Arhim. Paisie de la Hilandar: “ROAGĂ-TE ȘI NU ÎNCETA SĂ TE ROGI! INGRĂDEȘTE-TE CU RUGĂCIUNEA! Dacă omul nu face din rugăciune ritmul vieţii sale, sunt mici şansele să iasă biruitor din luptele duhovniceşti”
Arhim. Paisie de la Hilandar:
RUGACIUNEA (fragment)
Prin rugăciune, omul îşi exprimă simţămintele sale şi se uneşte cu Dumnezeu sau, aşa cum frumos au spus Sfinţii Părinţi, rugăciunea este convorbirea sufletului omenesc cu Dumnezeu.
Fiindcă, aşa cum scrie în Evanghelie, Împărăţia Cerurilor este înlăuntrul nostru, omul care a gustat bucuria lăuntrică a rugăciunii va dori să fie neîncetat împreună cu Domnul, ca să poată sta de vorbă cu El în inima lui, iar pentru aceasta se va feri chiar şi de cei mai apropiaţi ai săi. Întru Dumnezeu este pacea sufletului meu, spune Prorocul David. Bucuria lăuntrică pe care o trăieşte adevărata slugă a lui Dumnezeu nu poate fi exprimată în cuvinte, nu poate fi cu nimic comparată.
Dacă omul nu face din rugăciune ritmul vieţii sale, astfel încât fiecare clipă să-i fie închinată lui Dumnezeu, sunt mici şansele să iasă biruitor din luptele duhovniceşti. Ba chiar, în cel mai rău caz, va suferi răni şi vătămări grave. Din această pricină şi spune Prorocul David: Puterea mea în Tine o voi păzi (Psalmii 58,10). Prin urmare, în această legătură neîncetată cu Dumnezeu şi prin angajarea minţii de a veghea asupra inimii, se va realiza păzirea puterilor noastre întru Dumnezeu.
Rugăciunea trebuie să fie ritmul vieţii noastre, iar pocăinţa – o prezenţă neîncetată la fiecare pas al nostru, la fiecare cuvânt al nostru.
Luaţi aminte să cultivaţi permanent simţământul pentru rugăciune şi să nu treacă nici cinci minute fără să vă înălţaţi inima şi sufletul la Dumnezeu. Fie ca rugăciunea să vi se unească cu respiraţia. Doar atunci veţi putea să vă supravegheaţi îndeaproape şi să rămâneţi în întregime sub control.
Rugăciunea este maica tuturor virtuţilor, după cum spun Sfinţii Părinţi, de la rugăciune trebuie să începem şi prin ea, cu harul lui Dumnezeu, vom dobândi toate celelalte virtuţi. Roagă-te neîncetat şi nu-ţi îngădui să te mânii!
Prin urmare, monahul încearcă să se roage neîncetat, chiar dacă în zilele noastre timpul pentru cele duhovniceşti este insuficient, încât ajunge atât de rar să se roage. Roadele rugăciunii neîncetate – atunci când inima, îndrăgostită, grăieşte şi în timpul somnului: Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine, păcătosul! – pot fi văzute, de cei care au această şansă, la stareţii aghioriţi. Iar rodul cel mai mare care se poate vedea este, înainte de toate, dragostea, cea puternică şi atotcuprinzătoare.
Rugăciunea în om naşte curăţia şi nerăutatea, care îi împodobesc pe Bătrânii aghioriţi.
Pentru ca rugăciunea să fie neîncetată, trebuie să fie străpunsă de pocăinţă. Când se unesc acestea două, rugăciunea şi pocăinţa, atunci nu numai omul lăuntric, ci şi cel din afară se schimbă, devenind cu totul duhovnicesc.
Roagă-te, roagă-te, şi nu înceta să te rogi, fiindcă doar rugăciunea te va menţine în cele bune şi pe calea cea dreaptă a Domnului!
Control asupra ta însăţi vei putea avea doar dacă rugăciunea va fi lipită de mintea şi de inima ta.
Pentru ca mintea să fie cu luare-aminte şi veghetoare, ea trebuie să fie permanent unită cu Dumnezeu în rugăciune.
Deasa chemare a numelui Domnului nu lasă loc să se formeze momeala în mintea noastră. În acest fel, cu rugăciune, îl împiedicăm pe vrăjmașul să ne rănească cugetul. Îngrădeşte-te cu rugăciunea. Dacă nu o ai, atunci personal deschidem vrăjmaşului poarta. Atunci nu putem vorbi despre ispită, fiindcă noi înşine am lăsat loc vrăjmaşului să dea târcoale.
Rugăciunea neîncetată este, de fapt, calea smereniei noastre înaintea lui Dumnezeu, un mod de a dezrădăcina mândria.
Pentru a te putea înfrâna şi a grăi doar ceea ce este de cea mai mare trebuinţă, nici pentru o clipă să nu îndrăzneşti să te desparţi de rugăciune.
Atunci când gândul ne este împreună cu Dumnezeu, atunci întru noi este lumină şi avem imboldul de a dărui şi de a învăţa.
Oricând ai posibilitatea, şoptind rugăciunea în sineţi, să-L rogi pe Domnul: „Doamne, mântuieşte-mă! Doamne, luminează-mă! Doamne, înţelepţeşte-mă! Doamne, izbăveşte-o pe sora care este în ispită!”, şi roagă-te din toată inima pentru ea. Iar în această rugăciune, în această legătură cu Dumnezeu vei afla pacea, dar, în acelaşi timp, vei fi înconjurată şi de dispoziţii sufleteşti păcătoase şi de neîngăduinţă faţă de anumite persoane.
Dacă te vei ruga neostenit: „Doamne, miluieşte-o pe sora X. şi cu rugăciunile ei şi pe mine, păcătoasa!“, vei simţi încă de pe acum, trăind în acest trup stricăcios, felul de vieţuire din Rai. Insă, dacă nu vei face astfel, vei simţi încă de aici ce înseamnă iadul.
Atunci când anumite cugete faţă de o soră te tulbură, trebuie să te rogi: „Dumnezeule, miluieşte-o pe sora mea! Îndreaptă-i calea către Tine! Întăreşte-o pe calea mântuirii! Ajută-l pe Părintele să-i spună cuvinte folositoare pentru sufletul ei!”. Rugăciunea este aici stavila cu care ne apărăm de analize psihologice viitoare. Şi, îndată, să continuăm: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine, păcătoasa!”.
Nimic din ceea ce împlinim pe plan material nu va da roade fără rugăciune. De cât de mult te dăruieşti rugăciunii depind celelalte rezultate.
Dacă în timpul slujbei vom fi cu luare-aminte, dacă nu ne vom plictisi zgâindu-ne la fresce sau privind la ceas, dacă, cu frica lui Dumnezeu, rugându-ne, urmărim ceea ce se citeşte şi se cântă la strană, ne vom forma o temelie bună şi sănătoasă pentru ca apoi, în cursul întregii zile, să fim adunaţi şi într-o atmosferă de rugăciune.
Construind o temelie sănătoasă în biserică, ieşim din ea şi începem în acelaşi ritm să ne rugăm neîncetat întru noi înşine, să trăim tot ce am citit şi am ascultat în biserică.
Cuviosul Iustin (Popovici) spune că Liturghia nu durează o oră, ci douăzeci şi patru de ore. Cu alte cuvinte, pentru ca omul să fie cu adevărat aşa cum îl vrea Dumnezeu şi pentru ca, la Liturghie, care durează o oră, să fie cu luare-aminte, trebuie ca şi în celelalte douăzeci şi trei de ore să petreacă cu luare-aminte, veghind asupra sa, căindu-se neîncetat, îndreptându-se neîncetat pe sine.
Dacă monahul se mulţumeşte în mod exclusiv cu rugăciunea de la chilie sau de la slujbe, iar în cursul zilei este neglijent, fără să-şi împlinească datoria de a veghea asupra sa, peste puţin timp se va răci duhovniceşte şi va ajunge în situaţia să fie asaltat de diverse ispite, ba chiar şi de gândul de a părăsi mănăstirea. Aşa cum spune unul dintre Sfinţii Părinţi: Atâta timp cât cazanul fierbe, nicio muscă, nicio insectă nu pot să se apropie de el, ci aşteaptă ca el să se răcească. În acelaşi fel este şi cu monahul: îndată ce îngăduie ca luarea-aminte să slăbească, imediat asupra sa năvălesc ispite şi felurite probleme.
Oricine poate face rugăciune pretutindeni, atât maicile care sunt în biserică, cât şi cele caresunt în bucătărie sau la grajd. Lucrând astfel, cu rugăciune, încet şi adunat, după o zi întreagă de muncă, pot fi foarte ostenite trupeşte, însă în suflet vor rămâne bucuroase.
Neîncetat, în minte sau cu voce joasă, rosteşte rugăciunea. N-are importanţă dacă este Rugăciunea lui Iisus sau vreo altă rugăciune, asta nu este important. Important este ca neîncetat să stăm de vorbă cu Dumnezeu, să ne osândim pe noi înşine din pricina păcatelor: „Iată, Doamne, am fost fără luare-aminte la slujbă; m-am supărat pe sora; nu m-am îngrijit să fac binele; am văzut că sora avea nişte probleme şi nu i-am întins o mână de ajutor, nu am mângâiat-o; poate că eu nici nu am putere să o ajut, însă, totuşi, aş fi putut să fac ceva; Doamne, îndură-Te, dă-i putere, iar mie dăruieşte-mi putere, răbdare şi înţelepciune, precum şi surorii mele şi stareţei noastre!” ş.a.m.d.
Este esenţial să nu pierdem ocazia să ne rugăm şi să ne îngrădim de toate influenţele zilnice. Oricând putem fugi de ele, să fugim.
Îndată ce dobândeşti chiar şi numai zece minute de timp liber, aleargă în chilia ta: Ea te va învăţa toate, au spus Sfinţii Părinţi.
Cât de mult vei spori cu ajutorul lui Dumnezeu depinde de cât de mult te vei dărui rugăciunii.
(Arhimandritul Paisie de la Hilandar, La dumnezeiasca strajă, Editura Egumenita, 2016)
Legaturi:
- Sf. Ioan de Kronstadt: OAMENII AU CAZUT IN NECREDINTA FIINDCA S-AU LIPSIT DE DUHUL RUGACIUNII
- Sfantul Ioan de Kronstadt NE INVATA SA TRAIM SI SA NE RUGAM IN DUH
- CUGETARI si SFATURI DUHOVNICESTI ale PARINTELUI IACHINT: “Doamne, al Tau sunt, sa nu ma parasesti!”
- Parintele Teofan Munteanu in Familia ortodoxa despre LUCRAREA RUGACIUNII in vremea “firescului caderii” generale, PRIGOANA si PIEIREA NEAMULUI: “Suntem putini, suntem ‘turma mica’. Si vom deveni si mai putini”
- Sfantul Iustin Popovici: “Sa transformam fiecare clipa libera a vietii noastre macar intr-un suspin de rugaciune”
- “Cum să mă rog? Nu ştiu cum să mă rog…” – ne raspunde Parintele Rafail Noica
- Cu parintele Rafail despre FORME, FORMALISM, FORMARE in rugaciune sau despre cum putem striga ca Orbul din Evanghelie in toata vremea
- Parintele Rafail Noica (audio si text): TOATE SE LEAGA SI SE DEZLEAGA IN DUH SI IN NEVAZUT
- SA ALERGAM CU GANDUL LA IISUS! Parintele Coman – problematizari si solutii pentru “razboiul nuclear al gandurilor” (II). IPOCRIZIA SI VICLENIA NOASTRA prin care preferam sa ramanem la nivelul exterior, iar nu sa ne cercetam motivatiile adanci ale faptelor: SUNTEM NOI INTR-O STARE DE LUPTA?
- Staretii de la Optina ne invata RUGACIUNEA ADEVARATA
- TINE CANDELA INIMII APRINSA! – Invataturile esentiale ale Parintelui Serghie despre duhul si practica rugaciunii
- PARINTELE IULIAN PRODROMITUL – cuvinte de folos in “Lumea monahilor”: “Stati inaintea lui Dumnezeu si graiti-I din preaplinul inimii voastre“
- Conferinta de la Optina a PARINTELUI IOACHIM PARR despre RUGACIUNE (video si traducere): “Nu-L vei iubi niciodata pe Dumnezeu si nu te vei ruga niciodata cu adevarat daca nu incetezi sa te iubesti pe tine insuti” (PRIMA PARTE)
- ATINTIREA MINTII SPRE CELE DE SUS si PRIMIREA SMERITA A MUSTRARILOR. Raspunsuri duhovnicesti de la Arhim. Zaharia Zaharou: “Nu ar trebui să ne trăim stările sufleteşti singuri, ci ar trebui să le împărtăşim cu Dumnezeu”
- Doamna GALINA RADULEANU in “Familia ortodoxa” (II): “Dumnezeu ne vorbeste, realmente!, numai ca nu-L auzim, dar ne vorbeste! VANEAZA LA MAXIMUM PUTINELE CLIPE LIBERE PENTRU A TE INTERIORIZA!”
- Stareta Macrina Vassopoulos: “MAICA DOMNULUI VREA SA-I VORBIM, SA-I SPUNEM UNA SI ALTA… Si Hristos vrea sa strigam la El, vrea sa-L chemam. El este Cel iubit si vrea ca toata dragostea noastra sa I-o dam Lui”
- Sfaturi ale Staretului Partenie de la Pecerska DESPRE TREZVIE SI LUPTA DUHOVNICEASCA
- DIN SCRISORILE PARINTELUI IOAN KRESTIANKIN – “Povatuiri pe drumul crucii” vietii in lume, in familie: “Fara Dumnezeu nu este si nu poate fi pace in inima”
- Parintele Paisie Aghioritul despre RAZBOIUL VRAJMASULUI IMPOTRIVA RUGACIUNII si MIJLOACELE DE CARE NE PUTEM AJUTA PENTRU A NE RUGA
- CUVANT DE LA MANASTIREA PUTNA pentru o infruntare duhovniceasca a anului 2015: CHEMAREA NUMELUI DOMNULUI – solutia mantuitoare la “valtoarea in care traim” si la “relele care vin asupra omenirii”
- SFANTUL SILUAN ATHONITUL – cantari si cuvinte duhovnicesti. “Atunci cand Domnul ne da intristare pentru cineva inseamna ca vrea sa miluiasca acel om”; “ROAGA-TE SIMPLU, CA UN COPIL, SI DOMNUL VA ASCULTA RUGACIUNEA TA”
- Raspunsurile Parintelui Teofil Roman despre RUGACIUNEA LIBERA, POSTUL ECHILIBRAT si LUPTA CU OBOSEALA SI IMPIETRIREA INIMII: “Dumnezeu nu asteapta de la noi poezii, ci asteapta inima noastra asa cum este” (si AUDIO)
- RUGACIUNI FACATOARE DE MINUNI? CARE SUNT ACELEA?
- “Roaga-te Tatalui tau Care este intru ascuns…”
- SFANTUL NECTARIE AL OPTINEI, ultimul staret al legendarei “dinastii” duhovnicesti. HARISME, MINUNI si INVATATURI de mare insemnatate despre CUM SA NE RUGAM LA DIFERITE NEVOI si CUM SA NE MARTURISIM: “Puterea rugaciunii nu sta in multele ei cuvinte, ci in sinceritatea suspinului rugaciunii… Generatia de astazi a incetat sa multumeasca Domnului si se vede saracie in toate”
***
Tuturor ne este de folos sa avem permanent gandul la Dumnezeu. Poate chiar mai mult decat calugarilor, noua celor din lume.
“Toamna veacurilor lumii aducand culesul,vine…
Fericiti cei ce cu struguri vor aduce cosuri pline,
Nu salbatec avand rodul si nu semanand cu-acei…
Lucratori din vechea vie,-carturari si farisei,
Ca toti cei ce fi-vor harnici in duhovniceasca vie,
Vor sta-n via care verde va ramnane-n vecinicie!…”-Vasile Militaru
Foarte important articol, ar fi bine sa-l citim si recitim cu mare atentie, noi cei care avem impresia ca avem control asupra noastra si facem ce vrem noi!
“Control asupra ta însăţi vei putea avea doar dacă rugăciunea va fi lipită de mintea şi de inima ta.”
“Neîncetat, în minte sau cu voce joasă, rosteşte rugăciunea. N-are importanţă dacă este Rugăciunea lui Iisus sau vreo altă rugăciune, asta nu este important.”
“Deasa chemare a numelui Domnului nu lasă loc să se formeze momeala în mintea noastră. În acest fel, cu rugăciune, îl împiedicăm pe vrăjmașul să ne rănească cugetul. Îngrădeşte-te cu rugăciunea. Dacă nu o ai, atunci personal deschidem vrăjmaşului poarta. ”
“Atâta timp cât cazanul fierbe, nicio muscă, nicio insectă nu pot să se apropie de el, ci aşteaptă ca el să se răcească. În acelaşi fel este şi cu monahul: îndată ce îngăduie ca luarea-aminte să slăbească, imediat asupra sa năvălesc ispite şi felurite probleme.”
“Fie ca rugăciunea să vi se unească cu respiraţia. Doar atunci veţi putea să vă supravegheaţi îndeaproape şi să rămâneţi în întregime sub control.
Rugăciunea este maica tuturor virtuţilor, după cum spun Sfinţii Părinţi, de la rugăciune trebuie să începem şi prin ea, cu harul lui Dumnezeu, vom dobândi toate celelalte virtuţi. Roagă-te neîncetat şi nu-ţi îngădui să te mânii!
Roadele rugăciunii neîncetate – atunci când inima, îndrăgostită, grăieşte şi în timpul somnului: Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-mă pe mine, păcătosul! – pot fi văzute, de cei care au această şansă, la stareţii aghioriţi. Iar rodul cel mai mare care se poate vedea este, înainte de toate, dragostea, cea puternică şi atotcuprinzătoare.
Pentru ca rugăciunea să fie neîncetată, trebuie să fie străpunsă de pocăinţă.
Rugăciunea neîncetată este, de fapt, calea smereniei noastre înaintea lui Dumnezeu, un mod de a dezrădăcina mândria.”