prooroci mincinoşi au ieşit în lume.”
    (I Ioan 4:1)
    * Vezi nota la II Corinteni 11:14-15.

    “Avva Ioan povestea: „Ne-am dus, odată, din Siria la avva Pimen, pentru că voiam să-l întrebăm despre împietrirea inimii. Bătrânul nu ştia greceşte şi n-am găsit nici tălmaci. Văzându-ne supăraţi, el a început să vorbească greceşte, zicând: «Apa este moale din fire; piatra, tare. Dar dacă agăţăm ulciorul deasupra pietrei, picătură cu picătură apa găureşte piatra. Tot aşa, cuvântul lui Dumnezeu este moale; inima noastră, tare. Omul care ascultă des cuvântul lui Dumnezeu îşi deschide inima şi se teme de Dumnezeu».“
    (Patericul sau Apoftegmele Părinţilor din pustiu, Ed. Polirom, Iaşi, 2003, pag. 297)
    * Un exemplu din Pateric de vorbire în limbi, în concordanţă cu cuvintele Scripturii: “îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu!” (Fapte 2:11).

  5. Nu iau apararea cuiva dar fac parte din aceasta categorie de oameni si totusi este prima data cand aud ca se dau bani ca sa treci de partea penticostalilor.
    Poate in zona voastra dar nu peste tot. Cat despre cea mai mare adunare care se construieste zic va nu ar trb condamnati pt ca ortodocsii au Catedrala mantuirii neamului si cred ca pana acum orice om matur stie ca Dumnezeu nu mantuie oamenii la gramada.
    As vrea sincer ca fiecare,indiferent de religie sa ajunga la cunostinta care o da adevarul si care se face prin citirea Bibliei si implinirea ei.
    Sa ne ajute Dumnezeu pe toti sa ajungem in cer!

  6. Nu e adevărat ce spui tu în afară de ortodoxie nu există mîntuire

  7. Doamna Floare pe dumneavoastra ortodoxia va aduce mantuirea sau faptele dumneavoastra?Cu privire la bani,sunt din zona Sucevei si va asigur ca nu este adevarat.Am 7 copii si va asigur ca nu imi bate nimeni in poarta cu ajutoare.Muncesc si eu si sotul si asiguram cele necesare copiilor care sunt binecuvantarea noastra.

  8. @Cristina ,
    As vrea sa stiu , ce anume v-a determinat sa parasiti ortodoxia ? Ce anume v-a nemultumit si ce anume ati gasit atat de atractiv la cultul la care sunteti membri , dvs. si familia , in prezent ?

    Daca nu doriti sa-mi raspundeti aici , astept un mesaj pe mail ( rog fratii admini sa va transmita adresa mea de mail ).

    Multumesc anticipat pentru raspuns!

  9. Majoritatea avorturilor sunt motivate social și economic și nu medical. Apare deci un conflict între valoarea morală declarată și practică.
    http://diez.md/2017/06/07/studiu-avortul-moldova-ce-conditii-societatea-il-accepta-si-ce-situatii-este-total-neacceptat/

    În anii 2010-2013 în Moldova s-au născut, în total, în jur de 156 mii de copii. În acelaşi timp, numărul celor decedaţi a fost de peste 160 de mii și au fost avortați (doar oficial înregistrat) peste 60 de mii. Datele oficiale cu privire la avort, însă, după cum afirmă medicii, trebuie înmulțite la cifra 3 sau 4. Aceasta se datorează faptului că cele mai multe întreruperi de sarcină nu sunt înregistrate oficial. Mai mult decât atât, nu sunt trecute în statistica oficială nici avorturile care se efectuează în clinicile private și nici cele medicamentoase. Cât privește pastilele avortive, acestea sunt eliberate în farmacii fără nici o prescripție medicală și nici un control. Deci, numărul zilnic de avorturi e mult mai mare decât cel declarat. Acesta ar constitui peste 60 de mii de avorturi pe an, adică 160 pe zi sau 7 la oră. Acest număr întrece de circa 2 ori numărul de nașteri în țara noastră, care constituie 34 de mii pe an.
    https://moldovacrestina.md/avort-statistici-moldova-internationale/

  10. Ceea ce am dedus eu din povestea lui Simona este ca ea niciodata nu a fost penticostala, a fost o fata care nu apartinea nicaeri, fara religie sau cult. Ca si dovada este ca, o fata penticostala nu are voie sa aiba ca si prieten un baiat ca injura chiar si pe Dumnezeu. Biblia spune clar ”Nu va injugati la jug strain cu cei necredinciosi, caci ce insotire are dreptatea cu faradelegea? Sau ce impartasire are lumina cu intunericul?” (Cor2.6:14) Este un proverb romanesc “Cine se aseamana se aduna” asa a fost si Simona. Autorul articolului a fortat putin titlul ”Marturia unei foste penticostala…” Simona spune ca ea nu a fost botezata la penticostali, ceea ce inseamna ca ea a crescut intr-o familie cu parinti penticostali dar ea era departe de penticostalism, era o oaie ratacita, era o fire rebela ca din start a calcat porunca lui Dumnezeu unde spune ”Copii, ascultati pe parintii vostri in Domnul ca aceasta este cu dreptate.” (Efe.6:1) Oare au cerut parintii lui Simona ca Simona sa faca fapte rele? Cu siguranta ca nu au cerut acest lucru, atunci care a fost motivul ca a plecat de acasa? Va spun eu, Neascultarea.

  11. @Alex

    Ei, despre neascultare am avea ce spune mai multe noi, ortodocsii, raportat la confesiunile neoprotestante…

  12. Admin
    Nu dati cu bata in viespile s.
    🙂

  13. ” “Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii – se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta; ştiinţa se va sfârşi”
    (I Corinteni 13:8)
    * Text cât se poate de clar: “darul limbilor va înceta”; odată ce Biserica s-a extins la mai toate popoarele cunoscute atunci, darul limbilor, cu timpul, a dispărut. ” – Ioan C.

    @Ioan C. Atunci sa inteleg ca si proociile au incetat? Si stiinta a disparut? Cuvantul grec folosit pentru stiinta aici este gnōsis, care inseamna cunoastere, stiinta. A disparut cunoasterea? Apostolul Pavel spune despre acestea ca vor disparea, dar nu spune ca o sa le ia cu el in mormant. Domnul inca e bun si proroceste, semne sunt destule, trebuie doar credinta in Cuvantul Sau. Nu scriu ca sa mustru, scriu ca sa atrag atentia la o invatatura gresita.

    Ati luat 4 cuvinte din context si ati discreditat un dar al Duhului Sfant, cel care e pe veci neschimbat.

    Faptele apostolilor 2:17 “‘În zilele de pe urmă’, zice Dumnezeu, ‘voi turna din Duhul Meu peste orice făptură; feciorii voştri şi fetele voastre vor proroci, tinerii voştri vor avea vedenii şi bătrânii voştri vor visa visuri!”
    Cand vor fi prorocii? In zilele de pe urma, nu dupa ce Cuvantul Domnului va fi raspandit pe tot pamantul.
    Oameni care prorocesc, care au viziuni, care vorbesc in alte limbi exista si in prezent. De asemenea exista si impostori. Faptul ca exista impostori, nu inseamna ca nu exista si oameni autentici, la fel cum existenta raului nu inseamna absenta binelui.
    Domnul sa ne lumineze pe toti.

  14. @Dan

    Ati luat 4 cuvinte din context si ati discreditat un dar al Duhului Sfant, cel care e pe veci neschimbat.

    Darul limbilor este dar al Duhului Sfant si are un sens foarte clar potrivit Scripturilor: vorbirea in limbile „neamurilor”. Nu corespunde niciunei practici religioase ale comunitatilor mai recente care folosesc acest termen in cu totul alt sens.

  15. @Dan
    Tu citezi trunchiat.
    Proorocia la care te referi e făcută de Ioil cu 800 de ani înainte de nașterea Mântuitorului si are in vedere tocmai perioada de după Înviere.
    De asta vorbeau Apostolii despre ea.
    Vremurile din urmă au început de acum 2000 de ani.
    “Principala profeţie a sa face referire la Pogorârea Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli, dar special semnalat şi la unii din creştinii primului secol şi astăzi, la duhovnicii văzători cu Duhul (Ioil 3, 1 – 2), dar accentuează şi faptul că „Ierusalimul va fi altarul Meu.” (Ioil 4, 17)”
    Ioil (3 – 1,2):
    “l. Dar dupa aceea, varsa-voi Duhul Meu peste tot trupul, si fiii si fiicele voastre vor profeti, batranii vostri visuri vor visa iar tinerii vostri vedenii vor vedea.
    2. Chiar si peste robi si peste roabe voi varsa Duhul Meu.”
    https://dragocip.wordpress.com/2009/04/04/profetia-sfantului-ioil/amp/

  16. Multumesc pentru postarea commentului meu si sper ca aceasta discutie sa fie un prilej de zidire si nu de cearta. Domnul sa ne lumineze pe toti.

    @Admin
    “1. Căutaţi dragostea. Râvniţi însă cele duhovniceşti, dar mai ales ca să proorociţi.
    2. Pentru că cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege, fiindcă el, în duh, grăieşte taine.
    3. Cel ce prooroceşte vorbeşte oamenilor, spre zidire, îndemn şi mângâiere.
    4. Cel ce grăieşte într-o limbă străină pe sine singur se zideşte, iar cel ce prooroceşte zideşte Biserica. ” 1 Corinteni 14:1-4 (bibliaortodoxa.ro)

    Apostolul Pavel spune despre darul vorbirii in limbi ca “cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege”. Deci nu vorbeste neamurilor, vorbeste Lui Dumnezeu…vorbeste pentru zidirea lui, nu pentru zidirea celorlalti.

    “De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător.” 1 Corinteni 13:1 (bibliaortodoxa.ro)

    Din nou, sunt mentionate limbile ingeresti, care nu sunt intelese de oameni, doar prin darul talmacirii limbilor.

    @forrest
    Da, vremurile de apoi au inceput acum 2000 de ani, dar s-au terminat? Nu tot in vremea de apoi suntem?

    “astăzi, la duhovnicii văzători cu Duhul” Chiar din citatul tau reiese faptul ca profetia inca nu s-a incheiat. Sau s-a incheiat doar o parte?

    “Cei ce sunteţi păziţi cu puterea lui Dumnezeu, prin credinţă, spre mântuire, gata să se dea pe faţă în vremea de apoi.” 1 Petru 1:5 (bibliaortodoxa.ro)
    Aici Petru face referire la vremea de apoi ca fiind ziua mantuirii, ziua in care Domnul nostru Isus Cristos se va intoarce.

    Prin urmare, daca prorociile si stiinta nu s-au terminat, de ce sa presupunem ca vorbirea in limbi s-a incheiat?

  17. Nu de asta este vorba ci despre faptul ca acest dar al Duhului Sfant ( ca de altfel , TOATE darurile Duhului Sfant ) nu sunt accesibile oricui ci doar celor cu viata / vietuire sfanta. Altfel , usa n-ar mai fi stramta ci larg deschisa:-))) . Daca accesul la aceste daruri inalte ar fi atat de facil cum sustineti voi , penticostalii (dar nu numai …) , ca se intampla , inseamna ca mantuirea e o joaca. Transformati intruparea, nasterea, botezul, propovaduirea, patimile , moartea pe Cruce si Invierea Domnului Hristos , intr-o bagatela .
    Uitati complet ca a zis : “…ingusta este calea care duce la viata si putini sunt cei ce o afla”.

  18. @Dan

    Ceea ce oferi aici este o interpretare decontextualizata. O astfel de interpretare este superficiala. De aceea avem incredere intr-o interpretare care include si textul original, cu toate sensurile sale, plasata in contextul hermeneutic al epistolei, precum si in modul in care comunitatea a receptat si practicat mesajul. Astfel, asa cum se poate intelege usor, Sf. Ap. Pavel se adresa comunitatii corintenilor. Lor le spune ca nu e nevoie sa caute cu tot dinadisnul sa caute acest dar, ca nu le e de folos si ca cine il are si vorbeste in limbi in cadrul comunitatii nu e de inteles de nimeni altcineva. Nu e vorba despre ceva ce se practica in masa, in grup, nu era ceva standard si nu era recomandat.

  19. @Dan
    Apostolul Pavel nu se refera absolut deloc la darul vorbirii in limbi, ci la predicatori crestini care sunt de alte nationalitati, cand spune “cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege”. Remarcile lui sunt referitoare la faptul ca multi predicatori nu cunosteau limba celor carora le vorbeau si deci vorbele lor erau neroditoare.

    13. De aceea, cel ce grăieşte într-o limbă străină să se roage ca să şi tălmăcească.
    14. Căci, dacă mă rog într-o limbă străină, duhul meu se roagă, dar mintea mea este neroditoare.

    Aceste indemnuri ale lui Pavel au fost ignorate cu “desavarsire” de catolici, timp de mii de ani, care tineau slujbe in latina in fata unei adunari din care foarte putini intelegeau cele spuse.

  20. @admin

    “Ceea ce oferi aici este o interpretare decontextualizata. O astfel de interpretare este superficiala.”

    Ceea ce am oferit mai sus nu este o interpretare, au fost cuvinte scoase din Biblia ortodoxa care sa demonstreze ca darul vorbirii in limbi nu se refera doar la comunicarea dintre oameni, ci si la cea dintre om si Dumnezeu.

    “corintenilor le spune ca nu e nevoie sa caute cu tot dinadisnul sa caute acest dar, ca nu le e de folos”

    Da, intr-adevar Pavel atrage atentia asupra folosirii acestui dar al Duhului Sfant in biserica. Dar de ce? De ce dedica Apostolul Pavel 3 capitole pentru a-i indemna sa limiteze folosinta acestui dar in biserica?

    “27. Dacă grăieşte cineva într-o limbă străină, să fie câte doi, sau cel mult trei şi pe rând să grăiască şi unul să tălmăcească.
    28. Iar dacă nu e tălmăcitor, să tacă în biserică şi să-şi grăiască numai lui şi lui Dumnezeu.
    29. Iar proorocii să vorbească doi sau trei, iar ceilalţi să judece. ” 1 Corinteni 14:27-29 (bibliaortodoxa.ro)

    Din acest citat se observa faptul ca Pavel incerca sa ingradeasca folosirea acestui dar (la maxim 2-3) pentru ca erau mai multi cei care il foloseau, nu pentru ca era nefolositor. Dimpotriva, Pavel afirma ca:
    ” 18. Mulţumesc Dumnezeului meu, că vorbesc în limbi mai mult decât voi toţi;” 1 Corinteni 14:18 (bibliaortodoxa.ro)

    “Nu e vorba despre ceva ce se practica in masa, in grup, nu era ceva standard si nu era recomandat. ”

    Nu stiu ce intelegeti dumneavoastra prin “practica in masa”, dar daca Pavel a dedicat 3 capitole dintr-o scrisoare ca sa incerce sa limiteze folosirea acestui dar in biserica, inseamna ca era prea des folosit darul acesta. El insusi zice ca e un dar bun al Duhului Sfant, afirma ca-l foloseste mai mult decat oricine si ii indeamna pe fratii din Corint sa nu-l mai foloseasca atat de des in biserica (dar nu si in afara ei).

    @fane

    In epistola lui Pavel catre corinteni, Pavel se adreseaza astfel:

    “Bisericii lui Dumnezeu care este în Corint, celor sfinţiţi în Iisus Hristos, celor numiţi sfinţi, împreună cu toţi cei ce cheamă numele Domnului nostru Iisus Hristos în tot locul, şi al lor şi al nostru” 1 Corinteni 1:2 (bibliaortodoxa.ro)

    Deci nu se adreseaza doar sfintilor cand vorbeste despre toate acese daruri ale Duhului Sfant. Se adreseaza intregii biserici.

    “9. Nu ştiţi, oare, că nedrepţii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu? Nu vă amăgiţi: Nici desfrânaţii, nici închinătorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomiţii,
    10. Nici furii, nici lacomii, nici beţivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moşteni împărăţia lui Dumnezeu.
    11. Şi aşa eraţi unii dintre voi. Dar v-aţi spălat, dar v-aţi sfinţit, dar v-aţi îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos şi în Duhul Dumnezeului nostru. ” 1 Corinteni 6:9-11 (bibliaortodoxa.ro)

    Aici este si mai evident faptul ca nu se adreseaza sfintilor, ci intregii biserici. Si totusi afirma despre ei ca s-au sfintit in numele Domnului Iisus Hristos.

    “14. Căutaţi pacea cu toţi şi sfinţenia, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul,” Evrei 12:14 (bibliaortodoxa.ro)

    Din acest verset se observa ca sfintenia este o necesitate pentru a-L vedea pe Dumnezeu.

    Chiar nu uitam ca s-a zis ca e ingusta calea. Nu uitam nici ca pentru cei bogati e si mai ingusta. (si atata timp cat avem cu ce ne imbraca si avem mancare in fiecare zi, da, suntem bogati). Dar fara sfintire, nu ajungem sa-L vedem pe Domnul.

    Nu stiu ce intelegeti dumneavoastra prin moartea lui Isus. Vorbiti cu admiratie despre sfinti (si pe buna dreptate), dar uitati ca si dumneavoastra sunteti chemat sa fiti sfant. Isus a murit ca si dumneavoastra sa fiti sfant.(Prin aceasta nu afirm ca nu sunteti sfant, nu va cunosc asa ca nu am dreptul, nici intentia sa judec).

    Daca am jignit pe cineva cu cele ce am spus, imi cer scuze, nimic din ce am spus nu am spus cu intentia de a jigni. Toata discutia, sper eu, este spre zidire si nu spre lucruri necrestine.

    Domnul sa ne lumineze pe toti si sa ne calauzeasca pasii spre mantuire.

  21. @Dan

    Ceea ce am oferit mai sus nu este o interpretare, au fost cuvinte scoase din Biblia ortodoxa care sa demonstreze ca darul vorbirii in limbi nu se refera doar la comunicarea dintre oameni, ci si la cea dintre om si Dumnezeu.

    E ca si cum spuneti ca trageti aer in piept fara a respira. 🙂

    Nu exista preluare tale quale – exista doar interpretari ale unui mesaj/text. Aceste interpretari pot fi fidele intentiei si mesajului, sau pot denatura printr-o intelegere distorsionata.

    Din contextul intregii prime Epistole care Corinteni, reiese clar ca Apostolul Pavel nu doar limita, ci arata si de ce darul vorbirii in limbi era nefolositor. El subliniaza importanta limbii pentru intelegere – ceea ce exclude vorbirea complet fara noima, ci arata ca a vorbi o limba straina, uneori inclusiv pentru cel care are darul, e nefolositor intelegerii. Avem nevoie sa ne rugam si sa ne vorbim in limba noastra, ca sa intelegem si cu mintea tainele credintei.

    In alta ordine de idei, termenul de sfinti era folosit, pe vremea apostolilor, ca un sinonim pentru cel de crestini. Sfintii erau membrii bisericii – caci nici nu se gandea, cineva, pe atunci, ca poate fi membru in biserica cineva care nu traieste o viata sfanta.

  22. @dan ,
    Nimeni nu contesta faptul ca adresarea este una generala , valabila pentru toata biserica .
    La fel , total de acord , toti suntem chemati la indumnezeire , toti suntem asteptati la Cina , nimeni nu este a priori refuzat/judecat/condamnat , asta este evident pentru toata lumea .
    Vad ca subliniezi faptul ca sfintenia este o necesitate pentru a-l vedea pe Dumnezeu . Eu as spune ca si cei care vor fi condamnati la iad , il vor vedea pe Dumnezeu , numai ca din postura de judecator nemitarnic ))) . Este insa obligatoriu sa te sfintesti daca vrei sa te mantuiesti si sa vietuiesti dimpreuna cu Cel Atotputernic.
    Din pacate , mi se pare ca vorbesti despre sfintire/sfintenie , fara sa-i constientizezi greutatea ei . Nu ca eu as sti-o , nu sunt cu nimic mai (sfant) fara de pacate decat tine , ba dimpotriva , ci pentru ca , deduc din cele scrise de tine , ca aceasta „sfintire”/”sfintenie” arfi accesibila pe o scara foarte larga . Cu alte cuvinte , mi se pare ca lucram cu unitati de masura complet si extrem diferite . In timp ce pentru tine , sfintirea este ceva , asa , ca dupa coltul strazii , pe o taraba , doar intinzi mana , eventual din mers si iei , eu vad asta ca o rasplata dupa o truda indelungata de curatire a sufletului , de post deosebit , fizic si spiritual , ravna continua in rugaciune , continua si completa despatimire si multe altele , toate reusite de oameni cu adevarat virtuosi si nu de unii care traiesc in puf si imbracati la 4 ace , cu o vietuire anosta spiritual.
    Multi chemati , putini alesi …!!!!!

  23. @admin,
    Nu cred ca era necesara precizarea privind sfintii. Penticostalii folosesc si acum aceeasi termeni cand vorbesc despre ei , adica sunt si ei sfinti. De aici si modul si masura lucrurilor…

  24. @Dan
    Predicatorii crestinii vorbeau unor audiente de alte nationalitati si aveau nevoie de traducatori, care nu erau usor de gasit. Ce este asa de greu de inteles? Pana si un chinez poate intelege asta!

    https://www.youtube.com/watch?v=BmK65_kEjKA

  25. @nimeni

    Din versetul citat de dumneavoastra “14. Căci, dacă mă rog într-o limbă străină, duhul meu se roagă, dar mintea mea este neroditoare.” Sa inteleg ca nici predicatorii nu intelegeau limba pe care o vorbeau? Sau cum altfel mintea lor era neroditoare?

    @admin

    Eu as spune ca e ca si cum m-as increde in Biblie mai mult decat in oameni. 🙂

    Nu stiu ce intelegeti dumneavoastra prin preluare tale quale. Dex-ul imi spune ca e o preluare neschimbata, ca atare.
    Acelasi dex imi spune ca a cita inseamna “a reproduce intocmai ceea ce a spus sau scris cineva”.
    Atunci, va referiti la traducerea din greaca in romana? Ca s-au pierdut anumite intelesuri ale textului? Sau la faptul ca Biblia trebuie inteleasa in context?

    Da, Biblia trebuie inteleasa in context si studiata cu-amanuntul, dar de aici pana a pune pe seama “denaturarii printr-o intelegere distorsionata a mesajului” afirmatii care contrazic Biblia, e cale lunga.
    Toti suntem oameni, toti gresim. Biblia insa e Cuvantul Domnului, care nu greseste.
    Inteleg conceptul ca daca iei ceva perfect (Biblia) si il filtrezi prin intelegerea noastra imperfecta, il distorsionezi, si sunt de acord. Dar de acolo pana la a afirma ceva logic opus cu ce este scris in Biblie si a-l propovadui deasupra Bibliei este o cale lunga.

    Argumentul dumneavoastra: “De aceea avem incredere intr-o interpretare care include si textul original, cu toate sensurile sale, plasata in contextul hermeneutic al epistolei, precum si in modul in care comunitatea a receptat si practicat mesajul.”

    Vorbiti de o singura interpretare, dar din persoanele care mi-au raspuns la commenturi majoritatea au pareri diferite. Si daca aceeasi interpretare spune despre un dar al Duhului Sfant ca e nefolositor, ca a disparut si ca nu mai avem nevoie de el, atunci…Domnul sa ne ajute

    Cu referire la Pavel (din nou):
    Apostolul Pavel spune ca e nefolositor darul IN BISERICA. Am subliniat lucrul acesta de fiecare data in commentul meu. Spune clar ” Iar dacă nu e tălmăcitor, să tacă în biserică şi să-şi grăiască numai lui şi lui Dumnezeu.”. Deci in biserica sa taca, in rest, sa-l foloseasca. NU e nefolositor. Nu are cum sa fie nefolositor. Este scris clar: “Pentru că cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege, fiindcă el, în duh, grăieşte taine”. Nu numai ca este un dialog dintre duh si Dumnezeu, dar se spun si taine. In plus, este si un semn pentru necredinciosi. Lucru de care, da, nu era nevoie in biserica, dar era nevoie in afara bisericii.

    “20. Fraţilor, nu fiţi copii la minte. Fiţi copii când e vorba de răutate. La minte însă, fiţi desăvârşiţi.” 1 Corinteni 14:20 (bibliaortodoxa.ro)

    Domnul sa ne lumineze si sa lucreze in noi toti.

  26. @Dan

    Eu as spune ca e ca si cum m-as increde in Biblie mai mult decat in oameni.

    Gresesti fundamental. Te intreb asa: la ce editie anume a Bibliei te referi? Dar, asta e doar o gluma. Acum, vorbind serios, canonul scripturistic a fost alcatuit de oameni. Sub insuflarea Duhului Sfant, dar de oameni. Sfintii parinti ai Bisericii au stabilit care anume texte sunt canonice, care anume epistole au apartinut realmente Sf. Ap. Pavel si, astfel, sunt ale Bisericii. Nu a picat din cer un volum gata publicat pe care scria “Biblia”. Ci comunitati liturgice unite de acelasi crez au alcatuit canonul scripturistic, iar, concomitent, au furnizat literatura patristica si regulile/randuielile canonice.

    Referitor la celelalte afirmatii, nu sunt sigur ca avem aceeasi definitie a Bisericii si a prioritatilor. Chiar nu pot sa pricep cu ce fel de standarde lucra Sf. Ap. Pavel in interpretarea ta. Dublu standard? Ce era bun pentru Biserica era nefolositor pentru restul si invers?

  27. Dan
    Cuvinte de zidire . Zidim , dar diferit . Suntem cu toți fii Lui , chiar diferit ..
    Darul vorbiri cu Dumnezeu de care pomeniți dv .!! E mareee , mareee . Cunoști pe cineva care a vorbit cu Dumnezeu ? Un om ca Ilie , Moise ? Evrei au avut daruri pana la Hristos , de acolo li s au luat darurile . Si au fost date poporului care aduce roadă intru El , intru legea noua , ba si El s a dăruit , vai mie .. liturghia cea mare . Cunosc pe cineva care mi a zis acum vreo 12 ani ca in potirul preotului , când sa se împărtășească , in loc de pâine si vin , a văzut firicele de sânge amestecate cu carne . Deoarece mi a zis ca a fost spovedania lui ca focul , singura data când s a spovedit fără viclenie , curat ca lacrima . Asta după ce a citit viața cuviosului Arsenie Boca , contemporan cu noi . M-am cutremurat. Multe asemenea fapte si întâmplări minunate sunt . Dacă ai citi viețile si mărturiile unor oameni , simpli , învățați , Sfinții , ai vedea tezaurul Bisericii . Acestea sunt fapte , istoria Bisericii . Zidire cu care s a zidit Biserica , pe temelia străveche , dar noua, – Hristos .
    Cu pace prietene , sa ne zidim .
    Cu iertare dacă v am jignit .

  28. @Dan
    Iarta-ma ca intervin poate intr-un mod brutal in aceasta discutie. Fara a face nici o referire la interpretarea textului din Sfantul Apostol Pavel despre vorbirea in limbi, iti marturisesc ca, de cate ori am ascultat inregistrari cu persoane din culte neo-protestante care practica aceasta “vorbire” (nu doar Penticostali), m-a trecut un frison rece ca o avertizare foarte clara pt mine ca ceva este in neregula cu aceasta practica; ca e ceva demonic. In urechile mele a sunat serpeste. Inca odata, te rog sa ma ierti. Nu o zic in spirit de contrazicere si nici cu superioritate, ci pentru ca e dureros sa vezi atata inselare la oameni care cred despre ei ca sunt in Duh si care, probabil, multi, sunt de buna credinta…daca nu ai facut-o deja, iti recomand sa citesti pe acest subiect cartea Parintelui Serafim Rose “Ortodoxia si Religia Viitorului”. Acolo este un capitol f interesant referitor la miscarea harismatica in cultele neo-protestante, ca semn al vremurilor de pe urma. Domnul sa ne lumineze pe toti!

  29. @Dan
    Disputa asupra darului glosolaliei este destul de complicată.
    În primul rând, pentru un om duhovnicesc, ea nu este o provocare. Pentru că el va căuta folosul, nu sclipiciul. Iar folos numesc roada, după cum zice Hristos: „Din roadele lor îi veți cunoaște” (Mt. 7:16). Iar roada este a face voia lui Dumnezeu sau, după Ap. Pavel, „dragostea, bucuria, pacea…” (Gal. 5:22). Vorbirea în limbi nu este roada a Duhului, ci un semn. Problema este ca acest semn să nu fie fals, adică să nu aibă roadă în sine, consistență. Adică să nu fie de inspirație străină de Dumnezeu. Și, bineînțeles, orice semn este de prisos câtă vreme ai roada. De aceea orice om înțelept va urmări să facă roade vrednice, nu semne. Căci e posibil să audă de la Hristos: Du-te de la Mine, niciodată nu am cunoscut pe cei ce face minuni, dar lucrează fărădelegea!
    Deci toată osteneala este pentru a împlini poruncile, a fi plăcut lui Dumnezeu, nu a face semne. Râvna după minuni poate veni din mândrie. Și, mai mult, vorbirea în limbi poate veni de la cel rău, de la diavol. Deci nu avem nici cel mai mic folos să căutăm harisma de a vorbi în limbi.
    Semnul după care recunoaștem harul Duhului nu este vorbirea în limbi sau alte minuni, ci dragostea, curăția, înfrânarea, bunătatea, evlavia… Exact ce spune și Apostolul Pavel: Căutați dragostea! De aș grăi în limbile oamenilor, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.

    Concret, în articol sunt înfierate practicile penticostale pentru că nu sunt manifestări ale dragostei, ale rânduielii, ale blândeții, ci cu totul străine de Duhul Sfânt, care este Mângâietor și Mântuitor și sfințitor. Sfințenia nu vine prin glosolalie, ci eventual vorbirea în limbi vine după sfințenie. De aceea vorbirea în limbi a penticostalilor și rugăciunile și celelalte manifestări ale lor nu sunt credibile, ci provoacă mai mult oroare. Spiritualitatea lor este total diferită de cea ortodoxă și, evident, de Scriptură. E o rătăcire.
    Eu cred că pe asta ar trebui canalizată discuția, nu pe detalii fără sfârșit. Fără a mai spune că sunt greu de înțeles cuvintele Apostolului tocmai din cauză că noi nu mai trăim realitățile la care face el referire. E posibil să fie ironic. Spre exemplu, spune undeva Ce vor face cei ce se botează pentru morți? (1Cor. 15:29). Dacă am lua informația ca atare, ar rezulta că ne putem boteza pentru morți. Pe când el ironiza practica respectivă și se folosea de ea pentru a arăta câtă însemnătate are învierea, încât unii vor să facă botezul în locul celor morți.
    Așa și cuvintele despre vorbirea în limbi, cu un capitol mai înainte, sunt greu de înțeles. Ce poate însemna că duhul se roagă, dar mintea este neroditoare? Nu putem ști precis, deși penticostalii pretind că știu. Dar roadele lor nu sunt convingătoare, ci dau fiori de spaimă.
    Cert este că istoria bisericească adeverește că darul glosolaliei a încetat în perioada post-apostolică. Iar mișcarea harismatică de astăzi are semne îngrijorătoare ale prezenței unui duh străin de Dumnezeul păcii, al dragostei și curăției.

  30. @nimeni are dreptate, e clar si simplu.

    @Dan: e straveziu, dar daca nu vrei sa vezi, cauti dedesupturi care nu exista: nu predicatorii se rugau in limbi straine ci cei carora li se predica Evanghelia erau – sa zicem – fortati de imprejurari sa se roage in limba in care li se predica, anume o limba straina lor (dupa cum e mantra aia catolica cu Sfanta Fecioara, roaga-te pentru noi, care pana mai ieri se spunea doar in latina. Cine mai intelegea ce e aia ora pro nobis?).

    Citeste doar doua versete mai jos:
    16. Fiindcă dacă vei binecuvânta cu duhul, cum va răspunde omul simplu “Amin” la mulţumirea ta, de vreme ce el nu ştie ce zici?

    sau ceva mai sus:
    9.Aşa şi voi: Dacă prin limbă nu veţi da cuvânt lesne de înţeles, cum se va cunoaşte ce aţi grăit? Veţi fi nişte oameni care vorbesc în vânt.
    (au fost prezente si in commentul lui Ioan C.)

    Deci vorbitul in limbi este vorbitul in orice limba mai putin cea in care cel chemat sa apostoleasca se putea face inteles de catre auditoriu. De asta si insistenta Sfantului Apostol Pavel pentru talmacire. Iata deci ca darul vorbitului in limbi asa cum s-a intamplat la Cincizecime (adica nemijlocit pe intelesul celui care asculta) era deja pierdut cand Sfantul Apostol Pavel scria Corintenilor si era nevoie de talmacitor.

    Stiinta, dupa cum vezi, dispare si ea. Daca e vorba de stiinta asa cum e inteleasa ea indeobste astazi, e din ce in ce mai mult in telefon si mai putin in capul oamenilor. Daca te referi la cunoastere, atunci cu cat e mai putina stiinta in mintea oamenilor, cu atat mai multa inselaciune este, deci si cunoastere mai putina. Uite ca pana si cuvintele clare ale Scripturii sunt citite stramb de din ce in ce mai multi (ca sa nu mai zic de refuzul de a le citi pur si simplu), deci unde vezi tu ca nu scade cunoasterea, ba scade, cu fiecare crestin ortodox mai putin, atat ca numar cat si ca viata. Atat de mult a scazut ca daca ma uit la lume in general cat e de razna imi pare ca nu mai e mult si dispare de tot.

    Iar proorocirile zice ca se vor desfiinta, nu ca vor disparea, nici ca vor disparea cei care proorocesc. Ca sa se desfiinteze, ele mai intai vor fiinta, deci mai intai vor fi facute, dar cu timpul vor fi depasite sau neimplinite, adica vor trece. Iar a prooroci nu inseamna doar a profeti despre viitor, ci si a zidi pe ceilalti prin cuvant si invatatura. Si daca cunoastere nu mai e, atunci si invataturile sunt slabe – daca nu gresite, deci le putem desfiinta chiar noi.

    Dar astea sunt vorbe de claca, despicarea firului in patru, iertate sa imi fie. Spune insusi Sfantul Apostol Pavel cum trebuie intelese desfiintarea, incetarea si sfarsitul si cand se vor intampla acestea:
    8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii – se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta; ştiinţa se va sfârşi;
    9. Pentru că în parte cunoaştem şi în parte proorocim.
    10. Dar când va veni ceea ce e desăvârşit, atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa.

    Asadar: cand va veni ceea ce e desavarsit. Probabil ca mai e ceva pana atunci. Nu stim cat.

  31. @Titus L

    ” e straveziu, dar daca nu vrei sa vezi, cauti dedesupturi care nu exista”
    Luati 2 versete din Biblie si imi spuneti ca restul nu conteaza? Si daca va arat restul versetelor ziceti ca eu caut dedesubturi?

    Sincer ma mir ca nu v-a raspuns vreun alt frate de credinta al dumneavoastra pentru ca raspunsul dumneavoastra, impreuna cu intelegerea textului e total gresita. Credeam ca avem o discutie de zidire, nu o discutie de tipul toti contra unu, ca nu-i de-al nostru.

    In primul rand, daca cititi 1 Corinteni 12:1-11 veti vedea ca Apostolul Pavel se refera la daruri duhovnicesti ale Duhului Sfant (nu la educatia primita de predicatori sau de frati sau de mai stiu eu cine). Daruri ale Duhului Sfant, supranaturale, neomenesti. Nu stiu cat mai clara poate fi Sfanta Evanghelie.

    “1. Iar cât priveşte darurile duhovniceşti nu vreau, fraţilor, să fiţi în necunoştinţă.
    2. Ştiţi că, pe când eraţi păgâni, vă duceaţi la idolii cei muţi, ca şi cum eraţi mânaţi.
    3. De aceea, vă fac cunoscut că precum nimeni, grăind în Duhul lui Dumnezeu, nu zice: Anatema fie Iisus! – tot aşa nimeni nu poate să zică: Domn este Iisus, – decât în Duhul Sfânt.
    4. Darurile sunt felurite, dar acelaşi Duh.
    5. Şi felurite slujiri sunt, dar acelaşi Domn.
    6. Şi lucrările sunt felurite, dar este acelaşi Dumnezeu, care lucrează toate în toţi.
    7. Şi fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos.
    8. Că unuia i se dă prin Duhul Sfânt cuvânt de înţelepciune, iar altuia, după acelaşi Duh, cuvântul cunoştinţei.
    9. Şi unuia i se dă întru acelaşi Duh credinţă, iar altuia, darurile vindecărilor, întru acelaşi Duh;
    10. Unuia faceri de minuni, iar altuia proorocie; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi şi altuia tălmăcirea limbilor.
    11. Şi toate acestea le lucrează unul şi acelaşi Duh, împărţind fiecăruia deosebi, după cum voieşte.”

    “10. Unuia faceri de minuni, iar altuia proorocie; unuia deosebirea duhurilor, iar altuia feluri de limbi şi altuia tălmăcirea limbilor. ”
    Este evident, straveziu, clar ca apa, nu stiu cum sa mai subliniez faptul ca e ceva supranatural, nu ceva invatat de oameni. Este ceva ce provine de la Duhul Sfant.

    “1. Căutaţi dragostea. Râvniţi însă cele duhovniceşti, dar mai ales ca să proorociţi.
    2. Pentru că cel ce vorbeşte într-o limbă străină nu vorbeşte oamenilor, ci lui Dumnezeu; şi nimeni nu-l înţelege, fiindcă el, în duh, grăieşte taine.
    3. Cel ce prooroceşte vorbeşte oamenilor, spre zidire, îndemn şi mângâiere.
    4. Cel ce grăieşte într-o limbă străină pe sine singur se zideşte, iar cel ce prooroceşte zideşte Biserica.
    5. Voiesc ca voi toţi să grăiţi în limbi; dar mai cu seamă să proorociţi. Cel ce prooroceşte e mai mare decât cel ce grăieşte în limbi, afară numai dacă tălmăceşte, ca Biserica să ia întărire.”
    1 Corinteni 14:1-5

    Este EVIDENT faptul ca Apostolul Pavel vorbeste despre daruri duhovnicesti. Nu inteleg de unde atata confuzie. De ce nu luam pur si simplu textul biblic si sa-l citim asa cum L-a lasat Dumnezeu pentru noi?
    “Voiesc ca voi toti sa graiti in limbi”. Cum? Din intelegerea dumneavoastra Apostolul Pavel le doreste tuturor sa vorbeasca in limbi diferite? Si se vede clar din acelasi verset distinctia dintre vorbit in limbi si talmacire.

    “Iar a prooroci nu inseamna doar a profeti despre viitor, ci si a zidi pe ceilalti prin cuvant si invatatura. Si daca cunoastere nu mai e, atunci si invataturile sunt slabe – daca nu gresite, deci le putem desfiinta chiar noi.”

    Eu as zice sa mergeti in Vechiul Testament sa vedeti ce inseamna a proroci. Din nou vorbiti de un dar al Duhului Sfant, supranatural, si il atribuiti oamenilor. Cunoasterea oamenilor poate fi gresita, dar ce vine de la Dumnezeu e adevarat in veci. Da, trebuie judecati prorocii, dar asta pentru ca pot fii proroci mincinosi, cum zice si in Apocalipsa 2:20:

    “20. Dar am împotriva ta faptul că laşi pe femeia Izabela, care se zice pe sine proorociţă, de învaţă şi amăgeşte pe robii Mei, ca să facă desfrânări şi să mănânce cele jertfite idolilor. ”

    Aici sunt si 2 argumente in plus pentru @admin: “Şi fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos”, “Voiesc ca voi toti sa graiti in limbi”.
    Nefolositor? Pavel incearca sa opreasca vorbitul in limbi? Incerc sa folosesc mai putine cuvinte ca sa nu ziceti ca interpretez eu. Cu referire la editia Bibliei, sa nu uitam ca Duhul Sfant a calauzit lucrarea aceasta, asa ca sa nu credem ca Dumnezeu ne-a dat o invatatura gresita. Varianta in greceste e pe internet, accesibila oricui vrea sa o verifice.

    In legatura cu dublul standard:
    “22. Aşa că vorbirea în limbi este semn nu pentru cei credincioşi ci pentru cei necredincioşi; iar proorocia nu pentru cei necredincioşi, ci pentru cei ce cred.”

    Pentru credinciosi faceti asta (spre zidire, din moment ce ei cred, doar invatatura le mai lipseste).
    Pentru necredinciosi faceti astalalta (ca sa-i aduceti la credinta).
    Din nou, la fel de clar si logic.

    @petru
    “Cunoști pe cineva care a vorbit cu Dumnezeu ?”
    Dumneavoastra cunoasteti pe cineva care se roaga? Stiti ca Domnul aude toate rugaciunile, si nu doar? Ne aude toate vorbele si ne stie toate gandurile si vom da socoteala pentru ele? Ziceti ca e un Har mare. Nu doar mare, e cel mai mare Har primit de noi. Se numeste Isus, care a murit pentru pacatele noastre, ca sa ne rascumpere din robia pacatului si sa ne apropie de Dumnezeu.
    Mi-a raspuns pana si mie, ateu, mort in pacat, necitind Biblia in 20 de ani. L-am cautat si L-am gasit. I-am cerut un semn si mi l-a dat. Mai am nevoie de cuvinte? Si daca am, nu de aceea mi-a lasat Biblia?

    Eu nu inteleg lucrul asta. Avem TOTUL oferit prin jertfa lui Isus. Si nu folosim aceste daruri? Duhul Sfant lasat dupa moartea Lui ca sa ne ghideze pe drumul sfintirii si noi ii desconsideram darurile?

    @fane
    “Din pacate , mi se pare ca vorbesti despre sfintire/sfintenie , fara sa-i constientizezi greutatea ei ”

    “8. Căci în har sunteţi mântuiţi, prin credinţă, şi aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu;
    9. Nu din fapte, ca să nu se laude nimeni. ” Efeseni 2:8, 9

    O rasplata in urma postului, rugaciunii, trairii sfinte si toate cele mentionate de dumneavoastra? Pai uitati ca Biblia ne invata ca nu prin fapte suntem mantuiti.

    Intr-adevar, credinta fara fapte este moarta (Iacov 2:26). Degeaba afirm cu gura ceva ce nu adeveresc prin traire. La fel cum se amintea inainte intr-un alt context..si dracii cred, si se infioara. Dar asta nu inseamna ca faptele ma mantuiesc.

    “37. El i-a răspuns: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.
    38. Aceasta este marea şi întâia poruncă.
    39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
    40. În aceste două porunci se cuprind toată Legea şi proorocii. ” Matei 22:37-40

    Credinta in Isus trebuie sa rodeasca dragoste, iar din dragostea aceasta sa vina cele amintite de dumneavoastra (rugaciune, post, ajutorarea saracilor, milostenia, iertarea, cititul Bibliei, raspandirea Adevarului etc).
    Dar nu suntem perfecti. Daca ar fi doar faptele, nimeni n-ar intra in Imparatia Cerurilor.

    “12. Nu (zic) că am şi dobândit îndreptarea, ori că sunt desăvârşit; dar o urmăresc ca doar o voi prinde, întrucât şi eu am fost prins de Hristos Iisus. ” Filipeni 3:12

    Chiar Apostolul Pavel spunea despre sine ca nu e desavarsit.

    “Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.”

    Asta e porunca. Si ea implica foarte multe.
    Fariseii la capitolul fapte stateau bine. Posteau, se rugau, mergeau la Biserica, dadeau zeciuiala. Unde li-i rasplata lor? Sfintenia?

    “toate reusite de oameni cu adevarat virtuosi si nu de unii care traiesc in puf si imbracati la 4 ace , cu o vietuire anosta spiritual.”

    Nu stiu pe ce baza faceti acuzele acestea. Nu stiu in ce masura ati vizitat vreo biserica neo-protestanta sau doar credeti tot ce cititi pe internet. Nu pot sa spun ca afirmatiile fetei care a dat declaratiile sunt false, pentru ca nu am fost acolo in biserica, nu o cunosc nici pe ea personal. Nu vreau sa-mi fac pacate judecand. Pot doar sa spun ca in Biserica in care m-a asezat Domnul, nu am pomenit asa ceva. Si chiar daca ar fi adevarate afirmatiile, nu cred ca putem generaliza un caz la o intreaga religie.

    @Elena

    “ca e ceva demonic. In urechile mele a sunat serpeste”

    Nu stiu ce ati ascultat, nu stiu unde ati ascultat. Domnul sa ne pazeasca de asa ceva. Daca sunt proroci falsi, sigur sunt si vorbitori in limbi falsi. Am vazut si eu pe Youtube lucruri neduhovnicesti. Biblia ne indeamna sa judecam dupa fapte. Este scris in Matei 7:18
    “18. Nu poate pom bun să facă roade rele, nici pom rău să facă roade bune.”

    @Ierom. Lavrentie

    “Concret, în articol sunt înfierate practicile penticostale pentru că nu sunt manifestări ale dragostei, ale rânduielii, ale blândeții, ci cu totul străine de Duhul Sfânt, care este Mângâietor și Mântuitor și sfințitor.”

    Nu, in articol sunt infierate spusele unei fete in rebeliune cu parintii despre o anumita biserica din Romania. Nu practici penticostale. Nu e ok sa generalizam un caz (poate fals, poate adevarat, nu stiu, deci nu judec, ca altfel imi fac pacate) la toate celelalte biserici. Si nu stiu cat de duhovniceste este sa judecati o biserica in care probabil niciodata nu ati intrat, doar din auzite.

    https://betelzorilor.ro/arhiva-transmisii-live.html

    Aici e arhiva transmisilor live a bisericii Betel din Cluj Napoca, biserica penticostala.
    Aproape toate Bisericile de genul transmit live programul duminical. Deci sunt usor de verificat, dupa fapte, nu dupa vorbe, barfe. Biblic, nu lumesc. Domnul sa ne lumineze pe toti.

    Referitor la cantari, Biblia ne invata:

    “1. Cântaţi Domnului cântare nouă, cântaţi Domnului tot pământul.
    2. Cântaţi Domnului, binecuvântaţi numele Lui, binevestiţi din zi în zi mântuirea Lui.
    3. Vestiţi între neamuri slava Lui, între toate popoarele minunile Lui” Psalmul 95:1-3

    Se spune in articol ca penticostalii au versuri nebiblice, fara noima.

    https://www.youtube.com/watch?v=i9fVDJ8XFbM

    Aici e un exemplu de cantare penticostala. Inca nu am auzit vreo cantare sau poezie fara temei biblic in Biserica mea. Am incercat sa caut cantari ortodoxe. Nu am reusit, am gasit doar ceva necantabil (https://www.youtube.com/watch?v=kSNq8WXXWZ0&t=53s)…m-am oprit cand am dat de “cantari inchinate Maicii Domnului”. Domnul sa ne pazeasca de asa ceva.
    Cred si sper ca nu e viziunea bisericii ortodoxe aceasta “inchinare” prin cantari fecioarei Maria.

    “24. De aceea Dumnezeu i-a dat necurăţiei, după poftele inimilor lor, ca să-şi pângărească trupurile lor între ei,
    25. Ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit făpturii, în locul Făcătorului, Care este binecuvântat în veci, amin! ” Romani 1:24-25

    Sper ca nu am jignit pe nimeni. Si cred ca tot ce am zis a fost bazat pe Biblie. Am cautat ca totul sa fie argumentat pe biblia ortodoxa. Si as vrea daca se poate sa-mi dati niste linkuri catre cantari ortodoxe cantabile si cu mesaj biblic. Domnul sa ne calauzeasca pasii.

  32. Dan
    Discutia intra pe un fagas necrestinesc. V am pus o intrebare simpla – cunoasteti pe cineva care a vorbit cu Dumnezeu – asa cum o facea Moise, Ilie si alti profetii .. de aceea v-am rugat sa cautati sa cititi vietile unor sfintii , oameni cu daruri daruite de bunul Dumnezeu. Sau unii care AU vorbit cu Dumnezeu . Da , o sa imi ziceti ca ar trebui sa vad si eu partea dv. Va zic ca sunt botezat ortodox din pruncie .. Aveam demult prin anii 1995-2000 un prieten de rele si bune penticostal. M a chemat la el la biserica. Cumnatul lui era tare in Biblie. Discutii .. Maica Domnului era o femeie ca oricare … Am fost prima data la o casa de rugaciune, o casa obisnuita unde se adunau pt rugaciune. Apoi la biserica unde cantau. Si inca o data la o alta biserica. Ba si copii pastorului s au oferit sa ma ajute invatandu-ma engleza. Am fost si la pastor acasa , luand cateva ore de engleza. In tot acest timp simteam o nevoie enorma de a predica , da a “zbura” sa raspandesc cuvantul despre Isus . Si in acest timp , sarmana mea maica cu lacrimi ma ruga , facea rugaciuni , sa nu imi intinez botezul meu ortodox botezandu ma la penticostali . Tatal meu , un om aspru cu munca , fiind miner , iesit la pensie in perioada aceea , ma ruga cu lacrimi. Rar l-am vazut plangand. El care nu m a rugat vreodata ceva. Ma implora mai bine spus . Prietene, nu te aprinde . Povestesc asa cum a fost , martor imi e Domnul . Cineva va invata ceva . Si a patra oara mergem acasa la cumnatul de mai sus. Ne punem la rugaciune . A fost ceva ce nu voi uita . Lacrimi mi-au dat. S-a indurat Maica Preamilostiva de mama mea, de tatal meu. Si am reinceput sa zic : Bucurate Ceea ce esti plina de har , Domnul este cu tine , binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este Rodul pantecelui tau . Ca ai nascut pe Hristos , Mantuitorul nostru. Si m-am ridicat. Le-am zis ca eu nu pot sa nu ma rog Maicii mele . Maicii mele care din pruncie ma ocroteste , pentru ragaciunile neamului meu. Stiu, nu ma intreba cum , stiu asa cum stiu ca respir aer. Ne-am despartit prieteneste. Fiecare in caile lui .
    Eu nu sunt un om cu Biblia la subsoara .Sunt un om simplu. Caderile m-au facut mai puternic . Dar tot ma tem . Cand ma uit la Maica Preacurata cu Pruncul , sunt fericit . Stiu ca Pruncul ma iarta, vrea sa se joace cu mine. Deoarece copii mei vor tot timpul sa se joace cu mine. Cand ma uit la Pruncul Mare stand pe tron , Dreptul judecator , ma infior. Pacatele ma apasa. Dar El ma cheama tainic la sluga Sa , sa le marturisesc. Nici nu stii cum ies de la spovedanie si impartasanie . Ca si cum as fi primit raiul aici pe pamant. Tine putin dupa mine , pacatele mele …
    Ti-am scris cate ceva. Folositor , nefolositor, ziditor, neziditor , dv hotarati. Eu nu caut polemica. Cate ceva din viata mea , sa fie cu folos. Precum v-am scris , nu is puternic in Biblie. Sunt alti pe aici ..
    Si da cunosc pe cei care se roaga . Una e maica mea . Dar prietene , toti ne rugam. Dar prietene, unii au depasit hotarele rugaciunii vazute. De aceea va recomand sa cititi si din cultura noastra.
    Semne nu cer, ca am avut destule , ma bucur pt dv ca nu mai sunteti ateu.
    Cu pace sa ne zidim .
    Cu iertare daca v-am jignit .

  33. Dan
    Cu putina rabdare si atentie, o mica atentie pt dv , din tezaurul sfintiilor :

    https://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/imnele-iubirii-dumnezeiesti/-80457.html

    Cu pace sa ne zidim ..

  34. @dan
    Ai, cumva, vreo înregistrare cu vb. în limbi?
    Sper că nu e așa ceva:
    https://youtu.be/XJmYQD1tUZA

    https://youtu.be/c3jzTRedjJ4
    După mine, vb in limbi înseamnă ca eu sa ma întâlnesc cu un Zulus si să încep sa-i predic in bantu.
    Sau mă întâlnesc cu un finlandej si sa-i predic in finlandeză. Deși nu cunosc cele 2 limbi.
    Și nici sa nu stăm la bârfă in finlandejă.
    Dar să bolborosesc?
    Eu am mai citit despre cazuri (să zicem recente – sec. XIX) de vb in limbi la Sfântul Munte Athos. Duhovnici georgieni sau greci ajungeau sa spovedească călugări de alte nații, vorbind pe limba celuilalt deși ersu complet străini de ea. Dar asta in cazuri extreme. Iar a doua zi nu mai țineau minte nimic…cum că ar fi spovedit în rusă, bulgară sau română.
    Acum, in timpurile noastre, vorbitul în limbi înseamnă să știi engleză. Vorbești, dacă vrei, despre Domnul cu aproape orice nație in limba engleză.
    La ce să-ți mai trebuiască darul de translator a Sf Duh când ți-a dat minte și timp să înveți și să manevrezi engleja?
    Asta ar fi a doua mustrare? Nush dacă te-am mustrat.

    E timpul să fug, cred.

  35. @Dan

    Frate draga, trebuie sa intelegi ca nu merge asa. Nu cred ca putem face pentru tine curs de catehizare personalizat, sa iti explicam abc-ul credintei ortodoxe privind raportul dintre fapta si har, prorocie, rugaciune, sfintenie, sa iti explicam noima cantarilor psaltice si practica lor, modul in care sunt folosite in biserica si de fiecare credincios in parte, sau sa clarificam la ce Biblie ne referim, la una bazata pe Septuaginta sau la una cine stie cat de modificata (discutia e mai ales valabila pentru VT). Lucrurile acestea sunt prea generale, prea usor le poti gasi daca realmente esti interesat sa afli sincer ce este cu ortodoxia si cu ce se deosebeste de penticostalism. Dar impresia mea e ca nu te intereseaza asta, ci doar folosesti un truc retoric prea vechi si prea straveziu: abaterea discutiei catre tot felul de subiecte introduse artificial doar pentru a ocoli acel punct in care deja s-a demonstrat ca nu ai suficiente argumente pentru a-ti sustine pozitia.

    Asadar, sa recapitulam:

    Sfantul Apostol Pavel face o pledoarie intreaga catre Corinteni pentru a-i persuada ca darul vorbirii in limbi nu este ceva de care ei, comunitate deja intemeiata, biserica, sa aiba nevoie pentru cresterea lor duhovniceasca. Ce nevoie e sa vorbesti unul cu altul intr-o limba straina sau sa vorbesti in limbi in biserica ta, unde se afla frati care vb aceeasi limba cu tine? Evident, niciuna. De aici reies doua lucruri:

    1. ca prin acest dar Sf. Ap. Pavel intelege o limba straina, adica e vorba de ceva lingvistic, o limba concreta vorbita de niste popoare concrete. Dupa cum o atesta episodul din Faptele Apostolilor, de Cincizecime, cand apostolii au propovaduit neamurilor prezente in Ierusalim, fiecaruia pe limba sa. Ei nestiind anterior respectivele limbi. S-a schimbat ceva din FA pana la Sf. Ap. Pavel? Vorbim de daruri diferite? Fireste ca nu.

    2. ca acest dar are o utilitate si o finalitate concreta: convertirea neamurilor. Iesirea din acest sens al darului il face nefolositor, caci da, exista daruri duhovnicesti nefolositoare nu pentru ca ele in sine ar fi asa, ci pentru ca noi, oamenii, putem abuza de ele, le putem folosi sau cere desi nu este cazul.

    3. ca e vorba de un aspect lingvistic e clar din modul in care explica Sf. Ap. Pavel necesitatea ca si mintea sa participe atunci cand se roaga. Apropo de acest aspect, Sf. Ap. Pavel tocmai ce ii precede pe lingvistii contemporani, care ne spun ca nu putem gandi in afara cuvintelor cunoscute, de unde o serie de consecinte f importante (sa ne gandim la Orwell si la maniera in care controlul limbajului inseamna controlul mintii). Or, asta evident arata ca nu e vorba de o vorbire in duh pe care chipurile ar intelege-o doar credinciosul si Dumnezeu, caci spune clar Apostolul ca folosirea unei limbi straine ca dar al Duhului Sfant (si nu ca stiinta omeneasca) inseamna ca mintea se exprima in cuvinte pe care nu le pricepe, nici atunci cand se roaga.

    Sa fim sinceri si sa ne oprim, cazand de acord ca nu suntem de acord, mai degraba decat sa ne invartim in jurul cozii si sa ne certam in cuvinte, nu?

  36. @dan ,
    In urma cu vreo 24-25 de ani , cand , din mila nemarginita a Domnului si din nepatrunsa Sa intelepciune , a inceput sa mi se topeasca gheata sufletului si sa-l caut pe Domnul , locuind atunci , intr-o zona foarete fragmentata d.p.d.v. confesional ,  am inceput sa am la locul de munca , diverse discutii cu persoane membri ai diferitelor culte neoprotestante ( baptisti , pentocostali , adventisiti , yehovisti , … ). Am intalnit cativa oameni de foarte buna calitate , cu traire adanca , cu cultura vasta si de la care am avut foarte multe lucruri de invatat . Le admiram unora cateva calitati care ar trebui sa fie de baza pentru orice crestin . Am cunoscut oameni care cultivasera rabdarea incat ii asemanam practicantilor avansati de arte martiale , atat de desavarsiti erau in manifestarile lor cotidiene .
     
    La un moment dat , un cuplu sot-sotie , membri ai cultului penticostal , el fost coleg de facultate , m-au invitat la o adunare . I-am intrebat ce anume implica si le-am precizat ca nu vreau sa se inteleaga ca as dori o apropiere mai mare si mi-au spus ca inteleg optiunea mea…
     
    Ar trebui sa precizez ca pana la 12-13 ani mai participasem la slujbe in Biserica Ortodoxa , mai ales in Saptamana Patimilor la Denii , ca orice copil , dar tot efectul se cam estompase , mintea de copil nu putea retine esenta , trecusera deja aproape 20 de ani de cand nu mai aveam nimic comun cu credinta ortodoxa …
     
    Totusi , am plecat la adunarea penticostalilor , ca si cum as sti ce anume astept de la aceasta , cautam ceva sa-mi linisteasca sufletul , ceva care sa-mi astampere o anumita sete , un loc unde sa aflu pace , sa ma pot ruga , sa aud cantari frumoase … La inceput am asistat la un spectacol : cineva vorbea , zice-se predica , dar fara substanta , fara atractie , ii …lipsea ceva ( oare ce anume ?? ). Apoi , alt spectacol , cineva se boteza , dar … iarasi lipsea ceva …
    La sfarsit , timp de poate o ora , pastorul anunta ca urmeaza programul de rugaciune . Huh , rasuflu usurat , in sfarsit , ma voi linisti ! Cand colo , ce sa vezi/auzi ,  ma trezesc, ca se declanseaza circul circurilor !!!!! Stateam uluit , privind la cei din jur si nestiind cum sa reactionez , pentru ca mi-era jena cumva de ridicolul comportamentului lor , mi-era jena sa nu se simta ofensati de surprinderea care , cu siguranta ar fi putu sa o citeasca pe chipul meu . Cateodata imi venea sa rad de unele manifestari , altele ma infricosau .
    Sa fim seriosi , n-aveam de-a face cu „vorbire in limbi” ci cu manifestari care mai de care mai aiuristice , tipete , urlete , zvarcoliri … Iertata sa-mi fie comparatia , am mai vazut , dupa aceea , la TV/internet , ceva asemenator , la cativa posedati in timpul slujbelor de exorcizare !!!!!!!!!
     
    Ei bine , aceasta a fost prima dar si ultima oara cand am avut de-a face atat de … intim , cu vreo confesiune neo si am tinut sa le comunic parerea mea vis-a-vis de circul dar si de sterilitatea intregii atmosfere,  celor ce ma invitasera si care afisau , la iesire , o atitudine de genul „asa-i ca-i misto ?”
     
    Asadar , @dan , vorbesc , cel putin in aceasta privinta , in cunostinta de cauza !
     
    Hm, stim toti ca sunteti dibaci in a despica firul in 16 , rupand din contextul „Solei Scriptura” , in privinta asta , stiu ca sunteti elevi desavarsiti . Asa e , mantuirea vine prin credinta si daca credinta nu rodeste fapte , moare … DAR care credinta , despre ce credinta vorbiti , cand , de fapt , ar trebui sa va opriti la
    „… voi va inchinati carora nu stiti” PUNCT. Cautam un echivalent in Pilda Semanatorului , pentru a fi cumva mai aproape de situatia voastra , dar n-am gasit . Nu va regasiti deloc pentru ca sunteti in afara ariei ei de cuprindere . V-ati rupt de trunchi , sunteti ramura care se arunca … Ati ajuns sa scuipati pe Sfintii cei din vechime , cei care au primit credinta prin viu grai de la Apostoli , cei care au vietuit , DIN CREDINTA , despatimiti de orice fire lumeasca .
    Negati Sfintenia Celei ce este mai cinstita decat heruvimii si mai fara de asemanare decat serafimii , carea , fara stricaciune , pe Dumnezeu-Cuvantul l-a nascut si-i spuneti in fel si chip ! […]
     
    Care sunt faptele pe care vreti sa ni le aratati , din credinta voastra ?
    Biserica ortodoxa , asa hulita cum e , asa atacata de toti vulturii , din toate partile , face misiune sociala solida , are orfelinate , are scoli , zideste suflete , face , ceas de ceas , milostenie .
    Voi ce faceti ? Pe cine din afara cultului vostru ati ajutat fara sa-l fi atras sa devina membru si sa se boteze la voi ?

    Multumesc Domnului, care, pentru rugaciunile neintrerupte ale sfintilor Sai si ale Maicii Sale , m-a adus inapoi in turma Sa . Nadajduiesc si ma rog si eu , de-tot-nevrednicul , la fiecare Sfanta Liturghie , ca toti sa se intoarca si la cunostinta Adevarului , sa vina. Chiar daca , precum mult ni s-a dat , mult ni se va si cere , dar macar aici , in ortodoxie , poti sa zici ca esti pe drumul cel bun , cu adevarat . Doamne , ajuta-ne !

  37. @fane
    Cei care care cultivasera rabdarea incat ii asemanai practicantilor avansati de arte martiale se regaseau printre cei care se manifestau ridicol in timpul “rugaciunilor”, cu tipete , urlete , zvarcoliri, sau era vorba de alte persoane?

  38. @admin

    “Dar impresia mea e ca nu te intereseaza asta, ci doar folosesti un truc retoric prea vechi si prea straveziu: abaterea discutiei catre tot felul de subiecte introduse artificial doar pentru a ocoli acel punct in care deja s-a demonstrat ca nu ai suficiente argumente pentru a-ti sustine pozitia. ”

    Folosesc un truc? Tot ce am folosit a fost Biblia. Am ajuns pe acest site pentru ca am vazut un videoclip de vreo 3 minute al parintelui Selian Tofana in care spune ca “are mult de lucru cu bisericile neo-protestante”. (https://www.youtube.com/watch?v=7nOputnOBoE) Si eram curios daca este vorba de o colaborare sau se refera la ciondaneli.
    Asa am ajuns aici, am citit articolul si m-am uitat la comentarii sa vad ce crede lumea.

    Si ce ocolesc eu? :)) Ca nu inteleg. Unde nu am argumente suficiente? Eu doar despre darurile Duhului Sfant am scris. Ce subiect am ocolit?

    “Nu cred ca putem face pentru tine curs de catehizare personalizat”

    Nu am cerut asta, tot ce am cerut era sa-mi argumentati biblic viziunile dumneavoastra referitoare la Cuvantul Domnului.

    “sau sa clarificam la ce Biblie ne referim, la una bazata pe Septuaginta sau la una cine stie cat de modificata”

    Din nou spun lucrul asta. Toate citatele postate de mine au fost din biblia ortodoxa.

    Din nou veniti cu o “recapitulare” care se contrazice cu ce ne invata Biblia. Dar, la cererea dumneavoastra, nu o sa mai argumentez nimic. Domnul sa ne calauzeasca pasii.

    @forrest

    Despre asta vorbeam si eu. Domnul sa ne pazeasca de asa ceva si sa aiba mila de acei copii.
    Aici aveti parerea unui predicator penticostal despre vorbitul in limbi: https://www.youtube.com/watch?v=E_P8xhzwHho
    Asta ca sa ne informam de practicile altor biserici.
    Orice dovada v-as aduce, daca nu credeti in veridicitatea darurilor Duhului Sfant, tot degeaba e. Intrebati-L pe Domnul in rugaciune cu staruinta, cum ne invata Biblia si El va va lumina.

    @petru
    “Discutia intra pe un fagas necrestinesc”
    Atata timp cat ramanem in limitele Bibliei, si ne respectam unii pe altii (ceea ce sper si cred ca am facut-o) cred ca ce facem este crestinesc.

    Multumesc pentru impartasia facuta. Mi-as spune-o si eu pe a mea, dar nu are rost, adminul probabil ar cataloga-o ca truc straveziu.

    Cu totii suntem oameni, cu totii vrem Imparatia Cerurilor. Dar una singura e calea, si dupa cum se amintea inainte, e ingusta rau. Nu spun ca penticostalii au calea, ca as minti. Nici vreo alta religie. Dar pot afirma cu tarie ca Isus e Calea, Adevarul si Viata. Si pe Isus Il gasiti in Biblie. Daca nu cititi Biblia, va puneti mantuirea in mana oamenilor.

    Nu pot sa nu va citez cateva versete din Biblie. Considerati-ma om rau, drac sau mai stiu io cum numiti penticostalii, asta e. Mie Isus imi zice sa imi iubesc aproapele…nu doar fratele de credinta. Si eu asa stiu sa va iubesc, aratandu-va Cuvantul Domnului. Am incredintarea ca nu e nimic gresit in asta.

    “17. Căci dreptatea lui Dumnezeu se descoperă în ea din credinţă spre credinţă, precum este scris: “Iar dreptul din credinţă va fi viu”.
    18. Căci mânia lui Dumnezeu se descoperă din cer peste toată fărădelegea şi peste toată nedreptatea oamenilor care ţin nedreptatea drept adevăr.
    19. Pentru că ceea ce se poate cunoaşte despre Dumnezeu este cunoscut de către ei; fiindcă Dumnezeu le-a arătat lor.
    20. Cele nevăzute ale Lui se văd de la facerea lumii, înţelegându-se din făpturi, adică veşnica Lui putere şi dumnezeire, aşa ca ei să fie fără cuvânt de apărare,
    21. Pentru că, cunoscând pe Dumnezeu, nu L-au slăvit ca pe Dumnezeu, nici nu I-au mulţumit, ci s-au rătăcit în gândurile lor şi inima lor cea nesocotită s-a întunecat.
    22. Zicând că sunt înţelepţi, au ajuns nebuni.
    23. Şi au schimbat slava lui Dumnezeu Celui nestricăcios cu asemănarea chipului omului celui stricăcios şi al păsărilor şi al celor cu patru picioare şi al târâtoarelor.
    24. De aceea Dumnezeu i-a dat necurăţiei, după poftele inimilor lor, ca să-şi pângărească trupurile lor între ei,
    25. Ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit făpturii, în locul Făcătorului, Care este binecuvântat în veci, amin! ” Romani 1:17-25

    Daca va sunt cu folos randurile, ma bucur, iar daca nu, atunci macar stiti cu 9 versete mai mult decat inainte. 🙂 Desi nu cred ca vreun cuvant din Biblie e nefolositor. Fie ca Domnul sa ne ghideze pasii si sa ne descopere calea tuturor.

  39. @Dan

    Pai sigur ca e truc, la fel cum ai raspuns si acum. 🙂

    Tot ce am folosit a fost Biblia.

    Este imposibil sa folosesti doar Biblia. E infantil, sper ca nu crezi cu adevarat ca asta faci. Pe langa Biblie, ai adaugat retorica proprie si o interpretare hazardata si in contardictie chiar cu Scriptura pe care iti place sa o invoci. Dar eu si alti frati de aici nu am facut altceva decat sa ne referim la ce a scris Sfantul Apostol Pavel si la alte locuri din Scriptura. Dar nu ti-a placut. 🙂 Eu nu am o problema cu asta, ca nu am incercat sa te conving de ceva. Dar, odata venit aici, sunt obligat de un adevar evident sa il redau ca atare, nu sa-l stramb dupa interpretari recente, lipsite de fundament.

    Ca admin, nu mai vedem niciun folos in continuarea acestor contradictii…

  40. Mulțumim Dan .
    Ne oprim aici.
    Cu pace sa ne vedem de ale noastre .

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare