Chemarea Mitropolitului Gortinei, Ieremia, de intoarcere la ETOSUL ORTODOX, la CUNOASTEREA si la CONSTIENTIZAREA chemarii noastre de CRESTINI ORTODOCSI, ferindu-ne de zelotii dezbinatori care “nu pun accent pe pocăință, rugăciune și asceză”
***
Marturie athonita:
Mitropolitul Ieremia al Gortinei/ Credința Ortodoxă și etosul ei
- Legătura noastră cu Dumnezeu, iubiții mei, se exprimă prin cuvântul „credință”. Cuvântul acesta este puternic și exprimă o legătură puternică. Provine de la verbul „a se încredința”. Așadar, spunând „cred în Dumnezeu”, înseamnă că mă încred cu totul Lui, mă predau Acelui, sunt al Lui. Am semnat și un legământ sfânt prin care am declarat că aparținem lui Dumnezeu și am făcut chiar și făgăduințe și jurăminte că vom fi ai Lui și vom trăi așa cum vrea El. Aceste făgăduințe și jurăminte le-am făcut atunci când am intrat în Familia lui Dumnezeu, care se numește BISERICĂ. Da! Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, S-a făcut om și a venit aici pe pământ să-Și facă Familia Sa. În această Familie sfântă a lui Dumnezeu am intrat și noi, atunci când ne-am botezat. Și atunci am făcut și jurământul că ne lepădăm de satana și de toate lucrurile lui și ne unim cu Hristos. Iar după ce ne-am botezat, am primit numele Începătorului nostru, Iisus Hristos, și ne numim și noi creștini. Dar ne numim creștini și pentru că ne-am miruit. După Botez am fost miruiți cu Sfântul Mir și am primit darurile Sfântului Duh. Deci ne numim creștini și pentru faptul că ne-am miruit. Mare lucru, mare cinste și vrednicie este faptul că suntem creștini!
- Credința noastră, frați creștini, se numește Credință Ortodoxă, iar noi ne numim creștini ortodocși. „Trebuie să ne mândrim și să ne bucurăm pentru că suntem creștini ortodocși”, spunea Sfântul Cosma Etolianul în predicile sale. „Și aceasta pentru că – continuă el – toate celelalte credințe sunt mincinoase, numai credința ortodocșilor este adevărată”. Și este adevărată credința noastră, pentru că este aceeași cu cea pe care a învățat-o Domnul nostru Iisus Hristos și Sfinții Apostoli; pentru că este aceeași cu cea pe care au primit-o Sfinții Părinți de la Sfinții Apostoli și a ajuns până la noi. Această credință au avut-o la început toți creștinii și papistașii și protestanții de astăzi. Dar aceștia s-au abătut, s-au rupt din arborele Ortodoxiei, și-au făcut propriile lor ramuri, propriile lor fracțiuni, și s-au despărțit de Biserica lui Hristos, adică de Biserica Ortodoxă.
- Și deși credința noastră, frați creștini, este dreaptă și adevărată, noi însă nu o cunoaștem. Nu cunoaștem ce este Sfânta Treime, Dumnezeul nostru, nu cunoaștem ce este Biserica și care sunt Tainele ei, nu știm ce se întâmplă după moartea omului și ce trebuie să facem să bine-plăcem lui Dumnezeu și să ne sfințim. Pentru că scopul vieții noastre este să ne sfințim. Spre aceasta trebuie să ne dăm tot interesul și să ne îndreptăm toată grija noastră: spre mântuirea sufletului nostru. Nu știm adevărurile credinței noastre, dogmele Bisericii noastre Ortodoxe. Însă trebuie să cunoaștem aceste dogme, pentru că ele sunt cele care au fost răstălmăcite și schimbate de papistași și protestanți, aflându-se în afara Bisericii și făcându-și propriile lor adunări. Cea mai mare dogma o credinței noastre, iubiții mei, este THEOTOKOLOGIA. Da! Cel care cunoaște dogma despre Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, acela este cu adevărat ortodox și cunoaște și celelalte dogme ale credinței noastre. De aceea, într-un stih din Acatistul Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu se spune: „Bucură-te, capul dogmelor (poruncilor) Lui!” Adică, esențialul, căpetenia tuturor dogmelor lui Hristos este MAICA DOMNULUI. De aceea și noi ortodocșii o cinstim în mod deosebit pe Maica Domnului. Căci în toate casele se află icoana ei și la orice greutate ni s-ar întâmpla spunem: „Maica Domnului! Maica Domnului ajută-mi!”.
- Deoarece Credința noastră Ortodoxă are o învățătură frumoasă, pentru aceasta are și un frumos și plăcut etos. Adevărații creștini ortodocși trebuie să-și pună drept scop al vieții lor, să-L cunoască și să-L iubească pe Dumnezeu și să trăiască așa cum vrea El. Și fiindcă nu știm că pentru toate este vinovat egoismul nostru, pentru aceasta adevărații creștini nici ei înșiși nu trebuie să-și spună lor cuvinte de laudă și nici să dorească să audă cuvinte bune de la alții despre ei înșiși, pentru a nu cădea în mândrie. Adevăratul creștin ortodox este foarte smerit și nu-și „ridică capul” ca să se înalțe mai presus de ceilalți. Și deoarece Domnul nostru Iisus Hristos ne-a spus că „strâmtă și cu durere este calea” care duce la Împărăția Cerurilor, de aceea și Ortodoxia spune fiilor ei să facă asceză, pentru a putea trece prin „calea cea strâmtă” a mântuirii. Le mai spune încă să verse lacrimi de pocăință, deoarece calea mântuirii nu este numai „strâmtă”, ci și „cu durere”. Astfel spiritualitatea ortodoxă este ascetică și tânguitoare pentru păcatele ce le-am săvârșit. Așa au trăit Sfinții, iubiții mei, a căror pomenire o cinstim și la a căror sfinte icoane ne închinăm. Au săvârșit nevoințe ascetice, privegheri, plecări de genunchi, postiri, se gândeau continuu la păcatele lor, suspinau și plângeau pentru ele și cereau necontenit de la Dumnezeu să le dea iertare. Citiți Viețile Sfinților și veți vedea cum au trăit Sfinții. Creștinii ortodocși, după Sfânta Scriptură, cea mai iubită citire o au Viețile Sfinților.
- Dar luați aminte, fraților! Luați aminte la unii preoți și teologi activi, chipurile, care ne-au pricinuit vătămare și ne-au schimbat etosul ortodox, pe care ni l-au predat Sfinții noștri Părinți. Acești „inovatori” se vede că nu pun accent pe pocăință, rugăciune și asceză, ca lucrare principală a creștinului, ci aruncă în altă parte greutatea cuvintelor lor. O aruncă în propriile lor opinii inovatoare lor și în promovarea lucrării lor. Iar caracteristica lor principală este să-și „ridice” mult capetele lor și să-i „decapiteze” pe ceilalți cu sabia cuvintelor lor. Dar cel care trăiește cu adevărat în pocăință, nu-l lasă inima să-l clevetească pe celălalt, nici să se îndreptățească pe sine și să creeze dispute cu frații lui. Pentru că cealaltă caracteristică a lor este de a se certa și a-i despărți pe oameni. Departe de aceștia, fraților, departe de ei, deoarece nu veți putea spori duhovnicește influențați de ei, ci veți fi mereu tulburați și confuzi. Dacă eu, prin cuvintele și purtarea mea, v-am prezentat o astfel de pildă antiortodoxă, vă rog cu smerenie să mă iertați și să vă rugați pentru îndreptarea mea. Doresc să fiu râvnitor pentru Domnul Dumnezeul nostru, credincios dogmelor ortodoxe și luptător pentru ele, însă cu modestie și smerenie și dragoste, chiar față de cei care nu sunt de acord cu mine, fără să le atașez greaua acuzație de „eretic”, fiindcă nu sunt de acord cu mine.
- Iubiții mei creștini, îngrijiți-vă să învățați dogmele ortodoxe, citind mai ales cărți dogmatice, și să trăiți cu etosul ortodox. Drept scop principal al vostru să puneți mântuirea sufletului vostru. Observați că cele mai multe tropare ale Bisericii noastre se sfârșesc cu „mântuiește sufletele noastre”. Să mergeți la duhovnici credincioși și să vă mărturisiți cu smerenie și sinceritate păcatele voastre. Să nu judecați pe nimeni, pentru ca sufletul vostru să afle milă în ziua Judecății. Să vă rugați cu cuvintele voastre lui Dumnezeu, dar și cu rugăciunile Bisericii noastre. Ne numim ortodocși pentru că Îl slăvim și-L adorăm în chip drept pe Dumnezeu. Și-L slăvim drept prin cultul Bisericii noastre, care cu adevărat este insuflat de Dumnezeu. Să aveți icoane în casele voastre, să aprindeți candela la icoana Maicii Domnului, să tămâiați, să vă rugați cu metanierul, spunând: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”, să mergeți la locurile de închinare, acolo unde există icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului nostru, ca să primiți harul ei.
Acesta este, frații mei, etosul ortodox și mă rog ca să-l trăiți, să vă desfătați de el din toată inima voastră și să-l încredințați ca avere sfântă copiilor voștri. Făcând aceasta, vă vor fi recunoscători pentru această educație pe care le-ați dat-o. Vă va fi recunoscătoare și patria noastră pentru copiii pe care îi veți dărui, plămădiți cu tradiția ortodoxă.
Cu multe binecuvântări,
† Ieremia, Mitropolitul Gortinei și Megalopolei
Legaturi:
- Predici si meditatii la Duminica Ortodoxiei. CE INSEAMNA SA FIM CU ADEVARAT ORTODOCSI?
- IPS TEOFAN marturisind in Duminica ortodoxiei (2010) despre necesitatea apararii credintei si de catre mireni
- CE FACEM CU ICOANA LUI DUMNEZEU DIN NOI? Predica la Duminica Ortodoxiei a Cuviosului Iustin Popovici: “ACESTA ESTI TU. Ia aminte, omule, cum traiesti! Nu sluți chipul lui Dumnezeu din sufletul tau si nu-L rani pe Hristos”
- DUMINICA ORTODOXIEI. Predici ale Sfantului Ioan de Kronstadt in prima duminica din Postul Mare. NOI SUNTEM ORTODOCSI IN CARE NU ESTE VICLESUG?
- Marturiile despre Ortodoxie ale unui convertit de la baptism, Dr. Clark Carlton: CUM SA TRAIESTI O VIATA ORTODOXA INTR-O LUME SECULARA?
- Predica Arhimandritului Ioil la DUMINICA ORTODOXIEI: “Am ajuns din nou in timpurile cand Credinta noastra scumpa ne va costa!”
- PARINTELE STANILOAE despre ORTODOXIE versus catolicism si protestantism: “Biserica Ortodoxa n-a stirbit adevarul coborat de sus, n-a diluat vinul ceresc cu apa sfatoseniilor omenesti”
- PARINTELE STANILOAE DESPRE CONSTIINTA ORTODOXA ca dragoste de Adevar
- Parintele Andrei Coroian despre ADEVARUL ORTODOXIEI si distinctia intre ECUMENICITATE si ECUMENISM. “Unirea creștinilor înseamnă ÎNTOARCEREA LA ORTODOXIE. Este necesar ca Biserica să nu cadă în în ecumenism, nu numai pentru a-și păstra identitatea ei, ci și PENTRU A AJUTA CU ADEVĂRAT LUMEA”
- SINODICONUL ORTODOXIEI – o pravila uitata a Sfintei Traditii, randuita pentru Duminica Ortodoxiei
- Predicile Sfantului Luca al Crimeei la Duminica Ortodoxiei despre ERETICI, SCHISMATICI si ICONOCLASMUL DE IERI SI DE AZI
***
- “Noi, ortodocsii, ne iubim inainte sa ne cunoastem”. Parintele Rafail despre DUHUL ORTODOXIEI SI LUCRAREA SMERITA A LUI DUMNEZEU IN NOI SI IN LUME
- ORTODOXIA ESTE FIREA OMULUI (I) – Parintele Rafail Noica despre drumul convertirii sale la dreapta slavire, crizele vietii si “a doua gestatie” pentru vesnicie
- Parintele Rafail Noica: OMUL, PRIN FIRE, ESTE ORTODOX (II). “Nu te poate convinge omul, nu cauta convingere de la om; incepe cu rugaciunea, cere-I Domnului sa convinga inima ta. GUSTATI SI VEDETI CA BUN ESTE DOMNUL!”
- Parintele Rafail Noica despre sensul Ortodoxiei. IN CAUTAREA DUMNEZEULUI PIERDUT
***
- ORTODOXIA – CREDINTA MANTUITOARE, BISERICA INTEMEIATA DE HRISTOS. De ce icoana NU este “chip cioplit” si in ce fel o cinstim? SFANTUL SINOD NE INDEAMNA SA SUSTINEM “familia creştină tradiţională” si “identitatea noastră spirituală românească”
- Arhim. Nichifor Horia: FARA DREAPTA CREDINTA SE SPURCA TOT, PRECUM UN GRAM DE BALEGAR STRICA TOATA APA CURATA/ IPS Teofan – predici audio trezitoare in prima saptamana de Post/ “ORTODOXIA NOASTRA NU-I MUZEU, CI VIATA”/ SFINTII 40 DE MUCENICI si RABDAREA PANA LA SFARSIT: “Fericiti cei ce nu-si vand sufletul diavolului”
- TIMPUL CERNERII, VREMEA MARTURISIRII/ PS Ignatie Muresanul despre DESFIGURAREA CONSTIINTEI CRESTINE: “Majoritarii sa se retraga in catacombe, iar minoritarii sa defileze in cetate”/ PASTORALA SF. SINOD LA DUMINICA ORTODOXIEI (2015)
- PASTORALA SFANTULUI SINOD (2012): Duminica Ortodoxiei este sarbatoarea biruintei adevarului revelat asupra schimonoselilor mincinoase ale ereziilor
- DE CE ICOANA NU E IDOL SI DE CE NE INCHINAM LA ICOANE?/ Sensul duhovnicesc al Duminicii Ortodoxiei: “Frumosul liturgic in absenţa rigorii dogmatice esueaza in sentimentalism siropos”/ INTERVIU CU IPS IUSTINIAN despre POST (video)
- IPS Teofan (VIDEO) la Duminica Ortodoxiei despre MARTURISIREA CREDINTEI, TESTUL “OREI DE RELIGIE” si CRESTINII OMORATI PENTRU HRISTOS “chiar in timp ce noi vorbim si stam in sfintele biserici”/ CINE SI DE CE LUPTA IMPOTRIVA RELIGIEI IN ROMANIA?
***
- Oameni si… demoni travestiti in salvatori: “CRUCIADA” IMPOTRIVA RAULUI (din afara) a “LUPTATORULUI ORTODOX” PANA LA… MACELARIREA FRATILOR: “Cain l-a ucis pe Abel pentru că nu a ucis păcatul DIN PROPRIA INIMĂ. Patima luptei cu Sistemul e de neoprit şi fraţii încep să devină trădători ai Ortodoxiei, dușmani camuflați…”
- “Nu ştiţi, oare, fiii cărui Duh sunteţi?” ISPITA “ULTIMATUMURILOR” si PRECIPITAREA RAVNEI FARA CHIBUZINTA/ De ce se pomeneste episcopul la Liturghie?/ SFANTUL SI MARELE SINOD… DIN LAUNTRUL NOSTRU ABANDONAT/ Litera si Duh in aplicarea canoanelor de catre duhovnic. DARUL DEOSEBIRII care nu “sparge capetele”
- SA PAZIM UNITATEA FAMILIEI BISERICII, tinand si marturisind credinta ortodoxa CU INTELEPCIUNE SI CU DRAGOSTE, “nu cu isterie si cu condamnari irevocabile ale altora”! CINE SE RUPE DE BISERICA, ACELA MOARE! “Slavă lui Dumnezeu, că nu ne întreabă PE NOI pe cine să mântuiască, fiindca ar fi pustiu raiul!” (CUVINTE AUDIO SI TEXT)
- “O, de ar fi trăit atunci oarecare super-zeloţi şi super-ortodocşi contemporani! Ar fi aruncat defăimarea de TRĂDĂTOR în obrazul marelui SFÂNT FOTIE”. Fericitul parinte marturisitor EPIFANIE despre PERICOLUL SCHISMEI CARE INCEPE CU NEPOMENIREA EPISCOPILOR si necesitatea rabdarii si ICONOMIEI in chestiunile critice care privesc UNITATEA BISERICII: “Să nu ne grăbim, fratele meu!”
- CUM SE FACE MARTURISIREA LUI HRISTOS? Vladica IEROTHEOS VLACHOS despre conditiile teologhisirii veritabile, RAVNA FARA CUNOSTINTA, EXPERIENTA DUHOVNICEASCA si DEOSEBIREA DUHURILOR. “Este important sa ramanem in ceata Ucenicilor lui Hristos, in Biserica, chiar daca exista diferite probleme… si sa traim cu adevarat in Biserica…”
- PARINTELE CALCIU – ultimul cuvant public inainte de moarte: EPISCOPUL IN BISERICA ORTODOXA. DUHUL SI LITERA (si video). Scrisoare inedita catre un preot: “RAMANEM STRANS UNITI IN JURUL IERARHIEI SI IERARHILOR NOSTRI, CACI O BISERICA FARA IERARHIE ESTE CA UN ORGANISM FARA SCHELET TARE”
http://marturieathonita.ro/despre-dumnezeiasca-liturghie/#more-13288