PRIVATIZAREA SPITALELOR DE STAT, VARIANTA LIBERALA. Ministrul Nicolaescu aplica un PROGRAM CONTROVERSAT care va INGREUNA ACCESUL LA SERVICII MEDICALE pentru cei saraci

2-08-2013 6 minute Sublinieri

deserted_hospital

Ministrul Sanatatii a anuntat, miercuri, punerea in dezbatere publica a unor proiecte de lege care vor schimba statutul spitalelor din Romania si mecanismul de salarizare al medicilor. HotNews.ro va prezinta in premiera un rezumat al celor mai importante puncte din aceste legi, care vor fi publicate in curand de Ministerul Sanatatii. Un proiect pilot in care vor fi incluse zece spitale pregateste terenul pentru introducerea practicii private in spitalele de stat si transforma spitalele orasenesti si municipale in fundatii sau asociatii. Conform declaratiilor ministrului Sanatatii, Eugen Nicolaescu, medicii care lucreaza cu norma intreaga intr-un spital de stat nu vor mai putea lucra si la privat. In spitalul de stat li se va permite insa sa ofere, peste programul de 7 ore, asistenta medicala in regim privat. Consultatiile astfel oferite vor fi platite de pacient sau de asigurarea privata a acestuia, conform unor tarife inca neprecizate. Din acest tarif 60% se va indrepta catre medic, 30% va ramane echipei medicale si 10% va fi retinut de spital. Sectia unui spital public nu va putea avea mai mult de 20% din paturi private.Masura nu ii afecteaza pe medicii care lucreaza cu jumatate de norma (majoritatea cadrelor universitare) care vor putea lucra in continuare si la stat si la privat.

Statutul spitalelor va fi modificat pentru a crea cadrul de functionare necesar acestor modificari. In proiectul pilot vor fi incluse 10 spitale:

  • 2 spitale clinice regionale de urgenta de competenta IA;
  • 2 spitale judetene de urgenta;
  • 2 institute clinice nationale;
  • 2 spitale judetene de urgenta fara statut de spital clinic;
  • 2 spitale orasenesti.

Spitalele pilot vor fi clasificate in spitale de interes national si spitale de interes local. Toate se vor reorganiza ca institutii de sanatate autonome.

VA FI POSIBIL FALIMENTUL SPITALELOR LOCALE

Spitalele pilot de interes local se vor putea reorganiza ca asociatii sau fundatii medicale, in urma deciziei consiliilor judetene sau locale care le au in subordine (sau a altor institutii care le au in subordine). Aceste fundatii si asociatii medicale vor fi de utilitate publica, sub forma de persoana juridica de drept privat fara scop patrimonial. Patrimoniul si bunurile spitalelor reorganizate sub forma de fundatii pot fi transmise doar persoanelor juridice private sau publice fara scop patrimonial, care au un scop identic sau asemanator. Se prevad conditiile in care un spital pilot de interes local poate intra in lichidare.

AUTORITATILE ISI MENTIN CONTROLUL

Mai mult de 50% din costurile spitalelor pilot „sunt acoperite din vanzari” si ele vor apartine sectorului societatilor nefinanciare. Aceste spitale vor fi conduse de un Consiliu de Administratie format din 7 sau 9 membri (care vor alege si presedintele CA):

  • trei vor fi reprezentanti ai autoritatii care are responsabilitatea managementului spitalului, adica reprezentanti ai Ministerului Sanatatii sau a  Consiliului Judetean;
  • un reprezentant al Ministerului Sanatatii sau al autoritatilor locale dupa caz;
  • doi reprezentanti ai Universitatii de Medicina pentru spitalele clinice;
  • un reprezentant al Colegiului Medicilor;
  • un reprezentant al Ordinului Asistentelor Medicale si Moaselor;
  • un reprezentant al sindicatelor.

Cu alte cuvinte, majoritatea in Consiliul de Administratie va fi detinuta fie de Ministerul Sanatatii, fie de autoritatea locala in subordinea careia se afla spitalul respectiv. Managerul spitalului poate fi o persoana fizica sau una juridica si poate fi demis de Consiliul de Administratie.

In spitalele pilot unde se desfasoara invatamant medical, seful de sectie va fi cadrul didactic cu cel mai mare grad. Studiile clinice desfasurate in spitalele pilot se deruleaza exclusiv pe baza de contract de cercetare incheiat intre spital si finantatorul cercetarii.

CADRUL PENTRU DERULAREA DE ACTIVITATI MEDICALE PRIVATE INTR-UN SPITAL DE STAT

Consiliul de administratie poate decide instituirea unui sistem de salarizare a personalului medical in functie de performanta, dar salariul nu va fi mai mic decat salariul existent la momentul transformarii spitalului in institutie autonoma.

Bugetul de venituri si cheltuieli al spitalului pilot este propus de manager si avizat de Consiliul de Administratie. Acest buget trebuie sa fie publicat pe site-ul spitalului. Ministerul Sanatatii monitorizeaza lunar cheltuielile si executia bugetului si poate interveni atunci cand constata nereguli.

Veniturile spitalelor pilot vor putea fi obtinute din:
–    contracte cu casele de asigurari de sanatate dar si cu alte persoane juridice;
–    bugetul Ministerului Sanatatii pentru programele nationale, investitii in infrastructura si dotari, finantarea salariilor rezidentilor si a departamentelor de urgenta;
–    fonduri europene nerambursabile;
–    servicii medicale acordate in regim privat;
–    coplata;
–    servicii de sanatate, servicii hoteliere;
–    donatii sau sponsorizari;
–    imprumuturi interne si externe care vor fi rambursate din veniturile proprii;
–    asocieri in parteneriat public-privat;
–    bugetul autoritatilor locale pentru spitalele orasenesti.

Spitalele de interes local vor putea fi renovate, modernizate sau dotate cu aparatura medicala finantata de la bugetul Ministerului Sanatatii doar daca autoritatile locale participa cu minim 30% din cheltuieli. Este mentionata si o exceptie aici: daca modernizarea coincide cu obiective prioritare ale Ministerului Sanatatii, atunci contributia autoritatilor locale poate fi de doar 5%.

SPITALELE VOR PUTEA INCHIRIA APARATURA LOR MEDICALA, IN ANUMITE CONDITII

Aparatura medicala si imobilele aflate in administrarea spitalelor pilot pot fi inchiriate sau concesionate unor persoane fizice sau juridice, fara schimbarea destinatiei lor de asistenta medicala sau sociala. Fac exceptie aparatura medicala si dispozitivele medicale achizitionate de la buget, din fondurile Ministerului Sanatatii sau din fonduri externe.

Asistenta medicala de urgenta se va acorda tuturor in fiecare dintre aceste spitale pilot. In cazul unor dezastre, accidente colective, conflicte sociale, etc., cheltuielile efectuate de spitalele pilot vor fi furnizate de la bugetul statului.

Spitalele pilot din reteaua Ministerului Sanatatii (majoritatea spitalelor de interes national) se vor putea reorganiza sau restructura cu aprobarea ministrului Sanatatii, la initiativa Ministerului Sanatatii sau a managerului spitalului.

  •  Voxpublica/ Ciprian Domnisoru: 

Liberalii fac ce visa Băsescu: privatizează sănătatea

Ministerul Sănătății a publicat proiectul pilot de salarizare a personalului medical. Doctorii din spitalele de stat vor putea trata pacienții în regim privat după programul normal de lucru, plătind 10% din veniturile încasate spitalului, 30% personalului medical şi încasând ei înşişi 60%.

În cadrul aceluiaşi spital de stat vor funcționa maxim 20% din paturi în regim privat şi restul în regim de stat. Opțiunea pentru regim privat va presupune  pentru pacienți “opțiunea de a fi tratați de către un anumit medic”. În acelaşi timp medicul respectiv nu poate aloca mai mult de 20% din programul de lucru pacienților în regim privat. Puteți consulta proiectul aici.

Scriam ieri cum această şpagă instituționalizată este preluată din modelul evreiesc Sharap, ce se practică în unele spitale din Israel de 50 de ani. Israelul nu a introdus însă acest sistem în spitalele de stat pentru că este nedrept față de pacienții cu venituri reduse şi s-a constatat că pacienții care plăteau Sharap-ul ajungeau mai repede la consultație sau la operație.

Soluția liberalului Nicolaescu oficializează practic şpaga în spitale- dar nu pentru toată lumea, ci doar pentru doctorii renumiți, cei ce  vor avea şi cei mai mulți pacienți. Medicii tineri şi cei rezidenți vor rămâne la salariile de mizerie.

Pentru veniturile spitalului, această politică este un dezastru: medicii renumiți vor avea cabinete private şi vor folosi echipamentele şi spațiile spitalului dar vor plăti doar 10% spitalului de stat, încasând 60%. Când un sistem similar a fost încercat în Australia, s-a constatat că doctorii abuzau de sistem şi nu plăteau spitalelor de stat toate sumele datorate. (sursa)

Reforma-pilot anunțată ridică şi alte probleme: când vor fi pacienții la stat şi când la privat? Vor putea doctorii să facă trimiteri pentru pacienții de la stat la cabinetul lor privat din aceeaşi clădire? Cum se va stabili prioritatea la analize şi la utilizarea echipamentelor şi a sălilor de operație?

Practica Sharap, ce serveşte drept model reformei lui Nicolaescu, este contestată în Israel şi nu a fost introdusă în sistemul public datorită inechităților pe care le presupune- ea funcționează numai în spitalele independente non-profit. Asociația Medicală din Israel, Asociația Drepturilor Cetățeneşti din Israel şi Asociația Doctori pentru Drepturile Omului se opun generalizării practicii Sharap în sistemul de stat israelian (sursa).

Ministrul Nicolaescu avansează această idee respinsă în alte țări ca o soluție pentru salariile medicilor. Generalizarea şpăgii şi privatizarea actului medical este însă cea mai proastă soluție într-o țară cu probleme grave de acces redus şi inechități în accesul la servicii medicale.

Salarizarea adecvată de bază a personalului medical- inclusiv a medicilor rezidenți , nu doar a medicilor renumiți-  este o soluție la îndemâna autorităților. Dacă s-au găsit atâția ani bani de telegondole , pasaje, arene, frunze, spectacole și sedii, cum arăta Alina Mungiu Pippidi, se pot găsi şi bani pentru salariile medicilor, fără a legaliza şpaga.

Sharap. Costă numai atunci când doare

Ministrul Sănătății a lansat noi reforme în dezbatere publică: medicii vor putea oferi asistență medicală în regim privat în spitalele de stat după programul lor normal de lucru. Aparatura medicală şi imobilele spitalelor de stat vor putea fi închiriate unor persoane fizice. Nicolaescu introduce în România sistemul Sharap, care funcționează de 50 de ani în unele spitale din Israel.

Sistemul Sharap a început informal în Israel: pacienții ce vroiau să fie consultați de medici renumiți  în spitalele publice erau instruiți să pună bani în „fonduri de cercetare”, ce erau împărțite mai târziu de doctori. Din acei bani pacienții ajungeau să intre mai repede la consultație sau la operație. Cu timpul acest sistem s-a oficializat în câteva spitale din Ierusalim (însă numai 10% din paturi – Nicolaescu vrea 20% din paturi), însă nu în tot sistemul public israelian. (mai multe despre sistemul Sharap aici)

Asociația Medicală din Israel se opune acestui sistem pentru că este de natură să creeze mai multă inechitate în accesul la sănătate şi chiar să afecteze negativ recrutarea personalului în zonele rurale sau periferice unde oamenii nu îşi permit plățile. Mai mult, sistemul Sharap nu ajută decât doctorii renumiți, cu experiență,  şi oferă puține beneficii doctorilor tineri şi rezidenților.

Preluarea sistemului evreiesc Sharap nu este vreo reformă instituțională marca FMI, ci are un iz românesc de economie informală comunistă : doctorii ce au clinici şi cabinete private vor fi scutiți de drumul cu Audi-ul de la spitalul de stat la clinica privată: vor avea tot ce trebuie la dispoziție în spitalul de stat: personal medical (care ar urma să primescă 30% din veniturile încasate), aparatură şi spații de închiriat,  acces facil pentru pacienți către alte specializări.

Afacerile clinicilor private din România sunt limitate de lipsa capitalului şi de faptul că pacienții ajungeau tot la stat pentru intervenții chirurgicale speciale sau costisitoare. Prin reforma anunțată,  doctorilor le va fi mai uşor să îşi mute clinicile în spitalele de stat pur şi simplu, fără bătăile de cap ale antreprenoriatului.

Ca de obicei, această reformă este prezentată ca o metodă de a reduce plățile informale. În realitate le va agrava : în acelaşi spital vor fi paturi în regim privat şi paturi în regim de stat: doritorii de servicii de calitate vor putea consulta lista informativă de prețuri de la „privat” şi vor şti cât să plătească, fără să mai aibă grija „Oare cât se dă şpagă?”

Reforma anunțată de Nicolaescu este o afacere haotică la limita eticii şi a profesionalismului: când vor fi pacienții la stat şi când la privat? Vor putea doctorii să trimită pacienții de la stat la cabinetul lor privat din aceeaşi clădire? Cum se va stabili prioritatea la analize şi la utilizarea echipamentelor şi a sălilor de operație?

Practica Sharap este contestată în Israel şi nu a fost introdusă în sistemul public datorită inechităților pe care le presupune- ea funcționează numai în spitalele independente non-profit. Asociația Medicală din Israel, Asociația Drepturilor Cetățeneşti din Israel şi Asociația Doctori pentru Drepturile Omului se opun generalizării practicii Sharap în sistemul de stat precum şi reformelor de comercializare şi privatizare a actului medical în general(sursa).

Ca de obicei, România încearcă reforme considerate neetice şi prea neoliberale în alte țări : ne pregătim să privatizăm sănătatea când SUA nu mai ştiu cum să scape de costurile crescute cu sănătatea privată şi ne pregătim să introducem un sistem pe care Israelul îl refuză ca fiind inechitabil.


Categorii

1. DIVERSE, Acordul cu FMI, Sistemul romanesc de sanatate

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

13 Commentarii la “PRIVATIZAREA SPITALELOR DE STAT, VARIANTA LIBERALA. Ministrul Nicolaescu aplica un PROGRAM CONTROVERSAT care va INGREUNA ACCESUL LA SERVICII MEDICALE pentru cei saraci

  1. Nu se găsesc fonduri pentru sănătate, dar se găsesc pentru salarii și pensii astronomice pentru manageri privați la intreprinderi de stat. Păi de ce nu aduc manageri din Coreea de Nord, ar fi mai ieftini. Da cum se face că directorii de intreprinderi de pe vremea lui Ceaușescu știau să conducă chiar dacă nu aveau salarii fabuloase, în comparație cu portarul sau măturătorul.

  2. D’apai domnule Nelu, cum ar fi putut sa fie atunci, altfel decat asa cum ziceti? Cu asa academicieni/doctori/ingineri la conducerea RSR/PCR/UTC si ETC. nu se putea sa fie nimic mai putin decat raiul pe pamantul romanesc pe vremea lui Ceausescu! Cat de bine si frumos era atunci, cand lupul dansa cu oaia, cand directorul manca impreuna cu portarul si femneia de servici la cantina intreprinderii (chiar daca nu stateau ei la aceasi masa)…Si, da, la clubul intreprinderii tot impreuna vizionau filme despre maretele realizari ale comunismului… Doamne, ce mai viata binecuvantata 🙂
    Oare de ce unii ca Ioan Ianolide sau pr. Gheorghe Calciu nu erau multumiti atunci? Cum de nu se multumeau cu ce le oferea mareata epoca de aur? 🙁

  3. Nelu e un nostalgic, evident, fara sa aiba deloc dreptate in asta, bineinteles, dar cand compari, cu exceptia libertatii de credinta, de opinie si de asociere (dar si ele pe duca deja!), in rest e greu sa nu simti ca acestia de acum i-au depasit in ticalosie si in dezumanizare cu zece clase pe odiosii de atunci. Si cred ca toti o simtim pe propria piele. Si asa se si profetea: ca mai rau ne va fi decat sub Ceausescu. Si asa se vede ca e deja, din pacate.

  4. http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2012/01/24/ps-sebastian-asta-nu-e-democratie-nepasarea-aceasta-reactia-unui-lider-pdl-olt-sa-mai-taca-din-gura-video/#more-32359
    “De multe ori democratia pare mai grea decat dictatura dar nu avem voie sa privim cu regret catre dictatura lui Ceausescu.”
    “Mortii din decembrie ar vrea sa avem si noi curajul si responsabilitatea lor.”

    Este putin lucru libertatea de credinta? Gheorghe si Ion nu s-au “ridicat” la “tambalau” pentru salamul cu sau fara soia ci pentru aceast margaritar care este libertatea de credinta. Stiti acestea mai bine decat mine.
    Daca nu m-ar amuza comentariile dumnealui, m-ar indurera pana la lacrimi.
    Iertati!

  5. Am impresia că uni oameni, mai cu moț, au cîte 49 de cromozomi și musai să fie diferiți prin statut social de clasă superioară a potentaților cu averi fabuloase, decît oamenii de rînd. Am ajuns iar o societate împărțită pe clase sociale, ca-n evul mediu, numai că acest ev e cam mediocru. Se tot condamnă perioada socialismului! De cine? De cei ce au trăit 23 de ani din realizările perioadei respective. Culme a ridicolului: au ajuns să condamne „comunismul”, din palatul parlamentului (Casa Poporului); tupeu nu glumă.

  6. Da, la tămbălău, nu s-au ridicat să-l apere pe popa Tokeș? Gheorghe și Ion? E doar o iluzie ca la noi sau în America, occident ar fi democrație. Nu! De fapt, e un fel de sclavagism perfid și ferchezuit precum o tîrfă de pe centură, mîndră pe dinafară dar infectă pe dinăuntru. Cînd un individ, cetățean muncește pe moșia, fabrica unui alt individ mult mai bogat și care e un fel de stăpîn pe resursele naturale; ori cum ai lua-o, tot sclavie dă.

  7. 23 de ani, actuala clasă politică a făcut avere din mărețele realizări ale comunismului! Aha! Îhî! Acei academicieni/doctor/ingineri au făcut avioane, au făcut Casa Poporului, au făcut platforme de foraj marin, au făcut loc motive, au făcut spitale și puteau să facă și rachete spațiale. Ăștia ce au făcut? Clanuri, cămătari, „pești” și prostituate cu carte de muncă și pînă la urmă și cu pensie, că doar nu o să „muncească” pînă la 90 de ani. Atunci țara era plină de tabere școlare, Azi e plină de magazine de etnobotanice și de drogați, c-așa-i în democrație… sau dăzmățcrație.

  8. @ Nelu:

    Hei, totusi tinerii nu pentru Tokes au iesit si e trist sa reducem totul la asta si sa batjocorim jertfa de atunci, datorita careia, totusi, ne intalnim azi aici si putem scrie inca putina vreme liber…

    Iar realizarile acelea, sa nu uitam, s-au facut tot prin sacrificarea, prin lichidarea oamenilor celor mai buni ai acestui neam, in prima faza, iar apoi prin chinuirea tuturor… Haideti sa nu facem apologia unui regim criminal si antihristic doar fiindca acum s-a instaurat unul care se ambitioneaza sa-l depaseasca!

  9. Regretabil pentru toți cei care atunci au crezut în ceva. Și eu l-am urît pe Ceaușescu și știam o grămadă de bancuri, unul mai porno decît altul, cu ceaușești, dar dezamăgirea e atît de mare că ceaușești mi-se par niște ingeri, acum.

  10. Poate fi vorba de democrație atunci cînd dreptatea și justiția socială sînt luate în derîdere? Democrație- puterea poporului; a cărui popor: de moguli, baroni, clanuri, magnați? Dar ăla de: pălmași, clăcași, proletari și sclavi?

  11. Pingback: CINISMUL SFIDATOR AL GUVERNATORULUI ISARESCU: in chestiunea CLAUZELOR ABUZIVE sunt de vina oamenii simpli/ NOUL ACORD CU FMI: privatizarea companiilor strategice din ENERGIE, taxe suplimentare, reforma sanatatii (inclusiv cardul de sanatate) - Recomandari
  12. Pingback: Mii de cadre medicale au protestat in Bucuresti IMPOTRIVA TRANSFORMARII SPITALELOR IN SRL-uri SI A SUBFINATARII/ Dr. Florin Chirculescu despre GENOCIDUL PRIN OMISIUNE DIN SANATATE - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare