Specialiştii desemnaţi de Ministrul Educaţiei să coordoneze elaborarea arhitecturii curriculare în învăţământul preuniversitar vin cu propuneri radicale, printre care dispare „Istoria”, fiind înlocuită cu „Educaţie pentru societate”. În clasicul stil românesc reformăm totul până se alege praful!Conform experţilor, disciplina „Educaţie pentru societate” este „esenţială pentru formarea unei personalităţi echilibrate, conştientă de apartenenţa la o comunitate, la formarea deprinderilor pentru pilonul „să trăim împreună”.Conştiinţa apartenenţei la o comunitate o generează cunoaşterea istoriei, domnilor experţi. Ca să ai o asemenea conştiinţă trebuie să ştii cine îţi sunt strămoşii, cine este poporul tău, care sunt valorile şi realizările poporului tău, trebuie să cunoşti istoria celorlalte popoare ca să ai elemente de comparaţie. Integrarea în Uniunea Europeană nu înseamnă că trebuie să ştergem cu buretele istoria noastră. Da, trebuie să trăim împreună, dar nu trebuie să ne uităm strămoşii. Trebuie să ne cunoaştem trecutul ca să nu mai repetăm greşelile. În care stat din Uniunea Europeană nu se mai predă istoria?
Suntem un popor care mai are nevoie de clarificarea propriei identităţi, dovadă ceaţa în care se zbat românii de peste Prut sau aberaţiile dacismului promovat în articole de tabloid în presa online. Încă nu suntem un stat împlinit. Încă nu ne-am definit locul în Europa. Trebuie să ne cunoaştem istoria pentru definirea propriei identităţi în Europa. Trebuie să ne cunoaştem valorile ca să stăm cu capul sus în Europa. Indiferent dacă susţinem că suntem urmaşii lui Traian sau urmaşii lui Decebal, avem suficiente motive să stăm cu capul sus în Europa, aşa cum stau englezii, francezii, nemţii, ungurii sau polonezii, fiecare mândri de istoria pe care o moştenesc.
Programa disciplinei Istorie trebuie transformată pentru a forma o personalitate echilibrată, conştientă de apartenenţa sa la o comunitate şi capabilă să înţeleagă ce caută celălalt aici, adică să accepte să trăiască împreună cu celălalt, care are o altă origine, o altă istorie, o altă cultură. La programă trebuie lucrat, domnilor experţi, nu să desfiinţaţi disciplina istorie.
Printre modulele noii discipline care înlocuieşte Istoria, în viziunea experţilor ministrului Curaj, „normele de comportament în societate (codul bunelor maniere), prezentat în exemplificări practice din şcoală şi viaţa cotidiană” sunt cap de listă, urmate de „cunoştinţe de legislaţie, drepturile şi îndatoririle copiilor şi cetăţenilor, Constituţia României, fiscalitate, sancţiuni legislative şi administrative”, adică „tot ce are legătură cu viaţa socială şi inserţia adultului în comunităţi îşi găseşte locul la această disciplină”. Sigur Caragiale ar avea o mulţime de subiecte pentru schiţele lui din cauza acestui proiect de înlocuire a Istoriei cu Educaţie pentru societate.
Viziunea nerealistă şi lipsită de pragmatism a experţilor este relevată de modulele pe care le propun la această disciplină: „De la sisteme autocratice la sisteme democratice, Societatea europeană, Educaţie civică, norme de comportament social, Sisteme legislative, Coduri (penal, civil, codul familiei), Legislaţie uzuală, Istoria sistemelor economice, Educaţie financiară, Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi ale copilului, Responsabilităţi individuale şi colective, Războaiele în evoluţia umanităţii, Integrarea în piaţa muncii, Pregătirea pentru viaţa de familie, Relaţii de cuplu, Creşterea copiilor, Sensibilitate culturală şi toleranţă la multiculturalism, Axiologie şi valorizare (necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială), Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră, Competenţe antreprenoriale, Selecţia şi procesarea informaţiei, Cunoaşte-ţi aptitudinile, Uniunea Europeană, spaţiu economic şi social comun.”.
Ce găsim în această salată intelectuală (nici măcar exerciţiu intelectual nu îl pot numi): fragmente de istorie, probabil ce îşi mai amintesc domnii experţi din ultimele lecturi în domeniu, amestecate cu noţiuni de educaţie civică sau economică, plus diverse.
Ce caută competenţele antreprenoriale lângă războaiele în evoluţia umanităţii? Dar de ce reducem cunoaşterea istoriei doar la războaie? La nivelul lor intelectual, incontestabil, domnii experţi ar trebui să iasă din paradigma în care au învăţat istoria pe vremea copilăriei lor.
Ce caută „Relaţiile de cuplu” şi „Creşterea copiilor” în învăţământul gimnazial? E drept că absurdul nu are limită, dar se poate un pic de echilibru în propunerile pe care le faceţi, domnilor experţi?
În ce măsură această salată pe care o propuneţi Dvs., domnilor experţi, de module care se constituie în disciplina „Educaţie pentru societate” formează o personalitate echilibrată, conştientă de apartenenţa la o comunitate? Oare a citit vreunul dintre aceşti experţi textul integral al propunerii lor înainte de a o da publicităţii? Înţeleg că au lipit diverse idei într-un amalgam pe care vor să ni-l servească, dar măcar să aibă cap şi coadă.
Cât putem să importăm din modelele occidentale în sistemul nostru de învăţământ? De 25 de ani, de la primul gropar al învăţământului românesc, ministrul Andrei Marga, căutăm soluţii pentru distrugerea învăţământului din România. Vânăm genii şi îi omorâm pe ceilalţi copii. Programa este supraîncărcată, profesorii sunt incapabili să predea la nivelul majorităţii elevilor din clasă, iar copii sunt suprasolicitaţi. Un adult munceşte 8 ore pe zi. Un elev la gimnaziu are 6 ore la şcoală şi 3-4 ore teme.
Istoria a juns la doar o oră pe săptămână, în timp ce în alte ţări sunt 2 sau chiar 3 ore. Aşa că azi învăţăm istorie din tabloide. Nici măcar miturile din filmele lui Sergiu Nicolaescu nu mai sunt la modă. Sunt de mult depăşite de istoricii de bidinea care scriu articole în tabloidele online cu pretenţii de studii ştiinţifice. Numărul mare de cititori ai acestor articole care falsifică istoria arată că există un public interesat de istorie. Dar în curând Istoria va deveni istorie conform proiectelor experţilor ministrului Curaj.
[…]/ integral pe adevarul.ro
- Mircea Platon/ Cotidianul: Tactica sistemului de învăţământ pârjolit
1. Ce spun ”experţii”
Ajuns la Iaşi cu ocazia sărbătoririi zilei Unirii din 24 ianuarie 1859, preşedintele Klaus Iohannis a făcut două declaraţii foarte importante. Prima, că se simte bine în postura de ”slugă a americanilor”.
A doua declaraţie sună după cum urmează:
”Lecţia Micii Uniri este mai actuală ca niciodată. Una dintre marile reforme din Principatele Unite a fost o nouă lege a şcolii româneşti, cea din 1864. Deplin conştient de importanţa rolului pe care îl are educaţia în viaţa unei naţiuni, sunt determinat să împlinim împreună marele proiect pe care l-am numit «România educată». Chem toţi oamenii politici responsabili să mi se alăture în viitor în acest demers. Piatra de temelie a unei naţiuni o reprezintă educaţia, iar prin intermediul unui sistem de învăţământ eficient şi performant se construieşte viitorul unei ţări. Nu voi ceda tentaţiei să facem lucrurile în grabă. Vreau să clădim cu înţelepciune şi atenţie acest proiect a cărui uriaşă miză este o Românie capabilă să ofere cetăţenilor săi şanse egale şi opţiuni solide de carieră.”1
Iohannis, profesor de fizică la bază, e atât de preocupat de problema educaţiei încât a introdus educaţia în Strategia naţională de apărare a ţării pentru perioada 2015 ‐ 2019, unde ”dimensiunea educaţională” apare în rândul ”direcţiilor de acţiune şi principalelor modalităţi de asigurare a securităţii naţionale”. Prevederile referitoare la educaţie sunt formulate ambiguu, documentul promiţând că se vor avea în vedere ”conturarea unui amplu proiect naţional de educaţie, care să asigure mecanisme de planificare pe programe, proiecte şi performanţă”, ”stimularea cercetării ştiinţifice, în corelaţie cu sistemul de educaţie, ca demers esenţial pentru înţelegerea naturii ameninţărilor şi provocărilor actuale” şi ”corelarea politicilor privind piaţa muncii cu cele din educaţie şi sănătate în , vederea sprijinirii proceselor de dezvoltare durabilă”.2
Ca urmare a instalării Guvernului Cioloş, adică a ceea ce Iohannis ar putea numi ”guvernul meu” sau ”un Guvern cu care voi colabora foarte bine” (după cum a declarat la 16 noiembrie 2015)3, planurile de reformă a educaţiei au prins, extrem de iute, contur. În decembrie, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a propus spre dezbatere trei planuri-cadru de reorganizare a învăţământului. Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a numit un grup de ”unsprezece experţi” care să asigure ”coordonarea eforturilor şi proiectelor privind elaborarea arhitecturii curriculare în învăţământul preuniversitar”. Grupul este alcătuit din Solomon Marcus, Tincuţa Apăteanu, Florin Colceag, Radu Dop, Radu Gologan, Alexandru Mironov, Oana Moraru, Florin Munteanu, Marian Ştas, Manuela Prajea şi Ştefan Vlaston.
Încă din prima zi, grupul a repins integral propunerile Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei în numele ideii că mai bine operăm o răsturnare totală de valori decât să mai continuăm cu actualul sistem de educaţie.4 Cu alte cuvinte, ”experţii” sunt gata să taie încă o coadă. După ce unii ”experţi” au tăiat coada câinelui industrial, condamnând părinţii la căpşunariat, alţi ”experţi” îşi ascut bisturiele pentru a tăia şi coada câinelui şcolar, condamnând şi copiii la căpşunariat pe viaţă. La ora la care scriu acest articol, opt dintre cei unsprezece membri ai grupului au ales să publice un document prin care cer ”retragerea celor trei variante de plan-cadru propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei” şi avansează o serie de propuneri “cu statut de cadru de referinţă curricular“, recomandă “asumarea descentralizării curriculare”, “îşi afirmă disponibilitatea de a contribui la elaborarea conţinuturilor curriculare” şi “se oferă să participe la continuarea recenzării drafturilor de manuale propuse de edituri”.5
În esenţă, propunerile grupului prevăd:
”• Unirea Matematicii cu Informatica în clasele V-VIII;
• Transformarea Fizicii, Chimiei şi a Biologiei în disciplinele “ştiinţele vieţii” şi “ştiinţele mediului”;
• Transformarea Istoriei în “Educaţie pentru societate””.6Contopirea Matematicii cu Informatica are, în viziunea celor 8 experţi,
”următoarea logică: – matematica poate fi simplificată în predare prin folosirea avantajelor softurilor matematice pe diverse niveluri: de la cele simple de numărare şi calcul, la cele geometrice (tip geogebră) şi mai târziu Matematică, Maple sau altele (…)
– asa cum în matematică, în chimie cu consecinţa ei asupra farmacologiei, în fizica experimentală, biologia genetică ş.a., s-au făcut în ultimii 20 de ani progrese impresionante, în primul rând prin utilizarea unor softuri extraordinare, aşa şi şcoala poate profita de aceste softuri în educaţie
(…) În plus, se poate prelua o parte din timpul pierdut de copil cu jocurile pe calculator îndreptându-l spre bucuria utilizării educative a calculatorului în scopul învăţării”.
În privinţa limbii române, cei opt experţi cer ca accentul să fie mutat ”de la istoria literaturii romane şi teorie literară spre comunicare corectă, scrisă sau orală”. Conform experţilor, e grav că elevii români nu ştiu să descifreze un text literar la vârsta de 15 ani. Dar reformele propuse de ei nu ar face decât să încurajeze analfabetismul, pornind de la o concepţie minimalist-funcţională asupra rolului studiului literaturii, privită ca un soft care te ajută să scrii CV-uri şi scrisori de ”aplicaţie” la ”joburi”:
”În viaţa practică, de zi cu zi, viitorii adulţi nu se vor lovi de necunoaşterea intrigii din opere literare precum Fefeleaga sau Răzvan şi Vidra, dar sigur vor fi dezavantajaţi de lipsa de comunicare, de neputinţa de a-şi formula clar şi concis ideile, impresiile, gândurile, opţiunile asupra unor subiecte importante din viaţă, la interviurile pentru un loc de muncă (…) Lectura obligatorie are de obicei efectul contrar. Elevii nu citesc, preferă să preia sinteze şi rezumate din internet. Lectura este o chestiune de opţiune personală. Fiecare elev alege să citească ce-l interesează, ce-l pasionează, ce răspunde structurii personalităţii sale. În acest context, un număr restrâns de opere fundamentale din istoria literaturii române, alături de învăţarea temeinică a gramaticii necesare comunicării orale şi scrise, este suficient pentru nivelul mediu.
Înţelegerea şi explicarea unor texte, literare şi nonliterare, trebuie să fie preocuparea de bază a curriculei de la această disciplină. De asemeni, redactarea unor documente oficiale, cereri, CV-uri, scrisori de intenţie, memorii de activitate şi multe altele. Toate acestea sunt infinit mai importante decât cunoaşterea unui număr impresionant de lucrări din istoria literaturii române” (Concluziile asumate de şase membri ai grupului de lucrupentru o abordare nouă a dezvoltării curriculare şi a inovării în curricula pentru învăţământul preuniversitar).
Analfabetismul structural al acestor propuneri devine şi mai evident atunci când vine vorba de Istorie. Istoria ar urma să devină o parte a unei noi metadiscipline intitulate ”Educaţie pentru societate” care ar putea cuprinde, conform Concluziilor asumate de şase membri…, următoarele module:
”De la sisteme autocratice la sisteme democratice, Societatea europeană, Educaţie civică, norme de comportament social, Sisteme legislative, Coduri (penal, civil, codul familiei), Legislaţie uzuală, Istoria sistemelor economice, Educaţie financiară, Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi ale copilului, Responsabilităţi individuale şi colective, Războaiele în evoluţia umanităţii, Integrarea în piaţa muncii, Pregătirea pentru viaţa de familie, Relaţii de cuplu, Creşterea copiilor, Sensibilitate culturală şi toleranţă la multiculturalism, Axiologie şi valorizare (necesare pentru participarea activă şi responsabilă la viaţa socială), Managementul vieţii personale şi al evoluţiei în carieră, Competenţe antreprenoriale, Selecţia şi procesarea informaţiei, Cunoaşte-ţi aptitudinile, Uniunea Europeană, spaţiu economic şi social comun”.7
Tot acest demers este sprijinit pe o filosofie a educaţiei bazată pe următoarele principii: ”adecvarea la particularităţile de vârstă ale elevilor şi la piaţa muncii, flexibilitate
(“Traseele de invatare, diferite functie de inclinatiile, aptitudinile si talentele diferite de la elev la elev, solicita o flexibilizare curriculara, astfel incat fiecare sa-si regaseasca personalitatea, intersele si curiozitatile in disciplinele din planul de invatamant. Astfel, invatamantul general obligatoriu trebuie sa asigure elevilor competentele esentiale necesare racordarii la curriculumul liceal, dar si la activitatile zilnice (verificarea facturilor, calcule finaciar-bancare, geometrie aplicata in viata cotidiana, elemente de statistica, etc.), variate de la o comunitate scolara la alta.”), atractivitatea, accesibilitatea, digitalizarea curriculei, investigatie/explorare.”8
În viziunea celor opt membri ai grupului, un absolvent de gimnaziu educat conform acestor principii, după aceste metode şi cu acest curriculum, ar fi capabil, printre altele:
“Sa comunice corect, oral si scris, in limba romana si in alte doua limbi de circulatie.
Sa utilizeze aparatul matematic pentru rezolvarea problemelor cotidiene
Sa posede cunostinte tehnologice suficiente pentru utilizarea aparaturii din spatiul casnic si abilitati practice suficiente pentru viata de zi cu zi
Sa utilizeze calculatorul si internetul pentru activitati curente
Sa posede abilitati de selectarea si procesarea informatiei
Sa cunoasca regulile de convietuire sociala si democratica
Sa cunoasca aspecte juridice, financiare, economice, esentiale
Sa aiba o scara de valori bazata pe drepturile si obligatiile cetatenesti, sa-si defineasca propriile atitudini fata de mediul social, economic, politic
Sa aiba capacitatea sa-si managerieze propria cariera profesionala si sociala
Sa posede abilitati de constructie a unui proiect, sub aspect financiar, al resurselor umane si materiale, al profitabilitatii
Sa fie sensibil la manifestari culturale si tolerant la multiculturalitate
Sa aiba capacitatea de a-si schimba domeniul de activitate de cateva ori pe parcursul vietii active”
Potrivit experţilor, “nu trebuie sa mai cadem in capcana de a pregati toti elevii pentru cursuri universitare“.
2. Traducere
Un bun prieten, mentor şi mai apoi coleg, profesor universitar american, om de vastă şi solidă cultură, educat la cele mai bune şcoli americane, îmi spunea la un moment dat: ”Generaţia mea (cei născuţi în anii ‘40) a făcut multe lucuri bune, dar a greşit un singur lucru: a stricat sistemul de învăţământ american cu reformele neîncetate şi cu diluarea educaţiei. Ar trebui revenit la învăţământul clasic”.
Sub fraze sonore, ca de reclamă la detergent sau ketchup, experţii lui Curaj ne oferă, cincizeci de ani mai târziu decât în SUA, o reformă a învăţământului care va umple România de analfabeţi după model american. M-am întors în România, după ce am trăit cincispezece ani în SUA şi Canada, pentru a-mi feri copiii de efectele unui sistem public de educaţie toxic, bazat pe exact aceleaşi ”principii” şi cu exact aceleaşi ”obiective” ca şi cele avansate astăzi de experţii lui Curaj. Datorită copiilor mei – născuţi în SUA şi Canada, unde au şi mers la şcoală atunci când nu am făcut cu ei homeschooling -, am putut să cunosc din interior un sistem de învăţământ public dezastruos, care produce analfabeţi pe bandă rulantă, din care a dispărut până şi cea mai vagă amintire a educaţiei adevărate.
Pe de altă parte, predând Istoria mai bine de un deceniu în diferite universităţi nord-americane, am putut să interacţionez cu mulţimile de studenţi semi-analfabeţi care ies de pe băncile şcolilor croite după principiile propuse astăzi românilor de experţii lui Curaj.Studenţii care erau mai buni trecuseră prin şcoli particulare, unde încă se învaţă poezii sau reguli gramaticale pe de rost, unde nu au calculatoare şi unde fac gramatică şi literatură exact aşa cum se făcea în Anglia victoriană sau în România lui Spiru Haret sau a comuniştilor. Ceilalţi îmi spuneau că Napoleon – de care auzeau pentru prima dată la cursul meu – a inventat praful de puşcă. Am văzut, ani de zile, inteligenţe native stâlcite de un sistem de învăţământ croit după principiul că e posibil ca un elev să se exprime pe sine înainte de a învăţa ceva, înainte de a i se oferi nişte puncte cardinale şi mai apoi o hartă tridimensională a lumii, pe longitudinea tradiţiei culturale şi pe latitudinea ştiinţelor. Un sistem care neglijează sau dispreţuieşte valorile perene, care nu încurajează familiaritatea cu sistemele axiologice stabile, cu permanenţele, nu creează altceva decât consumatori tâmpi şi mărunţi birocraţi corporaţi, nişte oameni nesiguri pe ei pentru că nesiguri pe tot ce (nu) ştiu. Nişte oameni aproximativi.
România e pur şi simplu prea săracă pentru a-şi putea permite un sistem de învăţământ atât de dezastruos. SUA şi Canada, două dintre cele mai bogate ţări ale lumii, importă specialiştii pe care nu-i poate crea propriul lor sistem de învăţământ public. Marea Britanie a început să importe profesori de matematică din China. Departamentele de inginerie şi de ştiinţe ale universităţilor nord-americane sunt pline de studenţi arabi, indieni, chinezi, est-europeni, sud-americani care vin cu educaţia lor din clasele I-XII pentru a suplini golurile lăsate de tipul de sistem de educaţie publică pe care vor să-l importe acum ”experţii” lui Curaj la noi. România nu are bani pentru aşa ceva. Ne trebuie o dezvoltare a capitalului intelectual autohton. Şi dezvoltarea capitalului intelectual autohton nu se poate face decât în simbioză cu dezvoltarea economiei naţionale. Oricât am ocoli această problemă, expansiunea culturală a României a coincis cu perioadele de relativ avânt economic, primul val al emigraţiei anti-comuniste şi primul val al emigraţiei post-comuniste stând mărturie pentru acest lucru, pentru capitalul intelectual creat în România de un sistem public de educaţie edificat în conjuncţie cu un efort de modernizare şi dezvoltare economică naţională. Primii români care au fugit de comunism şi primii români care au fugit de post-comunism nu au fugit ca şi căpşunari, ci ca şi profesori universitari, ingineri, istorici, fizicieni sau matematicieni.
Reforma experţilor lui Curaj pare că ne pregăteşte pentru statutul de căpşunari perpetui, de peoni ai globalizării. Altminteri nu se explică de ce vor să cultive în elevi, încă de pe băncile gimnaziului, ideea că vor trebui să-şi schimbe domeniul de activitate de mai multe ori pe parcursul vieţii active. Un adult îşi poate schimba domeniul de activitate de mai multe ori în cursul vieţii dacă a primit o educaţie solidă în gimnaziu şi liceu, prin educaţie solidă înţelegând atât o cultură generală bine sistematizată, cât şi deprinderi intelectuale şi reflexele de comportament – precizie, seriozitate, punctualitate, gândire analitico-sintetică etc. – care să-i permită să-şi extindă domeniile de competenţă. Or, planurile experţilor lui Curaj par a avea drept scop nu educarea românilor pentru independenţa pe care ţi-o îngăduie competenţa, cât propaganda, răspândirea ideologiei conform căreia românii trebuie să fie de plastilină în mâinile corporaţiilor care au nevoie de piese de schimb umane pe care vor să le plătească, după cum ne spunea un alt ministru al guvernului Cioloş, cu doi sfanţi pe oră.
Este cât se poate de clar că afirmaţii precum acelea conform cărora absolventul de gimnaziu al experţilor lui Curaj va trebui să ”posede abilitati de constructie a unui proiect, sub aspect financiar, al resurselor umane si materiale, al profitabilitatii” şi să-şi ”managerieze propria carieră profesională şi socială” sunt nu doar scrise într-o română descalificantă pentru nişte experţi în educaţie, dar şi nerealiste şi, de fapt, vătămătoare. Cum poate un minor să-şi ”managerieze” propria viaţă, rebotezată ”carieră profesională şi socială”? E viaţa unui copil o combinaţie de cariere? Trebuie el să se gândească la ”profitabilitatea” financiară a ”proiectelor” lui? Rolul şcolii gimnaziale e, oare, acela de a-i învăţa pe copii să gândească în categorii de adulţi mercenari, de comis-voiajori? Pe de o parte ni se spune că elevii trebuie să se simtă bine la şcoală, unde totul trebuie să fie ”atractiv” pentru ei, iar pe de alta viaţa le e reformulată drept ”carieră” căreia trebuie să-i calculeze profitabilitatea. Despre ce tipuri de frumos, adevăr şi bine le vorbeşte şcoala experţilor lui Curaj? Pentru că toată această combinaţie de pragmatism financiar şi joc/distracţie nu duce decât la consumerism cinic.
Un sistem de educaţie nu poate exista fără structură, fără disciplina pe care o antrenează nişte obiecte de studiu bine definite. Răciturile pedagogice – bucăţile de matematică în gelatină de silicon informatizat – şi ghiveciurile în care o istorie dezosată e tocată mărunt şi amestecată cu barabulele ideologice curente nu vor da naştere la cetăţeni responsabili, ci la sclavi dezorientaţi, învăţaţi să gândească în clişeele stăpânilor zilei.
”Digitalizarea” curriculei nu va face decât să-i arunce pe copii şi mai mult în direcţia noianului de ”informaţii” şi de impulsuri care le macină capacitatea de concentrare şi le tocesc discernământul. Omul liber nu se naşte la capătul unui terminal de calculator. Şi nici nu se naşte ignorându-şi istoria – literară, socială, culturală, politică, diplomatică, economică. Doar sclavii nu îşi cunosc istoria, oamenii liberi au rădăcini.
Timpul e o dimensiune a existenţei pe care actul pedagogic nu o poate nesocoti de dragul educaţiei modulare. Odată ce te dezbari de dimensiunea temporală, de cronologie, nu mai poţi scoate în evidenţă devenirea istorică, adică succesiunea de cauze şi de efecte care nu doar că fac uşoară predarea istoriei, dar constituie unul dintre modurile fundamentale de a gândi: de a gândi nu doar literar-mitic, ci şi ştiinţific. Unul din câştigurile istoriografiei moderne a fost acela că nu s-a mai mulţumit să invoce Providenţa pentru a explica evenimentele istorice (o soluţie comodă şi în cele din urmă necreştină pentru că simplificatoare), ci a căutat să scoată la lumină cauzele şi originile sublunare ale istoriei, să explice în termeni contingenţi, de cauzalitate terestră – umană, climaterică şamd – desfăşurarea trecutului. Nu întâmplător secolul al nouăsprezecelea, epoca de afirmare a Istoriei ca disciplină academică, a fost şi epoca în care evoluţionismul organic a fost preferat revoluţiilor. Libertatea la moderni s-a născut odată cu istoriografia şi conştiinţa istorică. Or, modulele propuse de experţii lui Curaj abolesc această înţelegere a istoriei ca manifestare a libertăţii pentru a reintroduce în câmpul Istoriei şi al altor ştiinţe socio-umane te(le)ologia dubioasă a unei religii seculare. Cu alte cuvinte, în loc să judecăm istoria în propriii ei termeni, în curgerea ei firească, o judecăm din punctul fix al ”societăţii democratice” de astăzi, din punctul fix al unor zei mărunţi la suflet, gata oricând să-şi caute profitul personal şi jubilând fariseic la contemplarea propriei lor superiorităţi morale.
Dar acestea par a fi consideraţii mult deasupra nivelului epistemologic al majorităţii experţilor ministrului Curaj. Nici nu mi-am propus să epuizez chestiunea într-un singur articol, de aceea mă voi opri asupra unui singur alt punct, pe care sunt sigur că îl vor pricepe şi ”experţii”. Şi anume, mă voi opri la aspectul politic al acestui desant.
3. Cine ne sunt educatorii?
După câte ştiu eu, Vlaston a fost membru marcant al mai multor partide de buzunar băsist (Noua Republică, al lui Mihail Neamţu, apoi PMP al Elenei Udrea) pe care nu le-a votat nimeni. Dacă românii ar fi vrut ca Vlaston să le facă reforma educaţiei, ar fi votat partidele basiote şi l-am fi avut pe Vlaston ca tartor al educaţiei. Dar nu l-a vrut nimeni. Atunci cum de a ajuns Vlaston să ne facă reforma educaţiei sub un preşedinte care s-a prezentat drept alternativa la Băsescu? Cum poate Vlaston – care în vara referendumului din 2012 a spus că electoratul USL e ”România pomanagiilor” şi care cerea ca ”electoratul de dreapta” să se trezească şi să ”se încoloneze în trupe, necesare campaniei preşedintelui Băsescu” – să facă reforma educaţiei sub Iohannis?9
Cum poate Oana Moraru, care e ”managerul” unei şcoli private, să facă reforma învăţământului public din România? Nu exstă aici un conflict de interese? Cu cât e mai prost sistemul public, cu atât se vor înmulţi argumentele în favoarea celui privat, inaccesibil oamenilor săraci, care în România alcătuiesc o zdrobitoare majoritate.
Deocamdată, învăţământul public din România e încă bun şi asigură accesul la educţie şi copiilor ai căror părinţi nu îşi pot permite să plătească taxele din învăţământul privat. Cu alte cuvinte, un sistem de educaţie public bun asigură mobilitatea socială: au şi săracii o şansă să urce pe scara competenţelor şi, deci, pe scara socială. ”Muncă şi merit” cerea Eminescu acum mai bine de o sută de ani. Învăţământul privat nu face decât să perpetueze ierarhiile sociale existente: copiii bogătaşilor merg la şcoli private bune şi moştenesc averea tăticului; copiii săracilor moştenesc subsolul social părintesc. Am văzut asta în şcolile private nord-americane, unde bogătaşii îşi trimit copiii pentru a fi şlefuiţi şi a învăţa cam ce învaţă elevii din România. Doar că ei plătesc 25.000 de dolari pe an pentru fiecare copil. Elevii din şcolile publice nord-americane nu învaţă mai nimic: doar se descoperă pe sine, adică îşi descoperă golul şi frustrările oricărui copil căruia nu i se dau instrumentele şi antrenamentul necesare pentru a sta drept în faţa lumii şi a o înţelege.
Tincuţa Apăteanu, un alt ”expert” al comisiei lui Curaj, a absolvit în 2007 programul de MBA al Bucharest School of Management şi apoi a urmat cursurile organizate pentru liderii societăţii civile de către Harvard Kennedy School – Executive Education (NGO Legitimacy, Advocacy and Partnerships şi Non-profit Financial Stewardship). Apăteanu a îmbobocit ca ”expert” întru ale educaţiei în 2012. Până atunci a ocupat următoarele funcţii: 2000-2007, Coordonator comunicare internă şi responsabilitate socială, Grupul Rompetrol – Bucureşti; 2007-2012, Director General Fundaţia Dinu Patriciu – Bucureşti. Din 2012 este Preşedinte/Fondator al ONG-ului Edusfera, organizaţie care ”promovează importanţa educaţiei în domeniul ştiinţelor şi tehnologiei în rândul copiilor şi tinerilor. Programul cel mai important este Digital Kids”. Digital Kids ”oferă cursuri de programare pentru copii între 8 şi 14 ani”. 10
Marian Staş a studiat la Academia Militară şi apoi şi-a luat licenţa în matematică-informatică. CV-ul lui Staş cuprinde următoarele realizări:
”doctor inginer, fiabilitate software · 2002 – Academia Tehnică Militară, Bucureşti
¨Master in Public Administration (MC/MPA) · 1999 – John F. Kennedy School of Government, Harvard University
¨curs postuniversitar, managementul resurselor de apărare · 1998 – Defense Resources Management Institute, Naval Postgraduate School, Monterey, CA (IDMC 98-1)
¨licenţă în matematică-informatică · 1996 – Universitatea Bucureşti
¨curs postuniverstar, automatizarea conducerii trupelor (eşalon tactic) · 1990 – Academia Militară de Transmisiuni, Leningrad/Sankt Petersburg
¨ofiţer inginer, specialitatea sisteme informatice (calculatoare electronice) · 1985 – Academia (Tehnică) Militară, Bucureşti (şef de promoţie).”11Conform CV-ului pe care îl deţin, după ce a atins gradul de locotenent-colonel ca şef secţie reconversie profesională, în 2001, Staş a înfiinţat Fundaţia CODECS pentru Leadership, căreia i se dedică de atunci. CODECS propagă o educaţie pentru ”leadership” care include metode corporate de creştere a productivităţii şi management al riscului de tip Six Sigma, adică metode simplificator-statistice în esenţă şi criticate pentru faptul că înăbuşă creativitatea.
CODECS a organizat în 2009, împreună cu Fundaţia Dinu Patriciu, condusă atunci de Apăteanu, ”competiţia colegială “Professoria – Profesori mai buni pentru copiii nostri”. Acest program este adresat universităţilor din România, având ca obiectiv „dezvoltarea unor programe inovative de Master în Educaţie”. Din juriul competiţiei făceau parte, pe lângă profesori de liceu, şi experţi recunoscuţi în educaţie precum Adrian Stanciu (Human Synergistics), Cosmin Alexandru (Consultant în branding şi strategie şi trainer) şi prof. Dr. Niels Schnecker (Schnecker van WYK & Pearson).12
Staş povesteşte cu mândrie că Schnecker l-a lăudat pentru capacitatea lui de a vinde ”frigidere eschimoşilor şi calorifere papuaşilor”.13 Într-adevăr, trebuie să ne întrebăm ce lucruri de care nu avem nevoie vor să ne vândă Staş şi ceilalţi onegişti din comisie prin acest program curricular pe care îl susţin. Întreg programul pare a fi pus la punct de o echipă de ”sales managers” care i-au luat repede pe profesorii de matematici prezenţi în comisie pentru a le vinde o arhitectură curriculară capabilă să producă doar agenţi de vânzări şi telemarketers. Degeaba au pus pe blatul lor plin de E-uri cancerigene vişinele confiate ale Latinei şi mai multor ore de gramatică. Cum se vor face aceste ore de Latină şi de gramatică, tot prin exerciţii pe calculator? În condiţiile în care o mare parte a problemelor şcolare ale copiilor au de a face şi cu scufundarea lor în lumea virtuală, acolo unde nu e întristare şi nici suspin pentru că lucrurile nu au consecinţe şi cu o simplă fluturare de deget mare peste interfaţă schimbi jocul, a pretinde că îmbunătăţeşti învăţământul din România digitalizându-l e fie iresponsabil, fie de-a dreptul subversiv. Rezultatele acestei arhitecturi curriculare vor fi dez-alfabetizarea totală a României, deşertificarea intelectuală şi culturală.
Grupul de experţi convocat de ministrul Curaj e format aşadar din ingineri şi matematicieni/fizicieni la care se adaugă ONG-işti legaţi ombilical de mediul corporaţiilor globale (cât va costa această reformă şi cât vor câştiga firmele de soft?). Nu există niciun umanist printre membrii comisiei. O comisie care pregăteşte programul de studiu al unei Românii distopice…
[…]/ integral pe cotidianul.ro
- Interviul saptamanii – cu Catalin Diaconu, TANARUL PROFESOR CREDINCIOS, DEMN, NOBIL SI PATRIOT din Targu Jiu, amenintat cu bataia de un elev: UN OM RARISIM FATA CU MIZERIA MORALA IN CARE A FOST ADUSA SCOALA ROMANEASCA
- Problemele reale din scolile romanesti: VIOLENTA EXACERBATA si ABANDONUL SCOLAR RECORD (video). In timp ce Ministerul Educatiei are o singura mare grija: MANUALELE DIGITALE
- PROFESORII NU MAI AU VOIE SA DEA AFARA ELEVII DIN CLASA
Documentar interesant marca BBC : “Horizon.The dark side of the internet” .E redat acum pe Digi 24 .
Nu-mi pare rau ca pleaca latina.Sincer. Dar imi pare rau de saraca noastra limba .Imi pare rau ca niste imbecili vor sa ne indobitoceasca prin ore de “multiculturalism” (pe scurt ,de atomizare a credintelor si datinilor unui popor) .
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Educatie/solomon+marcus+manuale+invatamant+cuvantul+cheie+e+agresiunea
@ emanuel: in acelasi ton, un serial ce aduce cu sine multe semne de intrebare: CSI Cyber.
@ carmen:
Domnul academician exagereaza, cel putin. Cred ca alta este agresiunea adevarata (sau altele sunt agresiunile reale din scoala) si nu cred ca solutia este sa dam elevilor si mai putina cultura generala, ca sa nu-i “agresam”, fiindca, nu-i asa, gasesc oricum totul pe internet, atata doar ca ei nu-l folosesc deloc pentru asa ceva…
Acest domn Curaj este destul de discutabil dpdv moral. Inainte sa fie minstru a fost sef la UEFISCDI, unde a facut niste chestii nu tocmai morale.
@carmen:
Sunt multi oameni manati, poate, de bune intentii care sunt total depasiti de realitate. Solomon e unul din ei. Discursul lui este cu vreo 20 de ani in urma fata de ce se intampla in societate si in scoala si este catastrofal daca e pus in aplicare. Din pacate, sunt destui ca el, care raman tributari unor formule stereotipe de evaluare a sistemului educational. Agresiunea care se intampla acum in scoli, DEJA ACUM, daramite daca se mai pun in aplicare si “proiectele expertilor”, este cea care handicapeaza copiii de abilitatile de baza pentru a a avea un minim discernamant si o minima judecata normala ca adulti.
@ admin: exact, este un discurs pe care eu una nu pot sa-l inteleg deoarece nu mai sunt la curent cu noile manuale scolare. De formatie matematician din cate am inteles, dl. SM doreste totusi sa contopeasca matematica cu informatica, fizica si chimia. Studiul matematicii si nu numai studiul, dar intelegerea ei corecta, ofera o perspectiva clara de abordare a tuturor disciplinelor, inclusiv literatura, filozofia sau istoria. Nu pot fi de acord cu domnia sa atunci cand afirma ca, de fapt, calculele sunt doar calcule si nu servesc la multe lucruri. La fel cum nu pot fi de acord cu dansul cand spune ca un copil trebuie sa fie ajutat de calculator pentru a nu se irosi in ‘acte primitive de memorare’. Mi se pare tare ciudata afirmatia asta – scoala agreseaza.
Aici trebuie sa recunosc ca-i dau dreptate lui CT Popescu: http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Educatie/C+T+Popescu+Profesorul+este+responsabilul+cu+povestea+Informatia
Un lucru care mi-a sarit in ochi, dar pe care mass-media cred ca a lasat-o sa treaca neobservata, este ca o nota comuna celor trei variante de plan-cadru propuse pentru invatamantul gimnazial, pe langa reducerea numarului de ore de limba romana la clasa a 5-a, este adaugarea in trunchiul comun a 4-5 ore/saptamana pentru elevii care studiaza in “limba materna”. http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2015/12/Analiza-comparativa-a-celor-3-variante-de-plan-cadru-supuse-consultarii.pdf – pagina 3, note comune.
Eu inteleg ca pentru toata lumea, inclusiv pentru copiii romani, scoatem o ora de limba romana, la clasa a 5-a, in timp ce etnicilor le bagam cate 4-5 in plus ca sa poata studia mai bine limba materna. Chestiunea pare a face parte din acest scenariu – http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2011/06/15/acad-dinu-c-giurescu-si-prof-radu-baltasiu-despre-statutul-minoritatilor-si-legea-educatiei-metode-de-dezintegrare-a-statului-national-roman-video/ .
Ce tampenie!.. Educatie cetateneasca (parca am fi in comunism, cu vechile ore de educatie civica), educatie “multiculturala”… what?!? 😯
Drepturile copilului? Inseamna ca efectul Barnevernet a avut un efect opus, astia au inteles sa preia modelul norvegian… Aberant. Si sa invete ce la drepturile copilului? Ca e bine sa faca sex, de exemplu?! Sa se opuna parintilor? Ii invata sa fie anarhisti de mici.
Cat priveste istoria.. e clar ca e o lupta impotriva nationalismului dusa la extrem, dupa ce au ciuntit manualele de istorie. Vor ca romanii sa isi uite istoria, sa devina o populatie (umila), nu un popor (demn). Asta inseamna sa iti tradezi valorile propriului neam si sa adopti un invatamant ideologic (pro-globalism, multiculturalism), corectitudine politica dusa la extrem. Sper sa reactioneze cineva in tara asta la aceste aberatii.
Este si o tentativa de a promova sincretismul religios in randul copiilor, o nivelare a conceptiilor, traditiilor, culturilor, religiei. Perfect antihristica aceasta propunere a Min. Educatiei (ar trebui adaugat mai nou si al ideologizarii tinerei generatii).
Trebuie ca din scoala sa iasa idiotul perfect, sa se inlature orice posibilitate ca un absolvent sa aiba cunostinte si o minte antrenata la absolvire.
bun, deci avem asa:
Noua lege a educatiei, Legea preventiei si intentia de a vinde Portul Constanta si Aeroportul Otopeni. Iata cine si-a luat tara inapoi.
http://www.filmedocumentare.com/conspiratia-universitara/
De vazut! Poate ca ar trebui sa il postati si pe site-ul dvs..
In America, asiaticii, inclusiv cei din India, isi dau copiii inca de la varste foarte fragede, cam de pe cand intra la gradinita la o scoala numita Kuma, unde invata pe de rost 1+1, 2+1, 3+1 si asa mai departe. Nu stiu lista pe de rost, o iau de la capat. Memoria trebuie antrenata, de la varste fragede, pentru a putea inmagazina cu usurinta mai tarziu informatii care trec pe langa noi pentru scurta durata, dar sunt “agatate” de te miri ce imagini sau concepte care fac parte cu care se inrudesc sau se pot asocia. Eu nu am tocit de mica, dar am citit enorm si mai tarziu totul se decanteaza si se organizeaza in minte, asa incat se te poti folosi de orice informatie pe care ai inregistrat-o. Cu cat bagajul e mai mare, cu atat se adauga mai mult la ceea ce ai acumulat deja. Avantajul invatamantului comunist, pe langa cultura generala pe care o capatai, era ca invatai multe lucruri pe de rost si aveai o memorie antrenata. In liceu am ajuns de doua ori la nationala de istorie si pot spune ca era toceala pura, si chiar ma intrebam cam cum delimiteaza ei lucrarile pentru primele trei premii notele, din moment ce toti scriau cuvant cu cuvant din manual, avand in vedere ca pentru cel de-al doilea punct, in care comentai vreo lozinca comunista iti ramanea foarte putin timp. Dar cred ca acele periii contau enorm.
Vad ca am scis in klingoniana. Ma laud cu memoria si nu mai stiu sa vorbeste romaneste. Ideea era ca mai tarziu mi-a folosit tocela, pentru ca balivernele despre perioada comunista erau sinistre.
1) Subiectele la Politehnica din ultimii 15 ani, nu se compara nici pe departe, ca nivel de dificultate cu cele din anii 70 si 80 ai secolului trecut: sunt mult mai usoare.
La ASE se intra pe baza mediilor din liceu si de la bac; pot aparea situatii nedreopte:
vreai sa ma specializez in IT (fac de cibernetica-economica), dar media ultimului admis este 9.50. Pe langa media de la bac, se tine cont de media pe 4 ani de liceu, unde intra biologie, geografie, educatie fizica… Daca mai tinem cont ca standartele de notare din micile orasele de provincie/comune sunt altele decat la marile colegii nationale, ne dam seama cum sunt selectati specialitii IT furnizati de ASE…
2) Amestecarea materiilor e cat se poate de paguboasa. Daca un elev doreste sa mearga la aeronave, nu are nevoie de cunostinte medii de chimie. Amestecand materiile distrugi stricta specializare, care daca se doreste performanta, incepe din liceu.
3) Problema corect pusa: performanta incepe din liceu si implica munca multa, cu tenacitate si pana la jertfa – pt cei ce dau la medicina sau automatica si riscuri.
Ceea ce se propune, este o abordare waldorf soft: pe copii buni metoda waldorf i-a mediocrizat, iar pe cei medii, i-a trasformat in rebuturi.
@ RomeoB
”Ceea ce se propune, este o abordare waldorf soft: pe copii buni metoda waldorf i-a mediocrizat, iar pe cei medii, i-a trasformat in rebuturi.”
Minunat de bine si concis zis! Si – din pacate – e adevarat!
Spuneam mai deunazi, la un comentariu pe acest site, ca sistemul de invatamant actual nu face decat sa furnizeze material uman corporatiilor. Si corporatiile se pare ca si-au cam vazut sacii in caruta din acest punct de vedere. Cerinta lor primordiala (si nu doar a lor) pare sa fie ca absolventii (de liceu,universitate s.a.) sa fie cat mai mediocrii posibil, ca sa zic asa. Fara sare, fara piper, indivizi perfect inodori si insipizi. Adica fara principii de viata, etice si mai ales religioase. Fara repere clare. Pentru ca taman pe genul asta de om il pot prelucra foarte bine corporatiile, mai ales prin training-uri, dar nu numai. Stimate nou si tanar angajat, nu stii ce e cu tine pe lumea asta? No problem! Lasa ca te invatam noi ce si cum! Evident, ce si cum vor ei!
Intai ii exclud din expozitii si pe urma, cred ei, din istorie, din memoria neamului.
http://www.cotidianul.ro/tablourile-martirilor-din-inchisorile-comuniste-au-fost-scoase-dintr-o-expozitie-275880/
Este tot mai limpede că asistăm pe zi ce trece la un război pentru rebolşevizarea educaţiei, camuflat în “straie democratice”.,
După presiunile şi atacurile sălbatice ale unora, contra orei de religie, acum, au îndreptat tunurile, tocmai asupra a ceea ce este esenţial pentru identitatea României: istoria, limba latină şi limba română!
Mi-e unuia, mi-este clar încotro ne îndreptăm.
Copilule, tinere care citeşti acest articol, fii înţelept şi nu te lăsa manipulat, fiindcă:
partidul te vrea prost, SUA te vrea prost, U.E. te vrea prost, Tehnocraţia te vrea prost !
Trezirea fraţilor, că am dormit destul !
Erată: Mie unuia, mi-este clar…
De ce istoria trebuie înlocuită cu „educaţie pentru societate”. ?
O asemnea disciplină, dacă este neapărată nevoie de ea, ar putea fi adăugată separat, opţional sau obligatoriu.
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Educatie/Reforma+in+Educatie+atacata+de+Academia+Romana
@menumorut 15
Foarte bun documentarul! Cam asta se face si la noi, dar la scara mai mica, din punct de vedere financiar, dar galopant ca transformarea invatamintului universitar in invatamint de masa. As avea multe de spus, dar ar fi off topic la articol. O intrebare, totusi: ce parere aveti despre invatamintul universitar on line?
Revenind la subiect, sintagma “acte primitive de memorare” m-a frapat si pe mine. Desigur, rostul scolii nu e sa scoata “tocilari” gen Trasnea. Totusi, rolul memoriei este capital in invatare. Altfel ce faci? In mentalitatea astora, elevul ar trebui sa fie mereu bransat la un terminal, devenit cirja pentru orice rationament dar si pentru relationare. Exact ca in documentarul O lume fara oameni sau ca in animatia WALL.E.