RASTIGNIRE dincolo de orice margini ale inchipuirii umane SI INVIERE IN INCHISORILE COMUNISTE (II). “Lumea credintei”: Povestile zguduitoare a doi martiri de la Pitesti si Gherla: TACHE RODAS si PREOTUL PETRE FOCSANEANU
Vedeti si:
- SARBATOAREA DE PASTI IN PUSCARIILE COMUNISTE ALE ANILOR `50 (I), la Pitesti, Jilava, Gherla. STRIGATUL GOLGOTEI IN NOAPTEA DE INVIERE. Care era pretul intonarii unui simplu “Hristos a inviat” de catre martirii temnitelor?
- Despre EXPERIMENTUL PITESTI… In premiera la TV, de Pasti: Povestea dramatica a lui TACHE RODAS si TEODOR STANESCU/ Lectia de demnitate si adevar a fostului detinut politic PAUL DUMITRESCU
- Lumea credintei: Tache Rodas: amintiri din temniţele comuniste – de Laurenţiu COSMOIU
Despre nea Tache Rodas – pe care l‑am întâlnit pentru prima oară destul de recent, în octombrie 2013, cu ocazia unei vizite la Fortul 13 al Jilavei, şi care locuieşte într‑un modest apartament din Ploieşti, alături de d‑na Matilda Rodas – au pomenit în cărţile lor mărturisitoare Virgil Maxim – Imn pentru Crucea purtată, Alexandru Salcă – Dăruit cu suferinţă, Nicolae Purcărea – Urlă haita… şi alţii, dar am considerat că trebuie să existe măcar o parte din povestea lui relatată chiar de către el, având în vedere cei 17 ani de detenţie (Târgşor, Canal, Piteşti, Văcăreşti, Jilava, Alba Iulia, Braşov, Ploieşti, Aiud, Gherla), în care a rezistat cu încăpăţânare torturilor regimului comunist. Relatările nu vor fi sub forma unui interviu, pentru că au existat dificultăţi destul de mari de comunicare, din pricina vârstei d‑lui Tache Rodas şi a problemelor de auz şi vorbire cu care a rămas de pe urma bătăilor şi torturilor la care a fost supus. Am să‑mi asum deci rolul de povestitor, iar pe alocuri am să încerc să îl citez pe nea Tache.
„Elev” la Canalul Mortii
In articolul de fata mi-am propus sa scriu despre perioada imediat urmatoare condamnarii sale din 1949, de la Brasov, de catre comunisti, pentru 5 ani. Cu toate ca avea la acea vreme varsta de 25 de ani, era clasificat (identificat) tot ca „elev”, din pricina primei condamnari, din 1942, cand cu Fratiile de Cruce. Mai intai a fost dus la Targsor, apoi, via Jilava, la penitenciarul Peninsula – Valea Neagra (aprox. 2 luni), spre a munci la „marea realizare a comunismului – Canalul Mortii”. Acolo i s-a propus sa indeplineasca functia de pontator si sa stea intr-un fel de separeu, adica intr-o camera de doua paturi si conditii mai bune. Pentru asta, trebuia sa accepte sa spuna lucruri neadevarate despre familia sa si sa devina informatorul lor, turnandu-si colegii de suferinta. Ar mai fi beneficiat si de alte avantaje, ca de exemplu executarea a doar jumatate de norma la munca sau o mancare ceva mai buna. A refuzat „oferta”, sub pretextul ca doreste sa stea alaturi de camarazii lui, sa mai am si eu cu cine schimba o vorba...
Dupa vreo trei zile, la Peninsula a venit un camarad pe care il cunostea de la Ploiesti, pe nume Safin Constantin, care i-a spus ca era bine si ca venea din penitenciarul de la Pitesti, unde toate lucrurile ar fi fost foarte bune (desi acolo reeducarea incepuse cam cu un an in urma). In toata aceasta perioada, din pricina fricii instaurate in randul detinutilor, nu se aflase nimic despre iadul dezlantuit acolo, pe care Tache Rodas avea sa il traiasca in curand pe propria piele.
Painea Maicii Domnului
De mentionat ca la Valea Neagra erau vreo 500 de detinuti politici (un numar mic, raportat la cei de drept comun, care aveau la activ crime si infractiuni dintre cele mai grave). Detinutii politici, mai toti fosti elevi trecuti prin Fratiile de Cruce, au fost impartiti pe brigazi de reeducare: a 13-a si a 14-a. Baracile lor erau foarte mari, lungi de zeci de metri, incapand in ele sute de oameni.
Conditiile la Canal erau foarte grele: mizerie, frig si hrana insuficienta, ce consta intr-o zeama lunga, care de multe ori, din pricina vantului puternic, le era zburata din lingura inainte de a apuca ei sa o duca la gura. O norma intreaga de munca insemna sa sapi 6 mc de pamant si sa il muti cu roaba. Norma, in realitate, nu putea fi realizata nici pe vreme buna, daramite iarna, cand pamantul era inghetat bocna.
Intr-o seara, Tache Rodas se ruga cu lacrimi la Maica Domnului, pentru ca era atat de flamand ca nu mai putea sa se tina pe picioare, hrana fiind foarte putina si proasta, iar ei depunand munci foarte grele chiar si pentru un om puternic si bine hranit. S-a pomenit iesind afara si ratacind printre celelalte baraci, fara sa-si dea seama incotro mergea, dar tanguindu-se neincetat:
Maica Domnului, ajuta-ma!
Brusc, primeste o lovitura in cap, aproape sa-l doboare. Cand se dezmeticeste, vede pe jos un sfert de paine. Se uita de jur-imprejur, dar nu vede pe nimeni (la acea ora, iesirea din baraci era strict interzisa). A muscat din paine cu lacrimile-n ochi, multumindu-i Maicutei Preacurate.
In Camera 4 Spital
La inceputul lunii decembrie 1950 au fost chemati cativa detinuti, printre care si Rodas Constantin (Tache), si pusi sa-si faca bagajul. Dusi mai intai la Poarta Alba, unde i-au prins sarbatorile Craciunului, li s-a comunicat ca urmeaza sa fie mutati disciplinar la Pitesti. Ei au insistat atunci sa nu fie mutati, dar ofiterul le-a explicat clar ca nu are ce sa faca, asta-i ordinul. (In pofida conditiilor descrise mai sus, bietii detinuti preferau acest tip de munca silnica, decat sa stea inchisi toata ziua intr-o celula.)
Dupa o scurta trecere pe la Penitenciarul Vacaresti, au fost luati impreuna cu un grup de studenti de la Facultatea de Medicina din Cluj si transportati cu trenul la Pitesti. De la gara, i-au insotit pe jos ofiterii de Securitate, cu indemnuri suspect de blande de a merge mai repede — Hai, copii! -, probabil pentru a nu trezi antipatii in randul trecatorilor.
Cand au ajuns la penitenciar, au fost bagati direct intr-una dintre celulele de reeducare, unde mai se mai aflau si altii. Era „celebra” Camera 4 Spital, un infricosator loc de tortura. In total, erau in jur de 30 de oameni in acea incapere.
Cei nou-veniti erau destul de relaxati, cu chef de vorba si, de cum au ajuns, i-au intrebat pe cei „cu experienta” despre situatia de acolo: cum se comporta gardienii si ofiterii, cum este programul, mancarea etc. Cei gasiti de ei acolo, fara nici o ezitare in glasuri, le-au declarat ca totul este foarte bine si nu au de ce se plange.
Nu avea sa treaca prea mult timp ca sa realizam ca ne minteau de frica si ca deja trecusera prin cruntele batai si torturi ale reeducarii.
Acum ei erau pusi sa afle de la cei nou-veniti informatii si detalii cu privire la trecutul acestora, la convingerile lor politice si religioase, pentru ca apoi sa raporteze totul superiorilor. Dupa analizarea informatiilor obtinute, nou-venitii aveau sa fie triati in alte celule, dupa criterii numai de ofiteri stiute, pentru a putea incepe reeducarea lor.
Turcanu si ai lui
In primele cateva zile, totul parea a fi in regula la Pitesti. Atmosfera era calma, se discuta liber, aproape ca se legasera noi prietenii, se spuneau rugaciuni, se invatau cantece etc. Chiar Tache Rodas ii invata pe cei din grupul de studenti la Medicina rugaciuni si despre cum sa se roage, despre cele 10 porunci, despre Maica Domnului, Iisus Hristos si Dreapta Credinta in general. Singura suspiciune se ridica atunci cand, fiind scosi afara din celula, la plimbarile din curtea inchisorii, de fiecare data in celula ramanea unul, maxim doi dintre cei „vechi” de la Pitesti. Ulterior a aflat ca acestia notau in carnetele tot ce discutau cei nou-veniti, precum si informatii despre obiectele pe care le aveau detinutii la ei si pe unde le ascundeau.
Intr-o seara, pe la ora 5, asa cum era obiceiul, trebuia dusa si golita tineta si sa se ia apa pentru cei din celula. Doar ca gardianul dadea vadite semne de nerabdare:
Mai repede cu serviciul, ca avem treaba! Hai, hai, miscati-va!
Dupa aceasta, nu trece mult timp si usa celulei este data de perete, iar in celula, in mare viteza, intra Turcanu Eugen, impreuna cu un grup de reeducati, „echipati” cu bate, fiare, curele, sarme otelite. Au inceput sa loveasca in stanga si-n dreapta. Lor li s-au alaturat si cei mai „vechi” din celula, pe care pana atunci ii crezusera de partea lor. Primul pe care l-a luat la bataie Turcanu a fost chiar Tache Rodas, exclamand cu o bucurie sadica:
Ha, ha, banditule, ai venit aici la noi, vino-ncoace!
Şi a urmat pentru cei nou-veniti o bataie cumplita, pana la sange si lesin. Apoi batausii le-au facut perchezitie, confiscand tot ce au gasit, de la iconite si carti de rugaciune pana la diferite mici obiecte utilitare.
Acum, in comunism, nu mai aveti obiecte personale, toate sunt la comun, parte din avutul obstesc.
Alexandru Munteanu, in timpul bataii, a reusit s-o zbugheasca pe usa si i-a spus plutonierului, care statea pe culoar, ca el nu intra in celula, pentru ca acolo detinutii sunt batuti.
Domnule plutonier, nu mai intru in celula, astia ne bat de o ora si nu se mai opresc, nu intru pana nu vorbesc cu Directorul inchisorii!
Plutonierul l-a indemnat sa intre in celula, ca n-o sa pateasca nimic, jurandu-se pe copiii lui. In final l-a crezut si astfel, pentru naivitatea lui, a fost batut mai rau decat toti ceilalti, iar apoi l-au luat si l-au izolat in alta celula. Asa incepuse, pentru grupul lor, temuta reeducare comunista de la Pitesti. Era undeva pe la sfarsitul lui ianuarie 1951.
Vajnica „lume noua”…
Atunci cand erau chemati la masa, li se striga:
Porcii, la masa!,
iar ei trebuiau sa vina imitand grohaitul, sa se aseze in genunchi, cu mainile la spate, iar in fata lor erau puse pe jos gamelele cu terci. Nu aveau voie sa se sprijine in maini sau coate. Era foarte dificil sa se manance astfel, pentru ca multi dintre ei de-abia mai reuseau sa se tina pe picioare, iar acea pozitie cerea destul de mult efort. Intre timp gardienii le dadeau suturi, amuzindu-se.
Multe dintre cele povestite de nea Tache nu pot fi redate aici, pentru ca sunt lucruri socante, de o violenta si vulgaritate ce intrec imaginatia. Dar ei au trait toate aceste experiente cu gandul la patimile Domnului nostru Iisus Hristos si la suferintele indurate de El si de Maica Sa. Aceste ganduri le dadeau o forta incredibila si multi au reusit sa nu cedeze reeducarii. Tache Rodas spune ca niciodata nu a simtit durere atunci cand era batut si singura explicatie pe care o da este aceea ca Maica Domnului il intarea sa suporte mai usor bataile, chiar daca erau nemiloase.
In celula lor, Turcanu numise un comitet de reeducare format din doi oameni: Juberian Constantin, fost student la Timisoara, si Stanescu Tudor, care in prezent s-a calugarit.Mai tarziu, Juberian a fost condamnat de catre comunisti la moarte, pentru atrocitatile pe care le-a facut la Pitesti, impreuna cu Turcanu si altii. La acestia doi, Juberian si Stanescu, toti detinutii din celula trebuiau sa mearga in genunchi, la „botez”, adica sa-i raporteze pe ceilalti din celula, daca au spus sau facut ceva din ce nu aveau voie, sau despre ce nu au declarat la anchetele Securitatii. Unii au incercat sa minta, dand informatii gresite, dar acestea au fost verificate la Bucuresti si s-a aflat ca erau minciuni. Celor in cauza li s-au aplicat torturi si batai groaznice, din care multi au ramas schiloditi pe viata. Adesea, Turcanu le reprosa ca
din cauza voastra nu sunt eu acasa, cu familia si copilul meu. Spuneti ba banditilor, marturisiti, nu mai fiti incapatanati, lumea s-a schimbat! Acum suntem intr-o lume noua.
Crucea lui Tache Rodas
Tache Rodas e unul dintre cei care nu au marturisit nimic, chiar daca „retributia” pentru asta a fost extrem de severa.
Nu este meritul meu ca am rezistat, spune nea Tache.
Maica Domnului m-a ajutat sa trec mai usor peste toate suferintele.
Lui Tache Rodas i-au rupt trei coaste cand, intr-unul dintre momentele de tortura, Turcanu s-a urcat cu picioarele pe el si juca. Nici pana in ziua de astazi coastele nu i s-au mai resudat si a ramas cu o durere permanenta. Dantura aproape in intregime si-a pierdut-o in batai, cu una din urechi nu mai aude deloc, iar cu cealalta foarte slab, cu ajutorul unui aparat auditiv.
Drept pedeapsa, i-au dat odata sa faca o mie de genoflexiuni. Un lucru imposibil, dar nea Tache, dupa o vreme, profitand de neatentia lor, le-a spus ca a terminat. Raspunsul nu a intarziat sa apara:
Mai faci o mie!
Bataia la talpi era ceva ce avea loc aproape in fiecare seara si se desfasura in felul urmator: doi bateau si doi il tineau pe detinut. Se umfla talpa cam doi centimetri, dupa care pe jos erau puse niste carpe ude, pe care erau fortati sa umble de la ora 18, ora inchiderii, pana la ora 21.30, cu o jumatate de ora inainte de stingere. Durerea era insuportabila, de parca ar fi mers pe ace. Apoi tortionarul venea sa se uite la talpi:
Ia sa vedem, e rosie talpa? Da, e bine, treci la culcare!
La somn exista regula stricta ca detinutii sa doarma numai cu fata in sus si cu mainile pe dinafara paturii, intinse pe langa corp. Asta pentru a nu exista riscul ca vreunul dintre ei sa se taie cu ceva. Capul nu aveau voie sa-l miste, sa se uite in stanga si-n dreapta. Aceeasi regula se aplica si pe parcursul zilei, cand stateau pe marginea patului, cu privirea mereu in fata. Daca erau prinsi ca au intors capul, erau batuti fara mila.
In aceste conditii, multi dintre detinuti spuneau intreaga zi, in gand, rugaciuni. Altii faceau calcule matematice sau compuneau poezii. Nea Tache mi-a declarat ca stia pe dinafara Paraclisul Maicii Domnului, Psalmii lui David, diferite Acatiste si alte rugaciuni. Iar despre Rugacinea Inimii mi-a marturisit ca nu s-a mai oprit niciodata.
Desteptarea se facea, adesea, aruncandu-se cu urina pe fata detinutilor si strigandu-se la ei cat se putea de tare:
Scularea, banditilor! Hai, ca v-ati facut igiena, v-ati spalat si pe fata!
Credinta si inviere
In Saptamana Mare, inainte de sarbatoarea Invierii Domnului, unul dintre tortionari, care era de fel din Fagaras, a facut pe vasul de necesitati, din sapun, organele genitale barbatesti si femeiesti, iar pe detinuti ii punea sa mearga in genunchi, incolonati, si sa le sarute, in timp ce Turcanu si altii compusesera si recitau, distrandu-se, versuri obscene despre Maica Domnului si Mantuitorul Iisus Hristos, fortandu-i sa repete dupa ei.
Mi-e frica de Maica Domnului sa le reproduc, ne adresau injuraturi, despre Biserica si cele Sfinte, care te ingrozeau. Ca sa gaseasca motiv sa ne loveasca, ne acuzau ca ne facem Cruce cu limba in cerul gurii, desi, chiar daca ar fi fost asa, ei nu aveau cum sa-si dea seama.
Bataile si batjocura ce aveau loc in acele zile parca veneau sa completeze tabloul marii tragedii crestine a Patimilor si Rastignirii Domnului, in care acesti tineri, cu riscul de a-si pierde vietile, nu renuntau sa creada. Pe cei mai multi dintre ei, credinta este cea care i-a salvat si i-a ajutat sa treaca peste aceste experiente infricosatoare. La fel si pe nea Tache, ajungand sa se detaseze launtric de acele momente de tortura si chin, prin rugaciune si prin gandul ca nu este singur, ca iubitorul de oameni Hristos este cu el si ca vegheza la desavarsirea lui prin suferinta. Cuvintele Domnului:
Daramati templul acesta si in trei zile il voi ridica (Ioan 2, 9)
au reverberat inlauntrul lui in chip tainic, astfel ca nici una dintre atrocitatile la care era supus nu-l puteau clinti din credinta. El stia ca Maica Domnului se ruga pentru soarta lor si a acestui neam, pentru care s-au jertfit atat de multi in temnitele comuniste.
Hristos a inviat!
Laurentiu COSMOIU
***
Preotul‑martir Petre Focşăneanu – de Vincenţiu DASCĂLU
Eroismul este construcţia fiecărei zile. Întemeiat pe smerenie. Şi oglindit de buna săvârşire a fiecărei îndatoriri. Descoperi aceasta mai ales atunci când îl afli sub chipul muceniciei şi realizezi că în spatele acelei opţiuni nu se află nici flama entuziasmului, nici setea unui nume. Ci, pur şi simplu, parcurgerea ultimei părţi a unui drum. Viaţa Părintelui Petre Focşăneanu este un argument în acest sens.
Născut la 18 aprilie 1914 la Podu Turcului, în ţinutul Bacăului, urmează şcoala primară în sat. Este admis la Seminarul Teologic din Galaţi, continuîndu‑şi studiile la cel din Roman, iar apoi urmează doi ani la Facultatea de Teologie din Bucureşti. Întreruperile se datorează stării materiale precare. Perseverenţa – nevoii de a nu încredinţa gropii talantul. Căci abia atunci când te găseşti singur înaintea nevoii, înţelegi cât de mult te ajută Dumnezeu.
Acesta este gândul ce îi însufleţeşte şi slujirea. Întâi în Basarabia, în satul Alexandreni, aproape de Bălţi, unde este numit paroh, în 1935. Timp de cinci ani se străduieşte să descopere enoriaşilor săi chipul bucuriei nepărelnice oglindit în cunoaşterea lui Dumnezeu ca Prezenţă. Predica, vizitele la enoriaşii în nevoi, amiezele de după sfârşitul Liturghiei, istoriile ce împletesc istoria, geografia, botanica şi etnologia, drumeţiile pe firul râului Răut, excursiile în Moldova, lucrul la câmp sunt prilej de înţelegere a lucrurilor care ne definesc ca neam şi ca persoană.
Vara anului 1940. Ultimatumul sovietic adresat guvernului român la 28 iunie determină evacuarea administraţiei şi armatei. Părintele Petre, alături de soţia şi de fiica sa, părăseşte Basarabia. Slujeşte, vreme de patru luni, la biserica Sfântul Gheorghe Vechi din Ploieşti, apoi încă un an în satele Sârbi şi Dănceni, în parohia Podu Turcului. Este perioada aşteptării şi a înteţirii rugăciunii pentru că, dacă la Ploieşti este considerat de mulţi un refugiat, nici în apropierea satului copilăriei nu se simte acasă.
“Simt că am început o casă şi nu am ajuns să o termin. De aceea, nu îmi doresc nimic decât să slujesc din nou în biserica din Alexandreni.”
De aceea, imediat ce trupele române eliberează Basarabia, revine în parohia sa. Celor cinci ani li se adaugă încă doi. Până când, în octombrie 1943 este trimis pe frontul de est, ca preot‑confesor. Alături de Divizia I‑a Vânători de Munte ajunge în Crimeea, la Simferopol, apoi pe frontul din regiunea Iaşi, iar după 23 august 1944, pe cel din Transilvania.
Revenit acasă, vreme de un an se află în parohia Bordeni din Prahova, apoi este transferat la Podul Turcului. Pentru noile autorităţi, trecutul Părintelui Petre este departe de a fi ocolit de suspiciuni. Râvna depusă în perioada slujirii la Alexandreni, participarea la Campania din Răsărit şi mărturiile despre conţinutul mobilizator al predicilor, intervenţiile în favoarea apărării drepturilor enoriaşilor faţă de abuzurile autorităţilor locale, atitudinea lipsită de bunăvoinţă faţă de noua putere – toate determină arestarea sa, în mai 1948. Scânteia ‑ afirmaţia rostită la o nuntă – “Tovărăşia aceasta durează, iar celelalte tovărăşii care ne înconjoară în curând vor fi spulberate.” (Preot Ionel Ene). Pentru a avea un caz, este nevoie de o acuzaţie viabilă. Iar după aflarea acesteia ‑ simpatizant al mişcării legionare ‑ de martori, obţinuţi prin intimidări şi presiuni. Probele ‑ drumeţiile din Basarabia, drumurile în Vechiul Regat, întâlnirile cu vlădica Visarion Puiu şi Nichifor Crainic, organizarea serbării de 9 mai şi organizarea cercului literar‑artistic.
“Nu am făcut niciodată niciun fel de politică, socotind în concepţia mea politica o înjosire pentru tagma preoţească. Cât despre mişcarea legionară, nu am simpatizat cu ea şi nu am ajutat‑o în vreun fel.”
Demnitatea răspunsului este dublată de perseverenţa presbiterei Melania Focşăneanu de a oferi organelor de anchetă dovezi privind nevinovăţia soţului său, acuzaţiile fiind consecinţa excesului de zel al unui agent de poliţie. Eliberat în iunie 1948, este arestat din nou, nouă luni mai târziu. Evadează din arestul Securităţii Tecuci. Caută adăpost, însă nici unul dintre tecuceni nu este dispus să rişte aşa încât, rănit, este prins în dimineaţa următoare (Roxana Dragoş). Supus anchetei, în iunie 1949 i se propune un târg: eliberarea, în schimbul semnării angajamentului de colaborare cu Securitatea. Pentru a‑l convinge, este arestată şi anchetată şi soţia sa…
În decembrie 1949 devine succesorul Părintelui Ştefan Marcu, arestat, la rândul său, în aprilie, pentru sprijinirea mişcării de rezistenţă din Vrancea. Noul paroh din Nistoreşti oferă două note informative, irelevante, privind viaţa schitului Năruja (Preot Ionel Ene). Asemenea Părintelui Marcu, sprijină mişcarea de rezistenţă. Drumurile frecvente în Munţii Vrancei trezesc suspiciunea Securităţii. Acuzat de favorizarea uneltirii contra ordinii sociale, este condamnat la 10 ani de închisoare corecţională, trei ani interdicţie corecţională, 20.000 de lei amendă corecţională. Recursul este respins.
Penitenciarul Gherla. Aprilie 1953.
Părintele Petre Focşăneanu în celulă. Săvărşind slujba Învierii Domnului. Zidurile. Coridorul. Glasul său.
Să se scoale Dumnezeu şi să se risipească vrăjmaşii Lui şi să fugă de la faţa Lui cei ce‑L urăsc pe El.
Precum se stinge fumul, să se stingă; cum se topeşte ceara de faţa focului, aşa să piară păcătoşii de la faţa lui Dumnezeu,
Iar drepţii să se bucure şi să se veselească înaintea lui Dumnezeu, să se desfăteze în veselie.
Aceasta este ziua pe care a făcut‑o Domnul, să ne bucurăm şi să ne veselim întru ea.
Hristos a înviat din morţi
Cu moartea pre moarte călcând
Şi celor din morminte viaţă dăruindu‑le!
Şi glasurile din celule. Un praznic. Adică, Libertatea.
Urmează izolarea. Bătăile. Din nou izolarea. Până când, la 17 iunie 1953, în vârstă de 39 de ani, trece pragul acestei lumi.
Eroismul este zidire a fiecărei zile. Aceasta este cea dintâi mărturisire a vieţii Părintelui Petru Focşăneanu actuală mai ales astăzi când, prea des ne pare de folos risipirea.
Vincentiu DASCALU
Legaturi:
- CUVINTELE MAICII MINA DESPRE EXPERIENTA DIN INCHISOAREA COMUNISTA/ Sa ne amintim si de patimirile crunte din iadul de la Pitesti, de cei torturati si rastigniti cu ura satanica, tocmai in zilele pascale…
- Flagelarea si rastignirea lui Hristos sau CUM ESTE JUDECAT DUMNEZEU CAND INCAPE PE MANA OMULUI/ PASTILE IN INCHISOARE (MINA BAIA-SPRIE, 1954): PILDELE OAMENILOR VII
- PARINTELE IUSTIN, in primul sau interviu, din 1991, luat de Maica Nina din Alaska: “Vedeti voi, noi am tacut prea mult, ne-am facut prea mult ca nu vedem sau nu auzim. Noi inca dormim”. VIATA IN INCHISORILE COMUNISTE
- PARINTELE GAVRIIL BURZO (Man. Breaza) – Amintiri din vremurile de martiraj al temnitelor comuniste. “Pe oameni ii poti minti, poti sa le spui verzi si uscate, dar pe Dumnezeu, nu!”
- Aspazia Otel-Petrescu pentru “Familia ortodoxa”: SUFERINTA SI COMUNIUNE, RUGACIUNE SI MINUNI, JERTFA SI IERTARE in inchisorile politice pentru femei
- INVIEREA DIN MLASTINA DISPERARII
- Interviu cu regizorul NICOLAE MARGINEANU despre tatal sau si Parintele Arsenie Boca, despre suferinta inchisorilor si Inviere, despre vremurile de ieri si de azi: “Acum raul este mai perfid si mai periculos”
- SFINTII INCHISORILOR (documentar “In premiera” – integral)
***
- Lectiile EXPERIMENTULUI PITESTI la Scoala de Vara a CSIC: marturii despre REEDUCAREA, PERVERTIREA si SPALAREA CREIERULUI prin TORTURA (video)
- Reportaj RFI (si audio): O sambata la inchisorile Jilava si Pitesti, o CALATORIE VIE IN ISTORIA SFASIETOARE A PERSECUTIEI ANILOR 50
- URLA HAITA… Strigatul zguduitor de marturisire si avertisment al unui mare roman, supravietuitor al fenomenului Pitesti: NICOLAE PURCAREA
- NICOLAE PURCAREA – marturii despre reeducarea prin tortura de la Pitesti: “DIN VICTIMA TREBUIA SA DEVII CALAU” (si VIDEO)
- Eu sunt scribul…. MIHAI BURACU – amintiri sfasietoare din “cel mai cumplit laborator al terorii”, EXPERIMENTUL SATANIC DE LA PITESTI
- ARTICOLELE SAPTAMANII (4): Calai, victime, iertare, credinta, eroi, testamente… “NOI NE IUBIM NEAMUL ASA CUM UN COPIL ISI IUBESTE PARINTII”
- Regizorul Nicolae Margineanu si tanarul istoric Alin Muresan despre tragicul “FENOMEN PITESTI” si marturiile adunate in filmul documentar “DEMASCAREA“
- FORT 13 JILAVA: istorii tulburatoare din inchisoare cu Constantin Iulian, Gheorghe Jijie si altii/ Despre FENOMENUL PITESTI cu Alin Muresan/ BISERICA ORTODOXA SI PRIGOANA COMUNISTA [documentare si interviuri VIDEO]
- Fenomenul tragic al reeducarii din inchisoarea Pitesti. Plus: documentarul “DINCOLO DE TORTURA” (“BEYOND TORTURE – The gulag of Pitesti ROMANIA”)
- Parintele Calciu despre experimentul satanic de la Pitesti: TINTA A FOST SUFLETUL NOSTRU, DAR ULTIMA BATALIE A FOST CASTIGATA DE DUMNEZEU
- Parintele Calciu despre “dorul” de Aiud, rugaciunea din inchisoare si despre Pitesti
- Demostene Andronescu despre FENOMENUL PITESTI si despre Colonelul Craciun, TORTIONARUL DE LA AIUD
- AUTODEMASCAREA – spovedania satanica
- Ioan Ianolide: RADACINI SI PORTRETE ALE FENOMENULUI REEDUCARII – IDEI SI PILDE VALABILE SI PENTRU ZILELE NOASTRE
- TU POTI FI URMATORUL REEDUCAT! – fragment din “Intoarcerea la Hristos” de Ioan Ianolide
- EXPERIMENTUL PITESTI: marturii povestite de Radu Ciuceanu, supravietuitor al temnitelor comuniste
- FERICITUL MARTURISITOR CONSTANTIN OPRISAN – “Nu a fost tanar mai schingiuit ca el la Pitesti”
- CORNEL NITA – ingerul ucis de bestiile tortionare din inchisoarea de la Pitesti
- O convorbire de zile mari la “PROFESIONISTII” cu Ing. CONSTANTIN IULIAN, un marturisitor si supravietuitor al LAGARELOR DE LA PITESTI, AIUD, JILAVA… (video)
- NUMAI CEL CARE VA AVEA INIMA BUNA VA REZISTA
4 Commentarii la “RASTIGNIRE dincolo de orice margini ale inchipuirii umane SI INVIERE IN INCHISORILE COMUNISTE (II). “Lumea credintei”: Povestile zguduitoare a doi martiri de la Pitesti si Gherla: TACHE RODAS si PREOTUL PETRE FOCSANEANU”