NOII SFINTI MUCENICI POLONEZI CARE AU PRIMIT MARTIRIUL DIN PARTEA CATOLICILOR

4-05-2009 Sublinieri

kholm_pidlyashya.jpg

CANONIZAREA NOILOR MUCENICI DIN POLONIA – 8 IUNIE 2003

ACTUL SFÂNTULUI SINOD AL BISERICII ORTODOXE POLONEZE REFERITOR LA AŞEZAREA ÎN CEATA SFINŢILOR A MARTIRILOR DIN SECOLUL XX  DIN EPARHIA DE HELM ŞI PONTLASKIA:

“ÎN NUMELE TATĂLUI ŞI AL FIULUI ŞI AL SFÂNTULUI DUH.

 La începuturile celui de-al treilea mileniu al bunătăţii Domnului, Biserica Ortodoxă din Polonia seceră roadele seminţei celei dumnezeieşti, roade care s-ai copt prin mărturisirea credinţei ortodoxe şi sfârşitul mucenicesc al poporului credincios din Eparhia  de Helm şi Pontlaskia.

Regiunea Helm şi Pontlaskia (actualmente în Polonia sud-estică), care cu mai bine de 1000 de ani în urmă a primit credinţa ortodoxă, a suferit de multe ori grele încercări şi prigoane din partea celor de alte credinţe. Cu toate acestea, întotdeauna a păzit ataşamentul faţă de Hristos şi faţă de Sfânta Biserică, prin mijlocirile Născătoarei de Dumnezeu, care a dăruit eparhiei de Helm icoana ei făcătoare de minuni. Chiar şi în timpul celor mai crunte încercări ale credinţei, în timpul cărora se părea că lumina Ortodoxiei se va stinge, a păzit această sfântă moştenire şi comoară a credinţei, aşa cum a primit-o de la Sfântul Vladimir.

Aşadar, după ce au trecut înfricoşătoarele prigoane şi marele întuneric, credinţa străluceşte iarăşi prin arătarea mărturisitorilor şi martirilor, care în mod deosebit în veacul al XX-lea  au adăpat ţara lor cu sângiurile lor muceniceşti.

   Apogeul prigoanelor din regiunea Helm şi Pontlaskia a avut loc în anul 1944 şi, după cum dau mărturie localnicii din acea vreme: „Înfricoşător şi greu am suferit din partea vrăjmaşilor credinţei, care au inundat regiunea noastră cu râuri de sângiuri şi ne-au dat foc caselor. În aceste zile, unii au primit cununa muceniciei, închinându-şi inima şi credinţa lor lui Dumnezeu şi (slujirii) aproapelui lor”.

Cu sângiurile lor muceniceşti  şi prin mijlocirile lor actuala noastră comunitate bisericească se împuterniceşte, iar noi păstrăm pomenirea muceniciei lor, conform cu mărturia ierarhului locului Ilarion, care zicea în anul 1944: „Cred neclintit, că pe mulţi din preoţii mucenici ai eparhiei mele, Biserica îi va aşeza în ceata Sfinţilor”. În timpul celor cincizeci de ani intermediari a fost imposibilă canonizarea lor, din cauza împrejurărilor  nefavorabile acestui lucru. Cu toate acestea, pomenirea lor a rămas vie în poporul din regiune, până când Biserica Ortodoxă locală, pe baza cercetărilor şi argumentelor prezentate de o comisie specială, a hotărât:

1. Se hotărăşte Soborul Sfinţilor Mucenici şi Mărturisitori din Eparhia de Helm şi Pontlaskia în prima Duminică din luna iunie.

2. Se aşează în ceata Sfinţilor:

a) Protoprezbiterul Vasilie Martis (martirizat în satul Teratin pe 4 mai 1945)

b) Protoiereul Pavel Svaiko şi prezbitera sa Ioana (martirizaţi în satul Grampovieci pe 28 august 1943)

c) Preotul Nicolae Holts (martirizat în Novosiolki pe 2 aprilie 1944)

d) Preotul Leon Korobţuk (martirizat în Laskov pe 10 martie 1944).

e) Preotul Petru Ohrisko (martirizat în Ţartovieci pe 10 aprilie 1944).

f) Preotul Serghie Zaharţkuk (martirizat în Nabruz pe 6 mai 1943).

g) Monahul Ignatie (martirizat în Mănăstirea Sfântului Onufrie din Ghiableţna pe 10 august 1942).

3.  Să se alcătuiască Troparul, Condacul şi Megalinaria sfinţilor sus-numiţi, căci Slujba lor asmatică se află îm Mineiul Martirilor.

4. Să se cinstească toate sfintele lor moaşte care s-au descoperit şi să se zugrăvească icoana lor.

5. Să se aducă la cunoştinţă tuturor Patriarhiilor şi Bisericilor Autocefale Ortodoxe.

Pentru rugăciunile tuturor sfinţilor mucenici din Helm şi Pontlask, care stau înaintea Tronului Celui Prea Înalt, implorându-L pentru Biserica Ortodoxă şi pentru poporul credincios din patria lor, fie ca Domnul să întărească credinţa noastră şi să ne dăruiască bogata Sa binecuvântare. Amin.

†  Prea Fericitul Mitropolit Sava, Arhiepiscopul  Varşoviei şi a toată Polonia

†  Înalt Prea Sfinţitul Simon, Arhiepiscop de Loţ  şi Poznan

†  Înalt Prea Sfinţitul Adam, Arhiepiscop de Psemisl  şi Sanok

†  Înalt Prea Sfinţitul Ieremia, Arhiepiscop de Vrotslav şi Sţeţin

†  Înalt Prea Sfinţitul Abel, Arhiepiscop de Lublin şi Helm

†  Prea sfinţitul Miron, Episcop de Hainuvka

†  Prea sfinţitul Iacov, Episcop de Bialistok şi Gdansk

†  Prea sfinţitul Grigorie, Episcop de Bielski

În Lublin, 20 martie 2003″.

stbasilmartysz_iconcolor-filtered.jpg

SFÂNTUL SFINŢIT MUCENIC VASILIE

– Prăznuit pe 4 mai  –

      Sfântul sfinţit mucenic Vasilie  s-a născut în binecuvântata de Dumnezeu Eparhie Helm, în satul Teratin, la sfârşitul secolului 19. Se cobora din renumita familie ortodoxă Martis, tatăl său Alexandru fiind judecător, iar ulterior preot. Tânărul Vasile creştea într-o atmosferă ortodoxă evlavioasă şi învăţa la Seminarul din Helm.

      După ce şi-a încheiat studiile, s-a căsătorit, iar la vârsta de 26 de ani a intrat în cler. Apoi, a fost trimis de către autoritatea sa bisericească ca misionar în Alaska, iar acolo şi-a oferit serviciile sale pastorale, liturghisind mai ales în insulele Afognak şi Kodiak.

        După întoarcerea sa în patrie, a fost numit preot slujitor în 1912 la parohia ortodoxă din oraşul Sosnovietz (sudul Poloniei). Când a izbucnit Primul Război Mondial, a început să fie prigonit şi a fost nevoit să se refugieze împreună cu familia în Rusia, unde în cele din urmă s-a stabilit la Moscova, în Mănăstirea Sfântului Andronic. Liturghisea oriunde  se întâmpla, după care lucra pe undeva cu mâinile sale pentru a-şi întreţine familia. După sfârşitul războiului, s-a întors în oraşul Sosnovietz şi la parohia sa.

        În paralel cu îndatoririle sale pastorale, a încercat să primească permisiunea de a sluji ca preot militar pentru soldaţii ortodocşi din armata poloneză. În 1921, a reuşit să se arate întâistătător clerical general şi duhovnic al armatei, primind şi rangul de protoprezbiter. Afându-se în această poziţie, vreme de 15 ani şi-a oferit prin muncă şi cu trudă serviciile sale, rezolvând şi depăşind problemele şi divergenţele create de cei de altă credinţă decât cea ortodoxă şi de regimurile politice de la putere. A colaborat cu primii Arhiepiscopi ai Varşoviei şi a toată Polonia, Gheorghe şi Dionisie, participând şi la procedurile proclamării autocefaliei Bisericii Poloneze în anul 1924 de către Patriarhia Ecumenică.

      După pensionare, s-a întors în patria sa, în Teratin, împreună cu familia sa şi acolo a trăit în anii grei ai celui de-al II-lea Război Mondial, când peste regiunea Helm au trecut armatele germane şi antarto-poloneze, vătămând mai înainte de toate poporul ortodox.

      Când războiul a luat sfârşit şi a venit pacea, a crescut acţiunea rebelilor polonezi, ca şi ura acestora (adică a conducerii poloneze catolice şi a episcopilor şi preoţilor romano-catolici) faţă de locuitorii băştinaşi ortodocşi şi atunci, de fapt, a început Golgota martirică a părintelui protoprezbiter Vasilie. Au întreprins atacuri şi agresiuni asupra casei sale, ameninţându-l şi înfricoşându-l până când, în 1945, în Sfânta şi Marea Vineri, i-au înconjurat  casa şi l-au schingiuit, obligându-l să se lepede de Ortodoxie. Părintele Vasilie însă, rămânând neclintit în credinţa sa, a primit cununa muceniciei, jertfindu-şi viaţa pentru sfânta credinţă a unicei Biserici a lui Hristos, Biserica Ortodoxă.

     A fost înmormântat în Teratin, iar în 1963, moaştele sale au fost mutate într-un cimitir ortodox din Varşovia.  După înscrierea sa în rândul sfinţilor în anul 2003, a avut loc descoperirea sfintelor sale moaşte şi aşezarea lor în raclă în biserica parohială şi de cimitir a Sfântului Ioan Scărarul din Varşovia.

(traducere din limba greacă: Leontie monahul; sursa: http://www.impantokratoros.gr/274C0DE5.el.aspx)

holy-martyr-vasily-martysz.jpg 2009vasily01-saint-john-climacus-church.jpg


Categorii

Marturisirea Bisericii, Sfintii - prietenii lui Dumnezeu, prietenii nostri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

7 Commentarii la “NOII SFINTI MUCENICI POLONEZI CARE AU PRIMIT MARTIRIUL DIN PARTEA CATOLICILOR

  1. Si la noi in Romania majoritar ortodoxa am putea sa ne intrebam ce cauta cardinalul Iuliu Hossu in manastirea Caldarusani . Sau alti episcopi catolici in manastiri ortodoxe . In Polonia , Ungaria , Cehia s-a dat publicitatii cutremuratorul fapt al colaborarii cu serviciile secrete . In Romania nu se stie decat vag cate ceva .

    Cred ca trebuie sa facem o demarcatie clara intre episcopi rosii si episcopi crestini . Fenomenul comunist in Romania nu arata nici un episcop martir . Ma insel eu ? Iata 12 Episcopi gr.ctolici : Valeriu Traian Frenţiu – Oradea, Iulian Hossu, Cluj-Gherla, Alexandru Rusu – Maramureş, Ioan Bălan – Lugoj, Ioan Suciu, auxiliar de Oradea, Alba Iulia si Făgăraş, Vasile Aftenie – vicariatul Bucureşti şi vechiul regat, Tit Liviu Chinezu – auxiliar de Blaj.

    P.S http://www.ziua.ro/display.php?data=2009-02-28&id=249878

    P.P.S Nu am scris aceasta pt.a naste vesnicele controvrese ci pt.a face totusi demarcatia intre crestini autentici si cei care au pactizat cu comunistii din varii motive pe care Dumnezeu le stie mai bine ca oricare dintre noi .

  2. Desigur, este o diferenta intre cei care au colaborat cu securitatea si cei care nu au facut-o. La noi in tara, insa, in patura subtirimii “intelectuale”, a fost la moda sa se laude prigoana impotriva greco-catolicilor si sa se treaca cu vederea jertfa ortodocsilor. Comunistii au atacat biserica greco-catolica din motive politice – era un organism care tinea de Vatican, iar acesta era un “agent” al imperialistilor. BOR era insa vestigiu de traditie, adica de “inapoiere” si “misticism” (cap de acuzare in anii comunismului).
    Relevant este si urmatorul material despre pr. Iosif Pasca:

    A fost închis la Aiud unde a făcut 6 ani, fiind eliberat odată cu ceilalţi deţinuţi în 1964. Aici l-a cunoscut pe părintele Iustin Pârvu de la Petru Vodă. În închisoare era genul de om care, cum să spun, nu încăpăţânat – ci înverşunat sau râvnitor în credinţa lui era. Îl acuzau: „Eşti un încăpăţânat că nu vrei să înţelegi”. Era încăpăţânat în râvna asta pe care nu voia s-o lase. Povestea că erau în cameră vreo douăzeci: un greco-catolic, doi romano-catolici, un protestant şi restul ortodocşi. S-au înţeles bine cu toţii, când era unul bolnav sau mai slăbit, îşi dădeau mâncarea de la unul la altul, nu se ţinea seama ce religie ai. Când era vorba de chestii de credinţă, de doctrină, de cult, tradiţii, se certau întotdeauna. Nu era nici unul de acord cu altul. Surprinderea pe care a avut-o după 1990 a fost că s-a organizat la Aiud, de către Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici (AFDPR), un fel de manifestaţie publică unde au participat mulţi credincioşi. A venit şi cardinalul Todea Alexandru [1] cu câţiva preoţi. Printre ei, cine era? La un moment dat ia cuvântul acel preot care fusese cu părintele Iosif în aceeaşi celulă. Şi de la microfon a început să spună: „Datorită ortodocşilor am făcut noi închisoare, pentru că ei ne-au luat bisericile, ne-au prigonit, ne-au maltratat, ne-au trădat la securitate”. Ortodocşii în sus, ortodocşii în jos; „Cei mai răi îs ortodocşii şi datorită lor, noi, greco-catolicii, am devenit nişte victime”. Se poza în chip de victimă astfel încât să atragă mila celor de faţă.
    Părintele Iosif şi-a cerut şi el dreptul să vorbească, să-i răspundă. „Nu-ţi aduci aminte că ţi-am dat blidul meu şi am fost împreună în închisoare. Tu ai fost un greco-catolic, au mai fost doi romano-catolici, un protestant şi noi am fost douăzeci de ortodocşi. Noi, din cauza cui am făcut închisoare? Sau romano-catolicii sau protestanţii?” După aceea, când s-au întrunit peste câţiva ani, preotul respectiv îi spune părintelui: „Nu fi supărat pe mine, dar ştii că aşa e linia pe care trebuie să mergem… te rog să mă înţelegi”. Şi Alexandru Todea a făcut afirmaţia în faţa unui ministru al cultelor cum că „Biserica Ortodoxă este trădătoare de neam” (ziarul Dimineaţa, Bucureşti, 24 feb. 1990). De fapt ortodocşii sunt cei care au luptat pentru întregirea neamului şi este exact invers: cei care au stricat şi au dezbinat neamul românesc în Ardeal, tocmai ei se pun eroi şi ne acuză pe noi că l-am dezbinat. Bineînţeles, argumente la acest lucru nu avea cardinalul; singurul argument era că anumiţi ierarhi ortodocşi au vândut Biserica. Părintele Iosif s-a dus personal să-l caute pe Al. Todea, să vorbească cu el şi să-i explice. La care, Todea îi spune: „Ştii, părinte, îmi pare rău, vezi-ţi tu de Biserica ta, iar dacă vrei să vii la noi, la catolici, te primim cu drag, dar dacă nu, vezi-ţi de biserica ta, pentru că noi suntem oameni culţi, noi am format cultura în Ardeal, noi avem anumite merite pe care matale, dacă nu le cunoşti, n-avem ce discuta”. La un moment dat cardinalul Todea îi spune: „N-am timp să stau de vorbă, discutăm altădată”, deci ca şi cum l-ar fi poftit afară. Părintele Iosif a plecat liniştit şi şi-a văzut de treaba lui şi a rămas aşa, cu o supărare, că ei au suferit împreună şi, după aceea, să li se dea în cap că, vezi Doamne, noi ortodocşii suntem aşa. În privinţa asta era un apărător al Ortodoxiei – oricine se lega de ea, nu accepta lucrul acesta.
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/10/16/parintele-iosif-pasca-un-martir-al-zilelor-noastre/

  3. Admin ,

    Ma bucur ca am cazut de acord sa facem respectiva demarcatie . Inainte de a se da publicitatii memorialistica detentiei romanesti f.multi ortodocsi faceau greseala de a arunca cu noroi intr-o biserica MARTIRA ( ma refer la cea gr.catolica ) . Este vorba despre 12 EPISCOPI . Nefiind un intelectual , nu am date care sa sustina sau nu afirmatia dv. privitor la patura intelectualilor . Jertfa ortodocsilor trebuie sustinuta in primul rand de biserica . Statul laic nu acorda numele de martir . I-as exclude cumva pe intelectualii care au atatea de “impartit” intre ei incat problema religiosului imi pare ca a fost mereu in plan secundar .

    Sigur ca sunt multe povestiri confesionale care fac mult rau neamului acestuia . Cel mai greu de inteles pt. mine este urmatorul lucru : inainte de 1945 gr.catolicii aveau slujeau in niste biserici . Comunistii au venit si le-au luat . Vine revolutia . Nu e firesc sa fie repusi in drepturi ? Am vazut pe la tv niste circuri mediatice de toata frumusetea pe tema asta . Greu de inteles intr-o tara civilizata .

    Ramane o mare mirare cum atatia sfinti detinuti in inchisorile comuniste nu sunt declarati IMEDIAT Sfinti ? Ce argumente sa mai aduci miilor de ortodocsi care au murit in inchisorile comuniste ? Fara literatura de detentie aparuta cu ceva timp in urma habar nu aveam ce a insemnat comunismul . Ca si fara emisiunile sau conferintele lui Dan Puric . Dv. ca blog de asemenea – super contributie .

  4. “Si la noi in Romania majoritar ortodoxa am putea sa ne intrebam ce cauta cardinalul Iuliu Hossu in manastirea Caldarusani . Sau alti episcopi catolici in manastiri ortodoxe…Cred ca trebuie sa facem o demarcatie clara intre episcopi rosii si episcopi crestini . Fenomenul comunist in Romania nu arata nici un episcop martir. Ma insel eu?” (Ioan)

    Catre Ioan si alti filo-catolici (spalati pe creier):
    Stimate Ioan, trebuie sa stii ca:
    1).regimul politic a impus domiciliu fortat la Caldarusani a lui Hossu si altor episcopi,iar nu episcopii ortodocsi. Ideea era sa-l faca sa colaboreze cu comunistii- n-a facut-o (Hossu), bravo lui. Dar mai trebuie sa stii ca din marturiile calugarilor de acolo, Hossu n-a intrat in nici o biseria ortodoxa ca sa nu se…spurce! niciodata n-a acceptat asistenta religioasa de la calugarii ortodocsi din Caldarusani ca sa nu se…spurce. Fara comentarii!
    2). demarcatia clara dintre episcopii rosii si cei crestini nu o fac in nici un caz greco-catolicii sau filo-catolicii, caci sunt extrem de subiectivi si rautaciosi. Deci n-aveti nici un drept in a face aceasta distinctie. Doar la Judecata finala se va sti.
    3). as aduce aminte lui Ioan si altora ca el, sa studieze Istoria Transilvaniei (eu am facut 6 ani de Teologie cu preocupari de istorie bisericeasca) si sa vada coruptia si colaborationismul episcopilor greco-catolici cu statul maghiar austro-ungar, si apoi sa arunce cu noroi in ograda altuia! sa vada doar episcopii antiromani: Ioan Szabo de Gherla, mitropolitul Vancea, Sterca-Sulutiu, Vasile Hossu, ce lingai erau pe langa ungurii si statul maghiar. Fara comentarii!
    4). dovediti o crasa incultura si analfabetism in istorie cand ziceti “Fenomenul comunist in Romania nu arata nici un episcop [ortodox,n.m.]martir. Ma insel eu?”
    Da, te inseli neadmis de mult. Toata lumea stie ca au murit in conditii suspecte: patriarhul Nicodim (feb 1948), mitropolitul Irineu Mihalcescu al Moldovei (1948,otravit la Agapia de masoneria comunista evreiasca!),episcopul Grigorie Leu al Husilor (1949,otravit), episc. ANdrei Magieru al Aradului, episc. Nicolae Popovici al Oradiei (1960), chiar patriarhul Justinian (1977) a murit in conditii suspecte, sau patriarhul Iustin Moisescu (iulie1986) dupa ce a protestat contra daramarii bisericilor din Bucuresti si a amenintat pe Ceausescu ca scoate poporul la casa Parlamentului daca mai distruge biserici. La cateva zile dupa asta a murit, otravit (din surse f apropiate patriarhului!). Lista completa de ierarhi morti,ucisi de comunisti o gasiti in cartea lui Vasile Manea, “Preoti ortodocsi in inchisorile comuniste”.
    Si vii acum si spui ca nu exista nici un episcop omorat de comunisti?…
    Vad ca va pricepeti bine la istoria greco-catolica,de dati numele celor 12 episcopi “martiri” gr-cat, dar deloc la istoria Bisericii Ortodoxe… adica stiti varianta mincinoasa si falsa a pseudo-bisericii papistase. Asta nu e istoei, d-le Ioan, e lipsa de bun simt si prozelitism, drept care sunt dator sa-mi apar Biserica cu orice pret.
    5). asa-zisii episcopi martiri gr-catolici nu sunt decat vreo…jumatate, care au murit efectiv in inchisoare, ceilalti (Hossu etc) au murit impacati, Hossu la peste 80 de ani. Iar fiind eretici,nu pot fi si martiri ai Bisericii Ortodoxe (cum se incearca azi, un ecumenism al inchisorilor!). Dec, ideea cu cei 12 epicopi martiri- dupa nr Apostolilor!- e o poveste buna de imbatat analfabetii in istorie. Se cheama martir,cel care moare pt Hristos,nu cel ce moare bine-mersi inconjurat de cei din jur,de batranete, cum amurit Hossu.
    6). ziceti despre biserici: “inainte de 1945 gr.catolicii aveau slujeau in niste biserici.Comunistii au venit si le-au luat. Vine revolutia. Nu e firesc sa fie repusi in drepturi?Am vazut pe la tv niste circuri mediatice de toata frumusetea pe tema asta . Greu de inteles intr-o tara civilizata”
    Raspuns: eu stiu ca din 1948 s-a desfiintat cultul gr-catolic,nu din 1945.
    Comunistii au luat bisericile, iar oamenii dupa Revolutie au refuzat sa le treaca la catolici,folosindu-le in continuare ca ortodocsi. Care e problema? 5000 de oameni sa ramana fara biserica,iar 3 familii de mosi trecuti cu bani la catolici,sa o primeasca??
    Apoi: bisericile acestea in timpul comunismului au fost intretinute,reparate,pictate de acesti ortodocsi,deci e dreptul lor sa le aiba. ei nu le-au distrus cum au facut tunurile lui Bukow in 1761,ci le-au folosit.Nici o biserica gre-cat n-a fost distrusa de ortodocsi in timpul comunismului!-decat s-au reparat,resfintit etc.
    Apoi: aceste biserici,multe au fost ale…ortodocsilor,luate cu forta de la ei de catre stramosii catolicilor,de la 1701 incoace.
    Apoi: de ce sa nu cerem si noi inapoi sau despagubiri pt bisericile si manastirile,pamanturile,averile,cartile,manuscrisele distruse de 300 de ani incoace de catre greco-catolici si maghiari impreuna? vezi cartea: Stefan Metes,Manastirile din Transilvania, 1936, carte aparuta INAINTE de comunism,cu date obiective despre cele peste 150 loccasuri sfinte distruse. Averile lor au fost confiscate de autoritati si date…bisericii greco-catolice!
    Iar in 1948 Dumnezeu a hotarat sa intoarca roata: a lucrat prin paganii de comunisti ca sa repare o nedreptate,cum a pedepsit Israelul pt pacatelelui, prin imparatul pagan Nabucodonosor, prin persi, arabi, turci sau romani. Nu sustinem noi nedreptatea facuta de comunisti,dar vedem in asta mania lui DUmnezeu asupra tuturor dusmanilor Ortodoxiei care de 300 de ani dezbina neamul romanesc.
    S-a inteles sau mai trebuie sa dau copy-paste la carti de istorie bisericeasca??

  5. Stimate Fabian ,

    Nu am sa intru in istorii confesionale mult mai delicate . Nu trebuie sa imi tineti predici din acestea ieftine pe un subiect atat de vast . Si mai ales despre ortodoxia romaneasca VS gr.catolicism . Poate daca eventual o sa-mi explicati cum este INCA posibila caterisirea episcopilui Visarion Puiu o sa-mi aratati ca puteti intelege reticenta altor culte fata de ierarhia ortodoxa din acele momente . Nu stiu daca este adevarat ca Antonescu a inchis seminarul de la Cernica pt. ca se cantau cantece legionare stiu sigur insa ca teologia nationala este o mare utopie . Nu are absolut nici o treaba cu UNIVERSALISMUL crestin .

    Din respect pt. dialog am sa raspund punctual :

    1. Exact aceeasi logica m-as astepta sa o puneti in valoare si legat de cazurile din Polonia . Sistemul politic a facut/impus …nicidecum Biserica Catolica .

    2 Demarcatia clara este facuta in puscarii . Unii Episcopi au intrat in puscarie , alti nu . Sau vreti sa spuneti : credinta era chiar foarte iubita de atei ? Demarcatia clara dintre crestini este aceea dintre Steinhardt , Iustin Parvu , Vulcanescu ,Papacioc , Ianolide ..etc…si toti lingaii care au profesat SIMONIA si care asistau pasivi la transformarea in ceapeuri a lacaselor . Si care audevenit invatatorii acestui neam martir . Intentia mea initiala nu a fost o antiteza dar daca tot ati adus discutia am nuantat putin .

    3) Nu sunt greco-catolic . Asta nu ma impiedica sa incerc sa fiu obiectiv. Fiecare padure are uscaturile ei . Nu sunt un naiv dar nici nu pun pret pe istorii confesionale . Chiar asa ca un om educat ce sunteti ne puteti spune legatura bisericii cu ML ? Asa ca sa-mi faceti in ciuda ca istoria este intotdeauna OBIECTIVA .

    4) Vorbind despre detentia din comunism am facut referire la acel gen de martiri . Nu ma pricep la istorie . Nu sunt istoric . Acestea sunt lucruri stiute domnul meu . Faptul ca nu fac referire si la ortodoxie are o explicatie simpla daca aruncati la pubela cutia cu ace : despre ortodoxie este publicat foarte mult si laudabil in paginile acestui blog ( lucru pe care l-am declarat cu ceva timp in urma ) . Am scris si din alte perspective care pot naste un dialog frumos prin OBIECTIVITATE . Dv. o vedeti ca pe un crunt prozelitism . Regretabil . 15 mai ’56 Monseniorul Vladimir Ghica era aruncat la groapa de gunoi in timp ce altii pregateau funeraliile lui Petru Groza ? Ma insel eu ? Sau si asta e istorie falsa ?

    5) Nu-mi permit sa vorbesc asa despre martirii Romaniei .

    “Cardinalul Iuliu Hossu, primul roman care a primit purpura de print al Bisericii Catolice, le-a spus emisarilor guvernului, care i-au oferit demnitatea de Mitropolit al Moldovei, chiar in locul IPS Irineu, in schimbul renuntarii la catolicism, celebra fraza:
    “Credinta noastra este viata noastra!”.

    ( citat preluat din http://www.romanialibera.ro/a123490/martirii-credintei-in-inchisorile-comuniste.html )

    6) Va dati ce jenant suna ce spuneti ? Biserica consta in CANTITATE ? Si casele nationalizate care s-au retrocedat in ultimul timp banuiesc ca fiind locuite au fost zugravite , reparate .

    Cunsoc ideea salvarii prin comunisti . Nici nu merita un raspuns asa ceva . E trist de-a dreptul . Nu mai intru demult timp in polemici sterile de genul asta . Confundati calvinismul cu catolicismul . Se pare ca nu o sa pricepeti niciodata ce inseamna sa fii parasit . Sa fii preot si sa muncesti cot la cot cu taranii si sa depinzi de domnul locului . Asuprit de calvini . Catolicii au venit ca o eliberare fireasca . In conditiile in care si-au pastrat Traditiile . Trebuiau sa recunoasca doar pe Papa si punctele florentine adica nimic neadevarat . Dar trebuie sa mai treaca mult timp ca sa putem privi relaxat aceste probleme .

    Cu nadejdea ca putem dialoga respectuos , Ioan

  6. “Trebuiau sa recunoasca doar pe Papa si punctele florentine adica nimic neadevarat .”

    @Ioan: Noi trebuie sa alegem raul cel mai mic, dar nu erezia cea mai mica… A recunoaste pe papa, chiar fara infailabilitate, tot e un rau, fiindca tu practic te-ai despartit de Biserica lui Hristos. No poti fi madular viu al Bisericii, doar fiindca ti-ai pastrat 98% din traditii si esti schismatic, ba chiar sub conducerea ereticilor (sa nu imi ziceti ca Filioque nu e inselare, fiindca stiti ca Sf. Parinti nu au acceptat-o cand s-a discutat la Sinoade…)
    Si daca nu esti madular viu al Bisericii, inseamna ca desi zici ca “Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica” tu nu pui in aplicare asta…

    Plus ca purgatoriu e chiar amagire diavoleasca, adica, desi nu scrie in Biblie, ei sunt siguri ca o sa stai numa 5 minute undeva (purgatoriu) si apoi hop in rai… poi si atunci de ce ne pierdem timpu pe lumea asta, ca nu mai are nici un rost?

    Nu vreau cearta, dar compromisuri din astea cu catolici nu aduc mantuirea… Crede-ma as vrea sa zic ca aduc si ca toti putem sa facem o hora si alte cele, dar nu zic nu fiindca nu vreau, ci fiindca sunt minciuni si nimic bun nu iese din minciuna. Doar Adevarul ne va face liberi!

    Sper ca nu te-am suparat,

    Alexandru

  7. Da, d-le Ioan, nu stiti decat o imagine de la TV si mass-media despre biserica greco-catolica,incat sa spuneti: “Si casele nationalizate care s-au retrocedat in ultimul timp banuiesc ca fiind locuite au fost zugravite , reparate”.
    Adica,locasurile retrocedate unitilor sunt zugravite, reparate de noii proprietari, asa este?
    Doar cca stiu multe cazuri, d-le Ioan in care odata ajunsi stapani pe noile biserici, greco-catolicii le-au mutilat,distrugand pictura pt ca era ortodoxa, aruncand icoanele, profanand biserici. S-au intamplat nu doar la Oradea unde episcopul apostat Sofronie a restituit bisericile, dar si in tot Banatul, Alba-Mures, Maramures-Satu-Mare, dar si Cluj. La mine in oras, G., unitii au intrat anul trecut in posesia unei capele ingrijite si pictate de ortodocsi, pe care acum au ras-o de orice urma ortodoxa. Asta da iubire pt ortodocsi!
    6). Ce este “jenant” spus? ca Dumnezeu lucreaza in istorie sa repare o greseala facuta de om? ca bisericile sa ramana majoritatii de azi,ortodoxe,nu unei secte pe cale de disparitie numita “greco-catolicsim”? Pai nu eu am zis ideea cu reparatia,ci Sf Parinti: Ioan Iacob de la Neamt, Arsenie Boca, Cleopa Ilie. Sa inteleg ca sunt jenanti ei??
    3). Ce legatura are Miscarea Legionara cu ce discutam? din ea au facut parte si greco-catolici si evrei (Steinhardt, sotia lui Vasile Marin etc). Care e problema dvs?
    ML nu inlocuieste rolul Bisericii de mantuire,ci ajuta la formarea unui om nou,moral, religios, politic, social, deci integru. Se cantau la Cernica cantece legionare?… foarte bine,bine ca nu se cantau cantece comuniste… Dar nu asta e problema discutiei de fata.
    “Sunt 3 caderi principale in istoria neamului omenesc: cea a lui Adam, cea a lui Iuda şi cea a papei” (Sf. Iustin Popovici, +1979).
    Sfintilor Mucenici Polonezi, rugati-va pentru noi pacatosii!

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate