RAZBOIUL din Ucraina si BISERICA ORTODOXA

22-02-2015 5 minute Sublinieri

biserica

Pe 28 ianuarie, o parohie de sat a Bisericii Ortodoxe Ucrainene (BOU) (afiliata Patriarhiei de la Moscova) din provincia Ternopil a trimis o scrisoare publica patriarhului, Mitropolitul Onufrie. In scrisoare, preotii si activistii mireni criticau puternic declaratiile controversate facute recent de catre patriarhul Rusiei, Kirill I al Moscovei. Autorii scrisorii sunt de parere ca lipsa de actiune a lui Onufrie a ajutat la divizarea ortodoxiei ucrainene.

Acest conflict este un exemplu al situatiei ambigue in care se regaseste Biserica Ortodoxa a Ucrainei, mai ales dupa agresiunea Rusiei si declansarea razboiului anul trecut. Afilierea Bisericii Ucrainene la Patriarhia Moscovei a determinat din ce in ce mai multi oameni sa o asocieze negativ pe cea dintai cu politicile Kremlinului. In contrast, Patriarhul Filaret, conducatorul Patriarhiei Kievului, nerecunoscuta international drept biserica ortodoxa canonica, actioneaza pro-activ in sprijinul autoritatilor ucrainene de la Kiev. Pe 3 februarie, in timpul vizitei sale la Washington, filaret-2008-08-19Patriarhul Filaret a facut campanie pentru oferirea de asistenta de catre americani Ucrainei pe probleme de securitate. Patriarhul Filaret neaga orice acuzatie de implicare in politica, justificand activismul bisericii drept sprijin pentru natiunea ucraineana.

Totusi, numarul crescand de membri ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene care trec la Patriarhia Kievului poate fi explicat pe considerente politice. Conform unui sondaj de opinie organizat de Centrul Razumkov in mai 2014, 70% dintre ucraineni se considerau credinciosi ortodocsi. Insa intre acestia, procentul apartinand Bisericii Patriarhiei Kievului a crescut de la 26% la 32% intr-un singur an, iar cel al Bisericii afiliate Patriarhiei Moscovei a scazut usor de la 28% la 25%.

De atunci, complexitatea situatiei a determinat 30 de parohii ale BOU sa-si transfere apartenenta la Patriarhia Kievului; aceasta desi un reprezentant al Patriarhiei Moscovei mentiona doar 10. Mai mult, cativa clerici ai bisericilor din Rivne, vestul Ucrainei, au semnat o declaratie in care cereau formarea unei singure biserici ortodoxe in provincie – miscare promovata de Patriarhia de la Kiev. Mai tarziu, acestia si-au retras semnaturile.

Intre timp, Patriarhul Filaret a declarat in mod public ca preotii bisericilor afiliate Patriarhiei Moscovei sprijina separatistii si Rusia in teritoriile ucrainene ocupate din provinciile Donetsk si Lugansk, in timp ce alte confesiuni au fost pur si simplu expulzate din aceste teritorii. La fel, atat biserica lui Filaret, cat si alte denominatiuni au intampinat numeroase probleme in Crimeea anexata de catre rusi, spre deosebire de parohiile ortodoxe afiliate Patriarhiei Moscovei.

O serie de remarci publice din ultimul an ale patriarhului rus Kirill au creat ingrijorari atat natiunii, cat si statului ucrainean. De exemplu, Craciunul trecut, acesta a prezis o divizare in Ucraina, citand chiar din Evanghelia dupa Marcu 3:24: “Daca o împaratie se va dezbina în sine, acea împaratie nu mai poate dainui.” Mai mult, Kirill a pus la indoiala Operatiunea Anti-Tero a guvernului ucrainean, caracterizand-o drept o utilizare a fortei de catre grupurile politice.

Aliniat viziunii oficiale a Kremlinului, patriarhul Kirill considera razboiul din estul Ucrainei drept un conflict intern – “fratricid si pustiitor”. Acesta promoveaza o natiune unita a Rusiei (united people of Rus) – o entitate spirituala mai larga decat orice concept etnic sau statal al Europei de Est. Cu alta ocazie, Kirill a numit estul Ucrainei drept “granita de sud istorica a Rusiei. Aceste viziuni rezoneaza numeroaselor afirmatii ale lui Putin in care acesta revendica drepturi istorice ale Moscovei asupra Noii Rusii (Novorossiya – teritoriul din sud-estul Ucrainei zilelor noastre).

Astfel, in concordanta deplina cu naratiunea Kremlinului cu privire la rivalitatea geopolitica a Occidentului cu Rusia, Patriarhul Kirill invinovateste in mod repetat Biserica Greco-Catolica (Uniata) a Ucrainei si Biserica Ortodoxa a Patriarhiei Kievului de dorinta de a rani “ortodoxia canonica”. Arhiepiscopul Yevstratiy, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Kievului, specula ca aceasta acuzatie (regasita intr-o scrisoare publicata de Kirill pe 14 august) este incurajata de o grupare agresiva din cercul patriarhului rus, in timp ce o grupare mai moderata din anturajul acestuia a cerut probabil stergerea scrisorii de pe website-ul oficial al Patriarhiei Moscovei de teama reactiei pe care aceste sentimente exprimate public ar inspira-o in Ucraina.

In plus, Kirill pare sa sublinieze rolul Bisericii Ortodoxe Ruse in victoria Marelui Razboi Patriotic Sovietic impotriva Germaniei Naziste. Aceasta ajuta la accentuarea interpretarii date de guvernul rus evenimentelor recente, si anume ca elita ucraineana post-Maidan a cazut prada fascismului.

Insa nu este adevarat ca autoritatile Bisericii Ortodoxe Ucrainene afiliate Patriarhiei Moscovei au repetat pur si simplu fara ezitare dogma rusilor. Dimpotriva, unele dintre mesajele publice ale Bisericii Ortodoxe Ucrainene au fost pro-Ucraina. Intr-un interviu din 1 martie 2014, purtatorul de cuvant al Bisericii, Protopopul Heorhiy Kovalenko a folosit termenul de “agresiune” si a condamnat interventia militara a Rusiei in Crimeea. Cu alta ocazie, Kovalenko a respins afilierea Bisericii sale cu Moscova si a numit Patriarhia Moscovei drept “Biserica Uniunii Sovietice”. Parintele Kovalenko nu mai este purtator de cuvant din septembrie, insa continua sa conduca Departamentul Educatiei.

antonieTotodata, Mitropolitul Antonie de Boryspil si Brovary, inalt membru al Bisericii Ortodoxe Ucrainene, a afirmat intr-un interviu recent ca Biserica sa ofera servicii religioase armatei ucrainene si pacientilor din spitale. Acesta a mai sustinut ca Biserica aprovizioneaza armata ucraineana cu echipamente de salvare si sprijinire a vietii, precum haine calduroase, medicamente si veste anti-glont. Totusi, Biserica Ortodoxa Ucraineana se roaga pentru pace la fiecare Liturghie, insa nu si pentru guvern si armata, precum se obisnuia inainte de conflict.

Controversele din jurul Bisericii Ortodoxe Ucrainene permit factiunilor politice concurente sa se foloseasca de oportunitate pentru a-si creste vizibilitatea. Cel mai recent, Consiliul Local al Kievului a privat Biserica Ortodoxa afiliata Patriarhiei Moscovei de scutirea de impozite, insa primarul Vitali Klichko si-a folosit dreptul de veto impotriva aceste decizii.

Aceste probleme religioase ar putea, la un anumit moment, prezenta oportunitatea de subminare politica a coeziunii sociale a Ucrainei. Insa ele sunt cu mult mai daunatoare ortodoxiei ucrainene, cea de-a doua Biserica Ortodoxa din lume dupa numarul de credinciosi. Precum nota expertul religios Olexandr Sagan, “institutiile ortodoxe din Ucraina (si intreaga lume) au intrat intr-o pasa de depresie/stagnare, transformand astfel ortodoxia in cel mai mare donator de credinciosi catre alte credinte, inclusiv necrestine”.

traducere pentru Cuvantul Ortodox de B.D.

  • Doxologia:

Apelul Mitropolitului Onufrie: „Vă îndemn pe toți să încetați imediat să vă ucideți între voi!”

Cu ocazia împlinirii unui an de la primele manifestații de pe Maidan – piața centrală din Kiev, inițiate ca protest pentru faptul că Ianukovici a refuzat să semneze cu Uniunea Europeană, ceea ce avea să ducă la extinderea manifestațiilor, violențe și, în cele din urmă, la întregul lanț de evenimente ce au generat situația actuală, Mitropolitul Kievului și al Întregii Ucraine Onufrie a îndemnat la încheierea ostilităților cărora continuă să cadă zilnic zeci de oameni nevinovați.

„În zilele de pomenire a tuturor victimelor sângeroase din Piaţa Independenţei (Maidan), din centrul Kievului, vreau să fac un apel către toți fiii credincioși ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene, și împreună cu ei, către toți cei cărora le pasă de soarta statului ucrainean.

Cu un an în urmă, toată lumea a fost cutremurată de evenimentele care s-au desfășurat anume aici, la Kiev, și care au luat viața multor compatrioţi de-ai noştri. Jertfa acestora a marcat începutul unei tragedii și mai mari care a marcat anul precedent drept o pagină sângeroasă a istoriei ucrainene. Noi, împreună cu mii de văduve și orfani, cu mamele îndurerate a celor mai buni fiii ai Ucrainei, care și-au găsit onufriemoartea în regiunile din estul țării noastre, împreună cu toți nevoiașii și infirmii, împreună cu toți cei care și-au pierdut casele, îl implorăm pe Dumnezeu să le adauge înțelepciune și iubire creștină tuturor acelora de care depinde încetarea acestei vărsări de sânge îngrozitoare.

În numele istoriei de o mie de ani a Bisericii Ortodoxe Ucrainene, îi îndemn pe toți acei care se numesc creștini, încetați imediat să vă ucideți între voi! Căci victime ale acestor lupte zilnic devin zeci de oameni nevinovați, femei, bătrâni și cel mai teribil – copii nevinovați.

În câteva zile Biserica va intra în săptămână brânzei (Maslenitsa). De obicei aceste zile pentru ucraineni sunt zile de distracție. Cu toate acestea, ținând cont de masacrul de pe Maidan, a căror aniversare cade în această săptămână, amintindu-ne de miile celor care au murit în ultimului an în estul Ucrainei, amintindu-ne că și astăzi, poate chiar în acest moment, acolo continuă să moară oamenii, Biserica Ortodoxă Ucraineană anulează toate festivitățile, care au loc în mod tradițional în această perioadă a anului.

De asemenea, doresc să mă adresez reprezentanților artei, culturii şi mass-media, și tututror compatrioților noștri, lamsându-le îndemnul de a se alătura acestei inițiative. Acum nu este momentul potrivit pentru distracție. Acum e timp de rugăciune și de post, e timpul iertării păcatelor de dragul viitorului Ucrainei și al descendenților săi”.

Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Ruse la Strasbourg face apel la încetarea persecuțiilor asupra creștinilor ortodocși din Ucraina

Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Ruse la Strasbourg, egumenul Philippe (Ryabykh), a făcut apel la încetarea și interzicerea persecuțiilor îndreptate împotriva creștinilor ortodocși din Ucraina, persecuții pe care le aseamănă cu cele petrecute în perioada sovietică.

Încă din luna ianuarie, Consiliul Kievului a exclus Biserica Ortodoxă Ucraineană din lista organizațiilor religioase care au privilegii la plata impozitului pe bunuri imobiliare. Primarul Kievului, Vitaly Klichko, a catalogat decizia deputaților ca fiind una „neconstituțională” cerând anularea acesteia.

E alarmant faptul că 78 de deputați ucraineini au votat în favoarea acestei deciziii. Se demonstrează astfel că autoritățile sunt gata să declare o organizație religioasă drept inamic politic al lor, pornind o adevărată campanie de discriminare și asuprire a drepturilor acesteia”, a declarat preotul, într-un interviu acordat revistei „Ogonyok”.

Oficialul Bisericii a reamintit încă o dată de tot mai numeroasele acțiuni de distrugere și incendiere a bisericilor ortodoxe, dar și de amenințările făcute la adresa preoților și credincioșilor Bisericii Ortodoxe a Ucrainei. În opinia acestuia, rezoluțiile de tipul deciziei menționate a Consiliului Kievului nu fac altecva decât să  „pună gaz pe foc în confruntările civile interne din Ucraina”.


Categorii

1. DIVERSE, Ierarhi rusi, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Rusia, Traduceri, Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

8 Commentarii la “RAZBOIUL din Ucraina si BISERICA ORTODOXA

  1. Mare tevatura e si cu filmul “The Imitation Game” ,caci atinge puternic sensibilitatea celor care aveau deja o atitudine mai degraba favorabila despre homosexualitate.Am vazut filmul acesta prezentat peste tot si dat ca exemplu pentru a arata ce “suferinte” traiesc homosexualii(in special daca sunt intelectuali voit,nevoit facuti homosexuali) intr-o societate intoleranta,desi el fusese un mare “geniu” si mare scula ,de-o spart el Enigma(pff,de parca Germania nazista statea in “Enigma”…n-au vrut ei sa atace Anglia,ca acolo era o tara speciala pentru francmasoni-vedeti episodul Dunkerque).Lupta se duce pe toate fronturile.Cine se astepta sa castige “femeia cu barba” ,avand in vedere ca erau unii mult mai talentati(pe langa faptul ca “femeia cu barba” a intrat in finala de pe ultimul loc).Acelasi statut il are si “The Imitation Game” :nefavorit la nimic,dar…eu banuiesc ceva.Sper sa gresesc.

    Interesante analizele lui CTP :http://www.gandul.info/oscar-2015-cel-mai-bun-film-cate-dintre-cele-opt-productii-nominalizate-isi-merita-locul-marele-absent-al-galei-premiilor-oscar-2015-13863781.html

    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Special/Premiile+Oscar+2015/PREMIILE+OSCAR+2015+C+T+Popescu+Doua+filme+nule+si+unul+national

    American Sniper(cotat ca avand cea mai mare sansa de foarte multi)-propaganda de razboi gretoasa americana.

  2. Problema a mai mare în biserica ortodoxă a Ucrainei, oricare dintre cele 2, este că mulți, f mulți ucraineni, indiferent de etnie, sunt cu adevărat atei. Sunt și mulți, încă copii la ora actuală, nebotezați, tocmai datorită lipsei credinței. În Ucraina comunismul a făcut mult mai mult rău decât în România. Probabil de aceea există și acest război fratricid, orice s-ar spune, ucrainenii sunt frați cu rușii, și toți deopotrivă sunt slavi. Ferească-ne pe noi bunul Dumnezeu de vremea când s-or uni în cuget slavii și vor tăbărî peste România!! Atunci Ortodoxia nu va mai cont nimic pt ei, cel mult ca propagandă pt război…

  3. sunt multe de lamurit in cadrul ortodoxiei: biseric aortodoxa rasariteana, pe stil vechi, pe stil nou, biserica ortodoxa orientala..in cadrul bisericii ortodoxe rasaritene sunt multe faramitari: ortodocsii rusi sunt si ei impartiti, la fel la romani (pe stil vechi, pe stil nou, lipoveni-stil vechi), cei de pe stil vechi romani si lipoveni, nefiind putini si nici in comuniune cu noi.. e interesant ca stilistii din romania cu lipoveni cu tot, nu sunt in comuniune cu biserica rusa, sarba, sf munte, yerusalim…in ukraina e iarasi mare impartire..in serbia (vezi bisserica macedoniei, vezi biserica muntenegrului)..etc…cine ma lamureste????

  4. @daniel:

    Pai acolo e vorba de factiuni schismatice, care nu fac parte din Biserica. Deci e cumva impropriu spus ca ortodocsii sunt impartiti. Problema ortodocsilor e ca nu au o constiinta foarte acuta a sobornicitatii.

  5. Pingback: NELINISTI PENTRU PATRIARHUL KIRILL? Doua figuri publice importante, preotul Vsevolod Chaplin si editorul Sergei Chapnin, concediate de PATRIARHIA MOSCOVEI | Cuvântul Ortodox
  6. Pingback: BISERICA RUSIEI RESPINGE STATUTUL PANORTODOX AL SINODULUI DIN CRETA/ Patriarhia Ecumenica va studia tema AUTOCEFALIEI BISERICII UCRAINEI | Cuvântul Ortodox
  7. Pingback: IPS Iov de Telmessos: UCRAINA E TERITORIU CANONIC AL PATRIARHIEI ECUMENICE/ IPS Kallistos Ware: BISERICA ROMÂNIEI AR PUTEA MEDIA INTRE CONSTANTINOPOL SI MOSCOVA/ Urmatoarea intalnire panortodoxa, in Romania? | Cuvântul Ortodox
  8. Pingback: SPRE O RUPTURA IN ORTODOXIE? Patriarhul Ecumenic Bartolomeu i-a transmis Patriarhului Kirill ca a decis acordarea AUTOCEFALIEI Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Patriarhul Irineu trimite o scrisoare de protest, acuzand sprijinirea SCHISMATICILOR de catre FANA
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare