Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (2): “FABRICA” DE RUGACIUNE SI DE MANGAIERE

23-07-2009 Sublinieri

parpaisie14.JPG

3. Rugător pentru întreaga lume

La poarta Colibei „Panaguda” vizitatorul a putut Vedea o bucată de vreme următoarea însemnare:

Scrieţi ce doriţi şi aruncaţi însemnarea în cutie, şi vă voi ajuta mai mult cu rugăciunea, decât cu multa vorbire, în felul acesta voi avea vreme să ajut mai mulţi îndureraţi. Aici am venit pentru rugăciune, nu ca să fac pe dascălul. Mon. Paisie

Primul sentiment pe care îl încearcă cineva este că în acest loc există un telefon duhovnicesc fără fir, iar monahul care este închis între acele plase de sârmă are o ascultare de o mare responsabilitate. Aceea de a trimite mesaje la Dumnezeu, adică a se ruga. Din aceasta se vede câtă importantă dădea Stareţul rugăciunii pentru lume. Judecând după rezul­tatele ei, el considera rugăciunea mai folositoare şi mai eficientă decât discuţia şi corespondenţa.

Rugăciunea Stareţului avea două aripi. Una era durerea inimii.

„De multe ori un singur suspin are aceeaşi putere cu rugăciunea, cu multe ore de rugă­ciune, poate echivala chiar şi cu privegherea de toată noaptea.”

Iar cealaltă era dreptatea.

„Fără dreptate rugăciunea nu este auzită”.

Rugăciunea Stareţului pentru lume era manifes­tarea marii lui dragoste, a stării lui duhovniceşti înalte.

Harisma rar întâlnită a rugăciunii pentru lume i-a fost dată după mari nevoinţe. Stareţul Paisie era un rugător pentru întreaga lume. Se ruga pentru toţi, aşa cum se ruga pentru sine. Rugăciunea sa era neîn­cetată, din inimă, curată şi rodnică. O împărţea în trei părţi. O parte pentru el însuşi, una pentru vii şi una pentru adormiţi. Dar în realitate se ruga mai mult pentru ceilalţi decât pentru sine.

Işi generaliza rugăciunea pentru a-i cuprinde pe toţi oamenii. Atunci când se ruga pentru cazuri deo­sebite, de pildă, pentru un tânăr care se abătuse de la calea lui Dumnezeu, adăuga: „Pomeneşte, Doam­ne, şi îi ajută pe toţi tinerii!” Sau atunci când se ruga pentru un oarecare bolnav, Nicolae, completa: „Po­meneşte, Doamne, şi pe toţi Nicolaii!”

La aceasta îl ajuta citirea Psaltirii pentru diferite cazuri, aşa cum le însemnase Sfântul Arsenie, cu diferenţa că el generaliza cazurile. De pildă, primul psalm este pentru sădirea şi rodirea viei şi copacilor. După ce citea psalmul, îl ruga pe Dumnezeu nu numai pentru copacii de curând plantaţi, ci şi pentru pruncii, care se zămislesc în pântecele mamelor, ca să aibă binecuvântarea lui Dumnezeu din început şi să rodească. De asemenea, atunci când psalmul se referea la furtună, spunea: „Hristoase al meu, nu vezi furtuna lumii? nu vezi cât de mult s-a tulburat lumea?” Şi se ruga ca împreună cu tulburarea mării să liniştească Dumnezeu şi omenirea tulburată. Astfel rugăciunea sa îmbrăţişa întreaga lume. Apoi lăsa Psaltirea şi mintea sa se adâncea în rugăciunea inimii pentru oameni şi întreaga zidire.

Această rugăciune îl istovea, deoarece participa în întregime la durerea omenească, arătându-I lui Dum­nezeu suferinţele oamenilor şi cerând pentru ei „cele către mântuire”. Simţea „multă durere, dar şi multă mângâiere”. Multa durere omenească pe care o vedea în jurul său îl făcea să iasă din sine. Uneori îl vedeai târându-şi picioarele din cauza istovirii, tremurându-i genunchii din pricina postului, iar vasul trupului său gata să cedeze din pricina bolilor, însă nu lăsa rugă­ciunea pentru lume.

Spunea:

Mult ajută rugăciunea pentru lume, desi­gur atunci când există durerea inimii. Nu particip la durerea celuilalt atunci când stau picior peste picior, când stau în fotoliu şi am toate comodităţile.”

Rugăciunea sa era însoţită de post, osteneală, metanii şi mai ales de smerenie. Spunea:

Să cerem cu smerenie. Eu spun: «Dumnezeul meu, sunt un dobitoc, dar miluieşte-mă şi pe mine şi toată lumea».”

Credea că el este răspunzător pentru suferinţele celorlalţi:

„Dacă eu aş fi fost sfânt şi Dumnezeu ar fi auzit rugăciunea mea, aceştia nu ar fi suferit.”

Intr-o epistolă de a sa din 14 martie 1971 scria:

„Prin urmare, nenorocitul Paisie fiindcă este nenorocit de aceea multe suflete se chinuiesc din pricina lui. El este vinovat pentru că nu a dobândit har ca să-i ajute pe oamenii care nu se pot ajuta omeneşte”.

Spunea:

Să ne defăimăm pe noi înşine, spunând că noi sun­tem vinovaţi când un bolnav nu se însănătoşeşte, deoarece Hristos ne-a dat putere să facem minuni, iar noi nu facem nimic”.

Şi adăuga:

„Ce să fac, părinte, vin oamenii, cer ajutor, dar nu-i pot ajuta. Cusururile mele sunt de vină. Ele mă fac să nu fiu un copil iubit de Dumnezeu şi astfel să-mi audă rugăciunea.

– Gheronda, atunci de ce vine lumea la Sfinţia Voastră?

– Ştii ce se întâmplă? Ceea ce am înţeles este că omul are nevoie de dragoste. Există atâtea suflete îndurerate, iar eu fac puţină răbdare şi le ascult”.

Dar oamenii aveau o altă părere şi de aceea nu încetau să vină la el. Stareţul fiind conştient de sără­cia sa, îngenunchea, îşi întindea mâinile spre Dumnezeu şi, ca un bun cerşetor, îi cerea să-I ajute pe fiecare. Izbucnea în cuvinte rugătoare:

„Hristoase al meu, Te rog ajută-l pe cutare care este paralizat pen­tru a se putea îngriji singur.”

Sau:

„Maica Domnului, iar te necăjesc…”

Obişnuia să aprindă lumânări pentru închinători înaintea icoanelor din arhondaric. In timpul nopţilor în chilia sa aprindea lumânări într-o cutie metalică cu nişte găurele în chipul Crucii şi se ruga pentru toată lumea. Intr-o zi avea deschise Uşile împărăteşti de la bisericuţa Colibei sale, iar înaintea lor era un sfeşnic cu o lumânare aprinsă. Aceasta era, oare, un fel de cerere stăruitoare pentru vreo problemă foarte serioa­să?

Atunci când existau astfel de probleme şi crize naţionale sau bisericeşti, îi sfătuia pe părinţi: „să ţinem bine metaniile”, (adică să facem multă rugă­ciune, deoarece este mare nevoie). Făcea aceasta şi pentru a-i îndemna la rugăciune, dar mai ales pentru a nu i se atribui lui rezultatele pozitive ale rugăciunii sale.

El însuşi se ruga mult, dar voia ca şi alţii să participe şi să se ostenească cu el în rugăciune.

Dacă aş putea, spunea el, aş face o fabrică de rugăciune care să nu se oprească niciodată.Lumea are multă nevoie de rugăciune”.

Doi părinţi mergeau la priveghere în ajunul Sfântului Spiridon. Au trecut şi pe la Stareţ să ia binecuvântarea lui. L-au văzut foarte roşu la faţă şi destul de mâhnit.

„Să vă rugaţi acolo unde mergeţi”, le-a spus Stareţul, „şi să spuneţi şi altora să se roage. Se petrec lucruri foarte grave în România. Au război civil şi mulţi sunt omorâţi.”

In acea vreme fusese răsturnat Ceauşescu. Stareţul, cu ajutorul televizo­rului duhovnicesc a aflat cele ce se petreceau şi se ruga fierbinte, participând cu durere la încercarea poporului român. Avea deplina conştiinţă a datoriei sale de monah, aceea de a se ruga pentru ceilalţi. Oricine trecea pe la Coliba lui îl „lega de metania sa”, aşa cum spunea el, adică se ruga pentru acela cu Rugăciunea lui Iisus.

Un oarecare creştin l-a rugat să facă rugăciune pentru ca fiul său să iasă din anturajul în care se încurcase. Peste puţin timp acela a venit din nou să-i mulţumească pentru schimbarea fiului său. Atunci Stareţul i-a spus:

„De acolo a scăpat, însă de aici (şi i-a arătat metania) nu va scăpa” (Adică va continua să se roage pentru el). Mai târziu fiul acelui creştin a mărturisit cu uimire: „Nu ştiu ce mi s-a întâmplat. Fără să existe vreun motiv, nu am mai vrut să merg cu prietenii mei”.

Stareţul se ruga pentru toţi şi Dumnezeu dădea fiecăruia ceea ce avea nevoie.

„Să vedeţi câtă lume este ajutată de rugăciuni! Primeşte ajutor deoarece este îndreptăţită să primească, iar Dumnezeu va găsi momentul potrivit să i-l dea. Atunci când rugăciunea este puternică, Insuşi Hristos coboară şi ajută acel suflet. Când cineva are îndrăzneală în rugăciune, este ca un ministru care îl roagă pe prim-ministru şi astfel izbuteşte în cererea sa”.

Un monah aghiorit povesteşte:

„Inainte de a mă elibera din armată, am venit într-o permisie în Sfântul Munte şi l-am întâlnit pentru prima dată pe Părintele Paisie. L-am întrebat despre problemele mele perso­nale, după care i-am spus despre un prieten al meu apropiat. Acela voia să se căsătorească cu o fată, dar părinţii ei nu-l voiau. Tânărul căzuse în deznădejde şi voia să se sinucidă. După ce m-am întors în lume, m-am întâlnit cu prietenul meu, care mi-a spus: «Incerc să mă distrug, dar nu reuşesc. Ceva mă ţine şi nu mă lasă să-mi fac rău.» După ce m-am eliberat din armată, am hotărât să merg în Sfântul Munte şi să mă fac monah. Am trecut mai întâi pe la Suroti, unde l-am întâlnit pe Stareţ. Trecuseră şapte-opt luni de când ne întâlnisem, dar cu toate acestea m-a întrebat cu interes: «Ce mai face prietenul tău?» Numai atunci am conştientizat că în toată această perioadă se rugase pentru prietenul meu, iar rugăciunile lui îl împiedicaseră să-şi facă rău”.

Stareţul accentua că

prinosul călugărului este rugăciunea sa pentru întreaga lume. In loc să cerce­teze pe cei întemniţaţi, se roagă pentru cei adormiţi“.

Odată a fost întrebat:

„Cât trebuie să ne rugăm pentru cei morţi? Este cu putinţă să scoţi un suflet din iad?”

Şi a răspuns:

„Ceea ce ştiu din experienţa mea este că un suflet poate merge din beci în salon. Iar aceasta este puţin?”

Stareţul a spus unui monah:

Nu ai de lucru? O să-ţi dau eu. Fă metanii pentru sufletele celor adormiţi. Ştii câtă nevoie au?”

In timp ce rugăciunea sa se făcea pricină de a se ajuta multe suflete, diavolul încerca să-l împiedice. Spunea:

Ispititorul află multe moduri ca să ne împie­dice, îmi  trimite oameni  ca să  mă distragă de  la rugăciune. Dar îmi trimite şi Dumnezeu şi îmi dau seama când îi trimite El“.

Stareţul unei chilii învecinate a auzit câteva nopţi la rând psalmodii în Coliba Stareţului Paisie. Odată l-a întrebat: „Ce psalmodii sunt acestea care se aud noaptea de la ora cutare până la ora cutare?” (erau orele în care se ruga). Dar Stareţul s-a mirat când a auzit, căci nu ştia nimic. „Nu, eu nu fac pravilă, ci mă rog cu Rugăciunea lui Iisus”. Nu cumva acele psalmodii erau ale puterilor cereşti, care îl ajutau în rugăciuni şi i le duceau la Dumnezeu?

Este adevărat că lumea se ţine cu rugăciunile Sfinţilor, precum s-a scris despre Sfântul Antonie: „Lumea ai întărit cu rugăciunile tale, Părinte cuvioa­se”.

Nu cunoaştem dacă şi Stareţul, în anumite cazuri, a întărit lumea cu rugăciunile sale. Dar este sigur faptul că a sprijinit nenumărate suflete, care sunt mult mai de preţ decât toată lumea. Pe lângă aceasta, cu rugăciunea sa a vindecat bolnavi, a izbăvit îndrăciţi şi numai Dumnezeu ştie pe câţi i-a ajutat în ascuns să-L afle pe El şi să se mântuiască.

Acum când nu mai este lângă noi ca să aprindă lumânări şi să se roage pentru toată lumea, ne mângâiem cu nădejdea că ne ajută mai bine din cer. Minunile şi apariţiile sale de după moarte dovedesc aceasta. Dacă în toată viaţa sa Stareţul „s-a topit ca o lumânare” rugându-se neîncetat, acum însă lumâna­rea nestinsă a rugăciunii sale arde neîncetat înaintea Prea Sfintei Treimi şi mijloceşte pentru noi toţi.

 84md9.jpg

4. Povătuitor harismatic

Toţi cei care au vorbit cu Stareţul şi care au citit cuvintele lui, s-au încredinţat că el avea harisma cuvântului şi a teologiei, cea mai înaltă dintre toate harismele Duhului Sfânt.

Cuvântul său era simplu, ca cel al pescarilor-apostoli, practic, viu, expresiv, atrăgător, blând şi dulce. El cădea ca o rouă peste sufletele însetate. In povestirile sale era fără seamăn: împletea istorioare fireşti pline de har, cu glume, pentru ca povestirea să devină mai plăcută, mai expresivă şi să accentueze ceva duhovnicesc. Vorbea adeseori „în pilde”, dădea exemple din natură şi viaţă. Exprimarea sa era totdeauna limpede, poetică şi plină de apoftegme. Putea vorbi liber toată ziua fără să se pregătească, dar cu toate acestea ascultătorii nu-şi puteau dezlipi privirile de la el.

Nu ţinea conferinţe, nici nu urmărea să facă pe dascălul. De obicei vorbea cu închinătorii ce veneau la el, sau făcea sinaxe la mănăstirile pe care le povăţuia atunci când i se cerea aceasta, sau răspundea la întrebări. Prin puţinele cuvinte pe care le spunea satisfăcea interesele duhovniceşti ale multora. Avea un mod personal de a se exprima şi discernământ cu care putea şi dintr-un pretext neînsemnat, să facă o excelentă învăţătură duhovnicească.

Avea darul să schimbe discuţiile neînsemnate în convorbiri duhovniceşti. „Slavă lui Dumnezeu că ne-am făcut acoperişul casei”, i-a spus un oarecare monah aghiorit. Iar Stareţul schimbând discuţia de la construcţiile materiale la cele duhovniceşti, a spus: „Aşa cum la o casă lucrul cel mai important este acoperişul, ca să nu intre apă în ea, tot astfel şi la om totul este să-şi aibă capul bine asigurat, ca să nu primească gânduri“.

Cuvântul său mergea la sufletele oamenilor.

„Ceea ce m-a impresionat la Stareţ, a spus un drogat, este faptul că el cu două-trei cuvinte reuşea să comunice cu noi şi să ne trezească interesul”.

Potrivit cu dispoziţia fiecăruia, unii îşi veneau în fire şi se pocăiau, alţii îşi făceau probleme de con­ştiinţă, alţii se entuziasmau, iar alţii erau mângâiaţi. Stareţul nu-i convingea pe oameni în chip logic, ci îi ajuta duhovniceşte. Pricinuiesc uimire cunoştinţele sale în toate dome­niile, înţelepciunea şi memoria sa nemaiîntâlnită.

Era destoinic să povăţuiască duhovniceşte mo­nahi şi mănăstiri, să rezolve problemele mirenilor căsătoriţi şi necăsătoriţi, să se întreţină cu oameni de ştiinţă care se minunau de cunştinţele şi agerimea sa. Cobora sau urca la nivelul cultural şi la starea duhovnicească a oamenilor, având în vedere caracterul lor, meseria, obârşia, preocupările etc.

De obicei „ vorbea oamenilor spre zidire, îndemn şi mângâiere”[2] şi „despre împărăţia lui Dumnezeu”[3]. Evita să teologhisească fără motiv, dar atunci când era nevoie, o făcea fără greşeală, exprimând expe­rienţele lui dumnezeieşti în cuvinte simple. Vederea lui Dumnezeu merge înaintea teologiei. Ea l-a arătat teolog pe călugărul neştiutor de carte. Stareţul spu­nea că „teologia fără experienţă seamănă cu cârtiţa care încearcă să descrie soarele”.

Desigur în cuvintele sale exista şi elementul uman rezultat din cunoştinţele şi experienţa sa. Uneori spunea: „Gândul îmi spune aceasta sau aceea…” sau: „Cred că…” Vorbind ca un om despre problemele zil­nice făcea şi greşeli. De altfel nici el însuşi nu credea că este fără greşeală.

Dar atunci când era întrebat despre situaţii şi pro­bleme duhovniceşti care privesc mântuirea, îl urmă­rea cu atenţie pe cel cu care vorbea privind adânc în ochii lui cu privirea sa pătrunzătoare şi în acelaşi timp rugându-se în taină pentru el. După ce înţelegea exact întrebarea „spunea cele dăruite lui de har”[4]. Răspun­surile lui erau atât de clare, încât vesteau lăuntric şi erau primite ca şi cum ar fi fost cuvintele Sfintei Scripturi. Aceste cuvinte ale Stareţului aveau o putere deosebită şi erau primite fără îndoială, deoarece nu erau ale lui, ci ale Duhului Sfânt. El nu făcea decât să transmită cuvântul lui Dumnezeu care se năştea de sus în inima sa. Iar cuvântul acesta este „semnul deosebit desăvârşit şi adevărat al sfinţilor”[5].

In aceste cazuri vorbea ca cel ce avea stăpânire, cu siguranţă, fără să lase loc pentru îndoială. Insă atunci când Dumnezeu nu-i dădea cuvânt şi vestire, nu răspundea, ci spunea: „Să facem rugăciune” şi numai după câteva zile dădea răspunsul. Stareţul era din fire un vorbitor elocvent, iscusit şi convingător. Dar valoarea harismei sale nu consta în felul vorbirii, ci în conţinutul cuvintelor lui. Ele aveau puterea să descopere împărăţia lui Dumnezeu şi să schimbe sufletele oamenilor, pentru că mai întâi el însuşi se schimbase duhovniceşte prin lucrarea dumnezeiescului har.

Inalt Prea Sfinţitul Mitropolit Panteleimon de Xanti spune:

„Sfaturile Stareţului trădau o stabilitate a cuge­tării şi o credinţă care avea drept sprijin o trăire mult mai înaltă decât cele pe care noi am fi în stare să le înţelegem…

Ascultam cuvintele lui şi mă minunam de duhul său. Era Duhul lui Dumnezeu care vorbea prin vasul Său. Iar aceasta sporea înlăuntrul meu din ce în ce mai mult credinţa şi mă făcea să-mi dau seama cine este cu adevărat Stareţul. Părintele Paisie devenea pentru mine povătuitor către Hristos, tâlcuitorul daru­rilor Duhului, călăuză pe drumul spre cer, lumină în întunericul meu cel adânc”.

Chiar şi după adormirea sa, Stareţul îi ajută pe oameni prin scrierile sale. Cărţile sale au un răsunet nemaiîntâlnit, sunt citite cu nesaţ, sunt traduse în multe limbi străine, vorbesc direct inimii, îi mişcă sufleteşte şi pe cei simpli şi pe cei culţi. Prin învăţătura pe care a lăsat-o, s-a dovedit a fi un mare dascăl contemporan al vieţii duhovniceşti. Cuvintele lui sunt adeseori rostite de buzele creşti­nilor, influenţează duhovniceşte şi povăţuiesc sufle­tele către mântuire.

 parpaisie20.JPG

5. Harisma mângâierii

Aşa cum soarele de primăvară alungă ceaţa şi încălzeşte, tot astfel şi Stareţul, prin harisma mângâierii, alunga mâhnirea şi mângâia pe orice suflet chinuit care se apropia de el. Mulţi scăpau la el mai ales pentru a se uşura sufleteşte. Veneau mâhniţi şi plecau cu desăvârşire schimbaţi. Chiar şi numai dacă îl vedea cineva pe Stareţ primea putere şi bucurie. Iar dacă avea bine­cuvântarea să şi vorbească cu el, atunci simţea o bucurie nemaiîntâlnită şi pleca schimbat. Cam ace­leaşi cuvinte ar fi putut spune şi altcineva unui îndurerat, însă cuvintele lui aveau altă putere, transmiteau harul lui Dumnezeu.

Izbutea să ia toată durerea şi mâhnirea ome­nească şi să pună în loc bucurie şi mângâiere. El gusta amărăciunea, iar oamenii se umpleau de bucurie şi dulceaţă. Dragostea lui sinceră pentru fiecare om făcea durerea şi problemele celorlalţi ale sale şi sfârşea în rugăciune din inimă pentru cei îndureraţi. Prin el lucra harul dumnezeiesc, un har deosebit al mângâ­ierii.

Oamenii vedeau pilda vieţii lui şi primeau mângâ­iere, pe când el suferea de multe boli. Insă răbda şi slavoslovea pe Dumnezeu şi nu-L ruga să-i dea sănătate. Totdeauna avea bună dispoziţie şi revărsa în jurul său bucurie, o bucurie care îi mângâia pe cei îndureraţi. Iar aceştia plecau bucuroşi cu toate necazurile pe care le aveau. Şi aceasta pentru că nu le dădea o mângâiere falsă. Stareţul accentua asupra credinţei în Dumnezeu, răbdării, slavosloviei, înfrun­tării duhovniceşti a încercărilor, după care arăta sco­pul necazurilor. Indulcea suferinţele acestei vieţi cu nădejdea celei veşnice.

Mergeau la el monahii chinuiţi de gânduri şi ispite, dar după o scurtă discuţie cu el se simţeau uşuraţi, ca şi cum le-ar fi crescut aripi şi plecau zburând. Işi regăseau râvna lor de la început şi se simţeau ca şi cum în acea clipă ar fi început viaţa lor monahală. Iar când se întorceau în mănăstire, schimbarea lor era atât de vădită, încât era observată de toţi şi-i între­bau: „Nu cumva ai mers la Părintele Paisie?”

Când te apropiai de Colibă sa simţeai o dulceaţă. „Toată atmosfera de acolo te îndulcea”, mărturisesc mulţi, nimeni nu pleca de lângă el nemângâiat. Tineri cu probleme psihologice şi intenţii de sinucidere îşi găseau aici mângâierea şi plecau cu hotărârea stator­nică de a se pocăi şi trăi duhovniceşte.

Un refugiat din Pont nu reuşise să-şi găsească ceva de lucru şi ajunsese la deznădejde. Hotărâse să se sinucidă. Un prieten de-al său i-a recomandat să meargă la Părintele Paisie. Şi într-adevăr acela a mers în Sfântul Munte să-l caute. S-a schimbat, a devenit un alt om şi a plecat bucuros şi plin de nădejde spunând: „Chiar şi un munte de mi-ar ieşi în cale, îl voi da la o parte şi voi trece”.

La „Panaguda” au adus odată „un bărbat paralitic pe care îl duceau patru”. Au vorbit cu Stareţul, care l-a mângâiat pe paralitic, după care au plecat cu toţii plini de bucurie.

„Zilele acestea (la «Cinstita Cruce»), povestea Sta­reţul, a venit un copil ca un diamant. Avea idealuri şi o curăţie sufletească, pe care nu am mai văzut-o la un alt copil. Toţi cunoscuţii lui, până şi părinţii săi, îl considerau redus mintal. Il duseseră chiar şi la spi­talul de nebuni pentru că nu mergea cu femei şi nu ducea o viaţă lumească. A venit cuprins de nelinişte şi a plecat cu desăvârşire schimbat”.

„Altul avea scop să-şi facă rău, dar a plecat de aici ca un fluture.”

„Pe un altul îl ameţiseră psihiatrii. A venit la Colibă, am discutat o oră şi jumătate, iar la sfârşit mulţumit a scos o mie cinci sute de drahme să-mi dea, deoarece la psihiatri plătea o mie de drahme pentru 15 minute şi nici nu-l ajutau cu nimic. Aici însă s-a folosit, deoarece nu avea nimic, ci numai gândul său a fost nevoie să fie corectat“.

Un închinător ne-a povestit plângând de emoţie:

„In anul 1992 venisem din Canada deznădăjduit. Eram divorţat, luam droguri şi paisprezece feluri de medicamente. Nu mă împărtăşisem de 32 de ani. Stareţul vorbea în curte cu vreo cincisprezece oameni şi părea istovit de oboseală. După ce au plecat toţi şi am rămas singur mi-a spus: «Vii de foarte departe. De multă vreme te aştept». Dragostea lui m-a schimbat.

Am simţit că le vedea pe toate. A uitat de starea sa şi a luat asupră-şi toate problemele mele. După acea întâlnire cu Părintele Paisie toate problemele mele s-au aranjat: sănătatea (acum iau numai un medica­ment pentru tensiune), familia (am şi o fetiţă care se numeşte Paisia), serviciul şi lucrul cel mai important, credinţa mea în Hristos. Mama mea bucuroasă adeseori îmi spune: «Fiul meu, cu tine s-a întâmplat o minune»”.

Odată, în Tesalonic, Stareţul a întâlnit pe un ucenic de al său, care acum este preot. In timp ce vorbeau, s-a apropiat de ei o femeie îmbrăcată în negru, foarte amărâtă, şi le-a spus cu durere: „Spuneţi-mi, de ce Dumnezeu este nedrept? Mi-a luat mai întâi bărbatul şi acum copilul”. Stareţul nu a spus nimic. A privit într-o parte şi în cealaltă şi s-a rugat. Apoi i-a spus femeii: „Binecuvântato, acum eşti ca o călugăriţă.” Atunci femeia s-a liniştit, a pus metanie, i-a sărutat mâna şi a plecat mulţumind.

Chiar şi cu puţin timp mai înainte de adormirea sa, atunci când durerile îi erau mari şi era pe jumă­tate mort, nu înceta să mângâie poporul lui Dumne­zeu. Un tânăr, cunoscut de al său, avea o serioasă problemă de sănătate, care îi pricinuise o mâhnire de nesuportat. Se ducea la psihiatri şi lua medicamente. Atunci Stareţul l-a chemat, a stat cu el câteva minute, i-a spus două cuvinte, însă bucuria pe care a primit-o acela a fost mare şi de nedescris. A plecat alt om şi a aruncat psiho-medicamentele.

Deşi suferea, Stareţul dădea mângâiere celorlalţi. Cât timp a trăit a mângâiat de pe pământ. Acum însă mângâie din cer şi mijloceşte la Dumnezeu”.

——————————————————————————-

Note:

[2] I Cor. 14, 3.

[3] Luca 9, 11.

[4] Sfantul Isaac Sirul, Cuvantul 76.

[5] Sfantul Simeon Noul Teolog, Cuvantul 80.

(in: Ieromonahul Isaac, “Viata Cuviosului Paisie Aghioritul”, Editura Evanghelismos)

parpaisie17.JPG

 Legaturi:


Categorii

Cum ne iubeste Dumnezeul nostru, Cuviosul Paisie Aghioritul, Minuni si convertiri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

68 Commentarii la “Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (2): “FABRICA” DE RUGACIUNE SI DE MANGAIERE

<< Pagina 1 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Iisuse de n-ai fi pe lume

    Iisuse de n-ai fi pe lume
    Precum Ai spus: „-pân’la sfârşit-”
    Ce-ar fi creştinul azi întrânsa
    Când răul s-a dezlănţuit?

    De n-ai fi dat lumina vieţii
    Şi adevărul N-ai fi spus
    De N-ai fi fost şi om pe lume
    Şi taine de N-ai fi adus?

    De N-ai fi arătat prin chinuri
    Slăvita Crucii biruinţă
    De n-ar fi mărturie lumii
    Ce-am fi cules din suferinţă?

    Ce-am fi iubit pe-această lume
    Şi ce-ar fi fost azi mai presus
    De năzuinţele pierzării
    Atât de aprige, Iisus?

    Ce-am fi-nţeles din vieţuire
    După atâtea mii de ani
    De evoluţie umană
    Când înşişi ne suntem duşmani?

    Ce ţintă ne-ar fi fost supremul?
    Ce idol? Care Dumnezeu?
    În veacu-acesta-n care totul
    Fără de Tine iese rău?

    Că rău-i astăzi pretutindeni
    Şi nimeni nu-l mai izgoneşte,
    Nu-l simte, nu-l mai înţelege
    Ci dimpotrivă şi-l doreşte!

    Plăcerile vieţii moderne
    Au spart zăgazurile firii
    Iar cel ce sincer luptă astăzi
    Iisuse-n scopul mântuirii

    Este-ncolţit de grele curse
    Prin tot ce mişcă-n jurul său
    Iar lipsa vie de modele
    L-ntoarce iar şi iar în rău.

    Că sufletul lovit continuu
    Nu ştie un’să mai privească
    Ce să urmeze, ce s-aleagă
    Când toate vin ca să-l robească!

    Ne-au prevenit părinţii noştri
    Cei sfinţi şi vrednici din vechime
    Că-n timpurile de pe urmă
    La rău i se va zice „bine”!

    Că lumea va privi năucă
    La viaţa cea adevărată
    Gândind că este-o nebunie
    Şi-o năzuinţă demodată!

    Că-i greu să mai pătrunzi în cuget
    Să scoţi ce-i rău şi necurat
    Când ţinta lumii nu-i lumina
    Şi Dumnezeu, cu-adevărat.

    Azi şi cei care vin Iisuse
    Pe căi mereu mai neumblate
    Timizi, nepregătiţi, nesiguri
    Cad greu în marea de păcate.

    C-au dispărut IATĂ sihaştrii
    Minuni nu are cin’să facă
    Iar adevărul n-are pildă
    Cum are cel “lovit de toacă”!

    Azi la putere-i teoria
    Şi vorba adresată minţii
    Nu forţa sfântă a trăirii
    Şi biruinţele credinţei!

    Dar Crucea Ta-i în centrul lumii
    Şi Tu deapururi străluceşti
    Şi-aştepţi cu braţele deschise
    Pe toţi aceştia să-i primeşti.

    Să îi susţii când vin pe cale
    Să le fii far şi ocrotire
    Să îi hrăneşti cu Trup şi Sânge
    Şi-n har şi-n duh, spre mântuire.

    Priviţi creştinilor spre Cruce
    Cum Adevăru-i răstignit
    Să-l vadă orice colţ al lumii
    Că iată-L nu ne-a părăsit!

    La El va trebui s-ajungem
    De-oriunde-am fi, acolo sus
    El ni-i model azi şi lumină
    Căci pildă ne-a rămas Iisus!

  2. O, rugciune , rugăciune

    O, rugăciune , rugăciune ,
    Comoara sufletului meu,
    Izvorul vieţii şi-al luminii,
    Tu mă ridici la Dumnezeu.

    Tu chip de om î-mi dai când ura
    Distruge-n mine tot ce-i sfânt,
    Când clocotesc de răutate
    În duh în faptă şi-n cuvînt.

    Tu mila faci să se pogoare,
    Să stingă-n mine răutatea,
    Cind egoismul mă sugrumă,
    Şi sufleteşte-mi cere moartea.

    Tu arzi din inimă gheţarul,
    Care –ntr-o fiară m-a shimbat,
    Şi îmi aduci milă şi lacrimi,
    Spre-a fi crştin cu-adevărat.

    Tu izgoneşti trufia slută
    Ce-mi nimiceşte modestia,
    Sa vad iubirea şi nu fapta,
    Şi să-mi cunosc nimicniciia.

    Mă readuci în cele sfinte,
    Şi-n sărăciia-mi sufletească,
    Ca-n simplitatea ei curată
    Să-mi recâştig mila cerească.

    Să văd deplin şi în lumină
    Valorile ce mi-le-a pus,
    În suflet spre-a lucra în lume
    Spre mântiure,Cel de sus.

    Să văd fără păreri deşarte,
    Să pot şi să lucrez spre bine,
    Puţinul meu uman,cu mila
    Şi ajutorul dat prin tine.

    Tot ce-i murdar să-mi scoţi di suflet.
    Să-mi ţeşi veşmintul de lumină,
    Ca adevărul şi iubirea,
    Să-mi dea puterea lor divină.

    Tu tot ce-am murdarit prin rele,
    Le curăţeşti şi iar î-mi dai
    Căinţa vie în mireasma,
    Şi –n bucuriile din rai.

    Iubirea cea pirdută-n rele
    Şi –n conlucrarea cu ce-i rău
    Mi –o recâştigi o,..rugăcuine,
    Şi mă rentorci la Dumnezeu.

    Din iad şi din puterea morţii,
    Mă readuci la înviere,
    Şi de la Dumnezeu prin milă,
    Renasc în har şi în putere.

    Din temniţile veşniciei
    Şi din tartar, mă-nalţi la cer.
    Tu arzi capcanele pirzării,
    Şi ghearele lui Lucifer.

    O,..tu divină rugăciune,
    O,..dar ceresc atât de sfânt
    Tu ai putere s-aduci cerul ,
    Prin har la mine pe pământ,

    Şi tu mă poţi urca la ceruri,
    Aşa cum sunt sărac şi rău,
    Când recâştig mila divină,
    Şi viaţa de la Dumnezeu.

  3. Multumesc nevoitorilor acestui site pentru truda lor de zi cu zi…
    Mangaiere sufletelor si lumina mintii ne sunt toate materiale postate cu atata grija…
    Domnul sa va rasplatesca munca si sa va ocroteasca…
    Doamne ajuta!

  4. Acest site, zideşte-n suflet,
    Adânc şi sincer prin Iisus,
    Postând cuvintele credinţei
    Cum sfinţii le-au trăit şi spus.

    Citind direct din sursa sfântă
    Necomenteat, neprelucrat,
    Trăieşti în duh cu autorul,
    Şi simţi cât e de-adevărat.

    Trăirea sfântă de la susă
    Şi duhul celui care-a spus,
    Sau a transmis prin scris trăirea
    Zidesc profund într-u Iisus.

    Nu am nimic cu doctoranzii
    Că nu sunt pus judecător,
    Dar vreau să ne vorbească sfinţii
    ,,Prin viaţa şi trăirea lor’’.

    Viaţa –i dovadă în credinţă,
    Findcă prin fapte dovedeşte,
    Că-i adevăr probat şi faptic,
    Trăit de cel care vorbeşte.

    Nu putem crede pe oricine,
    Care vorbeşte de Iisus.
    Oricât ar fi de academic,
    Şi-n trepte chiar foarte de sus.

    Că-i vorba de calea vieţii
    Şi în prezent şi-n viitor,
    Şi fiecare vorbă spusă
    Naşte efecte în popor.

    Scopul credinţei este unic.
    Să ne ofere mântuire,
    Întru Iisus ecleziastic,
    Prin ortodoxă vieţuire.

    Prin har şi dragoste curată,
    Aşa cum ne-a vorbit Iisus,
    Şi cum au dovedit-o sfinţii,
    Nu cum vedem mai spre apus.

    Şi dacă ne-apărăm credinţa,
    E că o vrem mântuitoare,
    Şi dacă spunem Adevărul
    NU dăm cu pietre-n fiecare.

    Noi cerem cele ale vieţii
    Ce-n chinuri ni le-a dat Iisus,
    Nu atentăm la libertatea
    Şi crezul celor din apus.

    Noi cerem ce ni se cuvine,
    Şi ce ne-a dat Mântuitorul
    De la acei ce au în mnână,
    Destinul ţării , viitorul.

    E dreptul nostrum sfânt şi sacru
    La libertate şi credinţă,
    La Adevăr total şi sincer,
    Nu doar la dări şi suferinţă.

    Aici aşa ne vorbesc sfinţii,
    Nepătimaş, pilduitor,
    Prin faptele şi nevoinţa,
    Prin viaţa şi cuvântul lor.

    Tot ce-i înplus prin comentarii,
    Şi cu alt scop, e de prisos.
    Cuvântul sfânt direct şi sincer,
    E ziditorul în Hristos.

  5. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Serghie Şevici (+25 iulie 1987) despre iubire: “Ia seama mai intai la suferinta sufletelor!”
  6. Il iubesc pe Parintele Paisie ca pe un tata 🙂 de fiecare data citesc cu mare drag invataturile sale!
    Site-ul asta este minunat! De fiecare data gasesc articole interesante 🙂
    Doamne ajuta!

  7. upsy m-am repetat cu “de fiecare data”, imi cer scuze :((

  8. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfantul Siluan Athonitul catre Chiril Sevici (Cuviosul Serghie de mai tarziu): “DU-TE SI SPUNE OAMENILOR CAT SE POATE DE DES: POCAITI-VA!”
  9. Pingback: Război întru Cuvânt » Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (3). “Mireasma lui Hristos”.
  10. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Sofronie: MANTUIREA NOASTRA STA IN UNIREA NOASTRA
  11. Pingback: Război întru Cuvânt » Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (4). “Eram alaturi de tine. Nu m-ai vazut?”
  12. Pingback: Război întru Cuvânt » Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (5). Vazator cu duhul si tamaduitor.
  13. Pingback: Război întru Cuvânt » Harismele minunate ale Cuviosului Paisie Aghioritul (6). Chipul purtator de lumina
  14. Pingback: Război întru Cuvânt » “Faţă către faţă” cu Dumnezeu si cu fratele nostru. Cum devenim persoane, cum ni se deschid ochii?
  15. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVIOSUL IOSIF ISIHASTUL: “Daca rugatorii pentru lume vor lipsi, atunci va fi sfarsitul”
  16. Pingback: Război întru Cuvânt » DULCEATA SI DURERE DUHOVNICEASCA DE LA AVVA SELAFIIL SIBERIANUL (I): “Lumea aceasta e bolnava si are nevoie de Iubire”
  17. Pingback: Război întru Cuvânt » UN PETEC DIN CERUL INIMII AVVEI SELAFIIL SIBERIANUL: “Avem nevoie de cat mai multa rugaciune!”
  18. Pingback: Război întru Cuvânt » Sfaturi duhovnicesti de la MAICA MACARIA (†11 iunie 1993): “ORICE S-AR INTAMPLA, ROAGA-TE INTOTDEAUNA DOMNULUI, NU LUA IN SEAMA NIMIC ALTCEVA!”
  19. Pingback: Război întru Cuvânt » Concentrate duhovnicesti despre dragoste, sensibilitate si smerenie din invatatura Cuviosului Paisie Aghioritul
  20. Pingback: Război întru Cuvânt » CUVIOSUL PAISIE DESPRE TANARA GENERATIE: “Lipseste duhul de jertfa”
  21. Este ora 10 dmineata. M-am trezit la ora 8,30. Am facut putina ordine prin casa, am pus si am mincat dupa ce mi-am spus rugaciunile diminetii, apoi am deschis calculatorul si cautind un cuvint in dictionarul online, am dat peste acest sit si nu m-am mai oprit din citit pina nu am terminat pagina pe care eram. Minunat scrieti aici despre Cuviosului Paisie Aghioritul! Si eu il am n gindul si in sufletul meu pe Iisus, Maica Domnului si bunul Dumnezeu. Ma rog mereu pentru familia mea, pentru pritenii mei, pentru dusmanii mei si pentru toata lumea si de multe ori, rugaciunea imi e ascultata si auzita. Multumesc lui Dumnezeu pentru ca ne mai ingaduie pe acest pamint si ne iarta de fiecare data cind il rasignim. Da, il rastignim de fiecare data cind facem un pacat si pacate facem zilnic.
    Atunci cind te intilnesti cu un cunoscut si te intreaba ce mai faci, ar trebui sa-i spui asa: ,,Fac pacate!” – pentru ca asta facem mereu… pacate, fie ca le facem cu gindul sau cu cuvintul, dn stinta sau din nestinta.
    Ma voi ruga si de data asta pentru toata lumea, pentru a ne fi bine si Domnul sa fie mereu cu noi. Daca te rogi si ai mereu pe Domnul in gindul tau si Domnul te va avea mereu alaturi.

    Lupta reuşeşte mai ales celor care iubesc
    mai mult lupta decât succesul!
    (L.Blaga)

    Să îmi spui, Iisuse!

    Te rog să-mi spui, Iisuse Sfânt,
    Ce rost am eu în lume?
    Tu, mi-ai dat viaţă pe pământ,
    Părinţii mi-au pus nume.

    Doar Tu ştii, singur, cine sunt,
    Mi-ai dat ca pază, îngeri,
    Să nu ies din al lor cuvânt,
    Să nu cunosc înfrângeri.

    Să fiu mereu bun şi cinstit,
    Smerit şi cu răbdare.
    Aşa cum Tu ne-ai zămislit,
    În lumea asta mare.

    Îngenunchez, mă uit în sus
    Şi, spun: ,,Doamne mă iartă!
    Pentru păcat făcut sau spus,
    Dă-mi, Doamne-o bună soartă!”
    Amin!

    Georgeta Nedelcu – Craiova februarie 2009

  22. Sunt lucruri în care trebuie să crezi
    pentru a le vedea!
    (Miguel de Cervantes)

    TĂCERE INIMĂ!

    Tăcere inimă, se roagă Hristos!
    În noaptea asta Sfântă, se roagă duios.
    Grădina Getsimani e plină de noapte
    Şi vântul, ascultă ale Lui şoapte.

    Hristos stă cu capul plecat
    Se roagă să-mi ierte din nou, un păcat.
    Tăcere, inimă! El nu m-a uitat!
    Ascultă-mă inimă… Hristos a înviat!

    Atâta batjocură a primit Domnul,
    Cu pietre şi palme l-a umilit omul.
    Şi, biciul, au luat să dea-n Stăpânul meu,
    Cu ură au strigat, sudălmi la Dumnezeu.

    Atâţia spini pe fruntea Lui au pus
    Şi pieptul Lui, de lance a fost străpuns.
    Iar, cuiele pe cruce l-au imobilizat,
    Tăcere inimă! Minunea s-a-ntâmplat
    Prin taina sa divină, Hristos a înviat!

    Georgeta Nedelcu – Craiova aprilie 2007

  23. Prin ochii fiecărui sărman priveşte Iisus
    (Proverb românesc)

    Azi, Iisus a înviat!

    Astăzi, este pentru noi, ziua mare-a Învierii
    La biserica din colţ preotul a cuvântat.
    Este Paştele, români, e-nceputul primăverii
    Şi vă spun prieteni dragi: azi, Iisus a înviat!

    Masa este încărcată cu colaci şi ouă roşii,
    Pentru noi, cei păcătoşi, El a fost sacrificat.
    Tinerii vin împreună, la-nviere, azi, cu moşii,
    Să vestească toţi odată, că Iisus a înviat!

    Sâmbătă-n buchetul vieţii, am mai pus un trandafir.
    Dumnezeu cel milostiv, adesea m-a mângâiat.
    Vrei nu vrei, te duce viaţa pe al ei subţire fir
    Azi, e Paştele în lume şi Iisus a înviat!

    Georgeta Nedelcu – Craiova Aprilie 1999

  24. Despre viaţă nu poţi scrie decât cu un toc muiat în lacrimi.
    (Emil Cioran)

    Vreau de la viaţă…

    Vreau de la viaţă zile să trăiesc,
    Iar, de la Domnul, harul Său divin
    Cu sufletul, vreau să îi mulţumesc
    Că am sănătate şi sunt un bun creştin.

    Viaţa dură, pe toţi, azi ne-a schimbat
    Unii sunt vai de ei, iar alţii au palate.
    De-aceea, Dumnezeu, e tare supărat.
    Coboară, Doamne, aici şi fă dreptate!

    Necazuri am avut de-atâtea ori,
    Adesea, soarta mi-a fost ruptă-n fâşii;
    Nori tot mai grei pândesc, ameninţători,
    Dar, pradă lor se lasă numai laşii.

    Aş vrea atât de multe, să fac adeseori,
    Aş vrea să pot rupe viaţa în două.
    Aş vrea să scap de răul, ce-apare uneori…
    Soarta să mai îmi dea o şansă nouă.

    Viaţa, nu vreau s-o mai trăiesc la fel,
    Necazuri, lacrimi… ducă-se departe!
    Vreau să le-nchid într-o cutie de oţel,
    Să nu le mai găsesc nici după moarte.

    Iertare, Doamne, pentru ce-am făcut!
    Tot ce-a fost rău, am dat demult, de-oparte.
    Chiar de-am greşit, pe Tine te-am iubit.
    De Domnul meu, nimeni nu mă desparte!

    Georgeta Nedelcu – Craiova Iunie 2009

  25. Nu se poate ca Dumnezeu să nu asculte rugile omului,
    dacă omul ascultă poruncile Domnului.
    (Avva Isaia)

    Doamne, judecă-mă drept!

    Să mă spovedească numai Dumnezeu
    El mi-a dat mereu tot ce mi-a lipsit.
    El poate să spele sufleţelul meu,
    Că-i plin de păcate şi-i nemântuit.

    El ne-a dat viaţă, tot El ne-o şi ia,
    Gândul mi-e la El şi când mă trezesc.
    Domnul îmi cunoaşte permanent nevoia
    Şi îmi ştie oful. De-asta Îl iubesc.

    Seara se strecoară ca o boare lină,
    Gândurile, iar, dau să mă-npresoare
    Numai Dumnezeu sufletul mi-alină
    Şi mă mângâie raza lui de soare.

    Doamne, Tu eşti bun, judecă-mă drept,
    Iar dacă-am gereşit, iartă-mi tu păcatul.
    Căci venirea Ta, plângând o aştept,
    Schimbă Tu în bine viaţa mea, prezentul!

    Mulţumesc în zori pentru-a Lui lumină,
    Mulţumesc mereu pentru că trăiesc.
    Vreau să fiu spăşită când va fi să vină.
    Şi al Lui Cuvânt vreau să-l împlinesc.

    Georgeta Nedelcu – Craiova – Mai 2000

  26. Aceia care merg foarte încet, dacă ţin drumul drept,
    pot înainta mult mai departe decât cei care merg repede, dar se abat de la acest drum.
    (Descartes)

    Dacă-aş putea…

    Dac-aş putea să pun o floare,
    Pe-nsângeratele Tale picioare…
    Şi lacrimile mele să le-aduni
    Să speli cu ele, ale Tale mâini…

    Aş vrea, fără păcate să păşesc
    În viaţă şi smerită să cerşesc
    Milă şi ajutor ca până-acum,
    Iisuse bun, Tu eşti al meu Stăpân!

    Mi-ai zis mereu, să merg pe calea dreaptă,
    Să fiu smerită, să ascult de Tine!
    Tu mi-ai fost ajutor, Tu mi-ai fost Tată,
    La bine şi la rău ai fost cu mine!

    Vreau, Ţie, Doamne să mă dăruiesc,
    Să fiu aşa cum Tu mi-ai spus cândva.
    În cinste şi-n credinţă să trăiesc.
    Să fiu smerită, să mă pot salva.

    Georgeta Nedelcu – Craiova Aprilie 2000

  27. Pingback: Război întru Cuvânt » MILOSTENIA – INTRE ACTIUNE CONCRETA, RELATIE PERSONALA SI LUCRARE LAUNTRICA: “A-i iubi pe oameni in general inseamna a nu iubi pe nimeni”, “Milostenia nu inseamna doar pomana, inseamna daruire de sine
  28. Pingback: Război întru Cuvânt » INDEMN LA RUGACIUNE STARUITOARE IN VREMURILE TULBURI PE CARE LE TRAVERSAM
  29. Pingback: Război întru Cuvânt » PARINTELE MELCHISEDEC, STARETUL MAN. PUTNA: “Avem nevoie de multa rugaciune si priveghere! Neamul si omenirea intreaga gem, dorind rugaciunea!”
  30. Pingback: Război întru Cuvânt » SFANTUL SERAFIM DE VIRITA – marturii minunate, tulburatoare si pline de invataminte despre puterea sfinteniei si necesitatea faptelor credintei (II): “PENTRU POCAINTA TE-A SALVAT DOMNUL!”
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Articole recomandate

Rânduială de rugăciune

Articole Recomandate

Carti recomandate