SFINTII ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIIL. Predica Parintelui Sofian despre arhangheli, ingeri si celelalte puteri ceresti

7-11-2011 Sublinieri

“Frati crestini,

Vreau sa va spun doua-trei lucruri despre acesti sfinti arhangheli, despre cerul care este plin de arhangheli si de ingeri.

Cei doi arhangheli, Mihail si Gavriil, de-a lungul istoriei neamului omenesc, s-au aratat de multe ori in viata oamenilor.

Sfantul Arhanghel Mihail: prima data cand se stie despre el, era momentul [infatisat] din aceasta icoana, adica atunci cand puterile raului, acelui Lucifer care a fost ingerul luminii, mai marele ingerilor din ceruri, i-a venit un gand vrajmas in inima lui, un gand trufas: sa se inalte, sa-si puna scaunul mai presus de scaunul lui Dumnezeu. Ce gand viclean si rau! Si in clipa aceea… s-a prabusit. Si a aparut sfantul Arhanghel Mihail care a strigat din inaltimile cerului: „sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte!” – cuvinte rostite in mijlocul sfintei Liturghii. El striga aici, in centrul acestei icoane si in jurul lui sunt cetele celorlalti arhangheli.

De atunci, de-a lungul istoriei neamului omenesc, Sfantul Arhanghel Mihail, socotit, cum e cu adevarat, ingerul dreptatii sau al legii dumnezeiesti, s-a aratat de foarte multe ori, in Vechiul Testament si in Noul Testament. Intervine in fata ostirilor dusmanilor, aparand pe cei care cereau lui Dumnezeu ajutor. Sunt multe cazuri de interventii in Vechiul Testament. In Noul Testament, Arhanghelul Mihail apare la Invierea Domnului si el ridica piatra de pe usa mormantului. Si dupa aceea continua sa se arate si sa vesteasca oamenilor voile lui Dumnezeu.

Arhanghelul Gavriil este arhanghelul bucuriei; chipul lui frumos, fiinta lui duioasa si buna, totdeauna aduce vesti de bucurie. Incat in Vechiul Testament, sfantul Arhanghel Gavriil a binevestit nasteri de profeti: el vesteste pe Ana, sotia lui Elcana, ca va naste pe Samuil profetul. Dupa aceea, aproape de noi, de Noul Testament, sfantul Gavriil vesteste pe Zaharia si pe Elisabeta ca vor naste prunc, pe sfantul Ioan Botezatorul. Sfantul Arhanghel Gavriil se arata Maicii Sfinte, Sfintei Fecioare Maria si ii vestente nasterea lui Iisus Hristos, Emanuil. Si dupa aceea, Arhanghelul Gavriil ocroteste pe Maica Domnului in Templu, in timpul copilariei sale. Si de-a lungul istoriei Noului Testament, de asemenea se arata de multe ori acest Arhanghel al bucuriei.

Frati crestini, in ierarhia aceasta cereasca, arhanghelii sunt numai o ceata. Sunt de fapt trei triade, adica trei grupuri de cate trei. Cea mai de sus triada este a tronurilor ceresti, serafimii si heruvimii; a doua triada este a puterilor, domniilor si incepatoriilor (adica sefii arhanghelilor); mai jos, arhanghelii si ingerii. Cei de sus, triada din apropierea Sfintei Treimi, in iconografie sunt infatisati fara trup omenesc. Serafimii si heruvimii sunt infatisati cu sase aripi, heruvimii si cu ochi multi, iar tronurile – niste cercuri ca de foc, cu aripi, plini de lumina si de vapaie (semnul dragostei), care slujesc marelui Dumnezeu, laudat in Sfanta Treime. Ceilalti, arhanghelii si ingerii, toti, cand s-au aratat in istoria neamului omenesc, totdeauna au purtat trup omenesc. Asa apar si sfantul Gavriil si sfantul Mihail.

Ca numar sunt mii de mii si zeci de mii si mii de mii. Asa ni-i prezinta sfantul proroc Daniil (Daniil 7,10), acel barbat al doririlor, plin de Duhul Sfant si de lumina, acel om bun, cum il numeste imparatul Nabucodonosor, adica un om al lui Dumnezeu cu adevarat. A vazut cerul deschis si acesti ingeri, aceste fiinte ceresti, nenumarate siruri, nenumarate cete care umplu cerul lui Dumnezeu.

Dintre toti acestia, cea mai de jos ceata e ceata ingerilor pazitori ai vietii noastre. De la botez, fiecare din noi avem strajnic un inger pazitor. Acest inger pazitor al fiecaruia din noi este martorul vietii noastre, merge cu noi cand calatorim, sta cu noi cand ne odihnim. E martor la faptele bune si la faptele rele. Cand facem lucruri rele, el plange, se intristeaza, pentru ca stie ce ne asteapta. Cand facem fapte bune, se bucura tare mult de vrednicia noastra. Pe acesti ingeri pazitori, frati crestini, sa-i chemam mereu in sprijinul nostru, in viata noastra de toate zilele si sa ne gandim ca totdeauna, asa cum constiinta noastra ne spune cand facem bine si cand facem rau, tot asa si acest inger al lui Dumnezeu, ingerul pazitor al vietii noastre ne inspira gandurile bune, gandurile frumoase, gandurile mantuitoare si simtim in constiinta noastra ca suntem indemnati, imbolditi la un lucru sfant, la un lucru bun. Sa ascultam glasul lui!

Stiu de la mama… care-mi spunea: Dragul mamei, fiecare din noi avem cate o prezenta, de-a dreapta ingerul pazitor si de-a stanga vrajmasul diavol. Ingerul ne indeamna la bine, vrajmasul la rau. Sa ne gandim bine la acest lucru, ca-i foarte adevarat. Asa invata si sfanta Biserica de totdeauna.

Totdeauna avem si un martor rau al vietii noastre care noteaza faptele [rele], ne indeamna sa le facem si le noteaza. Si va veni candva cu acest teanc de pacate si rautati ale noastre si le va pune pe cantarul acela al dreptatii dumnezeiesti. Ingerul sfant vine cu faptele bune, daca sunt, insa cel rau vine cu faptele urate si rele si pune si apasa cantarul in jos si coboram si noi in jos.

De aceea, de-a lungul vietii noastre, in amintirea sfintilor arhangheli si pazitori ai vietii noastre, sa ne straduim a face bine, cat putem noi, stiind ca binele nostru se inscrie, se inregistreaza si candva se vor desfasura si aceste secvente din viata noastra buna si vom merge la bine; ca nu cumva facand raul, sa avem parte de vrajmasul care e foarte dornic sa ne tarasca in jos, sa se simta bine ca a mai castigat inca un suflet sau mai multe.

Frati crestini, va indemn si va rog, cititi cat de des canonul catre sfantul inger pazitor, veti simti aievea prezenta lui in cele ce spuneti. Atunci cand vrei sa intretii o prietenie cu cineva, ori ii scrii, ori ii vorbesti, ori ii urezi ceva si atunci se intretine aceasta prietenie cu acea persoana pe care o doresti sa fie aproape de tine, macar in mintea si in inima ta. Aceste prezente ceresti asteapta si ele sa fie intrebate, sa fie cerute, sa fie rugate, sa fie chemate. Chemati, frati crestini si surori crestine, pe acesti prieteni buni si calzi si duiosi si binefacatori ai vietii noastre, pe acesti ingeri pazitori de-a lungul vietii fiecaruia din noi. Amin”.

(in: Parintele SOFIAN, Editura Bizantina, 2007, Bucuresti)

Legaturi:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Categorii

Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Parintele Sofian Boghiu, Sfintii ingeri si Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil

Etichete (taguri)

, , , , , , ,

Articolul urmator/anterior

Comentarii

31 Commentarii la “SFINTII ARHANGHELI MIHAIL SI GAVRIIL. Predica Parintelui Sofian despre arhangheli, ingeri si celelalte puteri ceresti

<< Pagina 1 / 2 >> VEZI COMENTARII MAI NOI

  1. Pericopa evanghelica: Luca 9, 23- 27

    23.Şi zicea către toţi: Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine si să-şi ia crucea în fiecare zi şi să-Mi urmeze Mie;
    24.Căci cine va voi să-şi scape sufletul îl va pierde; iar cine-şi va pierde sufletul pentru Mine, acela îl va mântui.
    25.Că ce foloseşte omului dacă va câştiga lumea toată, iar pe sine se va pierde sau se va păgubi?
    26.Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, de acesta şi Fiul Omului se va ruşina, când va veni întru slava Sa şi a Tatălui şi a sfinţilor îngeri.
    27.Cu adevărat însă spun vouă: Sunt unii, dintre cei ce stau aici, care nu vor gusta moartea, până ce nu vor vedea împărăţia lui Dumnezeu.

    Pericopa apostolica: Coloseni 2, 20- 23

    20.Dacă deci aţi murit împreună cu Hristos pentru înţelesurile cele slabe ale lumii, pentru ce atunci, ca şi cum aţi vieţui în lume, răbdaţi porunci ca acestea:
    21.Nu lua, nu gusta, nu te atinge!
    22.- Toate lucruri menite să piară prin întrebuinţare – potrivit unor rânduieli şi învăţături omeneşti?
    23.Unele ca acestea au oarecare înfăţişare de înţelepciune, în păruta lor cucernicie, în smerenie şi în necruţarea trupului, dar n-au nici un preţ şi sunt numai pentru saţiul trupului.

    Coloseni 3, 1-3

    1.Aşadar, dacă aţi înviat împreună cu Hristos, căutaţi cele de sus, unde se află Hristos, şezând de-a dreapta lui Dumnezeu;
    2.Cugetaţi cele de sus, nu cele de pe pământ;
    3.Căci voi aţi murit şi viaţa voastră este ascunsă cu Hristos întru Dumnezeu.

  2. “Cel ce in toata vremea si in tot, ceasul, in cer si pe pamant, esti inchinat si slavit, Hristoase Dumnezeule, indelung rabdatorule, mult milostive si mult-milosarde; Care pe cei drepti iubesti si pe cei pacatosi miluiesti, care pe toti chemi la mantuire, pentru fagaduinta bunatatilor ce vor sa fie. Insuti Doamne Iisuse Hristoase, primeste si rugaciunile noastre in ceasul acesta si indrepteaza viata noastra spre poruncile Tale; sufletele noastre le sfinteste, trupurile curateste, cugetele indrepteaza, gandurile curateste si ne izbaveste pe noi de tot necazul celor rele si al durerii. Inconjoara-ne pe noi cu Sfintii Tai Ingeri, ca prin mijlocirea lor fiind paziti si povatuiti, sa ajungem la unirea credintei si la cunostinta slavei Tale celei neapropiate, ca binecuvantat esti in vecii vecilor. Amin.”

  3. Ce zi mare! Cred ca de multe ori nu ne dam seama ca astazi sarbatorim pe toate Sfintele Puteri, si nu doar pe mai marii lor. Deci, este vorba de un enorm numar de ingeri care ne si ajuta sa ne mantuim prin interventia lor. De asemenea, ei sunt si fratii nostri mai mari, parte din aceeasi Biserica a lui Hristos.

    Deviez putin de la esenta articolului si vreau sa pun o intrebare. Cei Sapte Arhangheli (Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Selatiil, Iegudiil, Varahiil) se zice ca ar fi de fapt nu parte din ceata Arhanghelilor, cea imediat peste Ingerii Pazitori, ci ca ar fi cele Sapte Duhuri dinaintea Tronului lui Dumnezeu (apocalipsa), adica mai marii din randuiala Serafimilor, si numiti Arhangheli, insemnand mai marii tutoror Puterilor Ceresti.
    Mai poate cineva clarifica cate ceva in acest sens, eventual vreo lectura legata de subiect?

  4. Ziua Sfintilor Arhangheli aduc o lumina chiar si la serviciu,unde de obicei exista numai incruntare,stres si nedreptate.Pentru o zi toti se comporta de parca ar fi frati,chiar daca de maine razboiul incepe iar.
    Lasand la o parte bautura,micii si alte accesorii care de multe ori cad in zi de post,trebuie remarcata si partea plina a paharului.

  5. La multi ani intru Hristos, celor ce poarta numele celor doi Arhangheli: Mihail si Gavriil!

  6. Pingback: Arhanghelul dreptatii si arhanghelul bucuriei: Mihail si Gavriil
  7. Pingback: DESPRE INGERI in invatatura ortodoxa, singura adevarata. Care este firea si lucrarea demonilor, ingerii cazuti?
  8. @ cristi_g

    Spui: Cei Sapte Arhangheli (Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Selatiil, Iegudiil, Varahiil) se zice ca ar fi de fapt nu parte din ceata Arhanghelilor, cea imediat peste Ingerii Pazitori, ci ca ar fi cele Sapte Duhuri dinaintea Tronului lui Dumnezeu (apocalipsa), adica mai marii din randuiala Serafimilor, si numiti Arhangheli, insemnand mai marii tutoror Puterilor Ceresti. Mai poate cineva clarifica cate ceva in acest sens, eventual vreo lectura legata de subiect?

    Tu faci referire la versetul 5, cap. 4 din Apocalipsa: “şi şapte făclii de foc ardeau înaintea tronului, care sunt cele şapte duhuri ale lui Dumnezeu”. Ori aici se spune foarte clar ca cele sapte faclii sunt cele sapte duhuri (sau daruri) ale lui Dumnezeu. Arhanghelii, precum si celelalte puteri ceresti, fac parte din creatia lui Dumnezeu, ori cele sapte duhuri ale lui Dumnezeu nu au cum sa faca parte din creatie, ci ele fiind ale lui Dumnezeu sunt deci necreate.

    Pe de alta parte, in continuarea aceluiasi capitol din Apocalipsa se spune ca:
    în mijlocul tronului şi împrejurul tronului patru fiinţe, pline de ochi, dinainte şi dinapoi. Şi fiinţa cea dintâi era asemenea leului, a doua fiinţă asemenea viţelului, a treia fiinţă avea faţă de om, iar a patra fiinţă era asemenea vulturului care zboară. Şi cele patru fiinţe, având fiecare din ele câte şase aripi, sunt pline de ochi, de jur împrejur şi pe dinăuntru, şi odihnă nu au, ziua şi noaptea, zicând: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Dumnezeu, Atotţiitorul, Cel ce era şi Cel ce este şi Cel ce vine. (Apocalipsa 4, 6-8)

    Asadar, pe langa cele 7 faclii din fata tronului se vorbeste si de ingerii care stau la Tronul lui Dumnezeu. In acelasi sens aici scrie:

    După cum se arată în toată cartea Sfântului Prooroc Iezechiel (se poate face o comparație și cu Cartea Apocalipsei), cei dintâi patru arhangheli (Mihail, Gavriil, Rafail și Uriil) sunt cei ce stau în cele patru colțuri ale Marelui Tron al lui Dumnezeu (Ma’aseh Merkabah). Împreună cu ele stau cele patru făpturi cu șase aripi (Ayyot), cei patru Heruvimi – cei cu ochi mulți, cu patru aripi, patru brațe și patru fețe, precum și cele patru Roți (Ophannim) cele cu ochi mulți sau Vânturile (Duhurile) de furtună (Galgallim), pe care creștinii, (după exemplul marelui Pavel apostolul și al ilustrului său ucenic, sfântul Dionisie Areopagitul) le numesc Tronuri.

    Si o ultima precizare: daca am vrea sa traducem cuvantul arhanghel am intelege arhi– mai marele anggelos(sau angelus lat.)- vestitor, inger, deci mai marele ingerilor. Dar tinand cont de invatatura lui Dionisie Areopagitul, care vorbeste de o impartire pe Cete ingeresti, am putea intelege ca arhanghelii sunt mai marii cetei ingerilor, dar nu si a Cetelor ingeresti (Puterilor Ceresti). Aici trebuie facuta diferenta pentru a putea intelege mai bine.

  9. @C.O.

    Eram IoanC, nu cristi_g, pentru clarificare.

    Eu mi-am luat informatia din ceea ce cred ca este gandirea unui Sfant Mucenic Montanus preotul si sotia sa Maxima. El puncteaza in felul urmator:

    “…Insa la cele mai mari taine dumnezeiesti si aceia se trimit, spre implinirea celei mai mari puteri a Lui. Caci graieste Sfantul Apostol Pavel: Au nu toti sunt duhuri slujitoare, care se trimit la slujba? Si care este mai mare putere a lui Dumnezeu si mai mare taina, decat intruparea lui Hristos cea nestiuta, neajunsa si nespusa? Deci, la o taina atat de mare ca aceasta se cadea sa vina ingerul cel mare care este nedepartat de scaunul lui Dumnezeu, cel inainte-statator si mai de aproape privitor al tainelor lui Dumnezeu, adica Sfantul Arhanghel Gavriil.

    Se mai cade si aceasta sa stim despre Sfantul Gavriil, care era randuiala din cele trei ierarhii ceresti ale celor noua cete ingeresti. Unii il socotesc ca este din randuiala ierarhiei celei mai de jos, in a treia, fiind pus in mijloc intre ingeri si incepatorii, adica, fiind arhanghel mai mare al acestei randuieli de arhangheli, randuindu-se la buna vestire si instiintare a lucrurilor lui Dumnezeu celor mari. Dar aceasta i-o socotesc, una din titlul lui, ca se numeste arhanghel, iar alta, din povestirea Sfantului Dionisie, care zice ca nu se trimit ingerii cei mai de sus, fiindca sunt inaintea scaunului lui Dumnezeu, aproape, ci numai cele mai de jos randuieli ale ingerilor care sunt randuite la aceea.

    Dar mai vrednica de crezut este ca Sfantul Arhanghel Gavriil este din cea mai inalta randuiala a Serafimilor, netrimitandu-se la mai mici lucruri ale voii Domnului, ci se trimite la taine mari, precum s-a trimis si la taina intruparii lui Dumnezeu. Titlul de arhanghel il are din buna vestire cea de bucurie, pe care a adus-o Preacuratei Fecioare si a bucurat-o, iar printr-insa a bucurat si toata faptura, nu numai pe cea de jos, dar si pe cea de sus. De aceea Sfantul Ioan Damaschin canta astfel: “Cele ceresti cu dra-goste s-au vestit si cele pamantesti cu cutremur s-au inspaimantat, cand preacuratul glas a venit la tine, de Dumnezeu Nascatoare, pentru ca veselie mare a rasarit amandurora, cand cel fara de trup ti-a adus acea bucurie”.

    Ca Sfantul Arhanghel Gavriil este din randuiala Serafimilor, ne adeverim de aici ca “de scaunul neapropiatei slave dumnezeiesti niciodata nu se apropie si mai aproape decat Serafimii nu doreste sa fie”, dupa nemincinoasa marturie a Sfantului Dionisie. Toate randuielile au locurile lor, fiecare cu deosebita sa impartire de la Dumnezeu, precum se scrie despre dansii in luna noiembrie in a opta zi: “Unii aproape, altii mai departe. Numai singura ceata Serafimilor este mai aproape de Dumnezeu, mai mult decat toate”. Caci graieste Isaia: “Am vazut pe Dopreainaltat si Serafimii cu sase aripi imprejurul Lui”.

    Dar de vreme ce Sfantul Arhanghel Gavriil este unul din cei sapte sfinti ingeri care stau mai aproape de Dumnezeu, este din randuiala Serafimilor, al doilea intre Serafimi. Ca si Sfantul Andrei Criteanul arata ca este din cei dintai ingeri, zicand: “Unuia din cei dintai ingeri, Dumnezeu ii porunceste sa implineasca vestirea tainelor”. Daca este dintre cei dintai, apoi este din cele sapte duhuri, care stau totdeauna inaintea lui Dumnezeu; iar daca este din cele sapte duhuri, apoi este din Serafimi. Pentru ca cine este mai intai decat Serafimii intre ingeri? Si cine este mai aproape de scaunul lui Dumnezeu, decat Serafimii? Deci serafim este Sfantul Gavriil, mai ales intru acea randuiala, lucru care si de aici este aratat: Ca, pentru implinirea poruncii marelui Dumnezeu, era trebuinta sa se trimita un mare inger. Iar intruparea Cuvantului este lucrul lui Dumnezeu preamare, mai mult decat toate lucrurile Lui. Deci, si la vestire s-a trimis cel mai mare decat toti ingerii, Sfantul Arhanghel Gavriil.

    Caci zice Sfantul Grigorie astfel: “La slujba aceea a bunei vestiri se cadea sa vina cel mai cinstit inger, vestind pe Cel mai mare decat toti. Caci, precum a venit la Eva, amagind-o, cel mai mare inger al intunericului, asa era cu cale, ca si la Preacurata Fecioara sa vina, spre buna vestire, cel mai mare voievod al cerestii lumini. Si la Maria, care cu dragoste de serafim ardea catre Dumnezeu, serafim se cadea sa se trimita”.

    Deci, pe acel voievod mai mare intre ingeri, pe un serafim din cei sapte mai aproape de Dumnezeu, cel peste toata lumea arhanghel, pe cel ce bine a vestit mantuirea a toata lumea, sa-l cinstim cu buna credinta, cu multa evlavie, cu inchinaciune cucernica, cu cantare si rugaciune, savarsindu-i soborul cu bucurie. Apoi sa-i multumim pentru marea lui facere de bine adusa neamului omenesc, pe care din inceput o facea si o face, rugand pentru noi pe Dumnezeu, Cel ce S-a intrupat. Iar noi toti, cu rugaciunile Sfantului Arhanghel Gavriil, sa luam iertare de pacate. Amin.”

    Integral se poate gasi pe: http://www.crestinortodox.ro/comunitate/group.php?group_id=522

    Cred ca si predica lui Pr. Cleopa sustine acelasi lucru:

    “…Pînă aici am vorbit mai pe larg despre îngeri, împărţirea lor, însuşirile şi chemarea lor, dar întrucît ceata Sfinţilor Arhangheli s-a arătat slujitoarea celor mai mari dumnezeieşti taine, care au înlesnit mîntuirea neamului omenesc prin întruparea Fiului lui Dumnezeu, vom vorbi în continuare numai despre Sfinţii Arhangheli, a căror pomenire o avem astăzi.

    Sfinţii Arhangheli sînt în număr de şapte, care stau înaintea tronului slavei lui Dumnezeu, după cum spune însuşi Sfîntul Ioan Evanghelistul: Ioan, celor şapte Biserici care sînt în Asia … şi de la cele şapte Duhuri care stau înaintea Scaunului Lui (Apocalipsa 1, 4). Şi aceştia sînt: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil şi Varahiil. Fiecare arhanghel are o anumită misiune divină de îndeplinit…)”

    Puteti citi integral la: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/11/07/o-sabie-si-un-crin-de-straja-la-poarta-cerului-predica-parintelui-cleopa-la-praznicul-de-taina-al-soborului-cetelor-ingeresti-si-al-sfintilor-arhangheli-mihail-si-gavriil/

    Deci cele Sapte Duhuri nu sunt darurile Duhului Sfant in sine; mai degraba Cei Sapte Arhangheli ar personifica sapte ramuri ale Harului lui Dumnezeu pe care Arhanghelii le primesc de la Duhul Sfant si le impart la randul lor la restul Creatiei. Pentru ce face fiecare din Cei Sapte Arhangheli puteti citi in predica Pr. Cleopa.

  10. @C.O

    De mentionat ar mai fi ca Lucifer, incepatorul rautatii, ar fi fost un al optulea Arhanghel dinaintea Tronului lui Dumnezeu, si anume “Purtătorul de Lumină” sau “Steaua dimineții”, după Isaia 14,12, deci cel care stralucea de cunostinta lui Dumnezeu cel mai mult dintre ingeri. Deci,am avea de-a face cu un dusman de-o talie f. mare, ca mai mare nu prea s-ar putea. In fine, Soborul Sfintilor Arhangheli sa ne apere ca intotdeauna! 🙂

  11. @ IoanC

    In primul rand te rog sa ma ierti ca din gresala am incurcat numele, citind cam in graba comentariile voastre care apar unul dupa altul. Mai apoi tin, de la bun inceput, sa-ti spun ca in cele ce voi scrie in continuare nu pretind ca am dreptate, ci doar as dori sa lamurim impreuna anumite aspecte. Cel mai important mi se pare faptul ca acest preot din primele secole, Montanus, care a suferit moarte martirica in chiar ziua praznuirii Sfantului Arhanghel Gavriil, adica la 26 martie 304, ar vrea sa demonstreze faptul ca Arhanghelul Gavriil este Serafim si nu Arhanghel. Asadar, in cele ce urmeaza, voi porni pe firul demonstratiei sale, incercand, la randul meu, sa spun cele ce cred cu privire la cele afirmate de el.

    In primul rand pomeneste de invatatura Sfantului Apostol Pavel si de a ucenicului sau Dionisie Areopagitul, care a scris “Despre ierarhia cereasca” si de la care avem invatatura despre cele noua Cete ingeresti. Mai apoi spune: “Dar mai vrednic de crezut este ca Sfantul Arhanghel Gavriil este din cea mai inalta randuiala a Serafimilor“, urmand sa demonstreze de ce crede el ca asa stau lucrurile.

    Spune: “Titlul de arhanghel il are din buna vestire cea de bucurie, pe care a adus-o Preacuratei Fecioare si a bucurat-o”. Nu are cum sa fie asa pentru ca Arhanghelul Gavriile s-a aratat oamenilor mai inainte de a o vesti pe Preacurata Fecioara Maria de Intruparea lui Hristos. Astfel vedem ca tot el este cel care a vestit lui Zaharia ca Elisabeta, sotia sa, va naste un fiu pe care-l vor numi Ioan [Botezatorul]. Si atunci ingerul a spus:“Eu sunt Gavriil, cel ce stă înaintea lui Dumnezeu. Şi am fost trimis să grăiesc către tine şi să-ţi binevestesc acestea”. De asemeni din cartea lui Daniel vedem ca tot el este cel care s-a facut cunoscut, si aici as mentiona pasajul: “Şi pe când vorbeam în rugăciunea mea, iată un om, Gavriil, pe care l-am văzut în vedenia mea cea de la început, în zbor grăbit, s-a apropiat de mine pe la vremea jertfei de seară.”(Daniel 9,21). De aici vedem ca Gavriil apare sub infatisarea unui om, deci nu este vazut ca un serafim cu cate sase aripi, asa cum ni-i descrie Isaia:“Serafimi stăteau înaintea Lui, fiecare având câte şase aripi: cu două îşi acopereau feţele, cu două picioarele, iar cu două zburau”(Isaia 6,2).

    Mai jos Montanus afirma: “Dar de vreme ce Sfantul Arhanghel Gavriil este unul din cei sapte sfinti ingeri care stau mai aproape de Dumnezeu, este din randuiala Serafimilor, al doilea intre Serafimi”. Aici apare natural intrebarea: daca este al doilea dintre Serafimi, atunci cine este acela care este mai mare decat el, si cum se face ca la Bunavestirea intruparii lui Hristos a fost trimis al doilea? Aceasta apare in oarecare contradictie cu cele spuse de el la inceput: “Si care este mai mare putere a lui Dumnezeu si mai mare taina, decat intruparea lui Hristos cea nestiuta, neajunsa si nespusa? Deci, la o taina atat de mare ca aceasta se cadea sa vina ingerul cel mare care este nedepartat de scaunul lui Dumnezeu”. Si tot el spune mai jos, ca Sfantul Grigorie afirma: “Caci, precum a venit la Eva, amagind-o, cel mai mare inger al intunericului, asa era cu cale, ca si la Preacurata Fecioara sa vina, spre buna vestire, cel mai mare voievod al cerestii lumini“. Deci Arhanghelui Gavriil ori este cel mai mare, ori este cel de-al doilea.

    Urmeaza mai apoi o alta deductie: “Daca este dintre cei dintai, apoi este din cele sapte duhuri, care stau totdeauna inaintea lui Dumnezeu; iar daca este din cele sapte duhuri, apoi este din Serafimi”. De aici am intelege ca Serafimii sunt in numar de sapte, si ca ei stau inaintea Tronului lui Dumnezeu, ori adevarul este ca nu cunoastem numarul Serafimilor, ca de altfel nici al ingerilor, dar stim din Apocalipsa ca inaintea Tronului lui Dumnezeu sunt sapte faclii de foc.

    Concluzia mea ar fi ca Arhanghelul Gavriil face parte din Ceata Arhanghelilor, asa cum prezinta si Dionisie Areopagitul, el aparand sub infatisarea de om, asa cum se putea arata oamenilor, dar poate fi vazut ca serafim in intelesul de tindere spre desavarsire al ingerilor. Iar aici Dumitru Staniloae aduce in Dogmatica sa urmatoarele explicatii:

    – In ce priveste ierarhia ingereasca, Dionisie Areopagitul vede cetele ingeresti in numar de noua, asezate in cate trei grupuri suprapuse: Serafimi, Heruvimi, Scaune; Domnii, Puteri, Stapanii; Incepatorii, Arhangheli, Ingeri. Toate sunt in miscare, trecand prin purificare, iluminare, desavarsire. Cand ceata de jos din fiecare grup e in faza purificarii, ceata de mijloc e in faza iluminarii, iar cea de sus, in faza desavarsirii. Dupa aceea, cetele de sus trec iarasi la o purificare mai inalta, cele din mijloc la o desavrasire mai inalta si cele de jos la o iluminare mai inalta. Dar cetele de mai jos sunt ajutate in acest urcus de cele de mai sus”[…] Urcusul acesta se face in spirala in jurul lui Dumnezeu, apropiindu-se tot mai mult de El.

    ” Desigur, aceasta reprezentare ierarhica in cele trei triade, care urca solidar repetand cele trei etape, nu trebuie luata decat ca expresie simbolica a unei plinatati a numarului lor de trei, reprezentand perfectiunea Treimii, si a unei inaltari solidare dupa ordinea completa a vietii spirituale”.

    -“ Fiecare din cele trei ordine e dupa chipul Sfintei Treimi, iar extremele se intalnesc in cea din mijloc, intr-o perfecta unitate, tot dupa unitatea Sfintei Treimi. Iar cele trei triade sunt unite la fel. “Unii spun ca si ingerul de mai jos se numeste tot Serafim, potrivit aceleiasi ratiuni a comuniunii, de care am vorbit si mai inainte, fiindca cele mai de jos participa la cele mai de sus si cele mai de sus la ale celor mai de jos, desi acestea in intregime, iar cele mai se sus partial si mai obscur”

    Asadar, cred ca nu ar trebui sa cadem in greseala de a vedea in mod omenesc organizarea cetelor ingeresti, avand ca repere primul, cel mai mare, cel mai aproape, cel mai bun, in fata, in spate etc., ci sa intelegem ca aceasta lume nevazuta are tainele ei, iar noi nu putem avea decat ceea ce ni se revelaza in parte, adancimile ei fiind tot mai mari si mai neatinse, cu atat mai mult cand este vorba de Dumnezeu si de cele mai apropiate de Tronul Sau.

  12. @C.O.

    Imi cer iertare, si eu speram si inca sper sa nu intram intr-o disputa, ci doar sa facem un schimb de informatii si sa clarificam niste lucruri. Din nefericire, nu sunt de acord cu interpretarile tale pe care le consider pur personale si nu cred ca reflecta citatele pe care le oferi deoarece le scoti din contextul lor, si ca urmare le interpretezi in mod gresit. Nu te supara, insa cred ca este o greseala tipica, aceea ca uneori pornim la drum crezand cu tarie ca stim dinainte un raspuns fara a mai investiga cu atentie si datele problemei. In discutia de fata incercam sa aflam daca cei Sapte Arhangheli sunt din ceata Arhanghelilor, adica din triada cea mai apropiata noua, sau sunt Arhangheli (in termen generic) peste toate Puterile Ceresti. La PRIMA VEDERE lucrurile par ambigue sau inca nedeterminate in teologia noastra, si de aceea apar niste intrebari, zic eu firesti, atunci cand observam marturii APARENT contradictorii. De asemenea, suntem pusi intr-o oarecare dificultate atunci cand ne confruntam cu variate surse, sau uneori talcuiri (sintetizate) personale, precum cele ale vrednicului de crezare Pr. Cleopa. Voi continua cu cateva observatii pe care vreau sa le fac fata de ceea ce ai spus:

    1. Din predica lui Pr. Cleopa cred ca ne-am lamurit ca cele sapte Duhuri sunt cei sapte Arhangheli (Mihail, Gavriil,…), si nu daruri ale Duhului Sfant dupa cum ai spus initial. (vezi link la predica, daca nu l-ai citit, in comentariul meu anterior).

    2. Intr-adevar avem marturia lui Pseudo-Dionisie Areopagitul, dar nu este singura, deci trebuie sa investigam si restul. Si de ce il preferi pe Sf. Dionisie in favoarea Sf. Montanus? Nu cred ca are sens asa ceva, ci dimpotriva, trebuie sa acordam fiecaruia respectul cuvenit unui Sfant si in cel mai probabil caz, sa combinam toate informatiile. Daca citim cu atentie spusele Sf. Montanus, vedem ca acesta nu il combate pe Sf. Dionisie, ba chiar considera marturia acestuia “nemincinoasa”. Sf. Montanus combate de fapt ceea ce “socotesc unii”, interpretand in mod eronat faptul ca Sf. Dionisie spune ca arhanghelii vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu. Dar aici Montanus tine sa precizeze ca Dionisie se refera la tainele cele mai mici, si nu la cele mai mari cum ar fi Intruparea (catre Fecioara Maria) sau vestirea ca se va naste Ioan Botezatorul (catre Zaharia si Elizabeta). Pe unele ca acestea din urma, Sf. Montanus considera ca se cuvin a cadea in slujba celor mai mari dintre toti Ingerii. Apropo, daca cercetam cartea “Despre Ierarhia Cereasca” a lui Dionisie, vom vedea ca nicaieri acesta nu spune ca Gavriil face parte din ceata de jos a arhanghelilor; aceasta este tocmai o concluzia gresita pe care NOI o putem trage din simplul fapt ca Dionisie nu ne face cunoscut ca termenul de Arhanghel mai poate avea si un inteles generic, acela de mai mare peste toti ingerii, deci, diferit de arhanghelii cei de jos (care sunt mai multi de sapte) si domnesc peste ingerii pazitori.

    3. De mentionat este si faptul ca ingerii nu au in realitate apripi si nici nu arata ca oamenii, ci aceasta este pur si simplu felul in care se lasa vazuti de catre oameni pentru a putea fi intelesi. In Isaia 6:6 apare serafimul cu cate sase aripi.
    Dar, relatarea din Daniel 8:15 este, evident, o alta aparatie de inger (Gavriil) facuta unui alt om; deci, nu poate fi comparata cuvant cu cuvant cu cea din Isaia si apoi sa tragem concluzia ca ingerii se arata tot timpul in acelasi chip. Din nou, ingerii nu au chip material, si felul in care se arata este simbolic (de fapt, am si auzit ca cele sase aripi ale serafimilor simbolizau cele sase zile ale Creatiei). Ei nu sunt totusi “obligati” sa se infatiseze tot timpul la fel :), si desi in Iconografia Bisericii serafimii au intotdeauna sase aripi, acest lucru fiind bazat pe relatarea din Isaia, si se limiteaza la a fi un simplu simbol. In realitate nu stim cum arata un serafim, iar Biserica niciodata nu a intentionat sa dea de inteles ca serafimul ar avea sase aripi, sau heruvimul ar avea multi ochi, etc., ci doar s-a decis ca ei sa fie reprezentati asa in iconografie.

    4. Ca Gavriil este al doilea dintre cei sapte Arhangheli nu trebuie interpretat in mod ierarhic. In acatistul Arh. Gavriil scrie ca acesta este de aceeasi cinste cu Arh. Mihail (icos 11), si putem extrapola ca este egal si cu ceilalti cinci. Mihail este primul, Gavriil al doilea, dar in sensul unei ordini ce nu tine de pozitia ierarhica, ci de o anume numerotare de alta natura. Personal, nu pot preciza cu exactitate de ce anume cei sapte Arhangheli sunt prezentati in aceasta ordine; cert este ca sunt egali d.p.d.v ierarhic.

    5. Tot in acatistul Arh. Gavriil se spune ca el este mai mare (impreuna cu Mihail) peste Soborul ingeresc, iar noi stim ca Sobor inseamna toti ingerii (icos 7). Mai mentionez ca Arh. Mihail si Gavriil apar cel mai des in invataturile si rugaciunile Bisericii datorita faptului ca despre ei exista cele mai multe marturii in Biblie, si ne sunt mai cunoscuti noua, oamenilor, decat alti ingeri. Aceasta insa nu diminueaza lucrarea celorlati cinci mari arhangheli, si nici a intregului Sobor; este doar umila si limitata noastra cunostinta despre puterile ceresti. Totusi, exista si alte informatii, poate mai greu de gasit, dupa cum reiese din predica Pr. Cleopa, marturia Sf. Montanus, si ce se mai poate colecta din cuvintele Sfintilor si din nenumaratele predici, talcuiri si lucrari teologice.

    6. Nu deducem ca (toti) serafimii sunt in numar de sapte. Sf. Montanus spune ca cei sapte Arhangheli sunt MAI MARII SERAFIMILOR, adica ei insisi sunt serafimi si capeteniile celorlalti serafimi de sub ei, al caror numar nu il cunoastem.

    7. Ca cel mai de jos inger se mai numeste si serafim este o alta situatie. Aici conceptele ne pot juca feste usor. In fine, cu referire la acest lucru, eu am auzit spus in felul urmator: ca voia lui Dumnezeu se infaptuieste pornind de la cel mai de sus serafim, trece prin toate rangurile ingeresti in ordine descendenta pana ajunge la ceata ingerilor pazitori care in cele din urma ne infatiseaza noua voia lui Dumnezeu. Prin asta putem spune ca un serafim ne ajuta intotdeauna, dar si un heruvim, si un tron, etc., pana la ingerul pazitor. Desigur, la tainele si lucrarile mai mari, se fac exceptii si apare ori Gavriil, ori Mihail, ori Rafail, etc.

    8. Cred ca spui f.bine ca Ierarhia Ingereasca nu trebuie interpretata in termeni umani, adica dupa intelesul lumii acesteia. In realitate toti Ingerii sunt egali intre ei ca persoane, iar pozitia ierarhica nu ne poate duce decat la gandul ca cei mai mari vor sluji celor mai mici (dupa porunca Mantuitorului) si ca intreaga ierarhie actioneaza ca un singur trup dupa modelul Sfintei Treimi, astfel ca fiecare nivel de virtute este la fel de important si trebuie cinstit. De fapt, Irarhia Ingereasca este cel mai inalt model de organizare randuit de Dumnezeu, iar neamul omenesc trebuie in cele din urma si el anexat acestui model; deci sa ne straduim sa imitam pe cei fara trup, noi care trebuie sa devenim ingeri in trup.

    –Mai mentionez ca exista o carte f. importanta, numita Sfintii Ingeri, scrisa de Maica Alexandra (printesa Ileana a Romaniei) care s-a calugarit in America. Aceasta carte promite sa fie un tratat foarte complet al acestui subiect. Eu nu am citit-o, dar imi doresc. Poate ca si tu te-ai putea folosi din ea. Dumnezeu sa ne lumineze calea in continuare!

  13. Pingback: Pericolul legaturii cu duhurile cazute sau: "Cu uimire si infricosare" despre "USURATATEA CU CARE 'CRESTINII' DE ASTAZI SE INCRED IN VEDENII SI ARATARI"
  14. @ IoanC

    Avand aceeasi intentie de a nu ne disputa, ci doar de a incerca sa lamurim niste lucruri iti raspund punctual in cele ce urmeaza.

    1. In raspunsul meu initial am presupus ca faci referire la versetul 5, cap. 4 din Apocalipsa: “şi şapte făclii de foc ardeau înaintea tronului, care sunt cele şapte duhuri ale lui Dumnezeu”. Caz in care se poate vorbi de daruri ale lui Dumnezeu, asa cum se poate vedea si din predica P. Galeriu. Apocalipsa este insa o Carte dificil de talcuit pentru foarte multi, iar cifra sapte apare de mai multe ori in cadrul ei. Astfel se vorbesc despre cele 7 Biserici, despre cele 7 Coarne si cei 7 ochi ai Mielului, despre cele 7 faclii, despre cele 7 duhuri ale lui Dumnezeu, despre 7 stele, despre 7 ingeri, despre 7 peceti etc. Talcuind versetul: “Şi am văzut, la mijloc, între tron şi cele patru fiinţe şi în mijlocul bătrânilor, stând un Miel, ca înjunghiat, şi care avea şapte coarne şi şapte ochi, care sunt cele şapte duhuri ale lui Dumnezeu, trimise în tot pământul“(Apocalipsa 5,6), Areta, Episcop al Cerzareii si Capadociei, spune ca “cele sapte duhuri sunt energiile duhului Sfant care au lucrat in tot sfintii traitori pe pamant, adica: intelepciunea, cumpatarea, cunostinta, vointa, puterea, cucernicia si frica lui Dumnezeu“. Dar ca sa nu intram prea mult in talcuirea Apocalipsei am putea sa ne uitam la reprezentarea iconografica:
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/2010/07/28/monahul-moise-aghioritul-despre-sensul-preocuparii-cu-semnele-vremurilor-de-la-speculatii-si-panica-si-cercetarea-launtrica-la-pregatirea-prin-cainta/
    Unde cel mai aproape de Tronul lui Dumnezeu sunt reprezentati cele patru fapturi cu cate sase aripi, adica serafimii, dupa care se vad reprezentati si cei 7 ingeri cu trambite, care sugereaza ca vestesc ceva. Ori stim foarte bine din predica P. Cleopa, pe care il consideri vrednic de crezare, si la care mi-ai indicat acea legatura, ca: Arhanghelii au misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari ale lui Dumnezeu, de a descoperi proorociile cele înalte ale îngerilor şi prin ei oamenilor. Aici deja putem sa consideram ca am trecut la punctul:

    2. Unde spui ca “Sf. Montanus combate de fapt ceea ce “socotesc unii”, interpretand in mod eronat faptul ca Sf. Dionisie spune ca arhanghelii vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu”. Asadar apare intr-adevar o contradictie cu ceea ce spune P. Cleopa, dar nu numai. De fapt problema apare aici: din interpretarea ta la cele spuse de Sf. Montanus, nu Arhanghelul a fost cel care a vesti Intruparea lui Hristos ci serafimul, mergand pe conceptul ca la o asa veste mare se cuvenea ca cel mai mare dintre ingeri sa faca lucrul acesta (iar aici se intelege cel mai mare din toate Puterile Ingeresti). Ori daca ar fi fost asa, ce rost avea ca ingerul Gavriil sa fie peste tot numit Arhanghel si nu serafim? Si daca se considera ca este serafim, adica cel mai apropiat de Tronul Ceresc, cine sunt cei care fac parte din Ceata Arhanghelilor, din al treilea grup de ingeri?

    Tot aici trebuie sa-ti raspund ca “i-l prefer pe Dionisie Areopagitul”, pentru ca toata invatatura Bisericii despre Cetele Ingeresti se bazeaza pe descrierea lui. Ca este numit Pseudo-, din cauza altor invataturi pe care nu le-a adoptat Biserica asta este altceva, dar acest lucru nu infirma si ceea ce este bun. Pe de alta parte nu am auzit pe vre-un Parinte sa fi pomenit despre invatatura Sf. Montanus, cel putin atat de des ca cea a lui Dionisie Areopagitul.

    Spui in continuare ca: Dionisie nu ne face cunoscut ca termenul de Arhanghel mai poate avea si un inteles generic, acela de mai mare peste toti ingerii, deci, diferit de arhanghelii cei de jos . Aici cadem in capcana lui “cine este mai mare si mai mare decat toti?”. Daca am accepta ca Arhanghelii sunt mai marii tuturor ingerilor si ca exista arhangheli(cei din ceata ce de jos) care sunt mai marii ingerilor, am ajunge sa utilizam notiunea de “Arhanghelii arhanghelilor”. Asadar cred ca ne inselam, mergand in directia aceasta.

    3. Da, stiu si eu ca ingerii nu au aripi propiu-zis si nici ca se poate crede ca s-a gasit aripa unui inger lovit de vre-un avion, dar nici n-am auzit de schimbari ale infatisarilor ingerilor, decat a diavolului care se transforma in inger de lumina. Ingerii lui Dumnezeu, chiar daca sunt fapturi imateriale, nu cred ca se infatiseaza in diferite forme, fiind schimbatori. De altfel, in treacat fie spus, dupa Invierea lui Hristos, asa cum afirma Grigore Palama au dobandit “neschimbarea”-aici intelegandu-se de fapt ca ei nemaiputand avea vre-o inclinare catre rau.

    Spui ca: In realitate nu stim cum arata un serafim, iar Biserica niciodata nu a intentionat sa dea de inteles ca serafimul ar avea sase aripi, sau heruvimul ar avea multi ochi, etc., ci doar s-a decis ca ei sa fie reprezentati asa in iconografie. Cum ingerii nu fac parte din lumea noastra, e clar ca in ceea ce numim noi realitate nu avem cum sa ii vedem, “cu ochi multi, cu cante sase aripi…“, iar intelesurile acestea sunt in chip simbolic.

    6. Aici nu sunt eu de acord cu cele afirmate, dar cred ca nu mai are sens sa explic de ce, avand in vedere cele scrise pana acum.

    Acestea fiind spuse sper sa nu ajungem sa discutam ca in Constantinopol despre sexul ingerilor in timp ce mai sunt si alte probleme importante.

  15. @C.O.

    Imi pare rau, dar consider ca nu ai cercetat in adancime ce am spus eu, si inca te tii de ceea ce eu consider o idee fixa. Mai (re)fac inca doua precizari, dupa care inchei discutia si sper sa ramanem in pace.

    1. In primul tau comentariu spuneai cu multa siguranta ca cele sapte duhuri erau NUMAI daruri ale Duhului Sfant, si ca in Apocalipsa se vorbeste doar de patru ingeri din patru colturi ale Tronului lui Dumnezeu. Nu este asa, CHIAR in Apocalipsa se PRECIZEAZA clar si amplu ca cele sapte duhuri sunt sapte ingeri. Si dupa cum chiar tu insuti ai citat din Apocalipsa, cele patru duhuri (precizez ca de fapt patru din cele sapte) au atat sase aripi cat si multi ochi, ca si cum ar fi si heruvimi si serafimi in acelasi timp, deci o taina! Iar chiar tu insuti ai insirat numele celor patru ingeri (Mihai, Gavriil,…), adica cei care au si sase aripi si multi ochi. Nu stiu ce alte interpretari exista, sau ai fabricat, despre cele sapte duhuri (ca harisme ale Duhului) si nici nu ma intereseaza in aceasta discutie pentru ca subiectul era clar Cele Sapte Duhuri dinaintea Tronului lui Dumnezeu. (cu alte cuvinte, nu da la intors).

    2. Sf. Montanus vorbeste cu multa autoritate despre acest subiect, socotindu-se cunoscator atat al faptului ca Gavriil este mai mare al serafimilor, cat si de lucrarea lui Pseudo-Dionisie Areopagitul. Prin urmare el propunea sa faca un ADAOS si CLARIFICARE in teologia noastra. Inca o data, insusi scopul ralatarii lui Montanus era de a combate ce deduc unii din lucrarea lui Dionisie, aceea ca Gavriil trebuie sa faca parte din ceata arhanghelilor de peste ingerii pazitori. Deci, consider ca esti in pericol de a te face vinovat de a refuza marturia acestui Sfant, si numai atat, ci si de faptul ca nu ai cercetat alte lucrari de ANGELOLOGIE deja existente in teologia noastra.

  16. @ IoanC

    Ultimile mele lamuriri:

    1. In Iezechiel se vorbeste despre ingerii care se afla la Tronul lui Dumnezeu si se poate face o comparatie cu descrierea din Apocalipsa.

    Ulterior, in ultimul comentariu am adus lamuriri despre ceea ce inseamna duhuri ale lui Dumnezeu, in interpretarea unui pasaj din Apocalipsa, preluat din cartea “Predici la Marile Sarbatori” de Arhim. Hierotheos Vlachos, Cap. V despre “Mielul lui Dumnezeu”.

    2. Nu cred ca sunt in pericol de a “refuza marturia acestui Sfant” Montanous despre ingeri, ci doar consider ca ma gasesc in imposibilitatea de a intelege cele pe care le invata, si pe de alta parte, recunosc ca in sfera mea de cercetare n-au avut prioritate “lucrarile de ANGELOLOGIE”, dar dau slava Domnului ca toate acestea imi lasa calea deschisa spre desavarsire si ca nu am ajuns la autosuficienta cunoasterii.

  17. @C.O.

    De fapt, scrie in Sinaxar (Vietile Sfintilor) pe 26 Martie, la Sarbatoarea Soborul Sfîntului Arhanghel Gavriil, ca acesta face parte din ceata Serafimilor dupa marturia lui Sf. Montanus care este chiar citata. Deci, reiese ca Biserica a adoptat marturia lui Sf. Montanus; adica, daca exista vre-un dubiu in legatura cu marturia, avem si Biserica care a verificat-o si aprobat-o.

  18. Pingback: INGERII – CALAUZELE SI PAZITORII NOSTRI -
  19. Pingback: La Sărbătoarea Sfinţilor Arhangheli » Alex Rădescu Blog
  20. Pingback: Soborul SFINTILOR ARHANGHELI MIHAIL, GAVRIIL si al tuturor puterilor ceresti. PREDICI (audio + text) de la Manastirea Putna: ICOANA ADEVARULUI UNIT CU DRAGOSTEA -
  21. Pingback: “Nesfintii sfinti”: O cateheza vie despre INGERUL PAZITOR -
  22. Pingback: SUS SA AVEM INIMILE! Ce sunt ingerii? -
  23. Pingback: PREDICI la praznicul SFINTILOR ARHANGHELI si AL TUTUROR PUTERILOR CERESTI. Lumea ingerilor si dorul dupa Cer -
  24. Pingback: Cuvinte de folos la Sărbătoarea Sfinţilor Arhangheli | Alex Rădescu
  25. Pingback: Omilie video si tropar la PRAZNICUL SFINTILOR ARHANGHELI. Parintele Dumitru Cobzaru (Cluj) – cuvant pentru provocarile zilei: “CINE SE LEAPADA DE BISERICA SI DE SLUJITORII EI SE LEAPADA DE DUMNEZEU!” | Cuvântul Ortodox
  26. Pingback: IPS TEOFAN LA PETRU-VODA, DE HRAM, ALATURI DE PARINTELE IUSTIN (Sfintii Arhangheli, 2011). Predica Mitropolitului Moldovei: INGERII IN VIATA NOASTRA (audio si text) | Cuvântul Ortodox
  27. Pingback: Omilii video si tropar la PRAZNICUL SFINTILOR ARHANGHELI. Parintele Dumitru Cobzaru (Cluj) – raspuns duhovnicesc la provocarile zilei: “CINE SE LEAPADA DE BISERICA SI DE SLUJITORII EI SE LEAPADA DE DUMNEZEU!” | Cuvântul Ortodox
  28. Pingback: SA STAM BINE, SA STAM… in RANDUIALA, in UNIRE si IN IUBIRE SLUJITOARE! – Predici audio la Sfintii Arhangheli si soborul puterilor ceresti | Cuvântul Ortodox
Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate