CUM SA NE CONVERTIM TRAIRILE PSIHOLOGICE IN SIMTIRI DUHOVNICESTI?

23-11-2009 Sublinieri

“Uneori credem că nu avem energie, când de fapt avem o cantitate incredibilă de energie în noi. Secretul este să găsim un gând smerit care să ne ruşineze, care să ne aducă pocăinţă şi să descătuşeze energia duhovnicească din noi“.

2262067148_4cea6d4401

– Aţi vorbit despre oamenii din ziua de azi, doritori de plăceri şi confort. Aşadar, care este locul sentimen­telor [de fapt: emotiilor, trairilor afective, n.n.] în viaţa noastră?

– Toţi avem sentimente [emotii, trairi afective, n.n.], dar acestea sunt în realitate o expresie a „omului vechi” şi Dumnezeu ne cere să ne dezbrăcăm de acest „om vechi” (Ef. 4:22) şi de sentimente [emotii, n.n.]. Trebuie să convertim aceste sentimente, care sunt de natură psihologică (sufletească) în simţiri şi trăiri duhovniceşti.

– Aţi putea defini sentimentele [emotiile, trairile afective, n.n.]?

– De exemplu, mi se întâmplă ceva şi, din această cauză, simt o mare bucurie. Pot să trăiesc aceasta psihologic, să mă bucur şi să fiu cu adevărat fericit, sau pot preschimba acest sentiment de fericire în trăire duhovnicească. De îndată deschid o conversaţie cu Dumnezeu şi încep să-I dau mulţumită Domnului, aşa încât, în loc ca acesta să fie un sentiment pur psihologic, el devine o bucurie duhovnicească, o energie spre împreuna-vorbire cu Dumnezeu. Dacă am un sentiment de tristeţe şi sunt grozav de necăjit pentru că, să spunem, mi-a murit mama sau cel mai bun prieten sau altă năpastă a căzut asupra mea, îmi voi vărsa inima înaintea lui Dumnezeu, precum Prorociţa Ana (cf. 1 Împ. 1:4-28), şi voi folosi această energie a tristeţii prefăcând-o în energie de rugăciune înaintea lui Dumnezeu.

Părintele Sofronie obişnuia să spună că nu putem trăi o viaţă monahală adevărată dacă nu învăţăm să preschimbăm stările noastre psihologice în stări duhovniceşti. Şi cum 21facem aceasta? Îngăduim oricărui fel de energie să vină asupra noastră, dar preschimbăm gândul şi-l întoarcem către Dumnezeu, spre a vorbi cu El. De exemplu, îmi amintesc de bunica mea, cât de credincioasă era ea; cum era prima în biserică şi ultima la plecare. În timpul nopţii, făcea mereu metanii şi mama avea obiceiul să o urmărească prin uşa întredeschisă cum îşi făcea ea metaniile; şi îmi spunea: „Ştii, bunica ta face tot timpul metanii“. Îmi amintesc de toate acestea şi mă simt cuprins de duioşie. Nu-i nimic, las simţirea să vină, dar îmi ridic mintea la Dumnezeu şi folosesc energia acestui sentiment pentru ceea ce voiesc eu.Duhurile prorocilor, prorocilor se supun” (1 Cor. 14:32), spune Sfântul Pavel. Aşadar, întorc această energie spre păcătoşenia mea şi încep să mă rog pentru iertarea păcatelor mele sau pentru altceva îmi schimb direcţia concentrării minţii şi îi dau altceva pe care să se fixeze.

Părintele Sofronie vede acest fel de „transformator de energie” în viaţa Domnului nostru. El obişnuia să ne spună că Domnul nu se gândea la oamenii care aveau să-L răstignească, care veneau să-L prindă în grădina Gheţimani – dacă erau elini sau romani sau evrei, ci grăia cu Dumnezeu, zicând: „Paharul care Mi-au dat Mie Tatăl, au nu-l voi bea pre el?” (In. 18:11). Ştia că avea să fie răstignit; şi totuşi, nu gândea psihologic: „Dar de ce, dacă sunt evrei, sunt nerecunoscători? Am făcut atâta pentru ei, atâtea minuni ca să-i izbăvesc de vrăjmaşii lor. De ce acum Mă răstignesc pe nedrept?”. Nu S-a coborât la nivelul acela, ci grăia cu Tatăl Său – „Paharul Tatălui Meu, au nu-l voi bea pre el?“. La fel se întâmplă şi cu noi: asupra noastră vin tot felul de energii – pozitive şi negative, de tristeţe, energii tragice, energii ale plăcerii, energii nobile – dar nu rămânem la acest nivel al sentimentelor, ci exploatăm energia pe care ele o aduc. Luăm energia şi îndreptăm gândul spre Dumnezeu, potrivit nevoilor noastre, şi ne rugăm.

2262067162_2fdc17b06aVă voi da un exemplu. Eram în Cipru şi prietenii mei urmau să vină să mă ia de la mama de-acasă ca să mergem în alt sat, pentru Liturghie. Aranjasem să vină să mă ia la ora şase; Liturghia trebuia să înceapă la şapte şi din Nicosia până în sat era o oră de drum. Eram foarte ocupat în Cipru, pentru că mulţi preoţi mă chemau să vorbesc în parohiile lor, la televiziune, la radio, aşa că eram cu totul obosit şi secătuit. Mă culcasem târziu şi mă sculasem pe la patru, ca să mă pregătesc pentru Liturghie, dar nu mă puteam ruga. Inima mi-era sfâşiată în bucăţi; chiar nu voia să-mi facă ascultare. Mi-am spus: „Nu am energie, nu am putere să mă rog; mă voi duce să-mi spăl rufele”. Aveam câteva tricouri de spălat, pentru că transpir mult noaptea. „Poate că asta mă va înviora puţin şi apoi voi încerca din nou să mă rog”. M-am dus în baie timp de o jumătate de oră şi am terminat de spălat. La patru şi jumătate am ieşit şi am auzit un şuşotit. Uşa era întredeschisă şi am zărit-o pe mama, care nu putea umbla, în pat. Făcea mici închinăciuni în pat şi se ruga, şi la fiecare rugăciune spunea: „Toată lumea şi copiii mei”. Făcea aceasta cu râvnă şi m-am simţit atât de ruşinat, încât inima mi s-a vindecat şi timp de o oră şi jumătate m-am rugat şi eu. M-am pregătit pentru Liturghie şi a fost una dintre cele mai bune Liturghii pe care le-am avut. În dimineaţa aceea, bătrâna mea mamă m-a ruşinat.

Uneori credem că nu avem energie, când de fapt avem o cantitate incredibilă de energie în noi. Secretul este să găsim un gând smerit care să ne ruşineze, care să ne aducă pocăinţă şi să descătuşeze energia duhovnicească din noi. De aceea trebuie să ne îndreptăm pe calea smerită a „pogorârii”, ca să fim mereu în stare „să pescuim” acele gânduri smerite care dezlănţuie energia duhovnicească lăuntrică ce ne va da puterea să facem lucrul lui Dumnezeu.

Este la noi în mănăstire un ieromonah şi într-o zi era foarte obosit de pe urma slujirii sale oamenilor. Era duminică şi era complet epuizat. Mi-a spus: „Noaptea, când sunt atât de sfârşit, mă duc de obicei în chilia mea, mă uit la icoane şi zic: «Noapte bună, vouă, tuturor» şi mă culc. Dar în noaptea aceea i-a fost ruşine să facă aşa; în schimb umbla în sus şi în jos pe coridor, spunând: „Îmi pare rău, Doamne, nu mă pot ruga în noaptea asta. Iartă-mă”. „Îmi pare rău, Doamne, simt obosit, nu mă pot ruga în noaptea asta. Iartă-mă”. Timp de jumătate de oră a umblat în sus şi în jos pe coridor spunând aceste cuvinte şi, în felul acela, Dumnezeu i-a dat putinţa să-şi facă pravila.

Astfel că noi putem întotdeauna să descoperim înlăuntrul nostru o cantitate incredibilă de energie duhovnicească, dacă găsim cheia potrivită,cheia lui David(cf. Is. 22:22; Apoc. 3:7) şi dacă facem mişcarea potrivită ca să o descătuşăm, cu alte cuvinte, dacă primim un gând smerit dăruit nouă de Domnul, atunci când, prin „pogorâre” de sine, ne supunem judecăţii Sale. Căci El ne dă „gură şi înţelepciune” (Lc. 21:15) – acel gând smerit care descătuşează energia duhovnicească“.

(in: Arhimandritul Zaharia, Largiti si voi inimile voastre!”, Editura Reintregirea, Alba-Iulia, 2009):

zacharias1

Vezi si:


Categorii

Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Parintele Zaharia de la Essex, Razboiul nevazut, Rugaciunea (Cum sa ne rugam?), VIDEO

Etichete (taguri)

, , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

42 Commentarii la “CUM SA NE CONVERTIM TRAIRILE PSIHOLOGICE IN SIMTIRI DUHOVNICESTI?

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Multumesc Domnului ca prin lucrul vostru mi-a ajutat exact in momentul in care aveam nevoie cu aceste sfaturi duhovnicesti de care sufletul meu mult se bucura, pentru ca mult s-a folosit. M-au scos dintr-un impas. Sa fiti rasplatiti de Domnul!

  2. Iisus Hristos este iubire

    Iisus Hristos este iubire
    Şi Adevăr desăvârşit
    Total, divin. Cuvânt şi faptă
    Şi UNICUL CE N-A MINŢIT.

    E unicul ce’a adus lumii
    Cea mai de sus învăţătură
    Care’a trăit-o şi-a’mplinit-o
    Nepătimaş şi fără ură.

    E unicul ce-a făcut totul,
    Total desăvârşit, în bine,
    Fără să vrea vre’un privilegiu,
    Sau beneficii pentru sine.

    El este cel ce-a deschis calea
    Şi El e primul ce-a păşit
    Pe ea, trăind şi înplinind-o
    Mai mult decât desăvârşit.

    In el se află Adevărul,
    Total, divin, smerit şi greu.
    În El sinceritatea strigă
    Că-i unic. Om şi Dumnezeu.

    El a’învăţat ce-i rugăciunea
    Când pân’la sânge s-a rugat.
    El ne-a’nvăţat ce este crucea,
    Murind pe ea cu’adevărat.

    El ne’anvăţat ce e iubirea,
    Când pentru cei ce i-a iubit
    A dat supremul.Şi-a dat viaţa
    Dumnezeieşte şi smerit.

    Şi-a dat dovada de iubire,
    Neosândind pe vinovaţi
    Şi-n clipa morţii sus, pe cruce,
    Cerând să fie toţi iertaţi.

    E unicul care pe lume,
    Tot ce-a’nvăţat a şi trăit,
    Total şi sincer, pentru semeni,
    Profund, total – desăvârşit-.

    A învăţat ce este postul,
    Când chiar El însuşi a postit.
    A învăţat ce-i umilinţa,
    Caci cine e ca El smerit.

    În rugă cu sudori de sânge
    Şi-n lacrimi grele s-a rugat,
    Şi de la naştere la moarte,
    A vieţuit fără păcat.

    Nu a cerut fără s’arate,
    Că ceia ce-a’nvăţat trăieşte.
    Nu a pretins fără s’arate
    Că şi El însuşi împlineşte.

    Şi fără vorbe Adevărul,
    Ne osândeşte când vorbim,
    Şi cerm altora să facă
    Ceia ce noi nu împlinim.

    În conştiinţă de nu strigă
    Şi nu ne arde Adevărul,
    Cînd condamnăm cerând la alţii
    N-o facem în Mântuitorul.

    Facem politică Cuvântul,
    Şi-ortodoxia o minciună,
    Prin noi şi înlăuntru nostru,
    Oricât ar fi vorba de bună.

    Politica vorbeşte public,
    De ceia ce nu împlineşte,
    Şi cere altora să facă
    Ceia ce sincer nu trăieşte.

    Mari lideri s’adresează lumii,
    Cerîndu-i jertfă – pentru bine-
    Pe care ei nu au s-o facă
    Şi nu o poartă întru sine.

    Mari ritori scriu şi vorbesc lumii
    De Adevăr. Chiar de Iisus.
    Dar viaţa lor nu e dovadă
    Că îmlinesc ce-au scris şi spus.

    Ferice celor care’n lume
    Nu fac dovadă de minciună
    Şi nu vorbesc dacă n-au fapta
    Oricât ar fi vorba de bună.

    Că vorba netrăită faptic,
    Şi dacă e şi în Iisus,
    Va dovedi oricând în semeni
    Prin noi, exact un sens opus.

    De-aceia azi ortodoxia
    Prin ortodocşi este hulită
    Că-i prezentetă doar în vorbe
    Şi nu se vede’a fi trăită.

    Şi eu sunt mincinos cu fapta,
    Când nu’mplinesc ceia ce-am spus
    Şi î-mi defaim aşa botezul,
    Credinţa mea şi pe Iisus.

    Ortodoxia-i calea jertfei
    În Adevăr şi-n răstignire,
    E la vedere şi-n lăuntru,
    Şi-i sinceră mărturisire.

    O, Doamne iartă-mi vorbăria,
    Iartă-mi ce-am scris şi tot ce-am spus
    Că recunosc deschis şi public,
    Că-s mincinos Doamne Iisus.

    C-am osândit public adesea,
    Fără să fiu desăvârşit,
    Şi am vorbit despre iubirea
    În care sincer n-am trăit.

    Te rog dă-mi sinceră credinţă,
    Şi împinirea prin iubire,
    Să pot să dovedesc Cuvântul
    Prin Adevărul din trăire.

  3. Domnul Dumnezeu sa va rasplateasca efortul, timpul si dragostea cu care impartiti aceste bucurii cu noi toti. Cuvantul acesta este pentru mine lumina salvatoare in intunericul gandurilor care ma potopesc uneori.

  4. foarte lucrator cuvant!

  5. excelent! a venit la buna vreme cuvantul parintelui, ca o ploaie racoritoare de vara.

    in alta ordine de idei, am gasit o conferinta in engleza pe mai multe cduri a parintelui zaharia despre regasirea omului interior prin lucrarea inimii. este cumva tradusa in romana?

  6. Frumos e Adevarul Doamne!
    Multumim ca ni-l dai noua.

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » “LARGITI-VA INIMILE!” – Sfantul Prooroc Zaharia, zamislitorul Botezatorului si purtatorul numelui sau de la Man. Essex, Arhimandritul Zaharia
  8. Pingback: Război întru Cuvânt » DIN MARTURIILE ARHIM. ZAHARIA DESPRE CUVIOSUL SOFRONIE si sfaturi legate de problema rusinii la spovedanie: “Daca Parintele Sofronie nu este sfant, atunci nimeni nu e sfant!”
  9. Pingback: Război întru Cuvânt » Noi marturii despre Sfintii Siluan si Sofronie. DARUL CUVANTULUI TAMADUITOR SI TAINA “REPETITIEI” DUHOVNICESTI
  10. Multumesc…

  11. Pingback: PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX - Conferinta de la Iasi, septembrie 2011 (audio, video, text): "NU PUTEM IUBI CU ADEVARAT DACA NU AM INVATAT SMERENIA"
  12. Domnul sa va aiba in paza fratilor, sublim e un cuvant atat de mic fata de ceea ce am citit!

  13. Pingback: Parintele Zaharia de la Essex – Cuvant de invatatura catre preoti, Durau, sept. 2011 (VIDEO): “Sa aducem multumire lui Dumnezeu continuu si pentru toate!” -
  14. Pingback: MERINDE DUHOVNICESTI DE LA MANASTIRILE ESSEX SI PUTNA: Staretul Melchisedec Velnic despre grairea in desert. Parintele Zaharia Zaharou – raspunsuri duhovnicesti: Cum vom putea face fata vremurilor apocaliptice? -
  15. Pingback: STARETUL MELCHISEDEC DE LA LUPSA – CONFERINTA DE LA BUCURESTI (audio si text): Se poate obisnui omul cu Duhul Sfant? Chemarea la adanc si agonia lumii -
  16. Pingback: Parintele Melchisedec Ungureanu (Man. Lupsa) – raspunsuri esentiale (1): CUM SA NE LARGIM INIMA? DE CE NU IL GASIM PE DUMNEZEU, CU CE SA INCEPEM? -
  17. Pingback: Conferinta de la Bucuresti a PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX (audio + text) – prima parte: “Inalta stiinta a Sfantului Siluan Athonitul si a staretului Sofronie Saharov”: PUTEREA INIMII ZDROBITE SI A DUHULUI UMILIT -
  18. Pingback: PARINTELE ZAHARIA ZAHAROU – conferinta de la Bucuresti (II), raspunsuri la intrebari (audio + text): BINECUVANTAREA DURERII INIMII si SCOALA LITURGHIEI -
  19. Pingback: Arhim. Zaharia Zaharou despre PLANSUL DUHOVNICESC ca LUCRARE ESENTIALA DE CURATIRE DE PATIMI. Pocainta – singura cale de reunificare launtrica, de restaurare a chipului lui Dumnezeu in noi si de dobandire a iubirii de Dumnezeu -
  20. Pingback: PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre infricosata lucrare, suferinta si jertfa a PREOTIEI traite in adevar, despre MANGAIERE SI MUSTRARE LA SPOVEDANIE, despre DEPASIREA NEPUTINTEI DE A NE RUGA, INFRUNTAREA MORTII si multe altele -
  21. Pingback: PREDICI AUDIO in Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci, de folos exceptional tuturor celor preocupati de viata duhovniceasca: UN INTELES NEASTEPTAT AL LUARII CRUCII “IN FIECARE ZI”: Sa avem incredere in Dumnezeu! -
  22. Pingback: Parintele Zaharia Zaharou la Bucuresti despre ZDROBIREA INIMII si LACRIMILE CA HRANA A SUFLETULUI (audio si transcrierea conferintei de la Facultatea de Drept): “Daca voiesti sa dezradacinezi din tine patimile si ca lumea sa nu faca din tine victima
  23. Pingback: GUSTUL SI MIREASMA LUI DUMNEZEU. Parintele Melhisedec Ungureanu (Man. Lupsa) – raspunsuri de folos (2) din conferinta ASCOR Bucuresti, martie 2012 | Cuvântul Ortodox
  24. Pingback: “Batalia cea mai mare din toate timpurile a fost data pe Cruce” – PARINTELE ZAHARIA DE LA ESSEX despre “NEBUNIA CRUCII” in fata DUHULUI SATANIC AL VEACULUI. Cum rascumparam vremea? | Cuvântul Ortodox
  25. Pingback: CONFERINTA DE LA CLUJ A PARINTELUI ZAHARIA DE LA ESSEX DESPRE RUSINEA LA SPOVEDANIE (video): “In ceasul caintei si al rusinii omului, mana Domnului se odihneste peste el si tot cerul ii vine in ajutor” | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: Experienta SFASIERII LAUNTRICE, ASUMAREA VULNERABILITATII, A RANILOR SI A NEPUTINTELOR in comunitatea Bisericii si in responsabilitatea slujirii preotesti. PUTEREA ADEVARATA IZVORASTE DIN SLABICIUNE. “Menirea noastra nu e de a fi invincibili, ci vul
  27. Pingback: TAINA CRUCII IN VIATA NOASTRA: Rastignirea mintii prin coborarea dureroasa in inima: “Prin harul Duhului Sfant, STRAPUNGEREA si ZDROBIREA INIMII ii sunt indeajuns crestinului pentru A BIRUI TOATE DUHURILE RAUTATII” | Cuvântul Ortodox
  28. Pingback: MARETIA MICILOR ASCULTARI. Roada durerii truditoare | Cuvântul Ortodox
  29. Pingback: Iubind cu “INIMA NOUA” a omului NASCUT DE SUS sau: LEGATURA CU DUMNEZEU ca TEMELIE A RELATIILOR CU APROAPELE – Conferinta de la Cluj a PARINTELUI ZAHARIA ZAHAROU (septembrie 2015; audio, video, text) | Cuvântul Ortodox
  30. Pingback: IESIREA DIN INTRISTARE PRIN RUGACIUNE si CONVERTIREA DURERII IN BUCURIE DARUITA: “Sa nu pierdem atatea prilejuri neprevazute care apar in viata noastra, inchizandu-ne in melancolie” | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate