PROTOPREZBITERUL THEODOROS ZISIS: Catre o noua Ferrara-Florenta?

30-01-2010 4 minute Sublinieri

PROTOPREZBITERUL THEODOROS ZISIS: CĂTRE O NOUĂ FERRARA – FLORENŢA

Omilie de mare importanţă a părintelui Theodoros Zisis în cadrul Uniunii Ortodoxe Panelenice

O omilie de mare importanţă, caracterizată de curaj şi cu duh mărturisitor a ţinut luni, 25 ianuarie 2010, în sala plină de credincioşi a Uniunii Ortodoxe Panelenice (Kaningos 10, Tesalonic, Grecia), protoprezbiterul, profesorul emerit al Universităţii Aristotelice din Tesalonic şi unul din protagoniştii luptei împotriva ecumenismului şi a papismului, părintele Theodoros Zisis. Tema omiliei a fost: „Către o nouă Ferrara – Florenţa. Este ignorat sau răstălmăcit Sfântul Marcu Evghenicul?”. Pe vorbitor l-a precedat vicepreşedintele Uniunii Ortodoxe Panelenice, domnul Ioannis Karatzenis.

Părintele Theodoros a făcut o retrospecţie a luptei antiecumeniste referindu-se la împotrivirea mărturisitoare a credincioşilor faţă de întâlnirea interreligioasă din Cipru, având ca promotori „Sfântul Munte” al Ciprului, adică Sfânta Mănăstire Stavrovounios, circularea textului „Mărturisirea de Credinţă” şi primirea lui de către mii de credincioşi. Expunând tema omiliei, s-a întemeiat în dezvoltarea ei pe Amintirile lui Silvestru Siropoulos referitoare la cele petrecute la Sinodul de la Ferrara – Florenţa, semnalând mai ales că:

„Dacă le-am fi studiat, am fi avut faţă de deschiderile filocatolice de astăzi aceeaşi poziţie pe care a avut-o Sfântul Marcu Evghenicul”.

A evidenţiat că motoarele sinodului de mai sus au fost politice şi de supremaţie, şi nu religioase, amintind că între anii 1437 – 1439 a avut loc la Basel, în Elveţia, un sinod al cardinalilor care revendica din partea papei reforme, aducându-l într-o situaţie dificilă. De aceea, căuta – precum a semnalat vorbitorul – ultimul sprijin la ortodocşi şi, atunci, a fost momentul în care s-a făcut o mare greşeală diplomatică – o greşeală de credinţă – din partea ortodocşilor. L-au sprijinit pe papă şi nu sinodul cardinalilor, care îl mustra, îl controla şi revendica reforme.

De-a lungul cuvântului său, părintele Theodoros a făcut un paralelism cu condiţiile actuale, în care şi astăzi Grecia este într-o stare jalnică. Hrisostomos al Ciprului aleargă la papa sperând ajutor pentru chestiunea naţională, denigrarea Greciei cu privire la problemele ei economice este universală, iar turcii ameninţă patria ca şi înainte de căderea Constantinopolului.

Chiar şi Ioan al VIII– lea Paleologul – revenind la temă – a semnalat părintele Theodoros, aştepta ca în cadrul sinodului papistaşii să fi denunţat propriile rătăciri, chiar dacă tatăl său, Emanuil Paleologul, i-a lăsat ca testament să dezbată unirea – din motive diplomatice – dar niciodată să nu o facă. Chiar şi patriarhul Constantinopolului de atunci, Iosif, gândea că mergând la sinod, fie vor mărturisi credinţa lor, sau, dacă vor fi constrânşi, ar primi şi martiriul pentru ea. Cu toate acestea, nu doar că asta nu s-a întâmplat, dar episcopii ortodocşi – în afara Sfântului Marcu Evghenicul – au semnat dogmele latine (catolice) şi unii s-au greco-catolicizat.

Părintele Theodoros a semnalat cu acest prilej că ortodocşii în cadrul Întrunirii Mixte de Dialog cu catolicii au reuşit condamnarea uniaţiei la Freising din Monaco (1990), şi deşi aceasta a fost semnată şi de către catolici, mai apoi textul a dispărut şi până astăzi nu se mai face nicio trimitere la el. Desigur că, în 1993, în urma intervenţiilor, ortodocşii „de neînduplecat” au fost îndepărtaţi din Comisia de Dialog – primul fiind părintele Theodoros Zisis la Balamant, în Liban, reprezentanţii ortodocşilor au semnat disculparea uniaţiei.

Apoi, părintele Theodoros a semnalat că papa a scos din titlul său de „patriarh al Apusului”, determinarea: „al Apusului”, susţinând clar pe de-o parte, dar ignorând istoria şi în mod nedemonstrabil pe de alta, că are primat universal. S-a întrebat apoi cum reprezentanţa Bisericii Greciei, adică Hrisostomos de Messinia şi episcopul Athanasios de Ahaia suportă să mai dialogheze cu catolicii, când papa în comunicatul său îi numeşte pe ortodocşi „Biserică deficitară, cu lipsuri”, deoarece nu acceptă primatul său. În continuare, vorbitorul s-a referit la cele petrecute la Sinodul de la Ferrara – Florenţa, adică la trădarea – apostazia lui Visarion al Niceei şi a lui Isidor al Kievului, – sigur, primul „a fost răsplătit” cu titlul de cardinal – şi a semnalat că şi astăzi dialogul a fost preluat de ecumenişti de profesie, clerici şi teologi, fără ca Sinodul Ierarhiei să fie informat asupra evoluţiei lui. A semnalat şi faptul că în cadrul Sinodului recent al Ierarhiei s-a descoperit că şi mitropolitul de Peristerios a fost înlocuit în Dialogul Teologic – în urma unor presiuni – drept „incomod” şi „greu de manipulat”.

De-a lungul cuvântului său, părintele Theodoros a citit fragmente din Memoriile lui Silvestru Siropoulos, care descopereau curajul şi cugetul mărturisitor al Atlas-ului Ortodoxiei, Sfântul Marcu Evghenicul, Episcopul Efesului. El a luat asupra sa greutatea Mărturisirii la sinodul cu pricina şi el l-a obligat chiar şi pe papă să i se plece, spunând: „Marcu nu a semnat; prin urmare nu am făcut nimic”.

Sumbră este şi situaţia de astăzi şi multe mesaje sunt de rău augur – a semnalat vorbitorul, spunând că atunci, poporul ţinea Ortodoxia şi nu a acceptat în niciun chip pe arhiereii semnatari ai falsei uniri, dar astăzi poporul nu stă – în totalitatea lui – alături de păstorii luptători. Un fapt de rău augur este şi „cucerirea” Facultăţilor de Teologie de către ecumenişti, care prin orice mijloc împiedică şi evoluţia tinerilor cu morală ortodoxă şi cu duh mărturisitor în gradele superioare universitare. Desigur, şi-a exprimat regretul că teologii Institutului Pedagogic, care propun transformarea orei de religie într-o materie de Istorie a religiilor, sunt în paralel şi colaboratorii Arhiepiscopului Ieronim.

Chiar şi Sfântul Munte este divizat la nivelul egumenilor, a semnalat vorbitorul. Din 20 de Mănăstiri ale Sfântului Munte doar cinci au semnat „Mărturisirea de Credinţă”.

Părintele Theodoros a făcut referire şi la semnarea „Mărturisirii de Credinţă” de către mulţi părinţi aghiotafiţi (din Obştea Sfântului Mormânt). I-a informat pe credincioşi că la întâlnirea întregii obşti aghiotafite, pe care a convocat-o Patriarhul Ierusalimului, pentru a-i linişti pe părinţi, în special pe aghiosavaiţi (pe monahii din Mănăstirea Sf. Sava), domnul profesor emerit G. Galitis a folosit o selecţie de texte din cuvintele Sfântului Marcu Evghenicul. S-a referit adică la cuvântarea politicoasă a sfântului către papă, trecând cu vederea mustrările foarte virulente care i-au urmat. Părintele Theodoros – care a ascultat înregistrarea omiliei profesorului Galitis – a condamnat cu tărie acţiunea lui şi a accentuat că fapta aceasta constituie o falsificare a adevărului.

În ceea ce priveşte lupta împotriva ecumenismului şi a papismului există şi mesaje de bun augur, a semnalat vorbitorul. Profesori universitari ca părintele Gheorghios Metallinos, I. Kornarakis, Dimitrios Tselenghidis şi Sterghios Sakkos se luptă în prima linie. Mulţi arhierei, în antiteză cu ce se întâmpla sub (Arhiepiscopul) Hristodoulos, sunt împotriva ecumenismului, în prima linie fiind Mitropolitul de Pireu (Serafim). Unele comunicate ale Mitropolitului de Pireu au fost caracterizate chiar mai severe decât cele ale fostului Mitropolit de Florina, Augustin Kantiotis.

În plus, majoritatea monahilor athoniţi este alături de părinţii luptători şi aceasta o demonstrează scrisorile lor şi telefoanele lor. Este uriaşă lucrarea care se face şi pe internet. Nu îndrăzneşte vreun ecumenist – a accentuat părintele Theodoros – să facă o postare în direcţia opusă, deoarece poziţia sa ar fi imediat combătută de către mulţimea teologilor credincioşi-nevoitori.

Alt lucru încurajator este nava amiral – precum a spus vorbitorul – a luptei antieretice şi antiecumeniste: săptămânalul „Ὀρθόδοξος Τύπος”. De asemenea, importanta redactare de articole de către credincioşi nevoitori precum I. Tatsi, Panaghiotis Televantos, părinţi aghiotafiţi, precum şi editarea de cărţi, precum cea a părintelui An. Gotsopoulos (a fost prezent la omilie) cu titlul „Rugăciunea în comun cu ereticii”, constituie o nădejde puternică în lupta antiecumenistă. Dar şi sinaxa atipică a clericilor şi monahilor constituie o barieră puternică.

Încheind omilia, părintele Theodoros a semnalat că lucrul de cel mai bun augur şi aducător de nădejde în această luptă sunt credincioşii, care îi susţin pe părinţii nevoitori. I-a sfătuit pe fraţi să-şi continue lupta cutezători.

A.K.

(tradus din greacă de ierom. Fotie după Ορθόδοξος Τύπος, 29/1/2010)

Legaturi:

***


Categorii

Ecumenism, Părintele Theodoros Zisis, Traduceri

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

10 Commentarii la “PROTOPREZBITERUL THEODOROS ZISIS: Catre o noua Ferrara-Florenta?

  1. As dori sa vad asa ceva si la noi. Opinii teologice curate, insa ma tem ca nu prea sunt. La noi functioneaza dictonul ‘capul plecat, sabia nu-l taie’. Sunt tare curios daca a indraznit cineva sa atace gestul patriarhului de a da Sfinte Moaste ereticilor. Si nu orice Moaste(pe care le-a numit relicve!!!!!!!). Ci Moastele unor Mucenici(Sfintii Mucenici Astion si Epictet), adica tocmai a acelora care si-au dat viata pentru apararea credintei ortodoxe. Cel ce a comis acest gest este acum fur de cele Sfinte si arvuna iadului. A numi un eretic ‘inalt prea sfintit parinte mitropolit’, in catedrala patriarhala ORTODOXA este un gest de sfidare a intregii Biserici si o ratacire eretica. Sfintii mari ai ortodoxiei precum un Sfant Grigorie Palama, Sfantul Marcu Evghenicul, Sfantul Nectarie al Eghinei si altii condamna erezia catolica, iar pe catolici ii numesc ‘lupi latino-cugetatori’. Si intr-adevar, daca ar fi numai filioque si ‘harul zidit'(Doamne iarta-ma ca am si scris) si ar fi suficient pentru anatematizarea ereticilor. Nu este necesar sa reluam toata argumentatia anticatolica(iar de ereticii ne-calcedoni, protestanti si neoprotestanti ce sa mai zicem), ci doar sa amintim ca putem fi ingaduitori doar cu pacatele trupesti venite din necunoastere si din slabiciunea firii, dar cand vine vorba de credinta ‘nu este vreme a tacea, chiar si cu pretul vietii'(Sfantul Ioan Gura de Aur). Sa imi fie marturie la Inviere ca ma dezic de ratacirile ecumenistilor si condamn gestul de a da Sfinte Moaste ereticilor.

  2. “A evidenţiat că motoarele sinodului de mai sus au fost politice şi de supremaţie, şi nu religioase” – asa este: toti noii patriarhi (din Romania, Rusia, Serbia, etc.) “activeaza” politic! Acestia sa intre in parlamente, ca acolo s-ar simti bine… Doamne, ce vremuri traim!!!

  3. Sa ne rugam la Dumnezeu sa pastram dreapta credinta si sa ne dea puterea sa ne luptam cu toti dusmanii Lui si ai celor ce-L iubesc pe El.Curaj dragii nostri parinti si sustinatori sinceri ai credintei noastre stramosesti ,suntem si noi mirenii alaturi de dumneavoastra.Dumnezeu sa ne pazeasca si sa ne ajute.

  4. Conform al celui de al treilea principiu al dinamicii pentru a anihila o forta trebuie sa i te opui cu o forta egala si de sens contrar.
    Pentru a opri ecumenismul masonic al catolicilor este necesar un ecumenism crestin ortodox de aceiasi forta.
    Chiar daca toate caile par blocate pentru asa ceva, eu cred ca ceea ce lipseste ortodoxiei sunt liderii, iar nu masa relevanta de crestini ortodocsi care sa doreasca sa se opuna mondialismului unificator.
    Vom vedea…

  5. Doamne ajuta!Sa avem parte de cat mai multi MARTURISITORI AI CREDINTEI NOASTRE ORTODOXE IN ACESTE CEASURI…ce par din urma,dupa unii care studiaza vremurile.Toti putem fi binecuvantatori, marturisitori si aparatori ai credintei,daca ne-am analiza si documenta, cu atentie, evenimentele ce imping orto-doxia spre compromisuri lase,ce nu au legatura cu Mantuitorul, ci cu interesele puterii de dominare a Lumii si a intunecatului vrajmas.Sa ne ajute Maica Domnului,ocrotitoarea Pamantului nostru, sa scapam de viermii lui, si sa nazuim spre Curatia si Lumina Cereasca,vietuind demn,marturisind cu barbatie muceniceasca de e nevoie,pe HRISTOS IN ADEVAR SI ADEVARATA LEGE SA O PASTRAM,ASA CUM AM MOSTENIT-O CHIAR DE LA MATUITOR,PRIN APOSTOLII SAI,SPRE NEMURIRE.PACE SI BIRUINTA BINECREDINCIOSILOR CRESTINI ORTODOCSI, ASUPRA POTRIVNICILOR,INTELEPTIRE SI LUMINA SPRE HRISTOS BIRUITORUL SA AVEM CU TOTII! Doamne, Iisuse Hristoase,Fiul lui Dumnezeu,miluieste-ne pe noi pacatosii!

  6. Felicitari pentru postare,subscriu acestor atitudini anti-ecumeniste…are dreptate Parintele Zisis,ofensiva pe internet impotriva acestui ecumenism are caracteristici de uriasa,dar,vai sa nu se limiteze aici ci,sa treaca prin viu grai in inimile noastre;Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu sa ne miluiasca pe noi!

  7. Pingback: Război întru Cuvânt » Protoprezbiterul Theodoros Zisis: ARHIEREI DIN MAKEDONIA (ELADA) II TERORIZEAZA PE PREOTI SI II CALOMNIAZA PE LUPTATORII PENTRU ORTODOXIE
  8. Pingback: Razboi întru Cuvânt » Arhiepiscopul Ciprului vrea sa pedepseasca “implacabil” eventuala opozitie a Bisericii fata de vizita Papei. INCITARE LA SCHISMA DIN PARTEA UNUI EPISCOP FILO-PAPISTAS
  9. Pingback: ADUNAREA CLERICILOR SI MONAHILOR ORTODOCSI din Grecia ia atitudine fata de MANEVRELE Patriarhului Bartolemeu de a ATACA semnatarii Marturisirii de credinta impotriva ecumenismului - Razboi întru Cuvânt - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare