PSIHOLOGIA PANDEMIEI. Profesorul MIRCEA MICLEA despre “NOUA RELIGIE A SIGURANȚEI” în contextul combaterii coronavirusului. “Să ne uităm și în alte părți, SĂ INTEGRĂM PERSPECTIVELE, informațiile. Prin GÂNDIRE CRITICĂ și integrare ne vom apropia mai mult de adevăr și, cum zice Cartea, ADEVĂRUL NE VA FACE LIBERI!”

26-04-2020 3 minute Sublinieri

EDUPEDU.RO:

Mircea Miclea: Boilere sau avioane?

Analiză semnată de Mircea Miclea, profesor la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la Universitatea Babeș-Bolyai, cercetător, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească, fost ministru al Educației. Analiza trimisă Edupedu.ro:

Asistăm la ascensiunea unei noi religii: cea a Siguranței. S-a instalat treptat, insidios, în ultimele decenii (a se vedea, spre exemplu, F. Furedy – Cultura fricii; U. BeckRisk Society), când lucrurile firești au început să fie considerate periculoase. Înainte vreme, o furtună de vară era o furtună de vară; acum are coduri de periculozitate: galben, portocaliu, roșu. La fel și pentru vânt, frig, căldură etc. Vedem riscuri peste tot în evenimentele firești ale vieții. Acum, cu pandemia, noua religie s-a răspândit și mai mult în mințile noastre, cu o viteză mai mare decât cea a coronavirusului. Are preoții ei – cei care zi de zi decupează din realitate doar pericolele și ne arată cât de mari sunt (dar, mai ales, vor fi!) ele. Are inchizitorii ei, cei care nu te mai pot arde pe rug, dar care te pot linșa pe rețelele de socializare dacă ai încălcat ritualurile de (auto)protecție, ba chiar și miliția proprie, cu carnet de amenzi!

O nevoie firească, de a ne simți în siguranță, s-a transformat într-o religie! Are tot mai mulți adepți: unii, pentru că își pot justifica prin ea propriile spaime, alții, pentru că prin ea își pot vărsa ura și frustrările, iar alții, pentru că pot obține câștiguri frauduloase, dar fabuloase, de pe urma ei. Cultul excesiv al siguranței poate fi însă dezastruos, atât pentru individ, cât și pentru societate. El inhibă realizarea altor nevoi, la fel de firești: de relații proximale cu semenii noștri, de a fi liberi, de a avea realizări personale. Cu cât ne apărăm mai mult, cu atât ne dezvoltăm mai lent. Ajungem să ne protejăm, cu costuri tot mai mari, un mod de viață tot mai lipsit de valoare.

De aceea, transformarea siguranței dintr-o nevoie într-un cult trebuie contracarată prin analiză critică. Fac aici începutul, gândind câteva aspecte.

  1. Reprezentarea, în mintea noastră, a pericolului, e altceva decât pericolul. Ca orice fenomen complex, pericolul, indiferent care, are mai multe aspecte, poate fi privit din mai multe perspective. Ne apropiem de reprezentarea corectă a pericolului prin integrarea perspectivelor asupra lui. Dacă ne uităm acum la ce ni se spune despre COVID-19, apare că suntem în preajma Apocalipsei. Ni se prezintă zilnic date absolute, care se cumulează cu cele din ziua precedentă. Toate graficele (despre persoanele infectate sau decedate) arată o creștere înfricoșătoare. Dar, dacă raportăm exact aceleași date la datele din alte țări sau dacă raportăm mortalitatea COVID-19 la milionul de locuitori și comparăm cu alte rate de mortalitate (de cancer, de accidente auto, de gripă sezonieră, de tulburări cardiace, de accidente cerebrovasculare), semnificația datelor se schimbă. Arată că ne confruntăm cu un pericol, dar care este mai mic decât altele cu care ne-am obișnuit și, în niciun caz, nu e anticamera Apocalipsei. Diferența este aceea dintre un adevăr care paralizează și un adevăr care zidește, cum s-ar spune în limbaj teologic. Așadar, să nu punem botu’, să nu consideram o perspectivă, un decupaj tendențios asupra pericolului ca fiind pericolul real. Să ne uităm și în alte părți, nu doar acolo unde ni se indica cu degetul de către „autorități” și, mai ales, să integrăm perspectivele, informațiile. Prin gândire critică și integrare ne vom apropia mai mult de adevăr și, cum zice Cartea, adevărul ne va face liberi!
  2. Relația dintre măsurile de siguranță și starea de siguranță este non-liniară. Adepții cultului siguranței vin cu o idee simplistă (care, tocmai de aceea, intră ușor în mintea oamenilor), care susține că, cu cât vom lua mai multe măsuri de siguranță, cu atât vom fi mai în siguranță. Fals! Relația este non-liniară. Doar până la un punct plusul de măsuri de siguranță duce la o stare de siguranță mai bună, după care costurile pe care le incumbă și excesul lor le fac disfuncționale. Este firesc să ne spălăm pe mâini, de pildă, pentru a ne proteja de virusuri sau de microbi. Dar, dacă facem acest lucru excesiv, ajungem la tulburare obsesiv-compulsivă, care ne ruinează viața, cariera și relațiile relevante! Așadar, orice măsură de siguranță suplimentară trebuie judecată riguros, în funcție de circumstanțe. Carl von Clausewitz, un general prusac, scria în celebra lui carte Despre războicine se apără mereu nu poate câștiga niciodată!
  3. Cultul siguranței încetinește învățarea și inovarea. Ca să învățăm, trebuie să experimentăm, să avem curajul să facem lucruri. Evident, adesea vom greși. Dar, cum ne spun științele cognitive, învățăm mult mai mult și mai repede dintr-o greșeală decât dintr-un succes. Greșelile sunt neplăcute dar utile, pentru că ele stau la baza învățării și a inovației. Dacă, dimpotrivă, vrem să fim cât mai în siguranță, vom experimenta tot mai puțin, deci, vom învăța tot mai puțin și vom inova și mai puțin. Dacă stăm de pildă, cu copiii închiși în casă, fără să începem, treptat, să reluăm școala, nu vom învăța cum să facem educație în noile condiții. Noroc cu alții care, la rate mult mai mari de mortalitate, au înțeles că trebuie să riște, să experimenteze ca să învețe! Măcar să învățăm de la ei, dacă nu suntem capabili pe cont propriu. Ca indivizi și ca țară, trebuie să alegem: vrem un plus de învățare și inovare sau un plus de siguranță, vrem să fim tot mai înapoiați, dar mai în siguranță, sau mai în față, riscând.
  4. Siguranța unei părți subminează siguranța întregului. Știm de la Maxwell că siguranța unui sistem fizic se bazează pe fluctuația (nesiguranța) părților. Știm din ecologie că un ecosistem este mai în siguranță cu prețul unei nesiguranțe mai mari în unele părți. Erbivorele se vor simți mai în nesiguranță dacă apar carnivorele, dar împreună asigură reziliența mediului ecologic ca întreg. Trebuie să ne gândim întâi la sistem, apoi la părți. Acum se face invers: partea e totul, întregul nu contează. Suntem obsedați de siguranță sanitară legată de COVID-19 și ignorăm orice altceva. Din cauză că numai urgențele se tratează, sute de bolnavi de inimă, cancer, diabet mor cu zile! Credeți că celelalte boli au luat o pauză și doar coronavirusul există? Câteva sute de mii de oameni vor rămâne fără loc de muncă, cu mai puțini bani, deci cu mai puține șanse de a-și cumpăra medicamentele necesare ca să-și trateze bolile. Dacă vine o criză economică, ce se va întâmpla cu țara, ca întreg, cât de în siguranță va fi? Religia siguranței ne face să nu mai vedem întregul, din cauza unei părți, să facem sistemul nesigur, de dragul siguranței unei părți. Gândire mioapă!

Mă opresc, deocamdată, aici. (…)/ integral pe edupedu.ro

Vedeti si:

APELURI IMPORTANTE ALE PREȘEDINTELUI ACADEMIEI ROMÂNE: “Reintrarea românilor în biserici ar spori și eficiența luptei contra acestei teribile molime”. IOAN-AUREL POP cere REDESCHIDEREA BISERICILOR ȘI CIMITIRELOR și atrage atenția asupra pericolului protejării excesive, prin “IZOLAREA DISCRIMINATORIE A BĂTRÂNILOR”: “Izolarea îndelungată ucide ființa umană la orice vârstă. Nu împingeți „bunăvoința” aceasta față de bătrâni și după 15 mai, pentru că ar fi dureros și grav!”

Filosoful italian Giorgio AGAMBEN despre CONTAGIUNE și NORMALIZAREA STĂRII DE URGENȚĂ

Războiul contra COVID-19 induce un CLIMAT al FRICII și DELAȚIUNII/ Cum e sărbătorit Paștele în Grecia: DRONE, ELICOPTERE, ZECI DE MII DE POLIȚIȘTI/ Andrei Caramitru își continuă JIHADUL anti-ortodox/ Pentru ministrul sănătății, SUNTEM TOȚI SUSPECȚI/ Tirania interdicțiilor absurde/ Falcă propune IDENTITATE DIGITALĂ UNICĂ

#RAȚIUNE-NU-ISTERIE. Administrația Trump renunță la MODELUL PREDICTIV susținut de BILL GATES în combaterea pandemiei/ Studiu israelian care pune la îndoială eficiența DISTANȚĂRII SOCIALE extreme/ De ce este umflată RATA MORTALITĂȚII?/ Cum DEMONTEAZĂ alți savanți GERMANI teoriile oficiale despre COVID?

OMS NU VREA “RELAXAREA RESTRICȚIILOR prea devreme”, ci „NOUA NORMALITATE” până la vaccin/ Profesor de la OXFORD despre situația din Marea Britanie: RESTRICȚIILE SUNT NE-NECESARE ȘI DĂUNĂTOARE/ Critica modelelor matematice pe care se bazează „lockdown”-ul/ “Cum sunteți manipulați” – IONUȚ APAHIDEANU: ce sunt „ASIMPTOMATICII” și cum numărăm infectații?/ „HIDRA INTERESELOR” ajunge până la vârf/ DEZBATEREA RAȚIONALĂ: prima victimă a coronavirusului…

Un expert al OMS vrea ÎNDEPĂRTAREA DIN FAMILII a celor infectați cu coronavirus și IZOLAREA lor SOCIALĂ. Jurnalistul TUCKER CARLSON critică măsurile NERAȚIONALE de ÎNCHIDERE a activităților profesionale din SUA (Video): “Este timpul să începeți să aveți grijă de întreaga populație. Și oamenii sănătoși suferă rău”

MARELE CONSPIRATOR si DISCIPLINAREA LA SCARA PLANETARA/ “Injecteaza FRICA si STAPANESTE!” sau drumul inapoi de la Huxley la ORWELL/ Apocalipsa LIVE, omul complet VIRTUALIZAT si auto-decapitarea lumii/ COVID-19: BOMBA care distruge civilizatia. VIRUSUL TOTALITARISMULUI si MIZA REALA A ”RAZBOIULUI LINGURITEI” “Zilele cand Cipul va deveni obligatoriu nu sunt departe. Mai aproape este insa vacccinarea obligatorie”

CORONAPOCALIPSA, denunțată de alți experți dizidenți/ Studiu important în THE LANCET despre estimările privind severitatea COVID-19/ Jurnalist italian: virusul, folosit pentru dobândirea PUTERII TOTALITARE?

DE CE AU MURIT ATÂT DE MULȚI pacienți cu CORONAVIRUS în ITALIA?/ OPINII CRITICE ale unor experți medicali față de MĂSURILE EXTREME împotriva COVID-19. „Toate aceste măsuri conduc la AUTODISTRUGERE și sinucidere colectivă”

De reflectat la un punct de vedere: UN FIASCO AL SECOLULUI? În lupta contra pandemiei blocăm întreaga lume, riscând o CRIZĂ DE PROPORȚII, fără a avea date fiabile. ANALIZA lui John P.A. Ioannidis, director în cadrul Universității STANFORD

DUPĂ CARANTINĂ. Țările supuse regimului ÎNCHIDERII TOTALE, amenințate de foamete, disperare și frică. Cei mai afectați – lucrătorii deja săraci/ La orizont, spectrul TULBURĂRILOR SOCIALE

RAȚIUNE, NU ISTERIE. Dr. Vasile Astărăstoae despre “CALARETII APOCALIPSEI” epidemiologice si DEZVRAJIREA NUMERELOR GENERATOARE DE PSIHOZA si de reactii distructive. CU MASCA SAU FARA MASCA? “Utilizarea corectă a măștii în public corelat cu o igienă strictă sunt mult mai eficiente decât carantina sau izolarea personală”


Categorii

1. DIVERSE, Coronavirus, Razboiul impotriva sanatatii, Studii psiho-sociologice

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

10 Commentarii la “PSIHOLOGIA PANDEMIEI. Profesorul MIRCEA MICLEA despre “NOUA RELIGIE A SIGURANȚEI” în contextul combaterii coronavirusului. “Să ne uităm și în alte părți, SĂ INTEGRĂM PERSPECTIVELE, informațiile. Prin GÂNDIRE CRITICĂ și integrare ne vom apropia mai mult de adevăr și, cum zice Cartea, ADEVĂRUL NE VA FACE LIBERI!”

  1. Foarte buna analiza psihologica! Am mers la sursa si am mai citit un articol al lui M. Miclea: “Scoala de maine”. Dupa el, “soluțiile viitoare vor fi de blended-learning, de integrare obligatorie a soluțiilor online cu învățarea față-în-față. Lumea în care trăim și mintea elevilor noștri (digitali nativi) reclamă acest lucru.” Aici nu mai sint deloc de acord. Poate pentru ca sint “un pedagog de scoala veche” si pentru ca vad in teren cum mediul online inapaciteaza mintile tinere.

  2. @Daciana,
    De acord cu ceea ce spuneti , dar panisteria cum bine o numea cineva pe aici , a servit drept teren pentru un intreg spectru de experimente care vor fi rapid preluate in viata de zi cu zi imediat dupa terminarea izolarii . Este , fara doar si poate , cazul unor cursuri scolare online prin care se vor reduce poate si nr. de cadre didactice, dar nu se vor mai consuma utilitati , este cazul a foarte multe job-uri care vor trece in categoria telemunca , scutind de la plata chiriilor , utilitatilor , este cazul comertului en-detaill clasic , care va ceda si mai mult loc celui on-line , plus multe altele , nu neaparat superioare calitativ fata de perioada anterioara dar , cu siguranta , mai eficiente economic , ori eficienta economica va fi singurul argument al perioadei urmatoare , din pacate…

    Doamne ajută !

  3. Pingback: OPINII #In-numele-Libertatii. CENZURA COVID, semnele intoarcerii in forta a POLITIEI GANDIRII, a TURNATORIEI GENERALIZATE si a jinduirii dupa "tatuci" salvatori. ASASINAREA DEZBATERII PUBLICE si linsajul vocilor alternative. GENERATIA "MARE
  4. Pingback: NOUA RELIGIE A CORONAVIRUSULUI. Campanie OUTDOOR în București și Iași cu „ICOANE” Covid-19, după modelul icoanelor cu Pantocrator. Cine a plătit pentru posterele răspândite prin toată țara?
  5. Pingback: 5 FAPTE ESENȚIALE ignorate de promotorii RESTRICȚIILOR. "The Hill": Opinia unui profesor de la Hoover Institution, Standford: "DATELE VORBESC - OPRIȚI PANICA și încetați izolarea totală!". Factori critici: ÎMPIEDICAREA IMUNIZĂ
  6. Pingback: EXPERT SUEDEZ, consilier al guvernului Suediei și al directorului general al OMS, pentru ”UnHeard”: Strategia privind izolarea totală NU se bazează pe DOVEZI ȘTIINȚIFICE (Video)/ Profesorul suedez polemizează cu „arogantul” NEIL FERGUSON, pr
  7. Pingback: Jurnalistul Tucker Carlson despre CENZURAREA opiniilor unor medici critici față de măsurile de izolare socială: „MASSMEDIA NU MAI PUNE SUB SEMNUL ÎNTREBĂRII PUTEREA, CI CONSPIRĂ CU EA”. Cum începe SUA să semene tot mai mult cu China (Video)
  8. Pingback: CULTUL SIGURANȚEI ȘI MEDICINA CA RELIGIE. Mircea Miclea despre efectele izolării sociale: „oamenii o să renunțe la libertate. Și asta e grav, extrem de grav!”/ GIORGIO AGAMBEN: „gândirea acelora care continuă să caute adevărul și să resp
  9. Pingback: CULTUL FRICII SI AL MORTII duce la RENUNTAREA LA LIBERTATE si la LEPADAREA DE HRISTOS. Semnul “botnitei” vs. semnul crestinilor – SFANTA LITURGHIE SI IMPARTASIREA. Parintele Cezar Axinte si profesorul Mihail Chircor despre “BATALIA
  10. Pingback: PROPAGANDA ”CULTULUI” COVID "IN LOCUL CEL SFANT"? Ucenicii lui Arafat, Rafila si Tataru si folosirea "amvonului" ca tribuna de promovare agresiva a OBEDIENTEI OARBE fata de masurile de "protectie" ale STATULUI. "Mul
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare