UPDATE. Biserica Greciei decide RECUNOAȘTEREA AUTOCEFALIEI noii structuri ecleziastice din Ucraina

14-10-2019 4 minute Sublinieri

Sursa foto: Romfea

  • UPDATE:

Doi mitropoliți greci, Serafim de Kithire și Serafim de Pireu, consideră că nu există o recunoaștere oficială a BOAU de către Sinodul Bisericii Greciei de vreme ce nu s-a votat această chestiune în Sinodul ținut zilele trecute. Astfel, în ciuda comunicatului oficial, nu ar fi existat o decizie cu privire la chestiunea ucraineană. Mitropolitul Serafim de Kithire a declarat că informațiile făcute publice sunt înșelătoare: nu doar șapte mitropoliți s-ar fi opus recunoașterii autocefaliei și a fost respinsă o propunere de a se vota la vedere. De asemenea, același mitropolit a făcut apel la Arhiep. Ieronim să nu-l pomenească pe Epifanie, primatul BOAU, în cadrul liturghiei. Trebuie precizat că o parte din mitropoliții opozanți sunt de acord cu principiul că patriarhul ecumenic are dreptul de a acorda autocefalie pe terenul său canonic, însă consideră că Ucraina s-ar afla în jurisdicția Patriarhiei Moscovei.

Mitropolitul Serafim de Pireu a afirmat că sinodalii greci ar fi trebuit să se consulte cu celelalte biserici surori și că autocefalia acordată de Fanar noii structuri ecleziastice din Ucraina ar trebui tranșată în cadrul unui Sinod pan-ortodox.

Comisia de presă a Sinodului Bisericii Greciei, cea care a emis comunicatul de mai jos, a răspuns Mitropolitului Serafim de Kithire, arătând că textul acestuia a fost citit înaintea tuturor ierarhilor participanți și „adoptat ca decizie finală a ierarhiei”

Mai trebuie adăugat că mai mulți ierarhi greci care au susținut recunoașterea autocefaliei au reclamat presiuni exercitate de Patriarhia Moscovei, presiuni care ar fi puse și pe patriarhiile Ierusalimului și Alexandriei. Totodată Orthodox Times, varianta în engleză a agenției Romfea, a caracterizat afirmațiile Mitropolitului Ilarion, șeful „externelor” rușilor, conform cărora o decizie pozitivă în cazul BOAU ar „izola” Biserica Greciei, drept șantaj. Același site face o evaluare a pozițiilor patriarhiilor pe subiectul autocefaliei acordate de Fanar, pornind de la întrebarea cine va urma exemplul Bisericii Greciei. Potrivit textului, patriarhiile Antiohiei, Ierusalimului și Alexandriei s-ar confrunta cu presiuni din partea Patriarhiei Moscovei, primatul Ciprului a decis să rămână neutru, în condițiile unei puternice partide pro-rusești în rândurile ierarhiei, patriarhul Serbiei, primații Poloniei și Cehslovaciei ar fi de partea Patriarhiei Moscovei; patriarhul Daniel este caracterizat drept „echidistant”, iar patriarhul Ilya ar fi intens curtat de ruși. Concluzia analizei este că „balanța geopolitică a relațiilor inter-ortodoxe poate înclina de o parte sau de alta.” 

  • Știrea inițială și comentariul nostru: 

„Astăzi, sâmbătă, 12 octombrie 2019, a avut loc reuniunea Ierarhiei Bisericii Greciei, prezidată de Preafericitul Părinte Arhiepiscop Ieronim al Atenei și al Întregii Grecii, într-o ședință extraordinară, în Sala de Ședințe a Sfântului Sinod al Ierarhiei.

Înainte de întrunire, Sfânta Liturghie a fost săvârșită în biserica Sfintei Mănăstiri Petrakis, cu hramul Sfinților Îngeri.

În jurul orei 9 dimineața, în marea Sală a Ședințelor Sfântului Sinod, a fost săvârșită Slujba de începere a lucrărilor Sfântului Sinod.

A fost citit Catalogul Ierarhilor participanți și s-a constatat că există cvorum.

Apoi a fost convocat Comisia de Presă a Sinodului, formată din Înaltpreasfințiții Mitropoliți Ierotei Vlachos de Nafpaktos și Sfântul Vlasie, Dorotei de Syros, Tinos, Andros, Kea, Milos, Delos și Mykonos, și Hrisostom al Patrei.

Conform ordinii de pe Agenda de zi, Preafericitul Părinte Arhiepiscop Ieronim al Atenei și al întregii Grecii a prezentat Raportul său intitulat <<Autocefalia Bisericii Ucrainei>>.

În Introducerea Referatului, Preafericirea Sa a menționat că Sinodul Permanent s-a ocupat intens în mai multe sesiuni ale sale de această temă, pe care a și transmis-o spre cercetare Comisiilor Sinodale corespunzătoare, și anume Comisiei Dogmatice și Canonice și Comisiei pentru Relații Interortodoxe și Intercreștine, pentru ca acestea să înainteze un raport comun Sfântului Sinod.

În 13 august a.c., aceste Comisii au depus la Secretariat Concluzia lor Comună și Comunicarea lor cu titlul <<Problema jurisdicției canonice în Sfânta Mitropolie a Kievului>>. Concluzia Comisiilor, făcând referire la cinci poziții nomocanonice de bază, a fost următoarea: <<Luând în considerare cele de mai sus referitoare la tema autocefaliei Bisericii Ucrainei sub raport canonic, dar nu și de drept [εξ επόψεως κανονικής, ου μην αλλά και νομικής], sugerăm cu considerație că nu există niciun impediment pentru recunoașterea autocefaliei Bisericii Ucrainei și deplina armonizare și acord al Bisericii Greciei cu Patriarhia Ecumenică>>.

După aceea, Preafericirea Sa a făcut o scurtă referire la instituția sinodală și la organizarea administrativă a Bisericii, precum și la instituția Autocefaliei. El a menționat că Biserica Ucrainei a rămas întotdeauna în jurisdicția bisericească canonică a Patriarhiei Ecumenice, care s-a retras din jurisdicția sa canonică pentru ca [această Biserică] să se încadreze în comuniunea Bisericilor Ortodoxe autocefale, fapt pe care Patriarhia Moscovei îl denunță ca fiind anticanonic, ca și cum i-ar aparține canonic [această Biserică].

În cele din urmă, după ce a caracterizat proclamarea Autocefaliei bisericești a Ucrainei ca fiind deosebit de benefică pentru Biserica Ortodoxă și valoroasă pentru întărirea relațiilor dintre cele două Biserici Ortodoxe surori, a recomandat <<recunoașterea de către Biserica noastră a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe a Republicii Independente a Ucrainei>>.

A urmat un dialog constructiv și luări de poziții ale mai multor Înaltpreasfințiți Ierarhi, iar Ierarhia a hotărât să accepte decizia anterioară a Sfântului Sinod Permanent și recomandarea Preafericitului Părinte Arhiepiscop al Atenei și al întregii Grecii, de a recunoaște <<dreptul canonic al Patriarhiei Ecumenice de a acorda Autocefalia, precum și privilegiul Întâistătătorului Bisericii Greciei de a se ocupa apoi de chestiunea recunoașterii Bisericii din Ucraina>>, în timp ce șapte Mitropoliți au cerut amânarea luării unei decizii.

Comisia de presă a Sfântului Sinod al Ierarhiei”

Traducere din limba greacă de pr. Florin-Cătălin Ghiț

Sursa: https://www.romfea.gr/ekklisia-ellados/32246-to-episimo-anakoinothen-tis-ierarxias-gia-tin-oukrania

https://www.facebook.com/1217863765/posts/10215464881834702/

Nota noastră

Sinodul Bisericii Greciei a decis sâmbătă, 12 octombrie, să recunoască structura eclezială creată de Patriarhia Ecumenică în Ucraina, intitulată Biserica Ortodoxă Autocefală a Ucrainei (BOAU) și condusă de Mitr. Epifanie, în ciuda pozițiilor publice ale câtorva ierarhi ai Bisericii Greciei. Printre ei, cel mai cunoscut este Mitr. Nicolae de Mesogaia; notabil este ca se opune recunoasterii si mitropolitul grec aflat in aceste zile in vizita in România cu Moaștele Sfântului Spiridon, Nectarie de Kerkira. Au existat, de asemenea, proteste ale mai multor clerici și mireni. Cu toate acestea, Sinodul grecesc a luat această decizie care riscă să amplifice tensiunile din Biserica Ortodoxă. Trebuie menționat că, anterior, Mitr. Ierotheos Vlachos și-a folosit întreaga reputație și putere de convingere pentru a pleda în favoarea dreptului Patriarhiei Ecumenice de a acorda autocefalia așa cum a facut-o în cazul ucrainean, precum și în favoarea recunoașterii structurii ecleziastice ex-schismatice, favorizând, într-unul din ultimele sale textele pe temă, existența a două jurisdicții ecleziastice în Ucraina într-un mod similar chiar cu cazul Greciei.

Decizia de recunoaștere a grecilor este surprinzătoare și pentru că vine într-un moment prost pentru structura condusă de Epifanie. BOAU a pierdut aliatul și, în cele din urmă, creatorul său politic, Piotr Poroșenko, care a trebuit să se recunoască surclasat în alegeri de către cel care acum e noul președinte al Ucrainei, Zelensky. Acesta din urmă a părut că nu susține la fel de intens noua structură ecleziastică, arătând deschidere și către ortodocșii conduși de primatul Onufrie, ba chiar și față de „patriarhul” Filaret, care s-a rupt de BOAU între timp, inițiind o para-schismă în numele „patriarhatului kievean”. Totodată, Biserica Ortodoxă condusă de Mitr. Onufrie a înaintat plângeri către OSCE privind confiscarea mai multor parohii și biserici de către reprezentanți ai BOAU. De altfel, inclusiv Filaret a sesizat OSCE pentru același lucru. Așadar, departe de a se fi clarificat sau măcar atenuat asperitățile, situația ortodoxiei din Ucraina este departe de proclamata rezolvare a schismei întru unitate, obiectivul oficial proclamat de Fanar.

Reamintim că BOAU este alcătuită, de fapt, din episcopi și clerici schismatici ce provin din două foste organizații nerecunoscute vreodată în ortodoxie: „Patriarhia Kievului” și „Biserica Autocefală a Ucrainei”. Episcopii canonici, care țin de Biserica ucraineană subordonată Patriarhiei Moscovei, cu doua excepții, nu au participat la noua structură. Proiectul a fost unul clar politic, făcând parte din campania pentru prezidențiale a lui Piotr Poroșenko, beneficiind de sprijinul SUA și fiind asumat și implementat de Patriarhia Ecumenică. Până la decizia Sinodului Greciei, nicio altă patriarhie nu a făcut acest pas. Unele biserici au ridicat inclusiv problema canonicității episcopilor și clericilor din noua structură creată de Patriarhia Ecumenică.  Mai mult decât atât, primatul Bisericii Ciprului a avertizat că o eventuală recunoaștere a ex-schismaticilor de către greci ar putea duce la o schismă în ortodoxie. Tot Arhiep. Hrisostom inițiase, alături de patriarhiile Alexandriei, Antiohiei și Ierusalimului o tentativă de mediere între Patriarhia Ecumenică și cea a Moscovei, proiect la care, intre timp, a renuntat.

O decizie care complică și dosarul ucrainean, dar și relațiile inter-ortodoxe. Este așteptată reacția Patriarhiei Moscovei, în primul sinod care va fi convocat în această toamnă.

PF BARTOLOMEU a semnat TOMOSUL de acordare a AUTOCEFALIEI Ucrainei. Autonomia noii structuri ecleziastice este LIMITATA, iar DIASPORA ucraineana se afla sub controlul Fanarului/ Ex-schismaticii din Kiev, la discutii pentru o „foaie de parcurs” cu Greco-Catolicii din Ucraina/ Porosenko ar pregati PRELUAREA Lavrelor Pecerska si Poceaev

Later Edit: Ce vor face comunitatile românești?/ „SINODUL UNIFICARII” din Ucraina si-a ales primatul: Mitropolitul Epifanie, vicar al „Patriarhului” Filaret/ Patriarhul Kirill denunta „INCEPUTUL UNOR PERSECUTII MASIVE” la adresa clericilor subordonati Moscovei/ Mitr. Kallistos Ware nu e de acord cu Patriarhul Bartolomeu in cazul Ucrainei

ARHIEPISCOPIA CIPRULUI mustra Patriarhia Moscovei, dar NU recunoaste noua structura ecleziastica din Ucraina. Mai mult decat atat, pune problema VALIDITATII TAINELOR noilor episcopi kieveni!/ Episcopul Victor al BOU – PM reclama PERSECUTII asupra parohiilor pentru a le determina sa adere la noua structura autocefala (Video)/ Situatia ingrată românilor din Ucraina

Sinodul BOR NU recunoaste, pentru moment, noua structura ecleziastica din Ucraina. Se cer garantarea drepturilor lingvistice ale românilor ortodocști din Ucraina, Vicariat românesc și clarificarea statutului clericilor necanonici din Occident

SINODUL BISERICII ALBANIEI respinge noua structură eclezială din UCRAINA și contestă canonicitatea hirotoniilor ex-schismaticilor/ BISERICA GRECIEI AMÂNĂ pronunțarea pe tema ucraineană/ SFÂNTA CHINOTITĂ (organul conducător al Sfântului Munte) NU a luat o decizie unitară privind noua structură. FIECARE MĂNĂSTIRE va hotărî dacă-i primește sau nu pe kieveni

Intaistatatorii Bisericilor Ortodoxe din Ierusalim, Alexandria, Antiohia si Cipru s-au intalnit pentru a discuta PROBLEME ECLEZIASTICE ale ortodoxiei. Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului va MEDIA intre Moscova si Fanar pe tema AUTOCEFALIEI UCRAINEI/ IPS Kallistos Ware critica din nou Patriarhia Ecumenica si pe Patriarhul Bartolomeu

„SEPARATIE si DIARHIE” in Biserica Ortodoxa a Ucrainei. DISENSIUNI puternice intre „patriarhul onorific” FILARET si Epifanie, primatul noii structuri ecleziastice din Ucraina/ Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului despre posibilitatea ca Biserica Greciei sa recunoasca BOU: „PUTEM AJUNGE LA O SCHISMA!”

“Patriarhul onorific” Filaret convoaca “Sinodul Patriarhiei” Kievului escaladand conflictul cu Mitropolitul Epifanie al BOaU/ Primatul Bisericii Greciei, Ieronim, a conslujit cu Epifanie, primatul noii structuri ecleziastice din Ucraina

NOUA SCHISMA in Ucraina. „PATRIARHUL” FILARET reactiveaza structura schismatica a „Patriarhiei” Kievului, dupa care ii sunt retrase „drepturile canonice” de catre noua structură autocefala infiintata de FANAR

AUTOCEFALIA UCRAINEI – TACIUNELE FIERBINTE CARE RISCA SA INCENDIEZE INTREAGA ORTODOXIE. Decizia Sinodului Bisericii Ortodoxe a Rusiei – TEXT INTEGRAL/ Analize si comentarii despre implicatiile conflictului dintre Patriarhia Constantinopolelui si Patriarhia Moscovei


Categorii

1. DIVERSE, Arhiepiscopul Ieronim al Atenei, Ierarhi greci, IPS Hierotheos Vlachos, Ucraina

Etichete (taguri)

, , , , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

14 Commentarii la “UPDATE. Biserica Greciei decide RECUNOAȘTEREA AUTOCEFALIEI noii structuri ecleziastice din Ucraina

  1. “De multe ori, o disputa teologica are drept cauza nu teologia, ci politica. Si se creaza DISPUTE DOGMATICE numai si numai CA SA FIE SALVATA O SITUATIE POLITICA.” (Dogmatica empirica dupa invataturile prin viu grai ale Pr. Ioannis Romanidis, vol. I –
    de Ierotheos, Mitropolitul Nafpaktosului)

  2. “Isi închipuie unii ca s-au adunat toti episcopii ăștia – care pe cand erau studenti la Teologie, treceau examenele cu cinci, si oricum nu pricepeau o iota – si, dupa ce se intrunesc ei in Sinod vine Duhul Sfant si îi loveste in cap ca un topor si le despica teasta si Duhul Sfant intra pe acolo, si-apoi, de pe buzele lor se revarsa numai cuvinte de înțelepciune. Adica intervine Duhul Sfant in Sinodul Ecumenic sau intr-un Sinod Local si ii lumineaza in felul acesta pe episcopi, ca sa emita ei hotarari corecte.” (Dogmatica empirica dupa invataturile prin viu grai ale Pr. Ioannis Romanidis, vol. II – de Ierotheos, Mitropolitul Nafpaktosului)

  3. “Daca am avea o suta cincizeci de episcopi care inainte de a se duce la un Sinod nu sunt de Dumnezeu insuflati, nefiind ei de Dumnezeu insuflati inainte de Sinod o sa devina de Dumnezeu insuflati dupa rugaciunea de inaugurare a Sinodului? Si o sa inceteze sa mai fie de Dumnezeu insuflati dupa terminarea Sinodului? Ce-i asta?” (Dogmatica empirica dupa invataturile prin viu grai ale Pr. Ioannis Romanidis vol. I – de Ierotheos Mitropolitul Nafpaktosului)

  4. Ei, aici și acum (după elaborarea răspunsului Sf Sinod al BORu),ar fi locul și timpul, ca Patriarhia Română să intervină și să medieze, cu ajutorul Duhului Sfânt, și eu sunt sigur, că va conduce la găsirea celui mai bun răspuns la această problemă mare, arzătoare și actuală a Ortodoxiei.

  5. @Robert

    Da, am facut si noi o actualizare.

  6. Mda , pe sistemul “tara arde si baba se piaptana” … Lupii musca din turma , au daramat stalpii stanii si oile zbiara cerand ajutor iar pastorii se cearta cum sa imparta turma. Asta li se pare lor a fi prioritatea nr. 1. Halal !
    Cand crestinii sunt calcati la propriu in picioare in toata lumea , cand progresistii neo-marxisti obtin victorie dupa victorie in reeducarea popoarelor , cand suntem in plin proces de metisizare cu rolul de dezradacinare a credintei crestine , cand ecumenismul si-a extins tentaculele pe toate treptele , de jos si pana sus , incat intreaga traditie ortodoxa a devenit un ghiveci din care se infrupta cu sarg si mirenii dar si clericii , fara a incerca macar decantarea prin evidentierea neregulilor crase… Astia suntem , ca si-n viata cea de toate zilele , ne spalam , ne gatim , ne pomadam , curatam blidul in exterior , in timp ce in interior , viermii se ingrasa … Dumnezeu sa ne ierte pe toti , ca urat mai evoluam !

  7. …am uitat sa pun ghilimele la ultimul cuvant dar cred ca fratiile voastre ati citit asa cum se si impunea…

  8. Și uite așa avem și noi în Biserica Ortodoxă partide, sau părți, dacă sună prea dur. Unele (patriarhii) sunt cu Patriarhia ecumenică, altele sunt cu Patriarhia Moscovei… unul este a lui Pavel, unul al lui Chefa, altul al lui Apolo … Dar nu este niciunul al lui Christos???
    A, acum tb ca să fim și bucuroși, că nu sunt decât 2 partide (pardon, părți), și nu ca în democrațiile statelor progresiste, 3 sau 4 sau 7 sau 21 de partide.
    Oricum stăm, vedem limpede, că divide et impera este la ea acasă.
    Poate mai este speranță la Patriarhia Română și la cea a Georgiei, dar îți este și frică, să nădăjduiești.
    Bineînțeles că mitropolitul Serafim are dreptate, chestiunea ar tb tranșată într-un sinod panortodox, căci ne privește pe toți, și nu doar Ucraina și pe cele 2 partide/părți. Dar cum să-i strângi la un loc pe cei divizați??? Și mai ales când? Deși din pdv logistic, parcă niciodată nu a fost mai ușor a călători rapid și în siguranță!

  9. Totuși… e ceva ciudat cu grecii… Și la sinodul din Creta tot ei…

  10. Pingback: Sinodul Bisericii Rusiei a decis să ÎNTRERUPĂ COMUNIUNEA cu ierarhii greci care au recunoscut autocefalia noii structuri ecleziastice din Ucraina. Totodată, Patriarhia Moscovei NU consideră că Sinodul grecesc ar fi luat vreo decizie în chestiunea u
  11. De cand este lumea n-a prins dracul in navodul sau atatia pesti mari si plevusca ca in zilele astea din urma.

  12. Pingback: Patriarhul Kirill a ÎNTRERUPT COMUNIUNEA EUHARISTICĂ cu primatul Bisericii Greciei, Arhiepiscopul Ieronim/ Primatul Bisericii Ciprului, Arhiepiscopul Hrisostom, critică atât Fanarul, cât și Moscova, optând pentru NEUTRALITATE
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Carti

Documentare