Ierom. Grigorie Sandu: DESPRE FORME MAI RECENTE DE INSELARE. DE LA PERSOANA LA SISTEM

17-06-2009 Sublinieri

adam-si-eva.jpg

“Vrăjmaşul nostru, satana, este numit în rugaciunea domnească „cel viclean” pentru a-l arata ca este mai periculos decât cel rău. Vicleanul insala; a început cu strămoaşa Eva, continuă până astăzi si aşa va face totdeauna, căci chiar Mântuitorul a dat marturie despre el că „de la început, a fost ucigător de oameni şi nu a stat întru adevăr, pentru că nu este adevar  întru el. Când grăieşte minciuna, grăieşte dintru ale sale, căci este mincinos şi tatăl minciunii” (Ioan 8,44).

Inşelătoria cere dibăcie, iar dibăcia cere si ea inteligenţă şi exerciţiu. Fiind înger, vrăjmaşul este prin fire mai inteligent decât noi, iar, ca unul care nu uită nimic, experienţa şi-a îmbogăţit-o pe parcursul atâtor mii de ani de ispitire a oamenilor la un nivel care îl face cu adevărat un duşman redutabil. Făra ajutorul lui Dumnezeu, oamenii cei mai tari în vointa şi isteţime ar fi o jucărie în mâna satanei.

Inşelătoria este mai mult decât o ispită şi inşelarea mai mult decât o cădere. Cel căzut într-o ispită ştie că a făcut ceva rău, dar constată cu regret (măcar la început, înainte de adormirea conştiinţei) că nu s-a putut opune în lipsa harului pe care nu l-a cerut la vreme. Cel înşelat, însă, face răul convins ca face bine. Pe primul nu trebuie să-l convingi decât sa se ridice din cadere si sa se tina apoi departe de rau, lucru pe care, de regula, il accepta usor pentru ca in adancul sufletului inca nedominat de patimi si el doreste acelasi lucru, numai ca este neputincios in a implini. Pe cel de-al doilea nu il poti convinge usor nici ca nu face bine, asa de mare este orbirea dobandita prin inselare.

Cineva experimentat şi inteligent se foloseşte de aceste atuuri în mod creator. Deci şi satana inventeaza mereu forme noi de înşelare, mereu mai subtile, ca să contracareze experienţa dobândită în lupta şi de cei pe care vrea să-i înşele. In timp, oamenii plin de Duhul Sfânt i-au înţeles vicleşugurile si l-au demascat in fata celorlalti, de aceea trebuie sa inventeze trucuri noi, desi apeleaza cu obstinatie si la cele vechi cu care stie ca a obtinut roade.

In aceste vremuri din urmă, viclenia vrăjma­şului a imaginat mutarea accentului de la persoană la sistem. Pe de o parte, în acest fel evită vigilenţa persoanei. Pe de altă parte, astfel, satana îşi satisface mai bine nesaţiul, sporit încă de iminenţa timpului pe care il  simte scadent, căci nu mai luptă să câştige om cu om, ci câştigă societăţi întregi, care se lasă trase în aceasta manevră. Apoi, se poate folosi de presiunea societatii ca sa deturneze eforturile celor alesi de la comandamentele divine, spre comandamente sociale, ca si cum Hristos ar fi instituit Biserica pe pamant ca institutie sociala.

Asa a castigat cel viclean, in timp relativ scurt, Apusul intreg, indepartandu-l treptat de duhul ortodox al Rasaritului. Biserica a ajuns pentru ei altceva decat a vrut Domnul sa fie: savarsitoare a Sfintelor Taine, fara de al caror har nu este mantuire.

In orice problema, Ortodoxia rezerva pozitia centrala persoanei. Ca sa se faca ceva, trebuie gasita mai intai persoana potrivita. Fiindca uneori nu se gaseste deloc asemenea persoana, unele lucruri raman nefacute; altele capata rezolvari aproximative, pe masura persoanelor implicate. In aceste cazuri eforturile personale trebuie sa fie mari si eficienta nu este maxima, de aceea, incepand cu Imperiul Bizantin, Rasaritul a ramas incet, incet, in urma Apusului ca progres secularizat.

Catolicismul, iar protestantismul intr-o forma si mai radicala, vad lumea in general ca un sistem care lucreaza bine de la sine, cu un Dumnezeu retras din el dupa ce l-a facut perfect si, conform acestui model, fac si ei orice lucrare particulara. Infatuati de diavol ca sunt creatori ca si Dumnezeu, cei pusi sa conduca sunt preocupati sa creeze si ei un sistem cat mai perfect, care sa functioneze, de asemenea, chiar fara ei, cu atat mai independent de oamenii care il vor umple, nu ca persoane, ci ca niste piese intr-un agregat. Marea durere ramane neglijarea riscurilor care greveaza asupra persoanelor alese sa lucreze in sistem.

Eficienta pare mai mare pentru ca se priveste numai spre beneficiarii functionarii sistemului, „grupul tinta”, cum se numeste astazi. De fapt si criteriile acestei evaluari sunt anapoda. In lipsa harului, mijloacele lumesti folosite nu pot face schimbari in sufletele celor „tintiti”. Pe calea aceasta, sigur, pot fi ajutate trupurile, iar sufletele, daca se au si ele in vedere, nu pot fi decat cel mult cumparate.

Beneficiarii ne fac placerea si intra in jocul nostru, raspunzand disimulat scopului nostru disimulat, adica fie cu acte formale acum, fie cu nestatornicie in timp. Este suficient sa ne gandim la cei „convertiti” prin oferirea de ajutoare materiale. Multi insira in cativa ani toate sectele.

O problema este valabila in principiu numai daca poate fi exemplificata. Cu un asemenea gand ca trebuie sa fie prezenta neaparat ca si celelalte culte religioase cu actiuni sociale printre oameni, Biserica Ortodoxa Romana in ultima vreme se bucura daca primeste finantari din afara pentru a derula programe, sa zicem, in penitenciare, azile, camine de copii, etc. Finantatorii fiind, de regula, protestanti, nu aproba decat actiuni derulate in spiritul lor si supravegheaza indeaproape daca lucrurile au decurs conform proiectului. Si este normal sa fie asa. Daca vrem duh exclusiv ortodox, sa ni le facem singuri!

Sigur că ortodocşii aleşi să participe la aceste programe încearcă să „îmbisericească” şi să „întrortodoxească” întrucâtva procedeele lor laice şi protestante, dar mijloacele rămân prioritar străine de o lucrare a harului.

Dumnezeu a binecuvântat eforturile cercetătorilor din ştiinţă în limitele în care rezultatele lor sunt de folos oamenilor, deci şi cunoştinţele acestea de psihologie la care ei apeleaza poate permit sa se cunoasca ceva despre tainele din sufletul omului, dar in nici un caz nu poate sa-l si tamaduiasca in lipsa harului. Si nu poate lucra harul prin mijloace care nu sunt ale lui“.

(Ieromonah Grigorie Sandu, “Mântuitoarea frică de Dumnezeu”, Editura Christiana, Bucuresti, 2008)

2976m.jpg


Categorii

Crestinul in lume, Dogme/ erezii, Ieromonah Grigorie Sandu, Mari duhovnici, preoti si invatatori, Portile Iadului, Razboiul nevazut, Teologie ortodoxa, Vremurile in care traim

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

24 Commentarii la “Ierom. Grigorie Sandu: DESPRE FORME MAI RECENTE DE INSELARE. DE LA PERSOANA LA SISTEM

  1. Pingback: Razboi întru Cuvânt » CU CE PRET NE VINDEM? Progrese in unirea cu catolicii si inglodarea in datorii a tarii (Noutati 16-17 iunie)
  2. Sunt ‘curios’ cum s-ar talcui ‘iar untuldelemn al pacatosilor sa nu unga capul meu’ mai nou!
    Daca duhul lumesc in viata de zi cu zi indeparteaza harul divin atat in monahism cat si in mirenism cu cat mai mult duhul antihristic??
    Desi lucrul acesta mai mult decat sigur nu este o noutate ar mai ramane intrebarea semi-retorica: SI CE ESTE DE FACUT IN ACEASTA PRIVINTA?

    din omul tragico-comic din mine:
    -daca aratam cu degetul e pacat pt ca judecam pe slujitorii lui ‘d’umnezeu;
    -daca ne opunem suntem neascultatorii si anarhisti;
    -daca nu colaboram suntem egoisti si nemilostivi;
    -daca nu avem incredere in ce fac ei inseamna ca ne indoim de ‘p’ronie;
    -daca chestionam actiunile ecumeniste nu recunoatem canonicitatea sinodului;
    -daca ne raportam la sfintii parinti ni se spune ca nu avem diploma harica de teologie iar daca unii o au inseamna ca desi o au totusi nu au inteles sensul tainic al acelor cuvinte!
    -daca si iar daca…

  3. 1. sa fim treji, sa fim constienti de pericolul care ne inconjoara
    2. post, rugaciune, metanii, pocainta si nadejdea la Hristos!

  4. Si la polul opus (ref la art. Cu ce pret ne vindem) este o alta atitudine marturisitoare a episcopului Seraphim al Atenei, prin refuzul transant dat Papei in ’91 de a nu participa la conventia cu catolicii, in care PS spune ca “in ciuda cerintelor repetate ale Sf Sinod al Greciei catre Vatican de a inceta agresiunea fanatica ca uniatilor (pe care ii numeste lupi in piei de oaie cu vesminte ortodoxe) in Europa Centrala si de East, aceasta continua sa se manifeste cu cruzime, creind asftfel o aniteza evidenta intre ceea ce Roma a decalrat oficial si ceea ce intreprinde in realitate…

    http://www.impantokratoros.gr/F30BECB7.en.

    Slava Domnului ca mai sunt si episcopi ca IPS Seraphim si prin ei biserica nu si-a pierdut verticalitatea.

  5. O alta primejdie care pandeste ortodxia si pe care Parintele Serafim Rose, a simtit-o atat de bine este aceea ca: “mai exista un alt fel de teologi, care considera ca s-au eliberat de captivitatea apuseana si care folozofeaza asupra diferentierii duhului ortodox de cel catolic sau protestant, dar fac aceasta diferentiere intr-un mod apusean” (scria pr Serafim Rose). Asa ceva a devenit o “moda” in occident in bisericile ortodoxe (sunt exceptii binenteles). Asa se justifica si replica IPS grec al Austriei.
    Iar de la acest duh “ortodox” apusean, care se pare ca isi gaseste din ce in ce mai multi adepti si in tarile ortodoxe (strain de adevarata traire a sfintior) la erezie nu este decat un pas.

  6. @ghenadie

    ‘iar untuldelemn al pacatosilor sa nu unga capul meu’ (adica sa nu particip, sa accept’binecuvantarile’lor, ‘credinta’ lor ca slujesc lui Dumnezeu cand, de fapt slujesc lui Mamona) pentru ca, ‘ rugaciunea mea este impotriva vrerilor lor’ (rugaciune indreptata spre adevaratul Dumnezeu care, se impotriveste de la sine ratacirii lor) si…continua Psalmistul’prabuseasca-se de pe stanca (fie vazuta, fie nevazuta…stanca reprezentandu-L pe Hristos)judecatorii lor’.Eu asa cred ca este intelesul.

    Iar Ier.Ioan Buliga explica d.p.d.v. duhovnicesc, teologic “Rugati-va ca fuga voastra sa nu fie iarna – zice Hristos (Matei 24,20), adica raciti in credinta, ne explic Sf.Parinti, ‘sau sambata’, adica in eres, ne spun tot ei.”

    Din pacate, iarna credintei noastre bate cu putere si loveste si pe cei mici, si pe cei mari iar, pentru a-i ingheta pe toti iar pentru a ne tine la un loc folosesc sistemul care siluieste, sub umbra legii sa te supui. Refractarii, retractarii vor suporta consecintele neinregimentarii fiind aruncati la marginea societatii suportand cu greu hainele de piele (viata pamanteasca si moartea biologica) mostenite de la Adam pentru ca, razboiul cedarii/necedarii se da mai intai pornind de la trup fiindu-ti mila de el sa nu pagubeasca ceva apoi sufletul este vazut secundar, de mai mica importanta! Vrem, nu vrem…suntem obligati sa inversam rolurile: sa ne gandim mai intai la suflet pentru a-l salva pentru vesnicie unde, alaturi de trup va fi transfigurat, induhovncit primind plata pentru credinciosie si statornicie fata de Cel care l-a dat, adica de Dumnezeu!

  7. @ghenadie:

    “De la Hristos cel smerit si blând, Adevărul Insusi, am învătat să spun si să apăr adevărul.
    De la Apostolul Pavel, glasul lui Hristos, am învătat să nu discut cu lucrătorii întunericului,
    înainte de a cerceta. De la proorocul David am învătat să „rostesc împotriva împăratilor… si
    am zis nelegiuirilor, nu mai călcati legea, si păcătosilor, nu mai păcătuiti…”. Si de la cel mai
    sfânt dintre dreptii Legii Vechi, Sfântul Ioan Botezătorul, am învătat să spun: „Pocăiti-vă, căci
    împărătia Cerurilor este aproape”.
    Dar ne vor întreba cei de mai sus: „Dacă Domnul a zis «nu judecati ca să nu fiti judecati», cum
    îndrăznesti să îi judeci?” Dacă rosteam sau scriam papei sau patriarhului: „Eu sunt judecător si
    vă voi judeca si osândi”, atunci as fi fost călcător al poruncii lui Dumnezeu, as fi fost vrednic de
    condamnat, căci nici mie si nici altcuiva nu-i este permis să-si judece aproapele. Dar să spui si
    sa aperi adevărul, când vezi că sunt nesocotite cuvintele legile, învătăturile, povetele si
    poruncile lui Dumnezeu, dogmele, Sfintele Canoane si Sfânta Traditie, nu numai că nu este
    interzis, ci se si impune să faci aceasta.”

    Cuviosul Filotei Zervakos/Razboi intru cuvant.

  8. “Si nu poate lucra harul prin mijloace care nu sunt ale lui” … Asadar , pe scurt , aceasta este esenta sistemului , deja aflat la un pas de a deveni oficial…”In aceste vremuri din urma , viclenia vrajmasului a imaginat mutarea accentului de la persoana la sistem” – deja nu mai este “imaginatie” …sistemul
    devine “mai important decat persoana , intelegerile diplomatice
    mai importante decat dogma” … “Cel inselat , insa , face raul
    convins ca face bine” …
    Ce ne-a mai ramas de infaptuit ??? Raspunsul Elenei este edificator …
    Cu Dumnezeu inaite !

  9. Rugaciune

    Sa nu ma ierti, si sa-mi aduci aminte
    Ca vierme sunt in fata celor sfinte

    Sa nu ma ierti, si sa imi pui in fata
    Ce am, cand altii lupta pentru viata

    Sa nu ma ierti, si sa-mi arati deplin
    Cinismul meu, cand altii sunt in chin

    Sa nu ma ierti, ci frant pe jumatate,
    Cand mila iti voi cere pentru toate,

    In carnuri sa-mi arati, in fiecare,
    Iertarea, de-i simt ranile, cat doare…

    18 iunie 2009

  10. Cantec de sfarsit de saptamana

    Pentru ziua care trece,

    Pentru ziua viitoare,

    Chiar de-avem inima rece:

    “Multumire si iertare!”

    De e rau, sau de e bine,

    Tu ne porti, pe fiecare,

    Catre viata care vine:

    “Multumire si iertare!”

    Respiram inca o clipa,

    Ne faci viata ziditoare,

    Cand in noi se infiripa:

    “Multumire si iertare!”

    Tu in noi, si noi in Tine,

    Fiecare-n fiecare,

    Doamne, poarta-ne spre bine:

    “Multumire si iertare!”

    Crud ne pari, cand suntem cruzii,

    Rau ne pari, cand raul are

    Radacina-n noi, obtuzii:

    “Multumire si iertare!”

    Ar mai fi, un ceas, fratie,

    Intre fiinte ganditoare?

    Daca nu ti-am spune Tie:

    “Multumire si iertare!”

    Tu in noi, si noi in Tine,

    Fiecare-n fiecare,

    Doamne, poarta-ne spre bine:

    “Multumire si iertare!”

    19 iunie 2009

  11. pt elena si altii care arunca 2 cuvinte si par ca au inteles,dar de fapt nu au inteles nimic!majoritatea oamenilor vin si pleaca de la biserica fara sa afle legile credintei si total nedoritori de a citi acasa legile bisericii,isi inchipuie ca numai preotii trebuie sa le cunoasca!asa ca necunoscand nimic pica in extaz la orice cuvant fie ca e minciuna sau adevar pt ca ei nu stiu ce e bine si ce e rau dar dar dar se autodenumesc :credinciosi!!!

  12. in italia si spania se pun cipuri p mana si p frunte si nu se spune nimic!!!

  13. Pai daca se pun, o dovada trebuie sa fie, un material scris sau video. Nu am auzit pana acum sa se faca operatii in masa de cipuire a oamenilor.

    Sa nu ne aruncam asa usor asupra fratilor si surorilor care mai comenteaza pe acest site, va rugam.

  14. Rugăciune

    Doamne, dă-ne puţină

    Hrană – nici pâine, nici peşte,

    Pune-ne doar între deşte

    Lingura Ta de lumină…

    19 iunie 2009

  15. In zbuciumatul studiu al parintelui Grigorie Sandu , care dezvaluie
    “forme mai recente de inselare , de la persoana la sistem” , gasim
    idei mai vechi si mai noi , intaritoare – intru apararea Adevarului de credinta …Spune parintele undeva , cu privire la Apusul catolic si protestant , ca , pentru procesul de inselare , “de la persoana la sistem” , cel mai greu lucru de infaptuit a fost si este …inselarea Ortodoxiei , cu instrumente din
    interior , prin ecumenism , prin “finantari” ale unor “actiuni” sociale… cu cat se zdruncina mai repede Ortodoxia , cu atat mai bine pentru grabirea globalizarii…Duhul Rasaritului Ortodox este slabit
    din interior…in dorinta lor de putere , “infatuatii” lumii forteaza si grabesc functionarea sistemului , privindu-i pe “caldiceii” inselati ca pe niste “piese dintr-un agregat” …cred ca asta l-a determinat pe Poetul lui Iisus , in prima Rugaciune postata aici , la invocarea negativa :”Sa nu ma ierti si sa-mi aduci aminte /Ca vierme sunt in fata celor sfinte” …”Sa nu ma ierti , si sa-mi arati deplin/ Cinismul meu , cand altii sunt in chin” … Oare numai pentru sine si-o fi asumat Poetul aceasta
    invocare catre Ziditor ??? In “Cantec de sfarsit de saptamana” atat
    de frumos smaltuit de ecourile Glossei eminesciene , Poetul defineste
    Ortodoxia :” TU in noi si noi in Tine ,/ Fiecare-n fiecare/ Doamne , poarta-ne spre bine / “Multumire si iertare!” … aici invocatia Poetului catre Dumnezeu implica acceptarea conditiei umane ,
    insesi valorile Ortodoxiei purtate in cugetul si fiinta oricarui crestin ortodox , care stie bine ca :”Tu in noi si noi in Tine ” nu slabeste in credinta , nu se sperie si lupta
    asa cum poate , ca sa reziste vremurilor si mai rele , si mai inselate , mai “viclene” , care urmeaza …

    Slava Tie , Doamne ! “Multumire si iertare !”

    Ultima Rugaciune invoca , pur si simplu , Lumina credintei drept
    slavitoare , Lumina Ortodoxiei , Lumina din Ziua a 8-a !

    Am mai citit inca o data acest studiu al parintelui Grigorie Sandu … multe din spusele parintelui se oglindesc in versul daltuit intru Lumina al Poetului lui Iisus !

    Slava Tie , Doamne ! “Multumire si iertare!”

  16. Frate gil, Dumnezeu ma mustra prin cuvintele tale, frate admin, Dumnezeu ma mangaie prin ale tale. O sa ma stradui sa nu deznadajduiesc.

  17. elena sora noastra,asa e firea mea mai glumeata!am trecut prin experiente dificile(am facut vrajitorie)si stiu cat de ingrozitor este sa fi in inselare!as explica orice stiu ca sa mai inhate diavolul pe vre un om,de aceea cateodata spun lucrurilor pe nume,timpul trece in defavoarea noastra,e scurt..si totusi stiu ca nu sant toti ca mine:eu m am lasat brusc de pritenia cu dracul,altii vor sa il paraseasca mai incet..si mai este ceva:nimeni nu este interesat real de viata duhovnicesca,nu vor sa stie ce e rau si ce e bine,cred ca viata e ceva asa o gluma dar nu e,e un razboi fff dur,p care majoritatea il pierd cu brio

  18. draga admin acestia care mi au spus sant finii mei!!!au luat intai armata,apoi politia..in sua s au pus inainte de italia si cate materiale video au fost?cine sa ni le dea?mie deja secutitatea mia dat telefon si mia zis sa mi bag mintile n cap

  19. Pingback: Război întru Cuvânt » Ierom. Grigorie Sandu: DESPRE PASUL DOI IN DANSUL ECUMENIC
  20. Pingback: Război întru Cuvânt » CUM E POSIBILA MANTUIREA NOASTRA IN “VEACUL ACESTA LAUDAROS”?
  21. Pingback: Război întru Cuvânt » “Ne laudam ca luptam pentru omenire, dar uitam de omul concret”
  22. Pingback: Război întru Cuvânt » Pr. Theodoros Zisis: RAIUL LUI DUMNEZEU SI “RAIURILE” OAMENILOR – din invatatura Sfantului Grigorie Palama
  23. Pingback: MILOSTENIA – INTRE ACTIUNE CONCRETA, RELATIE PERSONALA SI LUCRARE LAUNTRICA: “A-i iubi pe oameni in general inseamna a nu iubi pe nimeni”, “Milostenia nu inseamna doar pomana, inseamna daruire de sine” (LARCHET) -
  24. Pingback: “Azi orbii văd, dar se tem. Și frica le va lua din nou vederea…” – GARANȚII “DREPTURILOR OMULUI” și CONTROLUL PRIN FRICĂ al maselor oarbe… | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate