Impactul CRIZEI asupra Bisericii: “PENURIE” DE PREOTI in Grecia si Bulgaria. In ciuda lipsei de fonduri, Biserica Greciei mentine MISIUNEA FILANTROPICA

23-04-2012 3 minute Sublinieri


Criza din Grecia are un impact puternic asupra Bisericii Ortodoxe din Grecia, ale cărei fonduri de la stat au fost reduse ca urmare a austerităţii, iar în unele sate slujbele sunt ţinute de mireni (se refera la slujbele ce pot fi tinute fara preot – n.n.), întrucât doar unu din zece preoţi retraşi este înlocuit. Legăturile strânse dintre statul elen şi Biserica Ortodoxă se transformă dintr-o binecuvântare într-un blestem pentru cler, întrucât guvernul are probleme în finanţarea instituţiei într-o perioadă în care grecii obişnuiţi au nevoie cel mai mult de programele caritabile ale acesteia, potrivit Reuters.

Anul trecut, Biserica a cheltuit 96 de milioane de euro cu cele circa 700 de acţiuni caritabile pe care le organizează.

Rămasă fără bani, din cauza reducerilor masive de fonduri de la stat, Biserica caută noi surse de finanţare, însă în pofida unui nou spirit antreprenorial, precum planul unei mănăstiri de a construi o centrală pentru producţia de energie solară, numărul preoţilor scade puternic, iar cei rămaşi se confruntă cu reduceri de salarii. În acelaşi timp, Biserica se luptă să menţină deschise cantinele sociale, în contextul creşterii puternice a şomajului şi adâncirii sărăciei.

“Sistemul se prăbuşeşte”, a afirmat Ignatios Stavropoulos, un preot grec cu vederi moderne, cu propria pagină pe reţeaua LinkedIn.

Printr-un acord vechi de 60 de ani, statul a acceptat să plătească salariile preoţilor în schimbul unor proprietăţi extinse ale Bisericii, inclusiv terenuri. În prezent, peste 10.000 de preoţi sunt plătiţi de guvern, reprezentând cheltuieli de 190 de milioane de euro pentru bugetul ţării.

Conform înţelegerii cu creditorii internaţionali, prin care Grecia a fost salvată de la faliment, guvernul taie salariile, care pentru preoţii obişnuiţi ajung la 1.000 de euro pe lună. Totodată, statul va suporta cheltuielile doar pentru angajarea unui singur preot la fiecar zece ieşiţi din sistem, situţie care conduce la locuri vacante în parohiile izolate.

În oraşe, Biserica a redus la minim posibil cheltuielile pentru a economisi bani pentru cantine sociale şi acţiuni caritabile pe care le desfăşoară pentru persoanele fără adăpost sau fără loc de muncă.

Potrivit sondajelor, circa 80% din greci cred în Dumnezeu, un procentaj ridicat în Europa, însă Biserica atrage de multe ori critici pentru legăturile prea strânse cu statul. Mulţi cetăţeni consideră că Biserica deţine încă prea multe proprietăţi, plăteşte prea puţine taxe şi în general nu contribuie cât ar trebui, în timp ce pentru omul obişnuit taxele cresc.

Preoţii resping însă astfel de afirmaţii, “Este o legendă că ne înecăm în bani”, a spus părintele Irinaios Laftsis, preot din dioceza Alexandroupolis.

În ultimele decenii, Biserica a transferat 96% din proprietăţi către stat. În plus, a anunţat că anul trecut a plătit taxe de 12,6 milioane de euro, subliniind că nu a avut un tratament preferenţial faţă de alte organizaţii nonprofit. Pentru a acoperi deficitul de preoţi, unii episcopi permit mirenilor să ţină slujbe. Aceşti voluntari nu primesc salarii de la stat şi nu poartă veşmintele caracteristice preoţilor.

De exemplu, un ofiţer în rezervă a început recent să ţină slujba în satul Avantas, din apropierea graniţei cu Turcia, a spus părintele Irinaios.

“Preoţii din satele mici se retrag sau mor şi nu este nimeni să îi înlocuiască. Vom avea o problemă uriaşă”, a spus el. Lucrările de restaurare a bisericilor, din care multe sunt monument istoric, au fost oprite în foarte multe cazuri, în timp ce multe biserici nu sunt încălzite iarna corespunzător pentru a se face economie la cheltuielile pentru combustibil. Economiile se fac la toate nivelurile. Comenzile de lumânări au scăzut cu 40% în sezonul sărbătorilor de Paşte, a declarat pentru Reuters un comerciant de obiecte cu caracter religios.

Extinderea sărăciei agravează situaţia, întrucât credincioşii reduc donaţiile iar afacerile dau faliment, lipsind Biserica de venituri din chirii. De asemeanea, cozile de la cantinele sociale cresc.

În contextul şomajului record, raţiile distribuite de cantinele sociale s-au dublat anul trecut, la circa 10.000 pe zi, fără a lua în calcul cele 3.000 de pachete de alimente trimise familiilor în fiecare lună, a declarat părintele Vassileios Hatzavas, care conduce centrul pentru săraci al Arhiepiscopiei Atenei.

După exemplul medicilor, care părăsesc Bulgaria din cauza salariilor mici şi a dificultăţile din viaţa de zi cu zi, şi preoţii din această ţară au început să plece în masă în statele vecine. În Bulgaria, remuneraţia lunară a unui preot este de numai 315 de leva (aproximativ 150 euro), în timp ce în Grecia această sumă este de 1.000 de euro, potrivit Uniunii sindicale a clerului din Bulgaria, citat de Aktualno.com.

În prezent, în bisericile din Grecia oficiază mai mult de 150 de preoţi bulgari, departe de vârsta de pensionare, afirmă Hristo Latinov, liderul şi întemeietorul sindicatului preoţilor din Bulgaria. Pentru a putea primi dreptul de a sluji în Grecia, preoţii bulgari trebuie să prezinte un certificat care să ateste că practică ortodoxia, o scrisoare din partea Sfântului Sinod de la Sofia, prin care să confirme că nu sunt privaţi de dreptul canonic şi să cunoască limba greacă.

O altă destinaţie a preoţilor bulgari este Macedonia vecină, unde beneficiază de un salariu care variază între 600 şi 800 de euro. În prezent, în Bulgaria, ţară cu o populaţie de peste 7,3 milioane de oameni, au mai rămas mai puţin de 800 de preoţi dintre care jumătate au peste 65 de ani, a declarat Hristo Latinov. În Macedonia, ţară cu o populaţie de 2,5 milioane de persoane dintre care 800.000 sunt etnici albanezi, activează în prezent 5.600 de preoţi ortodocşi, afirmă el, indicând că una din principalele probleme ale clerului bulgar este lipsa contribuţiilor la fondurile de pensii şi sociale, ceea ce îi face vulnerabili din punct de vedere social şi economic.

În plus, mai susţine acesta, un preot de rând este vulnerabil în faţa deciziilor, uneori arbitrare, ale ierarhiei bisericeşti. Tocmai pentru rezolvarea acestor probleme curente, preoţii bulgari au început să se unească într-un asociaţie sindicală care cuprinde în acest moment 30% dintre clerici.

Nota noastra: Redam stirea pentru situatia sociala a preotilot din Bulgaria si numarul lor extrem de scazut. Evident, nu un sindicat preotesc ar fi solutia, asa cum incearca unii si pe la noi: SINDICATELE PREOTILOR. Ce au spus IPS Bartolomeu Anania, Parintii Iustin Parvu, Arsenie Papacioc si alti duhovnici despre initiativa?


Categorii

1. DIVERSE, Grecia

Etichete (taguri)

, , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

22 Commentarii la “Impactul CRIZEI asupra Bisericii: “PENURIE” DE PREOTI in Grecia si Bulgaria. In ciuda lipsei de fonduri, Biserica Greciei mentine MISIUNEA FILANTROPICA

  1. Preoții care pleacă din țară că au salariile prea mici nu sunt preoți. Mor dacă își caută un loc de muncă gen vânzător sau aranjat produse la carrefour? Cum e de exemplu păr. John de la Biserica Rusă care și lucrează și e și preot. Dar nu, că preoția demult nu mai e o vocație ci o meserie.

  2. @ Sorin:

    Da, poate ca mor…. sufleteste, daca se intampla sa nu poata lucra tocmai potrivit vocatiei lor si ajung sa faca ceva lumesc, intr-un mediu profund lumesc.

  3. Cred ca putini dintre noi isi imaginau ca lucrurile stau atat de rau in Grecia si ca Bulgaria are mai putin de 800 de preoti. De remarcat si reala implicare si trezvie a Bisericii Greciei in viata de zi cu zi mai ales in momente de cumpana. Altfel, cred ca ne dam seama cat de decimate, dezbinate, atunci cand nu sunt secularizate, au ajuns de fapt tarile Ortodoxe. Biserica este in mare criza, sau mai degraba pe cale de disparitie? Si se pare si ca finantarea de catre stat s-a intors pana la urma impotriva Bisericii.

  4. @Sorin

    Daca ai timp, citeste te rog de aici (“Despre Preoţie, de Sf. Ioan Gura de Aur), incepand cu Cartea a doua, pentru a inţelege mai bine CE înseamnă Preoţia, rezumat in cuvintele Domnului către Petru: “Paşte oile Mele!”

    Hristos a Înviat!

  5. @IoanC
    Personal, vad situatia din Bulgaria ca pe o lipsa de comuniune, de unire intre credinciosi si cler, o lipsa de sustinere, imputinare a credintei, caci daca vrem preoti buni, trebuie sa nastem preoti buni.
    Faptul ca nu sunt bani si ca nu se traieste din preotie este o realitate. Saracia este o realitate, dar nu o cauza. Imputinarea credintei este cauza principala, si constatam (pe pielea noastra in primul rand) cat de multilateral dezvoltate sunt efectele ei.

  6. Nu cred ca finantarea de catre stat s-a intors impotriva Bisericii, ci este intoarsa cu dibacie contra Bisericii. Pentru ca probabil se doreste sa se ajunga ca in Canada si US probabil, unde preotul nu are salariu de la stat. Si chiar daca parohia se straduieste sa incropeasca un salar minim pe economie, preotul tot merge sa lucreze ca un om normal (calculatoare, asistent medical sau social ceva) pentru a fi in sistemul de pensii si asigurari.

  7. Dar de ce au nevoie preotii din tarile respective de salarii mult mai mari decat ale enoriasului mediu, tinand cont de faptul ca au dreptul sa si primeasca tot felul de fonduri, plati pentru slujbele particulare, care de obicei nu sunt impozate, si din care o buna parte ajunge in buzunarul preotului. Iar in tarile ortodoxe afluenta la Biserica si apelul la slujbe particulare (sfestanie, inmormantare, botez, cununie, parastas, si altele) este mult mai mare decat in tarile neortodoxe.

    Sa ma iertati, dar in ziua de azi, cu foarte mici exceptii, preotii din tarile ortodoxe nu cred ca sunt cei mai de plans, in privinta veniturilor.

    Din pacate insa, pe alocuri in BO, se strecoara oare ce coruptie pentru obtinerea unei parohii, si atunci desigur fiecare preot isi cauta un drum pentru a-si putea practica preotia….

    Plecarea in alta tara nu cred ca este pentru bani. Spre exemplu preotii ortodocsi din occident au venituri mult mai mici, tinand cont de puterea de cumparare, decat cei din tarile de origine. In Franta au un salariu de circa 200 euro/pe luna, ceea ce aici echivaleaza cu a muri de foame. Desigur ca si aici crestinii lasa ceva la biserica, fac slujbele enumerate mai sus, dar fiind mult mai putini decat in tarile de origine, si ceea ce ramane preotului este total insuficient pentru a trai in occident, de aceea unii mai si lucreaza in cursul saptamanii. Insa si ortodocsii din occident au nevoie de preoti, dupa cum si vocea ortodoxiei se face astfel auzita intr-o lume papistasa.

    Exista multe prejudecati in legatura cu acest subiect, si parerea mea este ca depinde de la caz la caz, motivul pentru care unii preoti fac alegerea de a sluji in alte tari, decat tara lor de origine.

  8. @Hrisanti
    Dar de ce ar sluji in alte tari, daca nu pentru bani?
    Misiune, cumva?
    Au oare la noi in Romania e atat de multa credinta, incat isi “permit” preotii sa plece spre alte tari din alte motive decat cele economice?
    Va rog sa ma iertati, dar pareti a nu cunoaste situatia din tara, mai ales de “la tara”, unde majoritatea preotilor sunt nevoiti sa dea bani de la ei ca sa plateasca taxele si contributiile, ce nu pot fi acoperite din “salariu”, sau trebuie sa dea bani de la ei ca sa acopere “planul” de venituri de la biserica.
    Si mai au si familii, fata de care sunt, de asemenea, datori.

  9. @svm

    Desi nu prea ma pricep, anumite lucruri ma voi incumeta sa spun. Nu stiu cum e treaba cu statul, insa notiunea de a plati Preotul sau Monahul nu este o formulare buna. Preotia nu este un serviciu. Tot crestinul este dator sa dea o parte din venit parohiei din care se hraneste si Preotul si se creeaza si fondurile intregii parohii. Acum daca statul vrea sa plateasca Preotii sa fie atent cu ce inima o face, si eventual sa nu ii manipuleze sau sa ii taie ca pe niste oameni in plus dupa ce i-a angrenat in asa ceva. Asta este un pacat fata de Dumnezeu Insusi, pe care ori il Miluiesti, or nu te bagi, decat sa-ti bati joc, sa sa-L pui ultimul pe lista.

    Acum nici Preotii nu sunt pefecti toti. Unii s-au delasat, s-au obisnuit sa fie platiti bine din oficiu, s-au chiar bagat si in afaceri. Deci, vedem cum la nivel lumesc a devenit o situatie tulbure in care oricine poate fi indreptati sa arate cu degetul.

  10. @Florin M.

    Multi romani sunt plecati in afara in numere imense. Dupa ei au venit si f.multi Preoti ca sa le slujeasca. Acum, se poate pune intrebarea: de ce au plecat acesti oameni din tara? De nevoie, sau pentru “visul American”? Apoi, cati Preoti s-au dus si ei de nevoie, sau tot dupa acelasi vis?

  11. In sfirsit se vede care este scopul pentru care a fost declansata aceasta criza. Tocmai tarile ortodoxe au fost cel mai lovite, iar tema favorita a presei masonice este marea avere a Bisericii si veniturile incredibile ale preotilor. Se ignora cu buna stiinta responsabilitatea Marii Finante Mondiale in declansarea crizei si responsabilitatea ei in a o inlatura. Propaganda masonica minte ca averea Bisericii ar ajuta saracii crizei si impozitarea sau confiscarea ei ar ajuta la iesirea din criza.
    S-a dorit de la 1848 incoace saracirea Bisericii spre distrugerea ei. Acum sunt pasii finali.
    Dar e si de bine. Cei care vor ramine slujitori ai Bisericii in conditii de saracie vor fi mai putin materialisti.

  12. admin, eu nu vorbesc să renunțe la preoție ci să aibă un loc de muncă ca orice mirean în afara preoției. Dacă omul e preot de vocație atunci nu își va părăsi turma ci va lucra și ca gunoier pentru a putea să fie duminica la datorie să se jertfească parohiei. Cum e de exemplu păr. John de la Biserica Rusă ( pe care l-am cunoscut din mila lui DUmnezeu la un curs de engleză organizat de ASCOR ). E un om foarte cald și treburile lumești nu îmi pare că i-au slăbit dragostea de Hristos. Pe lângă faptul că e căsătorit și are copii, mai lucrează la o firmă ca traducător din ce am citit pe aici, mai face și cursuri de engleză la ascor și mai are timp și să participe la Sf. Maslu, Sf. Litughie, Vecernia Mare. Problema noastră e că suntem prea obișnuiți cu luxul.

  13. @ Sorin:

    Problema noastra e si ca judecam mult preotii si ii intelegem foarte putin… Pr. John e un caz fericit cand poate si dintr-o altfel de munca sa faca o lucrare duhovniceasca. Preot nu esti numai duminica. Si este grav pentru noi daca ajungem sa ne multumim cu atat. In occident este acest dezastru, si de aceea acolo totul s-a sufocat sub duhul lumesc si nu se mai stie de nimic din cele duhovnicesti.

  14. admin, nu mă înțelege greșit. Eu nu mă refeream ca toți preoții să muncească ci ca în cazul în care preotul chiar nu se poate descurca material fiind preot mai bine e să-și caute un loc de muncă pe lângă preoție decât să meargă în altă parte unde e plătit mai bine ca preot. Ar trebui să se sacrifice pentru parohie. Știu un caz cu un tânăr absolvent de teologie care s-ar fi mulțumit și cu cea mai săracă parohie dar să poată să fie preot. Pentru un astfel de om se poate spune că are vocație de preot în el.

  15. In anumite cazuri, si sunt multe, nu poti vorbi despre preotie FARA SA FII PREOT! Si mi se pare ca este si cazul de fata! Multi va faceti pacate nestiind despre ce vorbiti!

  16. Pingback: Mitropolitul Hrisostom al Patrei, cuvant puternic si mustrator cu ocazia alegerilor din Grecia: POPORUL ESTE DEZAMAGIT, TRADAT, DISPERAT. NU VA MAI SCUZA ALTE GRESELI! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  17. Pingback: Ierarhi greci despre ALEGERILE PARLAMENTARE (6 mai). SA MURIM, DAR SA RAMANEM IN ISTORIE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  18. Pingback: ALEGERILE DIN GRECIA: vot anti-austeritate, partidele principale au pierdut majoritatea, COMUNISTII SI NAZISTII URCA IN PREFERINTE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  19. Pingback: Se anunta un “SEPTEMBRIE NEGRU” pentru Biserica Greciei. Asezamintele sociale ale Bisericii, in pericol de FALIMENT - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  20. Pingback: Biserica Greciei in IMPAS FINANCIAR AGRAVAT - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  21. Sunt preot de curand prin concurs transferat la o parohie urbana ani de slujire in sate. Ce pot spune este ca acum pot sa am un salar concret la o data din luna.
    Dar rog a nu se confunda slujirea la Sfantul Altar si in afara lui, cu viata familiei unui preot. In parohiile unde am slujit am ridicat sau reparat biserici, case, alaturi de implinirea, consider, a misiunii preotesti, dar salarul nu am putut sa-l realizez pt. tot anul deoarece ar fi trebuit sa maresc contributia de cult ori credinciosi erau saraci si ar fi insemnat sa devin orice numai preot nu. Am incercat sa ma angajez undeva dar peste tot remarca era ~nu va mai saturati de bani?~ Plata utilitatilor nu se face cu pomelnice iar binecuvantarea mea dupa Domnul Dumnezeu a fost si este sotia mea care ma sustinut financiar alaturi de parintii nostri.

  22. Pingback: GRECIA: peste 2000 de biserici FARA PREOT din cauza POLITICILOR AUSTERITATII. Mitropolitul Ieronim al Gortinei: “VOM DEVENI TURCI”/ Patriarhul Daniel a fost vizitat de AMBASADORUL SUA | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare