SOFRONIE INCHIZITORUL

27-11-2007 Sublinieri

ps-sofronie-2.jpg

Articol aparut astazi in ziarul Bihoreanul, cu titlul “Sofronie inchizitorul” (cu referire la Episcopul de Oradea ecumenist si cu apucaturi dictatoriale) in care este infatisat cazul de persecutie a parintelui Eftimie Mitra (in fotografie) de la Schitul Huta de catre PS Sofronie Drincec. Din pacate, anumite pasaje din articol care trebuiau sa redea niste replici aflate sub semnele citarii in original au disparut, din cauze tehnice, la incarcarea articolului in formatul online. Dar ele pot fi usor reconstituite dupa scrisoarea parintelui Eftimie, redata aici. Dupa articol, vom reproduce si alte materiale despre aceasta situatie, preluate de pe un grup ortodox de discutii, urmand ca ulterior sa revenim cu o postare din care reiese limpede crezul ecumenist al Episcopului Oradei :

peftimie-de-la-huta.jpg

Părintele Eftimie are ceva din tragismul condamnaţilor la moarte. Povesteşte lucruri care îi rup inima cu calmul pe care îl au în faţa inevitabilului doar cei cu o credinţă neclintită. “Orice ar porunci episcopul meu mă supun, dar una este ascultarea şi alta este sclavia. De la a fi smerit până la a fi laş e diferenţă mare“, zice Eftimie.

Călugărul a fost demis de episcopul ortodox Sofronie Drincec de la conducerea schitului Huta şi este ameninţat cu izgonirea din Episcopia Oradiei pentru că are alte păreri cu privire la ecumenism.

Părintele din munţi

Părintele Eftimie Mitra e un preot atipic, cu mâinile băşicate de coada toporului, cu şubă flocoasă şi bocancii mustind de noroi. Asta, pentru că în capul văii Finişului, unde vieţuiesc călugării schitului Huta, nu este nici încălzire centrală, nici curent electric. Un drum de căruţe lung de 17 kilometri, urmat de o cărare noroioasă care urcă dealul abrupt prin zăpada îngheţată, e singura legătură cu lumea.

Peste iarnă, la schit rămân doar părinţii Eftimie Mitra şi Visarion Tuderici. Eftimie a construit schitul din temelii în 2001. “Aici erau doar bălării şi biserica cu ţiglele şi grinzile crăpate. Nici nu te puteai băga în ea de pânzele de păianjen!”. Călugărul a curăţat-o cu mâna lui, şi-a încropit un adăpost din nylon unde dormea pe o bituşă şi a ridicat, cu ajutorul sătenilor, chiliile. Călugării au venit şi au plecat. A rămas doar Visarion, care i s-a alăturat acum patru ani. “Nu avem condiţii de trai”, se scuză părintele.

Click pentru a mari

Scăparea

Acum e rândul lui Eftimie să plece. Episcopul Sofronie (foto) l-a demis din funcţia de egumen, adică şef peste schit, şi vrea să îl alunge pentru că se opune ecumenismului, un curent la modă care propovăduieşte împăcarea religiilor creştine în vederea unificării. Părintele a făcut imprudenţa să lase să se vadă acest lucru în cadrul întâlnirii dintre ortodocşi şi greco-catolici desfăşurată pe 31 octombrie la Mănăstirea Sfintei Cruci din Oradea.

Eftimie e supărat pentru că are, de ani de zile, mai multe procese cu greco-catolicii, care cer să le fie retrocedate biserica şi terenul de sub schit. “Când s-a citit lista exagerat de lungă cu revendicări mi-a scăpat o remarcă de genul: [text lipsa din articol, din pacate] Din păcate, s-a auzit până la masa episcopului Bercea. Prea Sfinţitul Sofronie m-a ridicat în picioare şi m-a făcut cu ou şi cu oţet, de râdeau preoţii catolici de mine”, povesteşte părintele. Eftimie şi-a cerut pe loc scuze de la oaspeţi, de la episcopi. Dar degeaba.

Click pentru a mari
SUB PRIGOANĂ. Ameninţat de episcopul Sofronie cu izgonirea din schitul pe care l-a construit cu mâinile sale, părintele Eftimie (foto) rămâne neclintit: “Nu mă simt vinovat că sunt prigonit. Îmi voi pierde funcţia, sau casa, sau hainele de pe mine. Nu e nicio problemă. Sufletul nu îl voi da nimănui!”

Afară!

Pe 13 noiembrie, când episcopul a adunat la Beiuş toţi preoţii din zonă pentru a le propovădui noua orientare ecumenistă a Bisericii Ortodoxe Române, Eftimie era deja luat în vizor. “Când unul dintre preoţi a amintit că [text lipsa]

, Prea Sfinţitul a declarat: . Eu am cerut atunci voie să vorbesc, dar mi s-a spus autoritar: [text lipsa]

La loc comanda!

Eftimie a fost înlocuit din funcţie sub pretextul că nu are “studii teologice adecvate funcţiei” şi i s-a interzis să mai slujească în afara mănăstirii. În locul său a fost numit provizoriu Visarion, care este student în ultimul an la Teologie şi în primul an la Medicină. Noul egumen trebuie să renunţe, însă, la a doua facultate. “Deşi iniţial a primit binecuvântarea, i s-a transmis să îşi vadă de schit, că dacă dorea facultate trebuia să şi-o facă până acum”, povesteşte Eftimie. Părintelui Visarion ordinul i-a căzut greu, pentru că visa să pună bazele unui cabinet medical pentru săraci în Beiuş. Sofronie le-a interzis celor doi şi să mai ridice la Fiziş schitul de maici pentru care iniţial îşi dăduse binecuvântarea. “Am primit terenul, aveam deja ridicată casa, mai trebuiau doar uşi şi ferestre, dar ni s-a spus să lăsăm totul baltă”, zice călugărul.

Texte şi pretexte

Deşi este invocat în deschiderea scrisorii de demitere a lui Eftimie, criteriul studiilor teologice nu apare în niciun regulament bisericesc. Părintele, inginer de meserie, spune că e doar un pretext: “Peste tot unde s-a aplicat acest criteriu stareţul sau egumenul a fost trimis la şcoală, nu dat afară”.

Părintele consilier Constantin Stoica, purtător de cuvânt la Patriarhia Română, e de aceeaşi părere. “Egumenul trebuie să aibă studii teologice pentru că reprezintă schitul în relaţia cu autorităţile locale şi cu credincioşii. De aceea, fiecare a primit din partea episcopului său un termen rezonabil ca să îşi urmeze studiile”. Singură, Episcopia nu are nimic de spus. “Purtătorul de cuvânt este bolnav deja de o săptămână. Încercaţi săptămâna viitoare”, a transmis BIHOREANULUI un preot de la secretariat.

De fiecare dată când vine vorba de abuzurile Prea Sfinţitului, Episcopia Ortodoxă se învăluie într-un zid de tăcere. Care nu poate, însă, amuţi nemulţumirile celor prea drepţi pentru a fi laşi…

Click pentru a mari

Mulţi preoţi se tem să vorbească de frica episcopului. Însă, nu ne-am făcut preoţi ca să trăim de pe urma bisericii şi să tăcem pentru că avem copii de crescut”

Ecumenismul, aşa cum e acum propovăduit, este politică, nu religie. Astăzi ne judecăm şi ne certăm în instanţe pe biserici, iar mâine ţinem slujbă împreună şi ne pupăm în faţa camerelor de luat vederi, pentru că ne-a invitat primarul pe toţi la o sfinţire de troiţă. Atunci, când eşti sincer? La Tribunal sau la Primărie?

părintele Eftimie Mitra (foto)

Click pentru a mari

Pentru Eftimie

Demiterea călugărului Eftimie Mitra a provocat revolta membrilor Asociaţiei Studenţilor Creştini Ortodocşi din România. “Un grup de ASCOR-işti orădeni” a trimis o scrisoare de solidarizare, prin care acuză că, “în vreme ce Părintele Eftimie îşi trăieşte rânduiala călugăriei natural, firesc, în nevoinţă, cu post, rugăciune şi priveghere, Sofronie cu ai săi trăieşte în <ospeţe şi beţii> prelungi”.

Pe “lista neagră” a contestatarilor, pe lângă tânărul episcop, se numără călugărul Mihail Tărău, numit de Sofronie vicar eparhial, despre care studenţii scriu că se lăfăie la volanul unui jeep Hyunday Santa Fe nou-nouţ (foto), călugărul Nicu, apropiat al episcopului, care face naveta din Ungaria la Oradea cu un VW modern, şi călugărul Iorest, parohul bisericii din Băile Felix, care şi-a tras ilegal o vilă în staţiune. Aceştia sunt acuzaţi că trăiesc în lux, uitând că au depus jurământul sărăciei de bună-voie.

Studenţii îşi încheie scrisoarea cu un mesaj de îmbărbătare: “Nu vă fie frică de omul arogant, fals, mincinos, şi ipocrit! Biserica lui Hristos are nevoie de trăitori, de mărturisitori, de oameni sinceri şi curaţi în faptă şi cuvânt! Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate!”.

ebs_63_36_1.jpg

  • Alt interviu cu parintele Eftimie Mitra (nu cunoastem sursa si autorul sau), dar si un fragment din epistola de raspuns a parintelui Eftimie si facsimilul Scrisorii ofciale prin care este demis, preluate de pe grupul google ORTODOXIA:

huta.jpgDecizia de a va elibera din functia de egumen al Schitului Huta ne-a revoltat si pe noi. Pentru a veni in sprijinul dvs. vizavi de aceasta problema, va solicitam raspunsul la cateva intrebari:

1. Ce inseamna studii teologice adecvate pentru functia de egumen al Schitului Huta?

– Aceasta este doar un pretext sa ma schimbe. Dupa noul regulament monahal se
cere monahilor sa faca macar seminarul teologic (echivalentul unui liceu). Acest regulament a aparut recent iar eu am fost investit in 2001 de catre PS Ioan Mihaltan. Nu am scoala de teologie ci doar cand am fost hirotonit ca preot am dat un test. A trebuit sa-i raspund PS Ioan Mihaltan la mai multe intrebari din istoria Bisericii, din Dogmatica si din Liturgica. Faptul ca nu am diploma nu inseamna ca am facut vreo gresala dogmatica, istorica sau liturgica in activitatea mea de pana acum. Sunt si altii cu functii cum a fost a mea si chiar functii mai mari asupra carora nu s-au luat astfel de masuri. De ce tocmai mie si de ce tocmai dupa ce m-am opus pe fata ereziei ecumeniste.

2. Ce studii ati urmat si absolvit in Teologie?

– Oficial nu am nici o diploma in domeniu teologic. Ei se leaga de scoala mea si nu de ceea ce spun deoarece afirmatiile mele nu pot fi combatute. Ei se tem de ceea ce spun si de aceea nu ma lasa sa vorbesc. Daca am gresit cu ceva sa dovedeasca iar daca nu am gresit de ce au facut asta? Va spun eu de ce, pentru ca se tem de adevar. PS Ioan mi-a sugerat in mai multe randuri sa fac facultatea dar nu am considerat ca e nevoie tinand seama de varsta  inaintata pentru a incepe o facultate. Aveam atunci 31 de ani. I-am spus PS Ioan ca fac preotia din placere, din convingere si nu ca pe o meserie pentru a avea nevoie de o diploma. un alt motiv e cel a atmosferei din scolile teologice. Majoritatea profesorilor sunt ecumenisti. Azi daca nu esti ecumenist, sau macar sa te prefaci ca esti, nu poti face usor cariera in domeniu. I-am spus PS Ioan ca nu are rost doar pentru o diploma. A spus ca ma intelege si e deacord cu mine.

3. Exista alte criterii de eligibilitate acum fata de 2001 pentru a deveni parinte egumen?

Asta depinde si de episcopul locului. Nu toti episcopii tin seama de acest lucru. Spre exemplu pr Cleopa de la manastirea Sihastria a fost staret (o functie mai mare decat cea de egumen) peste 30 de ani la Sihastria si Slatina si nu a fost nici o problema. Pr. Cleopa a vut doar doua clase dar in schimb a avut devotament fata de Biserica mai mult decat multi dintre cei cu diplome si ranguri. Exemple ar fi multe, dar la ce folosesc. Sf Apostoli au avut diplome? Nu ci credinta, si inca o credinta dreapta. Cred ca ideea situatiei s-a inteles din cele prezentate mai sus. Pe mine nu ma doare ca m-a schimbat din functie ci felul in care a facut-o. Daca sunt sau nu egumen, asta nu ma schimba cu nimic. Eu raman acelasi. Durerea mea e ca nu imi da voie sa predic si sa fac slujbe prin sate. Motivul invocat e pueril. In multe din satele din imprejurimi am fost invitat de catre preoti si credinciosi sa particip la diferite slujbe. Aceasta in mod special unde sunt secte si greco-catolici dar si unde sunt bolnavi sau oameni cu diferite probleme. In predicile mele incercam sa propovaduiesc adevarata ortodoxie si sa-i intaresc pe oameni in credinta. Acum vor sa ma izoleze cat mai mult.

4. A existat vreo polemica intre dvs. si Episcopie?

– Niciodata. Totdeauna am facut ascultare fata de toti episcopii care au fost pana in prezent. Parintele Iustin Parvu, care m-a calugarit, cand am venit in Ardeal mi-a spus sa imi fac datoria de preot si ascultare fata de mai marii mei. Asa am facut. Am facut ascultare din dragoste nu din sila sau din interes. I-am iubit pe toti episcopii mei si pe PS Ioan, si pe PS Petroniu si pe PS Sofroniu. I-am iubit ca pe parinti duhovnicesti. Asa am fost invatat la manastirea unde am fost calugarit sa ascult si sa iubesc. Voi face in continuare ascultare de PS Sofroniu asa cum am facut si pana acum, in limitele canoanelor si invataturilor Sfintilor Parinti ai Bisericii Ortodoxe. Daca mi se va cere sa plec de la Huta voi pleca, daca va trebui sa-mi dau averea o voi da dar sufletul nu il voi da nimanui. Averea mea consta intr-un cal, o caruta, o gramada de carti si hainele calugaresti.

5. Va considerati victima unui grup de interese din interiorul Episcopiei?

-Nu stiu in ce masura hotararea luata a fost de la sine sau a fost influentat de cineva. Cert este ca pentru mine si pentru credinciosii din zona a fost si este o lovitura pusa pe nepusa masa, nu atat functia din care am fost schimbat ci oprirea de a participa la slujbe si a predica in satele invecinate dar si oprirea binecuvantarii pentru construirea schitului de la Fizis. Nu cred ca sunt o victima. Mai mult credinciosii au de suferit si nu eu. Cu parintele protopop de Beius am vorbit si mi-a spus ca el nu are nici un amestec in toata aceasta treaba. De asemenea nici cu consilierii sau alti  angajati ai episcopiei nu am avut neintelegeri, nu cred ca ar avea de ce sa fie suparati pe mine.

Va multumesc si va doresc o zi buna.

Cele de mai sus nu doresc sa fie folosite spre a discredita pe cineva, anume pe PS Sofronie. Problema trebuie luata ca o stare de fapt pe care v-am adus-o la cunostinta tinand seama de nemultumirile celor care ma cunosc si stiu ce am realizat de cand sunt aici atat in ceea ce priveste situatia materiala cat si cea duhovniceasca.
EFTIMIE

 huta.jpgFragment din raspunsul catre PS Sofronie
*Prea Sfintia Voastrã*

Am luat la cunostintã de demiterea mea din functia de egumen la Schitul Huta în care am fost investit de cãtre PS Ioan Mihãltan în anul 2001. Deoarece când am fost tuns în monahism am fãgãduit cã voi face ascultare de mai marii mei pânã la sfârsitul vietii, va asigur ca vã voi îndeplini si aceastã poruncã. Pânã în prezent nu am iesit niciodatã din cuvântul Prea Sfintiei voastre si nici din al celor care au ocupat înainte scaunul episcopal al Oradiei. Nu se cade sã îmi mentionez meritele din perioada cât am ocupat aceastã functie, promitându-vã cã în ceea ce îmi veti porunci pe viitor mã voi supune în mãsura canoanelor si învãtãturii Sfintilor Pãrinti ai Bisericii Ortodoxe.

Dacã pentru a-mi putea mãrturisi credinta dreaptã îmi veti cere sã renunt la functie, vã promit cã voi renunta nu doar la aceasta ci, dacã va trebui, si la hainele de pe mine, la hranã sau libertatea lumeascã, dar la sufletul meu nu voi renunta nicicând. În acest sens va voi da exemplul oferit de tãranii din Ardeal care, în timpul ocupatiei Austro-ungare, l-au dat oficialitãtilor timpului: „Nu am decât un suflet si acela îl pãstrez pentru Dumnezeu din Cer si nici o putere lumeascã nu mi-l poate stãpâni”.

ieromonah Eftimie Mitra

 

documentul.jpg


Categorii

Biserica la ceas de cumpana, Marturisirea Bisericii

Etichete (taguri)


Articolul urmator/anterior

Comentarii

8 Commentarii la “SOFRONIE INCHIZITORUL

  1. Pingback: Război întru Cuvânt » PS Siluan despre faptul ca ascultarea de duhovnic nu inseamna sclavie
  2. Pingback: Război întru Cuvânt » Iubirea de sine - singura iubire a ecumenistilor
  3. suntem alaturi de parintele Eftimie Mitra !!! abuzurile si “ortodoxia” practicate de episcopia locului sunt evidente !!!!!

  4. Pingback: Maladiile ecumenismului « Atitudini fara platitudini
  5. “dar una este ascultarea şi alta este sclavia. De la a fi smerit până la a fi laş e diferenţă mare” – asta mi-a placut in mod deosebit! Atinge un pct.pe care l-am observat si eu in unele manastiri: una e ascultarea care vine din smerenie, alta e obedienta dusa pana la extrem ce duce la anularea ca fiinta umana prin pierderea demnitatii umane doar pentru ca, potrivit votului monahal ar fi sinonima cu lepadarea intr-u totul a voii proprii fata de mai-marele tau (egumen, staret, P.S….). Unii spun, ca tocmai aici este lupta, razboiul cel mai greu de dus/de indurat…ca monah/monahie: infrangerea vointei proprii ce ar trebui sa fie de folos nevoitorului tocmai prin faptul ca n-ar trebui sa-si mai faca griji ce mananca, ce bea, daca/cand doarme, cu ce se imbraca, iar din ratiuni duhovnicesti indeplinirea intocmai a ceea ce-ti spun mai-marii te absolva – la o adica – de orice vina inaintea lui Dumnezeu! Asa sa fie oare?! In mod normal si la modul general, asa ar trebui sa fie. Dar ce ne facem/ce fac cei care se afla in situatia Pr.Eftimie Mitra?! Deci – pana unde si pana cand – faci ‘ascultare’? Pana la o vreme si in anumite conditii: o lepadare de buna-voie si nesilita de nimeni DAR doar in limitele si scrierile, canoanele Sf.Parinti! Este atat de subtire capcana incat, putini isi dau seama de eroare!

    Vremuri grele atat pentru opinca cat si pentru vladica!

  6. Slava Tie, Doamne, ca ai ingaduit diavolului sa ne imparta in tabere “ecumeniste” si “traditionaliste”. In felul acesta putem si noi sa aflam despre traiul in lux al unor calugari, vile, masini de teren, etc. Si mai mult, nu suntem condamnati ca ii judecam, ca doar sunt ecumenisti, nu-i asa? Ei, daca ar fi fost “de-ai nostri”, altfel se punea problema: ar fi fost judecata cu nerusinare a aproapelui sau a superiorului ierarhic! Haideti, fratilor, sa facem o reteta: punem etichete peste oameni, ne inarmam cu scrierile Sf.Parinti si suntem liberi sa balacarim pe oricine. Si invers: ii aparam pe “ai nostri” pana in panzele albe, indiferent de pacatele in care se lafaie, ca doar sunt “traditionalisti”! Acuma sa lasam gluma la o parte si sa intram mai in profunzimea fenomenului: de ce sunt asa de usor coruptibili oamenii bisericii catre ecumenism? Pentru ca deja sunt corupti de traiul bun! Au slujbe comode si caldute, haine curate si calcate , sunt parfumati si spray-ati, mananca o franzeluta alba si manutele lor moi sunt pupate cu respect sfant de catre cei cu mainile crapate de munca! Au dat si au primit spagi grase pentru hirotonii sau atribuiri de parohii! Isi vad linistiti de lenea lor spirituala, dar sunt dinamici in propriile afaceri! De aici pleaca totul, fratilor! Calugari asemenea parintilor Eftimie si Visarion merita toata stima noastra! Domnul sa-i binecuvanteze pentru ca mai intai de toate sunt oameni ai lui Dumnezeu in vietile lor si apoi pentru ca nu se clatina de la Dreapta Credinta, indiferent de pretul pe care vor trebui sa-l plateasca! Cat despre noi, ar fi bine sa mergem la cauze si sa luam masuri, mai intai pentru noi, apoi pentru cei din jur. Daca tratam doar efectele, si pe acelea cu ura si inversunare, nu vom rezolva nimic. Curatenia incepe din interior. Noi, oamenii, ne-am stricat dinlauntru, de aceea ne hranim fara discernamant din cele din afara. Cand se vor da pe fata cu acelasi curaj ca si ecumenismul si celelalte pacate care il genereaza sau il favorizeaza: traiul in huzur, spagile, politica de trafic de influenta clericala, impartirea in partide teologico-politice, nepasarea fata de cei sarmani, trufia arhiereasca sau preoteasca si multe, multe altele, atunci vom merge la miezul problemei. Dar pana atunci ne sfasiem si ne tulburam in lupte partinice, fratricide, si avem impresia ca fara noi se pierde lumea intreaga. Dumnezeu sa ne dea si pricepere pe langa ravna pe care se pare ca o avem cu totii…

  7. Pingback: Razboi întru Cuvânt » MARTURIA PARINTELUI EFTIMIE MITRA DE LA SCHITUL HUTA (Bihor) despre sminteala creata la Oradea de teologul Danion Vasile si despre reactia Parintelui Iustin Parvu la “cazul Danion”
  8. Se pare ca nu s-au multumit sa il dea jos din functie. Acum vor sa ii staearga orice urma a existentei sale in acea eparhie. Orice amintire a bihorenilor despre calugarul Eftimie aduce aminte de pozitia sa antiecumenista.
    http://astradrom-filiala-bihor.blogspot.ro/2013/12/cine-si-de-ce-vrea-sa-falsifice-istoria.html
    I-au interzis sa slujeasca in Bihor. Asta arata ca episcopul ecumenist Sofronie se teme ca oamenii sa intre in contact, cu acest monah. Probabil vor afla mai multe dedesupturi, inclusiv despre plecarea sa de la Huta. Linkul de mai sus lamureste cateva lucruri.

Formular comentarii

* Pentru a deveni public, comentariul dumneavoastra trebuie aprobat de un administrator. Va rugam sa ne intelegeti daca nu vom publica anumite mesaje, considerandu-le nepotrivite, neconforme cu invatatura ortodoxa sau nefolositoare sufleteste. Va multumim!

Articole Recomandate

Carti recomandate