Patriarhul Daniel reia ”dialogul” cu GRECO-CATOLICII, sub supravegherea …ambasadorului SUA, Mark Gitenstein, si a Nuntiului Apostolic

16-02-2012 2 minute Sublinieri

BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE ne informează:

În ziua de 13 februarie 2012, la Palatul Patriarhiei, a avut loc o întâlnire de lucru între Comisia pregătitoare a Bisericii Ortodoxe Române pentru dialogul cu Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, formată din Înaltpreasfinţitul Părinte Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, Înaltpreasfinţitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, Preasfinţitul Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop vicar patriarhal, şi un grup de ambasadori acreditaţi la Bucureşti format din Excelenţele lor Mark Gitenstein, Ambasadorul Statelor Unite, Mario Cospito, ambasadorul Italiei, Estanislao de Grandes Pascual, Ambasadorul Spaniei, Michael Schwarzinger, Ambasadorul Austriei, Philipp Beaulne, Ambasadorul Canadei şi Jose Antonio Arrospide del Busto, Ambasadorul Republicii Peru. La întrevedere a mai participat Monseniorul Baudouin Muankembe, reprezentantul Nunţiului Apostolic în România.

În timpul întâlnirii, în urma discuţiilor privitoare la diferite aspecte ale relaţiilor dintre Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, participanţii au ajuns la concluzia că reluarea dialogului cât mai curând posibil rămâne modalitatea cea mai potrivită pentru rezolvarea neînţelegerilor dintre cele două Biserici româneşti.

La final, concluziile întâlnirii au fost prezentate de către participanţi Preafericitului Părinte Patriarh DANIEL care a subliniat că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a avut iniţiativa reluării dialogului cu Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, încă din iulie 2010. În acelaşi timp, Patriarhul României a reiterat propunerea ca pe agenda de lucru a Comisiei Mixte de Dialog să fie incluse şi teme actuale din activitatea pastoral-socială a celor două Biserici (fenomenul migraţiei, activităţi cu tineretul, îngrijirea bolnavilor etc.)

Nota noastra:

Ce amestec are ambasadorul SUA, Mark Gitenstein?

Sa ne amintim:

Administraţia SUA şi-a menţinut interesul în legătură cu temele legate de libertatea religioasă. Ambasada a menţinut un contact strâns cu o gamă largă de grupuri religioasă şi ONG-uri din ţară , inclusiv cu grupuri musulmane şi alte grupuri religioase minoritare pentru a monitoriza şi discuta despre libertatea religioasă. Ambasadorul şi alţi oficiali din cadrul ambasadei s-au întâlnit în mod constant şi au exprimat îngrijorări legate de libertatea religioasă cu lideri religioşi, cu oficiali guvernamentali. Ambasadorul, însărcinatul cu afaceri şi alţi oficiali din cadrul ambasadei şi-au exprimat în mod repetat îngrijorarea în legătură cu ritmul lent de restituire a proprietăţilor bisericii, mai ales ale Bisericii Greco-Catolice, în discuţiile cu oficiali guvernamentali“, se arată în raportul citat de Mediafax.

“Ambasada a continuat să încurajeze reluarea dialogului între Biserica Ortodoxă şi Biserica Greco-Catolică menit reconcilierii şi rezolvării disputelor curente pe tema proprietăţilor. Oficiali SUA au continuat să pledeze în cercurile guvernamentale pentru un tratament corect şi egal în ceea ce priveşte chestiunile legate de restituirea proprietăţilor şi pentru aplicarea unui tratament nediscriminatoriu tuturor grupurilor religioase”, se mai arată în raport.

Iar noi comentam:

Evident ca Departamentul de Stat stia dinainte de vizita de lucru a presedintiei romane la Washington, care urma sa aiba loc exact astazi. Astfel ca momentul ales pentru publicarea Raportului privind libertarea religioasa este, practic, un santaj si o umilinta usturatoare facute “partenerului” estic, urecheat “parinteste” ca inca este prea legat de BOR si ca nu face destul pentru greco-catolici si pentru organizatiile de lobby evreiesti…

Desigur, Raportul nu priveste doar Romania si nu este o premiera presiunea pe care SUA o face asupra Bisericii Ortodoxe de la noi si aiurea. Insa contextul… Oare un alt pret pe care trebuie sa il platim pentru marele “privilegiu” pe care-l avem de a fi teatru de operatii militare americane va fi reducerea influentei BOR in societate?

In orice caz, prezenta lui Gitenstein la o asemenea intalnire, pe tema “dialogului” cu greco-catolicii, arata in mod fatis implicarea SUA in dosarul proprietatilor revendicate de Vatican in Romania. Ce cauta SUA in aceasta problema nu doar strict interna, ci si istoric-bisericeasca?

Nu stim ce cauta, dar vedem ca Patriarhul Daniel a achiesat la semnale…

Sa ne amintim si de:

Ca din intamplare, tot in aceasta perioada, se incearca faramitarea Mitropoliei Clujului:


Categorii

America, Greco-Catolici (Uniatia), IPS Andrei Andreicut, IPS Laurentiu Streza, Papa (Papism), Patriarhul Daniel, PS Ciprian Campineanul, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Razboiul impotriva Romaniei

Etichete (taguri)

, , , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

22 Commentarii la “Patriarhul Daniel reia ”dialogul” cu GRECO-CATOLICII, sub supravegherea …ambasadorului SUA, Mark Gitenstein, si a Nuntiului Apostolic

  1. Tranşantă atitudinea patriarhului nostru cu privire la ordinul domnului MRU de retragere a icoanelor de la palatul Victoria! În sfârşit, un prilej de bucurie pentru cei ce se plâng de liniştea ierarhilor noştri!

  2. Dacă au început să se bage laicii ( să nu spun necredincioșii ) în treburile Bisericii e un semn că acea Biserică are niște conducători nevrednici iar viitorul ei este pus sub semnul întrebării. Tot timpul fac gură ateii și necredincioși că de ce se bagă preoții în treburile statului. Acum de ce se bagă ambasadorii în treburile Bisericii? Oare pentru nici un episcop nu se aude cuvântul Sf. Ap. Pavel care spune: ”N-aveți între voi oameni sfinți care să poată judeca între voi?” sau ”Voi nu numai că nu suportați paguba dar și faceți paguba celuilalt”. Singurul mod de rezolvare a problemei dintre Biserica Ortodoxă și greco-catolici a dat-o tot un părinte ce a stat în SUA și anume păr. Calciu Dumitreasa: ”Frate ortodox dacă fratele tău greco-catolic te prigonește, inundă-l cu iubire. Frate greco-catolic, dacă fratele tău ortodox te prigonește, inundă-l cu iubire.”

  3. Sa ne rugam pentru IPS Andrei ca se pare ca toate tunurile sunt pe el. Sa-i dea Dumnezeu putere si intelepciune lui si celorlalti ierarhi si credinciosi ortodocsi din zona sa duca lupta cea buna!

  4. Acceptarea acestei formule de dialog, in care BOR-ul este tras de urechi pentru ca nu accepta ce au facut tunurile lui Bukov, este tradare!
    Ex. La mine in oras este o Biserica construita de familia Ratiu (urmasii memorandistului). Se stie ca aceia au fost greco-catolici. Dupa reunirea din 1949, parohia a devenit ortodoxa. Acum toti oamenii sunt ortodocsi acolo, si nici nu vor sa auda de intoarcerea la greco-catolicism. Dupa 89 greco-catolicii si-au constuit (cu ajutorul Romei de acesta data) o alta biserica, dar o cer in continuare pe cea veche.
    Sa inteleg ca domnul Mark Gitenstein ii va sili sa se intoarca la Greco-Catolicism? Daca le va lua biserica va iesi cu mare scandal.

  5. @M.S.D. am o nedumerire : ‘acum toti oamenii sunt ortodocsi acolo’–pai atunci care greco-catolici si-au construit o alta biserica, dar o vor pe cea veche.

    Cum ne trateaza SUA ? Ca si URSS-ul, ca si Imperiul Otoman…ca pe un supus cu comportament bizar, nesigur, gata oricand sa-si schimbe maine pozitia.

  6. @c2:

    Situatia este destul de raspandita in Ardeal. Se intampla cam asa: dupa 1989, majoritatea greco-catolicilor care trecusera la ortodoxie au vrut sa ramana ortodocsi, desi aveau libertatea de a reveni la greco-catolicism. O minoritate a facut acest pas, insa comunitatea, in majoritatea ei, ramanand ortodoxa, a vrut, evident, sa pastreze biserica lor.

    Se cuvine sa mai stim doua lucruri:

    – istoric, foarte multe biserici revendicate de greco-catolici au fost ortodoxe initial. Mai ales in Maramures sunt astfel de situatii in care biserici-monument istoric sunt revendicate, desi exista dovezi istorice care arata ca ele au apartinut comunitatii ortodoxe, dupa care au fost luate de greco-catolici, au revenit la ortodocsi si au si ramas acolo dupa 1989.

    – este si o chestiune relevanta legata de statutul acestor biserici. In catolicism, biserica (cladirea, terenul etc.) apartine Vaticanului, este proprietatea papei, mai pe scurt si mai direct. In ortodoxie, biserica apartine comunitatii.

    Asa se si explica, de altfel, cum vor greco-catolicii sa faca presiune pe biserici, in ciuda faptului ca in respectivele comunitati membrii confesiunii lor sunt o minoritate si sunt, astfel, nereprezentativi.

  7. Generalul Bukov, incendiatorul si distrugatorul de biserici si manastiri ortodoxe din Ardeal, la cererea Mariei Tereza, a facut intre 1760-1762 statistica romanilor din Ardeal. Din statistica rezulta ca marea majoritatea romanilor erau ortodocsi(ne-uniti, cum spuneau ei), dar bisericile erau confiscate pentru uniti. Informatiile se gasesc intr-o lucrare facuta de dr. Virgil Ciobanu, lucrare publicata in 1926, si este rodul cercetarii arhivelor de razboi de la Viena, in perioada 1906-1914.
    Familiile ortodoxe, majoritare, nu aveau biserica, in schimb cateva familii greco-catolice mergeau la biserica furata.
    Unii dintre episcopii greco-catolici s-au comportat precum episcopul Maior de la Blaj, care ii scria imparatului Iosif al II-lea, ca ne-unitii sa nu aiba episcop, la Buda sa nu mearga pt. a fi hirotoniti fara stirea lui, manastirile calugarilor ortodocsi sa le darame, calugarii sa fie alungati peste granite, iar preotii hirotoniti in Valahia si Moldova sa fie iarasi facuti iobagi, sa duca la apa cainii episcopului catolic.

  8. @ C2 // Fratele nostru greco-catolic. Iti spun asa pentru ca ai mai sarit in sus si la alte probleme legate de erezia matale.
    In 1949 Turda avea 3 parohii ortodoxe si una greco-catolica. In 2012 Turda are 13 parohii ortodoxe si 2 greco-catolice.
    Ambele parohii greco-catolice si-au ridicat cladirile de cult din banii Romei (majoritatea, restul i-au livrat politicienii romani corupti moral – Conventia Democratica) , care a finantat masiv in scop de prozelitism. Dupa 1989 cam vreo 60-70 de greco-catolici (majoritatea batrini) isi tineau slujbele in parculetul de linga Biserica Romano Catolica (maghiara). Atunci Turda avea cca. 60000 de locuitori. Acum are cca. 40000 de locuitori, iar datorita faptului ca li s-au construit cladirile de cult, mai multi ortodocsi, care au cazut victime ale propagandei anticlericale au trecut la ei (si la neoprotestanti). Unii au cazut si in capcana propagandei ca greco-catolicii ar fi ortodocsi care asculta de Roma.
    In mintea unora dintre ei, si mai ales a familiei Ratiu (familie ce locuieste la Turda), care considera fosta biserica ca si mostenire de familie, ar trebui sa li se retrocedeze inapoi totul.
    Deci, nu fostii greco-catolici (acum ortodocsi) sunt cei care ar vrea asta, ci familia Ratiu (antecesorul lor care a construit biserica, a fost si preot slujitor in ea si protopop greco-catolic al turzii), si un foarte mic grup de fanatici, care nu sunt multumiti cu echilibrul la care s-a ajuns. Acesti fanatici multi nici nu mai locuiesc pe teritoriul administrativ al fostei parohii greco-catolice.
    Zdrobitoarea majoritate a fostilor greco-catolici si a urmasilor lor nici nu vor sa auda de trecerea la greco-catolicism.
    De aceea spuneam ca ar fi neavenita interventia unor terti, mai ales a acelora care nu vor sa inteleaga ca, la noi, locasul de cult apartine comunitatii (parohiei), pe cind la romano-catolici ea apartine ”Bisericii” Romano-Catolice. Conform dreptului canonic ortodox, fosta comunitate fiind ortodoxa, are dreptul la locasul de cult. Conform dreptului canonic catolic fostul lacas de cult este al Catolicismului si trebuie returnat acestuia, indiferent ce parere au parohienii. Este una dintre formele spurcate de prozelitism: silirea oamenilor sa treaca la cultul care detine locasul de cult.
    Oricum, greco-catolicismul este cea mai periculoasa otrava ce a fost inoculata poporului roman. Actul de unire este nul juridic, pentru ca erau anumite conditii puse de semnatari pentru a fi valabil care nu au fost respectate, astfel ca orice discutie pe tema asta ar trebui refuzata total.
    De fapt, estenta problemei este faptul ca unele cercuri internationale si cozile lor de topor nationale nu mai stiu ce sa faca ca sa slabeasca Ortodoxia, mai ales pe cea traditionala.

  9. @Miron:

    c2 nu e greco-catolic si nu e corect sa procedam astfel, chiar daca se intampla sa avem uneori opinii gresite careva dintre noi.

  10. Poate l-am confundat. Scuze!

  11. toata mila pentru catolicul de rand neinformat, spalat pe creier si indoctrinat cu aberatii papale ! sa ne rugam Domnului Iisus Hristos, Nazarineanul Crucificat si inviat a treia zi, Fiul lui Dumnezeu Tatal, sa aiba mare mila pentru catolici, sa revina la credinta dreapta de rasarit!

  12. Rau am ajuns
    s a vina americani sa ne spuna ce avem de facut
    Nu vedeti ca actiunea e foarte subltila?
    Vor sa ne desfinteze ca neam si credinta .
    Intodeauna minoritatile cer privilegi , ei au numai drepturi
    si nici un fel de indatoriri ,
    vor sa ne faca scalvi in tara noastra
    din toate punctle de vedere
    La ora actuala Romania e precum
    romanul lui Marin Preda . Viata ca o prada.
    Nu stiu de unde sa ne sfisie
    Poprul sa nu cedeze , daca avem un patriarh vidut
    si tradator sa nu permitem sa ne safisie
    Sint trimisi tot mai multi preoti
    roamni in strainatate.Nu exista sat , oras und e sa nu fie preot roman
    Ne intrebam . De ce trebuie sa emigreze si preoti
    la ordinul patriarhului?
    ce Lovitura se pregateste
    Sa le satm impotriva si sa ne aparam: tara , credinta si nemul
    ce daca e patriarh si nu conduce turma bine
    sa se lase de meserie
    sa se duca sa pasca vitele pe cimp
    nu sa ne vind a sufletele

  13. Domnule Miron,

    Pentru informarea corecta atat a dumneavoastra cat si a cititorilor redau mai jos cateva informatii privind bisericile romanesti din Turda si la familia Ratiu, la care faceti referire in comentariile dumneavoastra.

    1. Incepand cu ziua de l Decembrie 1948 (aleasa special de catre guvernantii stalinisti ai Romaniei) in conformitate cu Decretul nr. 358, publicat in Monitorul Oficial, nr. 281 din 2 decembrie 1948, a fost desfiintat cultul greco-catolic (art. l), averea mobila si imobila a acestuia a trecut in proprietatea statului (art. 2), bisericile au fost predate Bisericii Ortodoxe, iar manastirile inchise.
    Acest fapt fara precedent in istoria Romaniei, a provocat un conflict intre cele doua biserici crestine romanesti, care din pacate continua pana in ziua de azi, cu consecinte negative foarte grave pentru unitatea natiunii romane. Pentru ambele biserici urmarile au fost nefaste, dar pentru Biserica Greco-catolica Unita cu Roma au fost catastrofale.
    Pentru o mai buna intelegere a acestei situatii dramatice recomand pentru informare urmatoarele surse:
    – BISERICA ORTODOXA ROMANA IN ANII REGIMULUI COMUNIST. Un Studiu oferit de Patriarhul Teoctist pentru a contracara minciunile din Raportul TISMANEANU
    http://victor-roncea.blogspot.com/2009/09/biserica-ortodoxa-romana-in-anii.html
    – RAPORTUL TISMANEANU. Un capitol ticalos – Biserica tinta. Raportul ignora deliberat preotii ortodocsi omorati in bataie la ancheta sau executati,
    http://victor-roncea.blogspot.com/2009/09/raportul-tismaneanu-un-capitol-ticalos.html

    – Catolicism si Ortodoxie romaneasca. Scurt istoric al Bisericii Române Unite, http://www.bru.ro/istorie/catolicism-si-ortodoxie-romaneasca

    2. In ceea ce priveste bisericile, in anul 1948 in Turda existau cinci biserici romanesti:

    2.1 Biserica greco-catolica (acum ortodoxa) din Turda Noua, Str. Salinelor, cu hramul Sfanta Treime, este cea mai veche biserica romaneasca din Turda.
    In anul 1467 dupa ce regele Matia Corvin a inabusit un complot al nobililor din Cluj si Turda, a numit ca prefect al Salinelor din Ardeal (cu sediul la Turda) pe Nicolae Olahus, unchiul sau, care a permis romanilor ortodocsi de la Salina Turda sa-si construiasca in acel an o biserica proprie, nu departe de Salina, cu conditia sa lucreze la minele de sare.
    In anul 1709 biserica a fost reconstruită din temelii, fiind preluată de catre cultul greco-catolic.
    Dupa anul 1948 vechiul turn a fost inlocuit cu un turn in stil ortodox, neobizantin.
    Biserica este cunoscuta sub numele de „Biserica Sovagailor” („Biserica Taietorilor de Sare”, din magh. só = sare si vágó = taietor).

    2.2 Biserica ortodoxa „Intre Romani”, Str. Sirenei, cu hramul Adormirea Maicii Domnului, este cea mai veche biserica ortodoxa din Turda, de mare valoare istorica, aici in anul 1810 Vasile Moga este ales primul episcop ortodox roman din Transilvania, iar in anul 1847 tot aici este ales episcopul Andrei Saguna, viitorul mitropolit.
    In anul 1861 vechea biserica ortodoxa „Intre Romani” a fost traznita si a ars din temelii. Intre anii 1861-1865 mitropolitul Andrei Saguna instituie o colecta publica, cu ajutorul careia s-a construit biserica actuala din piatra pe terenul de langa rapa Ariesului. Biserica a fost ridicata de catre mesterul Patita din Campeni. Noua biserica a fost reconstruita in forma de nava. In 1919 pictura interioara a fost restaurata cu ocazia vizitei la Turda a Regelui Ferdinand si a Reginei Maria, care au vizitat biserica (tabloul este pictat in interiorul bisericii).

    2.3 Biserica Ratestilor, greco-catolica (acum ortodoxa) din Turda Veche, Str. Gheorghe Lazar, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”, a fost ridicata prin efortul protopopului greco-catolic Basiliu (Vasile) Ratiu in anul 1839. Lucrarile au fost finantate in intregime de catre familia Ratiu din Turda.
    Pana in anul 1948 a fost greco-catolica, apoi a fost preluata de Biserica Ortodoxa.
    Pentru o mai buna informare asupra istoricului bisericii si a Familiei Ratiu cititorii pot consulta urmatoarele surse:
    – Biserica Ratestilor din Turda, http://ro.wikipedia.org/wiki/Biserica_R%C4%83%C8%9Be%C8%99tilor_din_Turda#cite_ref-0
    – Familia Ratiu, http://ro.wikipedia.org/wiki/Familia_Ra%C8%9Biu
    – Vasile Ratiu (tabloul din biserica pictat de catre Flaviu Domsa este donat de catre familia Ratiu, http://ro.wikipedia.org/wiki/Vasile_Ra%C8%9Biu
    http://www.bru.ro/blaj/comemorarea-lui-basiliu-ratiu-la-blaj
    – Ioan Ratiu (tabloul din biserica este donat de catre familia Ratiu), http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Ra%C8%9Biu
    – Nicolae Ratiu (tabloul din biserica este donat de catre familia Ratiu), http://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ra%C8%9Biu
    – Coriolan Sabau, http://ro.wikipedia.org/wiki/Coriolan_Sab%C4%83u

    Ambele biserici, „Turda Veche” si „Intre Romani” au acelasi hram, „Adormirea Maicii Domnului”.
    Romanii stabiliti in oppidum-ul (orasul-targ) nobiliar unguresc Turda (in evul mediu Turda Noua era separata de cetatea Turda), faceau parte aproape in totalitate din familia Ratiu, alungata din locul de bastina, Noslac (langa Ocna Mures).
    Inaintasii acesteia au fost ortodocsi si detineau mai multe diplome nobiliare. In secolul al XVI-lea au construit o biserica romaneasca in Teius, acum este greco-catolica.
    Ortodocsi fiind, Ratestii frecventau biserica „Intre Romani”.
    Ulterior o parte din familie a trecut la greco-catolici.
    Basiliu Ratiu de Noslac, ajuns protopop de Turda pentru biserica ctitorita de el, a stabilit acelasi hram, pentru ca toate neamurile sa aiba aceeasi sarbatoare bisericesca.
    In biserica se afla acum pisania reconstituita dupa cea originala disparuta dupa anul 1948.

    2.4 Catedrala ortodoxa, Str. 1 Decembrie 1918, cu hramul „Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril”, realizata in stil neobizantin de catre arhitectul Ioan Traianescu a fost construita pe terenul donat de catre Biserica Greco-Catolică. Piatra de temelie a fost pusa in anul 1926 si sfintita in anul 1935. La terminarea picturii a fost resfintita in anul 1938 de catre episcopul Nicolae Colan al Clujului, succesor al vrednicului vladica Nicolae Ivan sub care a inceput si s-a finalizat construcţia. Capacitatea catedralei este de 1. 200 de persoane. In anul 1955 a fost declarata monument de arhitectura.
    In catedrala se afla pictat tabloul regelui Carol al II-lea.
    Clopotniţa are forma de cula olteneasca si se aseamana celei de la Catedrala Reintregirii Neamului din Alba Iulia.

    2.5 Biserica (fosta capela) greco-catolica (acum ortodoxa), Str. 22 Decembrie, cu hramul Sfantul Ioan Botezatorul, a fost infiintata in anul 1933 in casa parohiala de catre preotul Vasile Muresan. In anul 1947, parintele Petru Anca angajeaza un inginer arhitect care a intocmit planul viitoarei biserici care a fost prezentat la Blaj Dr. Ioan Suciu, administratorul Apostolic al Mitropoliei Greco-catolice solicitand si un ajutor banesc. Dupa anul 1948 cu materialele cumparate cu banii primiti de la Dr. Ioan Suciu se mareste capela. Ulterior a fost confectionat un iconostas din lemn sculptat si stranele. Sfintirea actualei biserici s-a facut in anul 1984 cand preot paroh era IPS parinte Andrei Andreicut, mitropolitul Clujului, Crisanei si Maramuresului.

    La intalnirea de lucru din data de 13 Februarie 2012, dintre Comisia pregatitoare a Bisericii Ortodoxe Romane pentru dialogul cu Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica si grupul de ambasadori acreditati la Bucuresti, participantii au ajuns la concluzia ca reluarea dialogului cat mai curand posibil ramane modalitatea cea mai potrivita pentru rezolvarea neintelegerilor dintre cele doua Biserici romanesti.
    Personal, apreciez ca dialogul nu trebuie sa ingrijoreze pe nimeni. La ce solutii vor ajunge vom vedea. Prin dialog s-au rezolvat neintelegerile dintre catolici si protestanti in toata lumea civilizata, din Canada pana in Marea Britanie.
    Un exemplu, trait si vazut acum cativa ani in Bavaria predominant catolica, in orasul Fussen, in biserica episcopala slujbele se oficiaza alternativ, in aceeasi zi, la ore diferite pentru catolici si pentru evanghelici.
    In Europa de Vest in evul mediu au avut loc nenumarate razboaie religioase, in Transilvania insa n-au fost.
    Prin „Edictul de la Turda”, pastrat in original la Muzeul Brukenthal din Sibiu, emis in 1568 de catre Dieta de la Turda, a fost proclamata pentru prima data in lume libertatea constiintei si a tolerantei religioase pentru cetatenii Transilvaniei. Documentul care enunta egala indreptatire a credintelor imbratisate de starile constitutionale medievale ale Transilvaniei – nobili, sasi si secui – a fost elaborat in scopul evitarii unor conflicte si lupte religioase, precum cele din epoca din Europa Occidentala, intre catolici, protestanti, calvini si unitarieni.
    Ritul greco-ortodox – ai carui adepti constituiau majoritatea populatiei Transilvaniei – nu a facut obiectul edictului, dar enoriasii si-au pastrat cu sfintenie credinta lor.
    In ceea ce priveste libertatea de constiinta, Reforma si-a gasit in Transilvania locul cel mai bun de manifestare. Analizand astazi spectrul religios al Transilvaniei, am putea spune asa cum a facut-o si Voltaire in urma cu peste un veac si jumatate: “Daca în Transilvania n-ar exista decat o singura religie ne-am teme de despotism, daca ar fi doua ele si-ar taia gatul, dar sunt treizeci si traiesc in pace si fericire”.
    Cu toate masurile necrutatoare luate de catre principii calvini ai Transilvaniei si de catre dietele conduse de catre acestia pentru „reformarea” Bisericii romanesti, roadele propagandei calvine nu au dat rezultatele scontate, romanii au rezistat fiind legati de preotii lor si de nobilimea de origine romana care a reusit sa construiasca biserici de zid romanesti destul de rare in acele timpuri, in care se roaga crestinii romani si acum dar pe care nu le pretuim indeajuns in ziua de azi.
    Domnule Miron, nu pot fi de acord cu limbajul dumneavoastra. Nu se cade sa scrieti asa despre Familia Ratiu. Sunteti nedrept si acest fapt il pun mai mult pe seama informarii dumneavoastra superficiale.
    Dintre membrii familiei Ratiu, din ce in ce mai putini in Turda, o parte sunt ortodocsi (eu si ceilalti membri ai familiei mele suntem ortodocsi, desi parintii si stramosii nostri au fost greco-catolici), iar o alta parte sunt greco-catolici, dar ne respectam reciproc si participam impreuna la diferite activitati, inclusiv religioase, organizate in memoria membrilor familiei noastre. Ne uneste inca originea comuna, stramosii nostri, istoria de peste 600 de ani a familiei noastre. Multe familii mult mai renumite decat a noastra dupa ce si-au pierdut constiinta de sine s-au pierdut pentru totdeauna in negura istoriei. Noi am reusit sa rezistam inca.
    Jigniti nepermis memoria unei familii cu traditii patriotice recunoscute, atunci cand includeti membrii de azi ai familiei noastre in randul “cozilor de topor”. Cautati-i in alta parte, nu in familia noastra. Dupa ce veti citi mai mult despre familia noastra, sunt convins ca o sa aveti alta parere.
    Trebuie sa va cereti public scuze.
    Daca nu, Pacatul este al dumneavoastra.

    Cu sinceritate,
    Ioan Gheorghe Ratiu

  14. Pingback: Prozelitism si abuz greco-catolic la Vasad-Bihor: BISERICA RETROCEDATA CATOLICILOR INTR-UN SAT DE ORTODOCSI. Episcopia Oradiei ataca POFTA MORBIDA a UNIATILOR dupa locasurile de cult ortodoxe! - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  15. Pingback: Mark Gittenstein, alaturi de Monica Macovei, in plin PROZELITISM AGRESIV pentru o religie de numai 0.8% adepti: GRECO-CATOLICISMUL - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  16. Pingback: Episcopia Oradiei protesteaza fata de o noua AGRESIUNE GRECO-CATOLICA: PRELUAREA ABUZIVA A BISERICII DE LA VINTERE - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  17. Pingback: Lobbyistul MARK GITENSTEIN si sensul lui PAX AMERICANA: "Ne-am vandut suveranitatea ca sa avem bani de... spagi pentru Occident" [VIDEO] - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
  18. Pingback: SFINTII MARTURISITORI ARDELENI, pilda de rezistenta ortodoxa in fata tavalugului antihristic si indemn spre o constiinta dogmatica, la vreme de confuzie, de sminteala si tiranie a minciunii “Noului Veac” -
  19. Pingback: Presiunile “aliatilor strategici”: SUA a facut o “PRIORITATE” din RETROCEDARILE CATRE GRECO-CATOLICI. In Romania doar 0,8% sunt uniati… - Recomandari
  20. Pingback: MANASTIREA BIXAD RETROCEDATA GRECO-CATOLICILOR si EXECUTATA SILIT cu trupe jandarmi si politie dotate cu pusti cu gloante de cauciuc! Staretul Emanoil Rus: “NOI NE APARAM BISERICA, APARAM BISERICA NEAMULUI” - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare