STARETUL EFREM VATOPEDINUL A SUFERIT UN ATAC DE CORD LA KIEV. Participarea sa la intronizarea Mitropolitului EPIFANIE, primatul noii structuri ecleziale a UCRAINEI, fusese poruncita de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu

2-02-2019 1 minut Sublinieri

Staretul Mănăstirii Athonite Vatopedi, Arhimandritul Efrem, care a sosit la Kiev pentru a participa la întronizarea de duminică, 3 februarie, a Mitropolitului Epifanie al noii structuri ecleziale ucrainene, a fost urgent spitalizat după ce a suferit un atac de cord, relatează Tsargrad. Staretul se afla internat in spital pe o perioada nedefinita, deci participarea la ceremonie este improbabila. Desi nu exista, inca, o confirmare oficiala, surse din interiorul manastirii ne-au confirmat cele intamplate, precizand ca starea Parintelui Efrem este una stabila in acest moment, acesta transmitand credinciosilor sa nu se nelinisteasca.

Comunitatea Sfantului Munte a votat, pe 29 ianuarie, sa nu trimita o delegatie la intronizarea lui IPS Epifanie. Manastirea Vatoped a fost printre cele care au votat impotriva. Trebuie mentionat ca cererea de participare a unei delegatii oficiale a Muntelui Athos la intronizarea lui Epifanie a fost trimisa Comunitatii direct de acesta, nu de catre Patriarhia Ecumenica, in ciuda faptului ca nu este o practica uzuala in astfel de ocazii.

Cu toate acestea, Patriarhul Bartolomeu a poruncit staretului Efrem si staretului Alexie al Xenofontului sa participe in  delegatia Patriarhiei Ecumenice la ceremonia de la Kiev. 

Se poate specula ca noul primat al Kievului a incercat sa obtina o mai mare legitimitate canonica printr-o eventuala participare oficiala a athonitilor la ceremonia de intronizare a sa. Votul de respingere al Comunitatii a reprezentat o serioasa lovitura, de unde, probabil, decizia Patriarhului Ecumenic de a forta mana unor stareti athoniti pentru a repara, cat de cat, daunele de imagine si de legitimitate. 

Pentru staretul Efrem Vatopedinul situatia e foarte delicata, dat fiind bunele relatii ale acestuia cu Biserica Ortodoxa Rusa. In 2011, staretul a adus Braul Maicii Domnului in Rusia. Cand a fost arestat, in ajunul Craciunului din 2011, Patriarhul Kirill a intervenit pentru el la presedintele Greciei de atunci, Karolos Papoulias. De asemenea, staretul Efrem a vizitat Rusia, din nou, in 2017. In ambele sale vizite a fost primit de presedintele Rusiei, Putin.

Mai mult decat atat, staretul Efrem si-a exprimat ferm pozitia sa favorabila bisericii canonice din Ucraina.

Astfel, in martie 2015, cand Mitropolitul Onufrie al Kievului si Ucrainei, primatul Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, a vizitat Muntele Athos, parintele Efrem a afirmat:

“Cu o inima grea ma nelinistesc pentru starea actuala a Ucrainei si de aici, din Muntele Athos, cer poporului ucrainean sa ramana credincios bisericii canonice, primatului canonic si Sinodului canonic. Vrem ca locuitorii ucrainieni sa sprijine Biserica canonica. Este important pentru mantuire sa asculti de Biserica canonica.”

In 2017, intr-o declaratie transmisa poporului ucrainean, parintele Efrem a remarcat ca problema afecteaza direct Muntele Athos, spunand ca Sfantul Munte este foarte indurerat de schisma din Biserica Ortodoxa Ucraineana. Potrivit staretului, schisma taie ca un foarfece, iar cel care a intrat in schisma trebuie sa inteleaga ca se afla in afara Bisericii.

“Daca cineva se afla in afara Bisericii… nu poate atinge sfintenia”, a spus el. “Prin urmare, facem apel catre toti fratii care au parasit Biserica canonica sa revina in pantecele Bisericii Ortodoxe canonice”. 

Pe de alta parte insa, staretul manastirii athonite se afla sub ascultarea directa a Patriarhului ecumenic.

 

 

 


Categorii

1. DIVERSE, Parintele Efrem (Vatoped), Sfanta Chinotita (Muntele Athos), Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

35 Commentarii la “STARETUL EFREM VATOPEDINUL A SUFERIT UN ATAC DE CORD LA KIEV. Participarea sa la intronizarea Mitropolitului EPIFANIE, primatul noii structuri ecleziale a UCRAINEI, fusese poruncita de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu

  1. Cat s-o fi rugat parintele staret ,ca Dumnezeu sa-l scape de a participa la schisma bisericii Ucrainei ,cu care el n-a fost deacord ,niciodata ?.

  2. Noul “Întâistătător” l-a vizitat pe stareț la clinica din Kiev. Fac eforturi disperate “autocefalii” pt a câștiga credibilitate.
    Din partea mea, mai bine era sa nu se fi dus deloc St. Efrem în Ucraina.
    https://www.katanixis.gr/2019/02/blog-post_99.html?m=1

  3. Trebuie precizat ca nici Patriarhul Bartolomeu nu va participa, personal, la intronizare, ci o delegatie din partea acestuia (din care facea parte si staretul Efrem).

  4. Pingback: Sfantul Munte Athos nu va participa la ceremonia de intronizare a noului primat al Kievului, Epifanie/ Mitropolitul Serafim al Pireului cere Sinodului Bisericii Greciei sa nu recunoasca noua structura autocefala a Ucrainei
  5. Patriarhul Bartolomeu nu va participa personal ! IPOCRIZIE !!!! Trimiti pe altii care s-au exprimat clar impotriva bisericii necanonice din Ucraina ! Alta IPOCRIZIE !!!! Pana la urma important este sa inteleaga credinciosii ca semnele supararii lui Dumnezeu pe ei sunt evidente ! Dar Patrierhul ecumenic nu trebuia sa mearga atat de departe pe acest drum larg si batatorit de istoria conflictelor dintre ortodocsi si (Greco)catolici. Convingerea mea este ca aceasta autocefalie este de fatada pentru a facilita alipirea acestei biserici necanonice Vaticanului. Situatia seamana cu aceea din 1924 cand s-a schimbat calendarul, ca mod de a catoliciza multi ortodocsi din tarile implicate. Calendarul trebuia sa il schimbam discutand serios problema intre tarile ortodoxe, fara imixtiunea Vaticanului. Nici in Creta nu s-a putut discuta aceasta problema tot din cauza acestui intrus.

  6. Vă dați seama de câtă jertfă a dat dovadă Starețul Efrem, acceptând deplasarea în Ucraina, cu consecințe total defavorabile pentru sfinția sa, numai și numai ca să le dea de înțeles “autocefalilor” că nu fac bine ceea ce fac ???

  7. L-a ajutat Dumnezeu, așa cum știe El mai bine, pe părintele Efrem să nu participe la ce ar fi fost pt el o încălcare a propriei conștiințe, deci, păcat. Eu, ca preot român, deși mi s-a propus, am refuzat să slujesc la slujba de sfințire a Altarului Catedralei Nationale, pt a nu sluji împreună cu Patriarhul Bartolomeu. Pt mine a fost simplu. Dar păr. Efrem a trebuit să aleagă între a nu face ascultare de mai marele său și de nu a face ascultare de conștiința sa. Ce lucru înfricoșător Sincer, mă cutremur! Să știi că patr. Bartolomeu este așa cum este și totuși să fie păcat să ieși din ascultarea de el! Dar Dumnezeu l-a ajutat pe părintele Efrem să iasă din dilema asta onorabil. Probabil că, nu doar el ci toată obștea s-a rugat să se facă voia lui Dumnezeu. Pr Emanuel Ganciu.

  8. asa cred si eu ca s-a intamplat…probabil ca pr Efrem nu a putut spune “nu” direct Intaistatorului sau dar s-a rugat sa fie izbavit de aceasta ocara si Dumnezeu a lucrat spre a nu fi stirbita cinstea staretului de la Vatopedi.
    Slava Domnului si sa luam aminte la astfel de semne.

  9. si cernerea continua…

  10. Pare ca a fost cam săracă ceremonia. Reprezentanți doar de la Constantinopol. Pana si Filaret a fost absent. Si nu foarte multă lume.

    http://orthochristian.com/119099.html

  11. A venit vremea ascultarii fata de propria constiinta si a neascultarii fata de ordinele fariseilor aflati vremelnic in posturi de conducere datorita supunerii lor fata fata de stapanul lumescului.

  12. “Pana si Filaret a fost absent.”
    S-ar putea sa anunte curand ca si-a facut (din nou) propria biserica si este in continuare “patriarh”. Este tipic schismaticilor. Se despart si se impart, se inmultesc precum ciupercile dupa ploaie.

  13. Dar de la noi s-a dus cineva?

  14. @Pr Emanuel Ganciu (tatăl), @Elena, @bart
    Personal cred că Starețul Efrem ȘTIA (prin descoperire de Sus) ce i se va întâmpla în Ucraina, dar s-a dus făcând ascultare “numai și numai ca să le dea de înțeles “autocefalilor” că nu fac bine ceea ce fac” sau mai corect spus, să se lase folosit de Domnul Iisus Hristos, pentru ca Domnul să le arate acestora și poate chiar și patriarhului ecumenic Bartolomeu, care pot fi consecințele unei asemenea decizii. Probabil sunt și alte motive pentru care Starețul Efrem a luat această decizie, dar așa cred, că s-a lăsat în mâinile Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, pentru că situația în care ajunseseră lucrurile nu putea fi rezolvată decât astfel…Reacția opiniei publice, a dreptcredincioșilor,va fi de compasiune față de Starețul Efrem și de dezaprobare a “autocefalilor” și a acoliților lor.
    Iertare și Doamne ajută tuturor !!!

  15. @cititor

    Se zice ca e bolnav. Are vreo 90 de ani. Dar nu e nevoie sa isi mai faca inca o biserica. El poarta titlul auto-atribuit de „patriarh onorific” al Ucrainei, desi e o titulatura folosita doar in interiorul tarii si nerecunoscuta nici de Fanar.

  16. Admin,
    Domnul sa ma ierte! N-am stiut ca este batran si bolnav. A fost o rautate din partea mea.
    Sa il miluiasca Dumnezeu, si daca-i este spre mantuire sa il insanatoseasca grabnic.

  17. @cititor

    Nu am perceput-o ca o judecata, am vrut doar sa raspund cu detalii concrete.

  18. Nici staretul Alexie, celalalt parinte atonit convocat de PF Bartolomeu la Kiev, nu era un mare admirator al ex(?)-schismaticilor…

    Abbot Alexios has also shown himself a friend of the canonical Ukrainian Church in the past. In 2013, he visited Ukraine with the precious hand of St. George the Victorious, and again in 2017 to venerate the saints of the Kiev Caves Lavra, reports the Union of Orthodox Journalists.

    Also in 2017, a delegation from the Ukrainian Church attended the celebration of Fr. Alexios’ 50th anniversary as a priest. The delegation was led by His Eminence Archbishop Philaret of Lvov and Galicia and His Grace Bishop Barsanuphius of Borodianka, who is now the ruling hierarch of the Vinnitsa Diocese, which is under heavy attack from the Ukrainian schismatics, given that the former hierarch Simeon Shostatsky was one of two bishops of the canonical Church to defect to the schismatic group.

    Archimandrite Alexios gave several interviews answering questions about Ukraine. He has stated: “Today we are seeing a return of paganism or the onset of sects, the flowering of the heresy of ethnophyletism in the Ukrainian land. All of this says only that Ukrainians themselves are making the choice—to fall away from Christianity, to turn away from Christ, from the only canonical Church—the Ukrainian Orthodox Church… That means that Ukrainians are choosing not salvation, but destruction, surrendering to the power of their sins, passions, and weaknesses. It is very bad.”

    He also continually called the schismatics the “enemies of the Church” and warned that “the schismatics and those who want to damage the Ukrainian Orthodox Church will never have the blessing of God.”

  19. @admin

    Corect. Asa este. Se pare ca nu a fost prezenta nicio biserica locala.
    http://orthochristian.com/119099.html

  20. Lăuda-Te-vom pe Tine, Dumnezeule, lăuda-Te-vom şi vom chema numele Tău.
    Voi spune toate minunile Tale. “Când va fi vremea, zice Domnul, cu dreptate voi judeca.
    Cutremuratu-s-a pământul şi toţi cei ce locuiesc pe el; Eu am întărit stâlpii lui”. (Ps. 74)

  21. Ma cutremur, cum lucreaza Dumnezeu…va iesi mai intarit parintele Efrem dupa aceasta experienta!

  22. @Pr. Emanuel Ganciu,
    puteai,parinte, sa te duci linistit la sfintirea catedralei,caci nu calcai nimic,nici barem propria-ti constiinta ,de o intrebai.IPS Bartolomeu e totusi preot slujitor al BISERICII ORODOXE ,cu har al protiei de slujire.CEEA ce face in afara bisericii va fi judecat de DUMNEZEU si nu de noi.Sa nu-mi spui ca toti cati au fost la sfintire au gresit ,inclusiv IPS Daniel!!!,si ca suntem si noi schismatici.DOAMNE AJUTA!

  23. De la noi n a fost nimeni. Un episcop Roman a fost la Moscova, la ziua Patriarhului Kitul.

  24. @Daniela

    Am editat sursa citata pentru ca stirea a fost data de ActiveNews si prima oara s-a discutat despre asta chiar aici, la comentarii…

  25. Nu înțeleg de ce Ucraina nu poate avea biserică autocefală, scăpată de sub influența muscălească. Kiril și Biserica rusească sunt, în primul rând, uneltele lui Putin. Asta vă deranjează, că vor să scape de rusnaci? Vreți cu bolșevicii? Ar trebui să vedeți cum influențează Kiril și ai lui oamenii din Moldova de peste Prut.
    Ori, poate doriți să desființăm și autocefalia BOR și să ne închinăm Moscovei?
    Cred că încurcați credința cu politica.
    Mai mult ca sigur că Adm nu va publica, deoarece orientarea e clară – sunteți evident filoruși.

  26. @daniil

    Desi, practic, ne injuri, publicam si dam un raspuns. Insa la a doua injuratura dam spam direct.

    Asadar:

    1. Ucraina poate avea biserica autocefala. Nimeni nu contesta acest obiectiv general (in afara de rusi). Toata problema este cum declansezi procesul si cu cine. Declansezi cu niste ex-schismatici cu care nimeni nu voia sa aiba partasie pana mai ieri? In mod unilateral, fara sa incerci sa obtii un acord de la celelalte biserici surori? O faci pentru ca se apropie alegerile si are nevoie Poroshenko de un push electoral? O faci in conditiile in care vor autocefalie doar 40% din ucrainieni, pe cand 20% nu vor?

    2. In acest moment, deocamdata, nicio biserica nu a recunoscut, inca, noua structura ecleziala. Unele biserici nu vor sa recunoasca ex-schismaticii de la Kiev. Altele, desi apropiate de Patriarhia Ecumenica, nu s-au hotarat, desi au avut intruniri sinodale pe subiect. In ce ne priveste, Patriarhul Daniel a sugerat ca solutia ar trebui cautata la nivel panortodox – si suntem de acord cu asta. Noi avem multi romani – deci multe parohii romanesti – in Ucraina. Deocamdata nu am auzit sa fi trecut ceva semnificativ de la BOU – PM la noua structura de la Kiev. Ce facem cu ei? Stii ca Filaret, cel care insista sa-si zica patriarh, desi nu e, a declarat ca singura limba in care ar trebui sa se slujeasca ar trebui sa fie ucraineana? Oare cata incredere au romanii de acolo in noua structura?

    3. Biserica noastra e in comuniune cu Biserica Rusiei. Bolsevicii erau atei si au vrut distrugerea religiei. Indiferent de politica dusa de Kremlin, Biserica Rusiei e o biserica canonica, iar in treburile bisericesti nu functioneaza lucrurile ca in (geo)politica. Alte considerente primeaza. Ah, putem fi eretici, desigur, putem sa-i consideram pe rusi „rusnaci”, suboameni si tot restul. Dar atunci sa nu mai venim cu pretentii ca ne intereseaza autocefalia oricui, ca e clar ca nu de dragul bisericii ucrainiene facem asta, ci din ura fata de rusi.

  27. Intre timp, o delegatie a ex-schismaticilor face un tur in Muntele Athos. Au fost primiti la Pantocrator si Noul Esfigmenu, au fost respinsi la Sf. Pantelimon.

    http://orthochristian.com/119238.html

  28. Ce se mai stie de parintele staret Efrem vatopedinul ???

  29. A meeting of the Sacred Community of Mt. Athos is expected today, to discuss the contentious Ukrainian issue.

    The delegation, headed by “Bishop” Paul of the Odessa Diocese of the Ukrainian schismatic church, was denied entry to the Russian St. Panteleimon’s Monastery on Saturday, and yesterday Dochariou and the Bulgarian Zographou Monastery also closed their gates to the “bishop” and his entourage.

    At Simenopetra, they were allowed to venerate the relics and then were immediately escorted out, not allowed to enter the monastery yard.

    This information was also confirmed to OrthoChristian by Fr. Alvian Tkhelidze of the Akhtubinsk Diocese of the Russian Orthodox Church, with reference to his contact from one of the monasteries on Mt. Athos, and the information about Dochariou and Simenopetra is also reported by the Ukrainian site Strana with reference to its own sources.

    The delegation has thus far been received at Pantocrator Monastery, where the false hierarch celebrated Vespers and the Divine Liturgy, at New Esphigmenou, and at Vatopedi, where they stayed for the night after being denied entry to St. Panteleimon’s.

    7 Athonite monasteries have thus far shown support for the Ukrainian schismatics, whether by voting to attend their primate’s enthronement, attending the enthronement, or receiving them at their monasteries: Iveron, Stavronikita, Xenophontos, Koutloumousiou, Pantocrator, Vatopedi, and New Esphigmenou.

    Three monasteries, St. Panteleimon’s, Dochariou, and Zographou completely refused to allow them to enter their monasteries, and a fourth, Simenopetra, allowed them only to venerate the monastery’s relics.

    http://orthochristian.com/119252.html

  30. http://orthochristian.com/119347.html

    https://spzh.news/en/zashhita-very/60082-pcu-na-afone-pochemu-na-svyatoj-gore-prinimajut-ukrainskih-raskolynikov

    Poate parintele Lavrentie, sau alt parinte ne poate spune daca parintii din Sfantul Munte care au slujit cu reprezentatii “noii Biserici din Ucraina” sunt schismatici si ei(slujind cu schismaticii), cum spun in acest material IPS Agatanghel de Odessa si PS Ambrozie de Veria (daca am inteles bine):

    We have already talked about the brethren of the Pantocrator and New Esphigmenou monasteries. But even earlier, Archimandrite Alexy, the hegumen of the Xenophontos Monastery, who participated in the “enthronement” of Epiphany, had taken the path of schism. Metropolitan Agafangel of Odessa, who has known Archimandrite Alexy for many years, sent him a letter in which he appeals to his fellow clergyman not to become a schismatic and reminds that whoever serves with a schismatics becomes one.

    Bishop Ambrose (Yermakov) of Vereya spoke more radically about the Xenophontos and Pantocrator brethren: “I think we find important to have such a list of hierarchs, monasteries and parishes, which advocated the legalization of schismatics and entered into prayer and Eucharistic communion with dissenters having no spiritual order. Today the Athos Monastery of Pantocrator, following the Xenophon Monastery, which joined with the schismatics, is added to this list.” According to him, these two Athos monasteries voluntarily removed themselves from the Church’s body, just as “during the times of Soviet godlessness, the Renovationists made themselves alien to the Church of Christ”.

  31. @RobertCr
    Din calitate de episcopi si membri ai Sinodului rus, vlădicii aceștia au toată căderea să spună asta. Deși este prea mult să afirme că au căzut din trupul Bisericii. Nici Constantinopolul nu este încă, în ciuda faptului că rușii au rupt comuniunea cu ei.
    Dar evident ca sunt pasibili de excomunicare toți care intră în comuniune cu schismaticii. Toate Bisericile ar fi trebuit să procedeze ca rușii deoarece Filaret era recunoscut ca schismatic de către toate. Dar proceaul eate inerțios și mai intervin și factori omenești.

  32. Va multumesc pr. Lavrentie.

  33. Pingback: ARHIEPISCOPIA CIPRULUI NU recunoaste noua structura ecleziastica din Ucraina. Mai mult decat atat, pune problema VALIDITATII TAINELOR noilor episcopi kieveni!/ Episcopul Victor al BOU - PM reclama PERSECUTII asupra parohiilor pentru a le determina sa ader
  34. Pingback: SCRISOARE DESCHISĂ CĂTRE STAREȚUL EFREM DE LA VATOPED, ca urmare a mesajului PRO-VACCINARE din 9 septembrie 2021 - Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare