Sub titlul “Enciclica (Circulara) Bisericii – Vremuri eshatologice“, este prezentat un scurt filmulet, cu un dialog interesant intre 3 realizatori tv si Pr. Stilianos Karpathios (Licentiat al Facultatii de Teologie si de Medicina din Atena, cu Master la Universitatea “Rene …
Articole din categoria: Arhiepiscopul Ieronim al Atenei
Nu este prima dată când se întâmplă în cei 2.000 de ani de istorie bisericească. Dacă se cercetează când au intervenit unele ca acestea, se va încredința că lucrurile au luat o astfel de întorsătură ori de câte ori se pregătea o tentativă de unire forțată a ortodocșilor cu ereticii. «Resursele» vechi ale diavolului rămân aceleași și astfel din fericire le mai recunoaștem. Deci doresc tăcerea oricărui opozant pentru că ne aflăm în pragul unei dictaturi politice mondiale și a unei uniri religioase…
Campania de vaccinare este crucială în lupta împotriva pandemiei de coronavirus, a spus Arhiepiscopul Ieronim, adăugând că Biserica se va afla în prima linie când campania de vaccinare va debuta duminică.
Ieri, Arhiepiscopul [Ieronim] a trimis o scrisoare premierului Kyriakos Mitsotakis, solicitand deschiderea imediata a bisericilor. Potrivit scrisorii, care este scrisa pe un ton strict si a fost redactata in urma unei decizii luate de membrii Sinodului, ierarhii cer sa fie deschise bisericile credinciosilor pentru inchinare, fara nici o restrictie legata de reuniuni. Ierarhii sunt suparati deoarece guvernul a aprobat un concert itinerant al cantaretei Alkistis Protopsaltis, in timp ce procesiunea Sfantului Epitaf [din Vinerea Mare] nu a putut avea loc.
În Georgia, Sinodul bisericii locale a îndemnat credincioșii să nu părăsească țara, iar pe cei care manifestă simptome specifice să rămână acasă. Rânduiala liturgică se va ține ca și până acum, cu precizarea că se vor înlocui păhărelele cu vin diluat folosite după împărtășirea cu Sfintele Taine cu unele de unică folosință. „Vrem să subliniem că biserica este un locaș de cult specific și că liturghia ce se slujește în acesta este actul cel mai important de pe pământ. Participând la slujbe, noi primim Trupul și Sângele lui Iisus-Hristos cel Viu, care este sursa vieții și a păcii, a nădejdii și a bucuriei, și nu trebuie să ne lipsim de acest har”, a comunicat sinodul georgian. De asemenea, ierarhii georgieni au cerut preoților să țină procesiuni și să stropească cu apă sfințită străzile pentru a combate, astfel, răspândirea molimei. În plus, clopotele vor fi trase în toată țara (și în diaspora) și se vor citi rugăciuni speciale în comun.
Primatul Ciprului menține o linie „neutră”, la sfârșitul anului trecut declarând, cu prilejul unei întâlniri cu un ierarh ucrainean canonic, că „așteptăm și nădăjduim că Patriarhul Constantinopolului își va înțelege greșeala. Ceilalți primați e puțin probabil să recunoască pe Epifanie. Deși au fost exercitate presiuni asupra Patriarhului Ierusalimului, acesta nu a cedat.”
În cadrul întâlnirii, care a avut loc pe 24 noiembrie, ierarhul român i-ar fi asigurat pe ucraineni că nu recunoaște decât Biserica Ortodoxă Ucraineană canonică ce este condusă de Mitropolitul Onufrie, încurajându-i pe aceștia să păstreze unitatea cu primatul lor.
Patriarhul Kirill nu a pomenit numele primatului Bisericii Greciei, Arhiepiscopul Ieronim, în timpul liturghiei de duminică de la Catedrala Hristos Mântuitorul din Moscova, ceea ce înseamnă că s-a rupt comuniunea euharistică cu primatul Bisericii Greciei, informează interfax-religion. Numele Arhiepiscopului Ieronim a fost îndepărtat din dipticele (ordinea în care sunt menționați întâi-stătătorii bisericilor ortodoxe surori la liturghie) Bisericii Rusiei.
Biserica Ortodoxă a Ucrainei – Patriarhia Moscovei, a reacționat la decizia luata de Arhiepiscopul Ieronim, descriind-o drept „un cuțit înfipt în spate” și anunțând că decizia de întrerupere a comuniunii va fi luată de Sinodul local.
Ierarhii ruși arată, în continuare, că, din prețuire pentru frații din Biserica Greacă Ortodoxă, va fi păstrată comuniunea euharistică cu „cei care s-au opus sau se vor opune recunoașterii schismei ucrainiene”. Totodată, invocând canoanele, în comunicat se precizează că Biserica Rusiei „încetează comuniunea euharistică cu acei episcopi ai Bisericii Greciei care au intrat sau vor intra în comuniune cu reprezentanții comunităților schismatice non-canonice ucrainiene.”
Sinodul Bisericii Greciei a decis sâmbătă, 12 octombrie, să recunoască structura eclezială creată de Patriarhia Ecumenică în Ucraina, intitulată Biserica Ortodoxă Autocefală a Ucrainei (BOAU) și condusă de Mitr. Epifanie. În ciuda pozițiilor publice ale câtorva ierarhi ai Bisericii Greciei, care au apelat la nerecunoașterea „schismaticilor”, precum și în pofida protestelor mai multor clerici și mireni, Sinodul grecesc a luat această decizie care riscă să amplifice tensiunile din Biserica Ortodoxă.
Filaret a explicat de ce nu ar fi acceptat acordarea autocefaliei: “Noi nu acceptăm acest Tomos pentru că noi nu cunoşteam conţinutul Tomosului acordat. Dacă i-am fi cunoscut conţinutul, nu am fi votat la 15 decembrie pentru autocefalie. Noi nu avem nevoie să trecem dintr-o subordonare la alta”. Totodată, el a declarat că poziţia sa are ca temei dorinţa de a sluji Ucrainei: “Patriarhia de la Moscova urmăreşte interesele Moscovei, Biserica Ortodoxă a Ucrainei le slujeşte grecilor. Cine va sluji Ucrainei?”
În scrisoarea pe care episcopii albanezi au transmis-o Patriarhului Bartolomeu, aceștia își exprimă îngrijorarea cu privire la „hirotoniile retroactive, celebrate de excomunicatul și anatemizatul Filaret )Denisenko), ale cărui hirotonii sunt invalide și lipsite de harul și lucrarea Duhului Sfânt”. Sinodul albanez și-a exprimat îndoiala și cu privire la canonicitatea hirotoniei șefului noii structuri ecleziastice, Epifanie: „ne străduim să înțelegem cum, potrivit iconomiei, am recunoaște aceste hirotonii ca având harul Sfântului Duh, pentru că toate aceste hirotonii au fost o blasfemie împotriva Sfântului Duh. Alegerea noului primat ucrainean a fost rezultatul perseverenței lui Filaret”.
Acum, in Grecia, noul acord prevede ca preotii nu mai sunt direct salariati ai statului din postura de functionari publici, insa, in schimb, statul va subventiona un fond al Bisericii cu o suma echivalenta cu salariile preotilor. 🙂 Mai simplu spus, preotii nu mai sunt platiti direct de catre stat, ci statul da banii Bisericii care ii redistribuie preotilor.
Din păcate, grupul cunoscut care constituie fațada împotriva Bisericii canonice și a deciziilor Sfântului și Marelui Sinod care s-a întâlnit în Creta este întărit, de asemenea, de frații ierarhi ai Preasfintei Biserici a Greciei, cum ar fi Înaltpreasfințiții mitropoliți Ambrozie de Kalavryta și Aigialia și Serafim de Pireu, iar acest lucru prin modalități scrise redactate cu timp și contratimp, înainte și după convocarea Marelui Sinod, cât și prin cuvântul lor neatent, la orice subiect.
Basilica: Propunerile Sfântului Sinod al Bisericii Greciei referitoare la Sfântul și Marele Sinod Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei s-a întrunit în două sesiuni de lucru în zilele de miercuri și joi, 23-24 noiembrie 2016, sub președinția Preafericitului Părinte Ieronim, …
În scrisoarea sa, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a chemat Arhiepiscopul Ieronim și Biserica Greciei să susțină deciziile luate la Sfântul și Marele Sinod. Patriarhul a subliniat faptul că deciziile Sfântului Sinod manifestă unitatea Bisericii Ortodoxe, care rezultă din sinodalitatea ei. În același timp, Patriarhul cheamă Arhiepiscopul să nu se lase influențat de persoane care, în sânul ierarhiei Bisericii Greciei nu sunt de acord cu deciziile în cauză, menționând numele mitropoliților Ambrozie al Kalavrytriei și Serafim de Pireu.
Mitropolitul Procopie al Neapolisului a caracterizat la randul sau reforma educationala drept “un experiment periculos si inutil, capabil de a ucide traditia educationala greceasca si identitea sa religioase. Biserica nu poate ramane indiferenta si fara grija cu privire la astfel de experimente anti-ortodoxe.”
Astfel, textul final este diplomatic, fiind caracterizat de o ”ambiguitate creatoare”, după cum s-a scris, și conține argumente care pot fi acceptate de toate părțile, de aceea consider că displace deopotrivă ortodocșilor și eterodocșilor, este îmbibat de teologie baptismală și, indirect, dar clar, și de teoria ramurilor, după cum s-a văzut și din discuții, și de asemenea, dezbaterea s-a deplasat ușor, dar conștient, de la principiul exclusivității la principiul inclusivității. După cum se știe, în virtutea principiului exclusivității se afirmă că Biserica Ortodoxă este Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică, în timp ce, potrivit principiului inclusivității, se afirmă că există multe Biserici, în care se recunoaște ca punct de bază Botezul valid, iar Dialogurile au loc în vederea ajungerii la unitatea deplină. Adică, potrivit principiului inclusivității, hotarele canonice și sacramentale ale Bisericii nu coincid, așa cum este valabil în mod clar potrivit principiului exclusivității.
Lucrarea Sinodala a continuat neintrerupt in istorie, prin sinoadele ulterioare cu autoritate universala, cum ar fi, de exemplu, Marele Sinod (879-880) ce a avut loc in timpul Sf. Fotie cel Mare, Patriarhul Constantinopolului, de asemenea Marile Sinoade ce au avut loc pe timpul Sf. Grigorie palama (1341, 1351, 1368), prin intermediul carora acelasi adevar de credinta a fost confirmat, in special in ceea ce priveste purcederea Duhului Sfant si participarea omului la energiile dumnezeiesti necreate, de asemenea, mai departe, Marile si Sfintele Sinoade tinute la Constantinopol, in 1484, care au respins Sinoadele unioniste de la Florenta (1438-1439), cele din 1638, 1642, 1672 si 1691 pentru a respinge credintele protestante, cel din 1872 care a condamnat etnofiletismul ca erezie ecleziologica.
Părinții sinodali au acordat atenție în discuțiile lor și problemei relativizării valorilor familiale. Biserica este categorică și nu acceptă nicio altă formă de coabitare decât cea conferită prin Sfânta Taină a Cununiei. Soluțiile actuale privind coabitarea în afara Sfintei Taine a Cununiei nesocotesc modul firesc în care se împlinește omul în familie.
Cat priveste decizia Patriarhiei Ecumenice de a tine, in continuare si in actualele conditii, Sinodul, este echivalenta, si ne cantarim cuvintele, cu o schisma de facto in ortodoxie. Prin acest lucru intelegem crearea unei falii, fara a se ajunge la ruperea legaturilor canonice sau la intreruperea pomenirii.
Daca era majoritate se putea sa fie majoritari cei care erau pe o pozitie gresita, dar toti, mai greu. Eu ce presimt, asa, este ca cei care ne vor raul vor fi nemultumiti, adica nu va fi ce se vor astepta cei rai ci va fi bine. Asa simt. Biserica e ocrotita de Dumnezeu si nu o sa lase Dumnezeu. Poate ca altii care vor sa influenteze biserica isi fac tot felul de planuri dar cred ca vor fi dezamagiti cei rai.
Iată, mai jos, ceea ce avem în vedere. Întreg documentul acesta dă impresia unei utilizări nejustificate a terminologiei ecumenice, care vine în contradicție cu teologia ortodoxă tradițională și limbajul Sfinților Părinți. Uneori, sunt folosite expresii cu dublu sens, care nu sunt menite să clarifice conceptele, asemenea Sinoadelor Ecumenice, ci să le ascundă și să le erodeze în mod conștient. Există chiar unele formulări evident neortodoxe. Cităm exemple concrete.
Un expert citat de Ria Novosti considera ca tensiunea intre Biserica Greciei si Patriarhia Constantinopolului a crescut sub impactul factorilor politici si nu numai, acesta comentand pe marginea refuzului Arhiepiscopului Ieronim al Atenei de a lua parte la intalnirea programata in ianuarie 2016 in Istanbul dedicata Sinodului Pan-Ortodox.
Balcanii vor deveni un ‘butoi cu pulbere’ dacă imigranții vor fi blocați în această regiune, a avertizat arhiepiscopul Ieronim al Atenei și al Întregii Grecii, considerând în același timp că responsabilitatea în această problemă revine Uniunii Europene.
Arhiepiscopul Ieronim a afirmat ca guvernul Grec a efectuat o serie de reforme si masuri ce sunt impuse de creditorii internationali pentru a ”degrada istoria Greciei si traditiile sale, pentru a dobori institutia familiei, a intari idei pervertite, a degrada limbajul nostru, aratand un dispret evident fata de secolele marii noastre civilizatii, patriei noastre, credintei noastre”.
cel mai probabil, Ieronim, ca si alti ierarhi, se teme de izbucnirea unui razboi civil pe teritoriul Greciei. Amintirea precedentului razboi civil nu e foarte indepartata si, la cum arata in acest moment lumea, cu conflictul tot mai “cald” dintre Rusia si SUA, cu exemplul Ciprului si, de ce nu, cel al Siriei nu foarte departe de tarmurile eline, aceasta perspectiva nu e chiar lipsita de temei. Pana la urma, mesajul central al Arhiepiscopului a fost unul ce indemna la unitate: “Nu trebuie sa permitem ca otrava divizarii sa ne contamineze sufletele. Ar fi o crima ce ar impovara generatiile viitoare.”
“Kosovo este pamantul sfant al Serbiei”. Aceasta declaratie a fost facuta de patriarhul Serbiei Irenej la Tirana si a declansat controverse politice aprinse in Albania.
Graiul Ortodox: Familia și societatea – astăzi în criză. Enciclica Sfântului Sinod al Bisericii Eladei Iubiți fii în Hristos, Sfântul Sinod al Bisericii Greciei s-a întrunit în octombrie trecut, din nou în toiul feluritelor probleme sociale și economice, într-un moment …
Gandul: În premieră, statul este co-proprietarul averii imobiliare a Bisericii. În Grecia După trei ani de recesiune şi de tăieri drastice din toate sectoarele, a venit şi rândul Bisericii Ortodoxe din Grecia să ajute ţara altfel decât cu susţinere morală şi …
Greekreporter: Patriarch of Moscow Kirill Visits Athens “Suntem intotdeauna alaturi de voi, ma gandesc la poporul grec in fiecare zi”, a spus Kirill al Moscovei, in timpul vizitei sale oficiale din Grecia. Vizita are o semnificatie religioasa si politica aparte.
Romfea.gr: Arhiepiscopul Ieronimos: “Grecia este victima camatariei nemtesti“ O critica dura la adresa fostului prim-ministru George Papandreu si la adresa guvernelor din ultimii ani, a lansat arhiepiscopul Atenei si al intregii Elade, Ieronimos. Kir Ieronimos, vorbind intr-o emisiune a domnului …
“Nu se simte solidaritatea Europei, ci o cămătărie tragică din partea ei” Arhiepiscopul Ieronim al Atenei – ”Vrem o Germanie europeană sau o Europă germană (nemțească) ?” Romfea.gr, reportaj de Gheorghios Ferdis O delegație a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEB) …
Romfea: Vine (Se pregătește) un memoriu și în Biserică ! Rezervele financiare ale Bisericii s-au terminat. Arhiepiscopul Ieronim a declarat acest lucru foarte clar: peste două luni nu vom mai avea de unde să plătim salariile și vom fi obligați să …