CAPITALISMUL CA O INCHISOARE. Cosmarul supravegherii orwelliene a angajatilor firmelor

15-07-2014 2 minute Sublinieri

slave modern

ÎN URMĂ CU UN AN, ANDREI, 28 DE ANI, ACUM MANAGER ÎN CADRUL UNEI COMPANII DE CERCETARE DE PIAŢĂ, A PRIMIT PENTRU PRIMA DATĂ O ATENŢIONARE, VERBALĂ, LEGATĂ DE FAPTUL CĂ NU A PETRECUT SUFICIENT DE MULT TIMP ÎN FAŢA CALCULATORULUI, ÎN CIUDA FAPTULUI CĂ ŞI-A ÎNDEPLINIT (CHIAR DEPĂŞIT) TARGETUL PE LUNA RESPECTIVĂ.

Astfel, i s-a transmis că nu şi-a îndeplinit cele opt ore de lucru zilnice, din cauză ca a ieşit prea des să fumeze, şi i s-a recomandat politicos să remedieze această situaţie.

Acum a devenit un coşmar. Pe de-o parte, ţi se recomandă să faci pauze pentru că nu e bine să stai tot timpul în faţa calculatorului şi, în plus, tot angajatorul spune că îţi reduce şi productivitatea. Pe de altă parte, tot angajatorul îţi spune că nu ai destule ore lucrate. Este oribil, iar de când am fost promovat, am ajuns în situaţia să îi cert şi eu (care sunt la rândul meu mustrat de cineva) pe oamenii din subordine pentru că nu au «pontat» destul din cauză că au stat prea mult la ţigară„, spune Andrei.

Modul în care este monitorizată activitatea angajaţilor în timpul programului de lucru a căpătat forme diferite, de la completarea unor fise la venirea si plecarea la serviciu, cartele de acces la intrarea sau în interiorul clădirii sau softuri de monitorizare a perioadei în care sunt conectaţi la sistemul companiei (pentru puţinii cărora li se mai permite să lucreze de acasă).

Justificarea este, spun angajatorii, că fişele de pontaj sunt obligatorii în cazul în care compania se confruntă cu controale de la inspectorii de muncă, acestea fiind un instrument prin care se poate demonstra că nu există, de exemplu, abuzuri ale angajatorilor în relaţia cu angajaţii (cum ar putea fi considerată, de exemplu, munca peste program neplătită suplimentar). De asemenea, fişele de pontaj sunt extrem de utile în anchetele care vizează accidentele de muncă. Însă această nevoie de monitorizare a generat în unele cazuri nevoia de noi funcţiuni în organizaţii, care acţionează ca un fel de ”poliţie„ menită să vâneze timpul de lucru pierdut al fiecărui angajat în parte.

Un banal fişier electronic, completat periodic de către şefii de departamente pentru calculul salariilor în funcţie de numărul de ore lucrate, a devenit un coşmar pentru o parte dintre angajaţii care sunt nevoiţi să folosească o cartelă a timpului de fiecare dată când ies din clădire, când se duc în spaţiul pentru fumat ori la un coleg de la alt etaj.

La rândul lor, angajatorii spun că, deşi există posibilitatea unui program flexibil în majoritatea companiilor multinaţionale, există carduri de acces în aproape toate companiile, care sunt folosite în primul rând pentru controlul accesului, dar şi pentru urmărirea pontajului.

[…]

SOLUTII INVENTIVE PENTRU A ŢINE SALARIATII LA SERVICIU CÂT MAI MULT CU PUTINTĂ EXISTĂ ORICÂND. Chiar săptămâna trecută, reprezentanţii dezvoltatorului imobiliar Immofinanz au anunţat că cei 15.000 de angajaţi din clădirile de birouri deţinute de companie în Bucureşti vor avea acces la un serviciu prin care pot să-şi rezolve treburile casnice, precum cumpărături, curăţarea hainelor, spălarea sau repararea maşinii în timpul orelor de program.

Şi în cazul muncii de acasă se poate monitoriza timpul de lucru al angajatului, pentru că se poate vedea cât timp a stat angajatul conectat la calculator. Iar managerul angajaţilor care lucrează de la distanţă poate verifica foarte uşor dacă persoanele respective au livrat rapoartele sau proiectele relevante şi totodată să verifice timpul lucrat.

[…]/ integral pe bussinesmagazin.ro


Categorii

1. DIVERSE, Corporatism, Panopticon

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

5 Commentarii la “CAPITALISMUL CA O INCHISOARE. Cosmarul supravegherii orwelliene a angajatilor firmelor

  1. Supravegherea nu e atat de grava prin comparatie cu ceea ce ne-a atentionat nenea Bill Gates prin primavara acestui an, faptul ca in viitorul nu foarte indepartat una dintre problemele majore ale omenirii va fi lipsa locurilor de munca, oamenii fiind tot mai mult inlocuiti de roboti.

    Bill Gates: Oamenii inca nu realizeaza cate slujbe vor pierde pentru ca vor fi inlocuiti de roboti >> http://www.business24.ro/internet/stiri-internet/bill-gates-oamenii-inca-nu-realizeaza-cate-slujbe-vor-pierde-pentru-ca-vor-fi-inlocuiti-de-roboti-1542946

    O stire publicata de site-ul revistei Forbes a fost scrisa de un robot >> http://www.victorkapra.ro/2014/07/roboti/

  2. Nu prea inteleg cum e cu softul care vede cat stai la calculator… adica, cat timp este calculatorul deschis, sau cat timp este in standby, sau cat timp angajatul nu lucreaza cu mouse-ul sau la tastatura? Caci nu te obliga nimeni sa inchizi pc-ul sau sa il pui pe standby cat esti plecat de la birou, si daca esti la birou poate citesti ceva pe ecranul monitorului fara sa apesi tastatura, sau pur si simplu faci alta munca utila, mergi sa transmiti ceva colegilor, ai sedinta etc. Iar ref. pontaj, de ce nu se pune o instalatie de pontare la intrarea in cladire, nu la fiecare etaj (atat timp cat e firesc sa colaborezi cu cei de la alte etaje, si deci sa iesi din perimetrul aparatului de pontare in interes de serviciu)… Este doar o metoda de exploatare a angajatului (de a profita la maxim de munca acestuia), un motiv de a-i taia salariul. Pana la urma ce conteaza cu adevarat este REZULTATUL muncii angajatului, productivitatea lui si nu timpul efectiv de munca, caci poti sa fi mai slab si sa stai zile intregi la calculator fara sa fii eficient si fara ca firma sa castige efectiv de pe urma muncii tale, si poti sa stai doar 5 min. la calculator, dar printr-un telefon sa inchei un contract foarte avantajos pentru firma, asigurand prin aceasta profituri mari companiei si contribuind efectiv la castigurile acesteia. Sau daca nu inchei direct contracte, poti avea idei stralucite care puse in practica sa aduca ulterior mari castiguri firmei. De aceea este un non sens aceasta conditionare a angajatului de timpul sau efectiv de munca, si nu de productivitatea sau profitabilitatea muncii sale. Este rezultatul unei conceptii… comuniste acest pontaj (masurarea timpului de lucru), pt ca asa putem doar sa ne facem ca muncim. Nu poti compara munca unor operatori in contabilitate cu a celor de la departamentul de vanzari sau marketing (a caror rezultate nu se masoara in numarul orelor de munca)

  3. Mai ramane sa plateasca firmele asigurari pe viata fara stirea angajatilor si sa incaseze banii cand acestia mor, asa cum fac aia dincolo.

  4. @Mirela:

    Aplicațiile de monitorizare permit culegerea extinsă de date precum și analiza tiparului comportamental, în ceea ce privește activitatea de birou – la computer.

    Nu numai timpul petrecut la computer și monitorizarea tastaturii (și a șoarecelui de birou aferent) ci și, mai ales, ce aplicații au fost folosite, în ce intervale de timp etcetera. In felul acesta se poate determina cu precizie natura activității la computer și, mai departe, prin coroborare cu rezultatele acestei activități prin prisma fisei de post a angajatului, eficienta și productivitatea angajatului pe postul la care a fost repartizat. Cel putin la nivel statistic, via indicatori de performantă măsurabili.

    In principiu, fără sa înlocuiască aspectele conexe ce țin pana la urmă de rolul unui manager, genul acesta de monitorizare ar trebui sa servească managerilor și team leaderilor în ceea ce privește evaluarea subordonaților.

    Realitatea ne dezvăluie însă că modul în care presiunea eficientei și a productivității se amplifica de sus în jos în cadrul companiei nu valorifică aceste aplicații (devenite oricum mult prea complexe și stufoase doar pentru că se poate) în sensul în care ar trebui ci produce efecte contrare.
    Practic, esența eșecului în stăpânirea acestor unelte se regăsește la managementul de top al companiilor care, cu noile unelte la îndemână, își exercita puterea și controlul de sus în jos într-un mod încă și mai discreționar și dictatorial decât pana acum.

    Mediul de lucru corporatist nu seamăna deloc cu versiunea paradisiacă prezentată viitorilor catindați de către departamentele de vânătoare de capete ale acestora.

    Sau daca nu inchei direct contracte, poti avea idei stralucite care puse in practica sa aduca ulterior mari castiguri firmei.

    In general dar cu atât mai mult în Romania, piața muncii este orientata majoritar pe joburi de execuție. Strategia (fie ea de business sau marketing) vine deja semi-preparata din afara. Nu exista prea mult loc pentru creativitate și idei novatoare (cu atât mai mult cu cât este vorba de corporații unde inovația și creativitatea lăsate libere în afara departamentelor specifice sunt întotdeauna un pericol mai degrabă decât un beneficiu).

    Iar ref. pontaj, de ce nu se pune o instalatie de pontare la intrarea in cladire, nu la fiecare etaj (atat timp cat e firesc sa colaborezi cu cei de la alte etaje, si deci sa iesi din perimetrul aparatului de pontare in interes de serviciu)… Este doar o metoda de exploatare a angajatului (de a profita la maxim de munca acestuia), un motiv de a-i taia salariul.

    Cred ca asa a și început, cu puncte de check-in/out la intrarea în facilitățile de producție.
    Insă, odată deschisa cutia Pandorei începe sa devina din ce în ce mai tentant sa previi orice despărțire de birou a angajatului model (oricum, se iese prea mult în pauze de țigară și, cum nu e vorba de un obicei deloc sănătos, este oarecum normal ca aplicațiile inteligente de analiza și modelare sa emită, la un moment dat de timp t, o propunere de eficientizare a modelului, în acest sens).
    Prevăd ca în curând cartelele de pontaj cu cip wireless de proximitate vor face check-in/out automat încă și mai aproape de birou, direct la computer. Se va ponta orice părăsire a cubiculului de către amploaiat.
    Bine ați venit în viitor.

    —————-

    In completare la articolul prezentat, pe aceeași problematica, un alt articol:

    Fondatorul LinkedIn vorbeşte despre felul în care companiile ÎŞI BAT JOC DE ANGAJAŢI: “Cotele la care a ajuns acest fenomen sunt alarmante”

    Vremurile în care un angajat îşi petrecea întreaga carieră la un singur angajator au apus demult, iar încrederea dintre angajat şi angajator este distrusă, susţine Reid Hoffman, cofondator al LinkedIn. Companiile primesc noii angajaţi care sunt conştienţi că pot fi concediaţi oricând şi motivul poate fi oricare, relatează Business Insider.

    Angajaţii susţin că sunt loiali, dar imediat ce primesc o mai bună ofertă de muncă nu au nevoie de mai mult de un minut pentru a se hotărî, susţine Reid Hoffman, cofondator al LinkedIn, în cartea pe care a publicat-­o recent, The Alliance­­­­׃ Managing Talent in the Networked Age. Situaţia despre care vorbeşte Hoffman, adaugă tot el, duce la faptul că mai toate companiile îşi pierd cei mai valoroşi angajaţi, iar cotele la care a ajuns acest fenomen sunt alarmante.

    În cartea The Alliance­­­­­­­­­­׃ Managing Talent in the Networked Age, Hoffman şi antreprenorii Ben Casnocha şi Chris Yeh explică cum companiile pot atrage şi menţine cei mai valoroşi angajaţi prin formarea unei alianţe de pe urma căreia cu toţii au de câştigat. Autorii au creat o prezentare care subliniază principalele principii expuse de carte, pe care Hoffman şi liderii LinkedIn le-au folosit pentru a creşte o companie în Silicon Valley. Prezentrea, care cuprinde 82 de slideuri este deopotrivă captivantă şi intrigantă, iar primele slideuri conţin următoarele mesaje׃

    1. Observă că azi este prima zi de muncă la noul loc de muncă.

    2. Managerul te primeşte cu entuziasm.

    3. … îţi urează bun venit în familie

    4. şi îşi exprimă speranţa că vei face parte din companie pentru mulţi ani

    5. Între timp, îţi declari loialitatea faţă de noul angajator

    5. dar când managerul te lasă în grija celor de la HR…

    6. unde afli că eşti în perioada de probă care durează 90 de zile

    7. iar după 90 de zile vei fi un angajat ce poate fi concediat în orice moment

    8. cu orice tip de motiv

    9. sau fără niciun motiv

    10. tocmai ai experimentat stilul DISCONNECT al angajatorilor din era modernă.

    11. Companiile aşteaptă loialitate fără a oferi în schimb securitatea locului de muncă sau dezvoltare profesională.

    Prezentarea mai cuprinde alte 70 de slideuri în care autorii subliniază că între angajaţi şi angajatori trebuie creată o alianţă, astfel încât să existe o situaţie în care toată lumea are de câştigat.

    sursa articol în limba romana: Business Magazin (preluare din Business Insider-ul american)

    O discuție (video, în engleza) intre autorii cărții referite mai sus, pe tematica prezentata, aici:
    http://youtu.be/kQJf7W88HDs

    Prezentarea (tip slidedeck, in engleza) la care se face referire în articol se poate viziona aici:
    http://www.slideshare.net/reidhoffman/the-alliance-a-visual-summary

  5. Pingback: SILICONIZAREA LUMII. Tehnoliberalismul si controlul total al vietii cotidiene in REGATUL NOII ORDINI MONDIALE | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare