ALEGERI IN FRANTA. Confruntarea finala in alegerile prezidentiale va fi intre MACRON si MARINE LE PEN

23-04-2017 3 minute Sublinieri

Captura Le Figaro

Astazi au avut loc alegeri prezidentiale in Franta. Conform primelor estimari ale exit-polurilor, in primul tur au iesit pe primul loc Emmanuel Macron si Marine Le Pen. Scorurile variaza in functie de sursa exit-polurilor, unele aratand egalitate (23%), altele indicand o diferenta de 1-2 procente in favoarea lui Macron. Peste doua saptamani va avea loc confruntarea finala, in turul 2.

Emmanuel Macron este prezentat in mainstream massmedia drept candidatul “surpriza” care a reusit, in afara structurilor politice partinice clasice, sa se pozitioneze in fruntea preferintelor unui electorat tot mai dezamagit de politica marilor partide (socialist, din care a facut parte la un moment dat si Macron, si republican). Lui Macron i s-a fabricat o imagine de tanar politician antisistem, cu toate ca el reprezinta si intruchipeaza, de fapt, continuitatea cu “sistemul” francez atasat euroatlantismului.

Marine Le Pen, incadrata la “extremism de dreapta”, reprezentanta Frontului National, anti-Uniunea Europeana si critica fata de actualele angajamente externe ale Frantei, cu o popularitate tot mai mare pe fondul crizelor repetate generate de atentatele teroriste si de problema imigrantilor, este vazuta drept un mare pericol din cauza unui potential “Frexit” – iesire a Frantei din UE.

Ceilalti candidati cu rezultate notabile au fost Francois Fillon, din partea republicanilor, cu 19% (care a cerut, deja, votantilor sai, sa voteze cu Macron in turul doi) si Melenchon, un candidat de stanga ce avea in program iesirea din NATO si renegocierea unor tratate europene.

Alegerile din Franta au fost puternic marcate de scandalurile de coruptie in care au fost antrenati Fillon si Le Pen, precum si de atentatul terorist recent.  

In general, alegerile din Franta sunt vazute prin prisma celor din SUA si a votului pentru Brexit, ca urmatorul test important pentru establishmentul euroatlantic. 

In toate sondajele si calculele, in turul 2 ar castiga Macron, dat fiind faptul ca, cel mai probabil, toti ceilalti candidati se vor coaliza impotriva lui Le Pen. 

LE: Conform analizelor Ipsos, electoratul lui E. Macron ar fi constituit, cu precadere, din cei care au o stare materiala mai buna si din cei care afirma  ca se descurca bine cu cheltuielile gospodariei. Candidatul de pe primul lor ar fi castigat, astfel, voturile celor care sunt “optimisti” si considera ca tinerii vor trai mai bine. Cu alte cuvinte, Macron a fost votat de castigatorii – cel putin in perceptia lor – status-quo-ului, care se simt mai amenintati de o schimbare substantiala decat de actualele probleme generate de apartenenta la UE si de imigratie/terorism. 

In schimb, Le Pen a fost votata, cu precadere, de majoritatea celor salariati, fie la stat, fie in sectorul privat. Conduce detasat la votul muncitoresc. Ar fi preferata de cei care simt ca slujbele lor sunt in declin, deci isi simt situatia sociala in pericol, si de cei care percep ca se descurca greu cu cheltuielile gospodariei, precum si de cei care cred ca tinerii o vor duce mai rau. 

UPDATE

Emmanuel Macron, candidatul miscarii de centru En Marche!, este castigatorul primului tur al alegerilor prezidentiale din Franta, cu 23,75% din voturi, potrivit rezultatelor oficiale definitive anuntate luni dimineata de ministerul francez de Interne. Macron se va confrunta in turul al II-lea cu Marine Le Pen, candidata Frontului National (extrema dreapta), care a obtinut 21,53% din voturi in primul tur. Primul tur al scrutinului prezidential din Franta s-a bucurat de o prezenta masiva la urne – aproape 80% dintre cetatenii cu drept de vot. Emmanuel Macron este cotat in sondaje ca favorit detasat in turul al II-lea.

Candidatul dreptei, republicanul Francois Fillon, se afla pe locul 3, cu 19,91% din voturi, urmat de Jean-Luc Melenchon (extrema stanga) cu 19,64% si, la mare distanta, de candidatul stangii, Benoit Hamon, cu 6,35%.

Ora 06.45 Rezultatele definitive dupa primul tur anuntate de ministerul Francez de Interne:

1- Emmanuel Macron – En marche! – 23,75%
2- Marine Le Pen – Frontul National – 21,53%
3- François Fillon – Republicanii – 19,91%
4- Jean-Luc Mélenchon – Franta Nesupusa – 19,64%
5- Benoît Hamon – Partidul Socialist – 6,35 %
6- Nicolas Dupont-Aignan – Debout la France – 4,75%
7- Jean Lassalle – Rezistam – (432.569 voix) 1,22 %
8- Philippe Poutou – Noul partid anticapitalist – 1,10 %
9- François Asselineau – Uniunea populara republicana – 0,92 %
10- Nathalie Arthaud – Lupta Proletară – 0,65 %
11- Jacques Cheminade – Solidaritate si progres – 0,18 %

  • Gandul.info: 

Macron, susţinut de majoritatea liderilor politici din Franţa: „Astăzi am întors decisiv o pagină a politicii franceze”

După publicarea primelor rezultate exit-poll în urma scrutinului prezidenţial din Franţa, candidatul de centru-stânga, Emmanuel Macron a declarat că prin votul de astăzi francezii şi-au exprimat dorinţa de reînnoire. Acesta este susţinut de principalii lideri politici din Hexagon, printre care actualul preşedinte, Francois Hollande, sau contracandidaţii săi din primul tur al alegerilor, Francois Fillon şi Benoit Hamon.

„Astăzi am întors decisiv o nouă pagină a politicii franceze. Francezii şi-au exprimat dorinţa de reînnoire”, a declarat Emmanuel Macron după aflarea rezultatelor exit-poll ale alegerilor prezidenţiale din Franţa.

Candidatul organizaţiei civice „În mişcare!” a primit deja, la scurt timp de la publicarea primelor rezultate exit-poll, susţinerea actualului preşedinte Francois Hollande, dar şi a contracandidaţilor săi din primul tur al alegerilor, Francois Fillon şi Benoit Hamon.

Exit-poll-urile îi dau câştigători ai primului tur pe Emmanuel Macron şi pe extremista Marine Le Pen, care urmează să se confrunte în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale din Franţa.

Le Pen se autoproclamă „candidatul poporului”: „Miza este supravieţuirea Franţei”

Marine Le Pen, liderul partidului populist Frontul Naţional, a mulţumit „alegătorilor patrioţi” pentru „rezultatul istoric” şi a promis că „va elibera poporul francez de elitele arogante”, relatează BBC News online. 

„Sunt candidata poporului”, a declarat Le Pen în primul discurs după turul întâi al prezidenţialelor.

A mai promis că va apăra naţiunea franceză şi independenţa Franţei.

„Prima etapă a fost îndeplinită. Îmi revine o imensă responsabilitate. (…) Vă propun o mare altenanţă. Fiecare francez şi-a dat seama că sistemul a încercat să înăbuşe această etapă a alegerilor. Francezii trebuie să lupte împotriva unei globalizări sălbatice. (…) Miza este supravieţuirea Franţei. A sosit vremea să îi eliberăm pe francezi de cei care sunt aroganţi şi care vor să le discteze comportamentul. Într-adevăr, sunt candidata poporului, a declarat Marine Le Pen în faţa susţinătorilor săi, după aflarea rezultatelor exit-poll care o trimit în turul al II-lea unde se va lupta cu Emmanuel Macron.

Emmanuel Macron şi Marine Le Pen s-au clasat pe primele locuri în primul tur al alegerilor prezidenţiale din Franţa, potrivit sondajelor realizate la ieşirea de la urne, în timp ce Fillon împarte locul al treilea cu Jean-Luc Mélenchon.


Categorii

1. DIVERSE, Opinii, analize, Uniunea Europeana, globalizare, guvernarea europeana (UE)

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

118 Commentarii la “ALEGERI IN FRANTA. Confruntarea finala in alegerile prezidentiale va fi intre MACRON si MARINE LE PEN

VEZI COMENTARII MAI VECHI << Pagina 2 / 3 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Nu vă iluzionați. Iese Macron chiar daca ar pierde confruntarea televizată de pe 3 mai …si am o bănuială că regizorul il va așeza în stânga și că urmare M va fi filmat privind mereu spre dreapta:
    https://www.agerpres.ro/externe/2017/04/27/alegeri-prezidentiale-in-franta-emmanuel-macron-ar-castiga-la-distanta-turul-doi-sondaj–23-45-30
    Dacă ar fi fost un ecart mic intre cei doi prezidențiabili, mai spuneam, dar așa…mă foarte îndoiesc.
    Poate sa fi fost Franța o insulă și franțuzăn cu o altă mentalitate
    …cu toate că de ce îți e frică nu scapi:
    https://www.agerpres.ro/externe/2017/04/28/politia-britanica-recunoaste-ca-se-confrunta-cu-o-activitate-terorista-in-crestere-si-aresteaza-aproape-zilnic-suspecti-de-terorism-16-41-26

    Amară ironie. Să invoci tero in Brexit promițând pace după, pentru ca acum să te confrunți cu recrudescenta terorismului.
    Perfidul Albionul…culege furtună acum. Și e doar începutul.
    Le Pen a vânturat si expus doar frici in campanie. Nimic pozitiv..Doar o uriașă carapace, un șanț de apă și enemy at the gates.

  2. Cam cum arată o “analiză’ in ziua de azi ( de la minutul 1,45′ până la 1’50”)
    https://m.youtube.com/watch?v=7ATuZBHTfPI&feature=youtu.be

    Se ia realitatea (Tom) și se inghesuie cu forța ,neținând cont de nimic, în modelul descriptivo-prescriptiv (cauciucul) din capul analistului până iese o..focă.
    Ignoranța prețioasă și-a dat mâna cu lenea de a gândi prezentată drept știință.

  3. @enkidu
    Nu “se strânge lațu’”, dimpotriva, Putin si Xi l-au faultat pe Trump, big time.

    Russia and China reject U.S. approach at U.N. Security Council, North Korea launches another missile test
    https://www.wsj.com/articles/u-s-presses-for-tougher-global-action-on-north-korea-1493393307

    Putin si politica “duceti-va dracului!”: Ce se ascunde in spatele vizitei lui Kim Jong Un la Moscova
    http://www.ziare.com/vladimir-putin/presedinte-rusia/putin-si-politica-duceti-va-dracului-ce-se-ascunde-in-spatele-vizitei-lui-kim-jong-un-la-moscova-1354464

  4. Daciana,

    Eu pricep metoda, numai ca Macrou mi se pare nedigerabil oricate E-uri si concepte globaliste rafinate si vanilate ai baga in el, asta-i faza. Adica e genul pe care il iei de candidat doar daca vrei sa pierzi alegerile, intr-atat mi se pare de necarismatic!

    Stii ce vroiam sa te intreb (pt ca se vede clar ca vorbesti de Franta in cunostinta de cauza, chiar daca probabil nu imi impartasesti pasiunea pt ea:) ) – 2 chestii: zici tu la un moment dat de “acel electorat care si-a pastrat credinta” , un fel de Franta profunda, cum s-ar zice. Cat de mare e, dupa tine, acest electorat? Cum l-ai identifica? Intreb pt ca eu nu mi-am dat niciodata seama (nu am stat niciodata suficient de mult acolo incat sa pot aprofunda fenomenul). S-a postat la un moment dat aici un articol care sugera ca el nu ar mai exista aproape deloc, dar pe baza unor evaluari precare dupa mine (mediul parizian – complet nereprezentativ pt ce inseamna Franta – si, mai mult, mediul corporatist – reper absurd daca ma intrebi). Astfel de exagerari care exprima mai mult nivelul de asimilare al intensei propagande anti-franceze de dupa razboi decat realitatea, abunda in Romania si denota in mod evident lipsa contactului minimal cu realitatea franceza (pe care tr sa fii chiar f neavizat ca sa o confuzi cu realitatea pariziana). Pe de alta parte, care e aceasta realitate, cu cel putin relativa acuratete, eu nu-mi dau seama.

    A doua intrebare (si asta ar putea fi adresata tuturor): lamuriti-ma si pe mine: de ce optiunea laicitatii (care, reamintesc, se opune multiculturalismului, si care nu exclude manifestarea religioasa si nici libertatea de credinta, dar o consacra cu prioritate spatiului privat, pt considerente pragmatice de coeziune sociala) ne displace atat de mult? Pana la urma, nu a spus Domnul Insusi ‘dati cezarului…’? Pana la urma, credinta nu este o optiune personala, o alegere libera si individuala? Nu este scris ca Imparatia o vom gasi in inimile noastre? Laicitatea nu ma impiedica sa merg la Biserica, nu ma impiedica sa ma rog, nu ma impiedica nici sa port cruce la gat, ci ma constrange la o anumita DISCRETIE in aceste manifestari. Laicitatea nu e o prohibitie, in sine, ci UN ECHILIBRU determinat de experienta istorica a deviatiilor, fracturilor sociale si chiar tragediilor la care se poate ajunge ca urmare a intelegerii gresite a credintei si a religiei (pana la urma, cati inteleg cu adevarat corect preceptele religioase si cati au credinta curata in inimile lor? Asta e un proiect de o viata, o stim cu totii! Nu e suficient sa stii citate…).

    De fapt ideea ca simbolurile religioase si credinta trebuie sa interfereze cu spatiul public si cel institutional este specifica societatilor musulmane si dupa mine nu are NIMIC de-a face cu crestinismul. De ce? Pt ca exact ASTA e specificul crestinismului: libertatea, liberul arbitru. Domnul ne vrea la el nu obligati, nu prin constrangere sociala, ci de buna voie, din convingere. Fiului risipitor i-a dat partea de mostenire fara ezitare, daca asa a vrut el. Pt ca fiecare are ritmurile proprii ale sufletului, intelegerea vine odata cu experienta, si nu doar pe calea moralei si catehizarii. Mie nu mi-ar placea sa traiesc intr-o societate in care sa mi se bata obrazul ca nu sunt ortodoxa, m-ar enerva la culme. A, daca societatea respectiva este atat de evoluata incat credinta (autentica) sa atinga un nivel colectiv ridicat si aceste lucruri sa vina de la sine – sigur, ar fi minunat (dar ideal, nu cred ca suntem inca pregatiti pt asa ceva). Tin minte ca si Parintele Porfirie ii recomanda unui profesor sa se abtina sa le vorbeasca studentilor despre Iisus daca el are alta materie de predat, pt ca nu asa ii aduce la credinta, ci prin exemplul personal.

    Deci, nu pricep: care e de fapt problema cu laicitatea? Si care e de fapt problema cu drepturile omului? De cand am ajuns sa confundam ordinea sociala cu cea duhovniceasca? Cea dintai tine de individ, cea de-a doua e un proiect colectiv care trebuie sa ii includa pe toti si sa stabileasca granite reciproce si rezonabile in manifestarea libertatii. Nu e clar ca esecul societatilor musulmane de aici vine? Din confuzia de planuri? Unde gresesc?

    @M:

    Aaaa…acum am inteles! Eu sunt adevarata sursa de inspiratie pt rautacisme :))) Mi se pare normal: m-am obisnuit oricum demult cu ideea ca eu sunt intotdeauna de vina!

    @enkidu:

    eu imi fac iluzii! 🙂
    ‘Carapace’… ma lasi??

  5. @enkidu

    Daca reducem totul la frica si la basic instinct nu cred ca intelegem motivatia votului pro-Le Pen, pentru ca acele “frici” sunt demult existente si, de altfel, ele sunt abordate si de ceilalti candidati, facand departajarea. E mai mult vorba despre oboseala si neincrederea in proiectul european si euroatlantic, a globalizarii de tip neoliberal si a cautarii de variante alternative.

    https://www.facebook.com/bbcnewsnight/videos/10154411502671200/?hc_ref=NEWSFEED

  6. @Doroteea
    Reflectiile astea adanci nu-si au locul intr-o lume in care alegerile nu pot schimba nimic, decat fetele mascaricilor care sunt scosi la rampa.
    Intram intr-o perioada autoritarista in care dictaturile vor fi omniprezente in lume, din motive de “combatere a terorii” (LOL), o lume a lui Joker si Batman.
    Nu stiu cum stai cu spaniola, dar cam asta este ideea:
    Cuando la sociedad desciende: La metáfora de Batman
    Solo el Joker, que carece de total argumento discursivo y ontológico, es un desquiciado que busca desestructurar como fin y como medio, no es más que el espejo – parafraseando a Jacques Lacan – de un yo distorsionado que asimismo se configura una falsa realidad que lo configura. Y es precisamente con él, que Batman es débil y dubitativo. En verdad, es cuando más se demuestra en su desnudez traumática de ser sí mismo.
    Los enemigos de la Ciudad, son enemigos de todos los elementos de “un perverso y oscuro capitalismo”, pero esos mismos enemigos son igualmente sacados de una casa de orates, mientras que Batman/Wayne, el fiel representante de la plutocracia que sustenta la Ciudad, es un ángel caído, un verdadero tótem donde recaen todas las violencias y todas las culpas de la sociedad. Esa es la verdadera metáfora de esta Historia: una desesperanza que no se puede solucionar si no es nada más y nada menos, que con el descenso final de los elementos que constituyen el sistema, su destrucción, su caos, para resucitar en un orden nuevo.
    http://sitiocero.net/2012/cuando-la-sociedad-desciende-la-metafora-de-batman/

    François Hollande a remis la Légion d’Honneur à Arnold Schwarzenegger
    L’interprète de “Terminator” a été remercié pour son implication dans la protection de l’environnement
    http://www.huffingtonpost.fr/2017/04/28/francois-hollande-a-remis-la-legion-dhonneur-a-arnold-schwarzen_a_22060447/

    François Hollande a appelé ce mardi 25 avril les deux candidats qualifiés pour le second tour de l’élection présidentielle, Emmanuel Macron et Marine Le Pen, à “accorder les ressources budgétaires nécessaires” aux forces de l’ordre “pour recruter les personnels indispensables à la protection de nos concitoyens”.
    “C’est ce que j’ai fait depuis cinq ans avec les gouvernements que j’ai constitués, avec l’embauche de 9000 postes et un plan de modernisation pour la police et la gendarmerie”, a dit François Hollande.
    http://www.huffingtonpost.fr/2017/04/25/le-message-tres-politique-de-hollande-a-macron-et-le-pen-lors-de_a_22054575/

  7. @M

    Neahh, nu e chiar asa.. Reformularea interioara vine PRIN actiunea de zi cu zi, nu in afara ei. Detasarea de rezultat si intelegerea unei ordini superioare a lucrurilor nu exclude pasiunea si dedicatia cu care trebuie actionat, aici, acum. Nu neaparat in scopul abstract al schimbarii si al revolutiei sociale, ci pt ca nu te lasa inima sa stai pe bara sau sa nu afirmi un adevar atunci cand el e negat sau ocultat sau sa bagi capul in nisip cand se comit faradelegi etc.. Pt ca nu e vorba doar de noi, ci si de altii, semeni si urmasi. Cand oamenii fac ceva, actioneaza din sete de bine si adevar, Dumnezeu nu ii lasa!

    Eu nu cred in mantuirea de unul singur, derivata din dezamagire si activata prin izolare. Calea calugarilor este rara, si tr sa ai o vocatie interna f puternica pt asa ceva, mai ales ca nici ei nu intorc spatele lumii, se roaga pt ea si de multe ori iau asupra lor pacatele altora. Ei nu ajung acolo pt ca au fost dezamagiti de lume, de prieteni, de ordinea sociala etc., sau pt ca se simt neintelesi, ci pt ca striga ceva in ei, DISTINCT de toate astea. Or, asa ceva e mai degraba rar, daca nu esti croit pt asta calea izolarii totale este extrem de periculoasa.

    A intoarce spatele lumii inseamna a nu te atasa IN SUFLET de bucuriile pe care ea ti le ofera, atunci cand ti le ofera (ceea ce nu inseamna ca trebuie respinse daca sunt firesti; gradul de atasament poate fi lesne evaluat nu dupa bucuria pe care o simti cand viata iti ofera ceva frumos – un sentiment fata de un om sau o realizare etc. – ci dupa resentimentele pe care le ai cand pierzi aceste lucruri), nicidecum a refuza raspunderea pe care traitul in lume o implica. Dupa felul in care ne asumam aceasta raspundere, dupa capacitatea de a CONTINUA sa actionam constructiv si de a ne MENTINE ingaduinta si intelegerea neacuzatoare in inimi, exact atunci cand suntem atacati sau tradati, vom fi de altfel judecati. Cu cat aceasta anduranta e mai mare, cu atat, dupa mine, omul se apropie mai mult de Dumnezeu. Or lucrurile astea se cultiva in timp, laborios, actionand, nu abdicand sau dand lectii de pe marginea terenului, o margine de pe care f usor ajung de regula oamenii sa confunde credinta cu abdicarea, dispretul, ura, sau mania.

    Scz, dar pe mine daca faci greseala sa ma provoci la filozofeala nu mai scapi usor 🙂

  8. Hollande se alatura lui Trump si isi umfla muschii in fata lui Kim. Unuia din cele 2 port-elicoptere Mistral, comandate initial de rusi, i s-a gasit, in sfarsit, o destinatie. Vive La France!

    French assault carrier at Japan port to take part in joint drills
    The Mistral sailed into Japanese military installation on Saturday and is due to lead military drills near Guam in May, along with troops from Japan, the US and Britain.
    http://presstv.ir/Detail/2017/04/29/519863/France-assault-carrier-The-MIstral-Japan-naval-base-Sasebo-military-drills

  9. @enkidu

    Uk nu a iesit inca din UE, Brexitul e in stadiul de simpla intentie. Pe de alta parte, sigur ca degeaba parasesti UE daca nu schimbi politica granitelor si a expulzarii. Daca in schimbi ramai in UE, nici macar nu iti ramane o astfel de optiune.

  10. “Cel mai puternic argument împotriva democrației este o conversație de cinci minute cu alegătorul de rând.”
    Winston Churchill
    —…—
    Franței îi place grozav rolul ei de primadonă europeană și nu cred că l-ar ceda nici sub o posibilă conducere a lui Le Pen, unde mai pui că o avantajează in postura asta și apucăturile de bărbățoi ale lui Merkel.
    _ _ _ . . . _ _ _
    Un probabil viitor lider care a fost deja te(r)felit:

    http://m.adevarul.ro/international/europa/cine-tanarul-27-ani-numit-conducerea-ministerului-externe-austriei-1_52add7c8c7b855ff56baadd2/index.html
    http://time.com/collection-post/4684932/sebastion-kurz-next-generation-leaders/

    Evoluția lui Kurz aș alătura-o rezultatelor sondajului​ de data recentă efectuat în Austria:
    https://www.agerpres.ro/externe/2017/04/20/tot-mai-multi-austrieci-vor-un-lider-autoritar-releva-un-recent-sondaj-de-opinie-14-15-17

  11. «On entrouvre la porte à l’anarchie, on bouscule l’ordre établi et très vite le chaos le plus total règne.» – The Dark Knight
    Quelle est la différence entre Bruce Wayne déguisé en chauve-souris arpentant les rues pour tataner les méchants, et ces derniers arpentant les mêmes rues pour tataner Batman? Qu’est-ce qui empêche Batman de devenir comme les ennemis qu’il combat? La réponse est décevante: c’est l’argent. Car Bruce Wayne est richissime.
    La technologie, les empires multinationaux et la politique de terreur sont les armes du héros pour combattre le crime.
    Batman serait-il de droite ? Sans aucun doute si cette bipolarisation n’était trop réductrice dans un contexte américain.
    Ni élu, ni légitime, il fait régner sa loi par la violence dans les rues de Gotham City. Bienvenue dans la tyrannie du bien.
    http://saint-epondyle.net/blog/culture/culture-geek/batman-la-tyrannie-du-bien/

  12. Doroteea,

    La prima intrebare nu pot sa-ti raspund in cifre, in procente. Pur si simplu stiu ca acesti oameni credinciosi, catolici practicanti exista, precum si convertiti la ortodoxie, pentru ca i-am cunoscut personal. Am fost in Franta doar de patru ori pina acum, De trei ori pentru o scurta durata (o saptamina) si o data pentru 6 luni. Am cunoscut si chiar locuit la familii credincioase. Ele exista cu precadere in mediul rural (satele lor arata ca niste orasele cochete, ingrijite), dar si in marile orase. In Franta, ca mai peste tot in lume, mai exista si tot soiul de confesiuni zise crestine. La ultimul meu sejur, cel lung din 2012, la Montpellier, proprietarul garsonierei era un proaspat convertit la nus’ ce secta neoprotestanta, fericit la culme ca l-a descoperit pe Iisus, “le vrai”! Asadar, chiar daca vor fi fiind putini acesti oameni, chiar in ratacire, dar sinceri in convingerile lor, acestia asteapta un mesaj care sa le dea curaj si putere in fata valului islamic.
    Cit priveste a doua intrebare punctuala, problema mea cu laicitatea in Franta este ca se aplica dubla masura. Tu ai dreptate in principiu, dar acolo se pastreaza doar un echilibru fragil. S-a mers din concesie in concesie, cu temenele la imami si participari ale oficialilor francezi la sarbatorile lor, pina la aberatia unui “Islam de France”, in timp ce simbolurile crestine (cimitire, biserici, cruci) sint mereu batjocorite si profanate. Interdictiile de toate felurile legate de simbolurile si practicile religioase nu vor face decit sa exacerbeze conflictele.
    Iti marturisesc ca iubesc Franta, iubesc limba franceza si o buna parte din cultura si civilizatia ei (cu exceptia sec. al XVIII-lea si cu a doua jumatate a sec. al XX-lea Dupa parerea mea, sec. al XIX-lea si prima jumatate a sec. XXa fost ultima perioada in care s-a mai spus adevarul pe fata, fara frica de consecinte).
    Doroteea, credinta interfereaza oricum cu spatiul public: minaretele si crucile de pe biserici si catedrale se afla la vedere. Inteleg diferenta dintre ostentatie si discretie, intre obligatie si experienta strict personala, fara interventia exterioara constringatoare. Doar atit, ca in fapte, in spatele principiului laicitatii s-a tupilat abil favorizarea unora (musulmanii) in detrimentul altora (crestine)
    Voila.

  13. @49 Doroteea
    Frumoasa postare, subscriu, bravo!

  14. Daciana,

    Multumesc pt raspuns, f util pt mine, confirma ce credeam (sigur ca nu ma asteptam la cifre).

    De acord cu dubla masura a laicitatii in defavoarea crestinismului, la fel cum multiculturalusmul in tari ca Uk sau Olanda s a dovedit mai degraba o one-way street, in favoarea musulmanilor. Explicabil in fond daca punem laolalta estomparea constiintei crestine in favoarea corectitudinii politice, cu dirijarea f probabila a fenomenului, din culise.

    Asa mi s a parut si mie, mai ales cd am fost ultima oara in 2015, ca ei ‘asteapta’ ceva, ca e o sete acolo de credinta, neafisata dar palpabila aproape, pe care n am simtit o in alte tari occidentale si pe care n am simtit o nici la penultima mea calatorie acolo, prin 2012 sau 2013, nu retin exact, cand ei erau mult mai autosuficienti. Nu mai vorbesc de anii anteriori… In 2015 am vazut intr adevar parca o alta Franta, deprimata, pesimista (sigur, in afara cu greu razbate ceva, mi am dat seama de asta doar discutand razlet cu oamenii). Si eu stiu francezi convertiti la ortodoxie si, in plus, eu acolo nu am simtit ostilitate vis a vis de credinta. Ma mira ce imi spui de simbolurile crestine profanate, suspectez ca profanate de musulmani, nu?

    Da, acest popor chiar are nevoie de un impuls cred, acelasi lucru l am simtit si eu: asteapta ceva. Ceva ce, din pacate, biserica lor nu prea da semne ca poate sa ofere in acest moment.

  15. M, tu esti?? :))

    Merci!

  16. Da, Daciana, acum inteleg ce zici. Poate ca daca Marine ar fi indrazni sa faca un pas mai departe, in sustinerea fatisa a crestinismului, rezultatul ar fi fost unul neasteptat de bun. Cred ca ai dreptate (sigura, fireste, nu pot fi, ca n am globul de cristal la mine:) ).

  17. @Doroteea

    https://www.rt.com/viral/386617-bias-bipartisan-studies-liberal/

    New scientific research has revealed that liberals – like conservatives – are just as likely to avoid opinions they dislike.

    Research has exploded the popularly held view that people with a liberal stance on political issues are more rational than their conservative counterparts. Two new studies have revealed that bias is one of the few issues that gets bipartisan support.

    The snappily titled paper, Liberals and conservatives are similarly motivated to avoid exposure to one another’s opinions’, published in the Journal of Experimental Social Psychology, found that liberals were just as averse to listening to opposing viewpoints on controversial issues as their conservative counterparts.

    A separate paper,At Least Bias Is Bipartisan: A Meta-Analytic Comparison of Partisan Bias in Liberals and Conservatives, which is actually a combination of 41 studies, reached the same conclusion, finding no difference in partisanship between liberals and conservatives.

    In an article in the New Scientist, science writer Alex Berezow uses the example of progressive bastion Seattle to explode some of the myths surrounding liberals’ supposed love of science and rational thinking. Berezow notes that Seattle children have a lower polio vaccination rate than Rwanda and only five states have a lower MMR vaccination rate than Washington.

  18. @Alin 7x..

    M-ai pierdut cu de-astea academice… Mie tr sa mi faci sinapsa, ca nu le am cu categoriile politice, mai ales ca in ultima vreme par sa se multiplice ca ciupercile si sa se combine ca rasele de caini.

    Eu sincer, nici nu stiu care sunt liberalii si care conservatorii la faza asta. Ce, adica zici ca daca l am asculta mai bine pe Macrou am descoperi un point..?

  19. @Alin…

    Aa, am inteles… Adica ei oricum nu asculta oricate argumente ai aduce, nu?
    Da, asta e o explicatie.

  20. Ha-ha! Pana si NYT se vad nevoiti sa inghita – cu mari noduri ce-i drept – croissantul Le Pen:

    https://www.nytimes.com/2017/04/29/opinion/sunday/is-there-a-case-for-le-pen.html

  21. Lepenia isi calculeaza bine pasii si puncteaza upercut dupa upercut, ultimul chiar de 1 mai, cand sarbatorim munca prin nemunca.
    Asta in timp ce bazinul electoral (marile miscari sindicale) de unde Macroul spera sa isi traga mare parte din seva pentru turul 2 se face bucatele in asa masura incat pana si France24 isi exprima ingrijorarea…

    http://www.france24.com/en/20170501-france-labour-day-marine-lepen-macron-unions-presidential-election

    Intre timp avansul bancherului scade cu fiecare zi

    http://www.express.co.uk/news/world/798621/Marine-Le-Pen-Emmanuel-Macron-French-election-Nicolas-Dupont-Aignan-Robert-Menard

    iar posibilitatea primului presedinte american de gen feminim nu mai pare doar un vis feminist. Ramane de vazut daca va recupera suficient.
    Pardon, voiam sa zic presedinte francez. 😀

    vezi o analiza buna, echilibrata si rationala, aici: http://www.contributors.ro/global-europa/si-totusi-marine-le-pen-ar-putea-da-lovitura/

  22. Doroteea, Alin
    Din categoria lui “vamziseu”, citez din articolul de pe contributors:
    “Marine Le Pen s-a bazat în turul I mai mult pe propriul nucleu electoral, şi nu a reuşit să atragă alte categorii de alegători, iar pe unii care teoretic puteau fi aliaţi, i-a ostilizat. De exemplu, catolicii, care nu puteau fi atraşi de susţinerea lui Le Pen pentru avorturi, parteneriatul civil între persoane de acelaşi sex. Propunerea ei de interdicţie a semnelor religioase şi procesiunilor religioase publice, deşi destinată musulmanilor, îi va afecta şi pe catolici, după cum chiar Le Pen a recunoscut într-un interviu acordat unei publicaţii catolice.”

  23. Daciana,

    Am vazut, am vazut.. 🙂

    Oricum, sper ca in 3 mai sa-l ‘avaleze’ cu solzisori cu tot pe pestisor!

  24. Raspuns la miscarea Manif de zilele trecute: Lepenia a pus-o pe nepoata sa (desteapta pasa via Marion) sa declare ca se va ocupa personal (nepoata) de matusa astfel ca legea ce a introdus mariajul homosecsual sa fie abrogata a.i. sa ramana valide numai uniunile civile.

    http://www.lexpress.fr/actualite/politique/elections/marion-marechal-le-pen-se-pose-en-garante-de-l-abrogation-de-la-loi-taubira_1903958.html

    Plus inca vreo cateva chestiuni conexe care sa ii enerveze pe macroi si sa ii urneasca din casa pe conservatori.

    Iar pentru gamerii de la subsol, un “joc”
    https://votecompass.france24.com/president/home

  25. Tupeu francofon: Jean-Marie Le Pen a cheltuit 8.500 euro pe 100 sticle de şampanie şi vinuri din cele mai fine si a trimis apoi factura cu pricina pentru decont Parlamentului European!
    http://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/alegeri-franta-2017/un-nou-scandal-izbucneste-si-in-tabara-marine-le-pen-718907

  26. Primul amant al lui Marine spune despre ea ca este lipsita le “inhibitii” si de cultura
    Le premier amour de Marine Le Pen, Lorrain de Saint Affrique, balance sur sa jeunesse délu­rée et son manque de culture
    http://www.gala.fr/l_actu/news_de_stars/le_premier_amour_de_marine_le_pen_lorrain_de_saint_affrique_balance_sur_sa_jeunesse_deluree_et_son_manque_de_culture_393323

  27. https://www.youtube.com/watch?v=4jIg7cgqFC0

    Comentariile (pe viu): ‘RIP France’, ‘good bye, beautiful France’, ‘Game over, France’, ‘French have surrended again’, ‘France commits suicide’…

    Inca sper ca e doar un cosmar din care ne vor trezi rezultatele oficiale…

  28. Macroul a cistigat. Nici o surpriza aici. Surpriza este diferenta de scor.
    Pe tv5 isi dau poalele peste cap in limbajul lor de lemn: Europa, globalizarea, extrema dreapta nani-nanere tsoin-tsoin!

  29. Daciana,

    Eu nu i inteleg! In 2015 cu care cum vorbeam se plangea de politica, de criza economica, de somaj, de chiriile si preturile mari la case, de plecarea tinerilor care nu au unde sa munceasca, de degradarea invatamantului, de charlie hebdo, de sugrumarea afacerilor mici (atat de importante in Franta!) etc etc etc.. Efectiv nu-i inteleg!!
    Pe youtube mai toata lumea il injura pe macron, rare exceptiile.
    Mi se pare atat de plina de semnificatii aceasta optiune… Atat de incarcata de urate prevestiri… Sigur, poate ca Franta va exista in continuare. Dar spiritul ei unic, cel care a nascut expresia ‘francais de coeur’…nu stiu, poate nu e chiar muribund, dar s-a ‘anemizat’ alarmant.
    Da, mi-e rau numai cd aud pe France 24 cum comenteaza aia, si cu cata satisfactie niste femeiusti mediocre o terfelesc acum pe Marine Le Pen si pretinsa ei ‘incapacitate’ si lipsa de statura – ca sigur, o are Macrou din plin! Au uitat TOT, toata lupta femeii asteia. Un moment de slabiciune si…gata!..au inmultit-o cu zero.
    Cat de cunoscut suna.. Dap. Mi-e sila…

  30. Pingback: EMMANUEL MACRON CASTIGA ALEGERILE DIN FRANTA. Scamatoria establishmentului neoliberal a reusit
  31. Marine Le Pen a fost filmată dansând pe melodia “I love rock n’ roll” la câteva ore după ce şi-a recunoscut înfrângerea în faţa lui Emmanuel Macron.
    http://www.stiripesurse.ro/infrangerea-lui-marine-le-pen–explicata-de-tatal-acesteia–mesaj-puternic-al-candidatei_1194791.html
    https://www.youtube.com/watch?v=TcfHxGdS2rg

    Marine se pricepe la dans!

  32. Doroteea:
    Franta, mai exact fiii ei, au fost pedepsiti pentru regicid si Vandeea cu Teroare si Napoleon. Dar ei s-au incapatanat sa spuna ca au murit glorios si s-au mandrit cu asta.
    Bine.
    Si de atunci nimic glorios nu au mai facut. Doar ceva literatura.
    Gaunosenia “marii natiuni” s-a vazut in razboaiele cu alemanii, din 1870 pana in 1941. Degeaba Marna, degeaba Verdun, daca nu veneau americanii, totul era pierdut, cu tot (aproape) milionul lor de morti. Degeaba Linia Maginot, o marte rusine, de fapt, a unei natiuni inerte. Si in ’44 la fel, cand cu eliberarea Parisului. Din politete, De Gaulle a fost lasat sa defileze primul, dar pe plajele Frantei au murit englezi si americani.
    Despre colonii, nu mai vorbesc, Pe unde a trecut, Franta a lasat in urma ei doar razboi si nenorociere. Vezi Vietnam, vezi Algeria, vezi Libia. Vezi Libia chiar si astazi. Intre timp a legalizat tot ce e mai spurcat pe lume. Marea natiune catolica…
    Cam ce final crezi ca va avea acesta tara? Eu presupun ca in cinci ani de mandat Macron, va fi numai pregatita sa accepte orice.

  33. Macroul pregatindu-si discursul victoriei! De remarcat “l’air intelligent” de la final.
    Deja nici macar n-a fost in stare sa-si faca singur un discurs. Ce papagal!
    Si mie mi-e sila, Doroteea.

    https://www.youtube.com/watch?v=jZkzKOqYkys

  34. @TitusL

    Mortii Vandeei sunt tot fiii Frantei.

    Titus, pe bune, nu incepe si tu, te rog, cu pedepsele si mania lui Dumnezeu etc.!

    Noi atunci nu suntem pedepsiti? Ca Pitestiul cred ca la nimenea.

    Nu intelegi ca nu asa se pun problemele? Inca nu intelegi ca sunt ‘ei’ si ‘noi’ (romani, francezi ce or fi ei….). Daca e sa ne luam dupa pedeapsa, pai noi suntem mult mai aprig pedepsiti – crede ma te rog ca acele cateva sute de morti in atentate nu fac cat milioanele de batrani, saraci si imipegati stresati ai nostri! Cat despre identitate, necazul lor e ca au una si o pierd. Noi in schimb putem sta linistiti, fariseismul si lasitatea subt trasaturile noastre identitara prevalente si alea nu se pierd, intr adevar, asa usor… Deci eu propun sa nu radem ca ciobul de oala sparta…

    Dar, repet, nu asa se pun problemele. Dumnezeu e mai putin intransigent ca noi si se uita si la faptele cele bune. Si ei au destule, crede ma.

    Marine? Prima ei greseala e ca s a dezis de taica su. A doua (nu ca importanta) ca a fost evaziva fata de anumite subiecte (le stim care). Cand o iei pe drumul asta, al contracurentului, trebuie sa stai lipit de Dumnezeu daca vrei intr adevar sa supravietuiesti (social sau chiar fizic). Lucrurile sunt mai subtile in logica divina decat credem noi.

    Franta are inca vana. Vom vedea. Faptele noastre prezente sunt cele care scriu viitorul. Un viitor dinamic, asadar.

  35. ps:
    Revolutia e un episod amestecat, cu bune si rele. Napoleon asemenea (el a salvat in prima faza, paradoxal, Franta). Lycrurile astea nu se judeca asa, dintr o vorba si un condei. Istoria nu e istorie daca nu o iei la puricat, si nici lectiile ei nu au valoare daca trantim judecati pripite despre evenimente atat de complexe.

    Daciana:
    Nici nu pot sa ma mai uit, crede ma. Nu e f crestineste, stiu, dar baietelul asta pt mine e insuportabil.

  36. @Doroteea:

    Mortii Vandeei nu au fost fiii Frantei pentru cei care i-au omorat. Si nu vor fi pana cand urmasii celor care i-au omorat nu vor spune asa: mortii Vandeei sunt fiii Frantei si Republica i-a omorat.

    Si noi suntem pedepsiti. Mie nu mi se pare ca traim vreun premiu.

    Iar Dumnezeu nu mai este manios pe noi de la Hristos incoace. El s-a impacat cu Omul, noi nu ne-am impacat cu El, asa ca de atunci pedeapsa este ceea ce ne facem noi noua. Dumnezeu doar face din cand in cand dreptate pentru ca oamenii sa vada din dreptatea Lui inca din lumea aceasta si cei mai slabi sa nu-si piarda credinta.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare