MITROPOLITUL IRINEU DE BASKA, membru al delegatiei Bisericii Sarbe la Sinodul din Creta: NU AM SEMNAT DOCUMENTUL “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine” DIN CAUZA CONTINUTULUI AMBIGUU ECLEZIOLOGIC
Mitropolitul Irineu de Bashka, care a luat parte la Sinodul din Creta, membru al delegatiei Patriarhiei Serbiei, a explicat pentru agentia de stiri greceasca Romfea.gr de ce a refuzat sa semneze documentul intitulat “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine”.
Vladica Irineu a confirmat, astfel, informatia aparuta conform careia nu ar fi semnat documentul controversat.
“Nu am semnat documentul “Relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine” pentru ca membrii episcopali ai Sinodului au avut dreptul sa se exprime, dar nu au avut dreptul sa si voteze. La Sinod, in loc de a se aplica regula adoptata de Apostoli si de Sfintii parinti, adica “un om, un vot”, s-a aplicat o alta regula: “o biserica autocefala, un vot”. Cu alte cuvinte, doar primatii bisericilor locale au avut dreptul de a semna.”
In opinia mitropolitului Irineu, aplicarea noii reguli aduce urmatoarele consecinte:
- Sinodul se prezinta nu ca o institutie a Bisericii celei Una si a Trupului sau, ci ca un organism parlamentar, ce este alcatuit din biserici autonome si independente;
- Sinodul primatilor s-a comportat, in esenta, ca o adunare de papi;
- Intentionat sau nu, Sinodul a fost redus la nivelul unei adunari a primatilor bisericilor locale care au avut, doar, o delegatie mai extinsa drept companie;
“Astfel”, concluzioneaza vladica Irineu, “diferenta dintre un episcop ortodox si un observator heterodox, la Sinod, a fost ca primul putea vorbi dupa cum dorea, pe cand cel de-al doilea nu: insa niciunul dintrei ei nu putea decide asupra niciunei chestiuni.”
Singurul lucru pe care putea sa-l faca un episcop era sa nu semneze textele care nu concordau cu convingerile sale.
“Insa principalul motiv pentru care nu am semnat documentul cu pricina este ca e ambiguu ecleziologic si are un continut dubios in unele parti ale sale care se invecineaza, astfel, invataturilor eretice”, explica mitr. Irineu.
Este de notat ca atat mitr. Amfilohie, cat si mitr. Irineu, au jucat un rol cheie in lucrarile delegatiei sarbesti si au fost prezenti de-a lungul tuturor sedintelor alaturi de patriarhul Irineu al Serbiei.
Este posibil ca numarul delegatilor sarbi care nu au semnat documentul “Relatiile…” sa fie mult mai mare.
traducere Cuvantul Ortodox
*
- IPS HIEROTHEOS VLACHOS denunta PRESIUNILE la care au fost supusi ierarhii Bisericii Greciei de catre tabara PATRIARHULUI ECUMENIC la dezbaterile asupra documentului referitor la relatiile cu celelalte culte: “Eu insumi m-am confruntat cu un COMPORTAMENT ABUZIV..”
- IPS ATANASIE de LIMASSOL explica de ce nu a semnat documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”: NU EXISTA ALTE BISERICI, CI NUMAI EREZII SI SCHISME. “Nici Sinodul fără popor, plinătatea Bisericii, nici poporul fără Sinodul Episcopilor nu pot să se considere pe ei înșiși trup al lui Hristos și să exprime în mod corect viața și dogma Bisericii”
- Actualizare: “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE” – traducerea documentului SINODULUI PANORTODOX cu evidentierea diferentelor fata de textul pre-sinodal/ SCURT COMENTARIU ASUPRA PRESTATIEI PATRIARHIEI ROMÂNE LA SINODUL PANORTODOX DIN CRETA
- SAPTE MITROPOLITI NU AU SEMNAT DOCUMENTELE SINODULUI PANORTODOX. Printre ei, IPS Hierotheos Vlachos si IPS Atanasie al Limassolului/ PRIMA REACTIE A IPS SERAFIM DE PIREU/ Varianta in română a MESAJULUI ”SFANTULUI SI MARELUI SINOD”
- Declaratiile Patriarhului Daniel la intoarcerea de la SINODUL PANORTODOX. Ce amendament a propus Sinodul BOR la documentul “RELATIILE BISERICII ORTODOXE CU ANSAMBLUL LUMII CRESTINE”
Pentru cine a uitat anumite lupte fratricide din patriarhia Serbiei, un reminder:
- PERSECUTIE FATISA SI FULGERATOARE IMPOTRIVA EPISCOPULUI ARTEMIE DE KOSOVO. Informatii despre abuzurile, manipularile si tradarile grele ale “fratilor” din Sinod
- CRUCEA CRESTINULUI VREMURILOR DE PE URMA: intre Leviathanul intereselor si silniciilor euro-masonice si “dumnezeul” furios si turbulent al zelotilor extremisti(Sinteza de stiri, opinii si recomandari pe teme religioase – 15 decembrie 2010)
Totuși au fost divizați și Patriarhii între ei, după cum aflăm dintr-o sursă catolică ce prezintă informații mult mai detaliate decât au oferit organizatorii: http://www.catholicworldreport.com/Item/4910/the_panorthodox_council_a_fragile_hope_for_aggiornamento.aspx
„Reportedly, the Primates of the Churches of Romania, Serbia, and Poland supported the Archbishop of Athens.” Adică Biserica noastră, a Serbiei și Poloniei a susținut poziția grecilor de nu introduce în document numele de „Biserică” pentru alte denominațiuni, inclusiv catolici.
Interesanta si asta, din aceeasi relatare:
http://panorthodoxcemes.blogspot.ro/2016/07/the-panorthodox-council-fragile-hope.html
Merită menționat un paragraf din textul grecesc original al prezentării Mitropolitului Irineu:
„Sincer și fără ocolișuri decar că voiam să semnez textul cum era, în ambele variante ale lui, așadar, chiar și cu dublul înțeles al variantei anterioare cât timp numai punctul de față ar fi dorit să constituie „călcâiul lui Ahile” din tot cuprinsul lui. Totuși, din păcate, textul este – după părerea mea dintotdeauna – incurabil și inacceptabil pentru că este un amestec neamestecat de teze ortodoxe curate și cuvinte frumoase de stil și etos „ecumenist”.”