Parintele Andrei Coroian despre ADEVARUL ORTODOXIEI si distinctia intre ECUMENICITATE si ECUMENISM. “Unirea crestinilor inseamna INTOARCEREA LA ORTODOXIE. Este necesar ca Biserica sa nu cada in ecumenism, nu numai pentru a-si pastra identitatea ei, ci si PENTRU A AJUTA CU ADEVARAT LUMEA”
Frumusețea și bunătatea Ortodoxiei sau
despre diferența dintre ecumenic și ecumenist
Ceea ce este cu adevărat frumos este în egală măsură și bun – spune înțelepciunea duhovnicească. Frumusețea și bunătatea lui Dumnezeu ne descoperă deplin adevărul Său veșnic și neschimbat. Acest adevăr revelat de Dumnezeu, din iubire pentru toți oamenii, se numește Ortodoxie.
Ortodoxia este modalitatea corectă de cunoaștere și de trăire a omului cu Dumnezeu.
Omul a fost creat – și este în continuare -, de Dumnezeu, ortodox. Părintele Rafail Noica spune că Ortodoxia este firea omului. Adam a fos ortodox, la fel Set, Enoh, Noe, Avraam, Isaac, Iacob, Iosif, Moise, Ilie și toți prooroci, care au fost precursorii Cuvântului sau Adevărului întrupat, Persoana Mântuitorului Iisus Hristos, în care s-a arătat plinătatea dumnezeirii și în același timp plinătatea umanului.
Hristos a fost ortodoxul deplin, desăvârșit, iar Biserica, Trupul Lui, este întemeiată pe Persoana și Jerfa Lui, precum și pe învățătura Lui, care are credibilitate absolută, datorită Învierii Lui. Prin Duhul Sfânt, jertfa și lucrarea lui Hristos de mântuire a oamenilor s-a răspândit pe tot pământul și continuă și astăzi, până la sfârșitul acestei lumi. Biserica este prin firea ei misionară și are menirea de a răspândi lucrarea și cuvântul lui Hristos, până la convertirea ultimului om trăitor pe acest pământ.
Ortodoxia este prin firea ei ecumenică (are deschidere iubitoare în a-i cuprinde pe toți credincioșii și oamenii din lume), iar oamenii sunt prin firea lor ortodocși. Ei trebuie doar să conștientizeze dacă au, dacă trăiesc și practică dreapta credință, dacă au o dreaptă cunoaștere și o dreaptă relație cu adevăratul Dumnezeu Treimic și cu Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat.
A fi ortodox ecumenic nu înseamnă însă, a fi ecumenist sincretist.
Ecumenismul ortodox este de la Dumnezeu, se face în numele lui Dumnezeu și servește interesul (adică împlinește expres poruncile) lui Dumnezeu. El înseamnă cunoașterea, practicare, trăirea și mărturisirea senină, a dogmelor revelate de Dumnezeu în Biserică, prin Simboale și Mărturisirii de credință, prin arhitectură și iconografie, prin teologie și imnografie, prin Sfintele Taine, prin sfinte slujbe și sfintele fapte bune. Acest adevăr trebuie trăit și revărsat în mod firesc pe tot pământul. Mărturisit în fața tuturor oamenilor de toate religiile sau credințele, de toate neamurile sau etniile.
Ecumenismul sincretist este o infirmitate, o înțelegere omenească a credinței și tainelor ei revelate de Dumnezeu, prin care se crede că adăugând sau renunțănd la unele învățături și practici revelate și practicate în Tradiției Bisericii, s-ar putea ajunge la un compromis, ceea ce nu se întâmplă. Experiența practică dovedește că adevărata iubire și unire dintre oameni nu se poate întemeia durabil decât pe temelia adevărului revelat. Profitând de ignoranța și superficialitatea unora, ecumenismul sincretist este cultivat și poate servi unor interese politice, economice, etc. Acestea sunt în detrimentul și defavoarea adevăratei credințe și implicit a dobândirii mântuirii.
Vrednicul de pomenire Arhimandrit Gheorghe Kapsanis, fost stareț al Mânăstirii Grigoriu de la Sfântul Munte a definit într-un articol adevăratul ecumenism, citând pe cel mai mare teolog al Bisericii Ortodoxe Ruse, Părintele Gheorghe Florovski, care în 1936 a lansat la Congresul de Teologie Ortodoxă de la Atena dictonul devenit celebru: ,,Întoarcerea la Părinți”.
Iată ce mărturisește și scrie el:
,,Ar putea cineva să mă întrebe dacă sunt împotriva ecumenismului. Răspunsul meu este: sunt împotriva ecumenismului sincretist“.
Acceptăm însă ecumenismul ortodox așa cum a fost exprimat de fericitul întru pomenire părinte George Florovski, pe care îl citez în continuare :
,,Ca mădular și preot al Bisericii Ortodoxe, cred că Biserica în sânul căreia m-am botezat și am crescut este Biserica, adevărata Biserică, unica Biserică adevărată. Și cred aceasta din mai multe motive: din încredințarea personală, din siguranța Duhului Care suflă în Tainele Bisericii, din tot ceea ce pot cunoaște din Scriptură și din Tradiția Bisericii; sunt obligat, deci, să consider toate celelalte Biserici nedepline și în multe cazuri pot să stabilesc lipsurile lor cu precizie maximă. De aceea, unirea creștinilor, după mine, înseamnă întoarcerea la Ortodoxie. Nu am nici o convingere izvorâtă din obligație, ci ea aparține desăvârșit de ,,Una Sancta…”
Așadar, ecumenicitatea constituie expresia deplinătății Bisericii și se propune și celorlați, fără să se împartă sau să se ajusteze după concepții omenești. Deoarece, așadar, Biserica noastră Ortodoxă este ecumenică și deoarece lumea întreagă are nevoie de ecumenicitatea ei, este necesar să se mențină ecumenică și să nu cadă în în ecumenism. Iar aceasta nu numai pentru a-și păstra identitatea ei, ci și pentru a ajuta cu adevărat lumea.”
(Din cartea Părintelui Gheorghe Florovski: Biserica, Scriptura, Tradiția – Trupul viu al lui Hristos, Editura Platytera, 2005, pag 7).
Deci noi trebuie să căutăm ca prin credința și viața (trăirea) noastră să fim cu adevărat trăitori în Biserică. Să curgă prin noi harul Duhului Sfânt, concretizat în iubirea jerfelnică față de oameni, frații noștri, cu un cuvânt să trăiască Hristos în fiecare dintre noi. Ferindu-ne de orice necunoaștere și superficialitate, fără să judecăm pe nimeni, iubim cu adevărat pe toți oamenii, dorind cu ardoare mântuirea lor și rugându-ne ca și ei (toți) să cunoască adevărul dumnezeiesc, atotcuprinzător și integrator al Ortodoxiei.
Așa au gândit toți părinții noștri, așa gândește și astăzi orice creștin, preot, monah sau episcop, care crede și trăiește cu adevărat ortodox.
Arhim. Andrei Coroian
- “Noi, ortodocsii, ne iubim inainte sa ne cunoastem”. Parintele Rafail despre DUHUL ORTODOXIEI SI LUCRAREA SMERITA A LUI DUMNEZEU IN NOI SI IN LUME
- ORTODOXIA ESTE FIREA OMULUI (I) – Parintele Rafail Noica despre drumul convertirii sale la dreapta slavire, crizele vietii si “a doua gestatie” pentru vesnicie
- Parintele Rafail Noica: OMUL, PRIN FIRE, ESTE ORTODOX (II). “Nu te poate convinge omul, nu cauta convingere de la om; incepe cu rugaciunea, cere-I Domnului sa convinga inima ta. GUSTATI SI VEDETI CA BUN ESTE DOMNUL!”
- Parintele Rafail Noica despre sensul Ortodoxiei. IN CAUTAREA DUMNEZEULUI PIERDUT
- Predici si meditatii la Duminica Ortodoxiei. CE INSEAMNA SA FIM CU ADEVARAT ORTODOCSI?
- Arhim. Nichifor Horia: FARA DREAPTA CREDINTA SE SPURCA TOT, PRECUM UN GRAM DE BALEGAR STRICA TOATA APA CURATA/ IPS Teofan – predici audio trezitoare in prima saptamana de Post/ “ORTODOXIA NOASTRA NU-I MUZEU, CI VIATA”
***
- Interviu cu Pr. Prof. Theodoros Zisis in “Lumea credintei” despre IUBIREA FALSA A ECUMENISMULUI si CONSECINTELE MINIMALISMULUI DOGMATIC: “Fara adevar, iubirea este mincinoasa. Aceasta perioada este cea mai grea dintre toate. Nu stiu daca poate fi ceva mai grav decat ceea ce traim acum“
- Parintele Porfirie despre CREDINTA ADEVARATA, PAPALITATEA ERETICA, teoria “toate religiile sunt adevarate” si MINUNILE MINCINOASE ALE DIAVOLULUI
- “Să nu primeşti nici o învăţătură greşită sub pretextul dragostei!” sau demistificarea ecumenismului – concluziile Conferintei Inter-ortodoxe de la Tesalonic, din 2004
- Fericitul Filotheos Zervakos despre cei care contesta Tainele de pe stilul nou, despre catolici si unirea “bisericilor”
- MARTURISIRE DE CREDINTA IMPOTRIVA ECUMENISMULUI IN BISERICA GRECIEI
- Pr. Theodor Zisis: Este nevoie de priveghere, caci “se vor ridica barbati graind lucruri stricate”
- Iubirea de sine – singura iubire a ecumenistilor
- PR. GH. CALCIU: “Ortodoxia si ecumenismul”
- Parintele Gheorghe Calciu despre PERFIDIA ECUMENISTA
- Prof. Ion Patrulescu (Timisoara, 2008, ultima parte): “ECUMENISMUL ESTE PROIECTIA IN BISERICA A NOII ORDINI MONDIALE SI PREGATIREA INSTALARII LUI ANTIHRIST. Daca nu esti corect politic, nu ti se da voie sa existi!“
- ARHIM. IOIL KONSTANTAROS despre un cuvant care trebuie sa ne ramana scris vesnic in inimi si impotriva inselatorilor ecumenisti si modernisti din Biserica
- Sfantul Iustin Popovici despre ECUMENISM CA DIALOG AL MINCIUNII
- Cuviosul Parinte Epifanie despre participarea Bisericii Ortodoxe la Consiliul Mondial al Bisericilor si despre “ziua mondiala a rugaciunii”
- MITROPOLITUL IEROTHEOS VLAHOS DENUNTA TRASEELE SUBTERANE ALE ECUMENISTILOR
- NEVOIA DE MARCU EUGENICUL, NEVOIA DE MARTURISIRE
- Sf. Ilarion Troitki – Crestinismul sau Biserica? (II) DEGHIZAREA EREZIILOR SUB MASCA EVANGHELIEI
- CUM AJUTAM SI CUM IMPIEDICAM VENIREA OAMENILOR LA ORTODOXIE? DESPRE DRAGOSTE, CONVERTIRE SI ECUMENISM
- MARTURISIREA PARINTELUI STANILOAE: Ecumenismul este produsul masoneriei si este pan-erezie! Nu exista “Biserici surori”!
- PARINTELE STANILOAE DESPRE CONSTIINTA ORTODOXA ca dragoste de Adevar
- PARINTELE STANILOAE despre ORTODOXIE versus catolicism si protestantism: “Biserica Ortodoxa n-a stirbit adevarul coborat de sus, n-a diluat vinul ceresc cu apa sfatoseniilor omenesti”
- Cuv. Serafim Rose despre invatatura si faptele eretice ale flagelului ideologic al ECUMENISMULUI
- Parintele Damaschin de la Platina, ucenicul Cuv. Seraphim Rose: SA STAM PURUREA NECLINTITI IN CREDINTA NOASTRA!
- STARETUL SOFRONIE DE LA ESSEX DESPRE CREDINTA ORTODOXA versus ratacirile catolice, protestante, orientale (inclusiv despre karate, magie, Filioque)
- PARINTELE SOFRONIE – SCRISORI CATRE DAVID BALFOUR: “Trei lucruri nu inteleg: o credinta adogmatica, un crestinism nebisericesc, un crestinism fara nevointa”
- “SAPTAMANA DE RUGACIUNE PENTRU UNITATEA CRESTINA” cu tema: “Oare s-a impartit Hristos?” continua sa propovaduiasca RATACIREA grava a TEORIEI RAMURILOR (a “BISERICILOR” CRESTINE DESPARTITE), talcuind eretic Scriptura
- CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (I): “Adevarul este Unul! Nu există mai multe Biserici!” (VIDEO). Raspunsuri incomode in conferinta de la Bucuresti, 2000 despre ECUMENISM, CATOLICISM, STILISM, REINCARNARE, YOGA, RAZBOIUL IMPOTRIVA SERBIEI
- PARINTELE EFREM LA ALBA-IULIA, 2000 (II): Biserica este Una! Nu exista alta Biserica! Botezul se face numai prin afundare, nu prin stropire!
- CU CE A DERANJAT STARETUL EFREM PE STAPANII LUMII? (III) “Comunitatea Europeana vrea sa niveleze totul”. Arhimandritul Efrem la Timisoara (1)
- Arhimandritul Efrem la Timisoara (2). STARETUL VATOPEDIN versus ECUMENISTUL MITROPOLIT CORNEANU pe tema lui Anton de Padova. Si alte raspunsuri…
Adevărat.
Însa nu se va schimba nimic, din cele ce, cu durere le vedem, le simțim si le traim.
Sa dea Dumnezeu sa nu fie cum spun eu.
Însa vad un lucu care… tocmai, susține ce spun.
În trecut, era cunoştința puțină şi lucrare multa. Acum e invers.
Daca voiesti sa argumentezi ceva, sar, fratii şi-ți aduc contra argumente. Vii cu susținere patristică… scripturistică… se gaseste cineva sa intoarca acelea, tot cu astfel de sustineri, dar aşa aranjate, ca sa pice totul, sa ajungi de la ce ai plecat.
De ce?
De ce oare toate astea?
Pentru ca există cunoştință (multă) si nici o încercare.
Am cunoscut oameni, care vorbeau din incercarea cunoştinței culese din scripturi si sf.parinți.
Şi nu vorbeau asa.
Se cunoştea, ca din ce au trait, vorbeau.
Cu regret spun, ca nu mai vad de folos sa mai spun ceva.
Nu are rost sa mai pun un comentariu.
Dupa o lupta epuizanta a argumentelor, la sfârşit vine cineva şi intoarce totul ca la început şi rubrica se închide şi…
Nu mai are rost.
E ca la fotbal.
Cei de pe margine se pricep mai bine ca jucatorii. (Si ce realizeaza cu proceperea lor)?
Nu am putut raspunde lui Mirela, acolo unde trebuia. Poate o citi pe aici daca este interesată de subiectul existent.
Este multa cunostința. Dar nu exista încercare.
Unde exista astfel de cunoştinta există (spun sfinții parinți), multă îngâmfare.
De aceea si lupta pentru supremația convingerilor proprii.
Nimic nu mai este de ne-tagaduit (ca argument).
Nimic, nu mai este fara alternative, fara variante posibile…
Chiar de vorbesti din încercare…
Nu mai este nimic solid in fața cunoştintei (ne incercate).
Oameni buni… ortodoxia are 2000 de ani. Lumea… ştie Dumnezeu.
Nu vorbim de implementare unor reforme economice cu efect de mai scurta sau mai lunga durată si chibițam posibile efecte, bune şi rele…
Sfintii au vorbit din încercare.
Lumea vorbeste de iubire, de sute de ani…
Ştim şi ce a rodit încercarea cumoştinței, la sf. Parinți.
Stim şi “iubirea” mult invocată în toate variantele şi interpretarile ei, in lume si-n ortodoxie.
Ce a aratat timpul si incercarea… aceeai va rodi şi de acum inainte fiecare…
Crede fiecare ce voieste. Nu ce spun eu.
Dar fara încercare… nu-L credem nici pe Dumnezeu.
Ne credem pe noi, cu jongleriile noastre verbale.
Încercati mai intâi ce susțineți. Pe calea ortodoxă, desigur (susținere scripturistica, acordul si controlul duhovnicului).
Nu voi mai pune nici un cuvințel vre-odata. Nicăieri.
Nu mai vreau sa isc harmalaia.
Nu are nici un efect bun şi de folos cuiva.
Iertați şi Dumnezeu sa ne ierte pe toți.
https://youtu.be/F4txzl7v_Yg
Oare cântarea aceasta este ortodoxă?
@costy:
La multi ani, frate! Sa te ocroteasca bunul tau Sfant protector!
Nu te necaji. Poate ca toti avem ceva de invatat din experienta altora. La drept vorbind lamurirea Scripturilor nu e lucru simplu si uneori e nevoie de o viata ca sa ajungem sa intelegem cu adevarat Cuvantul lui Dumnezeu. S-au contrazis ei si altii mai mari ca noi! Important este sa ne pastram credinta ortodoxa si smerenia, sa nu lasam duhul dezbinarii sa patrunda intre noi si sa ne incredintam Domnului. Si, in timp, El ne va calauzi pe drumul drept si ne va invata pe toti, pas cu pas, adevarata Sa Voie.
E bună clarificarea aceasta, a distincției dintre ecumenicitate (ecumenismul bun) şi ecumenismul detestat atât de mult pe internet !