CUVINTE MANGAIETOARE PENTRU UCENICI din scrisorile SFANTULUI NICON de la OPTINA (II): “De cate ori am suferit pentru tine si m-am rugat?! O, copilasul meu, copilasule! Sa te intelepteasca Domnul sa intelegi adevarul!

4-11-2014 Sublinieri

O, Doamne! Pana cand se va juca vrajmasul cu mintile si inimile oamenilor? Doamne! Tu vezi to­tul!

20110707_2034842118

Fragmente din SCRISORILE CUVIOSULUI STARET NICON DE LA OPTINA catre fiice duhovnicesti (II):

“Iubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am primit scrisoarea ta, am citit-o si am citit si scrisoarea pe care ai adaugat-o din partea cunostintei tale. Sa-ti ajute Domnul! Desigur, la aceasta scrisoare nu trebuie sa dau niciun raspuns. Sunt intru totul de acord cu tine, ca scrisoarea este fortata, nu este sincera. Eu consider ca totul este clar si nu este nevoie de nicio explicatie. Lasa-te in voia lui Dumnezeu pe tine si toate lucrurile acestea si taci. Dumnezeu Se uita la inima. A intrebuinta si a chema numele lui Dumnezeu in asemenea cazuri, asa cum fac ei, socotesc ca este un sacrilegiu, dar nu-i osandi, caci judecata nu ne apartine noua, ci intru totul lui Dumnezeu, Care va rasplati fiecaruia dupa faptele lui.

Iti urez numai bine, copilasul meu, de ziua numelui tau. Acum am primit invitatia de a sluji in catedrala noastra in locul parintelui protoiereu (el este bolnav) si nadajduiesc sa-I aduc Domnului Dumnezeu smerita mea rugaciune pentru sanatatea si mantuirea ta inaintea Sfantului Prestol. Sa te mangaie Domnul cu mila Sa, sa veseleasca inima ta cu bucuria Duhului Sfant si sa implineasca dorintele tale cele bune! Aceste dorinte bune ale mele primeste-le din partea mea ca pe niste urari sincere, trimise din inima de ziua numelui tau. Acum, desi pe scurt, voi raspunde la intre­barile tale.

Talcuirea, gasita la cuviosul avva Isaia, cu privire la semnul iertarii pacatului – adica sa nu simti invoirea la pacat, ca si cum ti-ar fi deja cu totul strain trebuie s-o intelegi in sensul vindecarii de patimile cele pacatoase, nu de fiecare pacat in parte, căci pacatele sunt iertate prin intermediul spovedaniei sincere, desi unii isi aduc mult timp aminte de ele. De exemplu, PetruCocosul1despre Sfantul Apostol Petru, traditia spune ca pana la sfarsitul vietii lui a plans ori de cate ori a auzit cantatul cocosului – pentru ca ii amintea de lepadarea lui. Dar noi stim ca Domnul, aratandu-Se dupa invierea Sa, l-a iertat si l-a repus in demnitatea de apostol. Paste oile Mele… Paste mieluseii Mei… Vino dupa Mine. Astfel citim in Sfanta Evanghelie de la Ioan. Citeste acest capitol cu atentie. Daca va da Dumnezeu, intr-o intrevedere personala vom putea discuta des­pre acest lucru mai in amanunt. Asadar, nu-ti pierde nadejdea!

Nu exista pacat care sa biruiasca milostivi­rea lui Dumnezeu. Nu-ti dau binecuvantare si nu pot sa-ti dau binecuvantare sa renunti la nazuintele tale legate de viata in Dumnezeu. Sa plece de la tine vrajmasul care iti insufla asemenea ganduri primejdioase, intareste-te, imbarbateaza-te! Socoteste-te mai prejos decat toti, dar nu te departa de Dumnezeu. Cu adeva­rat,

aproape este Domnul de toti cei ce Il cheama, de toti cei ce Il cheama pe El intru adevar, voia celor ce se tem de El o va face si rugaciunea lor o va auzi si ii va mantui pe ei...

Sa nu crezi ca starile prin care treci nu sunt intelese de nimeni. Eu simt, inteleg necazul tau, dar deocamdata nu pot face nimic. Spun numai: Doamne, ajut-o, miluieste-o si mantuieste-o! Doamne, fie voia Ta!

Ma grabesc sa termin scrisoarea, sa ajunga la posta astazi. Inca o data chem asupra ta binecuvan­tarea lui Dumnezeu si te incredintez atotputernicei ocrotiri a Imparatesei Ceresti. Te pomenesc, copilasul  meu, si ma rog pentru tine.

22 martie 1925, Kozelsk

[…]

***

Iubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am primit scrisoarea ta si ma grabesc sa raspund la intrebarea ta despre scoala. Te sfatuiesc sa ramai acolo si sa te lasi in voia lui Dumnezeu. Roaga-te cu osardie Sfintilor lui Hristos Nicolae si Spiridon, ca prin rugaciunile lor sa se oranduiasca totul spre folosul sufletului tau. Din toata inima te compatimesc, copilasul meu. Insusi Domnul sa te mangaie. Cu ade­varat – desarta este izbavirea de la oameni. Desi oa­menilor trebuie sa ne adresam pentru ajutor sufletesc si trupesc, totusi izbanda in aceste straduinte trebuie sa o asteptam din mainile Domnului. Ma rog pentru tine si iti doresc toate milele lui Dumnezeu.

Spune-mi ce sa fac cu scrisoarea pe care mi-ai trimis-o „pentru citire”. Sa ti-o inapoiez sau s-o dis­trug? Eu sunt putin slabit, piciorul a inceput sa ma doara mai mult decat de obicei, de aceea scriu cu cre­ionul, stand in pat. Ma grabesc sa-i dau scrisoarea surioarei tale si de aceea inchei aici.

Acoperamantul Imparatesei Ceresti sa fie cu tine si peste tine,

Kozelsk 24 august/6 sept. 1925

***

Iubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am citit scrisoarea ta si m-a cuprins tristetea. Este plina de deznadejde scrisoarea ta. Şi ce poate fi mai cumplit decat deznadejdea? Ce plasture sa-ti pun ca sa te tamaduiesti? O, Doamne, Doamne, nu cumva vrajmasul voieste sa rapeasca oita Ta? Sa nu fie una ca aceasta!

Doamne, inalta-Te intru puterea Tu si vino sa ne mantuiesti pe noi!

Daca vrajmasul voieste sa necajeasca pe vreunul dintre fiii mei duhovnicesti sau apropiatii mei si eu imi vad neputinta de a-l ajuta, alerg catre Domnul, vars inaintea Lui rugaciunea mea si durerea mea inaintea Lui o spun. Domnul are puterea de a indrepta viata noastra spre mantuire. Ma rog pentru tine si te incredintez voii lui Dumnezeu.

Prea mult acum nu pot sa-ti scriu, dar iti spun pe scurt ca manastirile pe care le-ai enumerat nu mai sunt manastiri, caci in ele au fost infiintate cooperative de productie si altele. Unele dintre ele mai putin, iar altele mai mult s-au departat, totusi, de viata strict monahala si manastireasca. Vietuind acolo, poti dobandi mantuirea. Dar oricine ar dori sa intre iarasi acolo, trebuie sa stie ca nu va mai intalni ceea ce ar trebui, ceea ce am intalnit noi cand am intrat in manas­tire, cand manastirea era manastire. Aceasta o vede ochiul monahului dinainte, dar tu din lipsa de expe­rienta nu poti intelege si observa aceasta dintr-odata. De aceea nu te sfatuiesc deocamdata sa te duci dupa sfat, invatatura si ajutor in acea manastire in care ti-ai propus sa mergi. Deocamdata rabda; eu vroiam deja, pana sa primesc scrisoarea ta, sa-i scriu cuiva o ruga­minte pentru tine, fara sa-i spun deocamdata numele tau, iar acum ma grabesc sa fac acest lucru si, daca voi obtine ceva, nu voi intarzia, daca va da Dumnezeu, sa-ti comunic.

Sa te mantuiasca Domnul pentru colet. Iti multumesc foarte mult. Transmite din partea mea urari de bine si binecuvantarea lui Dumnezeu surioarei tale V. Ma rog si pentru ea, si pentru tine. Astazi am slujit si m-am rugat pentru toti. Sa va dea Imparateasa Cereasca ajutorul ei cel grabnic tuturor celor necajiti si impovarati de pacate si sa aveti si bucurie, si mangaiere. Sa se departeze de la tine, copilasul meu, duhul deznadejdii! Crede-ma ca tot ce a fost in trecut Dumnezeu ti-a iertat deja de mult. Fereste-te acum de prezent, pazeste-te si nu deznadajdui! Toate pacatele au fost spalate prin sangele Mantuitorului si in adancul milostivirii Sale se cufunda toate neputintele si pacatele noastre, numai ca noi sa ne caim. Iti doresc din inima toate milele lui Dumnezeu. Pace tie si mantuire!

Kozelsk, 24 oct. 1925

 ***

Saint Spyridon & Saint NicholasIubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am primit scrisoarea ta. Roaga-te Sfantului Nicolae Facatorului de minuni si Sfantului Spiridon al Trimitundei. Ei sunt grabnicii nostri ajutatori si rugatori. Lor le este dat harul deosebit de a-i ajuta pe cei ce se afla in necazuri, chiar in situatii fara iesire. Ei te vor ajuta si pe tine. Desigur, la randul tau, sa faci ce tre­buie. Eu i-am vorbit deja despre aceasta surioarei tale, adica i-am spus ce trebuie sa faci. Domnul Dumnezeu sa te pazeasca sub acoperamantul bunatatii Sale. Multumeste pentru toate lui Dumnezeu. In ceea ce citim la slujba „Laudei Nascatoarei de Dumnezeu” din Postul Mare se spune ca trebuie sa-I multumim Domnului pentru toate milele Lui, savarsite in trecut cu noi, caci, cand multumim pentru milele si binefacerile savarsite in trecut, atunci, ca sa spunem asa, ne pregatim sufletul pentru intelegerea noilor mile si bi­nefaceri si de aici reiese clar ca cei ce cartesc si sunt nerecunoscatori se lipsesc de noile binefaceri ale lui Dumnezeu. Teme-te de acest lucru si multumeste intotdeauna pentru toate lui Dumnezeu, caci la Domnul este mila si multa izbavire la El. Nimeni nu poate mangaia daca Domnul nu mangaie. De aceea, daca ai avut parte de mangaiere in Kozelsk, multumeste lui Dumnezeu, iar oamenilor nu ai pentru ce. Ei sunt doar implinitorii cu stiinta si in mare parte cu nestiinta a poruncilor lui Dumnezeu.

Iti doresc pace si bucurie intru Domnul si toata bunastarea. Sa te mantuiesti intru Domnul, copilasul meu cel drag!

8/21 noiembrie 1925, Kozelsk

Iubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am primit scrisoarea ta, fiind la batiuska Nectarie. Şi acum din pricina viscolului m-am oprit din drum si, folosindu-ma de sederea in captivitatea vremii rele, iti scriu raspuns. Nu am la mine scrisoarea ta dinainte si de aceea iti voi raspunde doar la ultima scrisoare. Copilasul meu cel drag! Pentru ce suferi si te tulburi? Nu te framanta, ci lasa-te in voia lui Dumnezeu si te vei linisti. Ţi s-a intamplat vreodata sa dai atentie la faptul ca in timpul fiecarei slujbe dumnezeiesti nu o data se rosteste, ca sa spun asa, o invitatie:

„Pe Preasfanta, Preacurata, Preabinecuvantata, Slavita Stapana noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria, cu toti sfintii pomenindu-o, pe noi insine si unul pe altul si toata viata noastra lui Hristos Dumnezeu sa o dam?

Ia aminte la aceasta invitatie a Bisericii lui Hristos si incredinteaza totul voii lui Dumnezeu. Eu, desi sunt pacatos, totusi sunt monah si sunt al lui Dumnezeu si ma aflu cu totul in mainile lui Dumnezeu. La fel si tu esti a lui Dumnezeu. Scrisoarea ta nu m-a tulbu­rat, ci chiar m-a mangaiat. Adu-ti aminte ce se spune in Sfanta Evanghelie:

„Vai voua cand toti oamenii va vor vorbi de bine”.

Inseamna ca pe mine acest vai nu ma atinge daca unii oameni ma clevetesc si ma po­negresc. Caci si despre Hristos spuneau: unii ca este bun, iar altii ca nu este, ca insala multimile. Eu sunt pe deplin constient cand ma raportez la acest fenomen. Sunt convins ca, daca Domnul ingaduie, ma poate atinge orice rautate, umilire si necaz. Şi iarasi sunt convins ca, daca Domnul nu ingaduie, nimeni nu ma poate atinge nici cu un deget.

„Domnul este ajutorul meu, nu ma voi teme de ce-mi va face mie omul. Domnul este ajutorul meu si eu voi privi cu bucurie pe vrajmasii mei”.

Faca-se voia Domnului! Cu parintele N. nu te sfatuiesc sa ai alte explicatii. Smereste-te! Nu este nevoie sa demonstrezi adevarul. El se va descoperi atunci cand va trebui, fie inca aici, pe pamant, fie atunci cand fiecare dupa faptele sale va primi rasplata de la nemitarnicul Judecator. Toate cuvintele acestea: „nemeritat”, „nedrept”, „vreau sa demonstrez” – nu sunt deloc calugaresti si chiar mai mult – nu sunt crestinesti. Fericiti veti fi voi cand va vor ocari. „Judecata Mea este dreapta”. Prin urmare, trebuie sa ne smerim si sa ne supunem, iar pentru cei ce ne ocarasc sa ne rugam, sa faca Domnul si cu noi si cu ei dupa mila Sa. Dumnezeu sa te binecuvanteze sa te impartasesti in postul acesta peste doua saptamani.

Dar nu mi-ai scris la cine te vei spovedi. Daca se vor continua chinurile si intrebarile, pentru ca lucrarea spovedaniei este o lucrare a constiintei si a libertatii, nu a constrangerii si a silirii, spune-le ca mergi la spo­vedanie nu ca sa-ti murdaresti constiinta, ci s-o curatesti si de aceea sa spui totul, cu sinceritate, ca in fata lui Dumnezeu. Şi astfel sa inchei toate discutiile pe aceasta tema. Toate acestea sunt valabile in cazul in care el insusi incepe sa vorbeasca. In caz contrar taci. La rugamintea ta de a ma ruga, pot doar sa-ti spun ca m-am rugat si ma rog dupa puterea mea. Domnul sa te pazeasca sub acoperamantul bunatatii Sale! Fiind la batiuska Nectarie, l-am rugat si pe el sa se roage si sa te binecuvanteze, dupa cum ti-a fost rugamintea.

Acum iti mai spun un singur lucru. Tot ceea ce mi-ai comunicat prin scrisoarea ta nu este o nou­tate pentru mine si nu mi-a produs o impresie prea puternica. Dar ceea ce mi-ai scris ca introducere „despre toate amaraciunile si toate greutatile” prin care ti-a fost si iti este dat sa treci ma doare. Eu, desi nu-mi place sa arat ceea ce este evident, ti-am aratat dragostea mea fata de tine si am vrut sa te linistesc. Dar, asa cum se vede din aceste cuvinte ale tale, nu am izbutit nimic in aceasta privinta si imi pare rau. O, Doamne! Pana cand se va juca vrajmasul cu mintile si inimile oamenilor? Doamne! Tu vezi to­tul! Aceeasi stare trista, prin care treci, s-a simtit si in intrebarea despre casatoria lui N. Dupa puterea mea ma voi ruga pentru robul lui Dumnezeu Nicolae, sa-l intoarca Domnul pe calea adevarului si sa-i mantuiasca sufletul. Pictures in the News: Mtskheta, GeorgiaNiciodata, copilasul meu, nu trebuie sa-ti pui nadejdea in om. Aceasta este o mare greseala, este o greseala fatala. Fara hotararea lui Dumnezeu omul nu te poate apara, nici mangaia. Trebuie sa randuiasca Dumnezeu. Fara ajutorul lui Dumnezeu omul este neputincios.

Ţi-am scris sa-I multumesti lui Dumnezeu pentru milele Lui cele mari si sa nu mai cartesti. Acum iti pomenesc inca o data despre acelasi lucru. Multumeste lui Dumnezeu si vei vedea sau vei intelege atitudinea mea fata de tine. Nu te incapatana sa ramai in intelegerea ta gresita, ci doreste-ti sa scapi de ea. Caieste-te pentru neputinta ta si pocainta, dupa cum invata episcopul Ignatie Brianceaninov, iti va deschide treptat ochii asupra pacatelor tale si, in cele din urma, vei vedea ca tu esti vinovata, nu ceilalti. Imi pare foarte rau ca nu vrei deloc sa te indrepti in aceasta privinta. In general esti si ascultatoare si ai si dorintai de a te mantui si a asculta, dar in aceasta privinta nu te pot convinge. Inca o data te rog sa dai atentie vorbelor mele si sa nu dai voie libera simtamintelor si gandurilor tale, care nu-ti sunt de folos. Nu te supara pe mine pentru faptul ca te dojenesc in loc sa te man­gai. Daca nu ti-as dori binele, nu ti-as mai vorbi. Pe cine iubesc, pe acela il si pedepsesc.

Iti doresc din inima toate milele lui Dumnezeu si toata starea cea buna. Cand vei avea posibilitatea, vino sa te rogi la noi.

Cu privire la moarte… lasa totul in voia lui Dumnezeu… Iarasi chem asupra ta binecuvantarea lui Dumnezeu si iti doresc pace si bucurie intru Domnu Iisus Hristos. Pace tie si mantuire!

Drumul spre Kozelsk. Viscol. 3/16 dec. 1925

 ***

Anul 1926

Iubitoare de Dumnezeu domnisoara L.,

Binecuvantarea lui Dumnezeu sa fie cu tine in veci! Am primit scrisoarea ta. Din toata inima te com­patimesc in necazurile tale. Domnul sa te mangaie. Imi scrii deschis. Asa si trebuie sa-mi scrii, deschis, dar, totusi, trebuie sa gandesti ceea ce scrii. Este bine ca scrii deschis, caci astfel dobandesti si vindecare. Dar exista si ganduri care nu sunt bune. Sa te izbaveasca Domnul de ele! Tu insati scrii ca nu ai dat atentie deosebita cuvintelor mele „despre sfintenie”. In faptul ca nu ai dat atentie consta greseala ta. Nu ai patruns sensul a ceea ce ti-am spus si ti-am interzis. Zavistia si orbirea, care se naste din ea, te-au impiedicat sa faci acest lucru. La Sfintii Parinti se spune clar ca zavistia naste orbirea. Şi chiar in marea stihira bisericeasca se canta ca zavistia nu stie sa cugete ceva de folos (nu tin minte exact cuvintele).

An-Orthodox-priest-listen-004Eu ti-am interzis si iti interzic ­si acum sa spui si sa gandesti despre mine ceea ce eu nu am avut niciodata nici in minte, nici in inima si anume ca persoana mea este sfanta. Nu trebu­ie sa spui oamenilor minciuni despre parintele duhovnic. Aceasta este mare pacat. Şi eu iti interzic sa faci acest pacat. Şi pentru zavistie iti cer si te sfatuiesc sa te caiesti, caci eu prin sfaturile mele urmaresc doar mantuirea ta, folosul tau sufletesc si, pe cat este cu putinta, si cel trupesc. Dar, cand te caiesti, sa nu iei simtamintele si presupunerile tale drept adevar, ci sa te caiesti pentru faptul ca ti-au venit asemenea ganduri si simtaminte, dorind sa te lepezi de ele, nu sa starui in ele. Caci nu o data ai avut dispute cu mine, din pricina ca mi-ai atribuit ceea ce niciodata nu am avut. Nu o data ti-am spus ca nu trebuie sa te lauzi cu modul in care te-a mangaiat parintele duhovnic, ca sa nu starnesti invidie. Caci invidia se strecoara uneori si in inimile oamenilor cu inalta viata ascetica. Astfel de exemple sunt multe si in jurul nostru, si in vietile sfin­tilor. Batiuska Varsanufie m-a sfatuit sa ascund acest lucru. Şi eu l-am ascultat. Am trecut sub tacere ceea ce am auzit si am vazut la el. Şi jurnalul meu a fost o taina pentru toti pana in ultimul moment. Dar eu de la voi nu izbutesc sa obtin acest lucru. Toti se lauda unul fata de altul, se invidiaza unul pe altul si se tulbura unul pe altul, uitand ca parintele duhovnic nu vorbes­te, nici nu lucreaza spre a fi pe plac oamenilor, ci pen­tru mantuirea sufletelor lor, caci toate sufletele fiilor lui duhovnicesti ii sunt dragi. Şi sufletelul tau imi este drag, ca fiind al unei fiice duhovnicesti dragi mie. De cate ori am suferit pentru tine si m-am rugat?! O, copilasul meu, copilasule! Sa te intelepteasca Domnul sa intelegi adevarul! Daca nu vei intelege adevarul, vei cadea in greseli si iti vei face idei gresite despre mul­te lucruri si intamplari.

Imi scrii ca nu ti-ai pierdut increderea in oameni. Trebuie sa crezi in Dumnezeu, iar oamenilor trebuie sa le dai doar ceea ce se cuvine, nici mai mult, nici mai putin. Fara oameni nu te poti descurca. Ţii minte ca ti-am povestit intamplarea din „Pasunea duhovniceasca”, cum Ingerul a spus ca lui Dumnezeu Ii place ca oamenii sa fie povatuiti tot de oameni. Dar oamenii raman totdeauna oameni. De aceea trebuie sa rabdam cu blandete si cu smerenie nedesavarsirea oamenilor, imprumutand de la ei, ase­menea unei albine intelepte, ceea ce este de folos, zidi­tor. Din Cuvantul lui Dumnezeu, din vietile sfintilor vedem ca nemultumiri, discutii, dezacorduri au existat si intre sfinti, chiar si intre apostoli, dar acest lucru nu i-a impiedicat sa fie vasele Sfantului Duh, nici pe cei ce veneau la ei sa obtina de la ei si prin ei zidire de suflet si mantuire. Cu atat mai mult trebuie ca voi sa rabdati neputintele noastre, „caci suntem oameni pacatosi”, oameni obisnuiti. Dar si prin noi puteti dobandi zidire de suflet si mantuire, folosindu-va de ha­rul lui Dumnezeu, care este prezent in tainele Bisericii si zidindu-va prin sfaturile noastre in cazul in care ele sunt intemeiate pe pura Ortodoxie si pe Cuvantul lui Dumnezeu.

Nu carti, copilasul meu, duhovniceste nu esti singura. Este pacat sa vorbesti asa. Vrajmasul este cel care te tulbura, ducandu-te chiar la gandul de a… Caieste-te pentru aceste ganduri ale tale, respinge-le! Rosteste macar de cateva ori pe zi din rugaciunile de seara rugaciunea aceea scurta: „Lumineaza ochii mei…”. Sa dea Dumnezeu sa nu pieri, ci sa te mantuiesti. Smereste-te, rabda totul, chiar si neputinta ta, nu renunta la calea mantuirii ca sa nu se intareasca si sa nu te biruie vrajmasul. Rabda totul! Vrajmasul nu va suferi statornicia ta si va pleca, vazand ca nu se poate intari asupra ta…

Despre scoala. Nu-ti pierde nadejdea. Nu pune pret pe ce spun oamenii care sunt straini de duhul nostru bisericesc. „Vai voua cand toti oamenii va vor vorbi de bine”. Indura totul! Poarta-te ca si inainte! Şi, cand se poate, cere-i directorului concediu. Ca sa eviti neintelegerile, poti sta de vorba cu el intre patru ochi, ca nu cumva sa te insele, nerespectandu-si cuvantul dat. Domnul sa te intelepteasca si sa oranduiasca totul spre mantuirea ta.

Pentru N. trebuie sa te rogi. Ma rog si eu dupa putere. Cununia noi o recunoastem numai pe cea bisericeasca. Este necesar actul cununiei civile, dar din punct de vedere duhovnicesc nu este de ajuns. La fel si divortul. Nu o osandi. Transmite-i parerea mea si taci. Lasa-i pe toti si pe toate in voia lui Dumnezeu. Vazand aceasta si alte sminteli si faradelegi, nu te ingrozi. Ci doar ia masuri pentru pazirea ta de tot pa­catul si sminteala. Domnul sa te pazeasca, copilasul meu!

Iti doresc toate milele lui Dumnezeu. Surioarei tale V. pace si binecuvantarea lui Dumnezeu. Domnul sa o intelepteasca si sa o pazeasca. Ma rog pentru amandoua.

10/23 februarie 1926, Kozelsk

***

Iubitoare de Dumnezeu domnişoară M.,

[…]

Domnul să te mântuiască, copilaşul meu, pentru că îţi aduci aminte de mine! Am primit pacheţelul tău cu ouăle pentru Paşti mai devreme şi am primit totul în stare bună. Să te mângâie Domnul cu mila Sa. Te rog să fii mai blândă şi mai smerită cu părin­ţii tăi! Doar eu întotdeauna te-am învăţat şi te învat să te smereşti, să rabzi totul. Iar cu părinţii să fii pe cât este cu putinţă mai respectuoasă. Căci şi mie, ca părinte duhovnic, îmi place să aflu şi să aud că fiica mea se poartă frumos. Doar se spune că, aşa cum este păstorul, aşa sunt şi oile. Când este mama ta acasă, niciodată să nu-i zici nimic Olgăi, dacă mamei nu-i place lucrul acesta. Nu eşti tu şefa ei. Mai bine roaga-te! Dar, dacă te roagă să o supraveghezi, atunci eşti obligată să respecţi rugămintea mamei. Mă rog pentru tine mereu.

Transmite tatălui şi mamei tale urările mele de Paşti. Să le ajute Domnul! Şi să vă păzească Domnul pe toţi de tot răul!

17/30 apr. 1926, Kozelsk”

[va urma]

(Din: Starețul Nicon de la Optina, Sfaturi în vremuri de prigoană, Editura Egumenița 2009)

Legaturi:

***

***


Categorii

Cum ne iubeste Dumnezeul nostru, Razboiul nevazut, Sfintii de la Optina, Staretul Nicon de la Optina

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

12 Commentarii la “CUVINTE MANGAIETOARE PENTRU UCENICI din scrisorile SFANTULUI NICON de la OPTINA (II): “De cate ori am suferit pentru tine si m-am rugat?! O, copilasul meu, copilasule! Sa te intelepteasca Domnul sa intelegi adevarul!

  1. “Toate cuvintele acestea: „nemeritat”, „nedrept”, „vreau sa demonstrez” – nu sunt deloc calugaresti si chiar mai mult – nu sunt crestinesti. „Fericiti veti fi voi cand va vor ocari“. „Judecata Mea este dreapta”.”

    De cate ori, obositor de atat de multe ori, am vazut aceasta ne – rabdare, ne – suportare cu stoinicie si pace a “nedreptatilor”, a cuvintelor aparent nemeritate care ne sunt adresate chiar de catre unii oameni dragi noua sau oameni de la care oricum nu ne-am fi asteptat. Adica, ne este insuflat in gand – “Doamne, eu care m-am purtat asa de corect(a), i-am facut numai bine, sau in orice caz nu i-am facut niciodata rau si uite cu ce cuvinte sau fapte sunt rasplatit(a)!!”. In fine, ne intra in cap ce corecti am devenit sau ce buni suntem noi si cate nedreptati mai mari sau mai mici ni se intampla noua, “saracii” de noi. Adica, e ca si cum am spune “Doamne, eu sunt asa de buna si tare sufar pe nedrept!” . Asta e culmea orbirii si a mandriei si a … nu stiu ce sa mai zic! Domnul nostru care este Izvorul Bunatatilor, a fost scuipat, ocarat, tradat, rastignit pe Cruce si nu a cartit! Iar noi, vaai de noi, ce indrazneala draceasca sa ne plangem de unul-doua, noua, zece cuvinte primite pe nedrept.

    Of, vorbesc din experienta mandriei mele. Prea des se intampla asta, prea des la noi, care ne numim crestini. Crestin este sinonim cu smerit, cu ocarat, cu RASTIGNIT. Iar rastignirea asta zilnica este ingrozitor de grea, de nesuportat. Smeritu-m-am si m-am mantuit! (nu mai stiu unde am citit asta de curand si atata ma chinuie sintagma asta atat de simpla…)

    Inca nu m-am luptat pana la sange, lupta cea buna nu am dus-o, Doamne! Doar ce am primit sfat pretios de la Parintele Serafim de la Casiel, intr-o astfel de dilema a nedreptatilor primite. Mi-a spus: spune in gand – Soro, pentru pacatele tale se poarta acesta asa cu tine! Sau poti sa-ti mai spui in gand – Soro, acuma acesta te incearca sa vezi daca esti crestin, daca esti sotie buna, sora buna, prietena buna, etc (in functie de situatie)! Asa ca taci si rabda.
    Asa mi-a zis parintele Serafim. Doar le stiam pe acestea, ca le citisem la Sfintii Parinti, insa venind din partea Sfintiei Sale, parca a cazut altfel.

    Parintele Serafim de la Manastirea Casiel este grav bolnav, rugati-va pentru sanatatea lui, ca e unul dintre duhovnicii nostri buni care ne-au mai ramas.

  2. @ Sim:

    Multumim mult pentru contributie!

    Domnul sa-i daruiasca sanatate parintelui Serafim!

  3. Semida, fiica de preot
    Pe cand aveam 12 ani, am fost inviata. Toata lumea ma intreaba cum a fost. Toti asteapta povesti senzationale. Nu a fost nimic fortat. Totul a fost normal, firesc. Timp de o ora cat am fost Dincolo, m-am incredintat de multe. Dar nu ati intelege.

    Tati, preotul Iair din Capernaum si mami, doamna preoteasa, nu mai sperau aproape. Eram atat de bolnava, iar in jurul meu mureau atat de multi copii… Eu eram inca unul, neimportant, chiar daca tati era rabin. Asta nu mi-a folosit atunci.

    Cand am fost trezita, i-am vazut pe cei trei pescari, care ne aduceau peste in fiecare joi, Simon (ginerele Hannei, vindecata recent, nu stiu cum), Iacob si Ioan Boanerghes, plus inca un rabin. La inceput, am crezut ca este un coleg de al lui tati de la Ierusalim sau profetul acela ce predica la rau. Mi s-a explicat ca este Profetul.

    Am fost tare nedumerita. Eu stiu doar ca era tare bine in preajma Lui. Nu as mai fi vrut sa plece. Dupa ce am primit botezul, mai tarziu, am fost cu tati la Ioppe. M-am intalnit cu Tavita. Simon, care acum avea alt nume, o inviase, exact ca in cazul meu. Eu stiam de la sinagoga (mergeam in fiecare Shabat) de doi baietei inviati, unul de Ilie si altul de Elisei. Acum, erau doua fete, eu si Tavita.

    Multumesc, Doamne, ca m-ai ridicat din patul mortii!

  4. @ Sim,@ admin:Bunul Dumnezeu sa-i daruiasca sanatate Parintelui Serafim si-un coltisor de Rai ca si pe noi mult ne-a folosit candva preacuviosia sa.Sa avem parte de binecuvantarea lui.Amin si Doamne ajuta!

  5. @admin:Si va multumim fratilor pentru osteneala,Domnul sa va rasplateasca dragostea cu care va osteniti pentru noi,fratiorii vostri si sa va daruiasca putere in continuare caci “zilele rele sunt”.Cu ani in urma era plin de comentarii duhovnicesti la postarile voastre iar acum este…seceta?Sau poate mi se pare mie?

  6. @ Vasile Ilie:

    Multumim. Asa ni se pare si noua… Astazi este inca bine 🙂

  7. @admin:Sa dea Domnul si mai bine,ca spunea par.Paisie Olaru ca:Domnul are de unde sa dea,daca are cui da!Dara noi,noi…epigonii…mici la inimi,mari la patimi…Dar sa nu deznadajduim,se apropie postul.Sa ne spalam in baia nasterii de-a doua si cu Doamne ajuta inainte!

  8. @Sim,

    “Doamne, eu care m-am purtat asa de corect(a), i-am facut numai bine, sau in orice caz nu i-am facut niciodata rau si uite cu ce cuvinte sau fapte sunt rasplatit(a)!!”. In fine, ne intra in cap ce corecti am devenit sau ce buni suntem noi si cate nedreptati mai mari sau mai mici ni se intampla noua, “saracii” de noi. Adica, e ca si cum am spune “Doamne, eu sunt asa de buna si tare sufar pe nedrept!” . Asta e culmea orbirii si a mandriei si a … nu stiu ce sa mai zic! Domnul nostru care este Izvorul Bunatatilor, a fost scuipat, ocarat, tradat, rastignit pe Cruce si nu a cartit!

    Nedreptatile suferite din partea oamenilor sau unele vorbe care nu ne convin, le suportam mai greu uneori, atunci cand se intampla sa vina din partea unor oameni la care tinem, de aceea sunt mai greu de suportat uneori, de “inghitit”, pentru ca ne doare acest lucru. Deci nu intotdeauna din orgoliu se intampla sa ne revoltam sau sa ne plangem ca suntem nedreptatiti sau vorbiti de rau, pt. ca ne-am crede pe noi insine a fi drepti si nu vrem sa ne atinga careva cu vreun deget, ci uneori pentru faptul ca aceasta vine din partea celor fata de care ne-am simtit apropiati sufleteste si care in acest fel tradeaza increderea pe care le-am acordat-o. Mahnirea acestei tradari sufletesti ne raneste uneori mai tare decat nedreptatea, si de aici si starea de revolta uneori, de neaceptare.

  9. @ Mirela

    Ochii tinta la Hristos si atunci toate cad. Si mahnirea nu mai e mahnire, e acceptare. Revolta nu mai e revolta, ci e tanguirea cea buna in rugaciune. Cam asa ceva mi-a spus mie odata parintele duhovnic… intr-o oarecum alta situatie, insa cred ca se potriveste si aici.
    Daca El a fost tradat, respins, scuipat, ocarat, chiar de cei apropiati ai lui, chiar de poporul lui, atunci pretentiile noastre si suferintele noastre in viata aceasta palesc cu totul. Eu cred (si am experimentat aceasta, foarte putin, e adevarat, insa de ajuns ca sa inteleg), ca, daca la fiecare durere sufleteasca sau trupeasca ne-am gandi cu adevarat, la suferintele lui Hristos, atunci multa mangaiere am avea si mai multa intelegere a celor duhovnicesti. Am fi mai mult ai lui Hristos, decat ai oamenilor.
    Cred ca ar trebui sa experimentam cu adevarat ce inseamna rastignirea zilnica a patimilor, a pornirilor sufletesti si trupesti.

  10. Pingback: NOI CUVINTE PLINE DE HAR, care ne izgonesc “gandurile cele intunecate si povara de pe suflet”, desprinse din SCRISORILE SFANTULUI NICON AL OPTINEI: “Sa plece de la tine reaua deznadejde si sa vina la tine pacea lui Hristos!” -
  11. Pingback: “Chiar dacă se dezlănţuie marea, chiar dacă se ridică necazurile din toate părţile, nu le da nici o atenţie, PRIVEŞTE SPRE HRISTOS!” | Cuvântul Ortodox
  12. Pingback: SFANTUL NECTARIE AL OPTINEI, ultimul staret al legendarei “dinastii” duhovnicesti. HARISME, MINUNI si INVATATURI de mare insemnatate despre CUM SA NE RUGAM LA DIFERITE NEVOI si CUM SA NE MARTURISIM: “Puterea rugaciunii nu sta in multele
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate