SCANDALUL COLINDEI ANTISEMITE de la TVR – pretext pentru A PUNE LA ZID BISERICA ORTODOXA pe motiv de “reabilitare” a… sfintilor “national-legionari”

11-12-2013 11 minute Sublinieri

colinda-antisemita

Lansarea TVR 3 ca televiziune dedicata mediului rural starneste un nou scandal, dupa ce transmisia a inclus un colind cu “profunde accente antisemite” ce include versuri precum “Numai la corlan, la fum/Acolo-i jidovul bun/Sa iasa sfara in drum”. “Este revoltator ca nici moderatoarea si nici participantii la emisiune nu s-au sesizat asupra textului profund antisemit care incita la arderea evreilor”, se arata intr-un comunicat al Centrului pentru Monitorizarea si Combaterea AntiSemitismului.

Centrul cere interventia presedintelui si premierului pentru a stopa ceea ce numeste “o recrudescenta a antisemitismului in Romania”.

Comunicatul integral

“Ne adresam dumneavoastra cutremurati de faptul ca postul public de televiziune TVR 3 a difuzat, in cadrul unei emisiuni de prezentare a traditiilor specifice sarbatorilor de iarna si care doreste sa “reflecte lumea romaneasca de la sate”, un colind cu urmatorul text:

“A nascut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toata lumea i se-nchina, / Numai jidovii-l ingana. / Jidovan afurisit / Nu l-ar rabda Domnul sfant / Nici in cer, nici pe pamant.. Numai la corlan (= horn), la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Sa iasa sfara (= fum) in drum”. Prezentatoarea TVR din Cluj incheie colinda astfel: “Multumim de colinda, multumim de colinda!”

Este revoltator ca nici moderatoarea si nici participantii la emisiune nu s-au sesizat asupra textului profund antisemit care incita la arderea evreilor.

Descalificant este si comunicatul dat publicitatii de TVR 3 dupa ce Revista 22, Grupul de Dialog Social si Hotnews.ro au remarcat antisemitismul fara margini promovat de Televiziunea Romana. Modul in care TVR 3 incearca sa se distanteze de efectele faptului ca realizatorii emisiunii au transformat TVR-ul intr-o platforma de distribuire a antisemitismului de tip religios este un aspect care nu poate fi tratat cu intelegere.

Colindatorii care canta astfel de colinde, in timp ce isi fac semnul crucii, nu au nimic cu spiritul crestinesc care indeamna la dragoste intre oameni si nu la arderea “jidovilor”. Iar cei care permit astfel de manifestari antisemite nu au ce cauta in institutiile publice ale statului.

Indignarea noastra este amplificata de un alt eveniment care a avut loc pe data de 01 Decembrie 2013. De Ziua Nationala, legionari, reprezentati ai Miscarii Legionare reactualizata, imbracati in uniforme legionare, au defilat si au abordat, in spatii publice centrale ale Capitalei Romaniei, in timpul zilei, insemne legionare si salutul nazist. Unele dintre aceste scene incredibile si odioase au avut loc in preajma unor monumente din Bucuresti, monumente-simbol ale Romaniei. Din informatiile postate pe internet rezulta ca aceasta manifestare a Miscarii Legionare a fost autorizata de catre Primaria Capitalei.

In urma cu cateva luni, Radio Romania a difuzat o emisiune in cadrul careia realizatoarea i-a ridicat in slavi pe cei care au comis crime impotriva evreilor in timpul celui de al doilea razboi mondial si a negat Holocaustul.

Domnule Presedinte, Domnule Premier, suntem pur si simplu consternati. Aceste manifestari publice nu ar fi fost posibile fara lipsa de actiune a autoritatilor, fara indiferenta sau chiar incurajarea Bisericii Ortodoxe care sprijina antisemitismul religios si reabilitarea memoriei unor “sfinti” nationalist-legionari (a nu se confunda cu patrioti) care au mainile patate de sange.

Domnule Presedinte, Domnule Premier, ne adresam domniilor voastre pentru ca, din monitorizarea noastra, remarcam o recrudescenta a antisemitismului in Romania. Remarcam o atitudine negativa, o reticenta evidenta fata de necesitatea de a lua masuri si de a actiona impotriva antisemitismului care, in ciuda repetatelor declaratii politice facute la nivel international, in ciuda angajamentelor luate in timpul vizitelor si intalnirilor cu reprezentati ai organizatiilor evreiesti din strainatate, colcaie in anumite medii ale societatii. In opinia noastra, evenimentele mai sus enumerate nu sunt intamplatoare.

In acest context, va rugam sa luati toate masurile necesare, pana nu este prea tarziu, pentru ca cetatenii romani de alta etnie si religie sa nu fie pusi in pericol, pentru ca Romania sa nu devina, din nou, prizoniera unui trecut care i-a distrus o data viitorul.”

UPDATE Emisiunea TVR 3 cu oita Pufulica – de la bascalie la scandal. GDS si Revista 22: Transmisia a inclus un colind cu “profunde accente antisemite”. TVR: O “interpretare neinspirata”, nu a fost alegerea noastra

Lansarea TVR 3 ca televiziune dedicata mediului rural starneste un nou scandal, dupa ce a devenit tinta bascaliei nationale cu ajutorul oitei Pufulica. Grupul pentru Dialog Social si Revista 22cer CNA si Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii sa se sesizeze in legatura cu un colind “cu profunde accente antisemite”, prezentat inaceeasi emisiune de vineri, care a fost deschisa cu prezentarea Pufulicai. Autorii solicitarii au avut rabdarea sa urmareasca pe indelete emisiunea si au observat ca acest colind include versuri precum “Numai la corlan, la fum/Acolo-i jidovul bun/Sa iasa sfara in drum”.

UPDATE TVR a transmis, marti, HotNews.ro o precizare in care arata ca “alegerea colindelor interpretate de ansamblul “Dor transilvan” a apartinut Centrului Judetean de Conservare si Promovare a Culturii Traditionale Cluj”, studioul TVR Cluj nu avea cum sa faca o selectie a repertoriului, iar interpretarea colindei respective a fost “o alegere neinspirata“. TVR arata ca a sesizat Consiliul Judetean Cluj, in subordinea caruia se afla Centrul respectiv. Vezi integral pozitia TVR la finalul articolului.

Revista 22 noteaza ca in cadrul emisiunii respective a fost invitat Ansambul de colindatori “Dor transilvan“, care “a cantat o colinda cu profunde accente antisemite”. Versurile, redate de sursa citata:

“A născut un fiu frumos / Anume Iisus Hristos / Toată lumea i se-nchină, / Numai jidovii-l îngână. / Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ.. Numai la corlan [= horn], la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară [= fum] în drum”. Prezentatoarea TVR din Cluj incheie colinda astfel: “Multumim de colinda, multumim de colinda!”

Momentul e disponibil in inregistrarea emisiunii, pe site-ul TVRplus.ro (minutele 48-51)

TVR 3 s-a “transformat”, vineri, intr-un post dedicat Romaniei rurale, in urma unui protocol semnat de presedintele TVR Claudiu Saftoiu si ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, prin care TVR “pune la dispozitia” MADR “gama de emisiuni si productii specifice ale SRTV”. Protocolul a determinat trei membri CNA sa acuze ingerinte ale unei autoritati publice in politica editoriala a TVR si transformarea Televiziunii publice intr-o “eficienta institutie de PR pentru Ministerul Agriculturii”.

Pozitia TVR in cazul colindului cantat de Ansamblul “Dor transilvan”:

În urma apariţiei, în ediţia online a publicaţiei Revista 22, a articolului „TVR 3, de la oaia USL la COLINDE ANTISEMITE . <Jidovan afuristit / Nu l-ar răbda Domnul sfânt / Nici în cer, nici pe pământ>”, vă transmitem punctul de vedere al conducerii TVR Cluj:

Alegerea colindelor interpretate de ansamblul „Dor transilvan” a aparţinut Centrului Judeţean de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale Cluj. Emisiunea „Alege verde” a fost transmisă în direct pe TVR 3, iar Studioul TVR Cluj nu avea cum să facă o selecţie a repertoriului. Colinda face parte din folclorul arhaic tradiţional şi este  inclusă pe un CD care se comercializează în magazinele de specialitate.

În acest caz, Studioul TVR Cluj consideră că interpretarea colindei respective a fost o alegere neinspirată şi, în consecinţă, a sesizat Consiliul Judetean Cluj, în subordinea căruia se află Centrul Judeţean de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale.

Mircea Badea a comentat, marţi seară, pe marginea scandalului declanşat de colindul antisemit difuzat de postul public de televiziune.

„Eu nu am absolut nicio aşteptare de la instituţiile statului. Însă, de data asta, contez pe evrei. Speranţa mea în treaba asta e în evrei. Evreii au o problemă cu ăştia de vor să-i omoare şi cică nu-i lasă aşa”, a spus Mircea Badea.

„Eu abia aştept să-i rezolve pe ăştia de la Dor Transilvan. Într-un fel sau alturl, eu sunt absolut convins că evreii îi vor rezolva. Eu, în locul lui Dor Transilvan, mi-aş căuta o altă planetă. Pe planeta asta, destul de complicat de scăpat. Spre imposibil”, a mai spus realizatorul emisiunii “În gura presei”.

„Văd că e o revitalizare a nazismului în societatea noastră, o revitalizate a legionarismului”, a concluzionat Mircea Badea.

Peste jumătate dintre români nu ar vota o femeie preşedinte, iar 60 la sută nu ar accepta ca o persoană cu o altă orientare sexxuală să le fie rudă, potrivit unui studiu privind atitudinea populaţiei României faţă de discriminare, lansat de CNCD.

Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a lansat, marţi, de Ziua Mondială a Drepturilor Omului, studiul “Percepţii şi atitudini ale populaţiei României faţă de fenomenul de discriminare în 2013”.

Cercetarea arată că cei mai mulţi români nu ar vota persoane de etnie sau religie diferită, cu dizabilităţi sau o orientare sexuală diferită pentru funcţii importante în administraţia locală, centrală sau europeană.

Totodată, 54 la sută nu ar vota o femeie, iar 59 la sută nu ar vota un bărbat sub 35 de ani pentru funcţia de preşedinte al României.

Numai 10 la sută dintre respondenţi ar vota o persoană cu o altă orientare sexuală, 14 la sută ar vota un candidat rom, iar 15 la sută, unul de etnie maghiară.

Pe de altă parte, 60 la sută dintre români nu ar accepta să le fie rudă o persoană cu altă orientare sexuală, 58 la sută nu ar accepta un rom, 54 la sută – o persoană de culoare, 52 la sută – un maghiar sau un imigrant, 50 la sută – o persoană infectată cu HIV/SIDA, tot 50 la sută – un evreu, 46 la sută – un german, 44 la sută – o persoană cu dizabilităţi, 42 la sută – o persoană de altă religie sau cu o boală cronică, 36 la sută – o persoană fără venituri.

Politicienii sunt cel mai des indicaţi drept persoane care discriminează, de către 76 la sută dintre respondenţi, în timp ce oamenii obişnuiţi discriminează în opinia a 68 la sută dintre participanţii la studiu, companiile pentru 61 la sută, iar instituţiile statului pentru 60 la sută dintre respondenţi.

Numai doi din 10 respondenţi s-au simţit vreodată discriminaţi, cel mai adesea pe baza vârstei (30 la sută), statutului social (28 la sută), venitului (26 la sută), a faptului că provin din mediul rural (18 la sută) şi a etniei (18 la sută).

Cele mai discriminate categorii, în opinia respondenţilor, sunt romii, persoanele infectate cu HIV/SIDA, persoanele cu dizabilităţi, dependenţii de droguri, minorităţile sexuale şi copiii instituţionalizaţi. Cei mai mulţi respondenţi spun că romii sunt discriminaţi la şcoală, la serviciu şi în spitale.

Şapte din 10 respondenţi consideră că este mai greu pentru romi, ca şi pentru persoanele infectate cu HIV/SIDA să-şi găsească o slujbă. De asemenea, peste jumătate dintre participanţii la studiu au răspuns că le este mai greu să se angajeze şi locuitorilor din mediu rural (57 la sută) şi imigranţilor (52 la sută).

Cei mai mulţi respondenţi consideră că femeile nu sunt în general în dezavantaj faţă de bărbaţi. Însă 37 la sută dintre români cred că un bărbat este avantajat în obţinerea unui loc de muncă şi a unui anumit venit, 35 la sută cred că acest lucru se întâmplă la încheierea afacerilor, 29 la sută consideră că femeile sunt dezavantajate în ceea ce priveşte promovarea la locul de muncă, iar 24 la sută cred că acest lucru se întâmplă la repartizarea treburilor casnice.

Minorităţile naţionale reprezintă o ameninţare pentru România în mare şi foarte mare măsură, spun 21 la sută dintre cei intervievaţi, 31 la sută consideră că acestea reprezintă mai degrabă o problemă, nu o ameninţare, iar 29 la sută consideră că nu reprezintă nici o problemă, nici un avantaj.

Pe de altă parte, 39 la sută dintre respondenţi cred că minorităţile au o contribuţie pozitivă în anumite regiuni şi pentru anumite ocupaţii, iar 31 la sută le văd ca pe o resursă valoroasă pentru România.

Romii sunt descrişi de respondenţi drept hoţi, infractori (20 la sută), leneşi, dezinteresaţi şi indiferenţi (11 la sută), needucaţi şi necivilizaţi (8 la sută), în timp ce etnicii maghiari sunt descrişi ca fiind răi, ostili şi invidioşi (10 la sută), rasişti, şovini şi naţionalişti (6 la sută), dar şi harnici (5 la sută).

Principalele soluţii pentru integrarea populaţiei rome în societatea românească ar fi educarea şi accesul acesteia pe piaţa muncii, în opinia participanţilor la studiu. Totodată, dintre participanţii la studiu, 68 la sută au auzit de Holocaust, cei mai mulţi definindu-l drept “exterminarea evreilor de către germani”, şi 51 la sută cred că acest fenomen a avut loc şi în România.

Cei mai mulţi dintre cei intervievaţi – 88 la sută – au spus că auzit de fenomenul discriminării, în timp ce 67 la sută dintre respondenţi cred că acest fenomen este foarte frecvent în România.

Aproape jumătate dintre români cred că discriminarea nu este sancţionată legal, 28 la sută cred că este sancţionată prin amenzi, iar 5 la sută – prin închisoare. Mai puţin de o treime dintre respondenţi spun că ştiu cum să acţioneze din punct de vedere legal în cazul în care sunt discriminaţi, deşi răspunsurile lor sunt destul de vagi.

Mai mult de jumătate dintre respondenţi au auzit de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), dar numai unul din 10 a auzit şi de un caz în care acestă instituţie a intervenit.

Pentru prevenirea discriminării, românii cred că ar trebui create programe educaţionale (85 la sută), formaţi funcţionarii publici (74 la sută), dar şi aplicate amenzi mai stricte (70 la sută). În cadrul studiului, realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) în perioada 25 octombrie – 16 noiembrie 2013, au fost intervievate, faţă în faţă, la domiciliu, 1.415 persoane cu vârste de peste 18 ani. Marja de eroare este de plus/minus 2,65 la sută.

Nota noastra:

In opinia noastra, scandalul colindei antisemite este unul folosit ca minge ridicata la fileu de Centrul pentru combaterea antisemitismului pentru a generaliza – intr-un mod care denatureaza realitatea – problema la nivelul intregii societati romanesti si, mai ales, la nivelul Bisericii Ortodoxe.

Sunt necesare lamuriri.

In primul rand, acea colinda chiar e bizara. Nu ne amintim vreodata sa fi intalnit/auzit/citit o colinda asemanatoare. Nu ar fi exclus sa fie chiar unica! Din pacate, acest element de bizarerie, care face din colinda un caz specific – care trebuie studiat ca atare, pentru a se gasi originea ei, influentele sale (posibil interbelice, legionare?) – a fost cu totul trecut cu vederea. Deranjeaza faptul ca nu se spune de catre nimeni ca aceasta colinda e o exceptie – si inca una in totala contradictie cu traditia colindelor romanesti. Si ca, poate, ar trebui verificata ca atare ca provenienta.

In al doilea rand, mesajul colindei (greu de inteles, la prima auditie, si cel mai probabil prezentatoarea facuta cu ou si cu otet nu a inteles nimic din ea) chiar este, in mod real, inacceptabil, antisemit intr-un mod grav si total contrar duhului colindelor, al vestirii Nasterii Domnului. Si, bineinteles, promovarea unui asemenea cantec reprezinta mai mult decat o imensa gafa.

In al treilea rand, reactia in corpore a corectilor politici n-are nicio legatura cu aceasta colinda, care e folosita doar ca pretext pentru a mai ridica, inca odata, problema antisemitismului in societatea romaneasca si, mai ales, pentru a pune problema reabilitarii sfintilor “legionari” de catre BOR.

Exista antisemitism in societatea romaneasca? Exista, desigur. Dar, nu mai mult, ci chiar mai putin ca in altele. Exista o recrudescenta, asa cum se vaita toti bocitorii acestia? Exista – la nivel discursiv. Dar, nu mai mult ca in altele si in niciun caz la nivelul semi-oficial la care s-a ajuns prin vecini. Nu spunem asta din vreo credinta naiva in mituri, ci din din ratiuni obiective. Nici pentru a minimaliza problema in sine sau trecutul istoric de persecutie a evreilor. Uitati-va, insa, putin in jur, la ce fel de discurs si ce fel de formatiuni politice se ridica in tari ca Ungaria, Grecia, Germania sau aiurea, ce probleme sunt in Occident, si mai discutam despre antisemitism in societatea romaneasca si pericolele sale. 

Este acceptabil antisemitismul? Evident, nu, iar noi, crestinii, cu atat mai mult stim ca nu suntem compatibili cu o asemenea atitudine. Nici discursiv, nici altfel. Este folosit, uneori, antisemitismul ca o marota pentru a echivala un anume discurs critic la adresa unor chestiuni de ordin religios, ideologic, politic cu “pericolul nazismului” sau “legionarismului”? Este. Este folosit, uneori, antisemitismul ca o marota pentru a acuza politic Biserica sau ortodoxia de tot felul de rele? Este.

Asadar, exista antisemitism, insa exista si o instrumentalizare a acestuia pentru a compromite sau, mai simplu spus, pentru a inchide gura unora pe subiecte incomode/incorecte politic.

Marea problema a antisemitismului de la noi este ca, cel putin in parte, sau cel putin la un anumit nivel de manifestare, pare a fi o facatura, o incitare. Iata, de pilda, Centrul se plange de manifestari ale legionarilor aprobate de autoritati. Dar autoritate  – de stat – este si Institutul Elie Wiesel (institutie diferita de Centrul care a emis comunicatul de mai sus). Nu poti sa nu vezi faptul ca aceeasi putere – care se gaseste si la guvern, si la primaria Bucurestiului – cu o mana aproba demonstratiile penibile ale (neo-pseudo)legionarilor si cu o alta acuza recrudescenta antisemitismului. Se poate spune ca una e autoritatea locala, alta e autoritatea centrala. Si chiar asa e, in unele cazuri (vezi scandalul cetateniilor de onoare). Insa nu si in cazul manifestarilor legionare organizate in buricul Bucurestiului – cel putin, asa credem noi. Adica, pana la a acuza BOR de antisemitism, lucru absolut grav si iresponsabil, nu e mai normal sa fie verificata, reglata problema intra-institutional daca se vrea intr-adevar sa nu mai fie steaguri legionare in pietele centrale? Sa avem iertare, insa, in conditiile acestea, pare ca la noi atat antisemitismul cat si anti-antisemitismul par a fi institutionalizate si functionabile pe linie de partid. Nu prea au legatura cu societatea reala. Poate ne inselam, dar asa arata lucrurile. Poate functioneaza si aici aceeasi “lege” ca in cazul PRM-ului din anii 90: PRM avea nevoie de UDMR si invers, ca sa se legitimeze reciproc. Jocul este, insa, periculos. Psihozele sociale se pot declansa uneori. Nu neaparat impotriva evreilor, mai ales ca nu mai exista o vulnerabilitate a acestora asa cum era cazul acum 50 de ani – exista un stat israelian, foarte puternic si influent, exista organizatii internationale care au impus legi extrem de dure si exercita o presiune chiar dincolo de limite, totusi, e necredibil sa agiti, la modul propriu, pericolul nazismului astazi, in Romania, de parca ne-am afla in anii 30 ai secolului trecut.

Cea mai mare paguba pentru noi este ca acest josc meschin este transferat si in curtea Bisericii, sau, mai bine zis, este folosit pentru a tinti si Biserica. Ortodoxia este echivalata oricum de multi netoti cu antisemitismul, si exista un clar interes de a consolida aceasta perceptie. In acest sens, exista o sintagma de multi folosita dar de nimeni explicata: antisemitism religios. Ce lighioana mai e si aceasta?! Nu cumva se culpabilizeaza crestinismul ca atare astfel, pornind de la o diferenta de ordin religios care n-are nimic de-a face cu chestiunile etnice? E ca si cum am spune ca iudaismul este rasist deoarece considera ca ales doar poporul evreu, neamurile avand un statut inferior si inferiorizat. A te folosi de tema antisemitismului pentru a ataca BOR este o TICALOSIE. Or fi unele grupari, unele persoane care, in interiorul Bisericii, au discurs antisemit, asemenea cazuri punctuale au fost, sunt si vor fi, pentru asa a e in lume (dupa cum sunt idioti fanatici si in alte religii, inclusiv iudaica, dar foarte pregnant in cea islamica) insa a ataca institutia ca atare si credinta ca atare este, repetam, o ticalosie. 

Ce este cel mai dureros este ca se ataca cinstirea Sfintilor Inchisorilor, despre care se spune, din nestiinta sau din rea credinta (in masura in care nu exista dorinta de a cunoaste adevarul sau de a nega evidentele), ca ar avea mainile patate de sange. Aici, ca si in situatia descrisa mai sus, aceste “centre” primesc o “mana de ajutor” de la aceleasi curente/organizatii care legionarizeaza cinstirea Sfintilor Inchisorilor – care vor, de fapt, canonizarea (adica recunoasterea si asumarea oficiala) nu a sfinteniei, a marturisirii, ci a Miscarii Legionare.

Dar problema pusa in cazul de fata este una total falsa. “Reabilitarea” sfintilor “national-legionari” de catre BOR nu exista ca atare. Exista o cinstire, spontana, nefabricata, a unor exemple de sfintenie evidente din multiple marturii, inclusiv marturii din dosarele CNSAS, adica din partea unora care cautau motive de acuzare, nu de justificare. A te impotrivi unor asemenea evidente inseamna, pentru noi, crestinii, a te impotrivi Duhului Sfant. A te impotrivi evidentei, a adevarului probat, inseamna a te impotrivi constiintei. Nicio ratiune politica, niciun joc meschin, nu trebuie sa ne impiedice de la a marturisi adevarul despre Sfintii Inchisorilor.

PS: Intamplator sau nu, tocmai in aceasta perioada a fost emis si un studiu care ne arata cat de intoleranti suntem ca nu vrem homosexuali in familia noastra sau ca nu exista o majoritate (desi e pe-aproape) care sa vrea ca presedinte o femeie.

Legaturi:

***


Categorii

Erezii, secte, rataciri, sminteli, inselari, scandaluri..., Opinii, analize, Polemici, conflicte, zelotism, extremism, provocari, Razboiul impotriva Bisericii/ crestinismului, Video

Etichete (taguri)

, , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

52 Commentarii la “SCANDALUL COLINDEI ANTISEMITE de la TVR – pretext pentru A PUNE LA ZID BISERICA ORTODOXA pe motiv de “reabilitare” a… sfintilor “national-legionari”

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Eu, cel putin, n-am auzit in viata mea un astfel de colind, si am fost in Ardeal la colindat si nu o data si nu acum ci acum mai multe zeci de ani, impreuna cu oameni care au facut razboiul si tineau la traditii. Colindul este mai mult ca sigur o facatura. Ar trebui intrebati cei care l-au cantat de unde au primit versurile.

  2. Eu cred ca este o diversiune! Colindul a fost inventat chiar de catre cei de la Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea AntiSemitismului in cooperare cu redactorul emisiunii !

  3. 1. In materie de colinde, Trinitas TV transmite sute de ore la sfarsit de an – de vreio 6 -7 ani. In aceste conditii este artificiala si agresiva legarea antisemitismului de BOR.

    2. Trebuie vazut ce spun etnografii, legat de acest colind exotic. Probabil ca l-au auzit prima data – aia cu fumul si cu focul.

    3. >>Este acceptabil antisemitismul? Evident, nu, iar noi, crestinii, cu atat
    >>mai mult stim ca nu suntem compatibili cu o asemenea atitudine.

    Marea problema provine din DEFINIREA ANTISEMITISMULUI !
    Atunci cand apar “controverse politice” legate titlul de cetatean de onoare acordat lui Sfantului Valeriu Gafencu, devine clar “ideologia antisemitismului” devine instrument de represiune religioasa.

    PS: Dupa toate probabilitatile, conflictul este artificial creat (de cei care pozeaza in victime) in afara BOR si tulbura Sfintele Sarbatori de Craciun.

    PS2: Ministrul Culturii, Daniel Barbu, a declarat ieri la Craiova că Programului Naţional de Prevenire şi Control HIV/SIDA îi sunt alocaţi prea mulţi bani, mai exact jumătate ca buget din toate programele Ministerului Culturii. „Nu suntem în Africa de Sud”, a fost replica ministrului. El a mai spus că s-ar putea face mai multe festivaluri „dacă nu am avea acel program sau dacă acel program ar fi la jumătate”.

    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Daniel+Barbu+Programul+HIV+SIDA+primeste+cat+jumatate+din+progra

    Deci INSTIGARI discriminatorii referitoare bolnavii de sida provin de la un membru al comunitatii evreiesti si ministru. Provocare este bineinteles nepenalizabila de CNCD (avocatii au elaborat-o profesional); posibil ca multi ronani – unii CUPMARATI – sa preia ideea si sa ne trasforme in popor care discrimineaza minoritatile.

  4. @mirceab:

    Deci INSTIGARI discriminatorii referitoare bolnavii de sida provin de la un membru al comunitatii evreiesti si ministru.

    Nu ca ar fi vreo vina, insa de unde pana unde Daniel Barbu evreu. Este greco-catolic, de religie. Si nu a fost instigare, ci o prostie mare, venita dupa mai multe altele la fel.

  5. Desigur, e regretabil faptul ca un asemenea “colind” a fost difuzat pe un post de televiziune, insa, ce audienta are TVR3 si ce legatura are TVR3 cu Biserica? Si-au propus sa prezinte realitatea rurala si gata trebuie pusi la zid? Tot ce vine de la sat e rau pentru corectii politic?

    Cred ca introducerea Bisericii Ortodoxe in acest scandal are o explicatie cat se poate de simpla – exact inainte sa se declanseze acest “scandal”, cu iz de piesa bine regizata, a fost dezgropat parintele Calciu, al carui trup a fost gasit neputrezit. Ca e o minune sau o inselare, vor decide altii, insa, fiind un eveniment senzational, toata presa l-a preluat, de la ziare pana la televiziuni. Un lucru bun a fost ca presa nu a relatat doar evenimentul in sine, ci a vorbit pe larg despre parintele Calciu si despre activitatea sa din perioada comunista, despre temnitele prin care a trecut, despre faptul ca a fost un monument al rezistentei anti-comuniste. Acest lucru nu avea cum sa nu deranjeze, pentru ca adevarul a reusit sa iasa cat de putin la suprafata.
    Parca-i si aud:
    Pitesti, Aiud, etc… au fost plinde de legionari antisemiti. Nu trebuie sa permitem schimbarea acestei imagini pe care am creeat-o in mintea ignorantilor. Ce sfinti ai inchisorilor? Legionari antisemiti si-atat!

  6. > Mircea Badea a comentat, marţi seară

    Trebuie urmarite cu atentie mesajele lui Mircea Badea, in alta cheie. Acum vreo 6 ani cand invepuse vanarea piratilor de muzica film si soft pe retelele file-share-in de pe calculatoare, a avertizqat lumea: “acum cand ORDA a declansat campania de vanatoare, trebuie sa nu mai publicati nimic ilegal; peste 2-3 luni lucrurile se vor relaxa” – evident pt astia mici, nu pt profesionistii in piraterii. Si asa a cam fost.

    Probabil ca are antenele lui prin masoneriile/securistii lui Dan Voiculescu ai a fostului coleg meteorolog care acum se ocupa cu ocultismul.

    Dupa parerea mea Mircea Badea a transmis IN PRIMUL RAND un avertisment. Comentariile celelalte vin din faptul ca exista un CNA extrem de dur in ultimul timp. Ascult rar emisiunile lui, dar sunt sensibil; la partea de avertizari.

    Daca stiti ca e greco-catolic asa o fi. Pe radio BBC acum vreo 10 ani a vorbit foarte urat despre imperiul bizantin.

  7. @mirceab:

    Daca stiti ca e greco-catolic asa o fi. Pe radio BBC acum vreo 10 ani a vorbit foarte urat despre imperiul bizantin.

    E public si asumat.

    Pe de alta parte, chiar nu trebuie sa ai informatii secrete (de la Oreste nu are cum, ca sunt acum in dusmanie de moarte) ca sa iti dai seama cum actioneaza unele organizatii evreiesti specializate intr-un anume lobby. Rau este cu ce satisfactie a rautatii a zis-o Badea, care nu face un secret din ura fata de colinde, dar si fata de clujeni si, in general, fata de ardeleni.

  8. Dupa cum suna acest colind pare vechi, cu cuvinte care nu se mai utilizeaza, eu de exemplu nu stiu ce este “corlanul”. Reamintesc ca si in Prohod erau vreo doua strofe cu jidovii care l-au ucis pe Iisus, si au fost scoase din corectitudine politica. In scrierile vechi, chiar in traducerile vechi ale Scripturii, termenul de jidov este folosit pentru evreu, si nu avea conotatii peiorative cred. (De exemplu, legenda cu “jidovul ratacitor”, nu se spune “evreul ratacitor”). De altfel cred ca termenul de evreu este destul de nou adoptat in limba romana, inainte de spunea mai degraba “ovrei”. Mie toata inflamarea asta mi se pare exagerata ci chiar pe undeva caraghioasa. Sigur, colindul probabil ca nu trebuia dat pe post, dar cred ca nu si-a dat nimeni seama. Este doar un colind vechi….

  9. @Pungescu:

    Nu e legatura intre Prohod si aceasta colinda, sensul contextual si religios al respectivelor strofe din Prohod fiind destul de clar. Si nici nu existau “urari de bine” ca in colind. Observatia cu jidovul e corecta – inainte nu avea sens peiorativ, asta s-a intamplat in vremurile mai recente.
    Chiar daca ar fi vechi – dupa termenii folositi -, tot e ceva destul de straniu si rar.

  10. Directorul Centrului de Conservare şi Promovare a Culturii Tradiţionale (CCPCT) Cluj, Tiberiu Groza, susţine că “nu există colinde antisemite”, iar colindul difuzat într-o emisiune la TVR 3, reclamată la CNA din acest motiv, are o vechime de circa 100 de ani, nefiind înregistrate sesizări până acum.

    Tiberiu Groza a declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX că s-a dorit pentru emisiunea de la TVR 3 un colind scurt şi care să nu mai fi fost prezentat la televiziune.

    “Nu există colinde antisemite, în colindul prezentat la TVR 3 se vorbeşte de evrei, dar nu este vorba de a discredita pe cineva. Colindul are rolul de a răspândi vestea Naşterii Domnului, iar cel prezentat are o vechime de circa 100 de ani, a fost cules în urmă cu 50 de ani din satul Bârlea, judeţul Cluj, şi nu au fost sesizări până acum referitoare la el. Noi am ales acest colind urmărind să fie unul scurt şi care să nu fi fost prezentat până acum la televiziune, să nu fie aceleaşi colinde care se cântă în fiecare an”, a spus Groza.

    http://www.mediafax.ro/cultura-media/tvr-3-reclamat-pentru-difuzarea-unui-colind-antisemit-ce-spune-televiziunea-publica-11756164

    Hm….

  11. Pare o facatura. Sunt de acord cu Ioan, e o diversiune. Nu cred ca aceasta colinda a fost inventata de cei de la Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea AntiSemitismului dar cred ca s-a stiut bine de introducerea ei ca prea a fost asteptata. Prea au fost pregatiti sa reactioneze. Textul colindei este scandalos, special ales ca sa scandalizeze si sa indigneze, nefiind caracteristic, insa, colindelor din Ardeal. In colindele inchinate Nasterii Domnului taranul roman isi exprima dragostea, bucuria si mirarea in fata minunii ceresti care se petrece, nu este loc de ura. Uneori sunt mustrati, poate, pacatosii care nu primesc cum se cuvine pe Domnul si nu traiesc cum se cuvine, dar nu am intalnit asemenea mizerii ca in acest text. Apoi, mai exista “colinda-urare” fara continut religios legat de evenimentul Nasterii Domnului doar cu urari pentru Sarbatoarea Craciunului. Personal, nu am auzit niciodata aceasta colinda si nici ceva asemanator desi cunosc destul de multe colinde. Eu as merge pe fir pentru a afla cine si de unde a “cules-o”, cu intrebarea de ce si la indemnul cui, din zeci de colinde, a ales-o tocmai pe asta.
    Mi se pare, de fapt, un motiv incropit pentru a ataca Biserica si poate chiar o pregatire in eventualitatea ca ar dori sa-i canonizeze pe Sfintii inchisorilor (vezi, poate, ultimele evenimente cu Sf. moaste ale Par. Calciu). Cu adevarat se bat cu ei si morti!

    Fiind Postul Craciunului va propun textul unei colinde din Ardeal mai putin cunoscuta:

    I-auzi, gazda, ori n-auzi!
    I-auzi, gazda, ori n-auzi!
    Toaca-n cer si slujba-n Rai

    Toaca-n cer cum o batea,
    Slujba-n Rai cum o facea.

    Dumnezeu cum cuvanta,
    Maica Sfanta se ruga.

    Ingerii, tinand stalpari,
    Cantau sfintele cantari.

    Si sa stai sa tot privesti,
    Cum faceau slujbe ceresti,

    Pentru’n Fiu ce s-a nascut,
    Domnul nost’ far’ de-nceput.

    Cum lumini Il luminau,
    Clopotei cum rasunau.

    Ca s-a nascut pe pamant
    Fiul Tatalui Cel Sfant.

    I-auzi, gazda, ori n-auzi!

  12. Numai la corlan, la fum, / Acolo-i jidovul bun, / Să iasă şfară în drum

    Acestea sint majoritar versurile incriminate.Cred ca 99.99 spre 100% dintre romanii care ar asculta acest colind,nu ar intelege semnificatia acestor versuri.Sa se faca un sondaj cu semnificatia cuvintelor corlan si sfara,in afara celor de la GDS si reprezentantilor comunitatii evreiesti,sa vedem daca stie cineva semnificatia acestor cuvinte.

    Cred ca nici cei care cintau nu le stiau,sau nu au realizat ca poate iesi un scandal de aici.Mai degraba cel care a selectat acest colind ori este dubios,ori neinspirat…sa nu fie mina in mina cu prigonitorii Sfintilor inchisorilor si cu corectii politic dictatoriali de prin media .

    Mie mai degraba mi se pare incitare la violenta si pogrom ce a spus Mircea Badea:

    „Eu abia aştept să-i rezolve pe ăştia de la Dor Transilvan. Într-un fel sau altul, eu sunt absolut convins că evreii îi vor rezolva. Eu, în locul lui Dor Transilvan, mi-aş căuta o altă planetă. Pe planeta asta, destul de complicat de scăpat. Spre imposibil”, a mai spus realizatorul emisiunii “În gura presei”.

    Totul pare a avea legatura si cu parintele Calciu,dar si cu legea aceea dubioasa a lui “crin ” care vor sa o voteze in decembrie,privitor la interzicerea activitatilor cu caracter religionar.

    Iar aceasta:

    “Aceste manifestari publice nu ar fi fost posibile fara lipsa de actiune a autoritatilor, fara indiferenta sau chiar incurajarea Bisericii Ortodoxe care sprijina antisemitismul religios si reabilitarea memoriei unor “sfinti” nationalist-legionari (a nu se confunda cu patrioti) care au mainile patate de sange.”

    chiar ca este ticalosie si extremism,si ar merita un raspuns ferm din partea Bisericii.

    Nu puteau sa protesteze si ei civilizat,mai oameni buni,vedeti ca colindul acesta nemaiauzit pina acum are niste cuvinte arhaice care se pot interpreta urit,va rugam sa nu-l mai difuzati,vedeti poate este o provocare,o agitare a spiritelor,poate nu,fiti si voi mai atenti.

    Ceva in sensul acesta,sa se vada bunele lor intentii.Mai degraba nazisti par a fi Mircea Badea si comitetul acesta evreiesc,care nu le face cinste evreilor prin acest mesaj extremist si ticalos.

  13. @daniela
    subscriu (fără rezerve) 😀

  14. Intrebari:

    1. Cine naiba se uita la TVR 3?

    2. Urmarind inregistrarea, sa aud si eu “infractiunea”, n-am inteles nimic din ce cantau copiii aia.

    3. Cum de s-a sesizat nu Elie Wiesel sau altcineva, ci tocmai revista 22 si GDS?

    Hai sa fim seriosi, e o mare facatura. Cred ca nici copiii aia nu inteleg versurile, fiind o colinda cu arhaisme, daramite prezentatoarea care tremura de frig sau telespectatorii.

    Sa nu uitam ca TVR a semnat recent un protocol cu BOR prin care se angajeaza sa promoveze cultura traditionala si ortodoxia. Apar si Moastele Parintelui Calciu…2+2 egal…

    Sunt curios ce va spune BOR.

  15. Mai tarane din Pungesti,
    Colinde sa nu scornesti
    Sa nu zici: arde-i-ar focul
    De ti-ar lua casa si locul,
    De ti-ar otravi fantana,
    De ti-ar vinde taica, muma,
    De ti-ar negutatori
    Viitorul la copii.
    Bade, tu sa zice asa:
    Bine-mi faceti, bine. Da!
    D-or canta buzele tale
    Cantec de amar si jale
    si daca i-oi belstema
    Gata-i judecata ta
    la New York, la Moscova…
    Ba c-ai zis si nu-i asa,
    Ba ca nu te prea durea…
    Misune hotii, fratine,
    Canta-le numai “de bine”…

  16. @admin,

    Rau este cu ce satisfactie a rautatii a zis-o Badea, care nu face un secret din ura fata de colinde, dar si fata de clujeni si, in general, fata de ardeleni.

    N-ai inteles… Ma mir ca n-ai sesizat, cand a precizat despre legionarii care protesteaza in strada, el nu se referea la manifestatia neo-legionarilor (autodeclarati), ci la protestele ecologiste. M-a indignat preluarea cu atata usurinta a tezei lui Ponta referitoare la asa-zisul extremism al strazii, asociind pe protestatari cu legionari, in fapt o mare mizerie care se incearca a se induce opiniei publice.

    http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/10/18/diversiune-ponta-pericolul-legionarilor-protestele-gazelor-de-sist-rosia-montana-represiune/

    Badea, dealtfel a si publicat in aceeasi zi pe facebook ideea respectiva, citez:

    Legionarii astia “ecologisti”, fascistii astia “justitiari”, imbecilii astia penali sunt atat de indoctrinati incat n-au priceput ca legea minelor a cazut?!?!?

    Pentru Badea, de cand cu povestea Rosia Montana si sfidarea adusa de protestatarii ecologisti televiziunilor care s-au exprimat public pro-RMGC, in special Antenei 3, acesti protestatari sunt vazuti ca fiind basisti, pt ca s-ar fi pronuntat impotriva Antenei3 (chiar daca intre timp au protestat si impotriva lui Basescu la Cotroceni), insa impresia lui (si a altora care comenteaza la el pe pagina) esta aceasta, ca protestatarii Rosia Montana si gazele de sist ar fi basisti (si legionari mai nou), de aici si ura lui, nu pe ardeleni, ci pe asa-zisii basisti, aici era bataia lui, mai exact cei care au huiduit Antena 3 in toamna.

  17. @V.a.

    interesant, dar offtopic.

  18. De fapt si pe ardeleni/clujeni, ca in majoritate l-au votat pe Boc la primarie, si in general e un fief basist acolo.

  19. @Mirela:

    Oricum ai lua-o, are o atitudine aiurea. Eufemistic spus.

  20. @admin,

    Intr-adevar, pai nici nu i-am luat apararea, tocmai, ca e o mizerie asocierea pe care o face legata de protestatari, dar nu numai, intreaga atitudine e blamabila, si nu doar in acest caz…

  21. @ Mirela:

    Am inteles, a fost chiar mai rau, dupa cum a zis si Sherlock mai inainte. Sigur, tot ce i s-a intamplat in ultimele luni, cu Oreste, l-a intaratat mai mult decat inainte impotriva crestinilor ortodocsi si nationalisti. Ceea ce a spus despre ce le doreste celor de la Dor Transilvan care, saracii, cu siguranta au cantat orbeste ce li s-a dat de catre seful lor, dubiosul Groza, este la fel de odios. Iar despre colinde in general, batjocoritor, vorbise mai inainte, la “pasa” cu Sinteza zilei.

  22. @ geo, pungescu:

    Ne pare rau, sunt bloguri pe care nu le promovam, fiind, dupa noi, in zona provocatorilor agreati ai sistemului. Despre care am scris chiar in nota noastra. Si e vorba de bloguri care sunt chiar declarat antisemite ele insele. Dincolo de faptul ca pe unul din ele s-au scris abjectii si calomnii de o ticalosie greu de egalat, la adresa noastra. Nu mai incercati.

  23. E clar ca daca nu se crea scandalul, cei mai multi habar nu aveau de colindul in cauza, o data pt. ca nu stiau de TV3 ( ca mine!), iar pe de alta parte, ca nu erau atenti le versurile colindului sau nu intelegeau arhaismele din el. Dar e la fel de clar ca de acum incolo, se va pune piatra pe piatra, cat mai rapid, chiar cu materiale proaste, imitatii de “caramizi”, ca sa se implineasca ceea ce trebuie.Bu se poate intarzia cu “procesul-verbal de receptie”!

  24. “la coordonare în studio era Adrian Rozenberg, directorul Stiri – Programe, iar pe teren se afla Radu Anghel, realizator TVR Cluj. Conform procedurii, producatorul este obligat sa verifice tot playlist -ul emisiunii. Mai mult: se întocmesc fișele pentru drepturile de autor, care se transmit la Bucuresti, la TVR, si de acolo la ORDA. Producătorul este direct responsabil de emisie“. Deci, se stia tot.

    Cine este Adrian Rozenberg?

    S-a născut la 31 octombrie 1984, la Cluj-Napoca. Este român de religie mozaică şi provine dintr-o familie de evrei religioşi …..

  25. @sorin
    Bravo!

  26. Adrian Rozenberg despre acesta se zice pe net ca ar fiplecat deja din vara de la TV Cluj… sti mai multe? Ca sa nu acuzam aiurea…

  27. Colinda apartine ori perioadei greco-catolice maramuresene, cand nobilii maramureseni saraciti erau impotriva monopolului iudaic asupra comertului, poate o traducere a unui text greco-catolic ucrainian adus din Galitia, unde era aceeasi problema.
    E vorba de antisemitismul nord-carpatic.
    Dar se leaga si de spiritul cruciat legat de fondarea Moldovei, in sec. XIV cand in Ungaria dinastia angevina ce a innobilat majoritatea stramosilor acestor oameni a organizat actiuni antievreiesti.
    Si in Moldova dinainte de descalecat, evreii sustineau dominatia tatara.
    Asa ca e aici si un spirit razboinic de clasa, nemesesc, care n trebuie condamnat asa usor.
    Altfel nu aveam azi o Moldova purificata de tatarii dinainte de Dragos, daca nu era o forma de protectie nobiliara spontana in care evreul e identificat cu turcul.

  28. The religious persecutions launched in Moldavia on 15 August 1551 had an extensive impact. An analysis is made of more or less recently published documents, in order to determine the exact causes of the crisis. The persecutions, initiated by Prince Ştefan Rareş, together with the higher Orthodox clergy and the members of his council, targeted Armenians, Catholics, Protestants and, seemingly, Jewish merchants from the Ottoman Empire.
    The most plausible explanation for such a violent display of intolerance is the one offered by chronicler Grigore Ureche in the mid-seventeenth century: it was an attempt by the ruling prince to neutralize or attenuate the mental shock produced in the Moldavian society by his elder brother, Iliaş Rareş, who on
    30 May 1551, at Istanbul, had renounced the Orthodox faith to embrace Islam. It is noteworthy that the conversion was preceded by extraordinary fiscal measures taken shortly after 25 March 1551, when Iliaş was still ruling, namely the suppression of the fiscal immunity of monasteries in Moldavia, of the higher clergy and of the boyars. Iliaş’ conversion in Istanbul was followed by a rumor which states that Sultan Suleiman was about to change the political statute of Moldavia and place it under Ottoman administration, with Iliaş-Mohammed restored to the Moldavian throne. All these circumstances, as well as several other signs, point out to the extraordinary tension which the state and ecclesiastic authorities tried to compensate through an effort to strengthen Orthodoxy, seen as the only means to avoid an imminent disaster for Moldavia.
    The author of the present paper identifies Iliaş Rareş, surrounded by a group of Turks in specific attire, among the sinners from the Day of Judgment scene painted on the outer walls of Râşca Monastery.
    A review is made of several ignored documents, which substantiate the involvement of the Imperial General Gianbattista Castaldo in the assassination of Prince Ştefan Rareş on 1 September 1552, in his tent, in the camp of Ţuţora.

  29. @ stefanos:

    Nu pare a fi plecat:
    http://www.linkedin.com/in/adrianrr
    http://www.stiridecluj.ro/social/colinde-antisemite-la-tvr-cluj-jidovan-afuristit-nu-l-ar-rabda-domnul-sfant-nici-in-cer-nici-pe-pamant-video

    Pana la urma trebuie stabilit cui apartine responsabilitatea concreta. In astfel de cazuri, tocmai pentru ca se produce “emotie” publica, nu e bine sa fie lasate doar niste scuze umilite. Ar fi bine sa fie date explicatii cat mai detaliate, pentru ca s-a ajuns la situatia inacceptabila a unui fel de oprobriu generalizat la adresa colindelor, o generalizare a unor strofe antisemite la intreaga traditie rurala (TVR 3 e dedicat spatiului rural). Un fel de “intoarcerea refulatului”, in sensul de “iata ce se ascunde in Romania profunda, in Romania satelor, a traditiei”. Nu e admisibila o astfel de generalizare, si antitodul pentru asa ceva ar fi o abordare rationala si institutionala: cine, ce, cand, unde si de ce? Altfel, da, putem presupune ca a fost o diversiune premeditata, cu atat mai mult cu cat totul s-a petrecut cu ocazia relansarii canalului TVR3 ca unul dedicat satului romanesc.

  30. Aceasta “colinda” nu are nimic ortodox in ea. Eu unul nu as canta niciodata asa ceva. Dar introducerea ei ACUM are legatura cu parintele Calciu. Se vede de la o posta. Si mai e si Postul Craciunului.

  31. Imi cer iertare, dragi admin., dar cred cs si d-voastra exagerati. Atata valva si tulburare pentru un colind arhaic! Scopul unora il cunoastem, dar atitudinea d-voastra m-a durut foarte tare. Ati dat apa la moara, cum se spune…Pacat. Va citeam cu mare bucurie, dar in ultima perioada unele comentarii ale d-voastra mi-au ridicat mai multe semne de intrebare..
    Domnul sa va ajute in cele Bune si Adevarate!

  32. Atentie la nuante:

    http://www.napocanews.ro/2013/12/tiberiu-groza-cere-scuze-public-comunitatii-evreiesti-si-celor-care-s-au-simtit-ofensati-de-versurile-colindului-arhaic.html

    “Din analiza activitatii derulate de-a lungul anilor de catre TVR Cluj, ansamblul Dor Transilvan si subsemnatul se poate constata cu usurinta ca nu a fost nimic intentionat, ci este vorba despre o greseala iar faptul ca la pupitrul de coordonare a emisiune se afla in acel moment un urmas al unui supravietuitor al Holocaustului, exclude orice suspiciune de intentie”.

    Exclude…da…

  33. @Alexandrina:

    Valva si tulburarea nu ne apartin. Poate nu ati fost in tara, insa a vuit toata presa si tot netul de la colinda asta, si nu din cauza noastra.

    Ni se pare total deplasata chestiunea cu apa la moara. Probabil credeti ca solutia este sa ne afisam cu colindul ”arhaic” (ati vazut vreo analiza etnologica a acestuia?) sau sa dam de pamant cu ”evreii”. Altii se ocupa cu treaba asta, unii care poate au chiar misie in acest sens (si care sunt, in mod straniu, cu totul liberi sa se manifeste in acest sens) si ei sunt cei care dau din plin apa la moara Inst. Elie Wiesel sau Centrului respectiv. Fara contributia acelora, aceste centre s-ar afla in pericol de somaj! Am fi bucurosi daca acest raspuns v-ar ridica semne de intrebare, caci asta inseamna ca cititorii nostri gandesc, nu se multumesc cu teze ideologice si facaturi stereotipe.

  34. @Mihai Nicolescu:

    Ei… Nu tine teza. Cu un scandal din asta international zbori un premier, nu un directoras marunt de provincie, de care n-am fi auzit in veci, cu toata opozitia lui la RMGC.

  35. Pingback: ”COLINDUL” ANTISEMIT – CONTRAFACUT SAU DE ORIGINE MODERNA? Varianta etnologului Pamfil Bilțiu si un reportaj din satul de unde au fost culese strofele - Recomandari
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Rânduială de rugăciune

Carti

Documentare