“Să nu trăim în minciună!” – NOUL TOTALITARISM, “DE MĂTASE”, produs de ideologia progresismului, ESTE ACUM AICI: “Sistemul depinde, pentru însăşi existenţa lui, de teama oamenilor de a tăgădui minciunile”. ROD DREHER confirmă profețiile altui american ortodox, Părintele Serafim Rose și ale unui stareț rus: “Ceea ce a început în Rusia se va încheia în America”. CE AU DE FĂCUT CREȘTINII? (I)

10-07-2021 Sublinieri

Să ne reamintim, mai întâi:

“Părintele Serafim [Rose] avea mereu in vedere prorocia Staretului Ignatie din Harbin (Manciuria), un parinte vazator cu duhul, care inca din anii `30 spunea: Ceea ce a inceput in Rusia se va incheia in America.

In cuvantul rostit la Manastirea Sf. Treime din Jordanville, Parintele Serafim a vorbit mai mult despre necazurile ce se vor abate asupra Americii si despre pregatirea pentru ele. Dupa ce a descris suferintele crestinilor din Rusia si din alte tari ortodoxe, a spus:

“Nu vreau sa va sperii, insa este mai bine sa constientizam faptul ca ceea ce sufera ei acum, sau ceva asemanator, va veni probabil si aici, si cat de curand. Noi traim vremurile de pe urma, Antihrist este aproape, iar ceea ce se petrece in Rusia si in alte tari asemenea ei reprezinta experienta normala a vremurilor noastre.

Aici, in Occident, noi traim intr-un paradis al nebunilor, care oricand se poate pierde si, foarte probabil, asa se va si intampla. Sa incepem dar sa ne pregatim – nu facand stocuri de alimente sau alte lucruri, asa cum s-au apucat unii sa faca in America, ci cu o pregatire launtrica de crestini ortodocsi“.

[…]

Pentru americanii ortodocsi, poate ca partea cea mai trezvitoare a acestei carti este tocmai pagina de dedicatie. Ca un ecou al prorociei Staretului Ignatie din Harbin, Parintele Serafim si Parintele Gherman scriau aici:

Cartea aceasta este inchinata

Mucenicilor crestini

ASTAZI IN RUSIA,

MAINE IN AMERICA

Parintele Serafim nu a speculat prea mult asupra felului in care iubitoarea de libertate America va intra intr-o zi in epoca de prigoana anticrestina, in epoca catacombelor.Ceea ce au trait Rusia si alte tari va veni si aici“, spunea el. Nu putem spune in ce forma anume si nu trebuie sa ne isterizam pentru acest lucru. Insa in deceniile care s-au scurs de la moartea lui vedem ca, in timp ce oamenii din Rusia isi redobandesc libertatile religioase, americanii si le pierd. In 1962, rugaciunea comuna a fost alungata din scolile de stat printr-o decizie a Curtii Supreme a Statelor Unite. Astazi, orice manifestare de credinta crestina in scoli – ca de pilda, studiile biblice voluntare din timpul pauzei de pranz, rugaciunea la masa, folosirea unui rozariu in autobuzele scolare, organizarea de intalniri crestine dupa ore sau chiar tinerea unei Biblii pe banca – ar putea fi si au fost interzise de autoritatile scolare, iar justitia le-a sprijinit si sustinut actiunile”.

Cuviosul Serafim Rose: “ASTAZI IN RUSIA, MAINE IN AMERICA”

***

Rod Dreher: Să nu trăim în minciună! Un manual pentru disidenții creștini, Contramundum, 2021

Prefața Părintelui Gheorghe Holbea:

“Nu se întâmplă foarte des ca un autor ortodox să domine topurile de vânzări din America. Însă Rod Dreher a reușit această performanță cu două dintre cărțile sale, ultima dintre ele ajungând astăzi, la foarte puțină vreme după apariția în Statele Unite, în mâinile cititorilor români. Dacă avem în vedere și faptul că Să nu trăim în minciună!” reprezintă o carte-semnal de alarmă, care încearcă să ne avertizeze cu privire la viitorul cenușiu ce ni se prefigurează, atunci avem suficiente motive pentru a fi uluiți de acest succes editorial.

Însă, mai întâi de toate, cine este autorul acestei reușite demne de toată lauda? Rod Dreher este un jurnalist de orientare conservatoare, bine cunoscut în mediile intelectuale americane, care, după o odisee duhovnicească nu lipsită de încercări considerabile, a ajuns acasă, în sânul Bisericii Ortodoxe. Este un periplu din ce în ce mai des întâlnit în rândurile multor gânditori de calibru de peste Ocean, cu predilecție, cred, în tagma filosofilor, fiind suficient aici să amintim numele lui David Bradhsaw, Jeffrey Bishop sau Clark Carlton.

Aceste convertiri notorii ale unor gânditori prestigioși, ca și reputația mereu în ascensiune a lui Rod Dreher, ne dezvăluie o față mai puțin cunoscută a unei lumi asupra căreia tindem să avem o imagine monocromă. Complexați de „balastul” nostru istoric și cultural uităm aproape deliberat de rădăcinile noastre duhovnicești vii, așteptând întodeauna legitimarea și confirmarea dinspre Occident.

În „Să nu trăim în minciună!”, Rod Dreher a parcurs drumul invers. Din ce în ce mai conștient că lumea apuseană și civilizația modernă a democrației liberale se îndreaptă cu pași repezi spre un totalitarism „soft” sau „de mătase”, autorul nostru a purces la o călătorie spirituală și fizică pe tărămurile greu încercate de dictatură ale Europei de Est. Aici a înregistrat experiențele ziditoare ale unor martiri anticomuniști, nu doar cu scopul de a cultiva memoria unor eroi autentici, cât mai ales pentru a trage învățăminte și a deprinde strategii de supraviețuire sufletească în perioade de restriște. În același timp, Dreher a constatat că oamenii veniți din spațiul ex-comunist au o privire mult mai lucidă și sesizează fără greș simptomele unor fenomene pre-totalitare, așa cum sunt cele pe care le trăim noi astăzi.

Cartea sa, ce poartă subtitlul „Un manual pentru disidenții creștini”, este împărțită în două secțiuni. Prima parte aduce, dacă mai era nevoie și probabil că, uitându-ne în jur, cu siguranță că mai este nevoie, argumente foarte solide și convingătoare cu privire la timpurile grele ce se întrevăd la orizont. De la tirania tot mai apăsătoare a corectitudinii politice, niciodată mulțumiță de concesiile făcute sau de punctele de rezistență zdrobite, până la mijloacele de supraveghere orwelliană din ce în ce mai sofisticate și mai intruzive, Dreher cartografiază cu talent și pricepere arsenalul unui Moloh corporatist-etatist ce își propune să devoreze sufletele oamenilor.

Autorul surprinde – și aici rezidă unul din meritele de căpătâi ale cărții – caracterul religios al noii ideologii progresist totalitare. „Mitul Progresului afirmă că știința și tehnologia le vor da indivizilor puterea, nestânjenită de limitele impuse prin religie și tradiție, de a-și îndeplini dorințele”, scrie Dreher. Este o viziune a lumii aproape explicit chiliastă, care încearcă să ne amăgească prin iluzia unui rai pământesc și o viață prelungită indefinit cu ajutorul tehnologiei. Pe de altă parte, ca orice religie sectară și intolerantă, progresismul nu acceptă niciun fel de disidență sau îndoială, ceea ce înseamnă că pentru inchizitorii justiției sociale, dialogul este procesul prin care opozanții își mărturisesc păcatele și se supun, înfricoșați și tremurând, crezului justiției sociale. Așa se explică, de pildă, necontenitele vânători de vrăjitoare, ca și autocenzura tot mai răspândită a oamenilor cu un nume, care se feresc din toate puterile pentru a nu cădea pradă hoardelor de vandali virtuali sau comisarilor culturali aflați într-o veghe neîntreruptă.

Cu toate meritele incontestabile pe care le conține descrierea acestui fenomen totalitar insidios, forța cărții lui Rod Dreher constă, în opinia mea, în prezentarea unor strategii brevetate de supraviețuire fizică, sufletească și duhovnicească pentru creștinii secolului XXI. Vlăguiți de confortul consumerist și anesteziați de mirajul apusean, tot mai mulți dintre noi sunt debusolați în confruntarea cu noua dictatură.

În efortul său de a oferi forme plauzibile de rezistență, autorul nu aduce inovații ci se bazează, ca un bun ortodox, pe calea încercată a tradiției: credința, familia, cultivarea memoriei culturale, prețuirea suferinței etc. Din acest motiv, soluțiile sale poate că nu par, la o privire superficială, spectaculoase. Însă analizate mai grijuliu și întărite de glasul unor mărturisitori antitotalitari dincolo de orice îndoială (vezi bunăoară pasajele dedicate Părintelui Gheorghe Calciu-Dumitreasa sau martirului Constantin Oprișan) ele ne furnizează soluții autentice nu doar pentru a supraviețui, ci chiar pentru a înflori în adversități.

Dacă exemplul unor nevoitori prin pușcăriile comuniste ne poate inhiba prin înălțimea lor, nu ar trebui să uităm, așa cum ne îndeamnă Dreher, că la Dumnezeu toate sunt cu putință și, în același timp, că virtuțile se învață în familie, de mici copii. Din acest punct de vedere, din noianul de recomandări remarcabile pe care ni le oferă autorul american aș sublinia, în acest context, importanța lecturilor ziditoare în familie sau chiar într-un cerc mai larg. Povestea familiei Benda în care mama își făcea zilnic timp să le citească două-trei ore copiilor cărți ziditoare pentru ei ne oferă o lecție importantă de rezistență duhovnicească. Eroii se construiesc în interiorul familiilor și orice realizare de seamă are în spate multe fapte în aparență minore: mersul la biserică, cititul și discuția unei cărți, frecventarea cât mai sporadică a noilor medii de comunicare etc.

Dreher ne reamintește că, oricât de înfricoșătoare s-ar prefigura timpurile, soarta ne aparține în întregime și depinde doar de noi să trăim în adevăr și nu în minciună. Sunt provocări intimidante, dar suntem binecuvântați cu exemple ale sfinților care au făcut același lucru înainte”, spune autorul american. Având acest exemplu paradigmatic în minte, deja putem privi altfel viitorul, știind, pe urmele Sf. Iustin Popovici, că viețile sfinților nu sunt altceva decât viața și gândul lui Hristos.

***

INTRODUCERE

„Întotdeauna există această credinţă eronată: „Aici nu poate fi la fel; aici, asemenea lucruri ar fi imposibile”. Din nefericire, tot răul secolului al douăzecilea este posibil oriunde pe pământ(ALEXANDR SOLJENIŢÎN).

În 1989, Zidul Berlinului a căzut şi, odată cu el, a căzut şi totalitarismul sovietic. Dus a fost statul comunist poliţienesc care înrobise Rusia şi jumătate din Europa. Războiul Rece, care dominase a doua jumătate a secolului XX, a luat sfârşit. Democraţia şi capitalismul au înmugurit în fostele ţări captive. Era totalitarismului a alunecat în uitare, spre a nu mai ameninţa nicicând omenirea.

Sau aşa sună povestea. Şi eu, asemenea majorităţii americanilor, am crezut că ameninţarea totalitarismului trecuse. După care, în primăvara anului 2015, am primit un telefon de la un necunoscut cu vocea tulburată. Cel care mă sunase era un eminent medic american. El mi-a spus că bătrâna lui mamă, imigrantă cehoslovacă în Statele Unite, petrecuse şase ani, în tinereţe ca deţinut politic în ţara natală. Făcuse parte din rezistenţa catolică anticomunistă. Acum nonagenară, locuind cu fiul ei şi cu familia lui, bătrâna îi spusese, de curând, fiului ei american că evenimentele din Statele Unite de azi îi aduc aminte de perioada în care comunismul a venit la putere în Cehoslovacia.

Ce i-a stârnit îngrijorarea? Ştirile din mass-media despre frenezia cu care pe reţelele sociale fusese atacată o pizzerie dintr-un orăşel, în statul american Indiana, ai cărei proprietari, creştini de rit evanghelic, îi spuseseră unui reporter că nu vor accepta să livreze pentru nunta a două persoane de acelaşi sex. Atât de copleşitoare au fost ameninţările la adresa vieţii proprietarilor şi a avutului lor – inclusiv un utilizator de pe platforma socială Twitter, care a postat în reţea un apel la mulţime să dea foc pizzeriei -, încât proprietarii au închis porţile localului pentru o vreme. În tot acest timp, elitele liberale, mai ales din mass-media, în mod normal deosebit de vigilente la pericolul ca mulţimea furioasă să ameninţe vieţile şi mijloacele de trai ale minorităţilor, au rămas netulburate de atacul împotriva pizzeriei, care a avut loc în contextul, mai larg, al unei dezbateri despre ciocnirea dintre drepturile homosexualilor și libertatea religioasă.

Medicul în cauză, născut în Statele Unite, mi-a spus că auzise toată viaţa de la părinţii lui imigranţi avertismente despre pericolele totalitarismului. Nu îşi făcuse griji – la urma urmei, suntem în America, ţara libertăţii, a drepturilor individuale, o naţiune care recunoaşte deasupra ei pe Dumnezeu şi statul de drept. America s-a născut dintr-o dorinţă de libertate religioasă şi a fost dintotdeauna mândră de Primul Amendament al Constituţiei Statelor Unite, care o garantează. Dar acum era ceva cu evenimentele din Indiana, care îl punea pe gânduri: și dacă părinţii mei aveau dreptate?

E uşor să zâmbeşti în faţa unui asemenea lucru, spunându-ți că nu contează. Mulţi dintre noi, cu părinţi în vârstă, suntem obişnuiţi să trebuiască să-i rugăm să se dea jos din pod, ca să zic aşa, unde s-au ascuns după ce vreo emisiune de la televizor le-a aţâţat frica şi neliniştea faţă de ce se întâmplă în lumea de dincolo de uşa casei lor. Am presupus că era la fel şi în cazul bătrânei cehoslovace.

Dar ceva mi-a zguduit siguranţa, ceva din încordarea pe care o simţeam în glasul medicului, plus faptul că se simţise obligat să se adreseze unui jurnalist pe care nici măcar nu-l cunoştea, spunându-mi că ar fi prea periculos pentru mine să-i pomenesc numele, dacă scriam despre el. Întrebarea lui a devenit întrebarea mea: dacă bătrâna cehoaică vede un lucru pe care noi, ceilalţi, nu-l vedem? Dacă asistăm, realmente, la o întoarcere către totalitarism în democraţiile liberale occidentale, dar nu putem s-o vedem din cauză că îmbracă o formă diferită de cea clasică?

În anii următori, am discutat cu mulţi oameni, bărbaţi şi femei, care trăiseră mai demult în comunism. I-am întrebat ce credeau despre spusele bătrânei. Erau şi ei de părere că viaţa din America alunecă în direcţia unui soi de totalitarism?

Cu toţii au spus că da. Deseori, pe un ton categoric. Erau, de obicei, surprinşi de întrebarea mea, pentru că îi consideră pe americani nişte naivi fără speranţă în această privinţă. Vorbind pe îndelete cu unii dintre emigranţii care şi-au găsit refugiu în America, am descoperit că îi înfurie sincer faptul că semenii lor americani nu-şi dau seama ce se întâmplă.

Ce anume din situaţia care se conturează în Occident seamănă cu cea de care au fugit? La urma urmei, fiecare societate are reguli şi tabuuri şi mecanisme prin care să le aplice cu forţa. Ceea ce îi sperie pe cei care au trăit sub comunismul sovietic este această similitudine: elitele şi instituţiile elitei abandonează liberalismul clasic, de modă veche, întemeiat pe apărarea drepturilor individului, şi îl înlocuiesc cu un crez progresist care priveşte justiţia şi dreptatea în termenii grupurilor. Ele îi încurajează pe oameni să se identifice cu grupurile – etnice, sexuale şi de altă natură – şi să se gândească la Bine şi Rău ca la o chestiune de dinamică a puterii între grupuri.) O viziune utopică îi mână în luptă pe aceşti progresişti, una care îi face să se simtă obligaţi să încerce să rescrie istoria şi să reinventeze limba, pentru a le reflecta idealurile lor de justiţie socială.

Mai mult decât atât, aceşti progresişti ai utopiei modifică permanent normele în privinţa gândirii, a exprimării şi a comportamentului. Nu poţi fi niciodată sigur dacă nu cumva cei aflaţi la putere nu te vor înhăţa, etichetându-te drept „rău”, pentru că ai spus sau ai făcut ceva care era perfect în regulă cu o zi înainte. Iar consecinţele încălcării noilor tabuuri sunt extreme, inclusiv pierderea mijloacelor de trai şi reputaţia ruinată pentru totdeauna.

Oamenii devin instantaneu nişte paria pentru că au exprimat o opinie incorectă politic sau pentru că ar fi provocat în vreun alt mod o gloată progresistă, ceea ce îi amplifică acesteia din urmă tentaţia de a găsi ţapi ispăşitori cu ajutorul presei tradiţionale sau prin reţelele sociale. Sub masca „diversităţii”, a „inclusivităţii”, a „echităţii” şi altor termeni din jargonul egalitarist, stânga ideologică creează mecanisme puternice, cu care controlează gândirea şi discursul, şi îi marginalizează pe disidenţi ca pe nişte personificări ale răului.

Le este foarte greu americanilor care n-au trecut niciodată prin acest gen de ceaţă ideologică să îşi dea seama ce se întâmplă. Bineînţeles că, indiferent ce ar fi, nu este o copie la indigo a vieţii din ţările fostului Bloc Sovietic, cu poliţia lor secretă, cu Gulagurile lor, cu cenzura lor strictă şi cu privaţiunile lor materiale. Şi tocmai nici e problema, ne avertizează emigranţii. Faptul că, relativ la condiţiile din Blocul Sovietic, viaţa din Occident rămâne, totuşi, atât de liberă şi de prosperă, este lucrul care îi orbeşte pe americani in faţa pericolului crescând la adresa libertăţii noastre. Şi nu numai asta, ci şi modul în care cei ce ne răpesc libertatea îşi învelesc cu grijă fapta în limbajul eliberării victimelor de sub asuprire.

„M-am născut şi am crescut în Uniunea Sovietică, şi sunt, cu toată sinceritatea, uimit de cât de mult seamănă unele dintre aceste evoluţii cu felul în care acţiona propaganda sovietică”, mi-a spus un profesor universitar care trăieşte acum în Midwest-ul american.

Un alt profesor emigrat, dar din Cehoslovacia, s-a exprimat cu tot atâta francheţe şi fără menajamente. El mi-a destăinuit că a început să remarce o schimbare în urmă cu aproape un deceniu: prietenii lui coborau vocea şi se uitau peste umăr, atunci când formulau opinii conservatoare. Când el însuşi îşi exprima convingerile conservatoare pe un ton normal al vocii, americanii începeau să se foiască neliniştiţi şi să cerceteze iute cu privirea restul încăperii, ca să vadă cine s-ar putea să asculte.Aşa am crescut eu“, mi-a spus el, „dar se presupunea că aici nu se întâmplă la fel”.

Ce se întâmplă aici? Un militantism progresist – şi profund anticreştin – invadează în ritm constant societatea; unul pe care Papa Benedict al XVI-lea l-a descris ca fiind o dictatură mondială a unor ideologii aparent umaniste“, care îi împinge spre marginile societăţii pe cei ce nu sunt de acord cu ea. Benedict a numit-o „manifestarea „forţei spirituale a Antihristului”. Această forţă spirituală îmbracă forme concrete în administraţia de stat şi în instituţii private, în corporaţii, în mediul universitar şi în mass-media, şi în schimbarea obiceiurilor de zi cu zi ale vieţii din America. Viteza cu care înaintează îi este dată de capacităţile tehnologice fără precedent de a ţine sub observaţie viaţa particulară. Practic, nu mai există niciun ungher în care să te poţi ascunde.

Vechiul totalitarism, cel „de fier”, avea o viziune asupra lumii care cerea eradicarea creştinismului. Cel nou, „de mătase”, cere acelaşi lucru, iar noi nu suntem bine echipaţi să-i rezistăm atacului viclean, executat mai pe ocolite.

După cum ştim, comunismul era ateu în mod militant şi declara religia drept duşmanul său de moarte. Sovieticii şi aliaţii lor europeni au asasinat membri ai clerului şi au aruncat nenumăraţi credincioşi, atât hirotoniţi, cât şi mireni, în închisori şi în lagăre de muncă, unde mulţi au fost supuşi la tortură.

Astăzi? Lumea occidentală a devenit postcreştină, cei născuţi după 1980 respingând în număr mare credinţa religioasă. Aceasta înseamnă nu doar că ni se opun nouă, creştinilor, atunci când ne ridicăm în apărarea principiilor noastre – cu deosebire, în apărarea familiei tradiţionale şi a caracterului sacru al vieţii omeneşti -, dar înseamnă şi că nici măcar nu înţeleg de ce ar trebui să tolereze dezacordul întemeiat pe credinţa religioasă.

Nu putem spera să rezistăm în faţa totalitarismului de mătase, care vine, dacă nu ne punem în ordine viaţa spirituală. Acesta este mesajul lui Alexandr Soljeniţîn, marele disident anticomunist, laureat al Premiului Nobel şi credincios creştin-ortodox. El avea convingerea că esenţa crizei care a creat şi a susţinut comunismul nu era una politică, ci una spirituală.

După ce publicarea Arhipelagului Gulag a expus putreziciunea totalitarismului sovietic şi a făcut din Soljeniţîn un erou la nivel global, Moscova l-a expulzat, până la urmă, în Occident. În ajunul exilului său forţat, Soljeniţîn a publicat un ultim mesaj către poporul rus, intitulat Să nu trăim în minciună!”. În eseul lui, Soljeniţîn a contestat afirmaţia că sistemul totalitar ar fi atât de puternic, încât oamenii obişnuiţi nu pot să-l schimbe.

Prostii”, a spus el. Temelia totalitarismului este o ideologie alcătuită din minciuni. Sistemul depinde, pentru însăşi existenţa lui, de teama oamenilor de a tăgădui minciunile. Spunea scriitorul:

Calea noastră trebuie să fie: Niciodată nu vom sprijini cu bună ştiinţă minciuni!”.

Poate că nu veţi avea tăria să vă ridicaţi în public și să spuneţi ce credeţi cu adevărat, dar puteţi măcar să refuzaţi să afirmaţi ceea ce nu credeţi. Poate că nu veţi fi în stare să răsturnaţi totalitarismul, dar puteţi găsi, în voi înşivă şi în comunitatea voastră, mijloacele pentru a trăi în demnitatea adevărului. Dacă trebuie să trăim sub dictatura minciunilor, spunea scriitorul, atunci răspunsul nostru trebuie să fie: Stăpânirea lor să nu reziste prin mine!”

Ce înseamnă pentru noi, azi, să nu trăim în minciună? Aceasta este întrebarea la care cartea mea încearcă să răspundă, prin interviuri luate creştinilor (şi altora) de pe tot cuprinsul Blocului Sovietic, şi prin mărturii lăsate de aceştia, care au trăit totalitarismul şi îşi împărtăşesc înţelepciunea dobândită prin experienţă silnică îndurată pe propria piele.

Prima parte a cărţii argumentează că, în ciuda permisivităţii sale de suprafaţă, democraţia liberală degenerează acum în ceva ce seamănă cu totalitarismul asupra căruia a triumfat în cursul Războiului Rece. Sunt cercetate sursele de totalitarism, revelând paralele tulburătoare între societatea contemporană şi cele care au dat naştere totalitarismului din secolul XX. De asemenea, vor fi examinaţi doi factori anume care definesc ascensiunea totalitarismului de mătase: ideologia „justiţiei sociale“, care domină mediul universitar şi alte instituţii importante, precum și tehnologia de supraveghere, care a devenit o prezenţă ubicuă nu prin decret guvernamental, ci prin caracterul persuasiv al capitalismului consumerist. Prima secţiune a cărţii se încheie cu o trecere în revistă a rolului principal pe care l-au jucat intelectualii în Revoluţia Bolşevică şi cu argumentarea faptul că nu ne putem permite să luăm în glumă excesele ideologice ale propriei noastre intelighenţii corecte politic.

Partea a doua examinează, mai în detaliu, formele, metodele şi sursele de rezistenţă în faţa minciunilor totalitarismului de mătase. De ce religia şi nădejdea pe care o dă aceasta reprezintă esenţa tare a rezistenţei eficace? Ce legătură are voinţa de a suferi cu a trăi în adevăr? De ce este familia cea mai importantă celulă a opoziţiei? Cum reuşeşte tovărăşia în credinţă să asigure rezistenţă în faţa persecuţiei? Cum putem învăţa să recunoaştem vorbele calpe ale totalitarismului şi să luptăm cu înşelătoria lui? Cum au reuşit să treacă cu bine prin urgie aceşti credincioşi asupriţi? Cum s-au protejat, pe ei şi familiile lor? Cum şi-au păstrat credinţa, integritatea, chiar şi mintea întreagă? De ce se simt atât de neliniştiţi în privinţa viitorului Vestului? Suntem noi capabili să-i auzim sau vom continua să ne lăsăm legănaţi de iluzia că aici nu se poate întâmpla?

O emigrantă născută în universul sovietic, care predă la o universitate din Statele Unite, subliniază urgenţa îndemnului ca americanii să-i ia în serios pe cei ca ea:

Nu veţi putea să prevedeţi ce se va invoca împotriva voastră mâine. Nici nu aveţi idee care lucru absolut normal pe care îl spuneţi astăzi sau îl faceţi astăzi, mâine va fi folosit împotriva voastră, ca să vă distrugă. Asta au văzut oamenii din Uniunea Sovietică. Noi ştim deja cum funcţionează chestia asta”.

Pe de altă parte, amicul meu care a emigrat din Cehia m-a sfătuit să nu-mi irosesc timpul scriind această carte. „Va trebui ca oamenii să-l trăiască pe pielea lor, ca să-l înţeleagă”, spune el, nu fără un anume cinism. Ori de câte ori încerc să le explic, unor prieteni sau unor simple cunoştinţe, evenimentele actuale şi semnificaţia lor, am parte de priviri goale sau mi se dau răspunsuri de-a dreptul prosteşti”.

Poate că are dreptate. Dar, de dragul copiilor lui şi ai mei, eu am scris această carte, ca să-i arăt că se înşală.

***

Vedeți și:

„Intrăm într-o vreme a persecuțiilor”. MĂRTURIA DE CONȘTIINȚĂ A UNUI AMERICAN LA BUCUREȘTI. Lansarea-eveniment a cărții lui ROD DREHER, „Să nu trăim în minciună” (VIDEO). Interviuri, reacții, comentarii/ Evenimentul a fost urmat de plecarea bruscă la Domnul a lui ALIN BOGDAN, patronul Editurii Contramundum

CARTEA SEMNAL a conservatorului american ortodox ROD DREHER tradusă în română: SĂ NU TRĂIM ÎN MINCIUNĂ! Un manual pentru disidenții creștini. Despre volum și despre TOTALITARISMUL SOFT la emisiunea lui Carlson Tucker (Video)

VIAȚA CREȘTINĂ SUB SUPRAVEGHEREA TOTALĂ. Cum să ne pregătim pentru represiunea iminentă?

Ieri în URSS, astăzi în SUA. Avertismente grave cu privire la TOTALITARISMUL ce se naște în Occident și PERSECUȚIA CREȘTINILOR ce va veni

„Cel mai amplu atac asupra creștinismului”. În SUA, LEGEA EGALITĂȚII, promovată de „catolicul” JOE BIDEN, impune IDENTITATEA DE GEN printre drepturile civile și normativizează TRANSGENDERISMUL. Rod DREHER: Legea te va considera infractor dacă ții la învățăturile tradiționale/ SONDAJ GALLUP: 16% din generația Z se autoidentifică drept LGBT

Și totuși, ce se întâmplă în SUA?/ BURGHEZIA BOLȘEVICĂ ȘI NOUA TEOCRAȚIE SECULARĂ AMERICANĂ/ Spectrul lui Soros bântuie „REZISTENȚA” anti-Trump/ “Black Lives Matter”: cel mai puternic partid din SUA?

„REPRESIUNEA ÎNCEPE, E AICI, VA FI FĂRĂ PRECEDENT”. Carlson Tucker, Gleen Greenwald și Rod Dreher despre evenimentele din SUA/ Momentul ocupării CAPITOLIULUI de către suporterii lui Trump: pretextul pentru declanșarea unui nou „RĂZBOI ÎMPOTRIVA TERORII”, de această dată interne, îndreptată împotriva conservatorilor

URMĂTOARELE ȚINTE ALE REVOLTELOR: BISERICILE si CREȘTINII TRADIȚIONALI? Activist proeminent al “BLACK LIVES MATTER” incită la DEMOLAREA statuilor lui Iisus și Maicii Domnului pe motiv de „SUPREMATISM ALB”. Cu toate acestea, înalți clerici CATOLICI ȘI ORTODOCȘI (!) se alătură mișcării BLM

Cum o ia AMERICA pe urmele RUSIEI BOLȘEVICE. Comentarii, reacții și analize despre stupefianta REVOLUȚIE CULTURALĂ care a cuprins SUA/ Tucker Carlson despre BLACK LIVES MATTER și sensul revendicării ABOLIRII POLIȚIEI/ Soros, revoluționarii profesioniști și NOUL LEVIATHAN

Adevarata amenintare la adresa crestinilor: CAPITALISMUL REVOLUTIEI CULTURALE LGBT+. Unde gresesc conservatorii „preamaririi lipsite de spirit critic a Occidentului”?/ Raspunsul Poloniei dat imperialismului cultural al CORPORATIILOR VIGILENTEI PRIDE. „In curând, ne vom confrunta cu o alegere clară: să ne călcăm pe conștiință sau să ne pierdem joburile”

TOTALITARISMUL DEZINTEGRARII. Cum transforma noua REVOLUTIA CULTURALA democratiile liberale in NEOSTALINISM

TOLERANTA a fost doar o capcana. Acum trebuie sa inveti SA-L IUBESTI pe BIG BROTHER-ul LGBT

ORTODOCSII DIN AMERICA VOR FI IN EXIL SI PERSECUTATI IN PROPRIA TARA. Rod Dreher despre implicatiile legalizarii CASATORIEI HOMOSEXUALE in SUA. “CONSERVATORII VOR FI VANATI DE ACTIVISTII LGBT”

„Acesta este Pandemoniul Satanei”. OMUL MAIMUȚĂ sau despre cum au creat oamenii de știință embrioni parțial om și parțial maimuță

 

***

DE LA REEDUCAREA PRIN TORTURA LA REEDUCAREA SOFT: abolirea constiintei, glasul lui Dumnezeu in om

IN SPATELE REEDUCARII SI A DOMINATIEI TOTALITARE: tatal minciunii, ucigasul de oameni

“NU, DOMNULE!” – IMPOTRIVIREA SI RUGACIUNEA: CHEILE REZISTENTEI

Intre TEROARE si… TORPOARE sau TAINA FARADELEGII IN ACTUALITATE

GULAG – film documentar BBC (video). MARTURII ZGUDUITOARE ALE VICTIMELOR SI TORTIONARILOR DIN LUMEA DE COSMAR A LAGARELOR SOVIETICE

Alexandr Soljenitan: OMUL-FLUVIU, CU O INIMA MARE CAT RUSIA. MECANISMUL GULAGULUI (I)

In cautarea “mainii calde a lui Dumnezeu”. SOLJENITAN SI CAUZELE PROFUNDE SI ESENTIALE ALE RAULUI DEVENIT TOTALITAR. De ce reusesc conspiratiile? (II)

Al. Soljenitin – CAND SI DE CE SE TRECE PRAGUL NELEGIUIRII? SI DE CE SEMINTELE CRUZIMII NU AU FOST STARPITE DIN INIMILE NOASTRE? (III)

DIALOG CU ALEXANDR SOLJENITIN (film documentar)

Cuviosul Serafim Rose: “ASTAZI IN RUSIA, MAINE IN AMERICA”

Cuviosul Serafim Rose despre VIITORUL RUSIEI SI SFARSITUL LUMII

Cuviosul Serafim Rose si LECTIA REZISTENTEI MARTURISITOARE SI PATIMITOARE a Ortodoxiei prigonite din Rusia comunista

Pomenirea unui profetic sfant contemporan, CUVIOSUL SERAFIM CEL NOU, DE LA PLATINA: “ESTE MAI TARZIU DECAT CREDEM. Poate ca acestia sunt ultimii cativa ani in care mai putem continua sa raspandim liber cuvantul”

NUMAI CEL CARE VA AVEA INIMA BUNA VA REZISTA

Parintele Calciu despre experimentul satanic de la Pitesti: TINTA A FOST SUFLETUL NOSTRU, DAR ULTIMA BATALIE A FOST CASTIGATA DE DUMNEZEU

N. STEINHARDT: Trei solutii “laice” de iesire dintr-un spatiu concentrationar (totalitar)

N. Steinhardt despre TIRANIE, TOTALITARISM, DIVERSIUNI, DISCERNAMANT, LIBERTATE, ANARHIE, CURAJ, IDEOLOGIILE UTOPICE…

 

***

ANCORA NĂDEJDII ȘI ÎNCREDERII ÎN HRISTOS vs. OBSESIA VIRUSULUI. “Scopul lor este de a ne fura sufletele”. Profesorul irlandez John Gabriel Corcoran despre SUBSTRATURILE PANDEMIEI COVID și NOILE FORME DE COMUNISM, ca ASALTURI ALE VRĂJMAȘULUI ÎMPOTRIVA CREȘTINISMULUI: “Dintre toate tiraniile, cea care în mod sincer se exercită pentru binele victimelor sale este cea mai opresivă” (C.S. LEWIS)

Pastorala curajoasă a PS SEBASTIAN, Episcopul Slatinei, la Sfintele Paști 2021 DENUNȚÂND PLANUL DIABOLIC DE RESETARE A LUMII, început prin PANDEMIE, ca “instaurare a altei ordini: fără Dumnezeu, fără credință, fără Biserică, fără mamă, fără tată, fără gen”

NU VĂ TEMEȚI! “Să nu ne lăsăm amăgiți, nici intimidați! Să nu facem compromis cu minciuna și viclenia care se înstăpânesc peste lume. SĂ NU SPUNEM RĂULUI BINE ȘI BINELUI RĂU. Să strângem rândurile și să ne ținem aproape de Hristos”. O NOUĂ PASTORALĂ MĂRTURISITOARE A PS MACARIE, la Învierea Domnului 2021 (și VIDEO)

EPISCOPUL IUSTIN al Maramuresului despre FORTA COMUNIUNII IN BISERICA si CUMPLITA incercare a SINGURATATII prin IZOLARE si solutiile duhovnicesti ale REZISTENTEI marturisitorilor din INCHISORILE COMUNISTE: “Cei care vin acum, progresistii si neomarxistii acestia de astazi SUNT GLOBALISTI, NU AU RADACINI, NU AU NEAM, n-au mama, n-au tata. ROBOT – aceasta se vrea sa fie OMUL NOU”

 

***

REVOLUTIA SEXUALA, pericolul NOII ORDINI TOTALITARE a lumii si MIZA MAI PROFUNDA A REFERENDUMULUI pentru normalitate. “Adevarata cinstire a memoriei martirilor din inchisorile comuniste este continuarea luptei lor impotriva Comunismului, care s-a intors acum in varianta Revolutiei culturale sexuale, a ideologiei gender”

PUTEREA GLOATEI, a “turmei turbate care răcnește”. NOUA INCHIZIȚIE PROGRESISTĂ și TACTICILE DE INTIMIDARE a majorităților tăcute și decente: #NĂPUSTIREA și #ASURZIREA. Despre referendum și PROPAGANDIȘTII NEOBOLȘEVICI AI NEBUNIEI: “Activiștii de azi sînt ucigașii de mîine, pentru că părinții lor au fost ucigașii de ieri”

CORECTITUDINEA POLITICA – NOUA RELIGIE pentru CONSTRUIREA TOTALITARA A “OMULUI NOU” prin aplicarea programului “REVOLUTIEI CULTURALE” pana la ultimele consecinte. Fundamentele marxist-freudiene si evolutiile noii ordini ideologice, de la DECONSTRUCTIA VALORILOR si LICHIDAREA ORDINII TRADITIONALE pana la CONTROLUL SOCIAL AL GANDIRII prin NOUL LIMBAJ

PS IGNATIE TRIF despre TOTALITARISMUL IDEOLOGIILOR “PROGRESISTE” ANTICREȘTINE. John Coffey: “Mitul secular al progresului tinde să creeze o eshatologie triumfalistă şi INTOLERANTĂ. În tradiţia iluminismului radical, dispreţul faţă de religie a fost adesea transpus în POLITICI DE SUPRIMARE”

INTERVIUL INCENDIAR DIN “FAMILIA ORTODOXA” AL PARINTELUI MELCHISEDEC, staretul manastirii PUTNA, despre ROBIA ECONOMICA, POLITICA si MORALA a poporului român de astazi si LUPTA IMPOTRIVA FAMILIEI SI A NORMALITATII: “Acum asistam la o noua forma de COMUNISM. Raul nu ar fi avut putere, daca in mijlocul nostru nu ar fi fost TRADATORI”

CINE A INABUSIT SAMANTA NEAMULUI ROMANESC? Parintele Cezar Axinte: “Focul e la gardul nostru, iar noi parca suntem inerti, paralizati, sufletul nu mai poate sa vad limpede”. OTRAVA UCIGASA A IDEOLOGIEI (NEO)MARXISMULUI si faurirea “OMULUI NOU” CARE IL VA INSTALA PE ANTIHRIST IN APLAUZE (audio + text)

FOCUL JERTFEI SI AL IROSIRII – INTRE DECEMBRIE 1989 SI “REVOLUTIA” #COLECTIV: “Incendiul de la „Colectiv”, simbolic vorbind, inaugureaza probabil o noua perioada in istoria poporului român. UN NOU COMUNISM SE PREFIGUREAZA A SE INSTALA IN LUME, O NOUA PRIGOANA A CRESTINILOR”

PARINTELE ILARION DAN la conferința de la Cluj (decembrie 2019) – AVERTISMENTE DUHOVNICEȘTI GRAVE DESPRE LUMEA ÎN CARE TRĂIM ȘI CĂDEREA POPORULUI NOSTRU: “Ce se prefigurează este un REGIM TOTALITAR TERIFIANT, care va nega tot ce ţine de adevărul natural, de memoria noastră, de tradiţie, de istorie, tot ce înseamnă libertatea omului. TOTUL O SĂ SE ÎNTÂMPLE DESTUL DE CURÂND, să ştiţi, pentru că situaţia generală a lumii de astăzi este extrem de precară…”

Părintele TUDOR CIOCAN: “Ceea ce gustăm acum, această limitare a libertății este doar sămânța societății viitoare în care ACEASTĂ LIBERTATE ESTE NIMICITĂ! În momentul în care începi să cedezi libertatea, ÎN CHIAR TRUPUL TĂU, la presiunea autorității, DEJA NU MAI EXISTĂ O LIMITĂ” (audio, text)


Categorii

Corectitudine politica, Marturisirea Bisericii, Parintele Gheorghe Holbea, Portile Iadului, Prigoana impotriva crestinilor, Reeducarea ieri, azi si maine, VIDEO, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la ““Să nu trăim în minciună!” – NOUL TOTALITARISM, “DE MĂTASE”, produs de ideologia progresismului, ESTE ACUM AICI: “Sistemul depinde, pentru însăşi existenţa lui, de teama oamenilor de a tăgădui minciunile”. ROD DREHER confirmă profețiile altui american ortodox, Părintele Serafim Rose și ale unui stareț rus: “Ceea ce a început în Rusia se va încheia în America”. CE AU DE FĂCUT CREȘTINII? (I)

  1. Ok, dar pina la urma noi sau rusii chiar ne-am invatat lectia? Sint ei OK acum, sau noi? Ce inseamna asta:
    https://orthochristian.com/140414.html
    Isi vind obiectele sfintilor la licitatie? Cine va beneficia? Unde merg banii? Poate ca ce a inceput in Rusia nu a plecat niciodata. Lupul si-a schimbat blana, atit.

  2. Pingback: PĂRINTELE DAN BĂDULESCU (video, text): “Avem nevoie de un „rapel” față de VIRUSUL DICTATURII. Să fim cu trezvie, fără panică, nici cu încrederea prostească în autorități!”. PANDEMIA DUHOVNICEASCĂ și “PĂCATUL” NE
  3. Pingback: Rod Dreher despre PREGĂTIREA CREDINȚEI NOASTRE PENTRU ZILELE DE PUNERE LA ÎNCERCARE ȘI MĂRTURISIRE | Cuvântul Ortodox
  4. Pingback: DE LA FRICA PANDEMIEI LA NĂDEJDEA PARUSIEI. Pr. Bogdan Florin Vlaicu – cuvânt curajos “într-o vreme dominată de lașitate, de frică, de manipulare”, despre PAȘAPORTUL DE VACCINARE și nu numai: “Este o decizie politică de ti
  5. Pingback: PĂRINTELE TUDOR CIOCAN – noi predici puternice despre vremurile pe care le trăim – MODELUL CHINEZESC, OBLIGAȚIA VACCINĂRII și exploatarea emoțională a copiilor, STATUL GLOBAL NAZIST pregătitor pentru Antihrist – și CEEA CE AVEM
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate