PAPA FRANCISC în România, pe 31 Mai, în ceea ce pare a fi o lovitura de imagine pentru Klaus Iohannis/ Șeful Vaticanului ar avea în program și o „rugăciune” cu PF Daniel la Catedrala Națională

10-01-2019 1 minut Sublinieri

Surse prezidențiale au confirmat pentru Q Magazine că Papa Francisc vine în România în 31 mai, la invitația Președintelui României, Klaus Iohannis, și a Bisericii Catolice.

Sursa citată precizează că Papa va fi așteptat la Cotroceni de Klaus Iohannis.

Ulterior, Papa se va deplasa la Palatul Patriarhal unde va avea o întâlnire cu Preafericirea Sa, Părintele Daniel, Patriarahul Bisericii Ortodoxe Române și cu Sfântul Sinod.

Ulterior, susține Q Magazine, cei doi conducători ai Bisericilor Ortodoxă Română și Catolică, vor rosti o rugăciune comună în Catedrala Neamului, momentul fiind deschis publicului.Suveranul Pontif va merge apoi la Catedrala Catolică Sf Iosif unde va oficia o slujbă pentru catolici.

Va veni Papa Francisc în 2019 în România? Amintim că singura sursă care poate confirma o vizită a Papei este Vaticanul. “Există bune speranțe”, a declarat, la sfârşitul lunii decembrie 2018, arhiepiescopul Ioan Robu, citat de organul oficial de informare Vatican News. ”Este deja o bucurie faptul că Sfântul Părinte se pregătește pentru această vizită. Am văzut că este foarte hotărât și așteaptă să vină în România!”, a mai spus atunci arhiepiscopul Ioan Robu.

Agenţia de presă ACI Stampa, specializată în ştiri din lumea catolică, a trecut în revistă călătoriile confirmate ale Papei, cum ar fi cea în Panama (22-27 ianuarie), cea în Emiratele Arabe Unite (3-5 februarie), cea în Maroc (30-31 martie) şi cea în Macedonia şi Bulgaria (5-7 mai). “La această listă ar trebui să se adauge România”, a anunţat pentru ACI Stampa arhiepiscopul Ioan Robu, de la Bucureşti.

Faptul că etapa în România nu a fost încă anunţată “nu înseamnă că nu se va face”, scrie ACI Stampa. “Ar putea fi, mai degrabă, o vizită de sine stătătoare, independentă de cea în Macedonia şi Bulgaria, cum a fost iniţial prevăzut, pentru că ideea e aceea a unei călătorii de mai multe zile în această ţară, pentru a întâlni comunitatea ortodoxă (majoritară), cea greco catolică şi cea catolică, atingând destinaţii precum Bucureşti, Iaşi şi Alba Iulia. E posibil ca vizita să includă beatificarea a şapte episcopi greco catolici, martiri ai comunismului, cărora le-a fost dedicat recent un documentar video”.

Ştirile de ultimă oră vehiculate în presa din România şi mai ales tonul senzaţional au fost criticate pe reţelele de socializare de voci din mediul Bisericii Catolice. Teologul Wilhelm Danca, preot romano-catolic şi profesor la Facultatea de Teologie Romano Catolică în cadrul Universităţii din Bucureşti, a scris un mesaj pe reţelele de socializare:

“Vine, nu vine Papa in România? Sunt bombardat cu întrebări despre vizita Papei Francisc in România. Unele canale de știri fac deja speculații pe marginea acestui eveniment citând surse prezidențiale. M-am informat. Fals! Fals! Președinția nu a făcut niciun comunicat. Știrile credibile în acest sens vin înainte de toate de la Centrul de Presa al Sfântului Scaun (vaticannews.va/ro) apoi de la Preşedintie …. şi abia după de la Q R Press şi alte tv-uri prea mult însetate de știri tari”.

Și Francisc Doboș, purtător de cuvânt al Arhidiecezei romano-catolice București, a avut o reacție similară, pe contul lui de Facebook:

„Uite papa, nu e papa!
Îmi zbârnâie telefonul: vizita Papei Francisc în România.
Sf. Scaun și Președinția României nu au anunțat nimic oficial. Până nu se anunță oficial toate speculațiile sunt cancan.

PS. Dupe Firea, Veo & Co. mulți se erijează în anunțători / “doboșari””


Categorii

1. DIVERSE, Papa (Papism)

Etichete (taguri)

, , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

31 Commentarii la “PAPA FRANCISC în România, pe 31 Mai, în ceea ce pare a fi o lovitura de imagine pentru Klaus Iohannis/ Șeful Vaticanului ar avea în program și o „rugăciune” cu PF Daniel la Catedrala Națională

  1. http://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa – papa de la Vatican va veni in Romania, invitat de presedinte (protestant), de catolici si de autoritatile statului roman (secularisti, pentru ca statul roman e secular). Lipseste invitatia PS Daniel si a Sinodului BOR. Rugaciune comuna: se asteapta sa fim acolo, sa aplaudam rugaciunea cu heterodocsii? Asta e deja subiect de anatema. Sa ne rugam pentru sufletele lor si sa ne pocaim noi pentru ei, poate ii iarta Dumnezeu!

  2. ”În declarația oferită Agenției de Presă Catolice, șeful Bisericii Catolice din Romania, Ioan Robu, nu s-a ferit să-l critice pe Patriarhul Daniel al Bisericii Ortodoxe Române, pe care l-a pus în contrast cu precedesorul său, Patriarhul Teoctist:

    Patriarhul Daniel, care a preluat conducerea Bisericii Ortodoxe în 2008, nu a încurajat celebrarea de rugăciuni comune între confesiuni, nici cu catolicii, nici cu alte credințe. Nu a existat nicio slujbă comună în timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, afirmă Robu.”

    Sursa: Antena3.ro

    Prelatul romano-catolic spune adevaruri doar pe jumatate. Da, este adevarat ca in prezent Patriarhul Daniel nu incurajeaza acest tip de actiuni. Insa, aceasta atitudine o are de cativa ani incoace. Sa ne amintim ca acum ceva ani acest monsenior era invitat pe deal la acele slujbe in comun. Asa ca mai usor cu pianul pe scari!

  3. IPS Teofan a interzis participarea ortodocsilor la aceste slujbe inca din 2008, dupa ce a devenit mitropolit la Iasi. Argumentele au fost de ordin canonic. Nu stiu exact, dar cred ca hotararea a fost luata in Sfantul Sinod. Nici rugaciunea Tatal Nostru nu este la fel la catolici si la ortodocsi. Ma intreb ce fel de rugaciuni “comune” am putea face !

  4. https://evz.ro/papa-francisc-va-vizita-catedrala-mantuirii-neamului-cine-va-put.html

    “Vasile Bănescu a adăugat că este dorința Papei Francisc să viziteze noua catedrală. „La dorinţa Papei Francisc de a vizita noua catedrală se va merge acolo unde evident va fi acces public, iar cei doi (n.r – Papa Francisc şi Patriarhul Daniel) vor avea un cuvânt, se va rosti rugăciuni, se va cânta. Programul nu e definitivat, dar acestea sunt reperele generale”, a spus Bănescu.”

    Ma indoiesc ca dezacordul ii apartine lui Banescu si sper din inima ca ai nostri se vor abtine de la rugaciuni comune.

  5. „Va înțelege BOR că a venit momentul decontului filetismului, arghirofiliei și flirtului cu PSD? Că e nevoie de un partid creștin-democrat în România? Că ofensiva secularistă va eroda puternic Biserica lui Hristos în anii care vin? Că anul satului românesc e varză pe lângă revolta orașului românesc? Că nu poți apăra creștinismul cu ia și opica, ci că e nevoie de o apologetică și o misiune de 2020?”

    N-are discernământ; și asta vatămă.
    Biserica își are ale ei de plătit, da… dar ce e trăncăneală asta și cui ajută?…
    Nu e bine, deloc.

  6. https://m.activenews.ro/stiri-social/Vizita-Papei-in-Romania.-Patriarhia-Romana-reitereaza-ca-NU-va-exista-o-rugaciune-in-comun-intre-PF-Daniel-si-Papa-Francisc-la-Catedrala-Mantuirii-Neamului-156198

    “Cu ocazia vizitei Papei Francisc la București, Patriarhia Română reiterează faptul că în programul pontifului catolic nu va exista și o rugăciune în comun cu PF Daniel, arată un comunicat al Bisericii Ortodoxe Române.”

    Deci , se spune clar ca nu va exista o rugaciune in comun, dupa care :
    “În continuare, programul vizitei din Catedrala Națională cuprinde rostirea rugăciunii Tatăl nostru, în limba latină, urmată de cântări pascale catolice. După terminarea acestora, va urma rostirea rugăciunii Tatăl nostru, în limba română, urmată de cântări pascale ortodoxe. Programul nu cuprinde oficierea unui serviciu liturgic comun, ci momente muzicale distincte și consecutive, conform hotărârii Sfântului Sinod și practicii din diaspora română când se folosește același lăcaș de cult.”

    Oamenii astia ( ca nu-mi mai vine sa le zic ierarhi) chiar ne cred prosti ????? Cum sa spui ca nu-i rugaciune comuna cand CHIAR ASTA ESTE ? Măi , e noaptea mintii peste tot in romania ?!?!

  7. Pai chiar NU e in comun si o si spun suficient de apăsat astfel încât sa-si atragă deja criticile emancipatilor. Mi se pare ca am cauta pricina gratuit si dacă noi facem așa, atunci chiar își pierde sensul efortul Patriarhiei de a gestiona prudent vizita Papei, care efectiv nu a încântat-o si nici n-a căutat-o. Pentru dacă noi dam cu ei de pământ atunci nu era mai bine sa o facă așa cum a fost in 99 si sa se acopere cu gloria lumii si a presei?

  8. Pai Fane eu inteleg ca incep catolici ceva rugaciuni in limba lor , termina ei , apoi incep ortodocsi rugaciunea si cantarile de lauda in limba ingereasca . Sunt amandoi – catolici si ortodocsi in Biserica lui Hristos , da nu se roaga impreuna . Adica eu ortodoxul 🙂 si tu catolicul 😉 stam in Biserica , da de rugat , pe rand , nu impreuna zicem Tatal nost . Pai asta inseamna ca NU ne rugam impreuna . Sau poate ma aflu printre prosti . O siguranta a pus stapanire pe mine , nu stiu di ce

  9. @frate admin ,
    Iertare pentru insistenta , dar din ceea ce e in articol , e rugaciune comuna , avand in vedere ca vor fi , si unii , si altii , in acelasi timp prezenti in catedrala. Ca doar nu si-or astupa ortodocsii urechile , cand ceilalti se roaga. E cam dupa cires , pe bune acum … Cu explicatii de-astea puierile , de genul “pe rand , fiecare la timpul lui” se vrea dregerea busuiocului?
    Nu se cauta nici-o pricina si nu vad nici o prudenta. Prudent era sa se abtina…PUNCT. Se intalneau , discutau , bors , treaba lor , dar ar fi trebuit sa se cunoasca limita. Numai ca , atata timp cat tu participi an de an , la saptamana de rugaciune comuna , ce motiv sa invoci cand vine seful gastii concurente ?

    Nu cumva tocmai imaginea in fata mass-media i-a interesat mai mult decat dogmele ?

  10. La o manastire din Sfantul Munte acum cativa ani, venisi in pelerinaj si un catolic, nimeni nu stia ce credinta are. Cand sa dea binecuvantarea pentru rostirea rugaciunii inainte de masa, staretul, luminat de Duhul Sfant, a tacut si a facut semn sa nu se rosteasca rugaciunea, fiecare in gand.
    La cat de pacatosi suntem ca popor, e de laudat initiativa Sfantului Sinod, ne-am fi bucurat sa avem atitudinea georgienilor sau a bulgarilor, dar daca ii lasa pe ei sa-si spuna rugaciunea si ai nostri tac, apoi invers, e binisor.

  11. @RobertCr,
    :-)))))))))) asta cu “binisor” m-a dat pe spate !!!!

    Deci nu e rugaciune comuna , nu ? Stau toti sub acelasi acoperis , al nou-inauguratei Catedrale ORTODOXE , in acelasi timp , spun fiecare rugaciuni pe rand , dar rugaciunea nu e comuna ?!?!?!?!?!
    Ah , acuma inteleg ce usor poti sa contrazici pe cineva , negand o evidenta : sa zicem ca ieri am fost la o bere cu amicii , ajung acasa si ma intreaba nevasta :
    -ai fost la bere cu gasca
    Eu-n-am fost nevasta
    Ea-ba ai fost , uite poza pusa pe fb de x-ulescu . Nu esti tu asta?
    Eu-ba da , eu sunt , dar n-am fost cu ei la bere
    Ea-cum poti sa ma minti in fata ?!?! Cum explici poza?
    Eu-simplu . Eu am fost cu berea mea , ei au fost cu berile lor , fiecare pe scaunul lui , deci n-am fost impreuna cu ei.

    Ave papa !!! De acum explicatiile au alta forma !!!!!

  12. @fane

    Daca o mai luam si la misto, chiar nu facem nimic. Putina luciditate, totusi. Nu se poate sa nu ai in vedere faptul ca i-a preocupat o forma ceremonioasa care sa nu includa con-slujire. Nu am zis ca au respectat canoanele la virgula, ci ca au aceasta grija si s-au descurcat cum s-au priceput cu un cartof fierbinte pus de altii in mainile lor. Dar chiar conteaza aceste diferente, si tocmai de aceea sunt canoane atat de exacte. Diferenta intre con-slujire, rugaciune impreuna si asistare la rugaciune sunt fapte diferite. Dar, sigur, putem pufni si da de pamant cu toate, la o adica, e foarte simplu si de ce sa nu o facem, ce ne tine ceva? Sa le dam si noi un sut, ca oricum asta mai lipsea acum, de parca ar fi unica provocare pusa de vizita papei.

  13. Cartoful fierbinte e in mainile lor pentru ca au intins mana. Daca se abtineau de la marinimie si de la imagine , totul ar fi fost ok , dar asa… au cea ce au cautat.
    Nu am cum sa consider ca e asistare la rugaciune , ortodocsii sunt in biserica ortodoxa si spun si ei rugaciunea , chiar daca nu in acelasi timp.

    Frate , daca asta e impresia pe care ti-ai format-o in atatia ani , ca abia astept prilejul de-a da suturi ierarhiei , fie cum doresti …

  14. @fane

    Nu, nu au intins-o. S-au trezit in fata unui fapt implinit. Asa cum s-au trezit si bulgarii, si georgienii.

    Pai ce sens are sa ne otaram asa pe subiectul asta? Tocmai ca ne cunoastem si cunoastem realitatile in mijlocul carora traim, fratia ta ce asteptari aveai? Sa-l stropeasca cu agheasma pe Francisc si sa-i zica Vade retro, bai, iezuitule? Pe bune? Nu ne ajustam si noi putin, asa, la realitati si la oameni si la starea noastra? Nu zic prin asta sa scadem standardele, ci sa intelegem adecvat ce se intampla, sa punem intr-un context, sa fim mai prudenti in sentinte…

  15. Cum sa fie pusi in fata unui fapt implinit ?! Daca idiotul de la Cotroceni a adresat invitatia , cu ce-i obliga pe ai nostri chestia asta ? Nu puteau sa apese pe “ignore” ? Cantareste mai mult diplomatia corecta politic decat respectarea canoanelor ? Dam apa la moara dezbinatorilor si punem dospeala peste confuzia in care traiesc , inca , o multime de crestini care penduleaza in nestiinta lor intre ortodoxie si catolicism ? Stiti foarte bine ce ghiveci , ce struto-camila este in teritoriile unde a operat greco-catolicismul ! Dar de ce sa faci cateheza , sa se constientizeze diferentele , cand poti sa fluidizezi terenul , ca sa alunece si mai abitir in confuzie ?!
    Despre ce stare a noastra e vorba ? Poate aceea in care , oricum ai socoti-o , bulgarii cei batosi sunt tot sub noi ? Adica ce au ei si noi nu… ? Ah , da 🙂 , context-ul e problema ! Unii sunt cu fanar-ul , altii cu stepa .( Nu stiu ce va fi cu stepa , dar parca prea ne place sa intram sub pielea fanar-ului fara sa ne gandim la consecintele imediate. Apoi , decat diplomatie in biserica , mai bine lipsa …)

  16. @fane

    Ma rog… daca o tinem asa nu mai terminam. Faptul implinit era ca vizita avea loc. Putea patriarhia sa refuze contactul? Pai, cred ca nu. Daca georgienii si bulgarii nu au facut-o, atunci cum ar fi facut-o romanii? Ar fi putut sa ocoleasca orice element religios si sa se rezume la un protocol “laicizat”? Da, cum au facut bulgarii (georgienii au avut ceva cantari in repertoriu). Putea sa fie o vizita cum face Fanarul sau cum a fost in 99? Adica impreuna-slujire? Daaaaa.

  17. @admin “Da, cum au facut bulgarii”!!! De ce acest duet “Tatal nostru”(aceasta cred ca a fos tinta principala a papei)? – tot impreuna rugaciune este! De ce venirea papei este transformata de BOR intr-un eveniment de sarbatoare cu cantari religioase? Cel care strica si rastalmaceste in cel mai viclean mod crestinismul, promoveaza faradelegea pe intreaga planeta si care a binecuvantat prigonirea ortodocsilor din Transilvania(Propovaduitorul antihristului) este invitat in Biserica sa spuna rugaciuni si sa i se cante?!
    “Sa le dam si noi un sut, ca oricum asta mai lipsea acum”… suturi luam noi de la ei de ani buni (nu cred ca a spune lucrurilor pe nume inseamna a le da suturi)…
    Urmaresc de ani buni CO. si sincer, nu ma asteptam sa sariti in apararea imaginei patriarhiei in acest context cu papa, din contra ma asteptam la o nota in care sa se spuna lucrurilor pe nume ca de obicei… cu atat mai mult ca nu sa postat nimic despre cum a fost primit papa in Bulgaria sau despre cum a sarbatorit M. Teofan deschiderea sinagogii din Iasi(citind doar din vechiul testament si dantuind-numele Iisus sau Hristos lipsind cu desavarsire)… orcie intalnire la nivel ierarhic cu cei de alta credinta si care promoveaza prigonirea noastra e o sarbatoare de acum?
    Nu cred ca trebuie imbunatatita imaginea ierarhilor care fac asemenea lucruruiri pentru ca aceste exemple vor fi urmate si de altii – si nu sunt de urmat(cu atat mai mult ca am prins vremurile pe care le-am prins)… ci trebuie de aratat asa cum sunt caci desi le auzim/citim pastoralele trebuie sa le stim si faptele si cu cine avem de aface, si pe cine sa urmam si pe cine nu!
    Da, cum au facut bulgarii!
    (si mai cred ca se va promova autonomia sau chiar apartenenta Transilvaniei la Ungaria)

  18. @Denis

    Cum adica nu am dat despre cum a fost primit papa in Bulgaria?!

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/papa-francisc-vizita-bulgaria-lobby-primirea-migrantilor-iarna-demografica-patriarhul-neofit-noi-biserica-ortodoxa-bulgara-in-materie-de-credinta-nu-compromisuri/

    Oricum noi ne-am precizat pozitia inca de la inceput, cand nu exista decat precedentul pozitiv al georgienilor:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/papa-francisc-va-vizita-catedrala-nationala-cum-va-fi-primit-de-patriarhia-romana-un-comentariu-rugaminte/

    Patriarhia Romana ar putea lua exemplul destul de recent al vizitei Papei Francisc din Georgia. Papa a fost primit amabil, calduros si onorabil de georgieni, care l-au gazduit si in biserica ortodoxa, organizand cantari speciale cu aceasta ocazie, au schimbat saluturi, dar au evitat orice tratament al Papei care sa arate a recunoastere a statutului sau de episcop canonic sau care sa arate a impreuna-slujire cu catolicii

    Am atras atentia si asupra celorlalte riscuri:

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/vizita-papei-francisc-in-romania-un-prilej-de-revitalizare-a-greco-catolicismului-vor-fi-beatificati-episcopii-uniati-care-au-refuzat-in-1948-sa-treaca-la-biserica-ortodoxa/

    Deci, inca odata:

    1. Parerea noastra era ca vizita papei sa fie gestionata de Patriarhie asa cum au facut-o georgienii sau, chiar mai bine, bulgarii. Ca doar de aceea am comentat cum am facut-o si am si dat stirile respective.

    2. Patriarhia a considerat de cuviinta sa mearga pe o varianta care nu e ca in cazul georgian sau bulgar, dar este, totusi, departe de spectacolul din 99 sau de cum decurg intalnirile dintre PF Bartolomeu si Francisc. Nu e optim, cum ne doream, dar nu e nici dezastru, deocamdata. Si acum suntem vinovati daca nu dam de pamant cu patriarhia si nu sarim si noi la huduiala sau cum? Iertare, dar chiar nu simtim acest imbold, mai ales in aceste momente. Avem suparari pe discernamantul ierarhilor, insa sunt sincope mai grave chiar decat parlita asta de vizita despre care, oricum, o sa mai dam postari si despre care nu cunoastem sa existe vreun ierarh ortodox roman fericit ca se produce. Pentru ca, pana una alta, vizita nici nu a inceput si e loc de multe provocari si terfeliri ale BOR in massmedia cu acest prilej.

  19. Există niște diferențe importante între noi și bulgari. La ei sunt mult mai puțini catolici, dar chiar și populația e mai puțin credincioasă și implicată. Asta nu micșorează cu nimic meritele sinodalilor bulgari că au știut să gestioneze bine primirea Papei. Totuși Pontiful a ținut să se roage chiar și singur în biserica lor pentru a marca măcar o tangență de vreun fel, chiar și peste voia gazdelor.
    La noi, e adevărat că există și partea bună că nu se face o slujbă comună, totuși este cam tot pe acolo. Impresia care va rămâne va fi tot a unei întâlniri și cooperări. Că data trecută, când a venit papa (1999), doar nu au slujit împreună, ci tot au asistat unii la alții. Gesturi imprevizibile pot apărea și acum. Banal: Rugăciunea consecutivă se poate foarte ușor transforma sau percepe ca una în comun.
    Esența rămâne, anume că nu există o dezicere clară (fie și manierată) de un episcop eretic, condamnat, așa cum o cer canoanele. Rugăciunile spuse la o întâlnire, la o adunare laolaltă într-un spațiu cultic sunt rugăciuni în comun, că doar nu s-au intersectat din întâmplare. Altfel spus, nu se renunță la politica ecumenismului, ci este dusă mai departe.
    Iar pretextul din comunicatul Patriarhiei cu referire la Liturghiile săvârșite în diaspora doar agravează, nu îndulcește situația pentru că le dă și acelora o coloratură ecumenistă care nu cred că este urmărită acolo.

  20. Multumim pr. Lavrentie pentru interventie, daca am smintit pe cineva cu postarea mea sa ma ierte, punctul sfintiei voastre e cel pertinent. Prea usor unii membri ai comunitatii CO vin si-i pun la colt pe fratii care se ostenesc pentru noi.

  21. @RobertCr
    Da, Patriarhia nu e chiar albă. Asta e problema.
    Ca să fiu mai clar, deja m-am exprimat undeva astfel pe marginea comunicatului de pe basilica:

    „Afirmația că nu există serviciu liturgic comun, ci consecutiv este hilară. Din păcate, oficialii noștri preferă să scalde mereu și mereu cele ale credinței.
    Se face caz de situația bisericilor închiriate din Occident de la catolici pentru a se oficia Liturghii ortodoxe în ele. Totuși există o serie de diferențe importante ale rugăciunilor din diaspora:

    – slujba nu se face împreună cu catolicii (sau cu protestanții) de la care a fost închiriat lăcașul;
    – nu se slujește pe masa lor, ci pe una improvizată, pe antimis orthodox;
    – participă doar credincioși ortodocși.

    Așadar nu poate fi vorba de un climat sincretist pentru că nu există comuniune de nici un fel. Este folosită doar clădirea simplă, fără simbolistica ei eretică. Distincțiile sunt clare la nivel de cult. De cele mai multe ori este plătită chirie pentru spațiul care oricum nu este folosit. Deci este la mijloc și interesul „gazdei”.
    Același pretext a fost folosit și după Sinodul din Creta, în 2016, pentru a arăta chipurile că orice „creştin ortodox lucid şi realist poate rămâne fidel Ortodoxiei şi atunci când se află în dialog şi cooperare cu alţi creştini”, dându-se ca exemplu că există 670 de biserici închiriate în diaspora. Cred că nimeni nu a bănuit că, de fapt, sub masca acestor închirieri, „se află în dialog sau în cooperare de ordin social-filantropic sau cultural” cu acele culte proprietare ale imobilelor.
    În acest sens, canonul 71 apostolic este clar: „Dacă vreun creştin ar duce untdelemn sau ar aprinde lumânări la tem­plul păgânilor sau la sinagoga iudeilor, în sărbătorile lor, să se afurisească”. Așadar este interzisă comuniunea, manifestată prin participarea la sărbători eretice sau ducerea ori primirea de daruri de la altarele străine, nu simpla intrare în lăcașurile eterodoxe. Deci Liturghiile săvârșite în diaspora nu intră sub incidența canoanelor pentru că se oficiază slujbe ortodoxe și sunt ținute sărbătorile Bisericii.

    Revenind la primirea Papei, se observă un pas mai departe:

    1. Rugăciunea se face în prezența ambelor culte, ortodox și catolic, reprezentate la cel mai înalt nivel. Nu este vorba de vreo festivitate neutră, cum ar fi o sărbătoare profană, laică, la care fiecare s-ar ruga separat, ci de o întâlnire religioasă, în spațiu ortodox. Nu este doar o întâlnire de dialog, ci una cultică, semnalată de rugăciuni și cântări religioase și de un salut pascal.
    2. De data aceasta, nu ortodocșii sunt cei ce merg în clădirile catolice, ci invers, ceea ce este o diferență importantă. Cinstirea unui cleric eretic în biserică ortodoxă echivalează cu profanarea locașului proaspăt sfințit. Un spațiu afierosit slăvirii ortodoxe este pângărit prin săvârșirea unor acte de cult eretice, cum este cinstirea ca și cleric a Papei și intonarea unor rugăciuni și cântece catolice.
    Sinodalii noștri ar fi cinstit să priceapă că nu pot sluji la doi domni. Atitudinea aceasta echivocă, de a respecta formal și tras de păr cerințele canoanelor, dar a fi și pe placul ereticilor, este perdantă și duce și poporul în mare rătăcire. Bineînțeles, până să înțeleagă asta arhiereii, ar trebui să conștientizăm noi, fiecare, acest lucru prin neparticipare și dezicere de primirea cu ospitalitate a Papei în România.”

    Contextul bisericesc actual este sensibil și atacat de fenomenul dizolvant al ecumenismului, pe lângă ateism și indiferentism religios ofensiv. Pe noi ar trebui să ne intereseze duhul canoanelor ortodoxe, care interzic comuniunea cu ereticii. Ori lucrul ăsta nu-l fac ierarhii noștri, nu au curajul să și-l asume. Unii poate se mulțumesc cu Tatăl nostru consecutiv, dar este departe de onorabil. Nu mai avem noi repere probabil pentru a vedea și greșelile acestea „mici”, dar repetate sistematic, ca un crez.
    Până la urmă, consider că e prea multă politică, nici măcar diplomație, în dauna credinței sincere și simple, ca să nu zic jertfelnică și puternică.

    Pe de altă parte, a fost corect că participarea Mitropolitului Teofan la sinagogă a fost trecută sub tăcere?
    Nu sunt de părere să ne dezicem de ierarhi și nici să-i luăm la bani mărunți. Dar oare ei nu-și permit să lovească în popor și chiar în credință dincolo de limită? Să ne prefacem că nu vedem? Când vom vedea asta? Sunt sătul de acțiuni și reproșuri în duh extremist la adresa ierarhilor noștri, dar asta nu înseamnă că trebuie să-i privim și noi cu apatie. Cu iertare!

  22. La cat de prosti suntem, chiar si (sau si mai dihai) cei care se cred mai cunoscatori in ale teologiei si duhovniciei, nu ma mai mira deloc nici voturile din octombrie si de duminica asta si nici faptul ca suntem pregatiti desvarsit, cu mic, cu mare, sa facem voia vrajmasului si sa ne dam pe mana lui, cu fervoare, cu ravna neobosita. Fiindca ne lipseste minima smerenie si discernamantul si nu ne gandim decat la noi, nu stim sa citim vremurile si nu vedem duhul din cauza literei. Exact o dezicere si o desolidarizare de arhiereii nostri este ceea ce isi doresc slugile diavolului, care razboiesc si Biserica si tara aceasta. Si care deja ne-au cucerit. Prostia noastra fara seaman, izvorata din trufia “dreptatii” si a supercorectitudinii (sin)ucigase este cea care ne pune bomboana pe coliva. Sa va fie de bine, dar eu nu voi participa la asa ceva! De ce? Fiindca am cunoscut ca nu aveti cuvintele harului.

  23. @Ierom. Lavrentie

    Nu e vorba neaparat de contextul bisericesc, ci de contextul mai larg, socio-politic. Dar chiar si in cel bisericesc, relatiile acum sunt mai rigide, ca sa-l citez chiar pe Dobos, purtatorul de vorbe al catolicilor din Romania, intre ortodocsi si catolici. Insasi vizita de acum o arata, intalnirea cu Patriarhia fiind marginala in programul Papei. Mai grav este ce va fi in Transilvania si impactul de acolo. Nu e bine ca trateaza neglijent componenta cu rugaciunile ”paralele”, dar trebuie sa constientizam si noi ca, dincolo de acest aspect, important, sunt si altele, politice, sociale…

  24. @admin
    Tocmai că am înțeles contextul. Doar că am o altă perspectivă.
    Mi se pare o neceistate, într-adevăr, să înțelegem vremurile și să adaptăm viața noastră bisericească și duhovnicească la situații și conjuncturi punctuale. Doar că trebuie să existe o limită, adică să nu ieșim din limitele bisericești de dragul altor circumstanțe, altfel nu mai e citire a vremurilor, ci intrare în ele.
    Cât privește venirea strict a Papei, nu o consider mare dezastru în sine. Totuși contextul o face să nu tot cedăm teren până când nu mai avem ce ceda. Bunăvoința e bună, dar nu și slăbiciunea.
    Duhul cred că are niște limite clare, nu ambigue. Aceste limite nu sunt depășite exagerat acum, dar la asta conduc.
    Asta pe scurt și cu iertare.

  25. @admin2
    Merita urmarita reactia Papei la auzul primelor cantari psaltice ortodoxe din Catedrala, imediat dupa ce Parintele Patriarh a terminat rugaciunea. Si nu doar Papa trebuie urmarit, ci si ceilalti membri ai delegatiei. Ortodoxia este insasi firea omului, asa cum spunea parintele Rafail.

  26. Pe mine ma uimesc televiziunile.
    Televiziunile care jubileaza acum pentru ca ne-a trecut pragul “sfantul parinte”. Nu sunt aceleasi care pana mai ieri ii batjocoreau pe habotnicii “pupatori de oase moarte”? Nu sunt ele cele care sustineau ca nu avem autostrazi si spitale dar construim biserici? Acum devenira brusc iubitoare de crestinism si se mandresc cu Catedrala atat de infierata?
    Ce sa mai zic de aceleasi televiziuni care instiga permanent la ura intre romani? Care ieri se bucurau ca un “ticalos” a infundat puscaria iar astazi se sufoca de atata emotie ascultand mesajul papei despre iertare si iubirea de frati?
    Doamne, cata ipocrizie!

  27. @ admin da, intr-adevar ati postat articolul cu bulgarii, au trecut 3 saptamani de cand l-am citit si am si uitat de el, i-mi cer iertare!

  28. Pingback: Papa Francisc la București. IDOLATRIA SNOBILOR IPOCRITI. Val de emotie colectiva fata de Papa in tara in care massmedia isi dispretuieste profund Biserica si Ierarhia si in care „CULTURA URII”, denuntata de pontif, e cultivata sistematic/ COMPORTAMEN
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare