Danion Vasile: Despre zvonurile nefondate legate de caterisirea parintelui Justin
“După pornirea campaniei „NU CĂTUŞELOR ELECTRONICE”, pe 21 ianuarie 2009, am primit de mai multe ori, chiar de zeci de ori, mesaje similare privitoare la posibilitatea caterisirii părintelui Justin Pârvu la prima adunare a Sfântului Sinod, ca urmare a poziţiei sale în problema microcipurilor.
Înainte să ia cuvântul la întâlnirea AZEC (din 22 ianuarie 2008), reprezentantul Arhiepiscopiei Tomisului, părintele Eugen Tănăsescu, mi-a spus că el consideră că textul iniţial, apărut sub semnătura părintelui Justin, nu poate fi autentic, întrucât conţine multe erezii. I-am cerut să îmi dea exemple. A răspuns: „Cum ar fi putut părintele Justin să vorbească în locul Sinodului? Cum ar fi putut să se pună deasupra Sfântului Sinod?” I-am răspuns: „Părinte, dar nu s-a pus deasupra Sinodului, doar a avut curajul unei poziţii personale, deoarece Sinodul nu a analizat problema la timp.” (La timp ar fi fost înaintea emiterii primelor carnete de conducere biometrice, în decembrie 2008). Răspunsul a fost neconvingător: „Nu, apelul nu este autentic, părintele nu putea spune mari erezii.” (De altfel, părintele Tănăsescu şi-a exprimat şi public, în dezbaterea AZEC, părerea potrivit căreia textul nu este autentic, spunând că ar aparţine unor ucenici ai părintelui stareţ.)
Citind şi recitind cuvântul părintelui nu am găsit aceste mari erezii. De altfel, în apelul său părintele Justin spune clar că vorbeşte în calitate de „biet monah”, nici măcar de arhimandrit: „Nu în calitatea mea de biet monah, ascuns într-un vârf de munte, era să vă aduc la cunoştinţă aceste pericole ce se ivesc asupra Bisericii lui Hristos, în primul rând, ci a arhipăstorilor, mai marii acestei Biserici. Dar dacă ei trec aceste lucruri sub tăcere, având preocupări mai de seamă decât are acest popor, eu nu pot să trec cu vederea glasul vostru, al celor care aţi rămas credincioşi cuvântului Evangheliei lui Hristos, aţi aşteptat şi mi-aţi cerut cuvântul în privinţa acestor realităţi dureroase în care ne aflăm.“
Nu există în această poziţie nicio tentativă de substituire a autorităţii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române.
Mai mult chiar, apelul părintelui Justin a fost analizat în raportul „România – un posibil loc de început al pecetluirii apocaliptice?“, realizat cu binecuvântarea Mitropolitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, de către pr. prof. dr. Mihai Valica.
„Sinteza psiho-teologică a comunicatului Părintelui Justin Pârvu din data de 14.01.2009:
a. Îndemnat de glasul conştiinţei şi curăţia inimii, Părintele Justin atenţionează cu duh profetic, de pericolele unui posibil început de însemnare cu numărul fiarei apocaliptice 666 şi consideră planul naţional de introducere a cipurilor biometrice pentru buletin şi paşaport ca o vreme «premergătoare acestei profeţii», deci nu derularea însăşi a profeţiei.
b. Nu acţiunea cipurile biometrice în sine este egală cu pecetluirea, ci aceasta reprezintă doar un început şi «o capcană a vrăjmaşului». E posibil ca ulterior aceste date să fie folosite pentru trecerea la acţiunea propriu-zisă, iar o dată începută, să pregătească pas cu pas, psihologic-aperceptiv şi mental, acţiunea finală: pecetluirea.
c. În acest context, Părintele Justin îi îndeamnă pe credincioşi să fie vigilenţi şi, dacă e nevoie, chiar jertfelnici: să primească martirajul, dacă vor fi forţaţi să primească «inofensiva» acţiune, adică acceptarea cipurilor biometrice pentru buletine şi paşapoarte.
d. Recunoaşte că nu este de datoria sa să facă această atenţionare, ci ar fi fost de datoria «arhipăstorilor, mai marii acestei Biserici», însă din cauză că ei nu iau atitudine, sau nu consideră acest lucru un pericol, se substituie acestora şi, din dragoste pentru neam şi Biserică, trage un semnal de alarmă, considerând ca acest «proiect le răpeşte de fapt oamenilor libertatea» şi ar grăbi şi chiar ar uşura ulterior procesul de pecetluire.
e. Cuvintele: «Este vremea muceniciei! Luptaţi până la capăt! Nu vă temeţi!» vor să marcheze acest lucru şi vor să spună că dacă acum, când acţiunea este abia la început, creştinii nu vor fi capabili de jertfă şi împotrivire, mai târziu va fi şi mai greu.
f. Dacă această acţiune nu ar fi fost proorocită cu 2000 de ani în urmă de Sf. Apostol şi Evanghelist Ioan, demersul pe care guvernanţii, cu ştiinţă sau neştiinţă, îl fac prin acest proiect nu ar fi fost pus sub semnul întrebării sau al contestării, ci nebăgat în seamă, sau poate chiar considerat un lucru benefic. Însă dacă luăm în serios Sf. Scriptură, şi în special proorocia din Apocalipsă 13, atunci, după părerea mea, demersul Părintelui Justin este justificat teologic, responsabil şi profetic, întrucât există multe date comune între acţiunea introducerii cip-urilor biometrice şi atenţionarea profetică din Apocalipsă.”
(Din păcate, acest raport a fost trecut cu vederea de către vorbitorii de la dezbaterea AZEC, deşi organizatorii îl deţineau. Raportul, care circulase iniţial pe e-mail-uri, a fost postat, cu aprobarea autorului – pr. Mihai Valica, pe http://www.rostonline.org/blog/razvan/) .
Iată o părere autorizată: „demersul Părintelui Justin este justificat teologic, responsabil şi profetic“. Pentru un astfel de demers, părintele Justin nu poate fi caterisit. De altfel, dacă s-ar fi pus problema caterisirii, părintele Justin ar fi fost judecat mai întâi de comisia mitropolitană, nu direct de Sfântul Sinod.
Şi chiar dacă apelul părintelui Justin ar fi fost dezbătut de Sfântul Sinod, şi chiar în eventualitatea în care ierarhii l-ar fi considerat greşit, tot nu s-ar fi ajuns la caterisirea părintelui. De altfel, în cazul Corneanu, deşi împărtăşirea mitropolitului Banatului la heterodocşi contravine canoanelor Bisericii Ortodoxe, nu s-a pus oficial problema caterisirii. Ba chiar, după decizia Sinodului de a-l ierta, invocată fiind pocăinţa mitropolitului, acesta a făcut declaraţii şocante: „M-am aflat faţă în faţă cu misterul fraternităţii şi am fost acoperit de harul dumnezeiesc. Însă, sunt convins că vor mai trece mulţi ani pentru a ajunge la aceste gesturi. Abia după aceea vor deveni normale.” Şi fiind întrebat de jurnalista Francesca Strazzari: „Preasfinţia voastră, vă simţiţi nevinovat?” a dat următorul răspuns: „Da, în mod absolut. Acum furtuna a trecut. Cred că, pe moment, totul s-a terminat. Cel puţin aşa sper. (…) Gestul rămâne. Nu mă pocăiesc. Nu am comis o crimă“.
(www.revistalumeacredintei.ro/sct_3/st_255/o_ultima_declaratie_socanta_a_mitropolitului_corneanu_gestul_ramane_nu_ma_pocaiesc.htm)
Dacă nu a fost caterisit Mitropolitul Corneanu, pentru o rătăcire evidentă, cum ar fi putut fi caterisit părintele stareţ Justin? O astfel de caterisire ar fi provocat o mare răzmeriţă în rândul credincioşilor, care ştiu că inima Moldovei nu bate doar la Iaşi, ci şi la Petru Vodă…
Cred că astfel de mesaje, panicarde, privitoare la o eventuală caterisire a părintelui Justin nu fac altceva decât să stârnească o adversitate faţă de Sfântul Sinod. Ele trebuie privite cu reticenţă, fiind stârnitoare – neintenţionat sau nu, nu discutăm aici – de zâzanie şi tulburare.
Totuşi, în astfel de mesaje există un singur element cu care sunt de acord: îndemnul la rugăciune pentru părintele Justin. Părintele şi-a asumat un demers mucenicesc. (De altfel, pe părinţii veniţi de la diferite mănăstiri sau parohii, care l-au întrebat: „Ce să facem dacă ierarhii ne vor mustra că vorbim împotriva microcipurilor“”, el a răspuns: „Daţi vina pe mine, spuneţi-le că eu v-am sfătuit să vorbiţi aşa…“)
Curajul părintelui Justin se aseamănă curajul marilor mărturisitori din istoria Bisericii. Crucea lui este foarte grea, şi e foarte important să ne rugăm pentru el. Ispitele sunt mari, niciun om nu e infailibil, şi pentru aceasta e nevoie să ne rugăm pentru părintele să poată duce până la capăt lupta pe care a pornit-o.
Duşmanii lui au fost, sunt şi vor fi mulţi, şi nu se bucură deloc de roadele lucrării sale. Dar ucenicii, apropiaţii şi prietenii săi sunt mult mai mulţi. Şi au datoria să se roage, cu zdrobire de inimă, pentru părintele Justin. Să se roage şi pentru cei care îl defaimă şi îl dispreţuiesc. Să se roage şi pentru părinţii care îi sunt aproape, să se roage pentru toată obştea Mănăstirii Petru Vodă. Şi să se roage pentru preoţii, ca să atragă poporului atenţia asupra pericolelor care bat la uşă. Şi să se roage, mai ales, pentru ierarhii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, ca să fie luminaţi de Dumnezeu pentru a face faţă acestor pericole… “
UPDATE (Razboi intru Cuvant): Facem apel sa nu mai reluati si nu mai transmiteti pe messenger, mail, sms sau pe alte cai cum ca parintele Ioan Sismanian ar fi cerut o anume rugaciune pentru parintele Justin sau ca ar fi fost convocat la Bucuresti pentru ca NU ESTE ADEVARAT. Parintele Ioan Sismanian dezminte categoric afirmatiile de acest fel care i se pun in seama.
@ Bogdana:
Iarta-ne, nu era vorba de fartia-ta, era un mesaj mai general, care era prilejuit atat de Florin, cat si de un mesaj al Ancai S. de ieri, cred ca tot de la acest subiect.
@ Florin:
Uneori nu cred ca e vorba atat de judecata, cat de o rabufnire a unei revolte indreptatite, a unei intristari si indignari care rupe zagazurile, din cauza unor lucruri strigatoare la cer, greu de suportat.
@ Cezar:
Nu e chiar asa, Biserica nu e institutie militara, iar “ierarhia” harismatica, adica a sfinteniei este, in ordinea Duhului, in fata lui Dumnezeu, mai inalta. Desigur, conteaza si cealalta ierarhie, dar prea adesea este utilizata abuziv, pentru legitimarea unor raporturi de putere, din pacate. Ascultarea merge pana la pacat si pana la erezie. S-a scris mult pe tema asta, avem si noi cate ceva pe site, poate vom reusi, daca ne vor lasa vremurile, sa mai punem si altele. Pana una alta, va recomandam cel putin: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/09/25/ascultarea-pretextele-si-abuzurile-ei-parintele-savatie-pune-punctul-pe-i/ si linkurile de la finalul acestui articol.
@admin
Multumim
E foarte delicata aceasta problema a ascultarii de ierarhi. Parintele Cleopa spunea de preotul beat dar nu de cel eretic.
In ce priveste gestul IPS Corneanu – el a fost tratat de BOR ca si ceva secundar si nu au fost urmari. Am discutat dupa vreo 2-3 luni dupa “evenimente” cu duhovnicul meu si am ramas oarecum ingandurat (cel putin) : intelegere totala pentru gest, argumente din Biblie si Sfintele Slujbe in favoarea acestui comportament, …!!!
Vazand in continuare la Catedrala Mitropolitana impartasania cu lingurite de unica folosinta, discutiile ecumenice care continua, lipsa de atitudine in privinta documentelor biometrice, slujbele celor de alta credinta in Catedrala Mitropolitana, ………., – ma intreb pana unde trebuie sa mearga ascultarea.
Daca ai credinta se spune ca esti habotnic ! Daca esti eretic esti iertat!
Asta e ascultare de ierarhie !?
Doamne iarta-ne si ajuta-ne!
de multe ori l-au prigonit si defaimat pe pr.Iustin.Adevarul este ca are curajul sa VESTEASCA adevarul.Ei nu au curaj.Au scaune sus puse.Sa fim alaturi de pr.Iustin,de invatatura sanatoasa a dreptei credinte.Sa ne opunem acestor grele si inselatoare inceputuri.IN FACULTATI STAU CEI CARE AU pareri in afara ORTODOXIEI.Daca esti traditionalist atunci te considera mai rau decat heterodocsii.Halal de …ei
Mircea Rapcea este yoghin. A fost avocatul lui Bivolaru.
Parintele Iustin nu incurajeaza astfel de manifestari de protest. Ascultati interventia telefonica din timpul conferintei!
pt moment eu cred ca trebuie sa se astepte decizia sinodului bor, singura autoritate care isi poate da cu parerea despre aceste lucruri. parerea unei persoane, fie ea si din randul clericilor, nu prea are insemnatate.
Parintele Iustin este un Sfant.
De ce este batjocorit de eretici?
Dumnezeu sa va judece dupa ceea ce faceti.
Parintelui Iustin sa-i dea Dumnezeu sanatate si putere sa ne dea
invataturile cele adevarate si sa ne povatuiasca pe calea mantuirii.
Nu va atingeti de acest Sfant.
ABERATII!!! De ce ar fi caterisit Par iustin. Lumea nu mai are ce sa inventeze….
Parintele Paisie Aghioritul muntele Athos are aceleasi vederi ca si parintele Iustin si alti sfinti rusi s-au greci care au plecat dintre noi.Nici unul nu a fost caterisit oricum stim noi de cine sa ascultam poate sa faca sinodul orice nu ne poate infasa ca pe prunci si legana cintindu-ne ca ecumenismul,si cipurile nu afecteaza mintuirea.Sunt dezamagit de sinod nu ii judec ca sunt mic dar prevad o mare dezbinare in biserica si o prigonire a preotilor cu har.Doamne ajuta!