Vom ajunge vreodata „o turma şi un pastor”, avva Petroniu?

26-06-2008 Sublinieri

petroniu_mare.jpg

Fragment din interviul cu parintele Petroniu Tanase, staret al schitului Prodromu din Sfantul Munte, aparut in Lumea Monahilor, nr. 9, martie 2008:

Parintele Petroniu Tanase despre ecumenism, catedrala neamului, stilisti si saracie

– Părinte, am putea împăca porunca iubirii aproapelui cu ecumenismul?

– Mie mi-ajunge învăţătura ortodoxă a Sfinţilor Părinţi. Mi-e de-ajuns cât mi s-a dat prin Ortodoxie pentru mântuire. Nu-mi lipseşte nimic. Dacă cineva de altă religie simte că îi lipseşte ceva pentru salvarea sufletului său şi găseşte în dreapta noastră credinţă, cu toată dragostea îl primesc în Ortodoxie! Dar nu pot renunţa la nimic din credinţa mea, pentru că nu am voie să schimb nici o cirtă din dogma ortodoxă! Omul nu mai ia în serios învăţătura lui Dumnezeu şi inventează, găseşte tot felul de sensuri şi învăţături ascunse prin evanghelii (unele chiar gnostice, cum e cea a lui Iuda) şi s-a depărtat de la dreapta credinţă.

Marea diferenţă dintre noi şi catolici sau protestanţi mi se pare a fi lipsa ideii de înduhovnicire a omului la apuseni. Pentru noi ortodocşii, dacă vrem să ne asemănăm cu Dumnezeu şi să ne mântuim, trebuie să ne înduhovnicim. Aici pe pământ purtăm trupul şi sângele acesta, dar nu vom intra în împărăţia Domnului cu el. Chiar şi Mântuitorul a luat materia aceasta îmbibată de păcat, dar n-a intrat „dincolo” cu ea. Omul urăşte moartea, dar ea este urmarea păcatului; Domnul nu avea însă păcat, dar a primit moartea tocmai pentru ca să omoare păcatul prin ea. Ne-a arătat apoi Iisus după învierea Sa cu ce fel de trup înduhovnicit vom intra în veşnicie. Cu cel cu care „trecea prin uşile închise“! Ce înseamnă un trup înduhovnicit? Un trup care să iasă de sub regulile obişnuite ale păcatului. Căci corpul nostru are nevoie de mâncare, este supus patimilor, se îmbolnăveşte. Cel înduhovnicit nu mai este supus acestor reguli materialnice. Trupul nostru cel material, fiind compus, se va descompune în ţărână, iar cel care va răsări spre viaţă fără de sfârşit va fi trupul cel înduhovnicit.

De ce avem duhovnici la mănăstiri şi biserici? Pentru ca omul să se sfinţească! Să mai uşureze trupul de greutatea păcatelor şi în aceeaşi măsură să-l înduhovniceasca! Iar noi trebuie să-i mai subţiem hrana şi să ne îndeletnicim, ca şi vechii părinţi, cu postul, cu privegherea şi mai ales cu rugăciunea. Părinţii din vechime posteau mult şi nu mureau de foame, ba dimpotrivă, trăiau mulţi peste 100 de ani, căci “nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu tot cuvântul ce iasă din gura lui Dumnezeu“.

Aceasta este chemarea omului din astă lume: înduhovnicirea sa, care se dobândeşte prin fuga de păcate, faptele bune, postul, privegherea si rugăciunea. La catolici şi protestanţi nu există ideea de înduhovnicire. Te mântuieşti (ca în cazul catolicilor) cu fapte bune şi/sau merite prisositoare şi nu prin sfinţire. Filioque, primatul şi infailibilitatea papală, sunt destule elemente despărţitoare între catolici şi ortodocşi. Cu protestanţii avem chiar mult mai multe diferenţe. Insă noi, orice vom face pentru mântuirea noastră, trebuie să avem mărturie de la înaintaşii noştri că ceea ce am făcut este bine cum a fost făptuit. Făcând astfel ne vom asemăna cu ei, dar şi cu Fiul care făcea cele ale Tatălui.

– Pana la urmă se va construi totuşi „Catedrala mântuirii neamului”, părinte. Ce părere aveţi despre asta?

– Nu e treaba mea, însă noi, românii, am construit biserici mici, modeste, dar adevărate bijuterii. Să nu uităm că slava deşartă este legată mai totdeauna de măreţie. Şi Sfânta Sofia, a îngăduit Dumnezeu să ajungă în mâinile musulmanilor…

– Avva, ce părere aveţi despre fraţii noştri ortodocşi de stil vechi şi despre diferenţa de 13 zile dintre noi?

– Diferendul porneşte dintr-o înţelegere greşită a lucrurilor. Dar pe om ca şi pe pom îl vei cunoaşte după roadă, dacă stăruie în vrajbă şi ponegrirea aproapelui, sigur nu e în regulă ceva cu el.Mi-aduc aminte că era şi o controversă legată de timpul când se sfinţesc apele: la Bobotează pe nou, sau pe vechi?

– Părintele Iulian are o vorbă: astăzi „banul face planul”! Despre civilizaţia banului din ziua de astăzi, ce părere aveţi?

– Măi, pe timpuri se spunea că „numai domnii au bani“. Astăzi însă „dacă ai bani eşti domn“, ceea ce este puţin diferit. Nu vă speriaţi de sărăcie, că Dumnezeu nu-l lasă pe cel ce caută ale Sale şi la vreme potrivită îi dă cele trebuincioase. Şi ştie El mai bine ca noi şi când e vremea potrivită. Dar noi cu adevărat trebuie să căutăm cele ale Domnului, că nepurtarea de grijă, adică moartea faţă lucruri, este cea care naşte dorul de Dumnezeu.

– Vom ajunge „o turmă şi un păstor”, avva?

– Cu siguranţa! însă doar… dincolo! Dumnezeu încă ne aşteaptă!

petroniu.jpg


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Mari duhovnici, preoti si invatatori, Parintele Petroniu Tanase, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

25 Commentarii la “Vom ajunge vreodata „o turma şi un pastor”, avva Petroniu?

  1. @ Boris, poate cine a pus clipurile pe youtube sa corecteze si numele parintelui, scris gresit in ambele dati: corect e Petroniu Tanase, nu Petroiu.

  2. Nu mi se pare corecta denimirea articolului. Parintele a indemnat la priveghere si nu la atentie in problema ecumensmului.

    Din ce a spus parintele nu ecumenismul este problema ci umblatul dupa cele netrebuincioase; adica nu indeamna la lupta ci indeamna la curatie spirituala.

    Cu respect,
    Ein Stein

  3. Cu respect,

    Suntem siguri ca esti singurul care a vrut sa inteleaga asa ceva, Herr Ein Stein. E cat se poate de limpede pentru cine are doar un picut de buna credinta. Iar denumirea articolului e data de ultima intrebare, al carei raspuns iarasi e limpede.

  4. Nu am vrut sa critic, ci am vrut doar sa imi spun parerea.
    Articolul este demn de citit, totusi prefer varianta originala fara marcari suplimentare.

    Eu unul cred ca e mai bine ca fiecare sa “mestece” informatia dupa propria lui intelegere si sa evitam ca oamenii sa traga concluzii nefolositoare.

    Ca in final care e pericolul cel mai mare, faptul ca acceptam ecumenismul sau faptul ca ne trezim nevrednici de lumea “viitoare” (de “dincolo”)?

    cu respect,
    Ein Stein

  5. …. si imi cer scuze, am facut o mica confuzie. Numele articolului aici e O.K.

    Acest adaus mi se pare putin neadecvat:
    <<>>

    Doamne Ajuta,
    ein Stein

  6. scuze, greseala de “tipar”; adica acesta:

    Cititi si: Părintele Dionisie Ignat de la Colciu ne avertizează asupra vremurilor noastre şi asupra pericolelor ecumenismului

  7. Si-n original scrie la fel ca si in “copie”. Concluziile nefolositoare cred ca le tragi dumneata. Parerile parintelui Petroniu sunt aceleasi cu ale majoritatii parintilor si sfintilor contemporani. Pericolul este ca, acceptand ecumenismul, adica tradand credinta, sa ne trezim nevrednici de lumea viitoare.

  8. Eu cred ca pericolul cel mai mare este departarea “omului” de “virtute”. Ecumenismul il vad si eu personal ca un pericol, totusi vad alte lucruri mai grave ce asteapta un raspuns imediat.

    La ce imi foloseste toata stiinta unui parinte cand eu insumi habar nu am ce sa fac pt. mantuirea mea?

    Sa vina credinciosul cu dragoste la biserica si va stii el singur daca ii lipseste ceva.

  9. Este o separatie artificiala intre credinta si virtute. De exemplu, Ioan Scararul care se “ocupa”, am putea crede, numai de virtuti si patimi in Scara sa, aminteste pastorilor duhovnicesti ca esential este sa dea mai departe ucenicilor dreapta credinta. Altfel, acestia din urma nimic nu pot dobandi si nu au teren sa “creasca” duhonviceste.

    Stiinta unui parinte foloseste dupa masura dragostei tale de adevar si a credintei tale. Altfel, daca luam de buna ce ai spus, nu foloseste stiinta unui parinte nici in lupta cu patimile, deci nici pentru virtuti. Ori asta este nihilism “curat”.

    Sa vina credinciosul la biserica pana nu e prea tarziu si pana nu ramane singur cu contradictiile, indreptatirile si necredinciosia sa.

  10. Pingback: Parintele Petroniu Tanase (Prodromu) catre IPS Teofan: “ARHIEREUL SA FIE DARZ!” « Prietenii Sfântului Munte Athos
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » Batranii ne pleaca, unul dupa altul… Parintele PETRONIU TANASE A ADORMIT, AZI, IN JURUL OREI 16.00
  12. Pingback: Părintele Petroniu Tănase a trecut la Domnul « † DOAR ORTODOX †
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » AVVA PETRONIU: “Nu va amagiti: de nu se va curati neamul acesta de patimi, Duhul Sfant nu va veni peste el!”, “Sa respiram pe Dumnezeu ca pe aer!”
  14. Pingback: Parintele Petroniu Tanase (Prodromu) catre IPS Teofan: “ARHIEREUL SA FIE DARZ!” | Prietenii Sfântului Munte Athos
  15. Termenul `Antihrist` ar trebui privit ca `In locul lui Hristos` mai curand decat `Impotriva lui Hristos`. (`vedeti sa nu va insele careva, zicand este aici, sau este dincolo`)

    Riscul este, in opinia mea, sa urmez un Idol, o Iluzie, as indrazni sa zic (pentru cei atrasi catre new-age si `salate` mistice) o Halucinatie, toate in naivitatea de a crede ca urmez Adevarului.

    Riscul acesta, al Falsului, nu este decat pentru `cei alesi` (Neam ales, preotie imparateasca). Adica cei care sunt Trup al Bisericii, prin Taine.

    Cei care nu au Calea nu se pot rataci (nu au `de la ce` sa se rataceasca)
    De aici inteleg si lupta Ortodoxiei de a se mentine in Adevarul Vesnic,precum si teribila relaxare a celor care plutesc pe valurile adaptarii la vremuri.

  16. Pingback: Război întru Cuvânt » Raspunsuri esentiale la problemele veacului acestuia din partea regretatului mare duhovnic PETRONIU TANASE, avva care a refuzat 2 mil.$ de la Gigi Becali: “Omul sa se retraga din cand in cand, ca sa se intalneasca cu D
  17. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Petroniu Tanase (Prodromu) catre IPS Teofan: “ARHIEREUL SA FIE DARZ!”
  18. Pingback: PARINTELE PETRONIU TANASE – 1 an de la intrarea in vesnicie a unui CALUGAR DESAVARSIT -
  19. Pingback: ULTIMUL INTERVIU DAT DE MARELE DUHOVNIC PETRONIU TANASE PRODROMITUL: “Daca nu ne pregatim in lumea aceasta, o sa ajungem niste nefericiti, bantuiti vesnic de pacatele pe care le-am facut” -
  20. Pingback: Parintele Petroniu Tanase despre rugaciunea inimii si confuziile privind isihasmul: CUM SE POATE RUGA NEINCETAT UN MIREAN, CE CONDITII SUNT OBLIGATORII? -
  21. Pingback: PARINTELE PETRONIU DE LA PRODROMU DESPRE TELEVIZOR SI PREGATIREA PENTRU VIATA VESNICA: “Lumea e asa de strambata si de indepartata de Dumnezeu, incat lucrurile crestinesti i se par nebunie” -
  22. Pingback: FERICITUL PARINTE PETRONIU TANASE, marele duhovnic al Prodromului athonit (22 februarie – 3 ani de la adormirea intru Domnul) despre NUMARUL 666 -
  23. Pingback: AVVA PETRONIU TANASE in amintirea ucenicilor si fratilor sai de la Prodromu: UN OM SFANT, CU DARUL DISCERNAMANTULUI SI AL STRAVEDERII -
  24. Pingback: PARINTELE PETRONIU PRODROMITUL († 22 februarie 2011) | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate