PARINTELE HOLBEA despre FRUMUSETE intre “MIRAJUL ESTETIC AL LUI ANTIHRIST” si transfigurarea fetei umane in CHIP si ICOANA a lui Hristos

9-06-2012 Sublinieri

Harul Duhului Sfant scrie cu lumina pe fata omeneasca, descoperita la rugaciune, icoana nevazuta a lui Dumnezeu, transformand pe sfinti in oglinzi mistice sau icoane vii ale lui Hristos”.

Parintele Gheorghe Holbea, Biserica „Adormirea Maicii Domnului” – Precupetii Noi (Bucuresti) despre frumusetea vietii:

Chiar si numai pentru aceasta clipa de bucurie merita sa ma nasc”

Parinte, pot oare patimile sa ne impiedice sa vedem adevarata frumusete a vietii?

Patimile reprezinta mirajul estetic al lui Anti­hrist. In lumea aceasta, frumusetea este de multe ori o stralucire aparenta a stigmatului diavolesc, a infatisarii inselatoare. Frumosul acesta inselator ascunde descompunerea pacatului, a patimii si a mortii.

De multe ori oamenii admira frumosul fad, suprafata fara adancime, fara fond, fatada fara interior. Societatea de consum, in care traieste lumea de astazi, este cea care cultiva si exacerbeaza patimile, transformandu-l pe om intr-o „masina” doritoare de placeri. Este pro­movat hedonismul in masa, mai ales printre ti­neri. Tanarul este imbiat sa devina consumator de bunuri materiale, idei, imagini prefabricate, placeri, fara discernamant.

Patimile ii transforma pe oameni in niste „morti in viata”. Amagiti de idolii lumii de azi, tehnologia, banii si confortul, oamenii sunt „an­esteziati” si nu simt cum moartea patrunde in fiinta lor. Insa Apostolul Pavel ne indeamna sa privim nu la cele ce se vad, ci la cele ce nu se vad, pentru ca cele ce se vad sunt vremelnice, iar cele ce nu se vad sunt vesnice (I Cor 4:18). Iar Sfantul Maxim Marturisitorul ne invata ca putem sa urcam cu mintea de la cele vazute la cele nevazute, de la cele ale lumii la cele ale lui Dumnezeu, caci

prin cele ce se vad se vad cele ce nu se vad“.

Ce inseamna pentru sfintia voastra o viata frumoasa?

– Sfantul Apostol Pavel ne arata ce inseamna o viata frumoasa: „Pentru mine a vietui este Hristos…” Sau: „Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine“. Numai in Hristos, Fiul Lui Dumnezeu inomenit, omul poate sa transforme suferinta in cale de apropiere de Dumnezeu si numai in El moartea noastra devine pasha — tre­cere, cale spre inviere, spre viata vesnica. Fara perspectiva vietii vesnice, viata noastra, oricat de frumoasa ni s-ar parea, sfarseste in „desertaciune”. Numai prin comuniunea cu Mantuitorul viata noastra se transforma in arta vietii, care transfi­gureaza lumea.

Pentru Sfantul Apostol Pavel, Mantuitorul Hristos cel inviat si cap al Bisericii este „icoana a Dumnezeului celui nevazut” (Col. 1:15) „straluci­rea slavei” (Evr 1:3). Toti crestinii traiesc un proces de transfigurare in Duhul Sfant intrucat ei cred in Hristos ca Dumnezeu. Adevarul fetei umane vazute a lui Hristos se descopera intru Sfintii Sai. Pentru a vedea fata adevarata a oricarei persoane este nevoie de Lumina — Lumina scaldata in iubirea si comuniunea Sfintei Treimi, daruita oamenilor prin Iisus Hristos in Trupul Sau, care este Biserica.

Gustarea Frumusetii este arta artelor — o arta ascetico-mistica, o arta filocalica, a carei esenta este lepadarea mastii intunecate, lipita de patimi pe fata omului, si transfigurarea lu­minoasa a fetei in chip. Harul Duhului Sfant scrie cu lumina pe fata omeneasca, descoperita la rugaciune, icoana nevazuta a lui Dumnezeu, transformand pe sfinti in oglinzi mistice sau icoane vii ale lui Hristos. […]

(Fragment din interviul publicat in revista “Familia ortodoxa“, nr. 5 (40)/ 2012)

Legaturi:

Din acelasi numar al revistei:


Categorii

"Concentrate" duhovnicesti, Ce este pacatul?, Crestinul in lume, Duminica Tuturor Sfintilor, Parintele Gheorghe Holbea

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

24 Commentarii la “PARINTELE HOLBEA despre FRUMUSETE intre “MIRAJUL ESTETIC AL LUI ANTIHRIST” si transfigurarea fetei umane in CHIP si ICOANA a lui Hristos

  1. Cine dă chipului lumină
    Şi când e tânăr şi frumos
    Şi când e…, (zugrăvit) cosmetic
    Şi când e una cu Hristos ?

    Ci ne vorbeşte (fără vorbe)
    Şi dă acel subtil răspuns,
    De care aduce mărturie
    Cuvântul Domnului Iisus ?

    Ochiul uman este fereastra
    Prin care iese la vedere
    Inensităţile trăirii
    Ce ard în suflet cu putere.

    Că ochiu’arată totdeauna
    Cele ce’n inimi’am ascuns
    (Şi pune chipului pecetea),
    De care ne-a vorbit Iisus .

    El cîntăreşte. El aleargă,
    Dezbracă, cere, iscodeşte
    Şi’aduce-n suflet ( pentru patimi )
    Ceia ce inima pofteşte.

    Privirea poartă-n ea adâncul,
    (Pe care mulţi nu am dori
    Să se arate tuturora),
    Prin cele ce se pot “citi”

    Ea, poate să arate ura
    (Deschis, adînc, ucigător),
    Sau viclenia ce’o ascunde
    Discursul cel înşelător.

    Poate s’arate’o voinţă
    Ce nu uşor va fi supusă.
    Poate purta belşug de milă
    Ori răutate’abil ascunsă.

    Pote vădi pofte murdare
    Şi îmbia la desfătare.
    Poate vădi nesăbuinţă ,
    Frivolităţi, neruşinare.

    Poate trăda, ori îndrăzneală
    Ori minte foarte ascuţită,
    Ori suflet mic şi nestatornic
    Ori o voinţă oţelită.

    Poate vădi adânc de patimi,
    Cruzime, pofte pătimaşe
    Fără de stavilă şi margini,
    Sau gând şi fapte ucigaşe.

    Pote vădi un duh vulcanic
    Puternic, dur ori potolit
    Ori trai duhovnicesc şi cruce,
    Ori foc intens arzând mocnit,

    Ori un adânc plin de lumină
    De inocenţă, de iubire
    Şi’o inimă ce nu se’nfruptă
    Din nici un viciu în trăire.

    Luminătorul nostru-i ochiul
    (Precum a spus Domnul Hristos).
    Ce’mpodobeşte întreg trupul,
    Chiar dacă chipul nu-i “frumos”

    El pune chipului pecetea
    Vicleană şi înfricoşată
    Cît ar fi faţa de frumoasă
    Şi măiestrit cosmetizată.

    Căci din adîncuri răbufneşte
    Ori întuneric ori lumină
    (Ori viciu, egoism şi ură ,
    Ori dar şi dragoste divină).

    Adîncul inimii revarsă,
    (Prin ochii noştri) în privire ,
    Comori cereşti acumulate,
    Prin harul dragostei divine,

    Ori sufletul cel mic şi lacom
    Perfid curvar şi monstruos
    Fără valorile divine,
    Ce se câştigă prin Hristos.

    Ochiul ne’arată totdeauna
    Ori templu al Duhului Sfânt,
    Ori un cuibar spurcat de patimi,
    Ce sting credinţa pe pământ.

    Lumina vine din adîncuri
    Din curăţie şi iubire,
    Din frumuseţea-i fără vârstă
    Ce urcă spre desăvârşire,

    Din dragostea nevinovată
    Şi din smerita comportare,
    Din mila cea fără de margini
    Din rugăciune şi iertare.

    Luminătorul nostru-i ochiul
    Precum a spus Domnul Hristos,
    El giuvaierul şi lumina
    Adevăratului frumos.

  2. Gustarea Frumusetii este arta artelor — o arta ascetico-mistica, o arta filocalica, a carei esenta este lepadarea mastii intunecate, lipita de patimi pe fata omului, si transfigurarea lu­minoasa a fetei in chip. Harul Duhului Sfant scrie cu lumina pe fata omeneasca, descoperita la rugaciune, icoana nevazuta a lui Dumnezeu, transformand pe sfinti in oglinzi mistice sau icoane vii ale lui Hristos. […]

    ABSOLUT SUPERB!
    Cel mai frumos lucru pe care l-am citit in ultimul timp!

  3. Ref la cele spuse mai sus, imi aduc aminte de parintele nostru drag Gheorghe, ce fata luminoasa si vesela avea mai tot timpul, indiferent de imprejurari. Si chiar si cei ce nu erau in credinta vedeau aceasta.

  4. Pingback: CRUD, DAR REAL: “VARA este anotimpul in care MODA scoate „carnea” pe piata. Am devenit nu oameni frumosi, ci PICIOARE FRUMOASE, forme provocatoare” -
  5. Pingback: Din provocarile crestinului ortodox de astazi: FRUMUSETEA INSELATOARE, GOANA DUPA MINUNI -
  6. Pingback: PARINTELE ILARION DAN, BANCHERUL CARE L-A CASTIGAT PE HRISTOS (II). “Traim intr-o lume in care mecanismele de pervertire sunt mai sofisticate… Omul contemporan cauta cu disperare, dar nu gaseste decat surogate” -
  7. Pingback: Bogatul caruia i-a rodit tarina. CARE SUNT ROADELE NEBUNIEI PACATULUI? -
  8. Pingback: BUCURIA VIETII intre implinire launtrica si placere, intre frumusete si senzualitate. Parintele Pantelimon si Parintele Iustin de la Man. Oaşa ne cheama SA NE RECUPERAM VIATA CARE NE E CONFISCATA DE LUME (video) -
  9. Pingback: Predania ortodoxa, apostolica despre NECESITATEA LEPADARII DE LUME (de patimi) PENTRU TOTI CEI CARE CAUTA MANTUIREA: “Exista un singur crestinism, o singura invatatura crestina, care vine de la Domnul Insusi” -
  10. Pingback: Parabola bogatului caruia i-a rodit tarina. TALCUIRE ACTUALA SI PROFUNDA A PR. GHEORGHE HOLBEA: “Momentul adevarului este cel in care ramanem cu noi insine”. VIATA – SIMULACRU si CULCUSIRE IN VREMELNICIE? (video) -
  11. Pingback: Pr. Ioan Istrati: FERICIRILE – dinamitarea Minciunii Istoriei si insitituirea unei lumi noi/ Pandemia curviei: LUMEA CA URIAS ABATOR UMAN si ca IARMAROC AL TRUPURILOR (Recomandari duhovnicesti) - Recomandari
  12. Pingback: Predania ortodoxa, apostolica despre NECESITATEA LEPADARII DE LUME (de patimi) PENTRU TOTI CEI CARE CAUTA MANTUIREA: “Exista un singur crestinism, o singura invatatura crestina, care vine de la Domnul Insusi” -
  13. Pingback: Interviu de suflet cu PARINTELE GHEORGHE HOLBEA despre modelele sale formative si duhovnicii sai, INTALNIREA CU PARINTELE STANILOAE si criza tinerilor traitori in “societatea relativismului absolut” -
  14. Pingback: “Cuvinte din taceri” – Amintiri si confesiuni duhovnicesti remarcabile ale PARINTELUI GHEORGHE HOLBEA si ale duhovnicilor IUSTIN MIRON si PANTELIMON DE LA OAȘA. Modele, pilde si sfaturi pentru TINERI (video) - Recomandari
  15. Pingback: CE FACEM CU ICOANA LUI DUMNEZEU DIN NOI? Predica la Duminica Ortodoxiei a Cuviosului Iustin Popovici: “ACESTA ESTI TU. Ia aminte, omule, cum traiesti! Nu sluți chipul lui Dumnezeu din sufletul tau si nu-L rani pe Hristos” -
  16. Pingback: SFANTUL IGNATIE BRIANCIANINOV despre SEMNELE SI MINUNILE ANTIHRISTULUI. “Antihrist va fi primit foarte grabnic, fara chibzuinta; in insasi intocmirea duhului omenesc va aparea CEREREA, CHEMAREA lui Antihrist” -
  17. Pingback: Predici (audio si text) ale Pr. Ciprian Negreanu la DUMINICA TUTUROR SFINTILOR. Ce sau cine sunt SFINTII, de fapt? Ce MARTURISIRE se cere oricarui crestin in fata oamenilor si impotriva duhului lumii -
  18. Pingback: CALEA LARGA A DUHULUI LUMESC: “Cand desertaciunea intra in inima, atunci vesnicia iese afara” -
  19. Pingback: PUDOAREA – VESMANT DE BUNA-CUVIINTA sau despre nevointa acoperirii trupului -
  20. Pingback: Predica despre IMBRACAMINTEA INDECENTA A FEMEILOR in Biserica a IPS Ieremia, Mitropolitul Gortinei: “Va cer sa placeti lui Dumnezeu prin imbracamintea cuviincioasa, astfel incat sa va fie auzite rugaciunile” -
  21. Pingback: “IUBIREA INVINGE MOARTEA”. PARINTELE STANILOAE despre REINCARNARE, SIMTUL TAINEI, comuniune, satul traditional, Filocalie, RABDARE SI IUBIRE, sensul mortii si VALOAREA PERSOANEI (video inedit din Arhiva TVR) -
  22. Pingback: Interviu de suflet cu PARINTELE GHEORGHE HOLBEA despre modelele sale formative si duhovnicii sai, INTALNIREA CU PARINTELE STANILOAE si criza tinerilor traitori in “societatea relativismului absolut” | Cuvântul Ortodox
  23. Pingback: Parintele Sofian despre CHIPUL OMULUI INDRACIT DE PATIMI si CHIPUL OMULUI PATRUNS DE DUHUL SFANT | Cuvântul Ortodox
  24. Pingback: ARMELE SI PUTERILE SFINTILOR – “EROII DUHULUI”: “Dacă eşti doar puternic, eşti în primejdie să tai capete fără discernământ şi să-i răneşti pe ceilalţi. Ai nevoie de Crucea Iubirii şi a Răbdării, dar şi de Sabia D
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate