PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun

21-06-2011 4 minute Sublinieri

[…]

Adeseori se spune ca ajungem sa-l judecam pe celalalt, din dorinta de a-l indrepta. Ne uitam la faptele lui, vedem ce este nepotrivit, i le comunicam si ii cerem sa ia alt chip. Dar cand facem aceasta critica, mai tinem seama de cuvintele Mantuitorului:

“De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tau si nu te uiti cu bagare de seama la barna din ochiul tau? … Fatarnicule, scoate intai barna din ochiul tau, si atunci vei vedea deslusit sa scoti paiul din ochiul fratelui tau” (Mt 7, 1-5)?

Ma tem ca nu. Nu mai spun ca de multe ori ceea ce i se pare omului drept, pentru Dumnezeu este nedrept.

Iar pentru a nu porni cu usurinta spre judecata, voi aminti de episodul cu femeia desfranata care urma sa fie omorata cu pietre. Mantuitorul le spune celor ce doreau sa arunce cu pietre in ea: “Cel fara de pacat dintre voi sa arunce primul cu piatra” (Ioan 8, 7). Si raspunsul acestora este pilduitor pentru fiecare dintre noi cei care dorim sa judecam: “Iar ei auzind, si mustrati fiind de cuget, ieseau unul cate unul” (Ioan 8, 9).

Potrivit judecatii omenesti, cel care a facut un rau trebuie judecat si pedepsit. Exista si credinta ca prin astfel de sanctiuni, cel care a gresit se poate indrepta. Dar pierdem din vedere ca judecata omului nu este judecata lui Dumnezeu. “Nu sunt gandurile Mele ca gandurile voastre si caile Mele ca ale voastre” (Is. LV, 8). Cel care a ajuns la masura sacrificului de sine si la iubirea vrasmasilor, nu mai are nevoie de tribunale. Prin aceste afirmatii nu doresc sa se inteleaga ca Biserica este impotriva instantelor de judecata, ci doresc sa subliniez ca Biserica le accepta ca semn al neputintei omenesti de a iubi vrajmasii.

[..]

Noi am auzit mulţi preoţi spunând: “Sunt păcătos”. Vedem că rugăciunile, cel puţin cele ortodoxe, conţin ex­­presia “eu, păcătosul” sau “iartă-mă pe mine, păcătosul“, dar nu ne este destul de clar ce înseamnă asta în viaţa de zi cu zi a unui preot, mai ales în viaţa de zi cu zi a unui preot cu har şi care arată în ochii noştri ca un sfânt. Nu ne este clar cum de se gândea la “păcătosul din el” părintele Ar­senie Boca şi nu este clar cum pă­că­tuieşte părintele Papacioc. Ce înseamnă “păcat” pentru aceşti preoţi şi de ce ei îşi spun păcătoşi. Puterea exemplului poate face uneori cât o bibliotecă întreagă şi poate deveni călăuză pentru a ne limpezi în mintea şi în inima noastră.

Am găsit un asemenea exemplu în cartea părintelui Savatie Baştovoi, “Puterea Duhovnicească a deznădejdii”. Părintele povesteşte aici despre vremea în care era diacon şi se credea “foarte deştept”. Aflat în vizită la sora sa, la Iaşi, fusese invitat să slujească la Biserica Trei Ierarhi. Cum trecea părintele pe lângă o bisericuţă,

“în întâmpinare vine preotul de la biserică (…) cu o femeie cam la trei­zeci de ani, care râdea ea aşa şi era cam vopsită. Eu, om foarte smerit, monah silitor, mă gândesc: O, preotul umblă cu femeile astea hlizite, face smin­tea­lă. Ajung în dreptul lui, mă gândesc: Da nici să nu-l mai salut, aşa fel de preot care, uite, în văzul tuturor se chicoteşte cu frumoasa asta. Ajung în dreptul lui, la care părintele zice: Ce faci, frate? Unde slujeşti diseară? Şi mă ia, mă ia în braţe aşa, dar eu mă gândesc: O, şi omul ăsta, şi când mă uit mai şi mi­roase a vin. Zic (în gând): iaca-i bună, frate. Nu-i destul că umblă cu cine umblă, încă mai şi bea. Foarte bine, părinte. Aşa o să atragem noi oamenii în Biserică, cu astfel de preoţi şi de fapte. Dar el cu mare dragoste mă ia în braţe şi zice: Vino să slujim împreună. Dar eu: Iaca, cu cine n-am mai slujit împreună. Nu, părinte. Eu mă duc la Trei Ierarhi. Eu nu-s orice fel de om. Şi vedeţi lucru, gândul meu de om nebun. Să vedeţi părintele ăsta, cu o desăvârşită dragoste şi putere, mă ia aşa, mă strânge şi-mi spune: Gândul cel bun, părinte. Şi aşa ne despărţim. Şi atunci m-am trezit eu ce-am făcut. Omul ăsta era preot al Dumnezeului celui viu, şi pentru că el era aşa, Dumnezeul lui i-a dat şi el a văzut toată starea mea, toată ne­bunia mea. Şi Dumnezeu s-a milostivit de mine şi mi-a zis: Gândul cel bun, părinte”.

Mai departe, părintele Baştovoi comentează:

“Niciodată să nu credem nimic de rău, nici despre preoţi, nici de vom vedea, niciodată să nu spunem şi Dumnezeu ne va da gândul cel bun şi vom fi fericiţi şi pe alţii îi fericim. Asta zic pentru cei care se smintesc de feţele bisericeşti”.

În viaţa de zi cu zi noi ne luăm uneori îngăduinţa de a gândi rău despre preoţi, cum şi preoţii mai pică în capcana judecăţii oamenilor. Iată, preotul acesta ne spune că păcătoasă nu-i atât fapta, căci fapta vine din gând. Fapta vine din minte. În minte are loc păcatul, în judecata noastră, care ne arată prin ea însăşi că nu suntem atât de deştepţi pe cât pretindem, nici atât de smeriţi pe cât am putea. “Fericiţi cei ce s-au izbăvit de a-i judeca pe preoţi şi pe toate celelalte”, mai spune părintele Baştovoi. Gân­dul cel bun, asta-i taina. El te îndepărtează de păcat şi, adesea, îţi arată că ceea ce pare nu-i chiar ceea ce este. Păcătosul care umbla cu “fe­meia hlizită” şi “mirosea a vin” era iu­­bitor şi prin el lucra Dumnezeu pentru îndreptarea minţii, în care clo­co­­teau gânduri rele. (…)

Legaturi:


Categorii

Articolele saptamanii, Pagini Ortodoxe, Parintele Savatie

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Actualitate

Comentarii

25 Commentarii la “PAIUL SI BARNA. Judecarea si gandul cel bun

  1. Pingback: Război întru Cuvânt » Cuviosul Paisie Aghioritul despre PUBLICITATEA FACUTA PACATELOR DIN BISERICA
  2. Pingback: Război întru Cuvânt » SFANTUL IOAN GURA DE AUR: “Cel ce se invata a-l dispretui pe preot, cu timpul Il va dispretui si pe Dumnezeu… Multe se judeca numai din banuiala” » Război întru Cuvânt
  3. Pingback: Război întru Cuvânt » CA ALBINA SAU CA MUSCA? Cuviosul Paisie Aghioritul: “Mi-au spus unii ca se smintesc pentru ca vad multe lucruri strambe in Biserica…” » Război întru Cuvânt
  4. Pingback: Război întru Cuvânt » Parintele Sofronie Saharov NE INVATA CUM SA TRAIM IN RELATIE CU SEMENII: “Ce castig judecand pe fratele meu?”, “Respingeti orice duh de curiozitate” » Război întru Cuvânt
  5. Pingback: CUVANT AL PARINTELUI ARSENIE PAPACIOC PENTRU UNITATEA BISERICII si impotriva celor care puneau intrebarea tendentioasa: "Unde a fost Biserica Ortodoxa in vremea comunismului?"
  6. Pingback: Parintii Arsenie Papacioc si Proclu Nicau despre JUDECAREA PREOTILOR (VIDEO)
  7. Pingback: Parintele Arsenie Papacioc: "Sunt foarte convins ca in iad sunt cei mai multi care vorbesc de rau"; "Inchide pe Domnul in inima si fii cu luare aminte acolo!"
  8. Pingback: PILDA DATORNICULUI NEMILOSTIV. Predica Sfantului Luca al Crimeei
  9. Pingback: PARINTELE IOANICHIE BALAN, BLANDUL MARTURISITOR - DE 4 ANI IN VESNICIE. Cuvinte de folos (I): "Rugati-va mai mult! Cine vorbeste mult, pagubeste mult"
  10. Pingback: CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE -
  11. Pingback: MERINDE DUHOVNICESTI DE LA MANASTIRILE ESSEX SI PUTNA: Staretul Melchisedec Velnic despre grairea in desert. Parintele Zaharia Zaharou – raspunsuri duhovnicesti: Cum vom putea face fata vremurilor apocaliptice? -
  12. Pingback: SLUGA SUTASULUI. Predica audio importanta despre DISCRETIA CREDINTEI, INIMA MILOSTIVA versus “GENERATIA EU” SI PACATUL SUPERIORITATII CARE OSANDESTE. Cum pot ortodocsii, “noul Israel”, sa repete caderile “poporului ales”
  13. Pingback: LUPTA IMPOTRIVA GANDURILOR. Sa punem semne de intrebare gandurilor de banuiala fata de altii, ca sa nu ne imbolnavim! -
  14. Pingback: VEACUL ANTIHRISTIC AL MINCIUNII. Cand si cum ne mintim singuri? -
  15. Pingback: SFANTUL NECTARIE DIN EGHINA SI PATIMILE NOASTRE (II): despre oamenii mincinosi, calomniatori, clevetitori, vicleni, judecatori necrutatori -
  16. Pingback: PARINTELE SAVATIE BASTOVOI la Libraria Sophia (2013) despre NOBLETEA DUHOVNICEASCA si "Romania ingerilor" (VIDEO integral) - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  17. Pingback: CUVIOSUL IOAN DE LA VALAAM (I): “Nu trebuie sa tanjim dupa stari inalte… Sarcina noastra este sa facem tot ce ne sta in putinta si sa ne oste­nim spre lucrare – restul tine de har” -
  18. Pingback: MUSTRARE sau OSANDIRE? Adevarul evanghelic si patristic de capatai in chestiuni de o permanenta actualitate si de o cruciala importanta -
  19. Pingback: “Cu gandurile de-a stanga judeca si nedreptateste pe ceilalti, impiedica venirea harului si lasa pe diavolul sa lucreze liber in el… DACA NU AI GAND BUN, TE VEI VATAMA SI DE CUSURURILE MELE, SI DE VIRTUTILE MELE!” -
  20. Pingback: Din sfaturile duhovnicesti ale STARETULUI NICON AL OPTINEI: “Temeti-va, copii, sa anticipati judecata lui Dumnezeu. Cat de cumplit este sa osandim!“ -
  21. Pingback: Barna din ochiul fratelui, haina judecatorului sau a doctorului sufletesc si MANDRIA NEBUNA DE A CREDE CA “EU STIU” SI “EU II INDREPT PE CEILALTI” (predica audio) -
  22. Pingback: FATARNICIA – cel mai urat pacat in ochii lui Dumnezeu. “SA NU JUDECAM CU DOUA MASURI”, acuzand cu asprime neputintele altora, iar pentru ale noastre gasind indreptatiri! “DEPENDENTA DE A JUDECA” si PATIMA PLACERII DE A LOVI I
  23. Pingback: PARINTELE SAVATIE LA SOPHIA DESPRE SINDROMUL “CESAFAC” [video+transcriere]. “Noi trebuie sa mergem impotriva acestui curent de dezorientare a omului” - Recomandari
  24. Pingback: PILDA VAMESULUI SI FARISEULUI talcuita de IPS Naum, Mitropolitul Strumitei: CUM ATRAGEM HARUL DUMNEZEIESC si CUM IL FACEM SA NE PARASEASCA? Importanta nevointei ascetice: “Nu simtim, dar ne silim mereu; nu avem sprijinul vadit al harului, dar traim
  25. Pingback: SA NU FIM PRICINA DE SMINTEALA… – Cuvant al Parintelui Episcop IGNATIE MURESANUL la Manastirea Paltin (AUDIO): “Daca eu il batjocoresc pe un semen, daca eu il judec, atuncea Il judec pe Hristos, Il batjocoresc pe Hristos”. “D
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare