Religia in scoli intr-o tara unde dumnezeu e banul / “ZIARUL LUMINA” PROMOVEAZA EREZIA MONOFIZITA/ Critici rusesti fata de ofensiva impotriva identitatii, libertatii si familiei… (STIRI SI RECOMANDARI RELIGIOASE 25-28 aprilie)

28-04-2010 12 minute Sublinieri

  • UPDATE

Am luat act cu surprindere şi îngrijorare de unele prevederi ale proiectului Legii Educaţiei Naţionale în forma transmisă de Guvernul României către Parlamentul României, în data de 14 aprilie 2010, formă care, pe de o parte, diferă în câteva aspecte importante pentru Biserica Ortodoxă Română de textul care s-a aflat în dezbatere publică, iar pe de altă parte nu ţine cont de o serie de observaţii ale Patriarhiei Române, care vizau concordanţa noului act normativ cu prevederi ale Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor.
Prevederile a căror modificare se impune privesc statutul orei de religie şi al cadrelor didactice care predau disciplina religie, precum şi programa pentru disciplina religie.
1. Astfel, în art. 17, alin. (3) din Proiectul Legii Educaţiei Naţionale se arată: „La cerere, în locul orei de religie, elevii pot urma cursuri de istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar.”
Acest alineat, care nu a existat în forma iniţială, scade importanţa orei de religie între celelalte discipline şcolare şi poate genera forme de abuz, oferind directorilor unităţilor şcolare posibilitatea de a completa norma didactică acolo unde este cazul, prin retragerea elevilor de la ora de religie. Exprimarea „în locul orei de religie” transformă această disciplină, afirmată ca parte a trunchiului comun, într-o disciplină opţională.
2. Mult mai necesară este completarea articolului 17 cu prevederi privind statutul profesorului de religie, în sensul celor arătate în art. 32, alin. (2) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor şi în art. 136 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, respectiv: „disciplina Religie poate fi predată numai de personal abilitat, în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educaţiei si Cercetării şi cultele religioase recunoscute oficial de stat”, prevederi care nu se regăsesc în proiectul de lege prezentat Parlamentului României.
3. De asemenea, proiectul de lege restrânge posibilitatea cultelor de a-şi elabora programele pentru disciplina religie, drept recunoscut prin Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, art. 34, alin. (1).
Prin urmare, Vă rugăm să susţineţi propunerile de amendamente ale Patriarhiei Române, prezentate şi motivate în anexă, pentru ca noua Lege a Educaţiei Naţionale să fie un act normativ care să promoveze şi valorile integratoare ale disciplinei religie.

S-a discutat iarasi despre eliminarea “religiei” ca obiect de studiu in scoli. Nici “reprezentantii societatii civile” si nici “specialistii” nu au precizat insa ca exista doua intrebari fundamentale, legate intre ele. Care religie? Care scoli? De raspunsul la prima intrebare depinde raspunsul la cea de a doua intrebare. Si de raspunsul la a doua intrebare depinde raspunsul la prima intrebare. Dupa cum a aratat filosoful canadian George Grant in articolul “Religion and the State” (1963), publicat in toiul dezbaterilor canadiene pe acelasi subiect, problema nu e daca sa predam sau nu religia in scoli, ci doar care religie se preda in scoli. “E clar,” scrie Grant, “ca in toate scolile din America de Nord se preda deja religia in scoli, si anume ‘religia democratiei’. Conform lui Grant, umanistii liberali, marxistii si orice om rational sunt religiosi, de vreme ce societatea neoliberala defineste religia drept “un sistem de credinte (adevarate sau false) care leaga una de alta vietile indivizilor si le dau coerenta unui scop”. Daca am include in definitia religiei si credinta intr-o deitate, atunci, arata Grant, ar trebui sa excludem budismul sau scientologia din randul religiilor. Si acest lucru e imposibil in contextul religiei umaniste si al cultului diversitatii in care functionam. Asadar, prin insasi definitia progresist-umanista a “religiei”, redusa la o cultura sau la un simplu set de credinte, umanismul contemporan se autolegitimeaza ca religie. E religia “progresului, dominatiei asupra naturii si puterii asupra oamenilor”. E religia puterii de a modifica la bunul-plac o natura uman infinit elastica. Adeptii acestei religii, noteaza Grant, “pornesc de la premisa ca religia lor e evidenta oricarui om de buna credinta si de aceea fac tot posibilul sa o transforme in religia publica. Lucreaza pentru instaurarea statului mondial si omogen cu entuziasm; ii asteapta venirea cu infiorare”. Conform acestei religii progresist-etatiste, scolile nu sunt ale noastre, ale romanilor de exemplu, ci ale statului. Si asta si pentru ca doar statul e sursa si instrumentul puterii “neutre” care fereste “spatiul public” de contaminarea cu germenii vreunei credinte (crestinism) sau ai vreunui obicei (fumatul) care ar putea sa-i faca pe altii (atei, nefumatori etc.) sa se simta exclusi sau chiar persecutati. Astfel, cruciulita unei surori medicale din Anglia sau baticul unei araboaice din Franta pot fi interzise in numele aceleiasi “neutralitati” sau a “normelor de siguranta si igiena publica” care reusesc sa prezideze si la distrugerea temeliilor  crestine ale Europei si la aplatizarea imigrantilor de alte religii, altminteri folositi impotriva crestinilor cand e cazul. De aceea scolile trebuie sa predea “religia” progresului, pentru ca e religia care slaveste “neutralitatea” (a Uniunii Europene, a “societatii deschise”, a pietei neoliberale, a corectitudinii politice) ca unic instrument al “binelui comun” si ca unica sursa a  “drepturilor” noastre. (…)

(…) A accepta deci ca scolile sa fie ale statului inseamna a accepta si ce religie se va preda in scoli: religia civica a progresului si a statului tautologic, care se autolegitimeaza prin educatia vazuta ca indoctrinare, adica doar ca simpla omogenizare in vederea unui “bine comun” care nu are nicio legatura cu virtutea. Daca insa suntem crestini, atunci vom admite ca scolile sunt parte a unei societati care nu impune in mod artificial un “adevar”, ci il traieste. Si trairea adevarului nu se face secvential, generational, ci traditional, ca transmitere din generatie in generatie si ca afirmare perpetua. Din acest punct de vedere, e important deci sa luam in considerare ce “religie” se preda in scoli nu doar la orele de religie, ci la toate orele. Nu e vorba de predat “matematici crestine” sau “chimie pravoslavnica”. Ci e vorba de faptul ca dezastrul invatamantului romanesc, produs dupa modelul dezastrului invatamantului occidental, se datoreste faptului ca in scoli copiii nu mai sunt educati in spiritul unor valori clasice si al unor linii de continuitate a caror asimilare le-ar permite sa fie oameni intregi. In scolile statului dedicat religiei progresiste si egoismului comun, copiii sunt astazi invatati sa se asimileze. Nu sunt educati, ci socializati stramb conform unei programe in continua schimbare care duce la distrugerea oricarui criteriu valoric: prin ore de educatie sexuala premature, prin ore de romana in care nu mai invata caligrafie sau gramatica temeinica sau in care nu mai studiaza clasicii, prin ore de istorie in care sunt invatati sa “demitizeze”. Sistemul de educatie de astazi e dedicat impunerii religiei omogene a “diversitatii”. Daca acceptam deci ca scoala nu are a fi un refugiu, o debara a valorilor, ci o articulatie a unei societati vii, si daca acea societate mai e sau se mai vrea a fi crestina, atunci trebuie sa ne intrebam nu daca se va elimina sau nu ora de religie din scoli, ci in ce context exista orele de religie in scoli. Care e “religia” care li se preda copiilor nostri la orele de istorie, de exemplu, de astazi?

Prezent ieri la Hramul Mănăstirii Voroneţ, ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, a izbucnit, în timpul cuvântului de învăţătură de la sfârşitul Sfintei Liturghii, şi a criticat guvernanţii care s-au îndepărtat de cele sfinte. Dumnezeul lor este banul”, a spus Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, arătându-se indignat de faptul că în timp ce străinii se apropie de valorile noastre româneşti, de valorile culturale, de biserici, mănăstiri, monumente, pe care le fotografiază şi le arată şi altora, „cei din vârful ţării noastre se înstrăinează, sunt străini de aceste valori. Dumnezeul lor este banul, nu ceva de valoare”.

„Lupta este mare, pe viaţă şi pe moarte!”.

Referindu-se la situaţia critică în care se află învăţământul românesc, ÎPS Pimen a subliniat „ce înseamnă atitudinea guvernanţilor faţă de lumea didactică, faţă de învăţători, profesori? Nişte oameni netrebnici sunt socotiţi de guvernanţii noştri. Atacă ce-i mai sfânt pentru om şi pentru popor. Dacă nu ai carte, nu ai parte. Sunt indiferenţi şi duşmani faţă de conservarea patrimoniului naţional, faţă de om, faţă de acest copil, care trebuie să devină om cu adevărat. Pentru asta are nevoie de educaţie”. Arhiepiscopul a mai tras un semnal de alarmă asupra situaţiei grave în care se află România în acest moment: „agricultură nu mai există, industrie nu mai există, pădure nu va mai exista. Am ajuns slugi pe moşiile celor din occident. Aşa este… Mă scuzaţi că m-am exprimat în acest fel şi am izbucnit, însă prea multe lupte, prea multe scandaluri, atâta nedreptate! Norocul este că ne poartă de grijă Dumnezeu. Poporul este inteligent, ascultă, dar n-are ce face… Lupta este mare, pe viaţă şi pe moarte!”.

„Mă batjocoresc ca la uşa cortului”

ÎPS Pimen Suceveanul le-a amintit credincioşilor adunaţi în număr mare la hramul Mănăstirii „Voroneţ” că a publicat o broşură în care a arătat care este adevărul despre pădure, faptul că aceasta a fost proprietatea Bisericii, „şi austriecii au respectat acest drept. Sunt documente”. Acesta a mai precizat că veniturile „de la păduri” se îndreaptă către monumentele istorice, către şcoli, către spitale, către cei săraci din căminele de bătrâni şi căminele de copii. Scrie negru pe alb. Nu poţi să te abaţi. Şi, totuşi, ei spun că veniturile se duc în buzunarele lui Pimen. Mă batjocoresc ca la uşa cortului. Spun fel de fel. Se îndepărtează de bunul-simţ. Sunt mai răi decât o fiară. Ei lovesc, în acest fel, în Biserică… Dar şi în oameni. Eu nu sunt vrednic de laudă, ci de ocară…. Avem o misiune pe care ne-am asumat-o. Să nu ne înstrăinăm de credinţă. Credeţi ce vreţi! Rămân, însă, aceste valori să vorbească tuturor despre cultura, arta, credinţa acestui popor”, a mai completat ÎPS Pimen. (…)

***

Şeful Bisericii Ortodoxe Ruse a criticat tentativele de a impune culturi străine asupra popoarelor cu o identitate naţională stabilă. Patriarhul Kirill se află la un summit religios internaţional în Azerbaidjan, unde creştini, musulmani, evrei, budişti şi hinduşi s-au adunat pentru a discuta despre globalizare şi modul cum afectează valorile sale tradiţionale şi religioase, problemele terorismului şi extremismul, dar şi criza economică. “Tentativele de a folosi presiunea externă sau chiar forţa militară pentru a impune culturi străine asupra poporului nu conduce la nimic altceva decât la haos şi suferinţă umană,” crede Kirill. El nu a dat detalii despre subiectul criticii, dar aparent făcea referire la invazia americană din Irak şi Afghanistan ce au dus la uciderea a numeroşi civili şi la multe confruntări religioase în ultimul deceniu. Liderul bisericii ruse crede că ar putea fi evitate consecinţele negatove dacă persoanele ar păstra libertăţile culturale şi religioase ce formează identitatea lor naţională. “Progresul real este posibil când devine o continuare naturală a unei tradiţii culturale,” crede patriarhul.

  • Interfax-Religion:

Religious summit in Baku condemns terrorism

Patriarch Kirill urges not to violate human rights and freedoms

Patriarhul Kirill a cerut renuntarea la standardele duble in politicile anti-terorism. Cand sprijinim lupta impotriva terorismului, ar trebui sa ne straduim sa ocolim standardele duble in acest proces. Trebuie sa fim cinstiti fata de noi insine, fata de Dumnezeu si alti oameni, a spus PF Kirill intr-o sesiune a Consiliului Interreligios CIS din Baku. Patriarhul a avertizat ca astazi, sub pretentia luptei impotriva terorismului, sunt intreprinse actiuni foarte periculoase ce violeaza drepturile si libertatile omului. Luptand impotriva raului, nu ar trebui sa il multiplicam, a subliniat Patriarhul. Vorbind despre globalizare, el a aratat ca, dincolo de profitul economic pentru cativa din participanti, acest proces contine pericole majore, cum ar fi depersonalizarea culturala si dezorientarea morala a oamenilor.

Interreligious Council of Russia believes it dangerous that some officials destroy families under pretence of caring for children

Consiliul Interreligios al Rusiei s-a pronuntat impotriva interferentei grosolane a curtilor juvenile si a oficialilor in viata familiilor rusesti, cu pretextul protejarii drepturilor copilului. Consideram periculoase orice masuri ce vor face ca oficialii sa intervina in viata launtrica a familiei, infatisarea si modul ei de viata, in relatiile dintre parinti si copii, a spus Prezidiul Consiliului Interreligios in declaratia ce a fost adoptata in ultima sa sesiune condusa de Patriarhul Kirill. Consiliul se refera la cazurile in care familii din Rusia si din lume au fost distruse cu pretentia grijii de copil, folosindu-se criterii vagi, ca de exemplu ”nivel scazut de dezvoltare”, ”educatie improprie” sau ”greutati financiare” si ”copii ce au suferit traume psihologice ale caror urme le vor influenta intreaga viata.” ”Religiile noastre nu au doar experienta cresterii copiilor in familiile de credinciosi, ci au si un complex de masuri testate de-a lungul secolelor ce pot preveni si vindeca confictele in familii”, a afirmat Consiliul in declaratia sa.

World Religious Summit opens in Baku

Georgia won’t put up with loss of Abkhazia, S. Ossetia – Patriarch Ilia

Teama de demoni si jocul cu demonii

Blestemul

Crescatoriile de fetusi

Zgomotul, o lipsa a harului

Diavolul se multumeste si cu o singura patima

Fiecare este luptat intru ale sale

Barbatul – cap femeii

Maria Pavaleanu – Monahia de la Manastirea Sihastria

Parintele Arsenie – un sfant al lagarelor comuniste

Gropnita – locul unde trupurile isi asteapta invierea

***


[…] In Europa occidentala, ne gasim de patru generatii intre ortodocsi de diferite origini, si am inteles ca trebuie sa marturisim impreuna Ortodoxia, in dialog fratesc cu ceilalti crestini intr-o lume caruia ii este foame de Dumnezeu. De 50 de ani, Fraternitatea ortodoxa, printre altele, cauta sa conlucreze pentru a strange toti ortodocsii intr-o unitate euharistica si o structura canonica care sa fie conforma ecleziologiei noastre. Este vorba de o ecleziologie teritoriala de unde este absenta orice forma de “nationalism” si de concurenta intre eparhii, fara negarea culturilor, limbilor sau natiilor. In acest sens, fondarea in 1997 a Adunarii Episcopilor Ortodocsi din Franta a constituit un progres semnificativ.

In acest context, noi am luat cunostinta cu mare tristete de mesajul Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane din 11 februarie 2010, intitulat “Apel la unitate si demnitate romaneasca”. In acest mesaj – lipsit de orice referire la Dumnezeu, la Hristos si la Sfantul Duh –, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, pretinzand a imita modelul rusesc si sarbesc, cheama toti clericii si fidelii ortodocsi romani din strainatate, care se gasesc “fara binecuvantare” in alte Biserici ortodoxe surori, sa restabileasca “comuniunea directa” cu Patriarhia Romaniei. Intelegem grija pastorala a Patriarhiei de la Bucuresti fata de fidelii romani care sunt izolati in strainatate. Totusi nu este socant sa fie prezentata aceasta solicitare ca o prerogativa ce se impune fidelilor de nationalitate romana, oricare ar fi locul lor de resedinta, contrar ecleziologiei ortodoxe? In aceasta privinta, trimiterea facuta la Consiliul de la Niceea nu este acceptabila, caci Parintii Consiliului au respins ideea de eparhie definita pe principii etnice, ramanand, precum Apostolii, doar la criteriu teritorial.

Din moment ce, in cadrul proceselor presinodale, toate Bisericile ortodoxe sunt angajate intr-o reflexie promitatoare asupra viitorului comunitatilor numite “din diaspora” (concept in mare parte depasit), noi suntem tulburati de acest apel, care lasa sa se inteleaga ca orice roman ortodox trebuie, peste hotare, sa prefere in mod natural comuniunea “directa”, cu Biserica ortodoxa din Romania. Ori, nu este decat o Biserica, cea a lui Hristos, si noi suntem in comuniune toti direct, prin Sfantul Trup si Scump Sangele Sau. Bisericile surori ale Bisericii din Romania, la care anumiti fideli romani din Occident pot sa se alature prin diferite circumstante ale vietii lor si diferite intamplari din relatiile intre Biserici, nu partajeaza ele aceiasi plenitudinde a credintei ortodoxe? Nu sunt ele in sens strict aceeasi Biserica a lui Hristos? In numele carui criteriu ar trebui sa se dezmembreze in Occident comunitatile ortodoxe care sunt de facto multietnice, trimitand fiecare strain in Biserica lui de origine? Astfel de initiative destabilizeaza comunitatile noastre care trebuie sa marturiseasca Invierea lui Hristos intr-o lume divizata si indiferenta; ele sunt o sursa de suferinta, de tensiune si de propaganda nationala printre fideli.

Ne temem ca o astfel de practica atinge nu doar demnitatea Bisericilor care o promoveaza ci insasi unitatea si universalitatea Bisericii, tinand cont de ceea ce au spus in mod profetic Parintii in sinodul de la Constantinopol din 1872:

Noi respingem, dezaprobam şi condamnam ca fiind contrar invataturii Evangheliei şi Sfintelor Canoane ale Parinţilor noştri, etnofiletismul, adică discriminarea pe criterii etnice, precum si certurile şi disensiunile cu caracter national in cadrul Bisericii lui Hristos”.

Biserica lui Hristos nu poate fi manipulata pentru a servi unitatii si demnitatii unei natiuni. Deschizand calea catre Imparatia lui Dumnezeu, Biserica fiind corabia mantuirii, nu apartine niciunei natiuni. Straduindu-ne, in ciuda nevredniciei noastre, sa marturisim realitatea acestei mantuiri, facem apel la unitatea tuturor crestinilor ortodocsi din Occident si de pretutindeni, in apărarea demnitatii Bisericii Ortodoxe care incepe cu respectul pentru eclesiologia apostolică: după Pogorârea Duhului Sfânt, “nu este elin şi iudeu, […] nici scit, caci toti sunteti unul intru Iisus Hristos” (cf. Coloseni 3, 11)[1].

Hristos a înviat!

  • Marturie crestin-ortodoxa:

Hotărârile celor Șapte Sinoade Ecumenice

Pe la Vatican bântuie muulți extraterestri…

***


Cotidianul patriarhal pare ca vrea sa dea o mana de ajutor gruparii zelotiste care vrea sa rupa Biserica, publicand chiar pe prima pagina, ca articol principal, ilustrat de fotografia usor terifianta de mai sus, un articol rusinos despre asa-zisa ortodoxie a monofizitilor orientali. Toate minciunile propagandistice de mai jos au fost demontate prin aparitii editoriale care au devoalat subsolurile masonic-comunist-ecumeniste ale intalnirilor ortodox-monofizite (vezi la final cateva linkuri). Oare asa intelege trustul patriarhal sa marturiseasca Crezul Ortodox in anul pe care i l-a dedicat?!

Suntem în perioada Penticostarului, timp în care cinstim în mod deosebit Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. Această perioadă de bucurie este caracteristică atât Bisericilor Ortodoxe care acceptă dogma hristologică de la Calcedon (cum sunt cele din Rusia, Serbia, România, Bulgaria, Serbia, Grecia), cât şi Bisericilor Ortodoxe necalcedoniene, numite şi Vechi Orientale, cinci la număr, care s-au îndepărtat de Biserica-Mamă după Sinodul IV Ecumenic, în secolul al V-lea. Vă invităm în lumea acestor Biserici. […]

Cultul vorbeşte de două firi

Însă cercetările recente şi dialogul întreprins în a doua jumătatea secolului trecut între reprezentanţii celor două grupuri au dus la concluzia că nu este nici o diferenţă doctrinară între Bisericile Ortodoxe Răsăritene şi Bisericile Ortodoxe Orientale. Părintele profesor Nicolae D. Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti a studiat în amănunt cărţile de cult ale Bisericii Ortodoxe Copte, scriind chiar şi teza de doctorat pe această temă. Personal am această convingere că sunt într-adevăr ortodocşi, n-au nici o legătură cu monofizitismul. Nu am găsit în nici o carte de cult, în imnuri liturgice şi nici în rugăciuni idei monofizite. Ci peste tot numai mărturii despre cinstirea celor două firi ale Mântuitorului”, spune pr. Necula.

Predicatorii, arhiereii şi Patriarhul nostru recunosc că dialogul între biserici a scos la iveală unitatea de doctrină, spune Talaat Takla Mourkus Ataas, preşedintele Asociaţiei Ortodoxe Copte “Sfântul Mina” din Bucureşti. În toată istoria noastră am avut o concepţie ireală despre Bisericile Bizantine. Aşa cum bizantinii ne numeau monofiziţi, aşa şi noi îi numeam nestorieni. La aceasta s-a ajuns din cauza lipsei unei explicaţii ortodoxe clare. A fost o neînţelegere de termeni. Nu există lipsă de dumnezeire sau umanitate a lui Hristos în Biserica Coptă.”

Unire nefinalizată

La aceste concluzii a ajuns şi dialogul între cele două grupări de biserici ortodoxe. Prima întâlnire, neoficială, a avut loc în 1964 în Danemarca. La sfârşitul discuţiilor s-a semnat o declaraţie comună, din care reieşea că între cele două Biserici nu există deosebiri de doctrină, iar diferenţele sunt mai mult de terminologie. Din partea BOR a participat prof. Nicolae Chiţescu. Au urmat alte trei întâlniri neoficiale, pentru ca în 1985, la Chambésy, să fie prima întrunire oficială. Dar prima declaraţie comună a venit la următoarea întâlnire, în 1989, din Egipt: “Noi suntem de acord să condamnăm ereziile nestoriană şi eutihiană. Noi nu separăm, nici nu divizăm natura umană de natura dumnezeiască în Hristos. Cele patru expresii folosite pentru a descrie taina unirii ipostatice aparţin tradiţiei noastre comune (neamestecat, neschimbat, neîmpărţit, nedespărţit, n.r.)”. Tot atunci s-a renunţat la denumirea de “Bisericile necalcedoniene” fiind înlocuită cu “Bisericile Orientale Ortodoxe”. Peste un an, la Chambésy, într-o nouă rundă de discuţii, orientalii au recunoscut şi definiţiile ultimelor patru sinoade ecumenice (IV-VII).

Ultima întrunire a fost în 1993, la Chambésy. Cu această ocazie s-a hotărât ridicarea anatemelor şi restabilirea unităţii eclesiale. “În 1993, noi am semnat actul de unire definitivă cu aceste biserici, şi urma ca să definitivăm modalităţile de conslujire, chiar de împărtăşire şi împreună slujire a Sfintei Liturghii. Dar au intervenit unele semne negative din partea Bisericilor Ortodoxe Greceşti şi Ruseşti şi s-a amânat. Dar documentul există, fiindcă el a fost semnat de toţi reprezentanţii bisericilor ortodoxe şi vechi orientale”, spune pr. Nicolae Necula, reprezentant al BOR la dialog alături de Mitropolitul Antonie Plămădeală.

“Nu este nevoie de o liturghie nouă”

Cu toate acestea, întâlnirile au continuat la Atena şi Damasc, pe subcomisii, în care s-a pus problema în ce limbă se va sluji. “S-a spus foarte limpede: în momentul în care ne ducem într-o biserică veche orientală se oficiază cultul Bisericii de acolo, în limba respectivă şi într-o traducere în engleză. Iar într-o biserică ortodoxă răsăriteană se slujeşte liturghia bizantină. Nu este nevoie de o liturghie nouă sau ceva hibrid, creat special pentru aşa ceva, fiindcă avem o bogăţie extraordinară de creaţii liturgice cultice care depăşesc orice imaginaţie şi orice inspiraţie care am mai avea-o noi acum. Nu avem nevoie de ceva nou, avem fiecare o zestre extraordinar de bogată, moştenită din timpul Sfinţilor Părinţi. De aceea, în cult putem să ne vedem adevărata identitate. Învăţăturile de credinţă, mărturisirile de credinţă şi studiile de teologie au mai variat din când în când, dar, dacă cercetăm cărţile de cult, ne dăm seama că învăţătura Bisericilor Vechi Orientale este una ortodoxă, nu una monofizită. De aceea, izvorul principal, zic eu, sunt cărţile de cult, nu manualele de teologie care s-au scris, între timp, de o parte şi de alta”, crede pr. prof. Necula.

“Noi trebuie să ne reconsiderăm această atitudine şi să scoatem din cărţile de cult anatematismele împotriva lor, pentru că n-au fost vinovaţi. Ei erau naţionalişti puri, ţineau foarte mult la poporul lor. Spre exemplu, ortodocşii copţi sunt foarte buni egipteni – sunt adevăraţii egipteni, pentru că arabii s-au suprapus peste ei – şi ţin la tradiţiile lor adevărate. De aceea merită toată atenţia”, mai spune părintele profesor.

Catolicosul armean, născut în România

Despre relaţiile actuale dintre BOR şi Bisericile Ortodoxe Orientale am aflat detalii de la pr. Michael Tiţa, consilier patriarhal pe probleme externe. Potrivit acestuia, relaţiile se desfăşoară în cadrul dialogului teologic cu ortodocşii orientali (Biserica Ortodoxă cu Bisericile Orientale). Însă, o relaţie mai apropiată este cu Biserica Armeană. Fostul catolicos al Bisericii Armene, Vasken I Baljian, s-a născut în Bucureşti. “A fost un patriarh foarte venerat. În acea perioadă la noi era patriarh Iustinian. Au fost relaţii foarte bune între cei doi. Şi acum avem relaţii foarte bune, mai ales că există o episcopie armeană în România, veche de la 1400. Însă, ei fiind un popor care a trecut prin multe încercări, la fel ca şi noi, foarte mulţi au emigrat, având o diasporă foarte puternică. În general, toate bisericile acestea orientale au o diasporă foarte puternică şi activă. Armenii sunt răspândiţi peste tot. Sunt oameni înstăriţi, foarte bogaţi şi ataşaţi de biserică. Şi copţii au comunităţi foarte puternice în SUA, Australia, Europa Occidentală etc.”

A se vedea, pentru a raspunde acestei campanii ecumeniste iresponsabile, articolele pe site-ul nostru referitoare la tema:


Categorii

Ecumenism, Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Pagini Ortodoxe, Patriarhul Daniel, Patriarhul Kirill

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “Religia in scoli intr-o tara unde dumnezeu e banul / “ZIARUL LUMINA” PROMOVEAZA EREZIA MONOFIZITA/ Critici rusesti fata de ofensiva impotriva identitatii, libertatii si familiei… (STIRI SI RECOMANDARI RELIGIOASE 25-28 aprilie)

  1. IPS Pimen Suceveanul, DOMNUL DUMNEZEUL nostru TATAL FIUL si SFANTUL DUH sa te intareasca sa suporti batjocura iudelor nenorocite ale neamului nostru [ fiecare neam cu iudele ei ], iar sfintia ta sa faci ce trebuie pana la sfarsit. Sa te rogi si pentru mine pecatoasa Doina.BUCURA-TE sfinte parinte ca mint impotriva ta, din pricina LUI HRISTOS. Cat de fericit esti parinte ca ai parte de o astfel de cinste, in vremurile astea in care prea putini se vor mantui.Sufletul meu te simte ca esti pastor adevarat si nu lup imbracat in blana de oaie. DOMNUL si MAICUTA DOMNULUI fie cu tine.

  2. Bucuros as fi sa vad si alti ierarhi condamnand ferm politicile europene aplicate pe spinarea neamului romanesc : politicile politcienilor politizati si politizanti.
    Doamne-miluieste !

  3. Dumnezeu sa-i ocroteasca pe toti ierarhii marturisitori din zilele noastre, pentru ca toti avem nevoie ca de aer de astfel de marturisitori precum ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, ale caror marturii , trebuie sa recunoastem, implica multe primejdii, si tocmai de aceea sunt foarte valoroase.

  4. IPS Pimen Suceveanul,Bunul Dumnezeu sa va dea viata vesnica!Sa fim mai uniti ca oricand,Preasfintia Voastra,pentru ca “zilele rele sunt”!Iudele masonice din guvern vor sa ne vanda neamul si credinta!!!Niciodata nu vor reusi!!!…Sunt multe de spus,iar glasul romanilor se ineaca in lacrimi.

  5. Pingback: Razboi întru Cuvânt » GRECIA, RETROGRADATA LA “GUNOI”. Cine urmeaza? / SUA si Rusia se concureaza in rachete si multe alte stiri (25 – 28 aprilie 2010)
  6. Am o nepotica de 11 ani care invata la liceul “Ovidius” din Constanta. In acel liceu, religia este o materie optionala, iar toata clasa ei a optat pentru informatica, religia nemaifiind unul dintre obiectele de studiu.

  7. 1. Fara materia religie vom forma profesionisti, dar nu oameni utili familiei si societatii. Antihristii stiu ca etica si morala sunt pentru ratiune, dar vointa este activata de emotie, iar cea mai puternica emotie este dragostea de Dumnezeu. De asta religia este sabotata ca materie de studiu.
    2. Ecumenistii s-ar pupa si cu animistii, numai sa faca odata ciorba mondiala antihristica. Sa auzi si sa te crucesti ca monofizitii sunt fratii nostrii. Vad ca se ajunge la negarea aproape pe fata a celor sapte sinoade ecumenice.
    3. IPS Pimen este barbat din toate punctele de vedere. Nu sunt de acord cu optiunile promonarhice ale dinsului, dar, in rest, toata cinstea.

  8. Preotul profesor Nicolae D. Necula, a fost decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti timp de 8 ani, si profesor al acestei facultati un numar mult mai mare de ani. Oare asta ii invata el pe viitorii preoti ortodocsi, ca intre monofiziti si ortodocsi nu sunt diferente de doctrina??? El chiar crede cu onestitate in ceea ce afirma? Daca el este sincer convins ca monofizitii si ortodocsii sunt una, atunci ce fel de preoti ies din facultatea de teologie, ce or sa invete ei pe credinciosii de rand despre credinta noastra ortodoxa stramoseasca? Si uite asa, cu pasi mici si discreti, pe nesimtite, ecumenismul sub diferitele lui forme, patrunde tacut in invatatura noastra bisericeasca.

  9. @ azucena:

    Da, da, asta crede si asta invata. Si nu e singurul.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2008/01/11/scrisoare-deschisa-catre-pf-daniel-si-sfantul-sinod-al-bor-privitoare-la-ereticii-monofiziti/

    Este ştiut faptul că în biserica Sfânta Ecaterina, paraclisul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti au slujit membri ai bisericii copte, biserică necalcedoniană, cu care nu ne aflăm în comuniune.

  10. Hristos a înviat !
    Mă înclin în faţa Sfinţiei Sale, a ÎPS Pimen Arhiepiscopul Sucevei şi Rădpuţilor, şi-i sărut mâna dreaptă.
    Nu mi-a mai fost dat să citesc, de mult,o aşa poziţie fermă din partea unui ierarh al Bisericii Ortodoxe Române. Avem nevoie de astfel de oameni, purtători ai Harului lui Dumnezeu…Când este vorba de Dumnezeu, nu trebuie să ocolim realitatea. Mă rog pentru sănătatea Sfinţiei Sale, pentru a ne fi călăuzitor şi ocrotitor, nouă celor “din lume” care avem nevoie de modele pentru a răzbi prin greutăţile vieţii.
    Am predat -Religia-, ştiu ce efect benefic are asupra copiilor…Indiferent de starea lor socială, de devierile comportamentale, totuşi la ora de religie, Harul lui Dumnezeu se pogora peste noi toţi, ei se “îmblânzeau”…era o linişte deplină şi doar Cuvântul lui Dumnezeu plutea în aer şi în inimile noastre.Ora ni se părea scurtă, iar auzul clopoţelului nu mai era prilej de veselie, ci de regrete…
    Lăsaţi copiii să se facă ascultători şi trăitori de Dumnezeu ! A scoate religia din şcoli este o crimă ! Ucigători de suflete aţi fi !
    Dumnezeu să vă lumineze şi să vă înţelepţească, pentru a nu lipsi copiii de hrana sufletului, mai mare fiind decât hrana trupului ! Ajută-ne , Doamne!

  11. Patriarhul Rusiei Kiril critica invazia Americii in Irak si in Avganistan.
    Dar de ce domnia sa nu zice nimic despre invazia Rusiei in Cecenia.
    De fapt nici nui de mirare ca nui critica pe cei de la conducerea Rusiei , el singur e un fost agent KGB .

  12. Pingback: In cotidianul patriarhal Lumina SE PROPOVADUIESTE GLOBALIZAREA COMUNIST-"CRESTINA"?
  13. Pingback: ORTODOXIA TINERILOR despre derapajul rusinos al ZIARULUI LUMINA: evocare slugarnic-laudativa a unui DOCUMENT EUROPEAN ce ar “apara libertatea religioasa”, INTERZICAND INSA “DISCRIMINAREA” HOMOSEXUALILOR! - Recomandari
  14. Pingback: Pr. Marcel Radut Seliste: UNIUNEA EUROPEANA INGRADESTE LIBERTATEA DE EXPRIMARE A BISERICII. Analiza importanta pe marginea textului european aplaudat de PATRIARHIE - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare