SFANTUL IOAN GURA DE AUR despre obscuritatea profetiilor (fragment)
Vezi si:
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR, PASTORUL CEL BUN “CARE A FACUT DIN IUBIRE INSASI VIATA SI CRUCEA LUI”. Predica Parintelui Hrisostom de la Putna (audio)
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR (13 nov.) – merinde necesare pe calea cea stramta, candele fierbinti pentru incalzirea si luminarea sufletelor: “Prin comoditate sa nu se astepte cineva sa vada cerul”
- SFANTUL IOAN HRISOSTOM, PARINTELE NOSTRU – AURUL CEL MAI CURAT AL BISERICII
- SFANTUL IOAN CEL CU GURA SI CU INIMA DE AUR – Cuvinte lamurite in focul prigoanei
***
Candva in primele secole, Sfanta Biserica era indrumata de Sfantul Ioan Gura de Aur, arhiepiscop al Constantinopolului. Acesta s-a nascut in Antiohia. Mama lui, ramasa vaduva la varsta de 22 de ani, s-a dedicat trup si suflet educatiei fiului ei. Ea stia ca viata adevarata este cea vesnica si si-a educat fiul in credinta si in evlavie. Ioan Gura de Aur a devenit citet, apoi diacon, preot si in cele din urma arhiepiscop. Avand o educatie buna si fiind inzestrat cu un darul indrumarii, Sfantul Ioan condamna patimile si a fost un minunat propovaduitor. A suferit multe prigoane din partea celor invidiosi si rai. Dupa multe suferinte indurate in exil, a murit in ziua Inaltarii Crucii Domnului. “Slava lui Dumnezeu pentru toate!” sunt ultimele lui cuvinte.
Un preot a vrut sa vada unde se afla sufletul sau dupa moarte. I-a vazut pe toti sfintii, insa Ioan nu era printre ei. Si Ingerul Domnului a spus:
„Pe Ioan nu-l poti vedea, caci el se afla langa Tronul lui Dumnezeu, acolo unde sunt heruvimii si serafimii, pentru rabdarea necazurilor cu multumire“.
Noi ne folosim astazi de rugaciunile lui: in rugaciunile de seara, in pravila pentru Sfanta Impartasanie. Cele 24 de rugaciuni ale lui, primii crestini le citeau alternativ cu Rugaciunea lui Iisus. Rugaciunile pascale de asemenea sunt scrise de dansul. Sfantul Ioan Gura de Aur ii invata pe crestini sa se roage launtric, chemand Numele Domnului, in orice imprejurare: in timpul lucrului, in timpul mersului, in activitatile casnice, chiar sezand intins. El i-a intors la pocainta pe multi pacatosi fara speranta. Scrierile sfantului sunt cuprinse in 12 volume. Noi ne adresam lui in rugaciune, pentru luminarea sufletului. Sfantul Ioan Gura de Aur se bucura de o mare cinstire in Biserica.
Un om i-a daruit unui preot un volum de scrieri de-ale Sfantului Ioan Gura de Aur, spunand-i ca a incercat sa citeasca, dar n-a inteles nimic. Intr-adevar „cuvantul tau este ca o fantana, dar funia mintii noastre este scurta”. Si totusi, trebuie sa ne straduim sa sorbim din aceasta fantana a intelepciunii!
(Din: Pr. Valentin Mordasov, duhovnicul de la Pskov: Invataturi si intamplari minunate, Editura Sophia, 2011)
***
A celui intre sfinti. Parintele nostru Ioan Gura de Aur,
Dovedire cum ca profetiile despre Hristos, despre neamuri si caderea iudeilor sunt in chip folositor nelimpezi
(fragment)
1. Astazi voiesc sa va pun inainte masa profetilor[1] si sunt pregatit sa-mi afund cuvantul in marea de intelepciune a lui Isaia. Dar ce se intampla cu mine? Stau la indoiala si ma tem ca nu cumva sa fim cuprinsi de ameteala daca ne indepartam de tarm si ajungem catre adancul cugetarilor profetice, asa cum patesc naierii [corabierii, n.n.] nedeprinsi [cu marea].
Caci si ei, de vreme ce vad largul marii de fiecare parte a corabiei si nimic altceva decat cer si mare – dupa ce lasa in urma uscatul -, sunt cuprinsi de o negura groaznica si li se pare ca, in jurul lor, corabie si mare se invart in iures de-a valma. Insa ametelile nu se isca din pricina marii in sine, ci din pricina nepriceperii naierilor[2]. Ei bine, ceilalti corabieri se afunda in valuri si nu patesc nimic de acest fel, ci, dimpotriva, coborand in adancuri, sunt mai feriti [de primejdii] decat cei ramasi pe uscat. Şi, desi apa sarata a marii le napadeste gura, ochii si tot trupul, totusi nu le este greu sa treaca prin asta.
Pe cat de buna este iscusinta, pe atat de rea este nepriceperea; astfel, una te indeamna sa le infrunti chiar si pe acelea care te inspaimanta, pe cand cealalta te pregateste sa te arati banuitor si sa te temi chiar si de lucrurile lipsite de primejdii. Caci unii, sezand pe puntile inalte ale corabiei, sunt cuprinsi de ameteala chiar si inainte de o asemenea priveliste, iar ceilalti nu-si pierd cumpatul nici macar cand sunt cuprinsi de valuri.
Asta se intampla si in cugetul nostru: adesea il cuprind valurile patimilor, mai salbatice decat cele ale marii. De pilda, iuresul maniei rascoleste inima din strafunduri, iar vanturile poftei vatamatoare starnesc multa ratacire in cuget.
Insa cel nedeprins cu marea si neiscusit, de indata ce se isca potopul de manie, isi pierde cumpatul, se tulbura, se zbuciuma, ingaduie ca patimile sa-i inece sufletul gata sa se scufunde. Cel priceput, care s-a ingrijit din vreme sa infrunte cu tarie asemenea primejdii, asaza mai presus de patimi puterea de judecata, ca pe un conducator la carma, si nu se da batut pana nu indreapta corabia catre limanul cel linistit al dragostei de intelepciune.
Asadar, ceea ce se petrece pe mare se intampla si in cuget, iar aceasta se potriveste si in deslusirea Scripturilor. Cu siguranta, ne pierdem cumpatul si ne tulburam cata vreme iesim in larg, dar nu pentru ca marea ar fi inspaimantatoare, ci pentru ca naierii nepriceputi suntem chiar noi.
Ca, intr-adevar, cuvantul este prin firea sa usor de inteles, insa devine anevoios daca ne referim la nedeprinderea ascultatorilor, va voi aduce marturia lui Pavel. Zicand ca Hristos S-a facut arhiereu dupa randuiala lui Melchisedec[3]si cercetand cine este Melchisedec, a adaugat:
„in aceasta privinta cuvantul ne este lung si greu de talcuit”[4].
Ce spui, fericite Pavele? Greu de talcuit pentru tine, cel care stapanesti intelepciunea cea duhovniceasca? Pentru tine, care ai auzit cuvinte de nespus si ai fost rapit pana la al treilea cer? Daca pentru tine este greu de talcuit, cine l-ar mai putea pricepe? Imi este greu sa talcuiesc cuvantul – ar raspunde el -, nu din pricina propriei mele neputinte, ci a slabiciunii celor care il asculta. Deci, numind cuvantul „greu de talcuit”, a adaugat:
„Fiindca urechile voastre s-au ingreuiat”[5].
Vezi ca nu firea cuvantului, ci nepriceperea ascultatorilor l-a facut anevoios, desi mai inainte era usor de inteles? Insa, din aceeasi pricina, cuvantul a devenit nu numai anevoios, ci si lung, desi mai inainte era scurt. De aceea spune ca nu este doar greu de talcuit, ci si lung, punand pricina lungimii si a neputintei [de intelegere] pe seama ingreuierii urechilor.
Celor suferinzi nu trebuie sa le punem inainte hrana putina si gatita in pripa, ci se cade sa le pregatim bucate felurite, ca, atunci cand bolnavul nu vrea sa primeasca ceva, sa guste altceva; si, daca nu-i prieste un fel [de mancare], sa incerce altul; iar cand se da inapoi de la un fel, sa manance din celalalt, astfel incat, prin imbelsugarea bucatelor, sa biruim neputinta[6] lor. Sa le tamaduim, printr-o sumedenie de mancaruri, chiar si neplacerea sufleteasca; pentru ca deseori este de trebuinta sa savarsim acelasi lucru cu hrana duhovniceasca. Cand suntem slabiti, este nevoie sa ni se pregateasca un cuvant lung si felurit, care sa cuprinda parabole, pilde, lamuriri, imbinari de cuvinte[7] si multe alte [mijlociri] dintr-acestea, ca prin ele sa intelegem mai usor cele ce ne sunt de folos.
Insa, desi cuvantul este lung si greu de talcuit, totusi [Pavel] nu i-a lipsit pe evrei de invatatura lui Melchisedec. Caci, mai intai, numindu-l „lung” si „greu de talcuit”, le-a starnit ravna sa-l asculte cu mai multa osardie; apoi le-a incredintat hrana si s-a bucurat de pofta lor.
2. La fel sa facem si noi; desi intinderea marii profetice e nesfarsita si cu numeroase adancuri, sa infruntam marea dupa putinta noastra; dar, mai bine zis, sa o infruntam nu dupa putinta noastra, ci dupa harul ce ne-a fost dat de sus, nici din indrazneala proprie, ci spre folosul vostru; si prin aceasta sa luam pilda de la Pavel.
De acum sa trecem la ceea ce ne apasa, lasand pe alta zi cuvantul despre Melchisedec, si sa ne inaltam auzul ca sa ascultam ghiciturile profetice. Caci profetiile se aseamana unor ghicituri, intampinam multa neputinta de intelegere in Vechiul Testament, iar cartile sale sunt greu de priceput; pe cand Noul Testament este mai limpede si mai usor de inteles. Dar – ar putea intreba cineva – de ce cartile Vechiului Testament au fost infatisate[8] astfel, desi Testamentul cel Nou vorbeste despre fapte mai insemnate: despre Imparatia cerurilor, invierea trupurilor, despre bunuri de negrait, care intrec mintea omeneasca? Prin urmare, din ce pricina profetiile sunt nelimpezi? Acestea le prezic iudeilor multe nenorociri: ca vor fi izgoniti, iar noi vom fi primiti, ca templul va fi daramat si nu va mai fi inaltat mai tarziu, iar Ierusalimul va cadea si va fi la indemana tuturor. Iudeii, in pribegie, vor fi risipiti in toata lumea si, dupa ce se vor indeparta de cetate, isi vor pierde pana si vechea randuiala de viata si se vor indeparta de la ei [toate cate le aveau] mai inainte: profetiile, jertfele, preotia si imparatia[9]. Insa profetii n-au prezis numai atat, ci si multe altele asemenea, amestecand in cartile lor nenumarate napaste. Deci si-au ascuns prezicerile in neputinta talcuirii, ca nu cumva sa-i ucida – fiindca le graiau asemenea lucruri – iudeii, care ii auzeau de la inceput in chip limpede. Şi au turnat peste fapte nedeslusire[10] din plin, pentru ca ei, prezicatorii, sa se puna la adapost de primejdie prin nelimpezimea spuselor lor. Şi de unde reiese acest lucru? Caci si noi trebuie sa-l luam in seama, chiar daca vorbim intre prieteni, fiindca, in aceeasi masura, sunt de fata multi dintre cei care nu ne sunt prieteni[11] – ei bine, sa-l inteleaga si aceia, ca sa devina ei insisi prieteni! V-am spus ca, daca iudeii ar fi inteles nenorocirile care urmau sa-i cuprinda si faptul ca Ierusalimul va fi luat printr-o cucerire vesnica si neschimbata, din pricina lui Hristos, daca ar fi auzit in chip vadit acestea de la profeti, i-ar fi ucis pe data, fiindca le graiau asemenea lucruri.
De unde reiese asta? Mai intai din firea lor: caci erau iuti la manie si salbatici precum fiarele. Ei sunt un popor mereu insetat de sangele profetilor, iar mainile lor sunt deprinse cu junghierea sfintilor. De aceea striga impotriva lor Ilie, zicand:
„Doamne, i-au ucis pe profetii Tai si jertfelnicele Tale le-au daramat”[12].
Şi, din nou, Hristos:
„Ierusalime, Ierusalime, care ii omori pe profeti si ii ucizi cu pietre pe cei trimisi catre tine”[13].
Iar Isaia, intr-acelasi glas invinuindu-i, a strigat:
„Mainile voastre sunt pline de sange”[14].
Şi, din nou, Hristos:
“parintii vostri i-au ucis pe profeti, voi insa le ziditi mormintele”[15];
„umpleti, [dar], masura parintilor vostri!”[16]
Vezi cum atat Stapanul, cat si robii dau marturie despre setea lor de sange? Dar ce inseamna:
„Umpleti, [dar], masura parintilor vostri”?
Le spune:
„Ucideti-ma si pe Mine; asezati alaturi de sangele robilor junghierea Stapanului”.
Caci, si daca ar fi junghiat nenumarati oameni, totusi erau cu totii robi; cand insa au intins mainile impotriva Stapanului, atunci au umplut masura [parintilor lor]. Cata vreme nu si-au ucis Stapanul, mai aveau nadejde de mantuire si asteptau ca Mielul lui Dumnezeu sa vina si sa ridice pacatul lumii. Dar, dupa ce si-au ucis Tamaduitorul, dupa ce au batjocorit insasi jertfa de ispasire si s-au razvratit impotriva Celui care a venit sa le ierte pacatele, din acea clipa si-au pierdut orice nadejde. De aceea le zice: „Umpleti masura parintilor vostri”. Da, [asta] le spune.
Insa multe marturii au dovedit ca sunt insetati de sange si blestemati. De unde reiese ca nu i-ar fi crutat pe profeti daca ar fi auzit ca Ierusalimul va fi naruit, ca Legea va inceta, iar Testamentul cel Vechi va fi inlocuit? Mai cu seama din cele spuse pana acum.
Dar, cu toate, acestea, voi aduce iarasi o dovada mai limpede, tot din Scripturi. Caci, daca l-ar fi auzit, cumva, pe vreun profet zicand ca Ierusalimul va fi distrus cu vremelnica naruire pentru ca ei trebuie sa se schimbe si sa abata urgia lui Dumnezeu, atunci si-ar fi varsat furia asupra profetului. Ca este un fapt adevarat, luati aminte la istoria lor.
Odata, persii le-au impresurat cetatea si ostirea straina si-a asezat tabara in afara, de jur-imprejurul acesteia. Atunci primejdiile erau neindoielnice, iar cetatea se afla in mijlocul unei curse, de vreme ce, inarmati, [iudeii] au inconjurat cu totii orasul, pe dinafara. Dar, cu toate ca nenorocirile erau intr-atat de vadite, pentru ca Ieremia a venit si le-a zis ca cetatea va fi predata in mainile chaldeilor – cu toate ca asta nu era o profetie, caci vedeau cu ochii lor cele ce urmau sa se intample – , dar totusi fiindca le-a zis cele ce li se infatisau pe dinaintea ochilor, cei spurcati, impietriti si nesabuiti fata de facatorii lor de bine si-au iesit din minti intr-atata, incat sa-l socoteasca tradator si nimicitor al cetatii si sa-i spuna ca „ii descurajeaza pe luptatorii acestui neam”[17]. Fara indoiala, el ii imbarbata, le starnea ravna si ii povatuia catre Dumnezeu, ingradindu-i cu un zid de nedaramat si de nebiruit; dar n-au inteles nimic din acestea, ci au poruncit sa fie ucis. Mereu i-au rasplatit asa pe facatorii lor de bine si, cu incuviintarea regelui, nu s-au oprit aici. Ci, fiindca nu l-au putut ucide, l-au aruncat intr-o groapa mocirloasa.
4. Iar daca nu au rabdat vestea despre o prinsoare vremelnica, cum ar fi putut sa asculte prezicerea unei robii vesnice? Daca Ieremia le-a zis: „Va veti duce in Babilon”, si nu au rabdat sa-l asculte, ci l-au pedepsit fiindca le-a spus asta, daca i-ar fi auzit pe profeti zicandu-le:
„Veti fi risipiti, dar nu in Babilon, ci in toata lumea, si nu va veti mai intoarce dupa aceea”,
oare nu ar fi sorbit pana la ultima picatura sangele celor care le graiau [acestea]? Iar daca vi se pare ca asta e doar o parere, va voi incrediinta o dovada lamurita cum ca nu le-ar fi putut grai fara primejduire cele viitoare, adica cinstirea noastra si decaderea lor. Ia spune-mi, de ce l-au ucis cu pietre pe Ştefan, incepatorul mucenicilor? Oare nu-i aduceau astfel de invinuiri, zicand:
„Omul acesta graieste cuvinte hulitoare”?
Se spune:
„A zis ca Iisus va darama templul acesta si va schimba datinile pe care ni le-a lasat Moise”[18];
si de-asta l-au ucis cu pietre. Iar daca nu sufereau sa auda unele ca acestea, desi faceau parte din randul faptelor de care s-au incredintat mai apoi, cum ar fi putut sa-i sufere pe profeti, daca le-ar fi prevestit aceste lucruri? Ai auzit, preaiubite, ca l-au ucis cu pietre din pricina templului si a schimbarii randuielii lor de viata? Asculta cum l-au ticluit aceeasi invinuire si lui Hristos. „Caci”, se spune,
„acesta a zis: «Daramati templul si in trei zile il voi ridica»”[19].
Ai vazut cum daramarea templului si schimbarea randuielii de viata le starnea urgia?
De aceea ziceau profetii aceste lucruri, insa nu le ziceau in chip vadit. De aceea voiau sa-l ucida si pe Pavel, fiindca ii indemna sa se intoarca de la randuiala lor de viata. De unde reiese asta? Zice:
„Vezi, frate, cate zeci de mii de iudei sunt credinciosi, si toti acestia au auzit despre tine ca inveti lepadarea de Lege”[20].
Credinciosii nu sufereau sa fie invatati sa se lepede de Lege; atunci cum ar fi putut suferi sa auda ca Legea va inceta candva cei care inca nu erau credinciosi?
Asadar, am aratat ca iudeii i-ar fi ucis pe profeti daca le-ar fi prevestit in chip limpede ceva de felul acesta, [pornind] de la marturii, de la fericitul Ieremia si de la intaiul Mucenic Ştefan, de la Insusi Hristos si de la Apostolul Pavel. Caci asa i-au ucis, [adica] tuturor le-au adus aceste invinuiri.
Insa ar fi lovit si in cartile profetice daca ar fi inteles spusele lor; si voi incerca sa va infatisez acest lucru pornind de la o intamplare care v-a fost ascunsa, dar pe care o voi lamuri indata; prin urmare, voi incerca sa v-o fac cunoscuta.
„Şi in al patrulea an al lui Ioachim, fiul lui Iosia, regele lui Iuda, Domnul a grait catre Ieremia: «Scrie toate cuvintele pe care ti le-am dezvaluit din zilele lui Iosia pana in aceasta zi, adica toate urgiile pe care am de gand sa le abat asupra lor»”[21].
Ia seama cat de iubitor de oameni si plin de grija este Dumnezeu. Caci, de vreme ce [iudeii] n-ar fi suferit sa le asculte pe fiecare in parte, ii zice [lui Ieremia]:
„Aduna-le pe toate acestea si sporeste-le spaima, ca, in acest fel, sa devina mai buni!”
Amintiti-va de fagaduinta [pe care v-am facut-o]: voi cauta sa va dovedesc ca ar fi lovit chiar si in carti daca ar fi stiut toate cate se intampla astazi.
„Poate vor asculta nenorocirile” – caci trebuie sa ne tinem de firul povestirii – „pe care am de gand sa le abat asupra lor si se vor intoarce de la calea lor cea rea”[22].
„Poate” zice Dumnezeu? Ia spune-mi, oare nu le cunoaste pe cele viitoare? Nu stie daca vor asculta Cel care le stie pe toate mai inainte de nasterea lor. Cel care cerceteaza inimile si rarunchii. Cel destoinic sa judece simtirile si cugetarile? Inaintea Caruia toate sunt dezgolite si descoperite inaintea ochilor Lui? De ce zicea „poate vor asculta”? Caci este nevoie sa intelegem si aceste lucruri din pricina celor care-L invinuiesc de necunoastere pe Unul-Nascut. Iata, Tatal rosteste vorbele unui necunoscator; insa, cu toate acestea, El le cunoaste. Deci, de cate ori vei auzi un asemenea cuvant de la Fiul, primeste-L cu aceeasi socotinta. Caci, fiind Fiu, il urmeaza intru totul pe Tatal.
Insa prilejurile pentru asemenea pricini sa mai astepte, ca sa nu ne indepartam de la temeiul ce ne sta inainte. Sa spunem, dar, pentru ce anume zice „poate vor asculta”. Daca ar fi zis ca vor asculta fara „poate”, ar fi fost o minciuna, caci ei nu urmau sa asculte. Daca ar fi zis adevarul, si anume ca nu vor asculta, zadarnic l-ar mai fi trimis pe profet la ei, fiindca nu urmau sa asculte. Dar nu numai de-asta, ci si ca nu cumva sa se creada ca prestiinta Sa este pricina neascultarii.
De aceea Şi-a randuit zicerile in chip indoielnic, ca nu cumva sa spuna unii ca Dumnezeu a prezis si ca trebuia sa se intample intocmai – lucru pe care il spun despre Iuda. „A prezis”, se zice, „ca va fi tradator si de-asta a devenit tradator”. Cata nesabuinta, cata nerusinare! Omule, prestiinta nu este defel pricina rautatii; nicidecum! Caci faptul ca se vor intampla nu inseamna pricina a celor viitoare, ci numai prestiinta a lor. Acela nu a devenit tradator fiindca a prezis Hristos, ci Hristos a prezis fiindca [acela] urma sa fie tradator.
Deci, ca nu cumva sa spuna [ei] atunci ca le-a zis ca nu vor asculta si ca le-a inchis calea pocaintei, luandu-le-o inainte, le-a rapit dezvinovatirea, graind prin profet: „Poate vor asculta”.
5. Aduce-ti-va aminte de fagaduinta pe care v-am facut-o! Caci va pomenesc tot timpul de ea, ca nu cumva sa uitati punctul de capatai al cercetarii noastre atunci cand ma indrept catre incheierea vreunei judecati[23]. Şi care era aceasta? Daca iudeii si-ar fi dat seama ca vor avea parte de nenorocirile care i-au cuprins – vreau sa spun cele care ii stapanesc acum -, atunci ar fi lovit chiar si in carti si nu ar fi crutat nici macar dumnezeiestile Scripturi.
Dar sa ne apropiem de povestire.
„Dupa ce a auzit acestea, Ieremia l-a chemat pe ucenicul sau, Baruh, fiul lui Neria, si i-a zis: «Scrie in carte toate nenorocirile care urmeaza sa se abata asupra lor».”[24]
Ce s-a intamplat? Tu ai primit porunca de la Dumnezeu si iti trimiti ucenicul? Oare nu te inspaimanti, oare nu te tulburi, nu te temi? Daca nu te temi, cum de cuteaza ucenicul tau? Insa nimic de felul asta; caci pune alaturi pricina: cand a zis „scrie si citeste”, a adaugat „eu sunt tinut in temnita”. Cata maretie sufleteasca! Era in inchisoare si totusi nu a trecut cu vederea profetia. Sa luam seama la curajul dreptului si la intelepciunea cugetului sau. Nu si-a zis in sine:
„Cate nenorociri mi s-au intamplat din pricina ca le-am grait pe fata; am risipit nenumarate cuvinte si n-am adus niciun folos; n-am avut parte de nimic mai mult decat de frica; Dumnezeu nici nu m-a dezlegat inca din lanturi si ma tnmite iarasi inaintea acestor fiare”,
nu a zis, nici nu a gandit nimic dintr-acestea, ci urmarea un singur lucru: sa implineasca porunca Stapanului; si, pentru ca nu putea de unul singur a mijlocit acest lucru prin ucenicul sau.
„Citeste-le , zice, „si spune-le toate relele. Caci eu sunt tinut in temnita”[25].
Ieremia graia, iar Baruh scria in carte.
Era vreme de postire cand s-au intamplat acestea; se apropiase o sarbatoare care-i chema pe toti spre oras; trebuia sa aiba loc intrunirea obsteasca, pentru ca urma sa se stranga adunarea in vederea unor lucruri de trebuinta.
„S-a dus Baruh inaintea capeteniilor si a citit in auzul lor toate aceste cuvinte”[26];
le-a zis si pricina.
„Poate zise el, „veti afla mila inaintea fetei Domnului”[27],
ca nu cumva sa li se para ca le graieste ca un osanditor, ci sa inteleaga ca a venit sa-i tamaduiasca si prin aceasta sa devina mai blanzi.
Dar ei? Ar fi trebuit sa-i aduca multumiri, ar fi trebuit sa-l laude, sa-l cinsteasca. N-au facut nimic de felul asta, ci, plecand, i-au vestit regelui cele scrise in carte, iar cartea au lasat-o in casa lui Elisama.
„Iar regele”, se spune, „l-a trimis pe Iehudi, unul dintre apropiatii sai, si a poruncit sa-i fie adusa cartea. Şi regele sedea in palatul de iarna”[28].
Caci era in luna a noua, adica noiembrie, daca incepem numaratoarea cu luna Xanthikos[29] – caci si acest lucru trebuie stiut in amanunt. Pentru ca, daca ar fi inceput numaratoarea cu luna Dios[30], atunci nu ar mai fi fost iarna atunci. Asadar, pentru ce adauga acest [amanunt]? Vei sti limpede din cele ce urmeaza. „Şi in fata lui era foc in vatra”[31] – adica jaratec -, fiindca era frig. Vedeti cum nu a trecut cu vederea dumnezeiasca Scriptura? In fata lui era jaratec aprins, iar imprejur stateau dregatorii; i-a fost adusa cartea plina cu nenumarate rele – caci profetirea relelor insemna nimicirea lor – si i se citea din ea. Aduceti-mi aminte, rogu-va, de fagaduinta [pe care v-am facut-o]!
„Şi, dupa ce i-a citit Iehudi trei pagini, luand un cutitas, a taiat cartea si a azvarlit-o in spuza aprinsa, pana cand a nimicit-o pe toata”[32].
Ai vazut cum n-au crutat nici macar cartile? Cum nu s-au ferit nici macar de Scripturile cele dumnezeiesti? Le-a sfasiat, fiindca ele vorbeau despre inrobirea Ierusalimului; si, pentru ca nu l-a gasit pe profet, si-a varsat mania asupra Scripturilor. Cel care s-a razboit astfel cu cele neinsufletite ce i-ar fi facut celui insufletit, daca l-ar fi gasit? Caci, precum fiarele salbatice, atunci cand ii insfaca pe cei care se lupta cu ele, si apoi aceia scapa, lasandu-si in gura fiarelor pieile cu care sunt imbracati, iar acestea le sfarteca inca si dupa aceea, ca sa-si astampere intaratarea, la fel a facut si regele. Nu l-a gasit pe cel care avea cartea si a sfasiat cartea insasi; si nu numai ca a sfasiat-o, ci a si a aruncat-o in vatra aprinsa, ca sa nu mai ramana nici urma din cele scrise. Dar inca nu ati luat cunostinta de intreaga lui sminteala; daca insa veti urma in amanunt firul povestirii, veti sti in chip limpede. Fiindca nu a zis ca a ars cartea dupa ce a citit-o in intregime, ci: „Dupa ce i-a citit [Iehudi] trei sau patru pagini, a sfasiat-o”, nici macar nu a rabdat sa i-o citeasca pana la capat, ci s-a otarat pe data, inca de la inceputul [citirii].
De aceea profetii nu le puteau grai iudeilor, neprimejduit si limpede, toate nenorocirile viitoare. Iar daca nu au suferit sa auda de o inrobire vremelnica, cum ar fi putut rabda sa afle despre cea vesnica? Şi regele nu s-a oprit aici, ci a trimis – zice-se – sa-l caute peste tot pe profet, dar nu l-a gasit, caci l-a ascuns Dumnezeu. Pe el l-a ascuns atunci prin mijlocirea unui loc, pe alti profeti prin nelimpezimea zicerilor lor.
6. Dar nu numai din aceste [marturii], ci si din vorbele lui Pavel ni se vadeste ca la iudei era un fapt de indrazneala si pe potriva unui suflet neinfricat sa vestesti cinstea si slava de care vor avea parte neamurile, precum si necinstea pe care o vor dobandi [iudeii]. Asadar, Pavel, cand a vazut ca un profet a lasat intredeschisa o farama din aceasta prezicere si ca a grait mai limpede decat altii binele nostru si raul lor, a ramas uluit si s-a minunat de indrazneala profetului, zicand:
„Isaia cuteaza sa graiasca: «Am fost gasit de cei ce nu Ma cautau si M-am aratat celor ce nu intrebau de Mine. Iata-Ma, i-am zis neamului care nu chema numele Meu»“[33].
Şi totusi, daca nu-l insotea nicio primejdie de pe urma prezicerii, pentru ce a zis Pavel:
„Isaia cuteaza sa graiasca: «Am fost gasit de cei ce nu Ma cautau »”?
De buna seama, prea mare era invinuirea iudeilor.
„M-au gasit cei ce nu Ma cautau, iar cei ce Ma cautau au dat gres. Au crezut in Mine cei ce nu Ma ascultau, iar cei ce Ma ascultau M-au rastignit”.
De-asta l-a numit indraznet pe Isaia.
Desigur, era un fapt de mare indrazneala ca, in mijlocul osanditilor stand, sa-i osandesti fara crutare si sa-i lipsesti de cinste, in chip vadit, prin profetie, iar pe ceilalti sa-i ridici la slava datorata lor. Divanul il alcatuiau toti ascultatorii sai, ca osanditori. Cine ar mai putea sa scape de primejdie in mijlocul unor judecatori potrivnici? De aceea zice „cuteaza sa graiasca”.
Şi inca as vrea sa va dovedesc mai limpede acest lucru. Din aceasta pricina s-a grait nelimpede in Scripturi despre iudei si despre noi, ca nu cumva iudeii sa inteleaga cele spuse mai inainte de vreme. Şi pentru aceasta vi-l aduc inainte ca martor pe Pavel cel cu glas maret, graitorul cel de sus, trambita cerurilor, vasul alegerii, cel care ne logodeste cu Hristos. Caci zice:
„V-am logodit cu un singur barbat, ca sa va infatisez lui Hristos fecioara neprihanita”[34].
Pe el vi-l aduc inainte ca martor, ca sa va spuna, in chip vadit, ca din aceasta pricina au fost invaluite in umbra unele lucruri din Vechiul Testament insa nu toate. Caci, daca ar fi urmat ca toate sa fie nelamurite, zadarnic atunci le-ar mai fi fost graite.
Pentru ca profetiile cuprind si razboaie vremelnice din timpul acela, molime, foamete; cuprind si intamplari de acum: chemarea Bisericii, inlaturarea sinagogii, lepadarea Legii. Dar nu se voia ca ei sa stie aceste lucruri, ci pe cele ce li se intamplau in acea vreme unora dintre ei. Şi voi incerca sa va dovedesc pana si acest fapt, si anume ca s-a facut astfel incat sa fie nelimpezi numai cele despre noi si despre sinagoga, despre intamplarile de acum si despre lepadarea Legii. Iar asta nu trebuiau sa o stie inca de pe atunci. Insa, daca ar fi inteles dintru inceput ca Legea este vremelnica, de buna seama ar fi nesocotit-o; numai din aceasta pricina le-a fost invaluita in umbra.
Ca, intr-adevar, profetia nu era in intregime neclara, ci a fost tainuita numai aceasta parte, asculta-l pe Pavel, care ni le dovedeste in chip lamurit pe amandoua, si anume ca Legea a fost invaluita in umbra, insa numai atat cat tine de aceasta parte. Caci, scriindu-le corintenilor, le zice cam asa:
„Avand deci o astfel de nadejde, graim pe fata, si nu precum Moise, care isi punea un val pe chip, pentru ca fiii lui Israel sa nu poata privi sfarsitul unui lucru lepadat. Dar mintile lor s-au invartosat. Caci pana astazi, la citirea Vechiului Testament, ramane acelasi val, fara a fi descoperit, fiindca el se afla lepadat prin Hristos”[35].
Poate cele spuse nu sunt prea clare si, prin urmare, este nevoie sa le mai limpezim, aducandu-va iarasi aminte de istorie[36]. Dupa ce Moise a luat tablele Legii in munte si urma sa coboare, o asemenea slava negraita si minunata stralucea pe chipul sau cel sfant, incat nimeni din multime nu putea sa se apropie de el si sa-i vorbeasca. Drept care, pentru ca poporul sa se poata apropia intrucatva de el, le-a ingaduit iudeilor sa stea de vorba cu el, dupa ce si-a acoperit chipul cu un val. Cand se intalnea cu norodul, purta valul, iar cand se intorcea catre Dumnezeu, il lasa iarasi deoparte. Asta s-a intamplat atat ca legiuitorul sa li se infatiseze demn de crezare celor care urmau sa primeasca Legea dobandita prin el, cat si ca sa se preinchipuie, prin el, adevarul si sa se socoteasca pricina oranduirii celei de sus prin Hristos.
Insa, de vreme ce unii vor zice:
„De ce nu a venit Hristos dezgolit in dumnezeirea Sa, ci S-a imbracat cu trup?”,
inca de la inceput li se poate raspunde tuturor acestor invinuiri prin infatisarea de rob. Caci, daca iudeii nu au suferit sa vada slava care i s-a adaugat in cele din urma robului, cum ar fi putut rabda sa-L vada, dupa aceea, dezgolit in dumnezeirea Sa?
[…]
[1] „Masa profetica” are, in acest context, valoare metonimica, in sensul de „mancare”/„hrana”; pornind de la conotatia sacramental-euharistica a termenului, Sfantul Ioan Hrisostom se refera aici la impartasirea din cuvantul scris.
[2] Prin aceasta comparatie implicita dintre mare si cuvantul scripturistic, Sfantul Ioan Gura de Aur urmareste sa evidentieze ca dificultatea de intelegere nu este o calitate intrinseca a textului biblic, asa cum sustinea Origen, de pilda, ci decurge din lipsa de experienta a cititorului fata de Scriptura; de aceea se subliniaza in acest pasaj ca raul de mare nu depinde de insasi natura marii, ci decurge din lipsa de experienta a navigatorilor.
[3] Potrivit referatului biblic din Facere 14, 18-20, rege al Salemului si „preot al Dumnezeului-Celui-Preainalt“, care ii iese in intampinare patriarhului Avraam, oferindu-i in dar paine si vin. Pornind de la capitolele al V-lea si al VII-lea ale Epistolei catre Evrei, este interpretat in traditia patristica drept τυπος hristic.
[4] Evrei 5, 11.
[5] Evrei 5, 11.
[6] In original: δυσκολια, cu sensul de „incapacitate de a digera”; Sfantul Ioan Gura de Aur face aluzie, probabil, la Epistola catre Evrei 5, 12-14, unde Sfantul Pavel li se adreseaza acestora cu urmatoarele cuvinte: „Fiindca voi, cei ce de multa vreme ar fi trebuit sa fiti invatatori, inca mai aveti nevoie ca cineva sa va invete intaile ganguiri ale cuvintelor lui Dumnezeu; si ati ajuns sa aveti nevoie de lapte, nu de hrana tare: ca tot cel ce se hraneste cu lapte e un nepriceput in cuvantul dreptatii, fiindca e prunc; iar hrana tare e pentru cei desavarsiti, care prin sarguinta au simturile deprinse sa deosebeasca binele de rau”. Acelasi termen utilizat ulterior pentru a desemna dificultatile de intelegere cu care se confrunta cititorul textului sfant accentueaza ideea ca ambiguitatea si incapacitatea de a patrunde cu mintea sensurile scripturistice nu sunt calitati intrinseci ale cuvantului inspirat, ci depind exclusiv de experienta si de pregatirea sufleteasca ale cititorului, de unde si ideea necesitatii tratamentului duhovnicesc pe care il administreaza slujitorul, prin cuvantul de invatatura.
[7] Procedeele retorice enumerate sunt: comparatiile/ analogiile , exemplele, artificiile retorice si digresiunile. Nu este foarte clar daca in acest context termenul κατασκευή aresensul de „artificiu retoric” sau de „argument” care sa sustina o anumita ipoteza; in cadrul retoricii antice, inventiunea (prima etapa in elaborarea unui discurs) presupunea ca prologul discursului respectiv sa contina o ipoteza, insotita de un argument si concluzia aferenta (v. M. Health, „Invention”, in: S-E. Porter (ed.), Handbook of Classical …, p. 104). Digresiunea sau perioada oratorica „are in limba greaca sensul de «reintoarcere in punctul de pornire al miscarii» si evoca imaginea unui drum circular, intrucat ideile prezentate la inceputul acesteia (ale perioadei) pot fi intelese deplin doar la sfarsit, adica dupa ce au fost integrate intr-un context conclusiv; […] [anticii] comparau oratorul care rosteste o astfel de perioada oratorica cu un atlet aflat pe Stadion, care trebuie sa se intoarca chiar in locul de unde a inceput sa alerge” (G.O. Rowe, Style …. p. 152).
[8] In original: διατετυπωται; de remarcat faptul ca verbul διατυπουν – „a infatisa prin prefigurari (τυποι)” – este singurul care traduce modul in care Vechiul Testament se raporteaza la cel Nou, in cele doua omilii Despre obscuritatea profetiilor; o idee similara apare in primul capitol al celei de-a doua omilii, atunci cand se afirma ca „toate (invatamintele desavarsite si pline de intelepciune despre Hristos si Noul Testament) au fost inchise in Scriptura cea Veche, ca intr-o vistierie”.
[9] In sensul de regat, de independenta politica.
[10] in original: ασαφεια; l-am tradus prin „nedeslusire” atat pentru ca asuma o incarcatura semantica mai puternica, asa cum cere contextul de fata (in original, πολλην ασφειαν), cat si ca sa evitam o repetitie suparatoare in traducere. De altfel. Sfantul Ioan Hrisostom repeta termenul amintit ca sa evidentieze, prin relatia ασαφεια- ασφαλεια, ca nelimpezimea cuvantului profetic reprezinta un mijloc prin care profetii se puneau la adapost de furia iudeilor.
[11] Potrivit lui R.C. Hill, „Chrysostom on the Obscurity …”, p. 376, Sfantul Ioan Gura de Aur se refera aici la iudeii care venisera sa il asculte predicand.
[12] 3 Regi 19, 10.
[13] Matei 23, 37.
[14] Isaia 1, 15.
[15] Luca 11,47.
[16] Matei 23, 29, 32.
[17] Ieremia 45, 4; in original: εκλυει τους χερας του λαου τουτου („descurajeaza mainile acestui popor”).
[18] Fapte 6, 11-14.
[19] Matei 26, 61; Ioan 2, 19.
[20] Fapte 21, 20-21.
[21] Ieremia 43, 1-3.
[22] Ieremia 43, 3.
[23] In original: συμπερασμα, cu sensul de „concluzie a unui silogism” (v. nota 7).
[24] Ieremia 43, 4.
[25] Ieremia 43, 5; 39, 2;
[26] Ieremia 43, 14-15.
[27] Ieremia 43, 7.
[28] Ieremia 43,16-22.
[29] Numele unei luni din calendarul macedonean; potrivit dictionarelor, se pare ca ar corespunde actualei luni aprilie (v. A. Bailly, Dictionnaire grec-francais, si Liddle-Scott, A Qreek-English Lexicon, s. v. Ξανθικος).
[30] Potrivit acelorasi dictionare, s.v. Διος (v. nota precedenta), Διος este prima luna a calendarului macedonean, care corespunde, cu aproximare, actualei luni noiembrie.
[31] Ieremia 43, 22.
[32] Ieremia 43, 23.
[33] Romani 10, 20; Isaia 65, 1
[34] 2 Corinteni 9, 15.
[35] 2 Corinteni5, 12-14.
[36] In continuare. Sfantul Ioan Hrisostom face referire la capitolul 33 din cartea Iesirii.
Legaturi:
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR – cuvantul incomod al adevarului si grija neadormita pentru oile cuvantatoare ale Domnului
- Sfantul Ioan Gura de Aur despre NECURATA MANDRIE SI SLAVA DESARTA
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR (13 nov.) despre MILA, despre ATITUDINEA FATA DE CEI CAZUTI IN RATACIRE si despre cei care ii dau ANATEMA pe altii: “Desi suntem cazuti atat de jos, nu ne mai dam seama ca suntem in cele mai mari pacate”
- CEI CE MANANCA DIN CARNEA APROAPELUI…. Sf. Ioan Gura de Aur, Parintii Arsenie Papacioc si Nicolae Tanase (VIDEO) despre POST, CLEVETIRE, DEFAIMARE
- Privire asupra scurtimii vietii
- DREPTUL IOV, MULT-RABDATORUL (I): “Iov nu a avut pe nimeni, a baut si paharul tradarii prietenilor sai, nerecunostinta celor carora le făcuse bine, mania femeii sale si batjocura semenilor sai”
- Sfantul Ioan Gura de Aur (II) despre TIRANIA TRISTETII, RABDAREA BOLII si despre PARINTII NEPASATORI LA PACATELE COPIILOR
- SFANTUL IOAN GURA DE AUR: “Cel ce se invata a-l dispretui pe preot, cu timpul Il va dispretui si pe Dumnezeu… Multe se judeca numai din banuiala”
- SE POATE DRAGOSTE MAI MARE CA ACEASTA? DAR SE POATE SI NEPASARE MAI SALBATICA?
- Sfantul Ioan Gura de Aur: Ultimul cuvant, ultima durere, ultima avertizare (1)
- Sfantul Ioan Gura de Aur: Ultimul cuvant, ultima durere, ultima avertizare (2)
- Margaritare duhovnicesti: Laudele Sf. Ioan Gura de Aur aduse Sfantului Apostol Pavel
- “A DEZBINA CINEVA BISERICA este un rau la fel de cumplit ca A CADEA IN EREZIE. Nici sangele muceniciei nu poate spala acest pacat!”
- AUTORITATEA SI SUPUNEREA IN CASNICIA CRESTINA in viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur
- Sfantul Ioan Gura de Aur despre VIRTUTEA SIMPLITATII SI PATIMA ASCUNSA A IMPODOBIRII
- CUM UCIDEM SUFLETELE COPIILOR NOSTRI, CHIAR SI NOI, “CREDINCIOSII”? Pr. Theodor Zisis despre educatia copiilor dupa invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur
- “N-am avut odihna in duhul meu, pentru ca n-am gasit pe Tit, fratele meu…” SFANTUL IOAN GURA DE AUR DESPRE PRIETENIA MARILOR APOSTOLI PAVEL SI TIT (25 august)
- INVATATURA ORTODOXA DESPRE VRAJITORI, VINDECATORI SI PREZICATORI. “Chiar daca vrajitorii ar putea sa dea sanatate, tot trebuie să-i indepartam!”
- IMPARTASANIA – DES SAU RAR? IN CE CONDITII? Cuvantul Sfintilor Parinti: “Cei care sunt intru nepocainta, sa nu indrazneasca!”
Sf. Apostol Petru ne şi avertizează:
“20. Aceasta ştiind mai dinainte că nici o proorocie a Scripturii nu se tâlcuieşte după socotinţa fiecăruia;
21. Pentru că niciodată proorocia nu s-a făcut din voia omului, ci oamenii cei sfinţi ai lui Dumnezeu au grăit, purtaţi fiind de Duhul Sfânt.”
(I Petru 1, 20-21)