Din MINUNILE SFANTULUI GHERASIM DIN KEFALONIA, tamaduitorul celor posedati de demoni si al bolnavilor psihic (†16 august)
***
“Familia ortodoxa”, nr. 8 (67)/ 2014:
Sfantul Gherasim din Kefalonia
tamaduitor al bolnavilor mintali si al indracitilor
†16 august
Sfantul Gherasim cel Nou, unul din marii nevoitori din veacul al 16-lea, vietuitor peste cinci ani in pesterile ostrovului Kefalonfei si intemeietor al manastirii din Omala, a ajuns vestit pentru puterea rugaciunii sale si pentru darurile cu care l-a impodobit Dumnezeu: tamaduirea bolilor, mai cu seama a nebuniei, si izgonirea duhurilor necurate – cu care mangaie poporul lui Dumnezeu si dupa stramutarea sa in cerestile lacasuri, pana astazi, marturie ca cel ce a murit impreuna cu Hristos va trai vesnic impreuna cu El si moartea nu mai are stapanire asupra lui. cf. Romani 6:8-9
Iata cum descrie unul din preotii din tinut, Parintele Ioannis Mesoloras, lucrarea binefacatoare a Sfantului din Kefalonia, neintrerupta de curgerea veacurilor si primita cu multa recunostinta de credinciosi:
„Mult datoram prezentei Sfantului Gherasim si manastirii sale din Valea Omalei. Tot tinutul praznuieste si se bucura cand Sfantul este purtat spre platan, peste campuri, primind binecuvantarea sa. Dupa traditie, de mai multe ori s-a incercat sa fie mutat de acolo, dar Sfantul n-a vrut – pe drumul catre Troianata, e un loc numit «podoria», dincolo de care Sfantul n-a putut fi trecut niciodata, fiindca se facea foarte greu. Aici a ales sa stea – stapaneste peste Omala si, de cateva ori pe an, se plimba ca un boier printre supusii sai, care-l iubesc si-l cinstesc, venind cu miile. La procesiune, Sfantul sta in mijloc, sus, smerit si neatins de curgerea vremii, purtandu-si vestmintele care au ramas si ele nestricate.
Ce bucurie, ce praznic mare e procesiunea Sfantului! Toate isi schimba infatisarea. Si Sfantul nu este scos afara, ci se simte ca el insusi iese, ca un om viu, ce se misca si imparte tuturor daruri, cu noblete, ca un iconom al bogatiilor ceresti, raspandind in jur bucurie, mangaiere si fericire, si miluind in chip tainic. Toti se bucura, sunt miscati, plang, se inchina si se roaga.
Unii sunt cuprinsi de tremur (caci Sfantul ii ajuta cu precadere pe cei stapaniti de diavol) – nebunii sunt, cum zic maicile de acolo, «specialitatea» Sfantului. La procesiunea ce se face cu moastele Sfantului, suflete imbracate in negru, barbati, femei, copii, alearga toti sa se intinda pe jos in calea raclei, ca Sfantul sa treaca peste ei. Rudele celor nebuni incearca sa-i aseze si pe acestia – unii se lasa ajutati, altii se lupta. Toti isi cauta un loc, unii stau in picioare, altii ingenuncheaza. Dar cand Sfantul se apropie, toti se linistesc. Sfantul trece peste ei. Si uneori se fac acum minuni. Procesiunea este datatoare de nadejde. Cand se ajunge la platanul Sfantului, se fac rugaciuni, se psalmodiaza cantari, se tin predici, apoi procesiunea o ia inapoi spre bisericuta”.
Iata cateva din multele faceri mai presus de fire cu care Sfantul Kefaloniei i-a mangaiat dintotdeauna pe cei binecredinciosi, cu dragoste parinteasca.
Intalnirea in chip minunat a doi sfinti
Dupa izgonirea samavolnica si necanonica a Sfantului Macarie (Notara) al Corinthului din scaunul sau episcopal in prigoana starnita impotriva miscarii „Colivazilor”, acesta si-a continuat lucrarea misionara si de propovaduire prin feluritele insule ale Greciei.
Prima oprire a fost la Zakinthos, in anul 1771, dar dragostea si cinstirea pe care le avea fata de Sfantul Gherasim (Notara), ruda sa, adormit in 1579, l-au purtat in Kefalonia, ca sa se inchine sfintelor lui moaste nestricate si de-har-izvoratoare.
Sosirea si sederea in Kefalonia a de-Dumnezeu-purtatorului episcop al Corinthului, Sfantul Macarie, a fost insotita de semne si intamplari minunate, care vadeau pe Dumnezeu in sfintii Sai.
Minunea ce urmeaza s-a pastrat in predania nescrisa a manastirii, pana in ziua de astazi. De indata ce Sfantul Macarie s-a inchinat sfintelor moaste ale Sfantului Gherasim, a dorit sa ramana singur inaintea raclei pana dupa asfintitul soarelui. Asa ceva era insa oprit de tipicul manastirii. Dorinta puternica a Sfantului Macarie de a ramane acolo a starnit uimirea maicilor, care au hotarat sa faca o exceptie si sa-i ingaduie sa stea in fata sfintelor moaste. Cateva maici s-au ascuns intr-un colt ca sa vada ce va face Sfantul, facandu-se martorele unei minuni uimitoare.
Cand Sfantul Macarie a ingenuncheat inaintea raclei, aceasta s-a deschis si Sfantul Gherasim s-a ridicat. Cei doi sfinti s-au imbratisat unul pe altul, si si-au vorbit. Apoi Sfantul Gherasim Facatorul-de-minuni, cu trupul nestricat si duhul viu, s-a intors in racla sa.
Obstea de astazi a Manastirii Sfantului Gherasim a hotarat, din cinstire pentru Sfantul Macarie si pentru a face minunea cunoscuta tuturor, sa zugraveasca o icoana a celor intamplate in biserica mare a manastirii din Omalon.
Sfantul Macarie a mai ramas atunci cateva luni la Manastirea Sfantului Gherasim, iar la sfarsitul acelui an a scris cartea „Adunare de indemnuri si pilde ale cuviosilor Parintilor nostri”. De atunci se pastreaza un antimis sfintit si iscalit de el. Dupa sederea in Kefalonia, Sfantul Macarie s-a intors in Zakinthos, apoi a pribegit prin Idra, Patmos, Leipsus, Samos, Ikaria si Hios, unde a adormit cu pace in 1805.
Minuni ale Sfantului din zilele noastre
Unul din credinciosii kefalonieni isi aminteste:
„Cand se face procesiunea cu moastele Sfantului si se ajunge la platan, acestea sunt asezate deasupra fantanii de acolo. Cu ceva vreme in urma, in jurul anului 1930, bunica mea a avut sansa sa fie acolo; auzise de minunea ca atunci cand Sfantul este asezat peste fantana, aceasta se umple cu apa de da pe dinafara, insa nu credea ca e adevarat, zicand ca e o exagerare. Insa, mi-a spus ea, si nu voi uita cat voi trai:
«Am vazut-o atunci umplandu-se — si nimeni n-o poate tagadui!».
Pe atunci era credinta adevarata, si inainte sa mearga sa se inchine la Omala oamenii posteau cateva zile, iar calatoria se facea pe jos — asa traiau oamenii pe atunci.
Inainte de 1925 se petrecea si un alt lucru nemaipomenit. Langa fantana exista un platan mare, plantat acolo de Sfant. Era numit «pendadactil» (cu cinci degete), din cauza celor cinci mari ramuri ale sale. Acesta, cand ajungeau in apropierea lui Sfintele Moaste, isi apleca ramurile si se inchina! Cei mai batrani isi amintesc de asta si se infioara cand isi aduc aminte.
O alta minune este cu o fata care, atunci cand mama sa era insarcinata cu ea, prezenta anumite complicatii. Asa ca doctorii au sfatuit-o pe mama sa avorteze, fiind convinsi ca daca pruncul se va naste, va avea mari probleme.
Evlaviosii parinti nici n-au vrut insa sa auda de avort si, ramasi fara doctor, au cautat ajutorul Sfantului si s-au rugat. Si iata ca s-a nascut o fetita, care astazi, cu harul lui Dumnezeu, e deplin sanatoasa.
O a treia minune este cu o femeie care era indracita — si dracii se cutremura doar la auzul numelui Sfantului! Femeia a ramas la manastire pentru o vreme, gazduita de maici. Dracul din ea nu suferea Dumnezeiasca Liturghie si, asa cum isi amintea femeia mai tarziu, simtea cum ceva puternic ii iesea din trup. Cu cateva zile inainte ajunsesem si eu acolo — si cand a venit vremea ca preotul care slujea Sfantul Maslu sa o unga cu untdelemn sfintit pe indracita, aceasta s-a ridicat in picioare si a zis ceva ce-mi amintesc pana astazi:
«Nu-i de ajuns ca popa al batran care traieste aici nu-mi da pace zi si noapte?… Acum vii si tu cu untdelemnul? O sa ma ardeti voi doi!».
De indata ce a fost data cu untdelemn sfintit, dracul s-a cutremurat asa de tare, incat femeia a cazut pe jos fara cunostinta. Dupa inca cateva zile, cu harul Sfantului, s-a slobozit de diavol”.
Si acestea sunt doar cateva din minunile Sfantului Gherasim – care, dupa cum dau marturie Maica Stareta Cassiana si obstea ei de la Manastirea din Omala, sunt nenumarate.
Material realizat de Radu Hagiu
Praznicul Sfantului este cea mai importanta zi pentru Kefalonia si toti locuitorii ei. Pentru ca Sfantul Gherasim a trecut la Domnul pe 15 august 1579, de Adormirea Maicii Domnului, praznuirea sa a fost mutata a doua zi, pe 16 august. In ajun, sfintele sale moaste sunt scoase din vechea bisericuta de deasupra mormantului sau si sunt purtate in litanie (procesiune) la un loc pregatit in biserica noua. De praznic se slujeste Liturghia arhiereasca, apoi o procesiune la care iau parte clericii, maicile, calugarii, oficialitatile si mii de credinciosi.
Ce-i omul fără Tine, Doamne?
Un orb, în jugul celui rău,
Și un nebun trufaș ce crede,
Că nu există Dumnezeu.
Nebun și orb și rob trufiei,
Am fost, când Tu, m-ai liberat,
Dar iar înnebunesc prin patimi
Și-s trufaș (iarăși), prin păcat.
Sunt iar orbit (complet), lăuntric.
Iar nu-Ți mai văd nemărginirea.
Iar sunt încătușat de patimi,
Și'(n ego)… nu-Ți mai simt iubirea.
Din nou mândria’mi dovedește
Că întunericu-i lumină,
Că viață-i doar păcătuirea
Și că plăcerea e… divină.
Iar sunt pământ, păcat și moarte,
Iar trup, plăcere și mândrie,
Iar sunt minciună și necinste,
Iar nu mai cred în veșnicie.
Findc’am pierdut sfântul vieții
Și curăția și dreptatea,
Am pierdut cerul din lăuntru,
Și-n pământesc… (stăpână-i moartea).
Și-n cer, văd (iarăși), tot… pământul.
(Și-n nevăzut, numai văzutul).
Văd, doar puterea rațiunii,
Ca tot ce e (și’n seamnă), sfântul.
Orbit și fără de viața
(Ce este vie doar în sfânt),
Cred, doar ce-mi spune rațiunea
(Și adevărul din… pământ).
Dar viața sufletului nostru
E-n ADEVĂRUL TĂU (de sus).
În sfântul cel adus din ceruri,
(Și dăruit prin Iisus).
Prin sfânt, viața este viață
Și-n ea-i lumina și puterea,
(Prin care poate rațiunea
Să vadă cerul și ‘nvierea)
Și’n tainele sfintei biserici,
Se dobândește-n lume sfântul,
Credința, dragostea curată
(În care-i cerul și pământul).
Fără de sfânt, oarb este omul.
(Închis și rob veșnic în EU,
Din care iadul răutății
La izgonit pe Dumnezeu).
Nicolae Mirean
Un profesor de psihiatrie de la New York Medical College admite existenta posesiunii satanice, dupa ce a vazut multe astfel de cazuri:
“I have personally encountered these rationally inexplicable features, along with other paranormal phenomena. My vantage is unusual: As a consulting doctor, I think I have seen more cases of possession than any other physician in the world.”
“my subject’s behavior exceeded what I could explain with my training. She could tell some people their secret weaknesses, such as undue pride. She knew how individuals she’d never known had died, including my mother and her fatal case of ovarian cancer. Six people later vouched to me that, during her exorcisms, they heard her speaking multiple languages, including Latin, completely unfamiliar to her outside of her trances. This was not psychosis; it was what I can only describe as paranormal ability. I concluded that she was possessed.”
https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2016/07/01/as-a-psychiatrist-i-diagnose-mental-illness-and-sometimes-demonic-possession/
M., bine observa profesorul.
Sunt însă atâtea relatări și mărturii de acest fel de la oamenii din câmpul științelor, tot mai mult pe măsură ce ne apropiem de prezent, încât ar fi trebuit lumea, în mijlocul căreia ei dau mărturie, să se fi întors din autoînșelarea ei oarbă și înverșunată, și să revină total la Hristos. Dar nu e…
Dar de când tratatele de psihiatrie au pus credința reală în Dumnezeu și în duhovnicesc sub rubrica boli mintale, cu atât mai puțin…
Doamne ajuta.Multumesc sf Gherasim din kefalonia pt marele ajutor.Eram intr o depresiee atat de puternica incat nu mai puteam sa merg.Am citit acatistul sf timp de trei luni si toate s au rezolvat ca prin minune.Multumesc sf Gherasim.Elena.