Patriarhul Daniel critica OCULTISMUL CONTEMPORAN, raspandirea ASTROLOGIEI, MISTICILOR si TEHNICILOR ORIENTALE si curentele “NOILOR PSIHOLOGII” SPIRITUALISTE centrate pe “realizarea sinelui”: “Magia şi vrăjitoria au ajuns să fie nu doar teme de discuţii academice, ci chiar să fie promovate în mass-media ca soluţii”

3-11-2015 3 minute Sublinieri

1_w747_h800_q100_w747_h800_q100

Mesajul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, adresat participanților la cea de-a XXVII-a Consfătuire Panortodoxă a Reprezentanților Bisericilor Ortodoxe şi ai Sfintelor Eparhii privind ereziile şi para-religiile, cu tema Fețe ale ocultismului contemporan, Corint, Grecia, 2-4 noiembrie 2015:

Adresăm salutul nostru fratern Înaltpreasfințitului Părinte Dionisie, Mitropolitul Corintului, gazda acestei întâlniri, şi binecuvântăm cu părintească dragoste pe toţi participanţii la cea de-a XXVII-a Consfătuire Panortodoxă, cu tema: Feţe ale ocultismului contemporan.

De asemenea, dorim să adresăm sincerele noastre felicitări organizatorilor acestei întruniri interortodoxe ce are ca scop prezentarea şi studierea problemelor pastorale create de prozelitismul unor curente oculte azi. Astfel de conferinţe interortodoxe sunt necesare în contextul lumii contemporane, deoarece într-o societate a contrastelor puternice, a dezbinărilor profunde, a relativismului individualist, valorile spiritualităţii creştine sunt tot mai contestate sau ignorate, fapt care cheamă Biserica la un nou mod de pastoraţie. Acţiunea misionar-pastorală a Bisericii trebuie să fie una vie, dinamică, relevantă pentru omul zilelor noastre, spre a putea contracara influenţele negative ale curentelor oculte contemporane, acestea fiind semne certe ale crizei spirituale a modernităţii, nu soluţii ale acesteia.

Orientarea ideologică a societăţii capitaliste secularizate încearcă să se impună tot mai mult în conştiinţa fiecărei persoane promovând o nouă concepţie individualist-materialistă despre lume şi viaţă, care pune sub semnul întrebării valorile tradiţionale creştine, refuzând orice formă de religie instituţionalizată în favoarea unei spiritualități individualiste, a eului autosuficient.

În acest imens vid de viaţă spirituală profundă al societății postmoderne, cauzat de secularism, oferta ocultistă şi cea a practicilor orientale devine deosebit de tentantă pentru omul contemporan. Acestuia i se propun orientări diverse pornind de la astrologie până la satanism, de la reactualizarea vechilor tehnici și metode de mantică chineză până la forme agresive noi de mistică hindusă şi budistă, adică o serie de metode spirituale de „întoarcerea spre interior”, pentru retragerea în propriul sine, pentru regăsirea eului propriu, pentru „schimbarea sistemului” actual de valori prin schimbarea conștiinței individului.

Lozinca tot mai folosită de noile psihologii, cu pretins caracter terapeutic, şi anume „reîntoarcerea spre sine” sau „realizarea sinelui”, conduce, din nefericire, la acceptarea experiențelor oculte. Astfel, psihologia a ajuns să fie asociată unor tehnici şi practici oculte orientale, iar magia şi vrăjitoria au ajuns să fie nu doar teme de discuţii academice, ci chiar să fie promovate în mass-media ca fiind soluţii imediate pentru problemele omului contemporan. În realitate, aceste soluţii ocultiste, sincretiste şi confuze, amplifică şi mai mult criza spirituală, nu o rezolvă.

Într-o astfel de situaţie şi un astfel de context, Biserica Ortodoxă, care este „stâlp şi temelie a adevărului” (1 Timotei 3, 15), trebuie să intensifice misiunea ei pastorală şi socială, prin rugăciune şi acţiune, prin informarea şi ajutorarea membrilor ei, pentru a deveni apărători şi trăitori ai credinţei ortodoxe. Într-o societate secularizată în care ofertele unor pseudo-spiritualităţi sunt atât de numeroase şi incitante, Biserica trebuie să fie dinamică şi practică, prin intensificarea vieţii liturgice şi a activităţilor pastorale şi filantropice. Acest fapt este posibil dacă Biserica va comunica mai intens lumina Evangheliei lui Hristos într-un mod adecvat omului de azi care suferă spiritual pentru că a redus orizontul vieţii la existenţa terestră, materială, lipsită de transcendenţă.

Ne rugăm sfinţilor apărători ai dreptei credinţe, şi în mod special Sfântului Pavel, Apostolului neamurilor, întemeietorul Bisericii Corintenilor, să lumineze pe toţi participanţii la lucrările acestei consfătuiri interortodoxe ca să ajungă la concluzii folositoare Bisericii lui Hristos în activitatea ei pastorală şi misionară de astăzi.

Cu binecuvântare şi dragoste în Hristos, Domnul nostru,

† DANIEL

Patriarhul României

Patriarh_Daniel_Baia_Mare-092

Legaturi:


Categorii

1. DIVERSE, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Patriarhul Daniel, Raspunsurile Bisericii la problemele vremurilor

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

15 Commentarii la “Patriarhul Daniel critica OCULTISMUL CONTEMPORAN, raspandirea ASTROLOGIEI, MISTICILOR si TEHNICILOR ORIENTALE si curentele “NOILOR PSIHOLOGII” SPIRITUALISTE centrate pe “realizarea sinelui”: “Magia şi vrăjitoria au ajuns să fie nu doar teme de discuţii academice, ci chiar să fie promovate în mass-media ca soluţii”

  1. Valul asta de experiente oculte de care a vorbit Patriarhul cred ca e acelasi val care a lovit SUA prin anii 60-70, in perioada de glorie a curentului hippie, cand se experimenta cam (in) orice: muzica, droguri, ocultismul etc. Din fericire, datorita regimului comunist, tinerii de atunci din Romania au fost feriti sau prea putin atinsi de acel curent, dar au trebuit in schimb sa dea piept cu incercari de o alta natura.

  2. Este bine ca Patriarhul Daniel aminteste care sunt pericolele ce ii astepta pe crestinii intru Hristos si care trebuie sa fie rolul bisericii in aceasta neoranduiala pagana, rolul fiind de calauza pe drumul drept si neintortocheat al credintei in Hristos, in Sfintii lui si unsii lui, preotii.

  3. Desi cam tarzie luarea de pozitie, oricum e bine.

    Curentul asta new age s-a dezvoltat in ultimii ani ca o adevarata panza de paianjen in toate mediile si sub toate formele. Gasim rugaciuni peste tot si pentru absolut orice nevoie astfel incat sa nu mai fie nevoie de Biserica, pot sa stau linistita acasa si sa ma rog intr-o pozitie de yoga dupa care sa merg si pe la bioenergetician sa-mi curete putin aura ca prea ma doare capul in ultimele zile.

    Acum vreo saptamana o auzeam pe Udrea spunand ca toate prietenele ei merg la vrajitoare si astrologi, numai ea nu.

    Nu vedeti si in interviuri la tv pe la emisiuni de doi bani, toata lumea spune ca se roaga. E la moda sa spui ca te rogi.

  4. Tehnici orientale este si inchinarea la icoane si moaste precum si pomenirea si rugaciunea pentru cei morti. acestea sunt la fel de orientale ca si vrajitoria, magia, astrologi, curvia si toate relele de pe pamant. Acestea nu sunt invataturi biblice lasate de Dumnezeu ci invataturi orientale omenesti

  5. @ ana:

    O prostie atat de imensa te lasa mut… De unde scoateti asemenea gogomanii? Macar daca suntem ignoranti cu totul, nu putem avea bunul-simt sa nu ne amstecam in cele ale teologiei?! Doamne apara! 🙂

  6. Poftiți de vă minunați cum a fost „tradus” în presă patriarhul, sub efectul Psihozei Colectiv:

    http://www.ortodoxiatinerilor.ro/mass-media-sub-lupa-adevarului/21456-patriarhul-daniel-psihologia

    Deja s-a mai inventat un stigmat în obrazul Bisericii, pe lângă 18.000 de biserici și 400 de spitale: patriarhul „obscurantist”, BOR împotriva științei.

    Mie mi se pare că disprețul acesta la adresa Bisericii din ultimii ani seamănă din ce în ce mai mult a sectarism religios și deja a început să devină o Mișcare de amploare națională.

  7. @ Dan:

    Da, de fapt, ideea reala este ca Biserica nu mai are voie sa critice nimic, sa combata nimic – doar, daca se poate, “coruptia” si tot ceea ce combat ideologiile oficiale. Sa nu socoteasca nimic altceva PACAT, dar NIMIC. Nu sa desfiinteze insa notiunea de pacat, ci doar s-o transforme intr-o culpa “umanista”, “seculara”, fata de societate, fata de “civilizatie si progres”. Atat. In rest, interzis a spune raului rau. Biserica trebuie “dresata”, domesticita in scop antihristic, ca sa poata fi FOLOSITA de stapanii lumii/tarii. Nu vor s-o desfiinteze, ci s-o reeduce. Pana atunci, pun presiune prin campanii denigratoare fara sfarsit.

  8. Pingback: CAMPANIA FURIBUNDA IMPOTRIVA BISERICII NU IA PAUZA. Antena 1 promoveaza petitia DEMENTA de transformare in SPITAL a CATEDRALEI MANTUIRII. Ziaristii si analistii “neamului” isi doresc SA DRESEZE BISERICA si PUN LA COLT preotii sau mirenii care,
  9. Sigur că acesta le este scopul… Însă mi se pare că în cazul Colectiv și creștinii dau apă la moară. Eu sunt de părere că deocamdată nu era și nu este cazul de lecții moralizatoare despre rock, satanism, distracții în club, etc., câtă vreme morții nici nu-s înmormântați.

    Din respect față de victime și familiile lor îndurerate, se cădea ca întreaga creștinătate românească să păstreze tăcerea cu privire la modul de viață al victimelor, în aceste zile de doliu, pentru că însăși evenimentul acesta deosebit de violent, este cea mai aspră mustrare posibilă.

    În rostirea adevărului este nevoie și de tact dar și de un timp. Despre Colectiv se va mai scrie ani de zile de-acum încolo.

    Despre hard-rock și „clubing” drept dimensiuni existențiale, putem să vorbim critic și peste o lună, și peste jumate de an, și peste un an, nimeni nu ne oprește.
    Ba încă am putea vorbi și fără să facem apel la tragedia Colectiv, pentru că ea este atât de vie și va fi atât de prezentă în mentalul colectiv, încât imediat oamenii vor face asocierea în mintea lor atunci când am discuta despre distracțiile în club.

    În aceste zile tulburi stăpânește un duh atât de perfid, încât orice mică scăpare a creștinilor, este speculată și transformată în obuz de tras în obrazul Bisericii. Și se pare că aceste atitudini anticlericale devin din ce în ce mai radicale, până la pretenții care încalcă flagrant legea.

    Avem nevoie mai mult ca oricând de tact. Nu am spus asta ca o observație față de voi, că nici n-am de ce, ci ca o constatare personală.

  10. @Dan:

    Cred ca reactiile alea care “dau apa la moara” sunt mult mai putine decat au facut caz, pentru ca aveau nevoie, cainii de paza.

    Intr-o nebunie ca cea din zilele astea, este absolut inevitabil sa ai mii de mii de pareri, unele mai bune, altele mai proaste, unele cretine, altele simpliste etc. Din toate perspectivele, nu doar cea, sa zicem, crestina, care critica manifestarile rock sau Halloween.

    Cainii de paza au construit insa inamicul public numarul 1: BOR si credinciosii, adica “habotnicii” si “haterii”.

    Exista, insa, si aici suntem de acord, multe comentarii nepotrivite despre subiectul Colectiv, rock, etc. Dar, mai baieti, voi cand deschideti gura pe tema educatiei sexuale, pe tema stilului de viata crestin, fara sa fie vreo tragedie la mijloc, sunteti tavaliti prin miere si atarnati la stalpul infamiei sa rada tot onlineul de voi. Si daca o sa asteptati voi cateva luni ca sa faceti niste analize pe muzica rock, crede-ma ca o sa fiti tratati la fel, cu toate eforturile voastre de a fi cu tact.

    Despre lucrurile astea trebuie sa se discute cu tact si in cunostinta de cauza. Dar si fara iluzii. Asta ne este conditia, astia ne sunt “prietenii”, astea sunt vremurile.

  11. Desigur, nu-mi fac iluzii că cineva va fi primit cu brațele întinse și aplaudat la scenă deschisă pentru o critică la adresa vieții de club sau a anumitor subgenuri de rock, nici peste un an, nici peste cinci.
    Va fi din ce în ce mai greu câtă vreme discursul anticlerical este din ce în ce mai radical și fanatizat.
    Îmi dau seama că se dă și o luptă de a câștiga poziția dominantă în societate, vis a vis de temele sensibile și nu numai.
    Dar mă gândesc dacă nu cumva ne scapă ceva? Pun întrebarea la modul cel mai sincer, fără să am răspuns: dacă ne scapă ceva din vedere?
    În timp ce am scris această întrebare, un posibil răspuns deja s-a născut în mintea mea: dacă e o greșeală că le acordăm prea multă atenție „câinilor de pază”? Nu cumva îi transformăm învoluntar în repere naționale? Ritmul și măsura în societate ar trebui să fie date de viața Bisericii. Nu e mai bine ca discursul lor inflamate să fie contracarat pe mutarea atenției de pe ei și agenda lor, pe lucrurile care aduc efectiv bucurie, liniște, echilibru?
    Iarăși întreb, dacă ne scapă ceva?
    Prin asta nu zic că e rea confruntarea polemică a acestor atacuri continue, Doamne ferește, însă încerc să fac un exercițiu de conștiință prin care să nu pierdem nimic din vedere, ca să nu ne trezim ulterior cu regrete că „se putea mult mai bine”.
    Să ne lumineze Dumnezeu pe toți.

  12. @Dan:

    Cat sunt acesti oameni de importanti si cat reusesc sa realizeze din agendele lor depinde nu de cat ii citim sau analizam, ci de starea noastra duhovniceasca…. colectiva.

    Sa ii ignoram nu schimba cu nimic realitatea discursurilor dominante si transformarea lor in practici institutionale.

  13. @admin (#7)

    exact.Ei vor sa schimbe dogma Bisericii, asta e esenta! Si nu inteleg cum de nu pricepem asta?/ Biserica este obscurantista pt ca porneste de la premisa existentei lui Satan!! Ei vor un crestinism din care sa fie exclusa lupta impotriva diavolului. ASTA mi se pare a fi, de fapt, fondul discutiei.

    @Dan:

    in ideea de mai sus iti dau doar partial dreptate. Multi au inteles ca daca incercam sa intelegem ce s-a intamplat de fapt acolo – concluziile putand conduce la ideea unui act satanist nu doar via Biserica, ci si pe calea cercetarii penale! – inseamna automat ca judecam victimele. Ceea ce e fals. Din contra, le facem dreptate victimelor, cautand eventualii criminali! despre asta e vorba. E un act de DATORIE fata de victime de a afla ce s-a intamplat de fapt acolo! Pt ca ideea Bisericii nu e de a invinui victimele, ci de a atrage tinerilor atentia asupra riscurilor care ii pasc atunci cand aleg acest tip de experiente. In lumea asta obscura a clubbing-ului s.a. se pot ascunde bizare capcane. Iar tragedia asta cere in primul rand, din respect fata de victime, o ancheta penala. Care, dat fiind trecutul dubios al clubului, nu e exclus sa duca la concluzia unui ritual satanist.

    Iti dau dreptate insa ca nu trebuie sa cadem prea mult in plasa acestor discutii, pt ca rsicam sa amplificam galagia si asa exagerata a unor grupuri pe care le suspectez a nu fi nici pe departe atat de consistente pe cat lasa impresia. Si eu cred ca noi trebuie sa ne vedem de viata noastra si sa cultivam binele si sa anulam orice prilejuri de dezbinare. Dar, paralel, aberatiile se cuvin amendate, pt ca miza acestei galagii este convingerea maselor. Prin urmare, orice argument rational aduce o limpezire in plus in toata mizeria asta. Si eu cred insa ca trebuie sa ne pastram cumpatul, pt ca nici Dumnezeu nu doarme si, slava Cerului, sunt inca multi care gandesc. Poate chiar un pic mai multi decat le convine „lor”.

  14. Pingback: RELIGIILE ORIENTALE ŞI BISERICA ORTODOXĂ (I). Mitropolitul Ierotheos Vlachos: “SINCRETISMUL urmeaza indeosebi MODELUL CRETAN potrivit caruia, pen­tru a fi uniti in fata dusmanului comun, cretanii dadeau uitarii toate neintelegerile sau mai vechil
  15. Pingback: RELIGIILE ORIENTALE ŞI BISERICA ORTODOXĂ (II). Mitropolitul Ierotheos Vlachos despre practicile budiste si hinduiste incluse in noile miscari religioase sincretiste: DE CE YOGA SI TEHNICILE DE MEDITATIE NU POT FI DESPARTITE DE SISTEMUL SPIRITUAL DIN CAR
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare